16.2 C
Sibiu
vineri, 13 septembrie, 2024

Ordinea de zi a ședinței Colegiului Prefectural al județului Sibiu

Știri din Județ

Azi, 27.08.2024, începând cu ora 10:00, a avut loc ședința Colegiului Prefectural, prezidată de doamna subprefect, Maria Minea alături de domnul secretar general, Marius Oltean, având următoarea ordine de zi:

  1. Stadiul de pregătire al unităților de învățământ pentru începutul anului școlar 2024 – 2025 temă prezentată de domnul dl. Emilian Marius Novac, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Sibiu.

La nivelul judeţului Sibiu, în sistemul de învăţământ judeţean, funcţionează un număr de 332 de unităţi de învățământ de stat (cu personalitate juridică – 152 şi structuri – 180) și  33 unități de învățământ privat. Numărul antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor existenți în SIIIR, la data întocmirii raportului, este de 59.689.

În ceea ce privește documentele de funcționare situația se prezintă după cum urmează:

  • Toate unitățile de învățământ din județul Sibiu posedă Autorizaţie sanitară de funcţionare;
  • 50 de unităţi de învățământ cu personalitate juridică posedă autorizaţia de securitate la incendiu;
  • 20 de unități de învățământ cu personalitate juridică sunt în curs de obținere a acestei autorizații,
  • 10 unităţi de învățământ cu P.J. nu posedă această autorizaţie.

178 de unități de învățământ cu personalitatea juridică (de stat și particulare) sunt conectacte la sistemul centralizat de apă  potabilă sau la foraje proprii avizate sanitar, în 7 unități de învățământ cu personalitate juridică apa potabilă este asigurată cu ajutorul apei îmbuteliate sau din alte surse;

173 de unități de învățământ cu P.J. (de stat și particulare) au clădirile conectate la serviciul de canalizare, iar 12 unități de învățământ cu P.J. nu beneficiază de această conectare.

362 de unități de învățământ cu P.J. și structuri (de stat și particular) au toalete amplasate în clădirile unde se desfășoară activitățile cu elevii, iar în 3 unități de învățământ mai există clădiri care au grupurile sanitare amplasate în curtea școlii, toate acestea fiind dotate cu vase de toaletă, chiuvete, au apă curentă și sunt racordate la sistemul de canalizare.

La data raportului, în unităţile şcolare se desfăşoară lucrări de igienizare (90 unități de învățământ), de igienizare și reparaţii (79 unități de învățământ), eficientizare energetică (acorduri pentru 18 unități de învățământ), majoritatea lucrărilor având ca dată finală estimată perioada 30.08-06.09.2024.

Sunt și unități de învățământ la care aceste lucrări se vor prelungi și după începerea anului școlar, datorită faptului că sunt de mare amploare.

Privitor la situația microbuzelor școlare în 52 de unități de învățământ există 82 de microbuze școlare (16+1 locuri) funcționale pentru transportul elevilor.

Prin programul PNRR au fost solicitate 63 de microbuze școlare electrice pentru dotarea parcului auto din aceste unități de învățământ, 9 microbuze cu 8+1 locuri, iar 54 microbuze cu 16+1 locuri.

Referitor la manuale se are în vedere asigurarea manualelor școlare pentru învățământul de masă, cu accent deosebit pe asigurarea manualelor școlare pentru clasa a VII-a, pentru anul școlar 2024-2025.

La data întocmirii prezentului raport, aproximativ 53% din necesarul de manuale școlare transmis la Ministerul Educației (pentru clasele I-VIII) și la edituri (pentru clasele IX-XII) a fost primit la depozitul de manuale școlare al ISJ Sibiu și distribuit către unitățile de învățământ. Au fost distribuite integral manualele școlare pentru învățământul liceal în unitățile de învățământ cu PJ. Pentru nivelul gimnazial, menționăm că înregistrarea comenzilor de manuale școlare noi pentru clasa a VII-a a fost finalizată și transmisă la data de 22.07.2024, conform precizărilor Ministerului Educației, urmând a fi recepționate și distribuite până la începutul anului școlar 2024-2025.

Cu privire la situaţia rechizitelor, a dotărilor cu mobilier școlar prin PNRR, a echipamentelor digitale și activităților derulate prin PNRAS, a SmartLab-urilor și programul „Masă sănătoasă”

În 52 de unități de învățământ, prin P.N.R.R., a fost achiziționat mobilier școlar.

În celelalte unități de învățământ se lucrează la finalizarea achiziționării necesarului de mobilier şcolar, în cazul în care acesta a fost degradat sau trebuie suplimentat.

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), aprobat prin H.G. nr. 1309/2021, reprezintă o intervenție sistemică, asumată de Ministerul Educației în vederea combaterii părăsirii timpurii a școlii. PNRAS este implementat în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR).

Inspectoratul Școlar Județean Sibiu a încheiat un nr. de 58 de Contracte de finanțare în cadrul Acordului privind implementarea investițiilor specifice Schemei de Granturi din cadrul Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțate prin Componenta C15 – Educație a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă în România, cu

– 40 de unități de învățământ beneficiare ale finanţării specifice SG – PNRAS – runda 1

– 18 de unități de învățământ beneficiare ale finanţării specifice SG – PNRAS – runda 2

Grupul țintă principal în cadrul SG PNRAS este alcătuit din elevii din clase de nivel gimnazial.

Pentru siguranţa şi securitatea elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar sibian în toate unitățile de învățământ se implementează ”Planului teritorial comun de acţiune pentru siguranţa în şcoli”. În prezent există:

-88 de unități de învățământ cu pază asigurată (78 unități de învățământ în mediul urban și 10 unități de învățământ în mediul rural);

-66 unități de învățământ doar cu preimetrul școlar împrejmuit cu gard (6 unități de învățământ în mediul urban și 60 unități de învățământ în mediul rural);

-30 de unități de învățământ care au achiziționat sisteme de monitorizare audio-video (18 unități de învățământ în mediul urban și 12 unități de învățământ în mediul rural);

  • Concluzii referitoare la controalele tematice efectuate de către Serviciul Inspecție Socială în Județul Sibiu în semestrul I din anul 2024, temă prezentată de doamna Camelia Conțiu, șef serviciu Inspecție Socială – Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu.

Activitatea de inspecție socială la nivelul județului Sibiu se realizează de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu, prin inspectorii sociali, potrivit OUG nr.113/2011, privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi  a Hotărârii de Guvern nr.151/2012 privind Statutul  propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

Activitatea inspectorilor  sociali se desfășoară în conformitate cu Planul anual de control al inspecţiei sociale din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială,  aprobat de ministrul muncii și solidarității sociale.

Activitatea de inspecție socială este una deosebit de complexă, rolul preponderent al acestui instrument de control al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale fiind cel de a asigura respectarea drepturilor sociale ale persoanelor sau grupurilor aflate în situații de dificultate sau risc de excluziune socială.

Primul semestru al anului 2024 a fost marcat în ceea ce privește activitatea de control a inspecției sociale de promulgarea  Legii 100/2024 care reformează întregul sistem de asistență socială.

În județul Sibiu funcționează 141 de servicii sociale licențiate. În funcție de categoria de beneficiari cărora se adresează situația este următoarea:

•49 servicii sociale destinate protecției copilului și/sau familiei;

•49 servicii sociale destinate protecției persoanelor vârstnice și adulte în dificultate;

•37 servicii sociale destinate protecției persoanelor adulte cu dizabilități;

•6 servicii sociale destinate protecției victimelor violenței domestice.

În perioada ianuarie -iulie 2024 în conformitate cu Planul anual de control al inspecţiei sociale pentru anul 2024, aprobat de ministrul muncii și solidarității sociale s-a desfășurat campania: “Verificarea respectării de către serviciile publice de asistență socială a prevederilor legale cu privire la monitorizarea modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinți plecați la muncă în străinătate și serviciile de care aceștia pot beneficia .«

La cele 7 unități administrativ teritoriale verificate au fost identificate 466 cazuri de familii/persoane care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului/copiilor cu părinte/părinți plecat/plecați la muncă în străinătate respectiv 591 cazuri de copii cu părinți/părinte plecat/plecați la muncă în străinătate.  Ponderea cea mai mare o reprezintă familiile în care un părinte este plecat la muncă în strainătate 66,52%. 

Pentru remedierea deficiențelor constatate au fost dispuse un număr total de 32 de măsuri care au fost îndeplinite cu respectarea termenelor impuse de inspectorii sociali.

Derulată în perioada martie 2024 – mai 2024, campania a vizat 7 unități administrativ-teritoriale 2 din mediul urban și  5 din mediul rural, cu cele mai multe cazuri de copii aflați în situație de risc, prin plecarea părinților la muncă în alte state.

Nu au fost identificate situații care să impună aplicarea de sancțiuni contravenționale sau sesizarea altor organe cu atribuții de control.

În ceea ce privește situația sesizărilor și petițiilor adresate instituției noastre referitoare la respectarea drepturilor persoanelor vulnerabile la măsuri de asistență socială, numărul acestora s-a dublat raportat la aceași perioadă aferentă anului 2023. Astfel în această perioadă inspecția socială a soluționat un număr de 20 de sesizări întocmind 16 procese verbale de control și 4 note de constatare( acolo unde aspectele sesizate nu s-au confirmat).

Aspectele sesizate au vizat cu precădere  neacordarea beneficiilor sociale, protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități și accesibilizarea mediului fizic pentru persoane cu patologie neurologică/locomotorie.

Inspectorii sociali din cadrul AJPIS Sibiu acordă un interes deosebit petițiilor adresate instituției noastre atât de persoanele fizice și juridice cât și de alte instituții publice, urmărind soluționarea  aspectelor sesizate cu celeritate.

Alte două note de constatare au fost întocmite cu ocazia unui control inopinat privind acreditarea unui furnizor de servicii sociale și a întâlnirii de lucru care a avut loc cu reprezentanții DGASPC Sibiu și CJ Sibiu în vederea soluționării  situației unui beneficiar de indemnizație de handicap.

În primul semestru al anului 2024 inspecția socială sibiu a aplicat un număr de 5 sancțiuni pentru neregulile constatate, un avertisment și 4 amenzi în valoare de 66.000 lei. 

În contextul noilor modificări legislative atribuția  de informare și îndrumare a inspectorilor sociali  își regăsește și mai mult utilitatea.  Această activitate este realizată de către inspectorii sociali în cadrul misiunilor de inspecție precum și în situații de solicitare a unor informații de către cetățeni, persoane fizice, juridice sau instituții.

  • Acțiunile Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Sibiu privind implementarea Programului de prevenire și combatere a Pestei Porcine Clasice și a Pestei Porcine Africane, prin asigurarea măsurilor de biosecuritate, controale în exploatațiile cu porcine, monitorizarea circulației efectivelor, supravegherea speciilor receptive prin examene clinice și examene de laborator , temă prezentată de domnul Flavius Flucuș, director executiv adjunct al Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Sibiu.

În Județul Sibiu există 3 exploatații comerciale de suine, precum și 8 exploatații de Tip A de porcine active, cu un efectiv total raportat de 31447 animale.

 CONTROALE, MĂSURI DE SUPRAVEGHERE EFECTUATE:

  • 46 controale oficiale, având ca tematică verificarea respectării măsurilor de biosecuritate în exploatațiile comerciale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale. Controalele s-au finalizat cu formularea unor recomandări și stabilirea de măsuri de remediere, cu termene stricte.
  • monitorizarea zilnică a stării de sănătate a porcinelor din ferme, realizată de medicii veterinari de liberă practică, atât la efectivele staționare, cât și la cele destinate abatorizării, precum și raportarea acestor activități către DSVSA Sibiu.

Monitorizarea respectării măsurilor privind prevenirea și combaterea P.P.A, a prevenirii apariției P.P.C., în exploatațiile non-profesionale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale.

În Județul Sibiu există un număr de 2708 exploatații non-profesionale de suine (gospodării ale populației), cu un efectiv total raportat de 11758 animale.

177 controale oficiale, având ca tematică verificarea respectării legislației sanitare veterinare privind identificarea și înregistrarea suinelor, precum și a circulației animalelor din specia suină, a măsurilor de biosecuritate în exploatațiile non-profesionale de suine, supravegherea stării de sănătate a efectivelor de animale. Controalele s-au finalizat cu formularea unor recomandări și stabilirea de măsuri de remediere, cu termene stricte. De asemenea, au fost aplicate un număr de 5 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 7500 lei, precum și 7 avertismente, principalele abateri fiind deținerea de porcine neidentificate și neînregistrate, precum și înstrăinarea de suine fără documente sanitare veterinare.

Referitor la probe prelevate și examene de laborator efectuate 215 probe în direcția P.P.C., reprezentând probe supraveghere din ferme (seturi de organe și sânge pe EDTA), toate cu rezultate negative, 317 probe în direcția P.P.A., supraveghere din ferme, toate cu rezultate negative, 382 probe, în direcția P.P.A, în vederea monitorizării santinelelor din ferme și exploatații de tip A, toate cu rezultate negative.

Analiza probelor în direcția P.P.A. se efectuează în cadrul L.S.V.S.A. Sibiu, prin metoda Real-time PCR, iar a probelor prelevate în direcția P.P.C., în cadrul L.S.V.S.A. Alba.

Supravegherea în direcția P.P.A. și P.P.C. a efectivelor de porci mistreți.

În județul Sibiu, există un număr de 46 fonduri de vânătoare, cu un efectiv estimat de 1446 porci mistreți. Începând cu anul 2019, P.P.A. a evoluat la un număr de 29 fonduri de vânătoare.

–   la această categorie de animale, se supraveghează prin examene de laborator toate animalele găsite moarte, în direcția P.P.A. și P.P.C., iar cele împușcate, doar pentru P.P.A. Astfel, dintr-un total de 314 probe, au fost examinate un număr de 313 probe pentru diagnosticul P.P.A., dintre care 1 cu rezultat pozitiv și o suspiciune în direcția P.P.C. cu rezultat negativ ulterior.

Ca urmare a focarelor de Pestă porcină africană declarate în cursul anului 2024, în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1214/2009, au fost evaluate și despăgubite un număr total de 35 capete porcine, cu sumă în valoare totală de 45.800 lei.

  La data prezentei Pestă porcină africană ( P.P.A.) nu evoluează în Județul Sibiu, iar Pesta porcină clasică (P.P.C ). nu evoluează la nivel național.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

EDITORIAL: Crimă pentru droguri