Consilierul local PSD Sibiu, Laura Barac, a transmis un mesaj public după tragedia în care un băiat de 13 ani a murit în urma accidentului suferit pe 2 septembrie cu o trotinetă electrică. Ea a subliniat că dezbaterea publică și mesajele sibienilor arată îngrijorări legate de circulația trotinetelor pe trotuare, lipsa căștilor de protecție la copii, parcările haotice și lipsa controlului în zone aglomerate.
„Ca membru al Consiliului Local Sibiu, transmit condoleanțe familiei băiatului de 13 ani care, după accidentul suferit pe 2 septembrie cu o trotinetă electrică, s-a stins din viață la acest final de săptămână. O comunitate întreagă este alături de ei. Datoria noastră este să transformăm această tragedie într-un plan clar de măsuri care să prevină alte astfel de cazuri.”– a declarat Laura Barac
În prezent, în Sibiu trotinetele electrice sunt operate comercial în regim stradal, însă, spune Laura Barac: „nu mai putem lăsa siguranța publică la bunul-simț al fiecăruia -avem nevoie de reguli locale ferme, peste cadrul național existent”.
Consilierul local a prezentat și exemple din alte orașe europene:
„Paris a interzis trotinetele electrice închiriate, Berlin a redus numărul lor și a introdus zone de parcare dedicate, Barcelona a crescut amenzile și a limitat accesul în transportul public, iar Marea Britanie menține un regim de testare cu reguli stricte și recomandarea fermă a purtării căștii.”
În ceea ce privește România, cadrul legislativ actual prevede vârsta minimă de 14 ani, casca obligatorie pentru cei între 14 și 16 ani, viteză maximă de 25 km/h și circulație pe piste sau pe drumuri cu limită de 50 km/h. Laura Barac consideră acest cadru „insuficient pentru realitatea din orașele noastre”.
Pentru Sibiu, ea a propus un pachet de 10 măsuri:
1. Limită locală de vârstă: 16+ pentru trotinetele de închiriat
Operatorii vor bloca prin aplicație închirierea sub 16 ani (verificare ID + selfie match). Pentru posesorii de trotinete personale, rămâne cadrul național, dar vom întări controalele în preajma școlilor.
2. Cască obligatorie pentru toți utilizatorii de trotinete închiriate
Condiție contractuală pentru operatori: fără confirmarea „casca este purtată” (selfie în aplicație), nu se deblochează trotineta.
3. Zone „slow” și „no-go” cu geofencing
10–12 km/h în centru istoric, piețe, pietonale și în jurul școlilor și spitalelor;
interdicție de circulație în zonele ultra-aglomerate la orele de vârf;
oră de stingere pentru trotinetele închiriate: oprire automată între 22:00–06:00 în cartierele rezidențiale.
4. Parcare doar în „docking spots” marcate
Încheierea cursei posibilă numai în locuri marcate (corale) la nivel de oraș; parcare în afara zonelor -amendă automată utilizator + taxă de ridicare către operator.
5. Curățenie operațională: SLA de reacție 60 de minute
Operatorii vor avea obligația să ridice trotinetele căzute, blocate sau periculoase într-o oră de la sesizare; altfel, primăria ridică și facturează operatorului.
6. Transparență & date deschise
Contractele vor impune partajarea anonimă a datelor: trasee, viteze, incidente, parcări; publicăm lunar un dashboard cu zone de risc și intervenții.
7. Educație rutieră în școli + campanie locală
Cu Poliția Rutieră, Inspectoratul Școlar și ONG-uri: ateliere trimestriale, simulatoare, clipuri cu reguli simple (un singur rider, fără trotuar, fără alcool), testimoniale de la SMURD și UPU.
8. Infrastructură: „piste sigure pentru toți”
Identificăm 10 noduri periculoase pentru biciclete și trotinete (în special traversări și intrări în sensuri giratorii) și finanțăm marcaje, separatoare, iluminat și calmatoare.
9. Plan de inspecții țintite
Patrule mixte Poliția Locală/Poliția Rutieră pe coridoarele critice, cu aparate mobile de verificare a vitezei pentru trotinete în zonele „slow”.
10. Clauză de reziliere
Încălcări repetate ale indicatorilor de siguranță duc la suspendarea licenței operatorului pe 6–12 luni.
Pe termen imediat, Laura Barac a anunțat că va promova proiectul pentru următoarea ședință a Consiliului Local Sibiu, pentru a demara consultarea publică.
Vor fi mandatate structurile de specialitate să elaboreze proiectul de HCL și caietul de sarcini, cu implicarea societății civile, a școlilor, spitalelor și mediului de afaceri. De asemenea, consilierul PSD propune semnarea unui protocol cu operatorii de trotinete din Sibiu pentru implementarea voluntară, în termen de 30 de zile, a geofencingului „slow” în jurul școlilor.
În mesajul său către părinți și tineri, Laura Barac a transmis: „Vă rog să nu permiteți copiilor sub 16 ani să utilizeze trotinete închiriate și indiferent de vârstă, purtarea căștii salvează vieți. O secundă de prudență înseamnă o viață întreagă.”