27.3 C
Sibiu
vineri, 27 septembrie, 2024

Ședința Colegiului Prefectural: Evaluarea Bacalaureatului 2024 și Strategia pentru Dezvoltarea Sportului în Sibiu

Știri din Județ

Azi, 24.09.2024, începând cu ora 10:00, a avut loc ședința Colegiului Prefectural, prezidată de domnul prefect, Mircea Dorin Crețu, alături de doamna subprefect, Maria Minea și domnul secretar general, Marius Oltean, având următoarea ordine de zi: 

 

1. Rezultatele obținute de elevii din învățământul preuniversitar din județul Sibiu la examenele naționale de sfârșit de ciclu de învățământ obligatoriu (evaluare națională și bacalaureat) temă prezentată de domnul dl. Emilian Marius Novac, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Sibiu.

 

Examenul de Bacalaureat Național – 2024, sesiuneaIUNIE-IULIE.

În anul școlar 2023-2024, probele scrise ale examenului național de bacalaureat, sesiunea iunie-iulie, s-au desfășurat în perioada 1-5 iulie 2024 (12 iulie 2024-afișarea rezultatelor finale).

Rezultatele examenului de bacalaureat 2024, sesiunea IUNIE-IULIE.

La probele scrise ale examenului național de bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie, în județul Sibiu au fost înscriși 2639 candidați, față de 2313 candidați de la examenul de bacalaureat 2023, dintre care au participat efectiv un număr de 2545 candidați (96,44%), față de 2211 candidați în anul 2023 (95,69%). Un număr de 425 de candidați (16,70%) au fost respinși, față de 477 (21,57%) de candidați în 2023, iar 2119 de candidați au fost admiși (83,26%), obținând medii peste 6,00, față de 1732 de candidați au fost admiși (78,34%) în 2023. 

Niciun candidat nu a fost eliminat din examen. Rezultatele la examen sunt înregistrate în tabelele de mai jos: 

RATA DE REUȘITĂ la examenul de bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie, 

JUDEȚUL SIBIU 83,26%

la examenul de bacalaureat 2023, sesiunea iunie-iulie, JUDEȚUL SIBIU 79,53%

(FAȚĂ DE 79,8% ÎN 2022, FAȚĂ DE 76,90% ÎN 2021, față de 73,80% în 2020)

 

 

Organizarea și desfășurarea examenului național de bacalaureat 2024, sesiunea August 2024. 

În anul școlar 2023-2024, probele scrise ale examenului național de bacalaureat, sesiunea august, s-au desfășurat în perioada 19-22 august 2024 (30 august 2024-afișarea rezultatelor finale).

La probele scrise ale examenului național de bacalaureat 2024, sesiunea august, în județul Sibiu au fost înscriși 578 de candidați, față de 604 candidați de la examenul de bacalaureat 2023, dintre care au participat efectiv un număr de 488 de candidați (84,43%), față de 506 candidați în anul 2023 (84,43%). 

Un număr de 330 de candidați (67,62%) au fost respinși, față de 327 (64,62%) de candidați în 2023, iar 158 de candidați au fost admiși (32,38%), obținând medii peste 6,00, față de 179 de candidați au fost admiși (35,38%) în 2023.

Niciun candidat nu a fost eliminat din examen. Rezultatele la examen sunt înregistrate în tabelele de mai jos:

 

Rata de reușită

-la examenul de bacalaureat 2024, sesiunea august, JUDEȚUL SIBIU: 32,38%

-la examenul de bacalaureat 2023, sesiunea august, JUDEȚUL SIBIU: 35,38%

-la examenul de bacalaureat 2022, sesiunea august, JUDEȚUL SIBIU: 32,92%

 

Organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2023-2024.

În anul școlar 2023-2024, Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a s-a desfășurat în perioada 25 iunie-9 iulie 2024 (9 iulie 2024-afișarea rezultatelor finale).

Procent de promovabilitate 76,38%

Procent de prezentă 94,07%

 

Concluzii:

Bacalaureatul, ca examen anual de ieşire din sistem, organizat în două sesiuni – este – prin rezultatele sale, feed-backul la calitatea învăţământului la nivelul judeţului nostru.

În urma analizei diagnostice și a interpretării datelor statistice, se poate aprecia că în județul Sibiu rezultatele la probele scrise ale examenului național de bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie, se încadrează în parametrii ratei de reușită peste media pe țară (78,20%), cu procentul de 83,26% (locul VII pe țară), care a înregistrat o creștere procentuală de 1,73% față de scorurile din anul 2023, când procentul de promovabilitate la bacalaureat a fost 79,53%. 

Examenul s-a desfăşurat corect, de la înscrierea candidaţilor, de la informarea și instruirea riguroasă a tuturor persoanelor implicate și la organizarea şi până la derularea a probelor scrise. 

Procentul de promovabilitate reflectă corect nivelul achiziţiilorcognitive şi, mai ales, al competenţelor pe care candidații le-au dobândit pe parcursul învăţământului liceal, până la data curentă. 

Rata de eşec de 16,70% (20,47% în 2023, 20,17% în 2022, 20,5% în 2021) conduce la necesitatea implementării la nivelul învăţământului liceal județean a unui pachet de măsuri remediale / de proceduri specifice care să regleze sistemul din interior şi prin intermediului cărora să fie corelate cauzele cu efectele, în vederea obţinerii unor scoruri ascendente la examenului național de bacalaureat – 2025.

 

În sesiunea august-septembrie, procentul de reușită se încadrează în parametrii ratei de reușită peste media pe țară (32,3%), fiind 32,30%, care a înregistrat o scădere procentuală de 3%, față de scorurile din anul 2023, când procentul de promovabilitate la bacalaureat a fost 35,38%. Examenul s-a desfăşurat corect, de la înscrierea candidaţilor, de la informarea şi instruirea riguroasă a tuturor persoanelor implicate și la organizarea şi până la derularea a probelor scrise. 

 

Procentul de promovabilitate reflectă corect nivelul achiziţiilor cognitive şi, mai ales, al competenţelor pe care candidații le-au dobândit pe parcursul învăţământului liceal, până la data curentă. Rata de eşec a fostde 67,62% (64,62% în 2023).

 

Examenul s-a desfăşurat corect, de la înscrierea candidaţilor, de la informarea şi instruirea riguroasă a tuturor persoanelor implicate și la organizarea şi până la derularea a probelor scrise. 

 

Desfășurarea examenului de Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2023-2024 s-a realizat în condiții optime, cu respectarea prevederilor metodologice și procedurale specifice. De asemenea, conform monitorizării realizate de către I.Ș.J. Sibiu / de către reprezentantul M.E., menționăm că nu au fost identificate disfuncții în organizarea și desfășurarea examenului, la nivelul județului Sibiu. 

 

Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a – 2024, este, prin rezultatele sale, feed-backul la calitatea învăţământului la nivel de școlaritate V-VIII din fiecare judeţ. În urma analizei diagnostice şi a interpretării datelor statistice, se poate aprecia că în judeţul Sibiu examenul s-a desfăşurat corect, de la înscrierea candidaţilor, la informarea şi instruirea riguroasă a tuturor persoanelor implicate, la organizarea şi derularea probelor scrise și a evaluării digitalizate a lucrărilor. Procentul de promovabilitate de 76,51% ne-a situate pe locul 6 pe țară. Pentru optimizarea scorurilor la examen în anul școlar 2024-2025, comisia județeană de organizare a ENVIII 2025 își propune să monitorizeze toate unitățile de învățământ din județul Sibiu care au obținut rezultate neperformante la Examenul de Evaluare Națională 2024, în vederea identificării măsurilor optime de pregătire a elevilor, conform etosului și a mediului educațional locale.

 

Procentul de promovabilitate reflectă corect nivelul achiziţiilor cognitive şi, mai ales, al competenţelor pe care elevii le-au dobândit până la data desfășurării examenului național. Rezultatele obținute necesită implementarea la nivelul învăţământului județean a unui pachet de măsuri remediale, prin intermediului cărora să fie corelate cauzele cu efectele, în vederea obţinerii unor scoruri ascendente la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024 – 2025.

 

2. Activitatea Gărzii Forestiere Brașov la nivelul județului Sibiu pentru anul 2023, temă prezentată de domnul Petrică Sava, consilier superior în cadrul Serviciului Gărzii Forestiere Județene Sibiu.

 

Garda Forestieră Brașov este o instituție publică în subordinea Gărzii Forestiere Naționale, cu atribuții în implementarea și controlul aplicării regimului silvic și cinegetic în fondul forestier național și în controlul aplicării normelor privind proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase.

Garda Forestieră Brașov își desfășoară activitatea pe raza județelor Brașov, Sibiu, Mureș, Harghita și Covasna.

 

Conform actelor normative, Garda Forestieră Brașov exercită, pe raza de competență, în domeniul silviculturii și în domeniul cinegetic, funcțiile corespunzătoare celor atribuite autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, respectiv funcțiile de implementare, de avizare,

de reprezentare, de monitorizare, inspecție și control.

Garda Forestieră realizează misiunea sa prin:

✓ monitorizarea respectării legii, analizând permanent bazele de date standardizate;

✓ organizarea și efectuarea controalelor pentru a asigura respectarea regimului silvic, a regimului cinegetic, a legislației referitoare la trasabilitatea materialelor lemnoase și a

instrucțiunilor privind recoltarea produselor nelemnoase;

✓ aplicarea operativă a măsurilor legale;

✓ conștientizarea publicului;

✓ colectarea și furnizarea de informații pentru îmbunătățirea cadrului normativ specific;

✓ emiterea avizelor și autorizațiilor, în condițiile legii.

 

Fondul forestier arondat județului Sibiu constă  în 23 de ocoale Silvice dintre care : 

✓ 17 ocoale silvice cu sediul în raza de competență a Serviciului Gărzii Forestiere județene Sibiu (8 ocoale silvice de stat și 9 ocoale silvice de regim);

✓ 6 Ocoale Silvice cu sediul în afara razei de competență a Serviciului Gărzii Forestiere județene Sibiu (3 ocoale silvice de stat și 3 ocoale silvice de regim).

 

Alt element de interes este constituit de activitatea Direcției de Control al Regimului Silvic și Cinegetic prin următoarele date:

➢ Tăieri ilegale de arbori

– 13 mc cu o valoare a apagubei de 6000 lei

– 7 fapte cu caracter infracțional constatate;

– 19 sancțiuni aplicate.

 

➢ Controlul executării lucrărilor de exploatarea

– 23 de controale de exploatare executate;

– 18 sancțiuni aplicate.

 

➢ Controlul circulației materialelor lemnoase, spațiile de prelucrare, depozitare și comercializare

– 69 de controale executate;

– 51 sancțiuni aplicate;

– 389 mc material lemnos confiscat fizic.

 

3. Sportul prioritate națională. Necesitatea elaborării unei strategii județene pentru dezvoltarea sportului la nivelul județului Sibiu, temă prezentată de doamna Nicoleta Sonia David, director executiv al Direcției Județene pentru Sport și Tineret Sibiu.

 

În 2007 Comisia Europeană adoptă Cartea Albă privind Sportul care definește noile interese ale instituțiilor europene în domeniul sportului, în special ale CE: ”Această inițiativămarchează momentul în care Comisia abordează pentru prima dată într-un mod cuprinzător aspectele legate de sport. Obiectivul său general este de a da rolului pe care sportul îl are în Europa o orientare strategică, de a încuraja dezbaterile pe tema unor probleme specifice acestuia, de a îmbunătățigradul de vizibilitate a domeniului sportiv în cadrul politicilor elaborate la nivelul UE şi de a sensibiliza opinia publică cu privire la necesităţile şi aspectele specifice acestui sector. 

