10.2 C
Sibiu
miercuri, 02 aprilie, 2025

Mai simplu, mai rapid! Actele de stare civilă se emit digital în județul Sibiu

Știri din Județ

Publicitate
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Sibiu, instituţie publică aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Sibiu, înștiințează locuitorii județului cu privire la ultimele informații referitoare la implementarea proiectului Ministerului Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (D.G.E.P.) – lider de proiect, în parteneriat cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, Autoritatea pentru Digitalizarea României și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, intitulat Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – S.I.I.E.A.S.C., proiect național de importanță majoră, atât pentru autoritățile administrației publice centrale, cât și pentru autoritățile publice locale, având ca scop reducerea birocrației, transformarea digitală a administrației publice, digitalizarea completă a serviciilor în materie de stare civilă, precum și oferirea de servicii publice digitale cetățenilor, astfel:

Odată cu operaționalizarea S.I.I.E.A.S.C. la nivelul județului Sibiu, începând cu data de 8 mai 2024, etapizat, am ajuns ca, începând cu data de 31 martie 2025, la nivelul tuturor unităților administrativ-teritoriale de pe raza județului Sibiu, să se desfășoare activități/operațiuni care constau în inițierea în sistem informatic a tuturor fluxurile specifice activității de stare civilă, între care redăm cele mai relevante, și anume:

  • înregistrarea nașterii, căsătoriei, decesului;
  • validarea actelor de stare civilă;
  • transcrierea actelor de stare civilă;
  • rectificarea actelor de stare civilă;
  • înscrierea mențiunilor în actele de stare civilă;
  • eliberarea de fotocopii/adeverințe/extrase/formulare standard;
  • schimbarea numelui/prenumelui pe cale administrativă;
  • atribuirea/modificarea CNP;
  • înregistrarea divorțului administrativ;
  • eliberarea certificatelor de stare civilă/extraselor multilingve/formularelor standard.

În acest context, vom preciza și faptul că, certificatele de stare civilă se eliberează, conform dorinței solicitantului, în format fizic şi/sau electronic, cele din urmă fiind semnate electronic de emitent, la care se aplică automat sigiliul S.I.I.E.A.S.C. şi se generează un cod de verificare care îi confirmă autenticitatea. Amintim și faptul că, certificatele de stare civilă eliberate anterior în baza normelor legale în vigoare la acea vreme, rămân valabile.

Publicitate

Obiectivul general al acestui proiect l-a reprezentat informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații de stare civilă pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț și deces.

Rezultatele acestui proiect constau în:

  • dezvoltarea unui sistem informatic central care a generat informatizarea fluxurilor de stare civilă și asigurarea accesului instituțiilor publice la informațiile din S.I.I.E.A.S.C., reducerea timpului de soluționare a cererilor cetățenilor ca urmare a eliminării corespondenței letrice între instituții, creșterea nivelului de colaborare și comunicare între comunitățile locale și instituțiile publice în problematica stării civile;
  • dotarea tuturor oficiilor de stare civilă cu un număr de 3.687 complete alcătuite din stații de lucru și multifuncționale care au fost configurate, distribuite, instalate la sediile UAT-urilor;
  • proiectarea, implementarea și operaționalizarea subsistemului de acces la serviciile furnizate de S.I.I.E.A.S.C., prin sistemul de comunicații implementat de STS, fiind asigurate comunicațiile dintre sediile direcțiilor județene, precum și a SPCLEP-urilor/oficiilor de stare civilă ale UAT-urilor și nodul central al S.I.I.E.A.S.C.;
  • constituirea arhivei electronice cu actele de stare civilă întocmite de fiecare UAT în perioada 01.01.1921 – 31.12.2020 și aflate în păstrarea/conservarea direcțiilor județene de evidență a persoanelor (exemplarul II al actelor respective), însumând aproximativ 70 milioane de acte de stare civilă digitizate (aproximativ 1.600.000 la nivelul județului Sibiu);
  • achiziționarea pentru birourile județene de administrare a bazelor de date privind evidența persoanelor (structuri aparținând Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor București – D.G.E.P.) a 42 de ghișee mobile capabile să asigure preluarea documentelor, actualizarea bazei de date și eliberarea certificatelor de stare civilă în comunitățile din categoria celor considerate vulnerabile.

Relevant de menționat este și faptul că, în perioada 8 mai 2024 – 31 martie 2025, la nivelul județului nostru, ofițerii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor (S.P.C.L.E.P.), inclusiv din cadrul primăriilor acolo unde aceste servicii nu sunt constituite, au înregistrat: 3263 acte de naștere, 709 de căsătorie și 3986 acte de deces, respectiv au întocmit un număr de 755 de acte de stare civilă ca urmare a transcrierii în registrele de stare civilă române a certificatelor/extraselor de stare civilă eliberate cetățenilor români de către autoritățile străine, toate în sistem informatic, prin intermediul S.I.I.E.A.S.C., eliberând cetățenilor un număr de 9709 certificate de stare civilă (naștere, căsătorie, deces), tipizate sau electronice, funcție de opțiunea cetățenilor – specimenele acestora putând fi consultate în imaginile de mai jos, respectiv au validat acte de stare civilă în număr de 15764.

Pentru atingerea acestor obiectiveun rol esențial revine D.J.E.P. Sibiu, instituția noastră asigurând instruirea și testarea ofițerilor de stare civilă pe parcursul mai multor sesiuni de pregătire,funcționarii publici devenind, astfel, posesori ai unor drepturi, individuale, de acces la această aplicație informatică.

Toate acestea au fost posibile cu sprijinul Consiliului Județean Sibiu și în considerarea atributului legal al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Sibiu de coordonare și control metodologic a activității de stare civilă desfășurată de serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor ori de oficiile de stare civilă de pe raza județului Sibiu.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

2 aprilie – Ziua Instituției Prefectului