17.9 C
Sibiu
vineri, 23 mai, 2025

Piesa “Iona” de Marin Sorescu a prins glas japonez la Sibiu, pe scena Teatrului Național „Radu Stanca”

Știri din Județ

Publicitate
Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a găzduit ieri seară un eveniment de excepție, premiera mondială a spectacolului IONA de Marin Sorescu, în regia lui Silviu Purcărete. Distribuția a fost formată din Veronica Arizancu, Liviu Vlad, Eduard Pătrașcucu și clebrul actor japonez Kuranosuke Sasaki într-un one-man show intens și tulburător. Spectacolul este o coproducție a Teatrului Național „Radu Stanca” și Tokyo Metropolitan Theatre și marchează avanpremiera celei de-a 32-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS). Chiar dacă a fost a doua seară a spectacolului, publicul a fost unul numeros și diversificat.

Un clasic românesc în limbaj japonez

Adaptarea inedită propusă de regizorul Silviu Purcărete a îmbinat textul lui Marin Sorescu cu rafinamentul estetic japonez, dar a păstrat esența monologului existențial, adaptat la un public universal și internațional. Actorul Kuranosuke Sasaki, a reușit o performanță scenică impresionantă, într-un spectacol rostit integral în limba japoneză, titrat simultan în limba română și în limba engleză. Este pentru prima dată când un actor japonez interpretează acest rol iconic din dramaturgia românească.

Scenografie minimalistă, impact emoțional puternic

Decorul care reprezenta balena se transformă simbolic în temniță și spațiu mental pe care personajul Iona îl distruge. Simplitatea scenografică a accentuat complexitatea interioară a personajului, iar luminile și efectele sonore au devinit unealta principală a introspecției.

Momente memorabile: între agonie și resemnare

Spectacolul abundă în scene tulburătoare: Iona mănâncă un pește din borcan, poartă dialoguri absurde semn al delirului propriu și își amintește cu melancolie drumul până la balenă. Finalul în care personajul Iona iese pe ușa casei, a fost unul reinterpretat și a lăsat publicul să înțeleagă că este sfârșitul fizic al personajului Iona și renașterea sa într-o nouă viață: “Mamă, mai naște-mă odată, prima viață nu prea mi-a ieșit”.

Ce spune publicul?

Câțiva spectatori au declarat pentru SibiuIndependent:

„Spectacolul a fost o reinterpretare la indigo cu opera mai puțin finalul, care nu a fost reprezentat atât de dramatic ca în piesa lui Marin Sorescu, dar a fost foarte frumos. Mi-a plăcut partea de început în care actorul japonez aștepta nemișcat publicul. Îmi place faptul că ne promovăm culltura și altor popoare, iar faptul că a fost în limba japoneză a făcut piesa mai interesantă, nu știu dacă era la fel și în limba română.” -a declarat un spectator

“A fost foarte frumos, nu am citit Iona înainte să vin, dar mi-a plăcut. Actorul a făcut piesa să pară un film horror japonez chiar un anime și asta mi-a plăcut.”- a declarat o spectatoare

“Mi-a plăcut tot, la final și decor, mă așteptam la altceva, dar m-a captivat cum a jucat actorul și asta m-a făcut să fiu atentă doar la el. A fost un spectacol reușit”- a declarat o altă spectatoare

Următoarea oprire: o călătorie culturală internațională

După premiera de la Sibiu, spectacolul IONA va fi prezentat la Budapesta, Sofia, Chișinău, București și Cluj-Napoca, într-un turneu care duce această creație româno-japoneză în fața unui public divers, dar unit de emoție și artă autentică.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Rezultatele Bursei locurilor de muncă