20.2 C
Sibiu
marți, 06 mai, 2025
Acasă Blog Pagina 41

„Trei elevi din Sibiu, premiați la etapa județeană a Olimpiadei „Științele Pământului”

0
În ziua de miercuri, 12.03.2025, la Liceul de Artă Sibiu s-a desfășurat etapa județeană pentru Olimpiada Interdisciplinară „ȘTIINȚELE PĂMÂNTULUI”, unde a participat un număr de 8 elevi. La această olimpiadă pot participa doar elevi din învățământul liceal, care rezolvă subiecte din patru discipline: fizică, chimie, biologie și geografie.

În urma desfășurării concursului, a soluționării contestațiilor, a centralizării și publicării rezultatelor au fost acordate următoarele premii și mențiuni:

PREMIUL I – ȚIPLIC PAUL IOAN, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu, clasa a X-a, profesori Bunău Dorin, Crețeanu Dana, Ursu Antonia, Marinescu Ana

PREMIUL II – VASIU LUCA, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu, clasa a XI-a, profesori Negrea Gabriel, Pop Simona, Tudoran Traian, Marinescu Ana

PREMIUL III – ȚIPLIC ANDREI MARIUS, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu, clasa a X-a, profesori Bunău Dorin, Crețeanu Dana, Ursu Antonia, Marinescu Ana

MENȚIUNE – OLTEAN IOAN ȘTEFAN, Liceul Teoretic „Constantin Noica” Sibiu, clasa a XI-a, profesori Secu Adina, Ciortea Ramona, Roman Bianca, Ordean Mihai Victorin

Olimpiada Interdisciplinară „Științele Pământului” se află în lista OLIMPIADELOR ȘCOLARE FINANȚATE DE CĂTRE M.E.C nr. 24184/4/15.01.2025, anexa 2, capitolul II, poziția 5.

Faza națională se va desfășura în perioada 08 – 11 mai 2025 la Brașov, lotul județului Sibiu fiind format din elevii: Țiplic Paul Ioan și Vasiu Luca. Elevul Țiplic Andrei Marius face parte din grupul extins al elevilor care, la nivel național, au obținut cel puțin 50 puncte la faza județeană și nu s-au clasat pe primele două locuri, din această listă fiind selectați alți 23 elevi care vor completa lista finală a celor calificați la națională, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.

Subiectele și baremele de la faza județeană concursurilor și olimpiadelor pentru disciplina matematică pot fi vizionate pe site-ul: https://sbisj.ro/curriculum-si-inspectie-scolara/geografie/#1705912323673-bd669cfe-5fbb

FOTO: Academia Forțelor Terestre din Sibiu, centru de pregătire pentru ofițeri din toată Europa

0
În perioada 10-13.03.2025, Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu a organizat cursul avansat pentru calificările militare SQF-MILOF (The Sectoral Qualifications Framework for the Military Officer Profession) sub egida Colegiului European de Securitate și Apărare din Bruxelles.

Evenimentul a reunit participanți din Belgia, Bulgaria, Croația, Estonia, Grecia, România și Spania având ca obiectiv principal pregătirea experților în învățământul militar, capabili să echivaleze calificările militare naționale cu cele europene, demers care facilitează crearea unei conexiuni între sistemele de educație și formare profesională oferite în diferite țări din Uniunea Europeană.

Sursa: Facekook – Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu 

10 ani de dedicare la Spitalul Militar Sibiu. Povestea Elenei Ciontea, asistent medical principal

0
Elena Ciontea, asistent medical principal în Cabinetul dermato-venerologie din cadrul Ambulatoriului integrat al Spitalului Clinic Militar de Urgență „Dr. Alexandru Augustin” din Sibiu, marchează anul acesta un deceniu de activitate în domeniul medical. Nouă dintre acești ani i-a petrecut alături de pacienții cu afecțiuni cutanate, internați în saloanele spitalului.

Experiențele vieții mi-au adus mai multă înțelegere. Cu sufletele oamenilor cred că au mai mulți sorți de izbândă empatia și răbdarea.” a transmis Elena Ciontea, asistent medical principal în Cabinetul dermato-venerologie din cadrul Ambulatoriului integrat al Spitalului Clinic Militar de Urgență ,,Dr. Alexandru Augustin” din Sibiu. Anul acesta a împlinit 10 ani de când practică această meserie, 9 ani fiind alături de pacienții cu afecțiuni cutanate, internați în saloanele spitalului.

Aceasta a mărturisit că de-a lungul profesiei a considerat că este important să se lase inspirată de ce este mai bun în cei din jur. „În fiecare loc în care mi-am desfășurat activitatea, am găsit modele. Toți avem abilități și calități diferite. Ca asistent medical, eu le-am pus în slujba semenilor, acordând atenție îngrijirii pacienților cu probleme dermatologice”.

Direcția Medicală a Ministerului Apărării Naționale i-a transmis Elenei Ciontea mulțumiri pentru profesionalismul și dedicarea sa, urându-i succes în continuare.


Sursa: Facebook – Direcția Medicală a Ministerului Apărării Naționale

Soma Sibiu anunță o nouă campanie gratuită de colectare a deșeurilor voluminoase. AFLĂ programul

0
sursa foto: somasibiu.ro
Aveți deșeuri voluminoase și vreți să vă eliberați de ele? În perioada 17-21 martie 2025 (pentru zonele de blocuri) și în perioada 31 martie – 4 aprilie (în zonele de case), Soma organizează o nouă campanie de colectare GRATUITĂ a deșeurilor voluminoase, inclusiv deșeurile de echipamente electronice și electrice (DEEE).

DEȘEURILE VOLUMINOASE sunt: mobilier din casă și din grădină, jucării de mari dimensiuni, uși, ferestre, coavoare, etc.

Scoateți deșeurile lângă platformele de bloc sau în fața casei în următoarele zile, când Soma le va colecta:

ÎN ZONELE DE BLOCURI:

➡️ Luni, 17 martie în cartierul Hipodrom

➡️ Marți, 18 martie, în cartierele Vasile Aaron, Broscărie, Lazaret și Gușterița

➡️ Miercuri, 19 martie, în zona Gării și în cartierul Terezian

➡️ Joi, 20 martie, în cartierele Țiglari și Turnișor

➡️ Vineri, 21 martie în cartierele Ștrand și Valea Aurie.

ÎN ZONELE DE CASE

În zonele de case colectarea se va face din fața porții în zilele în care, pe stradă este programată colectarea deșeurilor reziduale, în perioada 31 martie – 4 aprilie.

Sursa: Facebook – Primăria Municipiului Sibiu

Copiii din Mediaș învață prin joacă. Robotica și creativitatea prind viață în școală

0
Consiliul Județean Sibiu continuă să investească în infrastructura educațională pentru a oferi elevilor și profesorilor condiții moderne de învățare. La Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Mediaș, investițiile realizate au transformat școala într-un spațiu bine echipat, care stimulează progresul și încrederea în sine.


📌 Laborator de robotică – unde copiii învață fizica prin joacă și experiment.
📌 Ateliere creative – unde imaginația prinde contur prin activități practice.
📌 Spații de recuperare – esențiale pentru sprijinirea elevilor cu nevoi speciale.


Aceste îmbunătățiri nu sunt doar despre infrastructură, ci despre crearea unui mediu educațional adaptat nevoilor fiecărui copil.
Urmează terenul de sport multifuncțional, un proiect prin care promovăm o dezvoltare echilibrată – Mens sana in corpore sano
” – au transmis reprezentanții Consiliului Județean Sibiu pe pagina de Facebook.

Sursa foto: Facebook – Consiliul Județean Sibiu

Mii de cetățeni străini și refugiați au primit permise de ședere în România

0
În perioada 1 – 13 martie 2025, polițiștii de imigrări au emis, la nivel național, 5.786 de permise de ședere.

Din totalul documentelor, cetățenilor străini le-au fost emise 4.917 de permise de ședere temporară și pe termen lung și au fost înregistrate 3.660 de cereri de prelungire a dreptului de ședere, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 194 din 2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, alte 869 de permise de ședere au fost emise pentru beneficiarii protecției temporare în contextul punerii în aplicare a prevederilor Directivei 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001. Această directivă stabilește standardele minime pentru acordarea protecției temporare în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri.

Polițiștii de imigrări vor fi în continuare alături de cei care au nevoie de sprijin.

Noi percheziții în cazul Horațiu Potra

0
Noi percheziții domiciliare, în această dimineață, vizitând tot cercul apropiaților mercenarului Horațiu Potra.

În urma scandalului mediatic, dar și a acuzaților grave aduse lui Horațiu Potra, acesta refuză venirea în țară și supunerea unui mandat de arestare. În urmă cu două săptămâni, mercenarul Horațiu Potra și fiul său Dorian au primit mandatede arestare în lipsă. Instanța supremă a respins contestația acestora!

Mercenarul Horațiu Potra și apropiații săi sunt acuzați că au urmărit să creeze haos la mai multe proteste din București, organizate ca urmare a anulării alegerilor prezidențiale.

Anchetatorii au găsit milioane de dolari, peste 20 de kilograme de aur, dar și un adevărat arsenal militar.

Activitățile derulate vizează infracțiunile de nerespectarea regimului armelor și al munițiilor, acțiuni împotriva ordinii constituționale, operațiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept, instigare publică, favorizarea făptuitorului și comunicarea de informații false.

Viza de flotant și condițiile de acordare: Reguli esențiale pentru cetățeni

0

Stabilirea reședinței presupune locuirea efectivă la adresa declarată ca reședință

Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Sibiu, instituţie publică aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Sibiu, informează cetățenii județului cu privire la anumitedispoziții legale în materie de evidență a persoanelor, astfel:

Dreptul cetățenilor români de a avea un domiciliu este consacrat și garantat, atât prin Constituția României, cât și prin dispozițiile Codului civil, domiciliul fiind locul unde aceștia declară că își au locuința principală, în vederea exercitării drepturilor și libertăților civile, iar reședința reprezintă locul unde își au locuința secundară.

Așadar, cetățenii români au dreptul să își stabilească sau să își schimbe, în mod liber, domiciliul ori reședința

De asemenea, vom preciza și faptul că, cetățenii români nu pot avea, în același timp, decât un singur domiciliu și, după caz, o singură reședință, chiar și atunci când dețin mai multe locuințe.