 

Iniţiativa are drept scop de a ilustra aspecte importante precum punerea în aplicare a legislaţiei UE în domeniul sportiv și își propune, de asemenea, să stabilească în continuare noi acțiunilegate de domeniul sportului la nivelul UE.”

 

Această carte albă a fost una dintre principalele contribuții ale Comisiei Europene la tema sportului și a rolului acestuia în viața de zi cu zi a cetățenilor Uniunii Europene: 

● Aceasta a recunoscut impactul pe care sportul îl poate avea asupra altor politici ale UE 

● A deschis viitoare perspective ale implicării mai puternice a UE în sfera sportului, respectând în același timp legislația UE, principiul subsidiarității și independența organizațiilor sportive Sportul este tratat din perspectiva a trei dimensiunicare se păstrează și azi în politica europeană:

1. „Rolul social al sportului”, adică ce reprezintă sportul ca fenomen social;

2. „Dimensiunea economică a sportului”, adică contribuția sportului la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă în UE; 

3. Organizarea sportului”, adică rolul organizațiilor și al organismelor publice, private, economice și sportive în guvernarea sportului.

 

Comisia Europeană prin intermediul Directoratului General pentru Educație și Cultură DGEC a realizat o analiză asupra strategiilor naționale pentru sport, la nivelul statelor membre UE23 pentru a înțelege modul în care statele membre își definesc și implementează strategiile naționale de sport.

 

La nivelul județului, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Sibiu aplică și respectă prevederile art.20 din Legea 69/2000 referitoare la atribuțiile direcțiilor.

Pentru dinamizarea sportului la nivelul județului Sibiu se impune o colaborare foarte bună între Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Sibiu și structurile sportive, și în mod deosebit cu Inspectoratul Școlar Județean Sibiu pentru promovarea practicării activității sportive la nivel școlar în Asociații Sportive Școlare – ca structuri sportive fără personalitate juridică constituite în unitățile școlare de pe raza județului Sibiu.

 

Autoritățile administrației publice locale au un rol semnificativ în susținerea și dezvoltarea sportului la nivelul județului Sibiu.

Legea 69/2000, legea educației fizice și sportului – referitor la necesitatea implicării administraților publice în susținerea și dezvoltarea sportului prevede următoarele aspecte: 

-art.3, alin (1) – autoritățile administrației publice, unitățile și instituțiile de invățămant, precum și organismele neguvernamentale de profil au obligația să sprijine sportul pentru toți și sportul de performanță și să asigure condiții organizatorice și materiale de practicare a educației fizice și sportului în comunitatea locală;

  -alin (2) – autoritățiile administrațiilor publice au obligația să asigure cu prioritate copiilor de vârste preșcolare, tinerilor și persoanelor în vârstă, condiții pentru practicarea exercițiului fizic în vederea integrării sociale

  alin (3) – autoritățile administraților publice au obligația să asigure condiții pentru practicarea educației fizice și sportului de către persoanele cu handicap fizic, senzorial, psihic și mixt în scopul dezvoltării personalității lor și integrării în societate.

 

Administrația publică locală este implicată în fenomenul sportiv în toate formele de practicare a sportului. Activitățile sportive se desfășoară în cadrul programelor sportive naționale de utilitate publică respectiv Programul „Promovarea sportului de performanță” și Programul „Sportul pentru toți”.

 

Scopul programului „Promovarea sportului de performanță” constă în valorificarea aptitudinilor individuale într-un sistem organizat de selecție, pregătire și competiție, care să asigure autodepășirea continuă, realizarea de recorduri naționale și internaționale precum și obținerea victoriei.

 

Scopul programului „Sportul pentru toți” constă în menținerea unei bune stări de sănătate și consolidarea socializării cetățenilor prin crearea unui cadrul social și organizatoric favorabil.

 

Față de baza sportivă materială, administrația publică locală are o implicare semnificativă în sensul că are obligația să includă în planurile de urbanism și amenajare rurală suprafețe de teren pentru construirea de baze sportive destinate educației fizice și sportului comunitar (art.81, alin.1 din Legea 69/2000).

