Astăzi, la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, a avut loc o conferință de presă dedicată unei noi producții teatrale de anvergură. „Lungul drum al zilei către noapte” de Eugene O’Neill este o adaptare contemporană a unei capodopere dramatice a secolului XX. Evenimentul a fost deschis de Constantin Chiriac, directorul teatrului și președintele „Festivalului Internațional de Teatru” de la Sibiu, alături de regizorul Timofei Kuliabin și producătorul Roman Doljanski-colaboratori internaționali de renume.
Un dialog între trecut și prezent
Constantin Chiriac a subliniat importanța acestui proiect, evocând prima întâlnire cu textul original în timpul studenției sale, când a vizionat spectacolul în regia lui Liviu Ciulei, avându-l pe Toma Caragiu în rol principal. Cu emoție, Chiriac a amintit momentul dispariției lui Caragiu și înmormântarea acestuia la Cimitirul Bellu, unde mulțimea impresionantă a venit să îi aducă un ultim omagiu.
„Astăzi, prin acest spectacol, construim o punte între trecut și prezent. Este o colaborare de vis, născută în urmă cu 10 ani, când l-am întâlnit pe Roman Doljanski la un festival în Avignon, a declarat Chiriac. Acesta a povestit despre despre eforturile continue de a menține „Festivalul Internațional de Teatru” de la Sibiu ca o structură independentă, unică în Europa.
Timofei Kuliabin — un regizor de excepție
Regizorul Timofei Kuliabin, una dintre figurile marcante ale teatrului contemporan, a lucrat cu cele mai importante teatre din lume și a câștigat premiul „Masca de Aur” din Rusia. Recunoscut pentru originalitatea sa și pentru capacitatea de a inova, Kuliabin a prezentat în 2018 în cadrul festivalului de teatru de la Sibiu spectacolul în limbajul semenelor „Trei surori”, o interpretare curajoasă fără cuvinte a piesei lui Anton Chekhov.
„Este un privilegiu să fiu aici. Am fost la Sibiu de două ori și, de atunci, am început să discutăm despre un proiect comun. Atmosfera de aici este una aparte, aproape ca într-o stațiune, o stațiune de teatru, iar actorii sunt de o calitate excepțională. Repetițile noastre pentru spectacol sunt pline de iubire, chiar umor. Dacă nu repeți cu umor,este dificil…”, a declarat Timofei Kuliabin.
Regizorul a explicat că spectacolul „Lungul drum al zilei către noapte” se concentrează pe tema iertării, pe relațiile complexe și dificile din sânul unei familii afectate de boală și pierderi. „Încercăm să construim un spectacol contemporan, dar bazat pe amintiri. Este o temă dureroasă, însă plină de onestitate crudă”, a adăugat el.
O colaborare internațională de succes
Roman Doljanski, producătorul spectacolului, a împărtășit provocările colaborării dintre artiștii internaționali și cei români. „Nu am știut că la Sibiu sunt atât de multe producții în limba germană. Este impresionant cum actorii care nu sunt nativi germani, reușesc totuși să învețe replici în limba germană, iar publicul să fie atât de disciplinat în această diversitate lingvistică”, a remarcat el.
Constantin Chiriac a subliniat că acest proiect reprezintă o normalitate pentru teatrul din Sibiu, care se dorește a fi un teatru european deschis, nu doar unul al minorităților. „Nu contează că nu m-am născut la Sibiu. Am învățat să iubesc acest oraș și să-l înțeleg în toată complexitatea lui culturală”, a concluzionat Chiriac.
În cadrul discuției despre o altă propunere de text, Constantin Chiriac a declarat că a refuzat-o, alegând producția piesei „Lungul drum al zilei către noapte”.
Una dintre jurnalistele aflate la conferință a adresat o întrebare legată de propunerea de text inițială refuzată în favoarea actualei producții:
„Ați putea să ne spuneți mai multe despre cealaltă propunere de text pe care ați luat-o în considerare?”
Constantin Chiriac a explicat că prima variantă avută în vedere a fost textul „Moly Sweeney” al autorului irlandez Brian Friel. „Era un text foarte bun, dar dacă ne gândim la zona contemporană și la distribuția noastră, ar fi fost dificil de realizat. În acel text erau doar două personaje. Aș fi putut juca eu alături de Ofelia Popa, dar nu am vrut să fur lumina actorilor noștri. Îmi doresc ca ei să strălucească pe scenă, să fie în centrul atenției. Totuși, acest text va fi montat în cadrul festivalului de anul acesta”, a precizat Chiriac.
Un succes anticipat
Reprezentațiile programate pe 29 și 30 martie sunt deja SOLD OUT, cererea mare pentru bilete confirmând interesul publicului pentru acest eveniment de excepție. Spectacolul va fi prezentat și în cadrul Festivalului FITS, consolidând astfel legăturile dintre teatrul românesc și scena internațională.
Conferința s-a încheiat într-o notă optimistă, cu speranța că această colaborare va deschide noi perspective pentru teatrul românesc și va continua să atragă publicul spre arta teatrală de calitate.
Șoferul care și-a pierdut viața aseară, într-un tragic accident rutier, a fost identificat.
Conform informațiilor oficiale, șoferul mașinii care a intrat aseară în coliziune cu un autobuz Tursib este un sibian în vârstă de 26 de ani.
Reamintim faptul că, aseară, în jurul orei 21:00, șoferul unei mașini a pierdut controlul direcției de deplasare și a intrat în coliziune violentă cu un autobuz Tursib. Imediat după impact, a izbucnit un incendiu puternic, existând risc de explozie.
„În urma verificărilor efectuate de către polițiștii Biroului Rutier Sibiu, s-a reușit identificarea persoanei aflate la volanul autoturismului implicat în accidentul rutier produs în data de 18 martie a.c., în municipiul Sibiu. Este vorba despre un sibian, în vârstă de 26 de ani.” transmite IPJ SIBIU
Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR) celebrează 30 de ani de activitate printr-o Gală Aniversară, care are loc miercuri, 2 aprilie, orele 18:30, la Sala Mare a Ateneului Român, în prezența comunității artistice, precum și reprezentanților mediului guvernamental și non-guvernamental.
Fondată în 1995, UCIMR este organizație nonprofit de utilitate publică, care de trei decenii contribuie la dezvoltarea peisajului cultural românesc prin promovarea valorilor artistice autentice, atât pe plan național, cât și internațional. Asociația susține arta interpretativă, de la soliști, coriști și instrumentiști până la dansatori sau balerini, prin proiecte culturale menite să faciliteze schimbul de experiență și promovarea artiștilor în medii cât mai diverse. Uniunea creează oportunități de afirmare dedicate tinerilor artiști, dar susține și activitatea artiștilor pensionari.
„În anii ’90, legislația privind drepturile artiștilor era plină de necunoscute. În contextul Legii nr. 35/1994 privind timbrele culturale, care oferea doar uniunilor de creație posibilitatea de a beneficia de aceste fonduri, se conturează ideea unui organism dedicat exclusiv susținerii muzicienilor interpreți, căci din peisajul uniunilor de creație lipsea segmentul artiștilor interpreți, vectorii principali ai transmiterii actului muzical către public. Această inițiativă a pregătit terenul pentru înființarea în 1995 a UCIMR, prima asociație a artiștilor interpreți, dedicată exclusiv realizării și implementării de proiecte culturale. Astfel, de 30 de ani, asociația a contribuit la îmbogățirea peisajului cultural român, promovarea valorilor artistice autentice românești în străinătate, generarea de oportunități pentru afirmarea tinerilor artiști și la susținerea materială a artiștilor pensionari, care a contribuit la retenția artiștilor în România în contextul exodului masiv.” – Ștefan Gheorghiu, Fondator și Președinte UCIMR
Premiile UCIMR
În cadrul galei, vor fi decernate PREMII ANIVERSARE, care celebrează realizările artistice pentru întreaga activitate ale instituțiilor, ansamblurilor, grupurilor și personalităților din lumea muzicală, înmânate de către membrii Consiliului Director, reprezentanți ai mediului de business și guvernamental.
Vor fi acordate PREMII DE EXCELENȚĂ, având următoarele nominalizări:
Muzică de cameră
Cvartetul ConTempo
Cvartetul Arcadia
Cvartetul PlaCello
Solist instrumentist
Remus Azoiței
Adrian Petrescu
Luiza Borac
Solist vocal
Luiza Zan
Veronica Anușca
George Petean
Ansamblu de jazz
Amphitrio
Big Band Radio
Sorin Zlat Trio
Grup folcloric
Ansamblul Folcloric Național „Transilvania” din Baia Mare
Concursul național pentru muzică de fanfară „Iosif Ivanovici”
Vacanțe Artistice Bârnova
De asemenea, nu va lipsi nici categoria GENERAȚIA MILENIULUI III, dedicată tinerilor interpreți, indiferent de genul muzical, la secțiunile „Interpretare vocala” și „Interpretare instrumentală”, desemnate de un juriu special.
Valoarea totală a premiilor acordate va fi de peste 100.000 lei.
Atmosfera va fi animată de momente muzicale speciale:
Uvertura operei „Forța destinului” de Giuseppe Verdi, interpretată de Filarmonica „George Enescu”, sub bagheta dirijorului Constantin Adrian Grigore;
„Balada” de George Enescu, interpretată de Filarmonica „George Enescu” și solistul Remus Azoiței;
„Muzica” din opereta „Valurile Dunării” de George Grigoriu, interpretată de Filarmonica „George Enescu” și solista Veronica Anușca;
Amphitrio și solista Luiza Zan;
„Suita românească”, în aranjamentul lui Mihai Gherghelaș, interpretată de Filarmonica „George Enescu” și solista Monica Bejenaru;
„Romanian Madley”, de Sabin Păutza, interpretată de Filarmonica „George Enescu”.
Gala UCIMR 30 de ani va fi acompaniată de vinurile și spumantele Jidvei.
Scurt istoric
În data de 15 ianuarie 1995, a avut loc Adunarea de constituire a UCIMR, la Teatrul de Operetă „Ion Dacian” din București, și a reunit reprezentanții următoarelor colective artistice, care au fost considerați membri fondatori: Teatrul de Operetă „Ion Dacian” București, Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Filarmonica „Transilvania” Cluj-Napoca, Filarmonica „George Enescu” București, Filarmonica Brașov, Opera Brașov, Filarmonica „Moldova” Iași, Filarmonica de Stat Târgu Mureș, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica „Oltenia” Craiova și alte personalități muzicale care au solicitat aderarea în mod individual. Uniunea a dobândit personalitate juridică prin Hotărârea judecătorească nr. 75 / 20.04.1995.
În primele etape, finanțarea proiectelor a întâmpinat dificultăți datorită noutății asociației pe piața culturală, lipsei de cultură asociativă în rândul muzicienilor și dialogului limitat cu autoritățile competente. Calitatea proiectelor implementate de UCIMR a condus la aprecierea acestora atât pe plan internațional, cât și național. În anul 1996 au loc primele colaborări internaționale ale UCIMR pentru proiecte culturale ce promovează valorile interpretative românești peste hotare. Se pun astfel bazele viitoarelor parteneriate strategice, menite să deschidă calea către performanță pentru mii de artiști. Activitatea UCIMR devine tot mai vizibilă în mediul cultural, astfel prin Hotărârea Guvernului nr. 1242/29.11.2000, publicată în Monitorul Oficial nr. 634/06.12.2000, UCIMR dobândește statutul de instituție de utilitate publică, consolidându-și rolul în peisajul cultural românesc și facilitând accesul la resurse pentru proiecte majore.
Datorită Legii nr. 8/2006, membrii UCIMR pensionari au primit un plus de 50% lunar, la pensie, pentru că UCIMR era recunoscută de utilitate publică. Pentru mulți artiști, acest plus a însemnat supraviețuire.
În 2003,UCIMR organizează Cursurile de Vară de Muzică Contemporană de la Breaza, primul eveniment internațional de acest gen în România, intrând pe harta manifestărilor cu tradiție precum cele de la Darmstadt, Bayreuth și Varșovia. În 2006, cursurile evoluează în Academia ICon Arts Sibiu, care, pe lângă muzică, include și secții de coregrafie și dans, fotografie și teatru, atrăgând mentori și studenți de pe 5 continente. Astăzi, Academia numără XXIII de ediții.
În 2009, pentru a contracara emigrarea masivă a tinerilor muzicieni români valoroși, UCIMR lansează programul cultural anual „Oportunități la Tine Acasă”, dedicat păstrării și valorificării potențialului interpretativ în spațiul românesc. Programul deschide noi scene și stagiuni, sprijinind tinerii absolvenți în dezvoltarea unei cariere în țară și oferindu-le totodată venituri periodice, într-un context în care posturile în filarmonici și în instituțiile de spectacole sunt insuficiente. Acest proiect se numără printre primele inițiative de responsabilitate socială în cultură din România și continuă și în prezent.
În 2010, organizează la Sibiu prima ediție a Concertului de Anul Nou, chiar în 31 decembrie, fiind prima instituție care propune o variantă autohtonă, personalizată, a celebrului concept de concert simfonic festiv, de inspirație occidentală. În timp, Concertul de Anul Nou de la Sibiu a devenit cel mai așteptat eveniment cultural la cumpăna dintre ani.
În 2015,încolaborare cu EnjoyTV Romania, UCIMR lansează un concept original de spectacol-conferință sub forma unei emisiuni TV cu public și intermedii artistice, transmis online prin live streaming. Round Table București, apoi Round Table România, reunește personalități din viața culturală în jurul unor subiecte de interes comun, sub coordonarea moderatorilor Valentina Sandu-Dediu (muzicolog, Rector al Colegiului Noua Europă), Nicolae Pepene (istoric, Manager al Muzeului Județean de Istorie Brașov), Oana Ciucă Lazăr (jurnalist Capital Cultural) .
În 2018, marchează Centenarul Marii Uniri prin programul „100 de ani în 100 de concerte”, o inițiativă multianuală, inovatoare, care evidențiază personalități și momente istorice reprezentative, prin muzică, muzeografie, fotografie și film documentar.
În 2020, în pofida constrângerilor sanitare, UCIMR își păstrează angajamentul față de cei peste 10.000 de membri și față de comunitatea artistică din România, organizând în condiții de siguranță 50 de concerte, 3 festivaluri, 14 cursuri de perfecționare și 2 rezidențe artistice, în 11 județe și în mediul online.
În 2022, organizația avea peste 50 de parteneri din 18 țări de pe 3 continente se implică în inițiativele UCIMR, evidențiind caracterul internațional al proiectelor derulate. Academia și Festivalul ICon Arts Transilvania, The Jazz Cave Festival, Jazz Bastion și CellEAST Festival, alături de concertele dedicate Zilei Naționale din Tokyo și Baku și cele de Anul Nou la Sibiu, continuă să pună în valoare cultura și arta interpretativă românească.
În 2023, proiectul JAZZ BASTION III – Globetrotter a fost onorat cu titlul de PROIECTUL MUZICAL AL ANULUI în cadrul Galei Premiilor Anului în Cultură Brașov 2023, organizată de Consorțiul Cultural Corona. Premiul a marcat aprecierea publicului, sectorului guvernamental, a breslei și presei de profil.
