În cadrul unei conferințe de presă organizată în sistem integrat la sediul IPJ SIBIU, chestorul de Poliție Tiberiu Ivancea – Șeful IPJ SIBIU a detaliat acțiunile ce vor fi desfășurate în anul școlar 2024 – 2025.
În anul școlar 2024-2025, activitățile se vor desfăşura în conformitate cu PLANUL NAŢIONAL DE COMBATERE A VIOLENȚEI ȘCOLARE, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065 din data de 28.08.2024, prevederi ce sunt transpuse și la nivel județean în cadrul Planului Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară.
În judeţul Sibiu, în anul şcolar 2024-2025, funcţionează un număr de 368 unităţi de învăţământ preuniversitar (190 cu personalitate juridică şi 178 fără personalitate juridică), 183 în mediul urban (132 cu personalitate juridică şi 51 fără personalitate juridică) şi 185 în mediul rural (58 cu personalitate juridică şi 127 fără personalitate juridică).
Dintre acestea, 330 unităţi de învăţământ se regăsesc în sistemul de învăţământ de stat, iar 38 unităţi de învăţământ, în cel privat.
După tipul unităților de învățământ distribuite în mediul urban, respectiv rural, situaţia acestora se prezintă astfel:
- 155 creșe/grădiniţe, dintre care 86 în mediul urban şi 69 în mediul rural;
- 158 şcoli primare/gimnaziale, dintre care 45 în mediul urban şi 113 în mediul rural;
- 37 licee/colegii, dintre care 36 în mediul urban şi 1 în mediul rural.
- 18 alte unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară (cluburi sportive/cluburi ale copiilor, şcoli postliceale etc.), din care 20 în mediul urban și 5 în mediul rural.
Premergător începerii anului școlar 2024-2025, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, au fost executate următoarele activități:
Au fost organizate acțiuni de verificare a modului de asigurare a pazei și protecției unităților de învățământ preuniversitar, ocazie cu care au fost constatate următoarele:
- 53,5% (197) dintre unitățile de învățământ dețin analiză de risc la securitatea fizică(99 în mediul urban și 97 în mediul rural);
- 85,05% (313) dintre unitățile de învățământ dispun de sisteme de securitate (pază umană și sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției) (165 în mediul urban și 148 în mediul rural).
Dintre acestea:
- 250 unități de învățământ sunt dotate exclusiv cu sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției (111 în mediul urban și 139 în mediul rural);
- 63 unități de învățământ dispun, concomitent, atât de pază umană, cât și de sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției (54 în mediul urban și 9 în mediul rural);
Cu această ocazie, au fost stabilite măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, conform prevederilor Instrucțiunilor nr. 9/2013 privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică, a activităților ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 Rep. privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, urmând ca la îndeplinirea termenelor de remediere stabilite, acestea să faca obiectul reverificării.
Au fost organizate acțiuni pentru verificarea și identificarea deficiențelor de semnalizare rutieră în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar(344 unități de învățământ în județ), ocazie cu care au fost identificate deficiențe, constând în:
– marcaje și indicatoare rutiere șterse;
– necesitatea presemnalizării unor treceri de pietoni existente;
– amenajarea unor noi treceri de pietoni.
Pentru toate aceste deficiențe constate, au fost înaintate informări către administrația publică locală în vederea remedierii în cel mai scurt timp.
Au fost organizate acțiuni pentru verificarea autovehiculelor destinate efectuării transportului școlar, fiind identificate 54 microbuze, dintre care 3 sunt nefuncționale, iar unul nu deține copie conformă după certificatul de transport în cont propriu. Cu această ocazie, au fost instruiți 53 conducători ai acestor tipuri de autovehicule cu privire la conduita preventivă pe timpul efectuării transportului elevilor.
Au fost dispuse acțiuni de inventariere a agenților economici din incinta sau din zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar. Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigarea a Criminalității Economice au desfășurat, premergător deschiderii anului școlar, acțiuni de verificare a agenților economici care desfășoară activități comerciale în zonele din proximitatea unităților școlare de învățământ pe raza municipiului Sibiu, fără a fi constatate probleme.