 

Autoritățile publice locale pot contribui la întreținerea, modernizarea și dezvoltarea bazei materiale pentru activitatea sportivă (art.81 alin.2 din Legea 69/2000).

Având în vedere cele menționate mai sus atât din punct de vedere al activităților din cadrul Programelor sportive de utilitate publică cat si față de baza sportivă materială, se impune menținerea și dezvoltarea relațiilor de colaborare între DJST Sibiu și administrația publică locală.

Art.20 lit.c) din Legea 69/2000 menționează atribuțiile DJST-urilor în relația cu administrația publică locală, în sensul: „Colaborează cu consiliile locale în scopul utilizării eficiente a sumelor acordate de la bugetele locale pentru activitatea sportivă de performanță în teritoriu. 

Referitor la colaborarea DJST cu administrația publică locală față de bazele sportive, art.20 lit.d) din Legea 69/2000 prevede: 

• DJST elaborează și duce la îndeplinire, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, planurile de construire și de îmbunătățire a bazelor și instalațiilor sportive în vederea dezvoltării sportului în general și a sportului de performanță în teritoriu, finanțează unele programe speciale pentru sportivi, secții sau echipe de pe raza administrativ teritorială;

• un rol deosebit de important îi revine administrației publice locale în finanțarea activităților sportive la nivelul județului Sibiu pentru acțiunile sportive desfășurate în programele de utilitate publică – respectiv programul „Promovarea Sportului de Performanță” și programul „Sportul pentru toti”.

 

 

     Conform măsurilor prevăzute în Programul de Guvernare, la nivel județean, în anul 2024 DJST Sibiu a avut și are ca obiective:

✓ Măsura din Programul de Guvernare: Dezvoltarea și promovarea sportului pentru toți

În cadrul programului „Sportul pentru toţi” (P2), DJST a sprijinit şi organizat competiţii proprii sau în parteneriat cu structuri sportive şi alte instituţii cu atribuţii în domeniu pentru încurajarea practicării activităţilor fizice şi sportive, în mod continuu, de cât mai mulți cetăţeni și pentru depistarea elementelor capabile de a continua o carieră sportivă. Număr activitati propuse si realizate  – 36 

 

✓ Măsura din Programul de Guvernare: Promovarea de programe la nivel național pentru creșterea bazei de selecție pentru sportul de performanță și a numărului de legitimați.

 

✓ Crearea posibilităţilor de depistare, selecţie a noilor talente cu reale posibilităţi de practicare a sportului la nivelul structurilor sportive care activează pe raza judeţului. DJST Sibiu organizează acțiuni de selecție la nivelul județului în colaborare cu ISJ Sibiu și Asociațiile județene pe ramura de sport  și  structuri sportive. Nr. acțiuni de selecție propuse și realizate : 8.

 

✓ Consilierea de specialitate și avizarea constituirii asociațiilor sportive fără personalitate juridică constituite 2024 trim 1, 2, 3 – 5 asociații sportive.

 

✓ Organizarea „Săptămânii Europene a Sportului (S.E.S.) eveniment care are loc în perioada 23-30 septembrie, care își propune promovarea sportului pentru toți la nivel european. Acest proiect este o inițiativă a Comisiei europene menită să promoveze sportul și activitatea fizică în întreaga Europă sub moto-ul #Be Active.

 

Având în vedere cele expuse, precum și complexitatea activității sportive ca fenomen social, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Sibiu susține elaborarea unei strategii pentru dezvoltarea sportului la nivel județean, în strânsă colaborare cu autoritățile locale, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu și alte structuri cu atribuții în domeniu pe următoarele paliere:

• sport școlar

• sport de performanță amator ( campionate județene, competiții de nivel județean ) și profesionist

• sportul pentru toți

• sportul pentru persoane cu dizabilități

 

Elaborarea unei astfel de strategii e necesară pentru organizarea activității sportive la nivel local și județean și implicit realizarea obiectivelor pentru reprezentarea intereselor sportului sibian pe plan local, național și internațional.

 

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Accident pe Șoseaua Sibiului, lângă McDonalds