Patru elevi de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din Sibiu au fost premiați pentru pasiunea lor pentru literatură și arta cuvântului. Aceștia au obținut distincții la etapa națională a Olimpiadei Naționale de Limba și Literatura Română, care s-a desfășurat la Pitești, în perioada 5-9 mai 2025.
Printre premianții prezentei ediții s-au numărat și elevi ai Colegiului Național Gheorghe Lazăr, din Sibiu. Cristian Băilă din clasa a IX-a E (profesor coordonator Anamaria Coroian) a obținut Mențiune. Sara Frățilă, din clasa a IX-a I (profesor coordonator Rita Federeac), Alexia Mihaela Ciobănuc, din clasa a X-a F (profesor coordonator Marcela Ciobănuc) și Miruna Dospinescu din clasa a XII-a I (profesor coordonator Ana Maria Bedreagă) au primit Premiu Special.
Care este percepția fiecărui elev privind participarea la OLLR, etapa națională?
BĂILĂ CRISTIAN (clasa a IX-a) – Mențiune:

„A fost o experiență peste așteptări. A fost fără emoții, dar cu amintiri minunate. A fost o inflorescență albastră în caleidoscopica grădină a memoriei. Piteștiul devine o lalea în anii ce vor veni. Cuvintele care tind spre indescriptibil, spre indescifrabil. Noi, lotul sibian. Noi, oamenii albaștri. Orice olimpic cu inima la cap știe că adevăratul premiu se alcătuiește din amintirile culese, oamenii din jur, petalele aromate care se desprind din cerul pleoapelor și cad în palmele deschise. Pentru asta le mulțumesc. Nu olimpiadei, ci olimpicilor. Împreună, vom albăstri fiecare inimă de pe planeta… albastră. Cuvintele nu sunt multe, dar sunt destule. Le ascund aici, între petalele de cerneală tipografică. Mă voi întoarce după ele cândva. Și fie ca ele să astâmpere toate nevoile de zâmbet viitoare.”
FRĂȚILĂ SARA (clasa a IX-a) – Premiu Special:

„Olimpiada de Limba și Literatura Română… cinci zile încărcate cu emoție în urma cărora se scurg liste purtând nume și punctaje. Însă pentru mine și, cu siguranță, pentru toți ceilalți, a reprezentat mai mult decât probele pe care le-am susținut și rezultatul obținut.
Fiecare așteptare, fie înaintea unei evaluări, fie înaintea unei festivități, a permis consolidarea unor conversații prin prisma cărora ne-a fost posibil să ne exteriorizăm pasiunile și să îi cunoaștem pe cei alături de care am pornit în această călătorie.
Această săptămână a fost una tumultuoasă, în care am valsat printre gândurile noastre și am avut ocazia de a ne expune propriile opinii, în cadrul ideatic pe care îl contura subiectul.
Orașul Pitești a reprezentat o gazdă ospitalieră, festivitatea de deschidere și cea de premiere având loc în sala Filarmonicii, care a întâmpinat cu brațele deschise elevii dornici să își modeleze pasiunea, iar probele fiind susținute în incinta Colegiului Național “Ion C. Brătianu”, o clădire impresionantă care, sunt sigură, și-a găsit locul printre fotografiile multor elevi participanți la Olimpiadă.
De asemenea, această experiență mi-a oferit șansa de a participa la o întâlnire cu scriitoarea Veronica D. Niculescu, a cărei modestie și creativitate au devenit o sursă de inspirație.
Etapa națională s-a asemănat unei escapade, unei desprinderi de ritmul statornic al vieții de zi cu zi și a reprezentat o oportunitate de a ne exprima ideile, convingerile.”
CIOBĂNUC ALEXIA MIHAELA (clasa a X-a) – Premiu Special„Dincolo de competiție, există experiența formativă

a unei regăsiri – căci ceilalți seamănă cu mine și eu semăn cu ei; căci ne place să râdem și să ascultăm muzică, să scriem și să vedem lumea din jur prin prisma celor scrise. Ne place să purtăm discuții, să împărtășim impresii, să descoperim că, de fapt, ceea ce simțim nu ne individualizează neapărat, ci suntem mai conectați ca niciodată, fiindcă suntem toți oameni și simțim. Iar această lume a sentimentului ne fascinează și ne intrigă: de aceea scriem despre ea.
Dincolo de emoțiile firești, apare satisfacția liniștitoare că toți suntem nerăbdători, toți vrem să ne aflăm cu pixul în mână mai repede. Am văzut participarea mea la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română, desfășurată la Pitești, ca pe o experiență inedită de identificare cu un eu plin de speranță și de energie – am primit, parcă, un imbold puternic, o resuscitare a propriei încrederi, a energiei vitale de a fi. Am primit și certitudinea că evoluez și cresc, un fapt liniștitor ce m-a ajutat să-mi adun gândurile pe foaie. Am susținut întâi proba scrisă, care verifică abilitatea de argumentare, de interpretare, dar permite și experimentarea cu diferite tipuri de texte scurte (proză, text epistolar, notă de jurnal, articol etc.). A doua probă a constat în susținerea orală a unui discurs argumentativ cu privire la o moțiune dată.
De-a lungul acestor zile, am pus mai presus experiența mea: să învăț, să acumulez, să încerc cât de mult se poate. Și pot spune că am reușit să fac asta, că m-am întors mulțumită și împrospătată. Cu siguranță, menționez faptul că experiența nu s-ar fi solidificat complet fără „intervenția” colegilor mei din lotul Sibiului, cu care am format prietenii frumoase și, sper eu, durabile. Olimpiada aceasta a devenit nu numai o expresie a pasiunii, dar mai ales o împărtășire a acesteia între oameni care știu să vadă lumea din mai multe perspective. Tocmai de aceea am simțit că trebuie să învăț de la ei, să adaug în repertoriul meu câte ceva de la fiecare, fiindcă am cunoscut oameni valoroși, oameni în cel mai pur sens al cuvântului.”
DOSPINESCU MIRUNA (clasa a XII-a) – Premiu Special:

„Etapa Națională de la Piteşti va rămâne cu mine, imortalizată în cinci imagini:
Oraşul în care încă mai plutea suflarea Simfoniei Lalelelor, cu străzile pavate înțesate de flori;
Echipa de media care zumzăia înaintea fiecărei probe, luând interviuri în stânga şi în dreapta, şi drona vâjâind deasupra tuturor;
Nelipsita şi nesfârşita sesiune de shopping prin librării întreprinsă de întreaga delegație de la Sibiu (căci doar suntem olimpici la literatură!);
Glumele portarului şi conversațiile animate, bâțâite şi agitate răsunând dinspre fiecare grupuleț – elevi, profesori şi părinți deopotrivă – din jurul panoului de afişaj încă gol;
Vizita mea la casa memorială a lui Ion C. Brătianu, care s-a simțit cu atât mai solemnă, cu cât la proba scrisă mi-a picat o poezie de-a nepotului său, Ion Pillat.”
Participanții prin ochii profesorilor coordonatori:
Prof. Anamaria Coroian: Cristian respiră beletristică nu doar în calitatea sa de lector, ci și pentru că se găsește în ipostaza creatorului cuvântului meșteșugit în mod original. Tânărul se află la a treia participare la etapa națională a acestei olimpiade. În plus, este interesat de orice are de-a face cu esteticul, întrucât participă la întâlnirile Cenaclului de scriere creativă Iustin Panța, face parte din trupa ACT de la Palatul Copiilor, iar în 2024 a conceput piesa „Rechini”, fiind și unul dintre actorii propriei piese. A publicat două cărți de proză scurtă și urmează alte două de poeme. Îl felicit pe Cristian pentru orientarea sa atât de naturală către ceea ce îi place să facă, dar și pentru performanțele sale literare!
Prof. Marcela Ciobănuc: Alexia este o cititoare de cursă lungă (încă din clasa a V-a este membră a Cercului de lectură pe care îl coordonez), ceea ce explică faptul că pasiunea pentru lectură și pentru scrierea creativă a încurajat-o să participe, încă din anii de gimnaziu, la această olimpiadă. A fost prezentă, pentru a treia oară, la etapa națională a olimpiadei, la care a obținut o mențiune (2023) și un premiu special (2025). Parcursul său sub semnul excelenței se datorează asumării unui atitudini deschise către sinceritatea viziunii critice și, mai ales, către explorarea literaturii din perspectivă interdisciplinară, dincolo de canonul școlar, cu deschidere către literatura mondială. Sunt doar câteva dintre abilitățile unui cititor autentic, așa cum este Alexia, care exersează aceste competențe și în paginile revistei „Lyceum”, fiind unul dintre redactorii acesteia.
Prof. Ana Maria Bedreagă: Pentru mine e o încântare să lucrez cu Miruna, inteligenţa, pasiunea şi perseverenţa ei m-au impresionat. E un cititor avid, dar şi un hermeneut talentat, cu un orizont cultural deosebit de vast pentru o adolescentă. Sensibilitatea, simţul artistic, curiozitatea şi dorinţa de a explora un teritoriu cultural cât mai larg i-au facilitat performanţa. Sunt bucuroasă că a ales să urmeze Facultatea de Litere şi sunt sigură că va avea o carieră foarte frumoasă.