În plină vacanță de vară 2024, în timp ce majoritatea elevilor se bucurau de libertate, la Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu se lucra intens. Cel puțin pe hârtie. O achiziție de peste 60.000 lei, pentru „lucrări de amenajări interioare – montare gresie și faianță”, a fost derulată cu multiple nereguli, iar concluziile unei analize realizate de Serviciul Public de Administrare a Unităților de Învățământ Preuniversitar de Stat (SPAUIPS) împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Sibiu sunt tranșante: procedura nu respectă prevederile legale, iar contractul încheiat poate fi considerat nul.
Achiziție pe SEAP, dar cu date lipsă
Totul începe cu publicarea în platforma SEAP, în 26 iulie 2024, a unei achiziții publice pentru montarea de gresie și faianță în valoare de 52.225 lei fără TVA, adjudecată de firma SC RADUNIKAT SRL, din comuna Șura Mare.
La o primă vedere, pare o procedură obișnuită. Însă analiza tehnică a documentației scoate la iveală o serie lungă de deficiențe majore:
- Nu este specificată suprafața totală ce urmează a fi reabilitată (metri pătrați);
- Nu se precizează dacă materialele sunt sau nu incluse în preț;
- Nu sunt menționate locațiile exacte (ce săli, holuri, băi sunt vizate);
- Nu există o descriere completă și clară care să permită ofertarea corectă – așa cum impune legea.
Aceste lacune afectează principiul transparenței și concurenței care stă la baza oricărei achiziții publice.
Documente-cheie lipsă sau neverificate
Mai grav este că referatul de necesitate – documentul care justifică oportunitatea achiziției – nu este complet și nici aprobat de conducerea colegiului. Asta îl face, juridic, inutil.
O notă justificativă, deși întocmită, nu este aprobată, iar plata s-a făcut pe baza unei facturi de 62.147,75 lei care acoperă doar manopera. Materialele nu sunt incluse, deși acest aspect nu e menționat niciunde în documentație. Mai mult, factura nu este marcată „Bun de plată”, cum cere ordinul Ministerului Finanțelor (OMFP 1792/2002).
Nu există niciun studiu de piață (oferte, emailuri, comparații), ceea ce contravine legii și lasă loc întrebării: de ce a fost aleasă această firmă și dacă prețul era cel mai avantajos?
Contract fără viza de control financiar preventiv
Unul dintre cele mai grave aspecte este faptul că nu există viza de control financiar preventiv pe contractul încheiat cu SC RADUNIKAT SRL, care are ca obiect lucrări în 6 grupuri sanitare pentru elevi.
Viza este obligatorie prin legea finanțelor publice (Legea nr. 500/2002) și lipsa ei face ca întregul contract să poată fi considerat nul – adică fără valoare juridică.
Concluzii oficiale: cheltuieli fără acoperire legală
Potrivit documentele de audit emise de Serviciului Public de Administrare a Unităților de Învățământ și de ISJ Sibiu „achiziția publică nu respectă în totalitate prevederile legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice”.
Instituțiile solicită conducerii Colegiului „Octavian Goga” măsuri urgente de clarificare a situației, cu termen-limită 7 iulie 2025. Nu se știe, însă, dacă până la acea dată s-a primit vreun răspuns.
Cine răspunde?
Rămâne întrebarea: cine își asumă responsabilitatea pentru această achiziție derulată cu nereguli evidente?
Documentul este adresat directoarei instituției, prof. Nicoleta Maier. Nu este clar cin a aprobat (sau a omis să aprobe) pașii esențiali ai achiziției.
În joc sunt fonduri publice, iar legislația prevede inclusiv răspundere penală sau disciplinară în cazul cheltuielilor ilegale.
Ce știm despre firma SC RADUNIKAT SRL?
Potrivit informațiilor publice, firma câștigătoare, SC RADUNIKAT SRL, are sediul în Șura Mare, județul Sibiu. Nu este cunoscută ca un jucător important pe piața lucrărilor de construcții din județ, iar lipsa unei comparații de oferte sau a unui istoric de colaborări ridică suspiciuni.
Dar o privire pe SEAP, scoate la iveală faptul că firma RADUNIKAT SRL din Șura Mare, are de 4 ani încoace un principal client: Primăria Șura Mare. Sume mari pe diferite proiecte au fost plătite de primăria din Șura Mare acestei firme.
Administrator patrimoniului Colegiului Goga este ANECHITEI-DEACU PETRU-RADU. Întâmplător, acesta apare și ca administrator al firmei Gospodărie Comunală Șura Mare, societate deținută de Consiliul Local Șura Mare. Poate este doar o coincidență sau nu! În 2024, Anechitei Deacu Petru Radu a fost ales și consilier local în Șura Mare.
Transparența în educație, doar pe hârtie?
Într-un oraș ca Sibiu, care se mândrește cu o administrație modernă și un sistem educațional performant, o astfel de situație ar trebui să provoace nu doar anchete interne, ci și intervenția organelor de control financiar sau anticorupție.
Când se lucrează cu bani publici, nu mai vorbim doar despre gresie și faianță, ci despre încrederea într-un sistem întreg. Cum la celelalte articole, conducerea Colegiului Național Octavian Goga Sibiu a refuzat să ne răspundă și a preferat să ne ia la întrebări de unde avem documente și informații, ne rezervăm dreptul de a nu mai pierde timpul cu solicitări de informații către o instituție care este clar că refuză categoric dialogul, chiar face presiuni pentru a bloca investigațiile jurnalistice.
Redacția SIBIU INDEPENDENT va continua să urmărească ceea ce se întâmplă la Colegiul Național Octavian Goga din Sibiu. În timpul investigației jurnalistice am intrat în posesia a zeci de documente care fac dovada a numeroase ilegalități și nereguli. Suprinzător, anumite instituții ca Primăria Sibiu și Inspectoratul Școlar știu deja de acestea, dar nicio un organ de anchetă nu a fost sesizat oficial de aceste instituții. Există totuși deja plângeri individuale la DNA.