2.2 C
Sibiu
joi, 18 decembrie, 2025

Drept la replică: Inspectoratul Școlar Județean Sibiu aduce clarificări în cazul profesoarei acuzată public de un deputat AUR

Știri din Județ

Publicitate

Știre inițialăDe la un protest civic la o anchetă școlară. Cum a ajuns o profesoară din Sibiu ținta unui scandal politic declanșat de un deputat „parașutat”

Comunicatul oficial transmis de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sibiu:

„Inspectoratul Școlar Județean Sibiu are, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și reglementărilor privind inspecția școlară, competența de a dispune și desfășura inspecții tematice ori de câte ori există indicii privind posibile disfuncționalități în activitatea educațională sau în climatul școlar.

În acest context, declanșarea unei inspecții tematice la nivelul Colegiului Național Pedagogic Andrei Șaguna Sibiu are la bază:

– atribuțiile legale ale ISJ Sibiu de a verifica respectarea legislației în unitățile de învățământ, conform art. 3, alin (4) din Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, aprobat prin OMECTȘ nr. 5530 din 5 octombrie 2011, cu modificările și completările ulterioare;

– interesul public major generat de informațiile apărute în spațiul public și de declarațiile oficiale ale unor reprezentanți instituționali.

Menționarea în comunicările publice a faptului că decizia a fost luată în contextul existenței unei declarații publice formulate de un deputat descrie doar circumstanțele mediatizării cazului și nu reprezintă o subordonare față de nicio formațiune politică sau persoană.

Prin OMEC. nr. 6106/2020 privind aprobarea Regulamentului de inspecţie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, art. 7, alin. (3) și art. 50, alin (1), literele a) și f), ISJ Sibiu este abilitat să declanșeze inspecții tematice periodic, în baza planului de inspecții și ad-hoc, ca răspuns la sesizări ale părinților, elevilor, cadrelor didactice sesizări ale altor instituții publice (precum Parlamentul/parlamentari, autorități locale etc.), precum și a informațiilor apărute în mass-media, atunci când acestea indică posibile încălcări ale legii sau ale normelor educaționale.

Inspecția tematică se va desfășura exclusiv în baza legii și a procedurilor în vigoare, prin audierea tuturor părților implicate (cadre didactice, elevi, conducerea unității) de învățământ și prin analiza documentelor relevante, în vederea clarificării obiective a situației și a dispunerii, dacă este cazul, a măsurilor legale ce se impun.

Calitatea unor persoane (inspector școlar general, purtător de cuvânt etc.) de a fi alese în funcții publice locale (consilier județean/local) sau de a fi membri ai unor formațiuni politice nu modifică și nu anulează atribuțiile legale ale ISJ Sibiu și nu afectează legalitatea desfășurării unei inspecții tematice. Ceea ce contează, din punct de vedere legal și administrativ, este ca măsurile luate de ISJ Sibiu să se întemeieze pe lege, regulamente și rapoarte de inspecție.

Cu privire la afirmația solicitarea adresată Inspectoratului Școlar a fost explicită: sancționarea profesoarei

Solicitarea adresată Inspectoratului Școlar Județean Sibiu nu poate fi calificată drept cerere de sancționare a profesoarei, întrucât, din punct de vedere legal, cercetarea disciplinară a unui cadru didactic nu este declanșată de ISJ Sibiu, ci de către conducerea unității de învățământ la care acesta este angajat.

Potrivit legislației în vigoare, inclusiv Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și Codului muncii:

– calitatea de angajator aparține unității de învățământ, prin director;

– procedura de cercetare disciplinară și eventuala propunere de sancțiune se inițiază și se desfășoară la nivelul unității de învățământ, prin comisiile și mecanismele stabilite de lege și de regulamentul intern;

Inspectoratul Școlar Județean Sibiu are atribuții de control, monitorizare și îndrumare, respectiv poate dispune inspecții, verificări tematice și poate formula recomandări sau propuneri, dar nu declanșează direct cercetarea disciplinară a unui cadru didactic și nu se substituie angajatorului.

În acest context, orice solicitare publică adresată ISJ Sibiu poate avea ca obiect verificarea unei situații, clarificarea faptelor și respectarea cadrului legal, nu impunerea unei sancțiuni. Eventuala răspundere disciplinară a unui cadru didactic este analizată, conform legii, de conducerea unității de învățământ, în urma unei proceduri formale de cercetare, iar nu prin decizie directă a Inspectoratului Școlar Județean Sibiu.

Prin urmare, afirmația că solicitarea adresată Inspectoratului Școlar a fost explicită: sancționarea profesoarei este incorectă atât juridic, cât și instituțional, întrucât ignoră faptul că ISJ Sibiu nu este angajatorul cadrului didactic și nu poate declanșa el însuși cercetarea disciplinară, ci doar poate verifica și monitoriza respectarea procedurilor legale în unitatea de învățământ.

Cu privire la afirmația prin care autorul articolului menționează Asta și în contextul seriei de articole anchete publicate de SIBIU INDEPENDENT despre Casa Corpului Didactic Sibiu, unde Inspectoratul NU a demarat nicio anchetă, deși au fost prezentate numeroase probe

În realitate, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu a dispus realizarea a cinci inspecții tematice la Casa Corpului Didactic Sibiu, în urma aspectelor semnalate în spațiul public, dintre care trei au avut caracter de audit financiar. Aceste acțiuni de control și audit reprezintă tocmai instrumentele legale prin care ISJ Sibiu verifică modul de funcționare și de gestionare a resurselor în cadrul instituțiilor din subordine.

Prin urmare, nu se poate susține că ISJ Sibiu nu ar fi demarat nicio anchetă; dimpotrivă, au fost întreprinse în mod concret mai multe verificări tematice, inclusiv de natură financiară, tocmai pentru a clarifica situațiile prezentate și pentru a se asigura respectarea legislației în vigoare..

Afirmația conform căreia, în lipsa unor probe clare, ancheta riscă să fie percepută ca rezultat al unei presiuni politice directe este neîntemeiată, deoarece:

– rolul legal al ISJ Sibiu este tocmai acela de a verifica, prin inspecții și controale, situațiile semnalate public sau instituțional, pentru a stabili dacă există sau nu abateri;

– existența sau inexistența probelor se stabilește în urma inspecției, nu înaintea ei; de aceea, demararea unei inspecții tematice este un demers administrativ firesc, nu o sancțiune și nici o confirmare a acuzațiilor;

– procedura de verificare se desfășoară după reguli clare (audierea părților, analiza documentelor, consemnarea constatărilor într-un raport), independent de apartenența politică a unor persoane sau de declarațiile publice ale acestora.

În acest context, inspecția tematică reprezintă mijlocul legitim și obligatoriu prin care o autoritate de control clarifică o situație aflată în dezbatere publică. A o prezenta ca presiune politică doar pentru că a fost declanșată în urma unor informații mediatizate înseamnă a ignora atât atribuțiile legale ale ISJ Sibiu, cât și necesitatea de a verifica oficial, obiectiv, orice suspiciune semnificativă apărută în spațiul public.”

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri