Agenția Națională de Administrare Fiscală derulează o campanie națională de informare menită să îi ajute pe cetățeni să își cunoască și să își exercite drepturile în relația cu operatorii economici, în special din domeniul HORECA (restaurante, baruri, cafenele, fast-food-uri).
În perioada 1 iulie – 17 august, inspectorii antifraudă fiscală au efectuat verificări în mai multe locații din țară, folosind datele din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost verificarea respectării obligației legale de a emite bonuri fiscale pentru serviciile plătite în numerar.
Rezultatele controalelor au arătat că, în anumite situații, clienții au primit doar note de plată sau înștiințări, fără a li se înmâna bonul fiscal, practică ce contravine legii și afectează colectarea corectă a veniturilor bugetare.
Drepturile clienților în HORECA
La plata în numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atestă tranzacția.
La plata cu cardul, operatorii economici nu sunt obligați să emită bon fiscal, dar acesta poate fi tipărit și oferit la cererea expresă a clientului.
Dacă un comerciant refuză emiterea și înmânarea bonului fiscal, cu excepția situațiilor în care aparatul de marcat este defect și se emit chitanțe conform legii, clientul are dreptul de a beneficia de serviciul sau produsul achiziționat fără a plăti contravaloarea acestuia.
ANAF încurajează cetățenii să solicite bonul fiscal, document ce reprezintă dovada plății și garanția fiscalizării corecte a tranzacției.
Pentru sesizarea cazurilor în care acest drept nu este respectat, instituția pune la dispoziție adresa de e-mail sesizari.anaf@anaf.ro, unde pot fi transmise inclusiv fotografii sau scanări ale documentelor primite în locul bonului fiscal, alături de detalii precum denumirea și adresa unității, data și ora vizitei și o scurtă descriere a situației.