spot_img
11.3 C
Sibiu
luni, 29 aprilie, 2024
spot_img

SIBIU: Primăria dă startul lucrărilor la strada Varșovia în 15 martie. Cu întârzieri și modificări de preț

Știri din Județ

Publicitate

Strada Varșovia ar trebui să creeze o nouă legătură între Zona Industrială de Vest și Cartierul Turnișor. Pe lângă fabrica ODU, din strada Bruxelles, peste câmp, până în strada Ogorului. Proiectul a fost gândit în anul 2018, când strada a primit și nume deși era doar pe hârtie. După ani de documente și negocieri cu Electrica Distribuție, în 2023, iunie s-a încheiat contractul cu firma Geiger Transilvania și Neo Plan pentru proiectare și execuție. Cele 11 luni alocate au devenit 14 deocamdată. Banii inițiali prevăzuți la 6,6 milioane lei au devenit 10,2 milioane prin contract, apoi au scăzut la 8 milioane lei pentru că restul e suportat de Electrica Distribuție. În 15 martie 2024 Primăria Sibiu va da startul lucrărilor în teren.


În anul 2021, firma Neo Plan Srl a fost angajată să facă documentația DALI pentru un nou drum de legătură între strada Bruxelles din Zona Industrială de Vest și strada Ogorului. Doar că proiectanții s-au lovit de o mare problemă: liniile de înaltă tensiune care traversează câmpul. Astfel că a fost nevoie implicarea Electrica Distribuție pentru a face un alt proiect cu altă firmă pentru liniile de înaltă tensiune.

După negocieri cu Electrica Distribuție soluția tehnică găsită de furnizorul de energie a fost să îngroape cablurile, dar la un cost astronomic: peste 1 milion de euro!

Inițial, în 2022, după trecerea etapelor de proiect tehnic și avize preliminare, amenajarea străzii ar fi costat 6,6 milioane de lei (cu tot cu TVA). Așa a aprobat și Consiliul Local Sibiu. 620 de metri lungime cu două benzi de circulație, nelipsitele piste de biciclete și trotuare, plus rețele de utilități și iluminat public. Deși se știa de problema liniilor de înaltă tensiune, problema nu a fost luată în calcul.

La începutul anului 2023, primarul Astrid Fodor s-a dus, din nou, să ceară votul consilierilor locali să mărească suma alocată proiectului cu jumătate de milion de euro, cam 2,5 milioane lei. Conform legii, îngroparea liniilor de înaltă tensiune se face cu plata jumi-juma de Primărie și Electrica Distribuție. Dar proiectul și execuția îngropării sunt apanajul celor de la Electrica.

Matematica celor din Primăria Sibiu la capitolul bani nu are logică

Doar că la licitație suma contractată cu Geiger Transilvania Srl și Neo Plan Srl a ajuns la 10,23 milioane lei. Matematica ar fi fost cele 6,6 milioane plus 2,5 milioane, adică un total de 9,1 milioane.

Acest articol a fost actualizat în această parte cu informații oferite de specialiști implicați în proiect (textul cu italic):

Aceștia ne-au spus că matematica este corectă. Pentru că inițial proiectul a fost doar de drum la 6,6 milioane lei și primise aviz negativ de la Electrica. Apoi, în etapa 2, un alt proiectant a făcut proiectul de relocare a firelor de înaltă tensiune cu bugetul aferent și acestei etape. A urmat etapa 3, după primirea avizului pozitiv pe baza documentației drumului și documentației de relocare. În această fază, documentațiile suplimentare întocmite de specialiștii acreditați au dus la obținerea avizului pozitiv de la Electrica. Din nou, se actualizează bugetul inițial cu lucrările impuse de Electrica. Legislația de atunci permitea beneficiarului, adică Primăria Sibiu, să facă achiziția de proiectare și executie, iar Electrica era obligată prin lege să plătească jumătate. Abia apoi s-a demarat procedura de achiziție pe SEAP. Dar legislația s-a schimbat între timp, și Electrica Distribuție plătește jumătate doar dacă fac ei licitația și execuția acesteia, partea îngropării cablurilor de înaltă tensiune. De unde rezultă scăderea sumei notificată prin SEAP de Primăria Sibiu. Niciun contract de execuție nu poate să depășească bugetul aprobat. Iar în situația actuala întregul proiect al străzii Varșovia are șanse să fie întârziat, datorită legislației noi care dă dreptul Electrica Distribuție să facă lucrările lor, în paralel cu cele ale Primăriei Sibiu la drumul efectiv. Ceea ce va crea probleme ambilor executanți.

