Liberalii cer amânarea votării noului regulament de salubritate la Sibiu

Viceprimarul liberal al Sibiului, Alexandru Dumbravă, alături de consilierii locali PNL au trimis ieri primarului Astrid Fodor o scrisoare prin care cer modificarea Regulamentului de salubritate propus de Primărie şi amânarea votului din Consiliul Local pentru o dezbatere publică mai amplă.

Publicitate

Dumbravă a postat public pe contul său de Facebook scrisoarea trimisă de consilierii locali PNL (mai jos foto). Iată ce scrie Dumbravă în argumentarea acestui demers:

Publicitate

„Dragi sibieni,

Publicitate

Cu ocazia dezbaterii publice inițiate de Primăria Municipiului Sibiu despre Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare în Municipiul Sibiu, noi, grupul consilierilor locali ai PNL, am participat la mai multe discuții referitoare la acest subiect, atât cu specialiști din domeniu, cât și cu foarte mulți cetățeni interesați în identificarea celei mai bune soluții pentru gestionarea acestei situații sau reprezentanți de ONG-uri.

Asemenea tuturor cetățenilor Sibiului, înțelegem importanța deciziei care acum apasă pe umerii consilierilor locali din Municipiul Sibiu precum și implicațiile legate de responsabilitatea fiecăruia dintre noi față de mediu și de moștenirea pe care o vom lăsa generațiilor viitoare. Cu toții cred că am înțeles că rostul acestei dezbateri publice este acela de a explora tema dintr-o perspectivă cât mai amplă, tocmai din dorința de a găsi, împreună, soluția cea mai potrivita. Nimeni nu trebuie să stea deoparte, vocile tuturor sunt auzite și luate în considerare.

Dealtfel, cred că, în urmă cu câteva luni, când vă ceream votul, exact acest lucru vi-l spuneam. Că ne dorim un Sibiu în care vocile tuturor să fie auzite. Vă asigurăm că nu am uitat nimic din ceea ce spuneam atunci.

Din acest motiv, noi, grupul de consilieri locali PNL, propunem neincluderea acestui proiect pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local pentru luna ianuarie și amânarea luării unei decizii pentru ședința de CL din luna februarie, tocmai pentru a da Primăriei ocazia să organizeze o dezbatere reală cu cetățenii pe acest subiect, fără grabă și fără presiunea de a lua acum și aici o decizie finală.

Câteva lucruri sunt destul de clare:

– Sibiul (sibienii) produce o anumită cantitate de gunoi.

– Această cantitate de gunoi trebuie strânsă/sortată/reciclată…

– Toate acestea inseamnă costuri, iar aceste costuri trebuie acoperite de noi, de sibieni. Dilema apare de aici mai departe, la modul in care aceste costuri vor fi distribuite catre fiecare dintre noi. Până acum, calculul facturii de salubritate s-a realizat în funcție de numărul de persoane din gospodărie, cu un tarif fix/persoană și fără să se țină cont de cantitatea totală de deșeuri colectată.

Noul sistem propus, „plăteşte pentru cât arunci”, este unul vechi pentru restul europenilor, datând din anii ’90. Acest sistem de calcul va fi schimbat ca urmare a adoptării Ordonanței de Urgență 74 din luna iulie 2018, prin care se solicită implementarea unor instrumente economice care să ajute România să atingă țintele de reciclare și să reducă cantitățile de deșeuri depozitate în depozitele ecologice, ținte stabilite de legislația Uniunii Europene și agreate ca obiective ale României pentru anul 2020. Ordonanța de urgență modifică și completează Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, în sensul transpunerii corecte și complete în legislația națională a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului și Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive și a Directivei (UE) 2015/1127.

Acest lucru nu ține de dorința Consiliului Local Sibiu, ci este o prevedere legală valabilă pentru toată țara care, începând cu 1 ianuarie 2021, se implementează în TOATĂ țara. Totodată, producătorii de deșeuri și autoritățile publice locale erau obligați până la 31 decembrie 2020 să atingă un anumit nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare a deşeurilor cum sunt hârtia, metalul, plasticul şi sticla provenind din deşeurile menajere.

Una dintre cele mai importante modificări aduse de noul regulament se referă la obligația colectării și transportului separat al diferitelor categorii de deșeuri. În acest context general, Regulamentul de instituire si administrare a taxei speciale de salubrizare în Municipiul Sibiu a stârnit un puternic val de controverse. Suntem conștienți de importanța pe care o are în viața noastră, a tuturor, protecția mediului înconjurător și ne este clar că gunoiul pe care îl producem ca si comunitate este responsabiitatea noastră. De asemenea, credem că este normal ca fiecare dintre noi să plătească pentru ceea CE și CUM aruncă. Și mai credem că este nevoie ca acest principiu să fie însușit de către toți cetățenii, fără ca nimeni să se eschiveze de la această obligație.

Vă mărturisim că, oricât am fi căutat modalitatea perfectă de a taxa și a mulțumi pe toată lumea, dar de a și onora obligațiile municipalității, nu am reușit să o găsim și, poate, nu există. Dar am identificat totuși cîteva soluții care credem că ne vor aduce pe fiecare dintre noi mai aproape de ceea ce acest concept, plătește pentru cât/cum arunci, ar trebui să fie. Astfel, soluțiile gândite de noi, ca Propunere de modificare a Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Regulamentului de instituire si administrare a taxei speciale de salubrizare în Municipiul Sibiu sunt următoarele:

– Pe lângă cele trei tipuri de abonamente prevăzute inițial, mai dorim introducerea următoarelor două abonamente:

1. Abonamentul MINI, care să cuprindă un pachet anual de câte 12 ridicări pentru fiecare dintre cele 4 tipuri de pubelele de gunoi – rezidual, bio, hârtie/carton, și plastic/metal.

2. Abonamentul social – care este in fapt abonamentul MINI, redus cu 50% pentru persoanele singure (conform unei adeverințe vizate de către Asociația de locatari – declarație propria răspundere la case), care nu dețin alte proprietați, si au venitul mai mic de 900 lei/lună.

De asemenea, toate cele 5 tipuri de abonamente pot fi alese încă de la inceput, plecând de la premisa că sibienii sunt oameni corecți și își vor respecta obligațiile asumate prin contract. La semnarea contractelor, fiecare contractant al serviciului de salubritate trebuie să ia la cunoștiință faptul că, depășirea numărului maxim de ridicări sau nerespectarea modalitatii de separare corectă a deseurilor va duce automat la creșterea costurilor, la fel cum, incadrarea intr-un număr mai mic de ridicări decât cel contractat, duce la restituirea unor sume de bani în anul următor. Dacă pentru zona de case lucrurile sunt destul de clare, sperăm ca in cel mai scurt timp posibil să se poată implementa tehnologia cu card și pentru zona de blocuri și, atunci, totul să intre în normalitate.

Nu este ușor, dar nici imposibil. Credem că timpul, educația civică și educația pentru mediu, creșterea gradului de responsabilitate a fiecăruia și responsabilizare a celor din jur este soluția cea mai potrivită pentru ca, pe viitor, astfel de probleme să nu mai apară. Ca și comparație, un alt serviciu, cel de televiziune prin cablu, care este folosit probabil de catre 99% dintre locuitorii Sibiului, are costuri mai mari, este taxat nu pe persoane, ci tot pe tip de abonament, iar după conectare pot trece ani de zile pana sa ai nevoie de o interventie…comparativ cu serviciul de salubritate, unde intervențiile sunt saptamanale sau chiar si zilnice în zonele de blocuri, și cu costuri mult mai mari. Incheiem prin a vă asigura că am înțeles fiecare dintre noi, pe deplim, importanța și onoarea mandatului pe care ni l-ați încredințat și nu vom precupeți nici un efort pentru a ne ridica la înălțimea așteptărilor dumneavoastră.”

You may also like...

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *