Ministerul Educației și Cercetării a efectuat, în perioada 14 – 16 mai 2025, o misiune de control la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu și la Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, ca urmare a unor sesizări și discuții publice privind respectarea legislației în unitățile de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale.
Predarea în limba germană, respectată în limitele resurselor disponibile
Raportul controlului arată că atât conducerea colegiului, cât și cea a Inspectoratului Școlar Județean au urmat toți pașii legali pentru asigurarea predării disciplinelor în limba germană. Cu toate acestea, deficitul de personal calificat a făcut imposibilă acoperirea completă a predării în limba maternă pentru toate materiile.
Greva foamei a unei mame a declanșat acțiunea ministerului
Controlul a fost declanșat în urma unei greve a foamei inițiate de o mamă, nemulțumită de faptul că anumite discipline nu se predau în limba germană, așa cum prevede legea pentru învățământul în limbile minorităților. Gestul său extrem a atras atenția opiniei publice și a determinat autoritățile centrale să intervină rapid pentru clarificarea situației și pentru a verifica respectarea drepturilor elevilor.

Nevoia de adaptare legislativă pentru învățământul în limbile minorităților
Totodată, controlul a evidențiat necesitatea unei adaptări a cadrului legislativ la realitățile din unitățile de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale. Ministerul Educației anunță că va monitoriza și sprijini aceste unități, inclusiv prin modificări normative, pentru a răspunde nevoilor de personal calificat cu competențe în limba maternă.
„Ministerul va acorda atenție constatărilor rezultate în urma acestei misiuni de control și va implementa măsuri riguroase în contextul reformei asumate prin programul de guvernare, începând cu anul școlar 2025 – 2026”, se arată în comunicatul oficial.
Ministerul Educației și Cercetării reafirmă angajamentul pentru respectarea drepturilor elevilor aparținând minorităților naționale și pentru crearea unui cadru educațional echitabil și adaptat specificului multicultural al învățământului românesc.