După o practică deja devenită tradiție la contractele cu Geiger Transilvania Srl, aceștia, alături de Neo Plan Srl, au cerut în noiembrie 2023 lungirea perioadei de proiectare de la 4 la 7 luni. De fapt proiectarea îngropării rețelei de înaltă tensiune va fi făcută de Electrica Distribuție. La Neo Plan Srl rămâne strada și utilitățile.

Totuși, a venit și o veste bună. La 28 februarie 2024, Primăria Sibiu a notificat prin sistemul public de licitații că scade din acest contract 2,32 milioane lei, contribuția agreată de Electrica Distribuție pentru liniile de înaltă tensiune. „Valoarea actualizată a contractului încheiat pentru reabilitarea străzii Varșovia este de 7.961.471,70 lei, scăzându-se din valoarea inițială suma pe care o va acoperi SC Electrica pentru lucrările la rețelele de înaltă tensiune.” ne-a declarat Mirela Gligore, purtător de cuvânt la Primăria Sibiu.

Câmpul este traversat de linia de înaltă tensiune

Lucrările încep în 15 martie, dar fără cei de la Electrica Distribuție

Acum, la 8 luni și jumătate de la semnarea contractului Primăria Sibiu va demara începerea lucrărilor în teren. Conform contractului, acestea vor dura 7 luni, deci se vor încheia în 15 octombrie 2024. Asta dacă nu se va întâmpla ca în cazul străzii Viitorului, unde lucrează tot Geiger Transilvania Srl și termenul s-a prelungit din nou, încă nu se știe cu cât timp.

Conform Primăriei Sibiu, se va da startul lucrărilor de execuție de către firma contractată în 15 martie 2024. „Până la realizarea investiției Electrica, constructorul Geiger Transilvania va executa rețelele hidroedilitare, cablajul metropolitan și iluminat public, sens în care ordinul de începere a lucrărilor se va emite cu data de 15 martie 2024.” a declarat pentru SIBIU INDEPENDENT, Mirela Gligore, Primăria Sibiu.

Asta înseamnă că nu se știe când vor începe cei de la Electrica Distribuție lucrarea de 1 milion de euro de îngropare a firelor de înaltă tensiune pe respectivul tronson.

Strada Varșovia necesita mai mult spațiu, compărat de Primăria Sibiu de la firma Brandl. Conform hărților care respectă vechiul drum uzinal, însă, între strada Varșovia și Brandl este și strada Turda, dar în realitate acolo este o curte împrejmuită a fabricii.

Alte probleme pe traseu ce arată lipsă de viziune

O altă problemă întâmpinată la acest proiect a fost faptul că spre strada Bruxelles nu era destul teren între fabricile ODU și Brandl pentru această strada Varșovia. Așa că Primăria Sibiu a fost nevoită să dea în anul 2022, peste 110.000 lei firmei Brandl pentru 479 mp de teren. Asta pe lângă expropierile proprietarilor de terenuri de pe câmpul dinspre strada Ogorului.

Doar că în anii 2003-2004, când compania germană Brandl Gmbh venea la Sibiu în zona Industrială de Vest, Klaus Iohannis era primar al municipiului. Firma fermană a declarat că a cumpărat suprafața necesară de 47.000 mp de la proprietari privați și de la autoritățile locale. Ca și alte fabrici care au apărut mai târziu în Sibiu. Ori, acum s-a văzut lipsa de viziune de atunci a autorității locale, adică Primăria Sibiu, care a trebuit să cumpere teren înapoi pentru o stradă.

În 2012, primarul Klaus Iohannis vizita fabrica Brandl din Sibiu
Publicitate

1 COMENTARIU

  1. „În 15 martie 2024 Primăria Sibiu va da startul lucrărilor în teren” suntem in 17 aprilie si nici ciobanul a mai pus o serie de porumbi pe asa zisa strada. Primaria Sibiu doarme pe ea, nu are nicio treaba cu realitatea, termene intarziate, oameni dusi cu zaharelul. Sa nu mai zicem ca in tot cartierul turnisor exista doar o singura gradinita si doar o singura scoala de stat. Definitia incompetentei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Victorie la șapte goluri pentru Măgura Cisnădie

EDITORIAL: Asfaltări electorale fără viziune

Cisnădia are o Policlinică nouă, modernă