Dr. Alexandru Chituță, va curatoria astăzi, 30 iunie, de la ora 18:00 expozișia „Artele spectacolului japonez”, deschisă oficial la Ateneul Român din București. Expoziția este organizată cu sprijinul Ambasadei Japoniei în România, al colecționarului George Șerban și al Filarmonicii „George Enescu”, alături de parteneri culturali și media de renume.
Expoziția „Artele spectacolului japonez” reunește o selecție impresionantă de xilogravuri japoneze din secolele XVII–XX, ce surprind scene din teatrul tradițional japonez – Noh și Kabuki. Printre cele mai valoroase lucrări se numără stampe semnate de Tsukioka KOGYO, din seria „O sută de piese Noh”, în care sunt ilustrate personaje clasice și atmosfere rafinate ale acestui gen teatral sacru.
Sub egida Ambasadei Japoniei în România, proiectul reunește pe aceeași scenă Teatrul Yamamoto Noh, cel mai vechi teatru Noh din Osaka și o expoziție curatoriată de dr. Alexandru Constantin Chituță, director de proiecte culturale al Muzeului Național Brukenthal din Sibiu.
În contrast vizual și stilistic, sunt expuse și stampe Kabuki, cu actori în costume exuberante și machiaje elaborate, creații semnate de maeștri ai perioadei Edo precum Koryusai, Kiyonaga, Utamaro, Toyokuni I, Kunisada Toyokuni III și alții. Secțiunea dedicată Erei Meiji aduce imagini cu „frumoase femei” (binjin ga) interpretând la instrumente tradiționale japoneze (flaut, koto, shamisen sau tobe), realizate de artiști precum Chikanobu, Yoshitoshi, Kunichika, Toshikata și Nobukazu.
Expoziția este completată cu kimonouri și evantaie din colecția Teatrului Yamamoto Noh, oferind o incursiune completă în estetica și ceremonialul scenelor japoneze tradiționale.
Spectacol unic de teatru Noh, cu miză emoțională și valoare universală
Publicul va avea ocazia să urmărească două reprezentații excepționale susținute de Yamamoto Noh Theater, în forma sa originală, veche de peste 650 de ani, artă recunoscută de UNESCO ca patrimoniu cultural imaterial al umanității.
Jiai – Călătoria unui suflet este o creație recentă, semnată de Yamamoto Norishige, inspirată de experiențe personale din timpul pandemiei de COVID-19. Spectacolul urmărește, într-un cadru simbolic și emoționant, reîntâlnirea unui tată îndoliat cu sufletul reîncarnat al unui prieten pierdut.
Tsunemasa (actul 2) este o piesă clasică Noh, ce evocă memoria nobilului Taira no Tsunemasa, muzician și războinic. Spectacolul este marcat de poezie, tăcere și dans, într-un ritual scenic ce transcende timpul.
Prin contribuția Muzeului Național Brukenthal, Sibiul devine un pol al dialogului intercultural, oferind publicului român acces la patrimoniul japonez autentic, prin artă, teatru și spirit. Evenimentul de la Ateneul Român reprezintă nu doar un gest artistic de înaltă clasă, ci și o reconfirmare a rolului pe care instituțiile sibiene îl joacă în circuitul cultural internațional.