30.2 C
Sibiu
duminică, 07 iulie, 2024

EDITORIAL: Avem un viitor ne-educat, dar școlarizat

Știri din Județ

Rezultatele naționale obținute de elevi la Evaluarea Națională ne arată tendința de cădere în abis a unei generații școlarizate, dar ne-educată. Am scris de multe ori că vinovați nu sunt elevii, așa cum aud adesea, ci sistemul educațional, programa încărcată și dificilă, dar și profesorii.

Este ușor să dai vina pe elevi că sunt leneși sau dezinteresați de școală. Și rapid să le arunci doar lor în cârcă rezultate tot mai slabe.

Publicitate

Problema este însă la sistem. În România, în școli nu educăm elevi pentru societate, ci doar elite. Suntem atât de fuduli că nație că simțim nevoia să avem materii multe, programe școlare încărcate și cât mai dificile.

Ne place să ne lăudăm cu elitele educației. Dar uităm că sistemul public școlar este pentru mase, nu pentru elite. Și materia până în clasa a VIII -a ar trebui să pregătească elevii pentru viață. Să le ofere noțiunile de bază.

Niște profesori foarte inteligenți se adună și fac manuale complexe. Tot ei stabilesc și subiectele de examen la Evaluarea Națională. Un examen care doar noi îl mai avem în Europa civilizată. Iar rezultatele sunt de la an la an un dezastru.

Când ai o nație de elevi la rural care 48% nu i-au nota 5 la matematică sau 31% din toți elevii României de clasa a VIII-a care nu iau 5 la matematică… ar trebui să tragă un semnal de alarmă. Nici la limba română situația nu e prea roz.

Ministrul Educației mi-a declarat la Sibiu acum vreo 2 luni că se lucrează la schimbarea programei școlare. De 35 de ani pe elevi se fac experimente. Am ajuns să citesc în manualele de matematică de a VII-a subiecte care acum 30 de ani se predau în clasa a XI-a.

Cineva prin comisiile din minister crede că tinerii de astăzi sunt super inteligenți față de generația mea. Dar, prin astfel de programe școlare, de fapt, zăpăcește copiii care nu mai rețin nimic, nici măcar esența. Mă refer la marea masă de copii, nu la elite.

În loc să atragem elevii spre școală cu metode de predare moderne, cu programe aerisite și adaptate nevoilor pieții, ne trezim cu o generație sacrificată educațional. Și deja devine un obicei de la Revoluție încoace.

Așa că poate este cazul să intrăm în rândul țărilor civilizate și să renunțăm la Evaluarea Națională. Bacalaureatul este singura evaluare validă.

Mereu m-am întrebat cum justifică ministerul existența unor școli unde toți copiii au luat sub nota 5? Că salarii de mii de lei la profesori a dat. În multe comune Guvernul a renovat și dotat școli. Dar actul educațional a lipsit. Altfel nu pot explica. Și mai lăsați textele cu elevii proști. Or fi și din aceia, dar chiar tot satul? Toate satele României?

Adevărul este că ruralul nu mai este atractiv pentru profesori. Nici urbanul la unele materii. Și atunci revin la întrebarea: de ce mai avem acele materii? De ce nu tăiem din grosimea și complexitatea manualelor? De ce nu vrem o țară viitoare educată, nu doar școlarizată? Pentru că unii mai au nevoie de votanți mulți, dar proști?

Publicitate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Mașină distrusă complet de foc la Dumbrăveni