Astăzi, UCIMR numără peste 10.000 de membri și sprijină, prin multiple programe, sute de muzicieni interpreți, coriști, dansatori și balerini. Uniunea își propune să-și extindă rețeaua de colaborări și să dezvolte noi proiecte multidisciplinare, rămânând un pilon pentru creația și interpretarea artistică din România și dincolo de granițele ei.
UCIMR organizează evenimente tematice sincretice în care muzica jazz, clasică și contemporană se îmbină cu noile tehnologii, poezia, cartografia, meșteșugurile, gastronomia sau chiar enologia, invitând publicul să guste și să deguste arta cu toate simțurile în spații ne/convenționale. De asemenea, UCIMR oferă un cadru propice creației, găzduind proiecte artistice interculturale precum Rezidența Transilvanica sau coproducția româno-albaneză inspirată din mitologie, Ana și Rozafa. Prin intermediul proiectelor transfrontaliere precum Romanian Music Society in Japan, asociația oferă expunere și mobilități naționale și internaționale artiștilor la început de drum și experimentați.
Atunci, șoferul unei mașini a pătruns pe contrasens și a intrat într-o coliziune violentă cu un autobuz Tursib. În urma impactului, a izbucnit un incendiu puternic, existând risc de explozie.
Conform pozelor în exclusivitate Sibiu Independent, din epava contorsionată putem deduce faptul că, impactul cu autobuzul Tursib a fost unul lateral. De asemenea, viteza cu care rula autoturismul era de aproximativ 100 km/h. Șoferul conducea un Cielo vișiniu.
Centrul Militar Zonal Sibiu, prin Biroul Informare-Recrutare, structura specializată în domeniu a Ministerului Apărării Naționale, care se ocupă de promovarea profesiei militare şi recrutarea candidaților pentru cariera militară, aduce la cunoștința celor interesați că suntem în plină perioadă de înscriere pentru învățământul universitar militar, pentru anul universitar 2025-2026. Ne adresăm elevilor din anii terminali şi absolvenţilor învăţământului liceal cu diplomă de bacalaureat cu vârsta de până la 26 de ani.
Cu caracter de noutate, începând cu anul universitar 2025-2026, Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu va pregăti viitori ofițeri, ca urmare a unui parteneriat semnat cu Ministerul Apărării Naționale la finalul anului trecut, astfel:
Facultatea de Inginerie – Tehnologia Informației (4 ani): 10 locuri.
Pe toată durata pregătirii în instituţiile de învăţământ prezentate, se oferă gratuit şcolarizare, cazare, echipament, hrană şi asistenţă medicală, acces la baze sportive, biblioteci, laboratoare şi multe alte facilităţi. Activităţile şcolare dar şi cele extracuriculare oferă studenților reale condiţii de dezvoltare din toate punctele de vedere, într-un mediu adecvat, dar şi siguranţa unei cariere în cadrul Ministerului Apărării Naționale.
Tinerii sibieni interesați se pot înscrie on line până la data de 09.05.2025 pe platforma www.recrutaremapn.ro sau sunt așteptați la sediul Biroului informare-recrutare Sibiu (Calea Dumbrăvii, nr. 28, telefon 0269244712):
Detalii suplimentare se găsesc și pe internet, pe site-urile oficiale al Ministerului Apărării Naționale www.mapn.ro sau www.recrutaremapn.ro, ori pe pagina de Facebook a Centrului Militar Zonal Sibiu.
Federația Română de Fotbal a stabilit programul meciurilor din sferturile de finală ale Cupei României.
Partida dintre CSM Reșița și FC Hermannstadt se va disputa miercuri 2 aprilie, de la ora 17.00, pe Stadionul din Valea Domanului.
Programul complet al meciurilor este următorul:
Marți, 1 aprilie, ora 19:30: Farul Constanța – Unirea Alba Iulia
Miercuri, 2 aprilie, ora 17:00:
CSM Reșița -AFC Hermannstadt
Miercuri, 2 aprilie, ora 19:30:
Metalul Buzău -Rapid
Joi, 3 aprilie, ora 20:00:
CFR Cluj – Universitatea Craiova
Hermannstadt s-a calificat după victoria obținută în meciul de baraj desfășurat la Iași cu Politehnica. Ianis Stoica a marcat golul decisiv în prelungiri, în minutul 111.
Panică în această seară lângă Aeroportul Internațional Sibiu. Un autobuz Tursib arde violent.
Conform primelor date, la fața locului intervin mai multe echipaje de prim-ajutor. Autobuzul este dotat cu butelii CNG, adică gaz natural comprimat. Acesta are în compoziția chimică peste 90% gaz metan, fiind foarte inflamabil.
Din informațiile Sibiu Independent, autobuzul a intrat în coliziune cu o mașină, în urma impactului izbucnind și un incendiu. La fața locului au fost raportate mici explozii, produse cel mai probabil la anvelope. În autobuz erau 3 persoane care s-au autoevacuat. Nu se cunoaște încă dacă persoanele din autoturism au reușit să iasă în siguranță.
Pompierii nu se pot apropia! Risc de explozie lângă Aeroportul Sibiu după ce un autobuz Tursib și o mașină au luat foc. În imediata apropiere se află o benzinărie!
Traficul rutier este blocat total!
Conform ISU SIBIU, incendiu se manifestă la autobuz și la autoturism. Momentan nu se cunoaște numărul de persoane implicate și nici dacă sunt victime.
Conform ultimelor date, incendiul a fost stins. Șoferul autobuzului, un bărbat în vârstă de aproximativ 47 de ani a fost transportat la spital. La volanul autoturismului se afla o persoană care, în urma impactului și a incendiului și-a pierdut viața, fiind găsită carbonizată.
Primarul orașului Copșa Mică, Nicolae Bogdan Tăpălagă
Într-un interviu acordat pentru Sibiu Independent, primarul orașului Copșa Mică, Nicolae Bogdan Tăpălagă, a vorbit despre proiectele în derulare și despre colaborarea cu autoritățile locale și județene pentru dezvoltarea orașului.
Despre investițiile recente, primarul a menționat: „În momentul de față, avem proiecte importante în oraș, toate axele mari de interes public. Avem un proiect de asfaltare a străzilor pe Programul Național de Investiții Anghel Saligny, unde vor beneficia de modernizare 10 străzi din localitate. Pe partea de mediu, avem eco insulele montate și funcționale, iar fiecare locuință a primit o cartelă pentru acces la aceste insule. În plus, am primit pubele pentru zona de case din oraș printr-un parteneriat cu Consiliul Județean.”
Întrebat despre colaborarea cu alte autorități pentru atragerea de fonduri, primarul a subliniat: „Avem o relație foarte bună cu conducerea Consiliului Județean și cu tot aparatul de specialitate din această instituție. Am avut întâlniri și discuții constructive pentru orașul nostru, inclusiv despre contractul de finanțare pentru parcul fotovoltaic pe care urmează să-l construim. Avem în cadrul acestui proiect și sustenabilitatea sistemului de iluminat din oraș.”
Într-un interviu acordat pentru Sibiu Independent, primarul comunei Târnava, Feisan Mihai Ioan, a vorbit despre planurile de îmbunătățire a serviciilor medicale din localitate și despre relația cu fostul primar.
Referitor la accesul cetățenilor la servicii medicale, primarul a declarat: „Am citit zilele trecute un ghid de finanțare prin CNI, am făcut și niște fotografii la dispensarul comun pe care mi-l doresc din toată inima să intre în reabilitare. Tot în cadrul dispensarului îmi doresc ca pe viitor să avem și un cabinet stomatologic, un lucru care lipsește la noi în comună și nu a fost niciodată. Dacă voi reuși cu dotările pentru cabinetul medical, vom pune aparate de primă mână, o biochimie rapidă, un colesterol rapid, glicemie și alte analize care pot fi făcute de asistentul medical de la dispensar. Toate acestea se fac în timp, nu le pot face de azi pe mâine, și necesită surse de finanțare. Bugetul local nu ne permite o reabilitare temeinică a dispensarului, deci va trebui să apelăm la surse externe.”
