Rezultatele obținute în urma Campaniei Naționale pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă și pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniile captarea, tratarea și distribuția apei, respectiv colectarea și epurarea apelor uzate.
Acțiunea de control efectuată de I.T.M. Sibiu, s-a desfășurat în perioada 17.09.2024-20.09.2024, la angajatorii care desfășoară activitate în domeniile ,,Captarea, tratarea și distribuția apei’’-CAEN 3600 și ,,Colectarea și epurarea apelor uzate’’-CAEN 3700.
Principalele obiective au constat în creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce priveștenecesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relații de muncă respectiv sănătate și securitate în muncă, cunoaștereariscurilor de accidentare și/sau îmbolnăvire profesională și a pericolelor iminente ce pot apărea pentru domeniile de activitate mai sus menționate.
În domeniul securității și sănătății în muncă, inspectorii de muncă au efectuat 10 controale la angajatorii la care îșidesfășoară activitatea 209 lucrători.
Ca urmare a efectuării controalelor, au fost dispuse 24 măsuri de remediere a abaterilor de la prevederile legale în domeniu șiaplicate 24 sancțiuni contravenționale, din care o amendă de 3.500 lei și 23 avertismente. Cele mai frecvente neconformitățiconstatate în cadrul controalelor au constat în nerespectareaprevederilor legale referitoare la asigurarea măsurilor de prevenire care să îmbunătățească securitatea și sănătatealucrătorilor, evidența zonelor cu risc ridicat și specific, la instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății înmuncă, întocmirea instrucțiunilor proprii de securitate șisănătate în muncă, evaluarea riscurilor de accidentare șiîmbolnăvire profesională, semnalizarea de securitate și sănătateîn muncă, etc.
În domeniul relațiilor de muncă, inspectorii de muncă au efectuat 10 controale, iar cele mai frecvente deficiențeconstatate sunt: neinformarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu cu privire la prestatorii externi și transmiterearegistrului cu date eronate – art. 8 alin. 3 lit b) și lit d) din HG 905/2017, lipsa evidenței timpului de muncă – art. 119 din CodulMuncii, neacordarea repausului săptămânal- art.137, alin.1-2 din Codul Muncii, angajatorul nu face dovada înmânării unui exemplar al contractului individual de muncă salariatului, stabilirea de clauze nelegale în contractul individual de muncă – art. 11 coroborat cu art.81, alin.4 din Codul Muncii, angajatorul nu face dovada informării Inspectoratului Teritorial de MuncăSibiu cu privire la utilizarea muncii de noapte – art. 125, alin. 6 din Codul Muncii.
Pentru neconformitățile depistate în cadrul campaniei de control efectuate, inspectorii de muncă au aplicat 4 sancțiunicontravenționale, respectiv 4 avertismente. Pentru remediereaneconformităților constatate în domeniul relațiilor de muncă, au fost dispuse 11 măsuri.
„ Acțiunile noastre au ca scop asigurarea unui mediu de muncă sănătos, prin respectarea prevederilor legale, atât privind relațiile de muncă cât și asigurarea securității și sănătății lucrătorilor. Munca inspectorilor se bazează pe un efort temeinic și continuu, de monitorizare a respectării drepturilor și obligațiilor contractuale și, în special, a condițiilor de muncă.” – Alexandru Marius Stănilă, inspector șef.