21.3 C
Sibiu
sâmbătă, 31 mai, 2025

Vârstnicii din Sibiu, în atenția autorităților. Discuții despre îngrijirea socială

Știri din Județ

Publicitate
Astăzi, 30.05.2025, a avut loc Ședința lunară a Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Sibiu, prezidată de domnul prefect, Mircea Dorin Crețu.

Pe ordinea de zi a figurat prezentarea specialiștilor Centrului de servicii comunitare Sibiu, domnul George Farcaș (Șef Centru) respectiv domnul Cotoarbă Eusebiu (psiholog) având ca temă ” Managementul de caz privind standardele minime obligatorii în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice”.

Managementul de caz reprezintă coordonarea activităților pentru realizarea evaluării nevoilor și a resurselor, a planificării și intervenției, a monitorizării și evaluării impactului serviciilor sociale acordate persoanelor vârstnice și el este asigurat de asistentul social din cadrul autorității publice locale unde persoana vârstnică are domiciliul sau reședința, în calitate de manager de caz precum și de asistentul social/de alți specialiști din cadrul serviciului social desemnat de către furnizorul de servicii sociale ca și responsabil de caz.

Manager de caz = asistentul social din cadrul Direcției de Asistență Socială.

Responsabil de caz = asistentul social din cadrul frunizorului de servicii sociale (FSS) /alt specialist.

Atribuțiile furnizorilor de servicii sociale

  • asigură resursele necesare aplicării metodei managementului de caz;
  • elaborează și aplică procedurile de lucru privind implementarea standardelor minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz
  • desemnează managerul de caz (MC) /responsabilul de caz (RC)
  • încheie contractul pentru acordarea de servicii sociale
  • asigură instruirea/formarea MC/RC, precum și a membrilor echipei multidisciplinare (cursuri de comunicare, negociere a conflictelor, dezvoltare personală, schimburi de experiență, participare la conferințe, seminarii)
  • elaborează și aplică procedura de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz
  • respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date

Proceduri de lucru implementate de furnizorii de servicii sociale

  • procedura privind implementarea standardelor minime privind aplicarea metodei MC în protecția persoanelor vârstnice;
  • procedura de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz;
  • procedură de sesizare/referire/identificare a persoanelor vârstnice care au nevoie de servicii sociale;
  • procedură privind managementul situațiilor de risc;
  • procedură privind protecția împotriva discriminării, neglijării, exploatării, violenței și altor forme de abuz;
  • procedură privind protecția împotriva torturii și a tratamentelor crude, inumane sau degradării.

Registre ale furnizorilor de servicii sociale

  • Registrul de evidență a beneficiarilor;
  • Registrul de evidență a cazurilor de neglijare;
  • Registrul privind perfecționarea continuă a personalului;
  • Bază de date cuprinzând: contractele de servicii sociale încheiate de FSS cu persoanele vârstnice, dispozițiile de stabilire a dreptului la servicii sociale, serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, contractele încheiate cu îngrijitorul informal

Managerul de caz (MC) este asistentul social practicant angajat al autorității publice locale (SPAS/DAS) care participă la activități de elaborare de proceduri, instrumente de lucru necesare în lucrul cu persoana vârstnică și instrumentează cazurile pentru care a fost desemnat (maxim 50 de cazuri).

Responsabilul de caz (RC) este asistentul social practicant angajat al furnizorilor de servicii sociale (FSS) privat care sprijină activitatea managerului de caz, participă la elaborarea de proceduri, instrumente de lucru interne și aplică procedura de lucru privind implementarea managementului de caz, informează managerul de caz cu privire la orice modificare intervenită în situația persoanei vârstnice și face parte din echipa multidisciplinară a FSS.

Atribuțiile managerului de caz

  • evaluează nevoile și resursele de care dispune beneficiarul și familia pentru a putea pune în practică activitățile și serviciile recomandate și asigură consilierea persoanei vârstnice;
  • recomandă ca beneficiarul să participe la realizarea unei evaluări complexe;
  • sprijină beneficiarul în identificarea activităților, serviciilor, sau măsurilor necesare în funcție de rezultatul evaluărilor ;
  • realizează evaluarea în vederea încadrării în grad de dependență a planului individualizat de îngrijire și asistență;
  • completează fișa de identificare a riscurilor cu informații privind suspiciunea de risc/vulnerabilitate/dificultate a persoanei vârstnice;
  • evaluează cel puțin semestrial riscurile care pot interveni în situația beneficiarului, precum și resursele posibile pentru prevenirea/limitarea acestora și încurajează beneficiarii să reclame orice formă de abuz;
  • analizează documentele din dosarul beneficiarului;
  • organizează lunar ședințe de caz cu membrii echipei multidisciplinare implicate pe care le coordonează în vederea analizării evoluției beneficiarilor;
  • identifică persoanele responsabile în furnizarea activităților și serviciilor și notează datele lor în fișa de monitorizare;
  • face propuneri către FSS pentru intervenții suplimentare;
  • monitorizează cel puțin trimestrial situația beneficiarilor aflați într-un centru rezidențial privat;
  • trimestrial întocmește un raport individual de activitate pe care îl transmite până în data de 5 a lunii următoare către FSS -furnizorii de servicii sociale;
  • la încetarea contractului cu FSS opisează dosarele și le transmite pe bază de proces verbal de predare-primire FSS;
  • respectă confidențialitatea datelor/informațiilor legate de caz față de publicul larg, mass-media, alți profesioniști care nu sunt implicați în caz.

În prezentare s-a menționat că în anul 2024 prin metoda managementului de caz au fost evaluate un număr de 291 de persoane vârstnice iar de la începutul anului 2025 până în prezent au fost evaluate un număr de 107 cazuri.

Totodată Centrul de Servicii Comunitare Sibiu din cadrul Direcției de Asistență Socială furnizează servicii de îngrijire la domiciliu pentru un număr de 31 de persoane vârstnice.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri