Autoritățile din Transporturi și-au propus un obiectiv simbolic pentru finalizarea unuia dintre cele mai complexe tronsoane ale Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești: inaugurarea Lotului 3 Cornetu–Tigveni pe 1 decembrie 2028, odată cu aniversarea a 110 ani de la Unirea României.
Anunțul a fost făcut de secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu, care a precizat că lucrările la acest tronson montan se află deja în desfășurare, chiar dacă încă nu a fost emisă autorizația de construire pentru întreg traseul.
Lotul 3, care leagă localitățile Cornetu (județul Vâlcea) și Tigveni (județul Argeș), măsoară 37 de kilometri și este cel mai lung din cadrul autostrăzii Sibiu–Pitești. Acesta include și construcția tunelului Poiana, cel mai lung tunel de pe această autostradă, cu o lungime de 1.780 de metri. Lucrările pentru tunel se desfășoară simultan la ambele capete, cu tehnologii moderne și materiale speciale, menite să faciliteze pătrunderea utilajului TBM (Tunnel Boring Machine).
Deși termenul contractual pentru execuție este noiembrie 2027, cele 45 de luni prevăzute pentru finalizarea lucrărilor curg abia de la data emiterii autorizației de construire. Prima astfel de autorizație a fost emisă abia în decembrie 2024 și acoperă doar 12 din cei 37 de kilometri ai lotului, zonă care include și tunelul de la Poiana.
„Vrem să finalizăm principalele coridoare europene pe care le avem în lucru astăzi, fie că vorbim de la Constanța la Nădlac, să avem doar autostradă până în 2029, 2030 maximum. Avem un contract foarte important pe secțiunea 3 Sibiu – Pitești pe care dorim să îl finalizăm în 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României, de Ziua Națională. Am discutat cu reprezentații firmei și cred că este posibil să marcăm un moment simbolic cu un sector important din ceea ce privește traversarea Carpaților la nivel autostradă. Este un alt mod de a uni țara. Dorim ca această traversare a Carpaților, cu acest parteneriat pe care îl avem, să o realizăm până ăn 2028 pe acea secțiune cât să marcăm un eveniment important în consolidarea economică a României”, a declarat Irinel Ionel Scrioșteanu, în cadrul unei conferințe de presă.
Autostrada Sibiu–Pitești este un proiect de importanță strategică pentru România, fiind parte a Coridorului IV Pan-European și esențială pentru conectarea infrastructurii rutiere naționale cu rețeaua europeană de transport. Lotul 3, aflat în zona cea mai dificilă din punct de vedere geografic, este o piesă cheie în acest ansamblu.