Libera circulație terestră la care România a venit parte de la 1 ianuarie 2025, numită Schengen, are multiple avantaje. Nu doar pentru cetățenii de rând care nu mai stau cu mașinile la cozi la vamele cu Ungaria și Bulgaria, dar mai ales pentru transportatori. Mai sunt investiții de făcut de către statul român, până când fluxul transportatorilor să fie rapid, dar lucrurile au luat o turnură pozitivă. Totuși, mai sunt români care văd intrarea în Schengen ca un lucru rău.
Nici nu m-aș fi gândit vreodată că intrarea României în spațiul Schengen și terestru, după ce din martie anul trecut am intrat aerian, ar putea stârni nemulțumiri. Este drept că vorbim de o minoritate a românilor, cei care sunt anti-Schengen.
Argumentele lor sunt perile și, cumva, rezonează cu teoriile a la Georgescu. Unii spun că așa intră mai multe droguri în țară, că ne vor fura occidentalii copiii sau că ne pierdem suveranitate. Aberații, fără bază logică și legală. Totuși gândite și exprimare de unii români.
Dincolo de faptul că aceste afirmații dovedesc lipsă crasă de cunoștiințe în domeniu și dorința de a promova teorii ale conspirațiilor aberante, poate că este nevoie să promovăm și noi presa, dar și Guvernul, avantajele spațiului Schengen.
Spre exemplu, un beneficiu major mai puțin cunoscut publicului larg, este cel oferit forțelor de ordine, Poliției în special. Urmărirea infractorilor și a persoanelor dispărute în spațiul Schengen este mult mai rapidă, datorită unei colaborări între forțele de Poliție din toate țările membre. Accesul la sistemul informatic al Schengen unitar pentru toate țările aduce multe avantaje, ca de exemplu identificarea într-una dintre țări a unei persoane date în urmărire în altă țară.
Dar libera circulație a cetățenilor și mărfurilor are avantajele cele mai vizibile. Filmările din primele zile ale noului an cu mașinile care trec neoprite prin vama Nădlac II, spre exemplu, fac înconjurul internetului de la noi. Pentru cei care au călătorit cu mașina în Occident, par imagini de necrezut. Românii care lucrează în străinătate și stăteau ore bune vara la intrarea sau ieșirea din țară, acum circulă nestingherit. Fără blocaje, fără cozi, fără nervi.
Statul român mai trebuie să investească în mai multe cântare electronice în apropierea vămilor, pentru a facilita transportatorilor treceri rapide. Iar marfa perisabilă care venea sau pleca din țară nu mai stă cu orele în vamă. Exportatorii români pot să își trimită acum mai ușor produsele în restul statelor membre și scad costurile de transport simțitor, odată cu scăderea timpilor de livrare.
Așa că, vocea minoritarilor care aberează pe internet despre dezavantajele Schengen, nici nu merită auzită.