București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași sunt orașele cu cel mai congestionat trafic din România în prezent, în timp ce la polul opus se situează Reșița, Giurgiu și Călărași, reiese din datele incluse în cercetarea ”Indexul de Trafic 2025”.
Sibiul nu stă foarte bine în acest clasament. Se află pe locul 5, imediat după cele patru, la egalitate cu municipiul Craiova. În medie, un sibian pierde 8,9 zile pe an în trafic.
Conform analizei, Capitala României rămâne un caz aparte, cu pierderi cauzate de aglomerație, echivalente a peste 12 zile de lucru, anual, pentru un șofer obișnuit, adică mai mult de jumătate din concediul de odihnă legal.
De asemenea, raportul arată că tiparul clasic al ‘orelor de vârf’ s-a schimbat. Astfel, orașele nu mai sunt blocate doar când oamenii intră și ies de la muncă, ci și în mijlocul zilei, când activitățile zilnice fragmentate produc congestii prelungite.
‘În mod nesurprinzător, orașele mici conduc clasamentul mobilității fluente. Reșița, Giurgiu și Călărași sunt primele trei orașe din clasamentul Indexului: un locuitor pierde aici din cauza congestiei traficului, doar 3 – 3,5 zile de lucru pe an, ceea ce confirmă că dimensiunea redusă a orașului oferă locuitorilor o mobilitate constantă și eficientă. Analiza din 2025 indică și câteva salturi spectaculoase față de rezultatele Indexului de anul trecut. Oradea urcă 17 locuri față de 2024, în timp ce Alba Iulia și Bistrița câștigă câte opt poziții. Reșița, care își consolidează locul întâi, câștigă și ea șase locuri față de anul trecut’, se menționează în document.
În contrast, orașele mari rămân sub o presiune constantă, iar Bucureștiul este în continuare excepția majoră a rețelei urbane românești, cu un ETTR (Excess Travel Time Ratio) de circa 45%. În același timp, Timișoara și Iași trec pragul de nouă zile pierdute pe an, ceea ce indică nevoia unor măsuri structurale.
Există însă și excepții pozitive la scară mare, cum ar fi Brăila și Galați, cu populații ce depășesc 150.000 de locuitori, dar care reușesc să intre în zona ‘verde’ a clasamentului, cu doar 3,6 – 4,3 zile pierdute pe an, din cauza aglomerației în trafic. ‘Rezultatele lor arată că un ritm mediu bun al mobilității, combinat cu o diferență moderată de viteză între weekend și zilele lucrătoare, poate compensa dimensiunea populației’, notează sursa citată.
Sursa: agerpres.ro