Ținând seama de faptul că, în perioada următoare se vor întreprinde activități de înscriere a elevilor în învățământul preuniversitar, considerăm oportun a aduce la cunoștința solicitanților vizei de reședință, respectiv proprietarilor/găzduitorilor care își exprimă consimțământul pentru stabilirea reședinței unuia sau ambilor părinți, în anumite circumscripții școlare, exclusiv cu scopul enunțat anterior, următoarele, și anume:

➢ menţiunea privind stabilirea reşedinţei (viza de flotant) se înscrie în actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuieşte mai mult de 15 zile la adresa la care are locuinţa secundară;

➢ menţiunea privind stabilirea reşedinţei se acordă pentru perioada solicitată, care nu poate fi mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieşte în mod efectiv la adresa declarată ca reşedinţă;

➢ menţiunea privind reşedinţa nu poate fi înscrisă în actul de identitate, dacă la adresa respectivă sunt înregistrate (cu domiciliu și/sau reședință) mai mult de 10 persoane;

➢ pentru înscrierea reşedinţei, solicitantul va completa cererea pentru stabilirea reşedinţei şi, pe lângă documentele prevăzute de legislația specifică, va mai completa o declaraţie pe propria răspundere prin care declară că locuieşte la adresa respectivă mai mult de 15 zile pe lună

De asemenea, și proprietarul va completa, la rându-i, o declarație, asumându-și răspunderea legală cu privire la corectitudinea datelor declarate privitoare la existența/inexistența gradului de rudenie între solicitant și proprietar, precum și cu privire la numărul de persoane pentru care s-a făcut mențiunea privind stabilirea reședinței la adresa respectivă, dar care nu fac parte din familia extinsă a proprietarului;

➢ în situația în care la aceeași adresă sunt înregistrate mai mult de două persoane cu mențiune de reședințăprin structurile teritoriale ale Poliției Românese vor efectua verificări în teren pentru a constata câte persoane locuiesc efectiv la adresa de referință și dacă solicitantul locuiește în imobilul la care și-a declarat locuința secundară

În cazul în care din verificările specifice se constată că persoana nu locuiește efectiv la adresa declarată, cererea privind stabilirea reședinței va fi respinsă.

În considerarea dispozițiilor legale în materie de evidență a persoanelor, inclusiv a celor care vizează sancțiunile contravenționale, dar și cele ale Codului penal aplicabile în cazul falsului în declarații, pentru a preîntâmpina producerea de consecințe juridice prin încălcarea sau nerespectarea legii, îndemnăm locuitorii județului nostru la adoptarea unei conduite legaleîn demersurile administrative având ca obiect stabilirea reședinței.

În contextul celor menționate, adresăm rugămintea tuturor persoanelor care doresc relații suplimentare privind activitatea de specialitate în materie de evidență a persoanelor, și nu numai, să acceseze website-ul instituției noastre www.djepsibiu.ro – în secțiunile de interes.

Rezultatele elevilor sibieni la Olimpiada de Biologie

0
mecc propune anularea examenelor de clasa a iva si de clasa a ixa ce a fost decis in privinta bacalaureatului
În ziua de vineri, 07.03.2025, la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu s-a desfășurat etapa județeană a Olimpiadei de Biologie, unde au participat 107 elevi din cei 117 elevi înscriși la această fază a olimpiadei. 

În urma desfășurării concursului, a soluționării contestațiilor, a centralizării și publicării rezultatelor au fost acordate premii și mențiuni, după cum urmează:

 

CLASA a IX-a (42 elevi participanți)

TODEA LORELAI – PREMIUL I, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu

 

NEACȘU RUXANDRA – PREMIUL II, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu

 

BRATU MARIA – PREMIUL III, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

TRIF IOAN-TUDOR – MENȚIUNE, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu

 

CLASA a X-a (40 elevi participanți)

SÎLI ANDREI – PREMIUL I, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

TELEȘPAN CLAUDIA MARIA – PREMIUL II, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu

 

HAȘEGAN RADU ȘTEFAN – PREMIUL III, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

SÎNEA TEODORA MARIA – MENȚIUNE, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

CLASA a XI-a (26 elevi participanți)

BLEZU ALEXANDRA ANDREEA – PREMIUL I, Colegiul Național „Octavian Goga” Sibiu

 

LAȚA ANDREEA GABRIELA – PREMIUL II, Colegiul Național „Octavian Goga” Sibiu

 

TRIF ALEXANDRA – PREMIUL II, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

LĂPĂDAT RAREȘ – PREMIUL III, Colegiul Național „Octavian Goga” Sibiu

 

CIUCĂ IOANA PAULA CRISTINA – MENȚIUNE, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu

 

CLASA a XII-a

TINTEA LUANA – PREMIUL I, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” Sibiu

 

Olimpiada de biologie se află la poziția 6, anexa 2, secțiunea „Matematică și științe”, în calendarul concursurilor naționale școlare ce se vor organiza și desfășura cu finanțare din partea Ministerului Educației și Cercetării,  în anul școlar 2024-2025, pentru elevii din învățământul secundar.

 

Subiectele și baremele de la faza județeană a Olimpiadei de biologie pot fi vizionate pe site-ul: https://drive.google.com/drive/folders/1Z3UfU1ARfslFKDcvsOKDhqCHA0NuOIkY

 

Lotul județului Sibiu care se va deplasa la faza națională a Olimpiadei de biologie, ce se va desfășura la Târgu Mureș în perioada 5 – 10.04.2025, va fi alcătuit din elevii: Todea Lorelai (clasa a IX-a), Sîli Andrei (clasa a X-a) și Tintea Luana (clasa a XII-a), iar pe lista suplimentară eleva Teleșpan Claudia Maria (clasa a X-a).

Simularea Evaluării Naționale 2025: Detalii și calendarul probelor

0
În perioada 17 – 19.03.2025, 3.790 elevi din cele 100 de unități de învățământ cu personalitate juridică din județul Sibiu, ce au personalitate juridică, vor putea susține simularea examenului de Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a.

Din cei 3770 elevi existenți în clasa a VIII-a, 3359 elevi învață la secția română, 408 elevi la secția germană și 3 elevi la secția maghiară.

Probele din cadrul simulării încep la ora 9.00, moment în care , în fiecare sală, se deschid plicurile sigilate care conțin subiectul multiplicat. Accesul elevilor în sălile de examen este permis până la ora 8.30. Timpul de lucru pentru completarea casetei de identificare este de 15 minute, iar timpul efectiv de lucru pentru fiecare din probele scrise ale simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a este de 120 minute și începe după completarea casetei de identificare.

Și în acest an, subiectele pentru simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a sunt redactate sub forma unei broșuri și se vor tipări față-verso, așa cum sunt transmise de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Repartizarea candidaților pe săli se va realiza astfel în funcție de disciplinele și tipul de subiecte solicitate de elevi pentru disciplinele de examen aprobate pentru fiecare probă, în ordine alfabetică, pe centre. La stabilirea sălilor în care se susțin probele scrise și repartizarea elevilor în săli se vor asigura, de regulă, 15 elevi/sală.

După verificarea fiecărei lucrări scrise, în ordinea primirii acestora, în prezența elevilor, profesorii asistenți scanează lucrarea, verifică dacă numărul paginilor scanate corespunde cu numărul paginilor lucrării în format fizic și cu numărul de pagini trecut în procesul verbal de predare-primire al acesteia, precum și gradul de lizibilitate al lucrării scanate, o încarcă și o marchează pe platforma destinată evaluării digitalizate a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (art. 10, alin. 19 din Procedura nr. 24930/10.02.2025 a Ministerului Educației și Cercetării).

Activitatea de evaluare se realizează digitalizat, de regulă, pe stațiile de lucru aflate în laboratoarele de informatică din unitatea de învățământ din care provine profesorul evaluator. Profesorii evaluatori pot alege să își desfășoare activitatea de pe computere aflate într-un alt spațiu (de exemplu, bibliotecă, Centrul de Documentare și Informare, cabinetul disciplinei, cancelarie, domiciliul personal).

Distribuirea lucrărilor către profesorii evaluatori, în vederea evaluării, se face în mod aleatoriu, prin intermediul platformei destinate evaluării digitalizate.

Conform prevederilor art. 16 din Procedura nr. 24930/10.02.2025 a Ministerului Educației și Cercetării, în vederea optimizării procesului de simulare a probelor din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, se impun asigurarea și respectarea unui calendar al activitățiloe care se desfășoară în cadrul procesului de evaluare, după cum urmează:

– 4 zile lucrătoare pentru evaluarea lucrărilor scrise, începând cu ziua următoare celei care se desfășoară proba;

– 2 zile lucrătoare pentru evaluarea lucrărilor scrise cu diferențe de notare;

– 1 zi pentru finalizarea încărcării rezultatelor în platforma destinată evaluării digitalizate. 

 

Comunicarea rezultatelor obținute la simularea EvaluăriiNaționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025, se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.

În conformitate cu Procedura nr. 24930/10.02.2025 a Ministerului Educației și Cercetării, ”fiecare unitate de învățământ analizează rezultatele simulării națională pentru elevii pe care îi școlarizează și elaborează un raport pe care îl transmite inspectoratului școlar. Raportul include un plan de acțiune care cuprinde măsurile de remediere în cazul în care acest fapt se impune (art. 20 (3))”

 

Inspectoratele școlare vor analiza rezultatele și „elaborează un raport pe baza rapoartelor unităților de învățământ. Acesta include un plan de acțiune care cuprinde măsurile de monitorizare, control și remediere, în cazul în care acest fapt se impune” (art. 20 (4)).

 

În cazul unităților școlare cu rezultate slabe, Ministerul Educației poate impune măsuri speciale. „Unitățile de învățământ care obțin rezultate necorespunzătoare la simulările naționale sunt monitorizate și îndrumate constant de către inspectoratul școlar, în vederea îmbunătățirii performanțelor școlare ale elevilor” (art. 20 (6)).

 

Notele obținute se trec în catalog doar la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui.

Calendar Simulare Evaluarea Națională 2025 (pentru clasa a VIII-a)

17 martie 2025 – Limba și literatura română – probă scrisă

18 martie 2025 – Matematică – probă scrisă

19 martie 2025 – Limba și literatura maternă – probă scrisă

31 martie 2025 – Comunicarea rezultatelor

Champions Sibiu a pierdut derby-ul cu Lugoj

0

Champions Sibiu și CSS Lugoj au oferit un meci de excepție în ziua a doua a semifinalei U17.


Semifinalele Campionatului Național U17 de la Sibiu continuă să ofere meciuri de înalt nivel și emoții puternice, iar seara zilei de ieri a adus cel mai spectaculos duel de până acum: Champions Sibiu – CSS Lugoj. Într-un meci jucat la intensitate maximă, fiecare set a fost o luptă în care micile detalii au făcut diferența.

CSS Lugoj s-a impus cu 3-1 (25-21, 16-25, 25-19, 25-20), însă fetele de la Champions Sibiu au arătat determinare, unitate și un joc solid, promițând să rămână în lupta pentru calificare până în ultima zi a turneului.

„A fost un meci de un nivel tehnico-tactic foarte ridicat, între două echipe care își doresc să meargă mai departe. Fetele noastre au arătat că pot juca la cel mai înalt nivel, iar chiar dacă am pierdut, ne-am câștigat experiența de care avem nevoie pentru a aborda următoarele meciuri cu și mai multă încredere”, a declarat Andrei Banciu, antrenorul echipei Champions Sibiu.

Unul dintre momentele remarcabile ale acestui meci a fost prestația Adelei Vasilescu, cea mai tânără jucătoare de pe teren, care a reușit să fie principala marcatoare a echipei sibiene, cu 15 puncte.

„M-am bucurat mult să fiu pe teren într-un astfel de meci. Am simțit energia echipei și a suporterilor, iar asta mi-a dat curaj. Noi nu ne dăm bătute, mai avem meciuri importante și suntem hotărâte să luptăm până la capăt”, a spus Adela Vasilescu după meci.

Alături de ea, în ofensiva echipei Champions Sibiu au strălucit și:
• Ana Grădinariu – 12 puncte
• Ruxandra Dumitra – 11 puncte
• Cătălina Vasilescu – 8 puncte
• Sonia Rusu – 7 puncte
• Karina Roșianu – 3 puncte

Vineri, semifinala de la Sibiu continuă cu două meciuri extrem de importante pentru clasamentul grupei. Pe lângă duelul Champions Sibiu – Kids Tampa, un alt meci cu miză va fi cel dintre CSS Sibiu și CSS Lugoj, unde cealaltă echipa sibiană poate încurca favorita grupei și poate relansa lupta pentru calificare.

Programul zilei:
• 12:00 – Academia Ciortea vs. LPS Oradea
• 14:00 – CSS Sibiu vs. CSS Lugoj
• 16:00 – Champions Sibiu vs. Kids Tampa

Cu o victorie și o înfrângere, Champions Sibiu păstrează șanse reale de a merge mai departe, iar meciul de astăzi cu Kids Tampa poate fi decisiv.

„Nu există loc pentru regrete. Mergem mai departe și ne luptăm până la ultima minge. Avem un grup unit, motivat și fetele sunt conștiente că fiecare punct poate conta. Ne așteaptă un meci greu astăzi, dar avem avantajul că jucăm acasă și că suporterii noștri sunt fantastici. Îi așteptăm din nou în sală pentru a fi alături de echipă”, a declarat Sabin Sopa, președintele ACS Champions Sibiu.

Sibienii, așteptați din nou în sală pentru a susține echipa locală

Atmosfera la semifinalele de la Sibiu a fost una incendiară, suporterii Champions fiind la înălțime și oferind echipei energia de care are nevoie în momentele cheie. Organizatorii fac un nou apel către fanii voleiului sibian să vină în număr mare la sală.

„Ne dorim o sală plină, să fim împreună și să luptăm pentru victorie! Haideți să le arătăm fetelor că sunt susținute și că întreaga comunitate Champions este alături de ele!”, a transmis staff-ul clubului.

Licitație publică pentru concesionarea locurilor de mormânt în Cimitirul Municipal Sibiu

0
Serviciul Public Administrarea Cimitirului Municipal Sibiu Sibiu, Calea Dumbrăvii nr. 155, Jud. Sibiu (Telefon: 0269-252.208, E-mail: cimitir@sibiu.ro) ANUNȚĂ licitație publică pentru concesionarea locurilor de mormânt în zona Intrării principale a Cimitirului Municipal Sibiu

Locurile de mormânt sunt dispuse la intrarea principală dinspre Calea Dumbrăvii nr. 155, în loturi, după cum urmează:

  • 142 loturi, intrarea principală stânga (două locuri de mormânt alăturate).
  •   36 loturi, intrarea principală dreapta (un singur loc de mormânt).
  • Data limită pentru solicitarea clarificărilor: joi, 27.03.2025, ora 12:00.
  • Locul și data limită depunere oferte: sediul instituției (clădire administrativă stânga), vineri, 04.04.2025, ora 12:00.
  • Locul și data deschiderii ofertelor: sediul instituției: miercuri, 09.04.2025, ora 13:00.

Taxe licitație:

  •   300 lei – documentația de atribuire (se va procura de la sediul instituției, Luni –Vineri, între orele 9:00 – 14:00).
  •   400 lei – taxă participare licitație.
  • 1000 lei – garanție participare licitație (se recuperează în condițiile legii).

Taxele pot fi achitate la ghișeul instituției sau prin virament bancar.

Sunt excluse de la ofertare loturile care au fost deja adjudecate și concesionate prin licitațiile anterioare.

Relații suplimentare se pot obține la telefon 0269-252.208, interior 104 sau 101.

Accident cu victime la Sibiu. Trei femei au ajuns la spital

0
Un accident rutier între două mașini s-a produs în această dimineață pe strada Salzburg din municipiul Sibiu.

Conform primelor date, în timp ce conducea un autoturism dinspre Șura Mică spre aeroport, o femeie în vârstă de 46 de ani, din Hașag, a virat la stânga spre strada Monaco fără să acorde prioritate și a intrat în coliziune cu un autoturism condus din sens opus de către un bărbat în vârstă de 28 de ani, din Cisnădie.

Echipajele SMURD au acordat asistență medicală pentru două femei în vârstă de 50 și 56 de ani. Acestea au fost transportate la UPU Sibiu cu amețeli și contuzii ușoare. Echipajul SAJ a acordat îngrijiri medicale unei femei de 46 de ani pe care au transportat-o la UPU Sibiu, aceasta acuzând dureri toracice.

Cronică teatrală: „E doar sfârșitul lumii” de Jean Luc Lagarce nu este pentru oricine!

0
Sibiul (format dintr-un public numeros) a fost astăzi martorul unui spectacol de teatru de o intensitate rară. „E doar sfârșitul lumii”, în regia lui Eugen Jebeleanu, a oferit publicului o experiență senzorială copleșitoare într-un spațiu neconvențional – un depozit transformat în scenă din cadrul Promenada Mall. Piesa face parte din stagiunea Teatrului Radu Stanca din Sibiu.

Înainte de începerea spectacolului, actorul Marc Illich a introdus publicul în atmosfera piesei, spunând: „Eu sunt Marc Illich, eu sunt Jean-Luc Lagarce, eu sunt Eugen Jebeleanu!”, sugerând astfel fuziunea dintre actor, autor și regizor în această experiență teatrală.

Atmosfera a fost apăsătoare încă din primele momente, cu lumini difuze, sunete și voci suprapuse, o scenografie minimalistă, dar extrem de sugestivă. Toate acestea au creat o experiență senzorială intensă, aproape de un atac de panică… un atac de artă pură! Spectatorii au fost invitați să intre în universul unui personaj care se confruntă cu propria moarte, într-un text emoționant și fragmentat, livrat în germană cu dublaj în limba română.

Actorii Johanna Adam, Viviane Havrilla, Malena Silberschmidt , Marc Illich, Fabiola Petri, Gyan Ros au construit o poveste dureroasă despre familie, regrete și sfârșituri inevitabile. Scenele s-au derulat ca niște amintiri rupte dintr-un vis: o mamă zugrăvind, o soție călcând rufe, o soră într-un coș de cumpărături – simboluri puternice ale unei existențe destrămate. Momentul drăgălaș al spectacolului a fost când și-a făcut apariția printre spectatori actorul blănos al serii.

Finalul a fost copleșitor: o succesiune de imagini puternice, dans lasciv sub lumină roșie, un pat suprapus pe care frații își joacă ultimele conflicte, vocile care dispar treptat și un protagonist rămas singur, ca o statuie a propriei sale dispariții.

Ce cred spectatorii despre piesă?

După reprezentație, publicul a avut ocazia să participe la o discuție cu echipa spectacolului, un prilej de reflecție asupra temelor profunde abordate. Reporterul SIBIU INDEPENDENT a cules impresii de la o parte dintre spectatori: „E doar sfârșitul lumii” nu este pentru oricine! Este o experiență emoțională care lasă urme…” ne-a mărturisit un spectator.

„Un spectacol inedit, ceva ce nu am mai văzut, mi-a plăcut cum actorii își continuau viața de zi cu zi, sala de spectacol care este parctic un depozit și modul în care ei interacționau cu publicul. Este ceva nou ceva ce nu am mai văzut și sper să continue în România.” este impresia unui alt spectator.

“Mi-a produs un feeling de muzeu, cumva spectatorul se simte în plus, dar tocmai acest lucru îmi place. Este primul în România, nu am mai văzut acest gen de spectacol” ne-a spus o spectatoare.

„Mi-a plăcut pentru că nu mă simțeam ca la teatru ci că făceam partea dintr-o instalație de artă, diversitatea, dans muzică, dialogul actorilor.” a remarcat un alt spectator.

La Sibiu, Julieta Toma este mai mult decât profesoară – o prietenă pentru copiii bolnavi

0
Sursa foto reprezentativă: Agerpres.ro

Julieta Toma este una dintre profesoarele care predau copiilor bolnavi, în spitalele din România, ajutându-i să învețe, nu doar să facă tratamente.


Juli sau Julieta, așa cum o strigă copiii din Spitalul Clinic de Psihiatrie din Sibiu, coordonează alte 22 de profesoare, care nu predau în clase normale, cu bănci multe, ci în săli de spital. Aceste profesoare au reușit, de-a lungul anilor, să transforme educația într-o formă de terapie pentru copiii bolnavi, aducând școala pe holurile spitalelor, în saloane, la paturile celor mici aflați în suferință.

Specializată în Psihologie, Pedagogie și Terapia Montessori, Julieta Toma este profesoară la Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Sibiu, unde practic învață copiii care fac terapii în Spitalul Clinic de Psihiatrie din Sibiu. Ca să le fie și mai ușor copiilor și profesorilor, Consiliul Județean a construit sediul școlii, chiar în vecinătatea clădirii unde sunt tratați copiii.


La parterul spitalului, pe hol așteaptă mai mulți părinți cu copii nerăbdători, majoritatea în scaune cu rotile, să intre în Sala Montessori. Dincolo de ușa albă, pe care este lipită o etichetă albă care are pe margini cunoscutele personaje din ‘Familia Flinstone’, se deschide o sală cu câteva băncuțe și scăunele, o tablă mică, dar modernă, pereți acoperiți de rafturile unui mobilier îngrijit, multe cărți, jocuri de tot felul. Ne întâmpină o doamnă veselă, cu ochelari, luată imediat în brațe de copii. Ea este Julieta. Nu ‘doamna profesoară’, nu ‘profa’, ci Juli sau Julieta. O știu toți copiii și o iubesc.

Julieta pare că are zilnic aceeași rutină pe care o face, însă, cu dragoste, pentru că, spune ea, ceea ce face o împlinește. Zilnic să înveți să citești și să scrii. Cu aceeași răbdare. Timp de 35 de ani. Zilnic să te joci aceleași jocuri și să nu te plictisești niciodată. Zilnic să te dedici fiecărui copil, indiferent dacă merge sau nu, dacă își folosește bine mâinile sau se recuperează după un accident vascular sau după o paralizie. Zilnic să descifrezi sunetele, silabele, cuvintele de pe buzele fiecărui copil, chiar dacă poate vorbi clar sau are un tub de oxigen cu ajutorul căruia respiră. Mai mari sau mai mici, sprijiniți în cărucioare sau puși pe fugă tot timpul, copii din toată România veniți la tratament în secția de recuperare a Spitalului Clinic de Psihiatrie au făcut și fac școală, de trei decenii cu Julieta.

‘Haide să-l găsim pe ‘G’ mare și pe ‘g’ mic!’, am auzit-o pe Julieta, spunându-i calm unui băiețel care se uita la mai multe cartonașe colorate. Și așa mi-am dat seama că fiecare zi este o aventură, o călătorie incredibilă și o luptă pentru toți acești copii, care au o prietenă, nu doar o profesoară, pe Julieta. După câteva minute, copilul a găsit cele două cartonașe, cu literele ‘surori’, ‘G’ și ‘g’. Bucuria de pe fața lui exprimă cel mai sincer și mare ‘mulțumesc’.

‘Eu am primit repartiție la spital și predau toate materiile aferente ciclului primar. Eu am venit din Liceul Pedagogic, unde nu am fost pregătite să luăm contactul cu copiii bolnavi. A fost un mic șoc. Nici nu știam în primul an dacă voi rămâne, pentru că nu știam cum să încep. Totul este diferit. Nu este o clasă în fața ta. Era o suferință care se revărsa și nu știam cum să o gestionăm la început. După care treptat, a venit dragostea. Anul acesta se fac 35 de ani de când fac asta. În 1990 am venit aici’, și-a amintit Julieta Toma.

Vorbitoare de limbă germană, Julieta a fost și în Germania ca să învețe metoda Montessori, o modalitate de a educa copiii bazându-se pe activitatea independentă a acestora.


‘Ce facem noi este foarte interesant, foarte important. Unii dintre copii fac progrese semnificative, dar și cu ajutorul părinților. (…) Cel mai bun exemplu este Nicoleta Todirișcă. Am preluat o mogâldeață într-un scaun cu rotile și a ajuns să fie o absolventă de Psihologie și avem și alți copii cu progrese’, a explicat Julieta Toma.

Cu sprijinul medicilor și al tuturor terapiilor, mulți dintre copiii cu afecțiuni psihiatrice, neurologice sau care au nevoie de recuperare medicală, reușesc totuși să învețe să scrie, să citească, să socotească și termină primele patru clase, cu ajutorul metodelor de predare ale Julietei Toma. Acești copii muncesc însă mult mai mult decât elevii sănătoși pentru a absolvi ciclul primar, cu o programă adaptată lor.

‘Ce mă impresionează pe mine cel mai mult la acești copii? Muncesc de zece ori mai mult față de un copil obișnuit și strădania asta a lor mă motivează pe mine să îi ajut necondiționat. (…) Multă lume mă întreabă ce fac eu la serviciu. Nu pot să spun că sunt psiholog, deși am terminat Psihologia. M-am specializat la locul de muncă, am vrut să înțeleg mai bine tot ce fac. Se spune că empatia este o superputere și tocmai aceasta îi face pe copii să vină, să se apropie de mine și pe mine să îmi doresc să îi înțeleg și să-i pot ajuta’, mărturisește Julieta Toma.

Și totuși încă mai există cazuri care o șochează și pe ea: copii care se nasc sănătoși și după o perioadă se îmbolnăvesc din cauze multiple, cum ar fi copiii cu AVC, cei cu pareze sau care au diverse accidente și viața lor se transformă total. Acești copii o motivează și mai mult să meargă mai departe.

‘Fiecare zi e o primă zi, aici, pentru că vin tot mai mulți copii bolnavi. Nu mă plictisesc niciodată, pentru că eu sunt aici ca să-i ajut pe copii, ca să le fac partea aceea din zi mai bună, mai frumoasă, specială, ca să poată suporta altfel spitalizarea’, a declarat Julieta Toma.

De ce continuă de 35 de ani profesoara Julieta Toma să lupte cu suferințele și neputințele tot mai multor copii? ‘Pentru că mă învăluie copiii aceștia cu sufletele lor. Eu nu știu dacă aș putea să fac altă meserie. Pe mine serviciul acesta m-a ajutat și să depășesc situații grele în viață. Pentru mine nu este un serviciu, este o bucurie. Nu știu unde să zic că vin… vin acolo unde în viața mea este ceva care mă împlinește’, explică Julieta.

Dan Kondort, directorul Centrului Școlar de Educație Inclusivă nr. 1 Sibiu, unde este încadrată profesoara Julieta Toma, spune că școala din spitale este ‘o cale diferită pentru copil de a face față bolii de care suferă’.

‘Necesitatea cursurilor școlare în spital vine din faptul că există copii cu boli cronice, spitalizări succesive sau care necesită o perioadă lungă de spitalizare, iar întreruperea repetată a activităților școlare pentru câteva săptămâni sau chiar luni face imposibilă recuperarea cunoștințelor care au fost predate în acest timp de profesor la școală, riscul fiind repetenția sau chiar abandonul școlar. Atunci când este posibil, este benefic pentru copil să țină pasul cu sarcinile școlare. În acest fel nu rămâne în urmă la învățătură, face față mai bine la stres și, cel mai important, activitățile școlare pot oferi o rutină, un simț al normalității, o distragere a atenției de la durere sau anxietate. Școala din spital poate oferi, de asemenea, o cale diferită pentru copil de a face față bolii de care suferă’, a subliniat Dan Kondort.

Potrivit acestuia, anii de experiență pe care îi are Julieta Toma au ajutat-o să învețe să colaboreze cu personalul medical și părinții pentru a înțelege condițiile elevilor și a ajusta programele de învățare în funcție de nevoile acestora, iar acest lucru a recomandat-o și pentru funcția de profesor coordonator.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Sibiu, profesorul Constantin Dincă, are cuvinte de laudă pentru Julieta, remarcându-i vocea calmă și empatia, calitate cu atât mai importantă atunci când lucrezi cu copii bolnavi.

‘Am cunoscut-o pe doamna profesor Julieta Toma cu ocazia unor inspecții de grad pe care le-am efectuat la o colegă profesor de geografie. De atunci m-a surprins plăcut modul în care relaționa cu elevii internați la recuperare, după traume fizice (accidente) sau erau la tratament. Vorba calmă, organizarea ireproșabilă a activității unității, înțelegerea trăirilor și suferinței copiilor, empatia de care dă dovadă, o evidențiază ca omul potrivit la locul potrivit’, spune Constantin Dincă.

Am ieșit din încăperea unde e clasa Montessori lăsând în urmă câțiva copii în băncuțe. Fiecare face altceva, învață azi cum să urce muntele său. Fiecare copil știe că Julieta este ‘Julieta lui’. Afară, pe hol, încep să vină mamele internate împreună cu copiii lor, ca să-i ia în saloane. Urmează ziua de mâine, vinerea poveștilor terapeutice, în care Julieta reușește să-i ajute pe acești pacienți elevi să depășească ce îi supără, ce îi doare, ce îi frustrează, ce îi macină.

‘Cum mai pot? Păi cum să nu pot? Cei de la Urgență spun că nu mai pot? Așa e firescul lucrurilor’, concluzionează Julieta, profesoara din spital.

Sursa: Agrerpres.ro

Încep lucrările de reabilitare la sediul Primăriei Sadu

0
Comuna Sadu va beneficia de un sediu al primăriei mai modern și mai eficient energetic, datorită unui proiect de reabilitare finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Începând cu data de 17 martie 2025, activitatea Primăriei Sadu se va desfășura la sediul temporar, vechiul dispensar situat pe strada Preot Dimitrie Bunea, nr. 18.

„Pentru a îmbunătăți performanța energetică a clădirii și a o face mai sustenabilă, am început lucrările de reabilitare a sediului Primăriei Sadu. Proiectul va include îmbunătățiri semnificative, printre care izolarea termică, instalarea unui sistem modern de ventilație și înlocuirea feroneriilor pentru creșterea eficienței energetice”, au declarat reprezentanții Primăriei Sadu, pe pagina de Facebook.

Printre principalele lucrări care vor fi realizate se numără izolarea termică a clădirii pentru a reduce consumul de energie, înlocuirea tâmplăriei exterioare și a feroneriilor pentru o mai bună eficiență energetică, precum și instalarea unui sistem modern de ventilație cu recuperare de căldură.

„Ne dorim ca, la finalul acestui proiect, sediul Primăriei Sadu să fie un model de eficiență energetică, având în vedere că lucrările vor include și instalarea unor pompe de căldură pentru a reduce amprenta de carbon a clădirii”, au adăugat reprezentanții Primăriei Sadu.

De asemenea, vor fi realizate și modernizări ale spațiilor tehnice și instalarea unui sistem de stingere a incendiilor, iar iluminatul economic va contribui la scăderea consumului de electricitate.

Lucrările vor continua pe parcursul acestui an, iar autoritățile vor oferi informații suplimentare pe măsură ce se vor înregistra progrese.

Piețe Sibiu SA organizează selecție pentru postul de Director General

0
Consiliului de Administrație al Societății PIEȚE SIBIU SA, prin Comitetul de Nominalizare și Remunerare și expertul independent în resurse umane, ARC Consulting SRL, anunță selecția pentru ocuparea unui post de director general, conform O.U.G. nr. 109/2011, privind guvernața corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 111/2016, inclusiv Legea nr. 187/2023, pentru o perioadă a mandatului de maximum 4 ani.

Procedura de selecţie cuprinde următoarele etape succesive, conform calendarului:

  1. Etapa I – selecţia dosarelor candidaților și interviu preliminar pentru stabilirea gradului de îndeplinire al criteriilor minime de selecție stabilite. (minim 30 de zile de la publicare)
  2. Etapa a II-a – interviu pentru candidaţii declaraţi “admişi” după etapa I (14 zile de la încheierea primei etape) și după transmiterea declarației de intenție (15 zile de la comunicare).

Director general

Condiții obligatorii de participare:

  • Studii superioare finalizate cu diploma de licență în domeniile fundamentale ale științelor inginerești, economice, juridice sau sociale,  sau echivalente,
  • Experiență profesională generală de minim 7 ani.
  • Experiență în specialitatea studiilor de minim 5 ani
  • Experiență profesională relevantă, în activitatea de consultanță în management sau în activitatea de conducere a unor autorități publice, întreprinderi publice ori societăți din sectorul privat.

Condiție opțională de participare:

  • Experiență anterioară în sectorul de activitate al societății.

Condiții eliminatorii din selecție:

  • Neîndeplinirea condițiilor minime obligatorii de participare și evaluare.
  • Necunoașterea limbii române – nivel avansat.
  • Existența înscrisurilor în cazierele judiciar și fiscal.
  • Stare de sănătate necorespunzătoare postului.
  • Existența unei inaptitudini pentru ocuparea postului.
  • Existența oricărei condiții enumerate la articolele 4 și 36, din OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare. 

Dosarul de candidatură va conține în mod obligatoriu următoarele documente:

  1. Opis dosar de candidatură;
  2. Curriculum vitae – model european conf. H.G. nr. 1021/2004;
  3. Copie act de identitate;
  4. Copie documente care atestă pregătirea profesională;
  5. Copie documente care atestă experiența profesională solicitată pentru fiecare post, conform condițiilor obligatorii de participare (carnet de muncă sau adeverință, după caz);
  6. Copie cazier judiciar;
  7. Copie cazier fiscal;
  8. Copie adeverință care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, nu mai veche de 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unitățile sanitare abilitate;
  9. Formulare specifice procedurii:
  10. Formularul 1 – nota de prelucrare a datelor cu caracter personal
  11. Formularul 2 – declarație privind conflict de interese și/sau incompatibilități și falsul în declarații
  12. Formularul 3 – opțiunea privind postul
  13. Formularul 4 – declarație privind evaluarea

Formularele se pot solicita anterior trimiterii documentelor prin transmiterea unei cereri la adresa de e-mail: office@arc-consulting.ro sau descărca de pe site-ul societății https://pietesibiu.ro/

Criteriile de evaluare/selecţie sunt:

Criterii de evaluare obligatorii: Competențe specifice sectorului de activitate;Competențe profesionale de importanță strategică;Cunoștințe de Guvernanță corporativă;Competențe sociale și personale;Reputație personală și profesională;Integritate și independență;Gradul de aliniere cu Scrisoarea de așteptări a APT – conform postului pentru care candidează.Criterii de evaluare opționale: Experiența anterioară în domeniul de activitate al societății  
Bibliografie:
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernața corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, inclusiv Legea nr. 187/2023
  • Legea nr. 31/1990 a societăților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
  • HG 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
  • Orice alte documente publice despre societate.

Dosarul în format letric (pe suport de hârtie)

Dosarul de candidatură pe suport de hârtie va fi depus personal sau poate fi trimis prin intermediul Poștei cu confirmare de primire sau curier, în plic închis şi sigilat, la registratura Societății PIEȚE SIBIU SA Dosarul va avea menţionat “Candidatura pentru funcţia de director general ”, precum și numele şi prenumele candidatului.

Dosarul electronic

Transmiterea dosarului de candidatură și în format electronic este obligatorie și se va face la fiecare dintre adresa de e-mail office@arc-consulting.ro

Dosarele în format electronic vor fi transmise până la aceeași dată și oră stabilite pentru depunerea dosarului de candidatură în format fizic la registratura societății, conform programului de activitate al societății.

Informaţii suplimentare puteţi obţine la numărul de telefon: 0733661233, persoană de contact Elena Căprar.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 16.04.2025

Președintele Consiliului de Administrație

Descoperiți „Primăvara” pictorului renascentist Sandro Botticelli la Biblioteca Astra Sibiu

0
„Primăvara” este una dintre cele mai cunoscute alegorii din artele plastice, realizată de pictorul renascentist Sandro Botticelli.
Dincolo frumusețea personajelor, armonia liniilor și atmosfera feerică creată de un cadru mirific, există însă o poveste…povestea unui drum, a unei transformări, simbolizată de personajele tabloului, ce devine astfel o sinteză a gândirii neoplatonice renascentiste.
Vă invităm să descoperiți povestea „Primăverii” marți, 18 martie 2025 de la ora 18:00, () în foaierul Bibliotecii Județene Astra Sibiu (Str. Gheorghe Barițiu nr.5-7).
Intrarea este liberă.

Prezintă: Mihaela Brătuianu, Asociația Culturală Noua Acropolă Sibiu.

Intrarea este liberă.

––––––-

Noua Acropolă este o organizație internațională ce activează în domeniul filosofiei, culturii și voluntariatului și care promovează o educație umanistă continuă, esențială pentru dezvoltarea individuală și a societății civile.

Recomandări pentru protejarea populației în fața infecțiilor respiratorii în primăvara 2025

0
Venirea primăverii nu reduce numărul afecțiunilor respiratorii sezoniere. Ba din contră, în ultima săptămână de raportare(săptămâna 10) s-a constatat o creștere cu 40 de cazuri a numărului de infecții acute ale căilor respiratorii(viroze). Din fericire nu s-au înregistrat cazuri de îmbolnăvire soldate cu deces iar numărul pneumopatiilor și cel al îmbolnăvirilor cu gripă sunt în scădere. 

În perioada 03-09 martie 2025, medicii aflați în sistemul de supraveghere de rutină au raportat către Direcția e Sănătate Publică Sibiu un număr de 198 de cazuri de gripă(în scădere față de săptămâna anterioară cu 31 de cazuri), 615 cazuri de pneumopatie( în scădere cu 43 de cazuri comparativ cu săptămâna anterioară) și un număr de 2272 de cazuri de IACRS. Cifrele rămân crescute față de anii anteriori. 

”Creșterea ușoară a numărului de infecții  acute ale căilor respiratorii ne arată că pericolul nu a trecut. Încă suntem sub alertă epidemiologică iar numărul de îmbolnăviri, raportat la anii anteriori, se menține unul ridicat. Și formele de boală par ceva mai agresive, dovadă fiind faptul că numărul internărilor este crescut comparativ cu sezoanele anterioare. Pentru protejarea populației recomandăm respectarea normelor de igienă specific tuturor infecțiilor cu răspândire virală, începând cu igiena mâinilor, purtarea măștii de protecție în situația aparției simptomelor specific infecțiilor respiratorii și evitarea spațiilor aglomerate odată cu apariția semnelor de îmbolnavire. Nu în ultimul rând încurajăm vaccinarea antigripală. Da, vaccinarea salvează vieți!”, a declarat ec. Horațiu Cojocaru, directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Sibiu. 

În ceea ce privește gripa în ultima săptămână cele mai multe cazuri de îmbolnăvire au fost diagnosticate la persoane cu vârste cuprinse între 15 și 49 de ani(86 de cazuri). Când vine vorba de internări, grupa de vârstă predominantă a fost cea a persoanelor de peste 65 de ani( 11 din totalul de 25 de internari raportate). Și în cazurile de infecții respiratorii a fost predominantă tot populația cu vârstă activă(941 de cazuri pe segmentul de vârstă 15-49 de ani). Din fericie însă formele de boala au fost ușoare iar internarea a fost necesară în doar 34 de cazuri.

Din totalul de 615 pneumopatii în 188 de cazuri a fost nevoie de internare. Cele mai multe îmbolnăviri s-au produs la persoane cu vârste de peste 50 de ani( 301 cazuri din numărul total).

În aceeași perioadă a lui 2024 au fost înregistrate în total 22 de cazuri de gripă, 406 pneumopatii și 1825 de cazuri de infecții respiratorii. 

De la începutul sezonului de supraveghere 2024 – 2025 au fost raportate 3654 cazuri de gripă (dintre care 287 cazuri au fost confirmate prin RT PCR),  42543  cazuri IACRS și 9896  cazuri de pneumonii.

Plan de acțiune la Sibiu pentru stoparea febrei aftoase: Fermierii, obligați să respecte reguli stricte

0
Într-o ședință de urgență desfășurată astăzi, 13 martie 2025, sub conducerea prefectului Mircea Dorin Crețu, Centrul Local de Combatere a Bolilor Sibiu a decis un set de măsuri stricte pentru prevenirea apariției febrei aftoase pe teritoriul județului. Măsurile vin ca răspuns la focarele recente din Ungaria și Germania și vizează restricții clare pentru transportul animalelor biungulate și a produselor de origine animală. Fermierii și autoritățile locale sunt mobilizați pentru a proteja efectivele județului, care numără peste 500.000 de animale.

Având în vedere Decizia nr.1 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență – Centrul Național de Combatere a Bolilor, privind măsurile adoptate în cadrul ședinței extraordinare din data de 11.03.2025, contextul epidemiologic internațional determinat de apariția și evoluția recentă în Ungaria a unui focar de Febră aftoasă, precum și de notificarea în luna ianuarie a unui focar de Febră aftoasă în Germania și ținând cont de solicitarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor privind necesitatea adoptării urgente a unor măsuri suplimentare adecvate care să prevină apariția și evoluția acestei boli pe teritoriul României, Centrul Local de Combatere a Bolilor Sibiu (C.L.C.B.) – Unitatea Locală de Decizie (U.L.B.), s-a întrunit astăzi, 13 martie 2025 sub conducerea domnului prefect, Mircea Dorin Crețu pentru  dezbaterea și aprobarea prin decizia nr. 2 din 13.03.2025 a Planului de măsuri privind Prevenirea apariției Febrei aftoase pe teritoriul județului Sibiu.

Astfel, începând cu data aprobării prezentei Decizii, toate instituțiile cu responsabilități în combaterea bolilor ( DSVSA Sibiu, Autoritatea Vamală Română, MAI prin IPJ Sibiu, Biroul de Poliție A1 Râmnicu-Vâlcea – Deva și Inspectoratul de Jandarmi Județean Sibiu, Poliția Locală ), precum și operatorii din exploatațiile de biungulate,  vor adopta următoarele măsuri care să prevină apariția și evoluția febrei aftoase pe teritoriul României:

  1.  Traficul de camioane care transportă animale biungulate vii (bovine, ovine, caprine, porcine), cai, furaje, paie pentru așternut, compost, gunoi de grajd din Ungaria spre România este interzis.
  2.  Afluirea și tranzitul din Ungaria (toată țara) și Slovacia (zona de restricții conform dispozițiilor Comisiei Europene) a următoarelor produse va fi interzisă:

carne proaspătă (refrigerată sau congelată) provenită de la animale biungulate, produse din carne provenite de la animale biungulate pentru care nu s-a asigurat un tratament adecvat pentru neutralizarea virusului febrei aftoase (fiind acceptate produse preparate termic), laptele spot ( nesupus tratamentului termic ),produse din lapte, pentru care nu s-a asigurat un tratament adecvat pentru neutralizarea virusului febrei aftoase, lapte materie primă pentru care nu se va putea face dovada că provine de la animale testate cu rezultate negative pentru febra aftoasă în ultimele 24 ore anterioare expedierii,material biologic, material seminal și subproduse de origine de origine animală.

Societățile comerciale care au contracte în derulare pentru procesare sunt obligate să notifice DSVSA Sibiu în 24 de ore de la publicarea prezentei Decizii un grafic de livrări care va fi transmis DSVSA Sibiu.

  • Toate fermele care au afluit animale vii biungulate din Ungaria şi Slovacia după 1 februarie 2025, vor fi inspectate şi în funcţie de constatări, se vor preleva probe în vederea stabilirii statusului epidemiologic al exploataţiei.
  • Intensificarea măsurilor de dezinfecţie şi dezinsecţie la nivelul unităţilor de creștere a animalelor menționate mai sus, cât şi la nivelul mijloacelor de transport de orice fel care intră sau ies din exploataţii.

Măsurile prevăzute mai sus se vor aplica până la ridicarea măsurilor de restricții instituite ca urmare a diagnosticării Febrei aftoase.

În ceea ce privește atribuțiile începând cu data aprobării planului se stabilesc următoarele:

Atribuții la nivel de DSVSA Sibiu:

  • Asigură resursa permanentă de personal medical veterinar specializat și competent în scopul  intervenției rapide în situațiile semnalate de Biroul Vamal Sibiu, MAI prin IPJ Sibiu, Biroul de Poliție A1 Râmnicu-Vâlcea – Deva și Inspectoratul de Jandarmi Județean Sibiu, Poliția Locală;
  •  Efectuează inspecții și recoltează probe în vederea stabilirii statusului epidemiologic al exploatațiilor de biungulate, acolo unde se impune;
  • Verifică efectuarea acţiunilor de dezinfecţie efectuate în exploataţiile de biungulate, precum  şi a mijloacelor de transport care intră şi ies din exploataţie;

Atribuții pentru IPJ Sibiu, Biroul de Poliție A1 Râmnicu-Vâlcea – Deva și Inspectoratul de Jandarmi Județean Sibiu, Poliția Locală:

  • Intensifică acțiunile de patrulare (inclusiv acțiuni comune cu reprezentanții DSVSA Sibiu ), în scopul verificării legalității transporturilor de animale, produse alimentare și nealimentare de origine animală, furaje;
  •  În funcție de competențe, reține toate transporturile mai sus menţionate până la sosirea, în maxim 30 minute, a medicului veterinar desemnat de DSVSA Sibiu, chiar dacă sunt sau nu însoțite de documente de transport;
  • Informează DSVSA Sibiu în legatură cu toate transporturile ilegale identificate;
  • Asigură și menține ordinea publică pe timpul efectuării activităților sanitar – veterinare în conformitate cu legislația în vigoare.

Atribuții pentru fermierii din cadrul exploataţiilor de biungulate și asociațiilor de profil:

  • Supraveghează animalele şi anunţă orice supiciune de boală în cel mai scurt timp medicului veterinar şi/sau reprezentanților DSVSA Sibiu;
  • Asigură actualizarea stocurilor de substanțe dezinfectante autorizate și a capabilităților de efectuare a dezinfecțiilor;
  • Asigură efectuarea dezinfecţiilor din cadrul exploataţiei, precum şi a oricăror mijloace de transport care intră şi ies din exploataţie.

Menționăm că în Județul Sibiu există un număr raportat de 58.481 bovine, 463.870 ovine,  14.364 caprine și 36.451 porcine.

DSP Sibiu: Sesiuni în școli pentru combaterea depresiei, boala secolului

0
Considerată boala secolului de către specialiști depresia face tot mai multe victime. În ciuda răspândirii  aproape ”epidemice”,  boala este adesea tratată cu…tăcere. Pe de-o parte sunt suferinzii care își maschează simptomele de teama stigmatizării iar pe de altă parte este sistemul de sănătate prins nepregătit pentru un asemenea flagel. Consecințele acestui cerc vicios sunt adesea dezastruoase. Iar ce se vede în statistici este doar vârful iceberg-ului. În realitate, la fiecare caz de depresie depistat, alte câteva trec neobservate.

La Sibiu spre exemplu, în cursul anului 2024 către Direcția de Sănătate Publică au fost raportate un număr de 226 de cazuri de depresie. Dintre acestea 125 au fost înregistrate la femei. Un caz a fost înregistrat la un preadolescent și alte 5 la persoane cu varste cuprinse între 15 si 19 ani. Statistica este însă cu siguranță subdimensionată iar numarul cazurilor nedepistate îl depășește cu mult pe cel al celor diagnosticate.

”Depresia afectează tot mai multă populație indiferent de vârstă iar aici trebuie tras un semnal de alarmă asupra faptului că de cele mai multe ori, în lipsa ajutorului specializat, dublat acolo unde este cazul, de tratament specific,  boala poate avea consecințe grave, chiar amenințătoare de viață. Încurajăm sibienii de toate vârstele să ceară ajutor consilierilor școlari, psihologilor, medicilor de familie și bineînteles specialistilor în sănătate mintală. Depresia este o boală si trebuie tratată ca orice altă afecțiune, fără rușine dar cu seriozitate și multă empatie!” a declarat Horatiu Cojocaru, director executiv DSP Sibiu.

Pentru a veni în ajutorul tinerilor, DSP Sibiu promovează sănătatea mintală în școli. Reprezentanti Compartimentului ”Promvarea Sănătății” au în această perioadă mai multe întâlniri cu elevii uităților de învățământ, în timpul cărora preadolescenților și adolescenților li se vorbește despre depresie, anxietate si tulburarile de alimentație. Scopul întâlnirilor este acela de a-I ajuta pe tineri să înțeleagă ce li se întâmplă lor sau celor din jurul lor dar și cum pot acționa pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie.

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

DIRECŢIA de Sănătate Publică a Judeţului SIBIU

Sibiu, str. Gh. Bariţiu, nr. 3 cod 550178  Tel.: 0269 – 210071 / 211566

Fax :0269-217092; e-mail : relatiicupublicul@dspsibiu.ro

www.dspsibiu.ro

Operator  prelucrare date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 679/2016  înregistrat sub nr.38232 la ANSPDCP

COMPARTIMENT RELAȚII PUBLICE

”Depresia este o tulburare de sănătate mintală caracterizată printr-o stare persistentă de tristețe, lipsă de interes pentru activitățile de zi cu zi și o scădere generală a stimei de sine. La adolescenți, depresia poate fi uneori greu de recunoscut, deoarece simptomele se pot suprapune peste comportamentele și schimbările emoționale normale specifice vârstei.”, a declarat  dr.Claudia Ciucurel, asistent în cadrul Compartimentului Promovarea Sănătății.

Până acum, la sesiunile de informare au participat elevi de la Colegiul Național Octavian Goga și Scoala Gimnazială Nr. 18. În paralel au fost transmise materiale informative și către medicii de familie.

Statisticile arată că, la nivel global, aproximativ 264 de milioane de oameni cu vârste cuprinse între 10 și 85 de ani sunt afectați de depresie.

„În Stare de Bine” – 6 ani de proiecte care au schimbat comunități din Sibiu

0
  • În Stare de Bine, unul dintre cele mai mari programe de finanțare privată anuală din România, implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) cu sprijinul Kaufland, sărbătorește 6 ani de existență. În acest timp, programul a oferit granturi nerambursabile în valoare de 6.2 milioane de euro ONG-urilor din România, pentru intervenții în profunzime în comunități vulnerabile;
  • Intervențiile au vizat 3 domenii de activitate: cultură, sport și viață sănătoasă. Activitățile culturale, educațional-recreative, sportive, medicale sau de educație pentru sănătate s-au desfășurat pe durata a peste 45.000 de ore, durata ocolului Pământului pe jos, în pas lejer, de 4-5 ori.
  • Cele 184 de proiecte finanțate au organizat un total de 8.000 de ateliere și peste 1.600 de evenimente pentru publicul larg. Dacă ar fi fost organizat câte un eveniment pe zi, ar fi acoperit aproape trei decenii de activitate continuă.
  • Aproape un sfert din populația României – 4.6 milioane de persoane –, a beneficiat de pe urma inițiativelor finanțate prin În Stare de Bine. Mai mult, numărul persoanelor implicate direct în proiectele finanțate ar umple de peste 3 ori Arena Națională;
  • 12 dintre aceste proiecte au avut beneficiari din județul Sibiu, care au contribuit la consolidarea comunităților din zonă, sprijinind grupurile defavorizate.

Program de amploare națională: 4.6 milioane de beneficiari ai inițiativelor susținute prin În Stare de Bine

De-a lungul celor 6 ani, În Stare de Bine a mobilizat resurse importante și mii de oameni, care s-au unit în misiunea de a transforma comunitățile vulnerabile din toată țara, reducând inegalitățile sociale, pentru ca România să fie mai bine. Programul a oferit granturi nerambursabile în valoare totală de peste 6.2 milioane de euro către ONG-uri din România, atingând peste 4.6 milioane de persoane, aproape un sfert din populația țării.

Programul a contribuit la dezvoltarea societății civile și a comunităților din România, sprijinind inițiative ce reduc inegalitățile sociale, prin apeluri anuale de proiecte, în trei domenii de intervenție: cultură, sport și viață sănătoasă.

În urma apelurilor de finanțare, 147 de organizații au derulat 184 de proiecte în toate județele țării, 51% dintre activități fiind desfășurate în mediul rural. Numărul persoanelor implicate direct ar umple de peste 3 ori Arena Națională, depășind 185.000. Activitățile culturale, educațional-recreative, sportive, medicale sau de educație pentru sănătate s-au desfășurat pe durata a peste 45.000 de ore – durata ocolului Pământului pe jos, în pas lejer, de 4-5 ori.

Impactul În Stare de Bine a fost unul național, cu evenimente organizate în toate județele țării. Cele mai multe dintre inițiativele derulate au avut loc în București (35% din proiecte), urmat de județe ca: Iași (16% din proiecte), Cluj (14% din proiecte), Constanța (13% din proiecte), respectiv Timiș (12% din proiecte).

Prin În Stare de Bine au fost susțiunute și 12 proiecte care au intervenit la firul ierbii în diverse comunități din județul Sibiu. Alături de ONG-uri, au fost implicate principalele licee din Sibiu, dar și instituții precum Inspectoratul Școlar, Consiliul General sau Spitalul Clinic de Urgență. Proiectele s-au implicat activ în viața comunității sibiene și au creat Campionatul Național de Baschet în scaun rulant, ateliere pentru prevenția și reducerea riscului consumului de droguri, dar și o piesă de teatru adaptată pentru copiii cu deficiențe de auz. Au fost organizate întâlniri cu victime ale violenței domestice ce au consolidat Rețeaua Învingătoarelor, iar alte organizații au realizat ateliere educaționale sau au furnizat produse de igienă menstruală în comunitatea rurală Laslea.

În total, au fost organizate peste 1.600 de evenimente deschise publicului larg și aproape 8.000 de ateliere. Proiectele finanțate au presupus și implicarea a peste 700 de instituții publice, dintre care 288 de școli, peste 70 de spitale, respectiv primării sau consilii locale, 47 de centre sociale sau de plasament și peste 200 de alte instituții.

Programul <<În Stare de Bine>> este mai mult decât o sursă de finanțare – este un motor al solidarității comunitare și un spațiu unde inițiativele care răspund nevoilor reale ale oamenilor sunt susținute și încurajate. De-a lungul anilor, programul a sprijinit o varietate de proiecte care au făcut o diferență concretă în viața oamenilor. De la îmbunătățirea accesului la servicii medicale pentru grupuri vulnerabile, la crearea unor oportunități de incluziune prin cultură și sport, de la proiecte care au ajutat viitoare mame din comunități izolate să își monitorizeze pentru prima dată sarcina, până la proiecte care au oferit servicii medicale și de igienă persoanelor fără adăpost, au creat contexte în care copiii cu deficiențe de auz au putut juca într-o piesă de teatru sau au făcut posibil ca sportivii în scaun rulant sau cu alte tipuri de dizabilități să participe la competiții naționale dedicate acestora.

Ne dorim ca diversitatea umană să fie văzută ca o normalitate, iar accesul la servicii esențiale să fie adaptat fiecăruia. Organizațiile neguvernamentale joacă un rol esențial în atingerea acestui obiectiv, iar dedicarea și implicarea lor fac o diferență reală în comunități. Le mulțumim tuturor celor care, prin munca lor, contribuie la o societate mai incluzivă și mai echitabilă”, a declarat Laura Cireașă, Coordonatorul programului „În Stare de Bine” și membru FDSC.

În Stare de Bine a mobilizat toată România, prin intervenții în domenii în general sub-finanțate: cultură, sport și viață sănătoasă

Peste 2 milioane de oameni, echivalentul populației Bucureștiului, au fost beneficiarii celor 38 de proiecte finanțate în domeniul Culturii. În 163 de localități din țară, au fost organizate peste 360 de evenimente publice – echivalentul unui eveniment pe zi, timp de un an.

Proiectele finanțate în domeniul Sport au avut peste 282.000 de beneficiari de cele 26 de inițiative organizate în 103 localități. În total, activitățile sportive s-au desfășurat timp de peste 5.500 de ore – de două ori durata Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2022.

82 de proiecte au fost finanțate în domeniul Viață Sănătoasă, dintre care 22 au fost dedicate subiectului egalității de șanse. Numărul beneficiarilor depășește 1.5 milioane – de 5 ori populația Timișoarei. În cadrul acestor proiecte au fost organizate peste 30.000 de ore de activități de educație pentru sănătate, educațional-recreative și de recuperare medicală sau psihologică.

În cei 6 ani de program, am demostrat, alături de organizațiile non-guvernamentale, că putem genera schimbări tangibile și sistemice, la nivel local și național. În tot acest timp, În Stare de Bine a arătat, încă o dată, că o societate sănătoasă se ridică de jos în sus, cu răbdare și cu atenție la fiecare verigă, și pune în lumină comunitățile curajoase, care sunt dispuse să-și arate vulnerabilitățile. Binele are nevoie de toată susținerea pentru a crește, iar, cu fiecare acțiune a noastră, putem face lumea un loc mai bun, așa cum facem prin toate programele noastre dedicate sprijinirii ONG-urilor și comunităților în general”, a declarat Katharina Scheidereiter, Manager CSR Kaufland.

Intervenții speciale în contextul pandemiei și a războiului din Ucraina

Ca răspuns punctual la anumite situații de criză, apelul special #ÎnStareSăAjut a avut în 3 ediții (2020, 2022, 2023), iar din 2023 este o componentă constantă a proiectului În Stare de Bine. Contextul pandemiei a generat prima ediție a apelului #ÎnStareSăAjut, urmată în 2022 de situația războiului din Ucraina.

Prin cele trei ediții de până acum, au fost finanțate 36 de proiecte de care au beneficiat peste 460.000 de persoane. În timpul pandemiei, 65 de unități medicale și spitalicești au fost dotate cu echipamente și consumabile. În contextul războiului din Ucraina, peste 36.000 de refugiați au fost sprijiniți prin intermediul proiectelor finanțate și au fost oferite peste 22.000 de mese calde, mobilizând 350 de voluntari în acest sens.

***

Despre În Stare de Bine

Programul de granturi pentru ONG-uri În Stare de Bine este destinat organizațiilor neguvernamentale și este finanțat integral de Kaufland România, cu un buget care se ridică la 1 milion de euro anual. Obiectivul său principal este reducerea inegalităților sociale prin intermediul activităților culturale, sportive și de viață sănătoasă derulate pentru grupuri sau comunități vulnerabile, precum și susținerea inițiativelor ce vizează dezvoltarea organizațională a sectorului neguvernamental din România. Punem accentul pe intervenții comunitare care au ca obiectiv implicarea activă a comunităților în rezolvarea problemelor locale.

Acest program este implementat de FDSC și se derulează anual prin două sau trei apeluri de proiecte, în funcție de nevoile identificate. Pentru mai informații, accesați www.instaredebine.ro.

Despre Kaufland

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați de angajați și o rețea care a ajuns în prezent la 188 de magazine în România.

Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații neguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.

Pentru mai multe detalii vizitați www.kaufland.ro. Pentru mai multe informații, vă rugăm contactați: presa@kaufland.ro

Despre Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC)

Astăzi, la 30 de ani de la înființare, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) este recunoscută ca o forță motrică în sectorul neguvernamental nu numai în România, dar și în regiune și pe plan european. Prin munca sa, a reușit să susțină nu doar dezvoltarea ONG-urilor, ci și a unei societăți civile mai largi, capabilă să răspundă provocărilor sociale și să promoveze drepturile omului, transparența și participarea civică.

Mai multe detalii sunt disponibile la www.fdsc.ro.

Instanța supremă a decis! Mandatele de arestare în lipsă pentru Potra și fiul lui se mențin

0
Veste proastă pentru Horațiu Potra și foul său Dorian. Instanța supremă a respins contestațiile depuse.

Mandatele de arestare au fost emise în urmă cu două săptămâni și vin în urma unor ample percheziții domiciliare. Atunci, anchetatorii au găsit milioane de dolari, peste 20 de kilograme de aur, dar și un adevărat arsenal militar.

Aceștia sunt dați în urmărire generală, după ce au părăsit teritoriul României.

Totuși, judecătorii i-au eliberat 11 mercenari din echipa lui Potra. Aceștia sunt însă arestați la domiciliu.

Mercenarul Horațiu Potra și apropiații săi sunt acuzați că au urmărit să creeze haos la mai multe proteste din București, organizate ca urmare a anulării alegerilor prezidențiale.

Horațiu Potra și fiul său Dorian

Măgura Cisnădie, înfrângere la 14 goluri la Brăila

0
magura Cisnadie e

Joi au avut loc partidele etapei a 19-a a Ligii Florilor Mol la handbal feminin.


Dunărea Brăila și Măgura Cisnădie s-au duelat în Sala Sporturilor Danubius. Gazdele au condus încă din primele minute ale jocului. Sibiencele au încercat să țină aproape, dar la pauză diferența a fost de șase goluri, 18-12.

Dunărea a dominat si mai clar repriza secundă, câștigată cu scorul de 20-12. La final, tabela de marcaj a arătat 38-24.

În urma acestui rezultat, gazdele au acumulat 35 de puncte și se află pe locul 4, iar Măgura Cisnădie are 15 puncte și ocupă locul 9.

FOTO: IPS Laurențiu a susținut o conferință la Sibiu despre Sfântul Arsenie Boca și Sfântul Serafim Popescu

0
În seara zile de miercuri, 12 martie 2025, la Aula „Mitropolit Ioan Mețianu” a Facultății de Teologie din Sibiu, ÎPS Dr. Laurențiu Streza, Mitropolitul Ardealului, a conferențiat pe tema „Duhovnici și mărturisitori ai veacului nostru: Sf. Arsenie Boca și Sf. Serafim Popescu”, eveniment organizat de Organizația Tinerilor din Sibiu (OTS) și Mitropolia Ardealului.

În cadrul întâlnirii, ÎPS Laurențiu Streza le-a vorbit celor prezenți despre viața celor doi mari sfinți ai neamului  și moștenirea profund spirituală pe care aceștia ne-au lăsat-o, și care continuă să inspire generații întregii: „Iată că acum înțelegem un lucru, care pentru noi este o mare bucurie și o mare speranță, că indiferent unde suntem avem sfinți. Bucuria aceasta este pentru noi un sprijin, pentru că sfinții sunt alături de noi.”,

„Deși s-au făcut multe studii și s-au scris multe lucrări referitoare la sfințenia lor, actul canonizării a pornit de fapt de la devoțiunea credincioșilor. Dacă ne întrebăm de ce a fost nevoie de o perioadă destul de îndelungată până la canonizare, răspunsul este pentru că Părintele Arsenie a vrut să ne pună la probă. În lucrarea spirituală a Părintelui, pelerinajul continuu de la mormântul său a marcat faptul că cei care au revenit la mormânt au simțit împlinirea sfințeniei sale, ceea ce a dus la reconvertirea credincioșilor.”, a explicat ÎPS Laurențiu Streza.

Totodată, ÎPS Laurențiu a menționat că „sfințenia vieții de la Mănăstirea Sâmbăta a fost purtată de Părintele Serafim prin două însușiri complementare: smerenia sa și bucuria serafică pe care o avea. Părintele Serafim se bucura de fiecare om și îl aprecia. (…) Datorită răbdării pe care o avea, i-a fost adăugat la canonizare, pe lângă numele de Sfântul Cuvios Serafim, și numele de Cel Răbădător”.

Aflându-ne în această perioadă a Postului Mare, ÎPS Laurențiu a subliniat și importanța rugăciunii, ca unealtă necesară în lupta pentru mântuire: „Prin rugăciune îi dai sabia în mâna lui Dumnezeu ca să lupe El cu cel care ți se împotrivește ție. Rugăciunea este ca o sabie, pe care nu o ducem noi. O preia Dumnezeu și se luptă cu potrivnicii noștri.”

La finalul conferinței cei prezenți au putut achiziționa noua apariție editorială „Ieșit-a semănătorul – predici pentru popor” ale Sf. Serafim Popescu și calendarul cu „Învățături ale Părintelui Arsenie Boca pentru fiecare zi”, apărute la Editura Andreiană.

Sursa foto: mitropolia-ardealului.ro

Consilierii USR Sibiu, singurii care au considerat că 1,7 milioane euro pentru piațeta din fața Cercului Militar este o risipă

0
Ședința Consiliului Local Sibiu de astăzi a avut pe ordinea de zi și proiectul doamnei primar Astrid Fodor de a cheltui 8,5 milioane de lei (1,7 milioane de euro) pe modernizarea piațetei din fața Cercului Militar. Consilierii USR Sibiu sunt singurii care s-au opus. Dar restul au votat pentru și proiectul a trecut.

Semnalul de alarmă tras de SIBIU INDEPENDENT zilele trecute privind bugetul exagerat alocat de Primăria Sibiu pentru câteva lucrări minore de modernizare a piațetei de pe Bulevardul Victoriei a avut ecou doar la consilierii locali USR. Aceștia, prin vocea doamnei consilier Diana Mureșan au arătat că bugetul este exagerat de mare. Ea a mai spus că banii se putea folosi pe alte priorități și că proiectul, de fapt, nici nu este atractiv urbanistic pentru cetățeni: betoane multe, flori în jardiniere și fără umbră.

Noi, consilierii USR, vom vota împotrivă la acest proiect deoarece considerăm că bugetul estimat de 8,5 milioane de lei este unul excesiv în raport cu amploarea lucrărilor prevăzute, iar în contextul în care Sibiul are alte probleme mai stringente, care necesită alocare bugetară, credem că această investiție nu este o prioritate acum. Considerăm, de asemenea, că proiectul este deficitar din punct de vedere al impactului urbanistic. Deși scopul declarat al proiectului este de a transforma zona într-un spațiu mai atractiv și funcțional, amenajarea gradenelor din beton și utilizarea unor materiale grele ar putea transforma piațeta într-o zonă mai puțin prietenoasă pentru cetățeni. De asemenea, lipsa umbririi adecvate nu va face zona mai atractivă, în special pe timpul verii. De asemenea, este o zonă în care aerul nu e de cea mai bună calitate, fiind foarte aproape de două artere principale de circulație auto. Deci, din punctul nostru de vedere, nu va invita cetățenii pentru a petrece timp în această zonă” a spus Diana Mureșan, USR Sibiu.

Astrid Fodor a acuzat USR-iștii de lipsă de patriotism

Primarul FDGR, Astrid Fodor a acuzat voalat consilierii USR de lipsă de patriotism. Zona în discuție găzduiește mai multe ceremonii militare și de depuneri de coroane, anual. De asemenea, aici este monumentul „Ostașului român din toate timpurile” ridicat la finele anilor 90 prin donațiile veteranilor de război și nu numai. Monumentul a luat locul celor două busturi amplasate anterior în fața Cercului Militar, cel al Ecaterinei Teodoroiu și a unui aviator.

Fodor a replicat că proiectul piațetei nu este scump la 8,5 milioane lei, pentru că se folosesc materiale de calitate. „Este un proiect care face parte, de fapt, dintr-un complex de proiecte la care lucrăm deja pentru revitalizarea și modernizarea anumitor zone din Sibiu. În această zonă se desfășoară pe an cel puțin șapte ceremonii importante de depunere de coroane. Cred că din punct de vedere al unui minim de patriotism pe care îl avem, putem să avem acolo o altă zonă de depunere. Când văd asfaltul ăla acolo, cum e turnat, și cum avem o fântână arteziană care deja este cu mult depășită față de cum arată acum fântânile arteziene…” a spus Fodor.

Consilierii USR au votat contra, restul pentru și proiectul a trecut cu suma stabilită de Primărie.

Un șofer beat criță a rănit o adolescentă din Sibiu. A intrat cu mașina pe trotuar!

0

ACTUALIZARE : Șoferul a fost reținut pentru 24 de ore. Acesta este cercetat pentru săvârșirii infracțiunilor de vătămare corporală din culpă, conducere sub influența alcoolului și părăsirea locului accidentului fără încuviințarea polițiștilor.

O adolescentă în vârstă de doar 15 ani a fost rănită după ce o mașină condusă de un șofer beat a intrat pe trotuar.

Evenimentul rutier s-a produs astăzi, la ora 14:00, pe Aleea Geniștilor din municipiul Sibiu. Din primele cercetări efectuate s-a constatat că, în timp ce conducea un autoturism pe Aleea Geniștilor, un șofer în vârstă de 39 de ani, din Sibiu, a pierdut controlul direcției de deplasare și a pătruns pe trotuar, intrând în coliziune cu tânăra.

Imediat după producerea evenimentului, șoferul a părăsit locul faptei, fiind depistat în scurt timp de către polițiști la intersecția Bulevardului General Vasile Milea cu strada Mirăslău.

Testarea sa alcoolscopică a șoferului a indicat o valoare de 1,09 mg/l alcool pur în aerul expirat.

În urma impactului, tânăra a suferit multiple traumatisme și a fost transportată la CPU Luther.

Ei sunt viitorul! 12 tineri pregătiți să transforme Sibiul

0

 Academia de Leadership Urban (ALU), programul dedicat dezvoltării viitoarei generații de lideri sibieni, și-a ales noua generație de tineri cu impact! După un proces riguros de selecție, 12 tineri ambițioși din Sibiu au fost selectați pentru a face parte din programul ALU 2025, unde, timp de 8 luni, vor învăța de la mentori de top, vor lucra la proiecte cu impact real și își vor dezvolta abilitățile de leadership.

Desfășurat între martie și octombrie, ALU 2025 oferă participanților o experiență complexă de învățare prin cinci module tematice, abordând subiecte precum autocunoaștere, productivitate, gândire antreprenorială, sistemele urbane și schimbarea culturală. În plus, programul facilitează interacțiunea cu mentori și experți din diverse domenii: Elena Luminița Bouleanu (Psiholog clinician, psihoterapeut în psihoterapie Cognitiv-Comportamentală și hipnoză clinică, supervizor în psihologie clinică); Oana Craioveanu, (antreprenoare cu experiență în sprijinirea startup-urilor si a comunități de antreprenori din România); Oana Pavăl (arhitectă); Radu Burnete (director executiv Confederația Patronală Concordia); Dan Luca (expert în productivitate si
fondator 5AM Club România).

Finaliștii ALU 2025:

Cei 12 finaliști ALU 2025 sunt tineri vizionari, cu dorința de a face diferența: antreprenori, activiști, oameni de comunicare, arhitecți, specialiști în educație și inovatori în domeniile lor. Ce îi unește? Energia, curajul și dorința de a construi un Sibiu mai bun.

Ana Maria Aldea-  Studentă Universitatea lucian Blaga Sibiu

Denisa Bar – Vice Presedinte Relatii Externe Youth Division Sibiu și manager cultural

Cătălin Băcilă – Product Manager

Ana Maria Bărbulescu – Arhitectă

Dragoș Circa – Product Engineer

Denisa Cornăcel – Antreprenoare și educatoare

Alexandru Iulian Costeiu – Senior DevOps

Vlad Gâmfăleanu – Embedded Software Developer

Maria Juca – Manager HoReCa

Horia Miron – Software Test Engineer

Radu Paraschiv – artist si facilitator comunitar

Ștefana Radu – specialist marketing și copywritting

„Procesul de selecție a fost intens și provocator, pentru că ne-am confruntat cu un număr mare de aplicații din partea unor tineri cu un potențial extraordinar. După multe zile de analiză și dezbateri, am reușit să alegem cei 12 participanți care ne-au impresionat prin viziunea și determinarea lor”, a declarat Ana Bugneriu, Directoare Executivă Fundația Comunitară Sibiu. 

 

O comunitate care crește

„ALU nu este doar un program, ci un adevărat catalizator de idei și oameni. Cu fiecare ediție, comunitatea noastră de ALUmni se extinde iar impactul lor în Sibiu devine tot mai vizibil. Acești 12 tineri sunt gata să își asume roluri de leadership și să pună în mișcare schimbări reale,” afirmă Mădălina Pîșcu, Directoare Programe Fundația Comunitară Sibiu.

Academia de Leadership Urban

Ajunsă la a patra ediție anuală, Academia de Leadership Urban (ALU) este un program de formare dedicat tinerilor cu potențial de leadership, care își doresc să contribuie activ la dezvoltarea comunității sibiene. Organizat de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Regnology, ALU oferă un cadru unic de învățare, combinând sesiuni de formare cu mentori de top, ateliere practice și o rețea solidă de sprijin profesional.

Programul rămâne fidel angajamentului său de a susține prin burse dedicate participanții selectați, costurile fiind integral acoperite cu sprijinul Regnology, partenerul strategic al proiectului.

Detalii despre program sunt disponibile pe site-ul oficial: alu.fundatiacomunitarasibiu.ro.

Încălzirea globală afectează Hotelul de Gheață de la Bâlea. Se închide mult mai devreme!

0
Veste proastă pentru iubitorii de natură, dar și a sporturilor de iarnă. Datorită încălzirii globale, Hotelul de Gheață se închide cu 4 săptămâni mai devreme.

Sute de turiști din România și la nivel Internațional trebuie să își reprogrameze vizita sau înnoptarea în celebrul Hotel De Gheață de la Bâlea Lac pentru anul 2026.

Conform organizatorilor, apariția unei situații cu adevărat excepționale a dus la decizia de a închide obiectivului. Valul de căldură ce s-a manifestat în ultimele zile și la Bâlea Lac,în mod special : rafelele de vânt cald însoțit de ploi abundente și temperaturile neobișnuit de ridicate pentru această perioadă a anului, au condus la deteriorarea rapidă a Hotelului de Gheață. Decizia de închidere a ineditului obiectiv din căldarea glaciară Bâlea Lac a intrat în vigoare de îndată.

„Efectele dramatice ale fenomenului de încălzire globală se simt, în mod special la noi, la peste 2.000 de metri altitudine unde în această perioada a anului ar trebui să fie între 3 și 4 m de zăpadă cu temperaturi constante sub pragul inghetii. Condițiile meteorologice extreme pentru acestă perioadă a anului au afectat iremediabil Hotelul de Gheață care în dimineața zilei de miercuri 12 Martie, a fost definitiv închis pentru sezonul 2025.” se arată într-un comunicat de presă

Astfel, pentru prima dată din cele 18 ediții de până acum, Hotelul de Gheață se închide mult mai devreme.

„În acest context facem apel către Autoritatiile Centrale să interprinda demersuri pentru a face circulabil Transfăgărășanul pe tronsonul cuprins între Bâlea Cascadă și Piscul Negru, începând de la 1 mai 2025, pentru a oferi turiștilor care vizitează țara noastră, deosebită experiență de a circulă cu propria mașină pe celebrul Transafagarasan. „ a declarat Arnold Gunter Klingeis, inițiatorul Proiectului de Marketing Turistic „Hotel of Ice Bâlea Lac”.

Eveniment caritabil la Cercul Militar din Sibiu: negociere, investiții și sănătate pentru o cauză nobilă

0
Vineri, 14 martie, de la ora 18:00, la sala de lectură a Cercului Militar din Sibiu, are loc un workshop special dedicat strângerii de fonduri pentru Darius. Evenimentul este unul caritabil, iar accesul se face pe bază de donație recomandată de 100 de lei.

Participanții vor avea ocazia să afle lucruri utile din domenii diverse, de la negociere și investiții până la sănătatea copiilor și influența lunii de naștere asupra personalității.

Temele discutate:
✔️ Cum să negociezi bine orice și cu oricine – cu Ioana Andrievici, trainer de negociere
✔️ Tulburările de somatizare ale copiilor – cu dr. Consuela Codreanu, medic școlar
✔️ Ce spune luna nașterii despre noi – cu Nicoleta Verdaru, numerolog
✔️ Cum alegi în ce să investești? – cu Florin Goarnă, investitor individual

Incendiu puternic la Tălmaciu. Se manifestă la o hală cu material lemnos

0
Un incendiu puternic afectează o hală de depozitare a materialuilui lemnos din localitatea sibiană Tălmaciu.

La fața locului sunt mobilizate trei autospeciale de stingere, o autoscară, o autocisternă și un echipaj SMURD.

Din primele informații incendiul se manifestă cu flacără și degajări de fum pe o suprafață de aproximativ 200 de mp.

ACTUALIZARE ora 17:20 – Incendiul a fost localizat. Se lucrează pentru lichidare și pentru îndepărtarea efectelor negative.

ACTUALIZARE ora 19:00 – Incendiul a fost lichidat. Pompierii au salvat o hală și alte bunuri depozitate în apropierea incendiului. Cu toate aceste, flăcările au distrus în totalitate o anexă de aproximativ 200 de mp în interiorul căreia se aflau două utilaje de prelucrare a lemnului și de presare a rumegușului. De asemenea, au ars aproximativ 30 de tone de rumeguș și 100 de paleți. Cauza probabilă de izbucnire a incendiului a fost un scurtcircuit produs la un cablu electric defect și neizolat corespunzător.Din fericire nu au fost victime.

„Popasuri muzicale cu Junii Sibiului” – spectacol de suflet, duminică pe TVR 1

0
În următoarele 3 duminici, Junii Sibiului vor fi gazdele Iulianei Tudor, alături de care vă vor oferi emisiuni de excepție, pe TVR 1. Proiectul „Popasuri muzicale cu Junii Sibiului” va ajunge în casele românilor de pretutindeni prin intermediul Televiziunii Române. 

Junii Sibiului, cea mai veche formație de dansuri populare din țară și una dintre cele mai vechi din Europa, scriu, de mai bine de 80 de ani, povestea jocului popular românesc. Vorbind prin artă despre creativitatea poporului român și despre puterea dansului și a muzicii de a fi limbaje universale de comunicare, Junii Sibiului au devenit un adevărat ambasador al culturii tradiționale de pe întreg cuprinsul României și al Sibiului. De-a lungul anilor, ansamblul a colaborat cu  numeroși artiști, într-o simbioza ce le-a permis dezvoltarea mutuală. În semn de recunoștință pentru plus valoarea adusă formației de dansatori prin prezența soliștilor vocali și instrumentiști au fost concepute aceste momente cultural-artistice, sub forma unor emisiuni TV, în cadrul proiectului aniversar „Junii Sibiului – 80 de ani”, sub genericul „Popasuri muzicale cu Junii Sibiului”.

Evenimentele din prezentul proiect pun în lumină artiști deosebiți, ca o recunoaștere unanimă a aportului lor la conservarea și promovarea cântecului și jocului popular românesc.

La împlinirea unor vârste artistice rotunde, vor fi sărbătoriți taragotistul Adrian Neamțu și soliștii vocali Ilie Medrea, Alina Bîcă, Alina Pinca, Robert Târnăveanu, ale căror nume și cariere se leagă de Sibiu.

Așadar, duminică, 16 martie 2025, artistul Ilie Medrea va fi protagonistul primei emisiuni, alături de Junii Sibiului. Artistul celebrează 30 de ani de activitate artistică, împreună cu ansamblul lui de suflet, din cadrul căruia a făcut parte, ca solist profesionist angajat, la începuturile carierei sale. Îi vor fi alături artiști și prieteni, care i-au împărtășit, de-a lungul timpului, misiunea de a oferi momente artistice de excepție publicului iubitor de frumos: Nineta Popa, Constantin Măgureanu, Florentina și Petre Giurgi, Mariana Deac, Veta Biriș, Ionuț Fulea, Mirela și Dani Florea, Mihai Teacă, Adrian Neamțu, dar și fiica Giulea Medrea și nepoata Paula Medrea, continuatoare a cântecului pus în scenă o întreagă viață, de Ilie Medrea.

 

Acțiunile CJCPCT „Cindrelul-Junii” Sibiu sunt posibile cu finanțarea acordată de către Consiliul Județean Sibiu.

Manager: Silvia Macrea