Pentru începutul anului școlar 2024-2025, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, au fost întreprinse următoarele măsuri:
-S-a asigurat prezența polițiștilor la festivitățile dedicate deschiderii noului an școlar.
-Serviciului Rutier va organiza, în zona adiacentă a unităților de învățământ, patrule școlare, elevilor fiindu-le prezentate principalele reguli de circulație ce trebuie respectate pentru a fi în siguranță în momentul în care sunt angajați în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni. Aceste activități se vor desfășura atât în mediul urban, cât și în mediul rural, în baza unui grafic realizat la nivelul acestui serviciu.
-Unitățile de învățământ preuniversitar au fost incluse în itinerariile de patrulare ale polițiștilor din cadrul dispozitivelor de menținere a ordinii și siguranţei publice, ca punct de staționare, pe timpul afluirii și defluirii elevilor, la și de la cursuri;
-Unitățile de învățământ preuniversitar au fost incluse în itinerariile de patrulare ale echipajelor de poliție rutieră pe timpul afluirii și defluirii elevilor, la și de la cursuri;
–Dispozitivele de menținere a ordinii și siguranței publice vor fi permanent adaptate în raport cu evoluția situației operative în vederea creșterii eficienței acestora în prevenirea și combaterea faptelor antisociale în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar.
-Dimensionarea corespunzătoare și asigurarea unei prezențe active a polițiștilor rutieri pe principalele artere de circulație, îndeosebi în proximitatea unităților de învățământ, în punctele cu risc ridicat de accidente și la orele semnalate cu trafic intens, pentru prevenirea accidentelor rutiere, evitarea blocajelor și fluidizarea circulației rutiere.
-Vor fi organizate de activități specifice în domeniul rutier și al siguranței publice în zona unităților de învățământ, pe timpul afluirii și defluirii, la și de la cursuri, a elevilor și a părinților sau însoțitorilor.
-Vor fi organizate acțiuni de verificare a autovehiculelor destinate transportului școlar, atât în trafic, cât și în punctele de îmbarcare/debarcare elevi, în vederea asigurării unui climat de siguranță rutieră.
-Asigurarea intervenției specifice de către structurile de ordine publică în cazul producerii unor evenimente în incinta sau în zonele adiacente unităților de învățământ;
-Biroul Siguranța Școlară va întocmi rapoarte de analiză post-cauzală a fiecărui incident și va stabili direcții de acțiune în vederea prevenirii unor incidente similare;
-Menținerea nivelului ridicat de acțiune în cadrul activităților de control sistematic și prezență activă, în mediile și locurile din apropierea unităților de învățământ, în vederea prevenirii fenomenului de absenteism școlar;
-Vor fi abordate, în cadrul orelor de curs, tematici de natură juridică, adaptate mediului școlar, prin care elevii să conștientizeze drepturile, obligațiile și consecințele faptelor ilegale;
-Vor fi desfășurate activități educative în cadrul programului ,,Școala Altfel”, având ca teme ,,Prevenirea și reducerea faptelor de violență, respectiv a consumului de droguri, alcool și tutun”.
-La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, vor fi constituite grupuri de acțiune, având drept scop facilitarea comunicării în vederea adaptării măsurilor necesare pentru prevenirea și combaterea violenței și creșterea gradului de siguranță școlară.
-Monitorizarea modului de implementare a măsurilor stabilite pentru remedierea deficiențelor constatate, ca urmare a desfășurării acțiunilor privind verificarea modului de asigurare a pazei și protecției tuturor unităților de învățământ din județul Sibiu.
-Lucrătorii Biroului Siguranța Școlară și C.A.P.C. vor derula activități informativ-preventive în scopul creșterii gradului de informare, conştientizarea şi sensibilizarea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la riscurile asociate consumului și traficului de substanțe psihoactive, precum și cu privire la cu privire la riscurile asociate consumului produselor din tutun, a băuturilor energizante și a alcoolului.