9.1 C
Sibiu
sâmbătă, 31 mai, 2025

Birocrația, frâna care poate da peste cap termenele de execuție ale autostrăzii Sibiu–Pitești

Știri din Județ

Publicitate
Acum 5 zile, o delegație a unei organizații civice a vizitat lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, tronsonul de 31,33 km dintre Boița și Cornetu, construit de asocierea turcă Mapa-Cengiz.

Antreprenorii au anunțat că sunt pregătiți să înceapă lucrările la patru viaducte în zona Boița și la tunelul Robești imediat ce vor primi autorizația de construire, așteptată, cel mai târziu, săptămâna viitoare.

Deși termenul contractual pentru proiectare era de 18 luni, aceasta este abia acum aproape finalizată, la aproape trei ani de la emiterea ordinului de începere, pe 1 iulie 2022. Totuși, au fost realizate 800 de foraje geotehnice (18.000 metri liniari) și alte investigații de teren. Lucrările urmează să înceapă în paralel cu ultimele detalii de proiectare.

Totuși, birocrația rămâne o piedică majoră! Pentru o mare parte din lucrări este necesară revizuirea acordului de mediu, iar în total vor fi emise cinci autorizații de construire. Mai sunt așteptate avize de la instituții precum CFR, Hidroelectrica și diverși operatori de utilități. Reprezentanții constructorului au criticat dur studiul de fezabilitate din 2008, realizat de defuncta Iptana, și lipsa de progres din partea asocierii Spea–Tecnic în contractul de revizuire a studiului pe secțiunile montane.

În prezent, pe șantier sunt mobilizați 150 de muncitori, dintre care doar 50 lucrează la viaductul din Boița – singura zonă autorizată, începând cu 3 aprilie 2024. Primele grinzi vor fi montate aici în zilele următoare. În ciuda ritmului lent, constructorul promite o mobilizare consistentă până la 1 septembrie, dată la care a fost anunțată o nouă vizită de evaluare. Între timp, turcii au adus echipamente noi pentru săpături și torcretare, care vor fi folosite la tunelul Robești, ce va fi atacat simultan de la ambele capete, pe patru fronturi.

Delegația a vizitat și fabrica din Sibiu unde vor fi realizate circa jumătate din cele peste 1.000 de grinzi din beton necesare pentru întreg lotul. Restul vor fi produse în două locații mobile de pe traseu, din considerente logistice și economice. A fost inspectată și hala automatizată unde se vor asambla segmentele metalice pentru mai multe poduri. Tot aici au început lucrările la elementele de susținere pentru tuneluri.

fabrica de grinzi de beton din Sibiu

Reprezentantul Mapa-Cengiz prezent pe teren a declarat că termenul contractual de execuție de 50 de luni este fezabil și că ar avea nevoie de aproximativ 700 de muncitori în teren, excluzând personalul administrativ și pe cel din fabrici. Cu toate acestea, în opinia delegației, finalizarea proiectului în termenul asumat este puțin probabilă. Estimările realiste indică o durată de cel puțin șapte ani, având în vedere complexitatea lucrărilor: șapte tuneluri, 48 de poduri (dintre care cinci peste râul Olt), un ecoduct uriaș la Lazaret și numeroase consolidări de versant.

Lucrările sunt și mai dificile din cauza proximității față de DN7 și calea ferată, ceea ce implică riscuri semnificative dacă traficul nu va fi restricționat sau închis, așa cum s-a discutat anterior.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri