În cadrul ședinței Colegiului Prefectural de astăzi, prezidată de prefectul Mircea Dorin Crețu alături de subprefecții Benedek Zacharie și Florian Giubega, dr. Cristian Radu Popa, director executiv al Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Sibiu, a prezentat situația unităților autorizate și înregistrate sanitar-veterinar, precum și procedurile obligatorii pe care acestea trebuie să le respecte pentru siguranța alimentelor.
Vânzare directă și comerț cu amănuntul
Înregistrarea sanitar-veterinară a activităților de vânzare directă se face pe baza unei solicitări scrise, care include datele producătorului, tipurile și cantitățile de produse, locurile de vânzare și documentele justificative, precum schițe ale unității sau fișe de sănătate pentru animale.
Produsele care pot fi comercializate direct sunt: lapte crud, ouă din ferme proprii, miere și alte produse apicole, produse pescărești primare, moluște bivalve vii, vânat sălbatic, carne de pasăre sau lagomorfe provenite din ferme.
La vânzarea cu amănuntul sunt incluse operațiuni precum manipularea, procesarea și depozitarea produselor în magazine, supermarketuri, centre de distribuție, restaurante, cantine sau unități de catering.
Documente necesare pentru înregistrare și autorizare
Pentru înregistrarea sau autorizarea sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor sunt obligatorii documente precum:
cerere scrisă
schița obiectivului unde se desfășoară activitatea
certificate de înregistrare de la Registrul Comerțului
carnet de comercializare sau atestat de producător
acte de identitate ale reprezentanților legali
memorii tehnice justificative
planuri de încadrare și schițe cu fluxuri tehnologice
contracte cu medici veterinari de liberă practică și unități autorizate de neutralizare
dovezi de plată ale taxelor prevăzute de legislație
În cazul unităților din sfera sănătății animale sau a celor care produc hrană pentru animale, documentația trebuie să includă suplimentar programe de biosecuritate, planuri de urgență, liste cu personalul de specialitate, contracte de servicii și autorizații de mediu pentru anumite activități (ex. stații de spălare și dezinfecție pentru transportul animalelor vii).
Verificări și încasări
După depunerea documentației, personalul DSVSA verifică la fața locului conformitatea datelor și formulează propunerea de autorizare sau înregistrare.
De la începutul anului și până astăzi, suma rezultată din taxele de autorizare și înregistrare sanitar-veterinară a ajuns la 269.199 lei, bani care constituie fonduri proprii ale DSVSA Sibiu, încadrate la articolul bugetar 3304 (taxe și tarife pentru analize și servicii de laborator).