-2 C
Sibiu
marți, 29 noiembrie, 2022

Dilema transportului public versus maşina personală

Știri din Județ

- Advertisement -spot_img

La finalul unui an ȋn care investiţiile ȋn transportul public din Sibiu au fost considerabile, reprezentanții TURSIB au realizat o analiză referitoare la argumentele utilizării transportului ȋn comun versus autoturismul propriu.

Redăm mai jos comunicatul transmis de TURSIB:

Mulți dintre noi se confruntă cu această dilemă: să investim într-o mașină personală sau să utilizăm transportul public? Ambele variante au argumente pro și contra, care pot fi greu de cântărit.

Ȋn privinţa mașinilor personale cel mai mare avantaj al acestora este că oferă confort. Puteți să vă faceţi programul după cum doriți, fără să vă faceți griji cu privire la orare sau rute. Maşina personală vă oferă de asemenea, un sentiment de independență, fiind mai confortabilă decât transportul public -puteți controla temperatura ȋn care călătoriţi, muzica și alți factori. Toate astea pot face călătoria mai plăcută.

Există ȋnsă şi o serie de dezavantaje: achiziționarea unei mașini personale poate fi costisitoare, iar preţul carburantului a crescut ȋn ultima perioadă. Trebuie să luați de asemenea în considerare costurile cu asigurările, taxele și întreținerea maşinii.

Pe lângă toate astea, mai există și impactul asupra mediului. Mașinile produc emisii care contribuie la poluarea aerului și la schimbările climatice, la care mulţi dintre noi suntem sensibili şicare pe termen lung pot cauza probleme de sănătate ȋn special celor mici.

De cealalată parte se află opţiunea utilizării transportului public. Principalul avantaj al transportului în comun este costul.

Dacă facem un calcul scurt, o persoană care face zilnic în medie 10 Km dus respectiv 10 Km ȋntors de la muncă cu mașina proprie, la un consum mediu de 8 litri la suta de km, ar consuma o medie de 50 de litri de carburant pe lună. La un pret mediu de 8 lei/ litru de benzină rezultă un cost mediu de 400 de lei pe lună doar pentru trasport. Ȋn cazul motorinei, costul e ceva mai mare, prețul mediu al litrului de motorină find de 8.28 lei/litru. Ȋn cazul ȋn care o familie are două maşini pe care le utilizează, costul este evident, dublu. Şi asta doar pentru a ne deplasa la muncă !

Dacă ne referim la preţurile aferente transportului public în Sibiu, un abonament pe 30 de zile calendaristice costă 86 de lei. Diferenţa, ȋn cel mai bun caz, depăşeşte 300 de lei pe lună, în favoarea trasportului public, o sumă considerabilă pentru unii.

Ca atare, este incomparabil mai ieftin să te deplasezi cu mijloacele de transport ȋn comun decât cu maşina personală.

Alte avantaje ale utilizării transportului public pe lângă cel de ordin material ar fi acela că nu trebuie să conduci. După ce ieşi obosit de la muncă şi după 8 ore ȋn care te-ai concentrat pe ce aveai de făcut, ȋntr-un autobuz te poţi relaxa şi poţi să te laşi condus până acasă.

Dacă ne referim la condiţiie de călătorie, transportul public din Sibiu a beneficiat ȋn ultimii doi ani de îmbunătățiri considerabile ȋn ceea ce priveşte flota auto, aşa ȋncât cea mai mare partea a acesteia este formată acum din autobuze noi, dotate cu toate opţiunile necesare unui transport public modern şi confortabil. Autobuzele sunt dotate cu sisteme audio-video pentru informarea călătorilor, aer condiționat și încălzire, echipamente pentru WiFi și prize USB pentru încărcarea aparatelor mobile, rampă pentru accesul persoanelor care se deplasează cu cărucior rulant sau cu cărucior pentru copii.

Un alt aspect de luat ȋn calcul este poluarea pe care o presupune utilizarea maşinilor personale versus transport public. Putem spune că o maşină personală este utilizată ȋn medie de două persoane pentru transportul spre şi de la locul de muncă. În acelaşi timp, capacitatea medie a unui autobz de 12 metri este de 91 de locuri, iar al unui autobuz articulat, de 18 metri lungime este de 158 de locuri pentru pasageri.

Ca atare, un autobuz scurt transportă un număr de pasageri egal cu cel transportat de 18 maşini pline la capacitate maximă. Dacă luăm ȋnsă ȋn calcul numărul mediu de utilizatori amintiți mai sus şi anume două persoane la o maşină, atunci vorbim de un număr de 45 de maşini mici care circulă pe şosele transportând persoanele care ar putea ȋn mod normal încăpea ȋntr-un singur autobuz.

Dacă extrapolăm calculul la cazul unui autobuz articulat, acesta ar transporta un număr de călători care ȋn altă situaţie arcălători utilizănd 79 de maşini mici. Credem că nu mai este cazulsă detaliem gradul de poluare aferent acestui număr imens de maşini care circulă zilnic ȋn oraş.

Ȋn final, dacă luăm ȋn calcul toate cele prezentate mai sus, cu toate lucrurile bune şi cu toate neajunsurile transportului public, depinde de fiecare dintre noi să ne facem propria analiză și să decidem care variantă de transport ni se potriveşte cel mai mult.

Tendinţa ȋnregistrată ȋn toate oraşele mari, pornind de altfel tot de la considerentele prezentate mai sus, este de a renunţa la mașinile personale ȋn favoarea transportului public. Este singura modalitate prin care se poate reduce traficul şi poluarea din zonele foarte aglomerate. Faptul că flotele auto ȋn transportul public se ȋmbogăţesc ȋn ultima perioadă cu autobuze cu emisiireduse este ȋncă un punct ȋn plus adus ȋn sensul reduceriigradului de poluare şi al creşterii calităţii mediului ȋn care trăim.

Așadar, putem concluziona că oraşele au o amprentă de carbon mai mică atunci când autobuzele sunt integrate în viața de zi cu zi. Mai puține mașini pe drumuri înseamnă mai puțintrafic, iar mai puțin trafic înseamnă că există mai puține emisiide carbon și mai puțin timp pierdut pe drum. Ar exista mai multspațiu pentru bicicliști și pietoni să călătorească în siguranță, iar oamenii ar ajunge la destinații mai repede datorită străzilor mai puţin aglomerate. Alegerea este a noastră !

- Advertisement -spot_img

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele Știri