Primăria Sibiu a relansat ideea construirii unui pasaj rutier în una dintre cele mai aglomerate intersecții ale orașului – zona Bulevardul General Vasile Milea – strada Rahovei – strada Semaforului. Administrația a inițiat procedura pentru actualizarea studiului de prefezabilitate, la 12 ani după ce același demers era făcut pentru prima dată, în 2013. Deși traficul a devenit sufocant între timp, proiectul nu avansează nici acum spre faza de execuție, ci rămâne blocat în etapa documentelor tehnice.
2013: primul studiu. 2025: actualizarea aceluiași studiu
Conform caietului de sarcini publicat recent, Primăria cere doar actualizarea studiului comandat acum mai bine de un deceniu, fără a trece la următoarea etapă – studiul de fezabilitate, care ar permite conturarea unei investiții concrete. Documentul arată explicit că în 2013 municipalitatea a comandat primul studiu ce analiza necesitatea unui pasaj rutier în zonă.
În 2025, administrația solicită din nou: revizia documentației, avize noi, studii geotehnice și topografice actualizate și o nouă estimare de costuri.
În 2013, primarul Klaus Iohannis a comandat un studiu identic, dar nu a mai apucat să fie aplicat. În 2014, Iohannis era ales președintele României, iar Astrid Fodor prelua funcția de primar de la acesta, interimar.
Costuri, birocrație și un nou început de drum… care seamănă cu vechiul drum
Procedura este realizată prin cumpărare directă, valoarea fiind de 135.000 de lei fără TVA, iar contractul va dura patru luni. În acest interval nu se va realiza niciun pas tehnic spre construcția pasajului, ci doar o armonizare birocratică a documentației la normele actuale.
Practic, Sibiu se întoarce în punctul zero al proiectului început în urmă cu 12 ani. Sau chiar mai bine, pentru că și în anul 2007 Primăria Sibiu anunța studii de trafic și că se va circula în Sibiu de la un capăt la altul cu 50 km/h….

Trafic sufocat, soluții amânate
Intersecția Milea–Rahovei–Semaforului este considerată, încă din 2013, o zonă critică pentru traficul orașului. Simulările de atunci arătau că un pasaj rutier ar reduce semnificativ aglomerația. Niciuna dintre aceste concluzii nu s-a schimbat până astăzi: Primăria admite și în 2025 că traficul este suprasaturat și că reorganizările de suprafață nu mai reprezintă soluții viabile.

Actualizare tehnică, fără acțiune concretă
Noul caiet de sarcini solicită prestatorului actualizarea tuturor componentelor tehnice: studii topografice, geotehnice, analiza rețelelor de utilități ce trebuie deviate, avize de principiu și recalcularea costurilor. Toate aceste operațiuni țin însă proiectul în aceeași etapă birocratică în care se afla în 2013.
Pasajul subteran rămâne un obiectiv amânat
În lipsa unui calendar clar, a unei surse de finanțare sau a unei decizii politice ferme, pasajul de la intrarea în Sibiu rămâne un proiect repornit doar pe hârtie. Deși pare o relansare a unui obiectiv strategic, realitatea arată că administrația revine în același punct: încă un studiu despre un pasaj care nu se construiește.
În timp ce sibienii continuă să piardă minute bune în trafic în zona Milea–Rahovei–Semaforului, proiectul care ar trebui să fluidizeze circulația este readus în actualitate doar ca exercițiu tehnic. Pasajul subteran rămâne, încă o dată, un obiectiv promis, dar amânat – un proiect care există mai mult în arhivele Primăriei decât în planurile reale de mobilitate urbană.
Spre comparație, în Oradea, în ultimii 10 ani s-au construit multiple astfel de pasaje subterane pentru vehicule. La Sibiu, niciunul.





