Profesorul universitar și criticul literar Ștefan Baghiu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, lansează acuzații grave de rasism la adresa noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, varianta a II-a, publicată de Ministerul Educației în data de 23 decembrie.
Într-o postare publică, profesorul Ștefan Baghiu o acuză direct pe Oana Fotache Dubălaru, decana Facultății de Litere din București și coordonatoarea științifică a grupului de lucru pentru programă, că ar fi introdus „elemente rasiste” în document, în special prin modul în care este propusă studierea operei Țiganiada de Ion Budai-Deleanu.
„O acuz direct pe președinta comisiei programei la limba și literatura română și decana Facultății de Litere din București de rasism (pentru că a conceput o programă cu elemente rasiste în ea). Prin transfer de răspundere, Ministerul Educației e gata să trimită în școli o programă rasistă. Da, varianta revizuită a programei (de fapt n-au revizuit nimic, au adăugat o autoare sau două și au păstrat toate celelalte prostii; au mimat că introduc teme, de fapt le leagă de autorii pe care oricum i-au propus inițial), spune așa la Afirmarea conștiinței culturale (sec. 18-începutul sec. 19), unde se predau Iluminismul și Școala Ardeleană: Teme și forme: Reprezentări ale lumii și ale omului: noi și ceilalți (identitate și alteritate) în texte diverse ale perioadei; Forma: epopeea parodică (fragment)”. Nici nu mai zic câte alte aberații sunt acolo, în continuare în programă. O iau pe cea mai gravă, cea care arată complet incultura teoretică și orbirea epistemică. Au introdus epopeea parodică (în literatura română există o singură epopee parodică de făcut la liceu în perioada aia), iar tema este noi și ceilalți (identitate și alteritate). 10 puncte pentru cine ghicește: 1) care suntem noi; 2) care sunt ceilalți; 3) care e epopeea parodică din secolul 18 și început de 19? Hai să zic din start: ceilalți sunt romii, așa crede Fotache că se predă Țiganiada. Într-o clasă unii copii vor fi noi și alții vor fi ceilalți. Asta este baza rasializării, othering-ul. A privi o comunitate etnică drept ceilalți. Rușine. Decana Facultății de Litere din București are de recuperat lecturi teoretice din domeniul ei de acum 50 de ani, ca să nu fiu rău și să merg la Du Bois, acum 100 și de ani. Până atunci, cu mintea de acum, așa sugerează ea să predea profesorii Țiganiada: noi și ceilalți.”- a declarat profesorul pe pagina sa de facebook
Oana Fotache Dubălaru respinge ferm acuzațiile și afirmă că interpretarea profesorului sibian este forțată și lipsită de temei:
„Nu știu dacă ar trebui să ne adresăm instanței pentru alegațiile domnului Ștefan Baghiu, care, fără nicio sfială, mă acuză de lucruri foarte grave, chestiuni care, dacă ar fi adevărate, m-ar supune oprobriului, sau să nu acordăm atenție unei acuzații lipsite de temei și limpede răuvoitoare.”- a declarat Oana Fotache pentru publicația Edupedu.ro
Coordonatoarea programei susține că documentul nu conține elemente de rasism, xenofobie sau segregare și că tema identității și alterității este gândită într-un cadru larg, care include texte diverse ale perioadei iluministe, nu exclusiv Țiganiada.
Controversa se înscrie într-un context mai amplu de critici la adresa noii programe de limba română pentru liceu, una dintre cele mai contestate din actuala reformă curriculară, care ar urma să se aplice din anul școlar 2026-2027.
Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul publicației Edupedu.ro.
Sursa foto: ULBS și Edupedu