Întrebat despre colaborarea cu fostul primar, Feisan Mihai Ioan a transmis: „Am să vă răspund exact ce le răspund tuturor. Când mi se pune întrebarea asta, să-i dea Dumnezeu sănătate și înțelepciune!”
În ceea ce privește mesajul pentru locuitorii din Târnava, primarul a vorbit despre importanța răbdării în procesul de schimbare: „Încerc să le cer răbdare, deoarece lucrurile nu se pot face dintr-o dată și nici într-un ritm accelerat. Știu că e greu, dar trebuie să fie încrezători că îmi voi duce la bun sfârșit ceea ce mi-am propus. În continuare voi merge voluntar să-i ajut cu orice probleme medicale și nu numai. Au numărul meu de telefon, ușa primăriei este deschisă. Le cer răbdare și să fie încrezători că alegerea făcută pe 9 iunie a fost corectă.”
La sediul Protopopiatului Agnita, judeţul Sibiu, a avut loc luni, 17 martie, ceremonia de instalare a noului protoiereu, preotul Florin Ţînţ. Ceremonia a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, în prezenţa preoților de la parohiile din Protopopiatul Agnita. Preotul Florin Tînț îl înlocuieşte în această funcţie pe preotul Andrei Iancu, promovat în Parohia Sibiu-Cetate II, potrivit mitropolia-ardealului.ro.
În cuvântul său, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Laurențiu a subliniat misiunea pe care o are un protopop, cu responsabilitate atât faţă de preoţii pe care îi reprezintă cât şi faţă de ierarh.
„Vă binecuvântăm pentru misiunea pe care o aveţi de îndeplinit din acest moment. În rugăciunea de binecuvântare pe care am citit-o se spune că trebuie să fiţi întâi între slujitori. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că slujitorul nu porunceşte, nu stă şi trimite pe alţii la lucru, ci este primul care se duce, iar pe preoţii din protopopiat îi îndemn la colaborare şi înţelegere cu noul protopop”, a spus IPS Mitropolit Laurenţiu. CITEȘTE ȘTIREA COMPLETĂ AICI
Reprezentanții Spitalului Județean Sibiu au postat pe pagina oficială de Facebook un mesaj adresat sibienilor, în care atrag atenția asupra riscurilor pe care vremea rece și ninsorile din luna martie le pot aduce sănătății. Chiar dacă ne gândeam la primăvară, iarna își face încă simțită prezența, iar temperaturile scăzute pot pune în pericol sănătatea celor mai vulnerabili.
„Luna martie ne surprinde cu un peisaj de iarnă! Chiar dacă visăm la soare și flori, realitatea ne aduce fulgi și temperaturi scăzute. Și, odată cu ele, cresc și riscurile pentru sănătate!”, au precizat reprezentanții Spitalului Județean Sibiu, care au oferit și câteva sfaturi esențiale pentru evitarea accidentelor și a problemelor de sănătate.
Printre recomandările făcute de spital se numără:
„Atenție la alunecări! Trotuarele pot fi mai periculoase decât par, așa că purtați încălțăminte cu talpă aderentă.”
„Îmbrăcați-vă corespunzător! Temperaturile scăzute pot favoriza virozele și chiar hipotermia, mai ales în cazul copiilor și vârstnicilor.”
„Evitați efortul brusc! Dacă trebuie să deszăpeziți mașina sau trotuarul, luați pauze și nu suprasolicitați inima.”
„Soferi, prudență! Frigul poate crea polei, iar frânarea bruscă crește riscul de accidente.”
„Aveți grijă la răceli și gripă! Schimbările bruște de temperatură ne pot slăbi imunitatea, așa că hidratarea și vitamina C sunt aliații voștri.”
Sibiul se pregătește să fie gazda Galei Destinația Anului 2025, o competiție a celor mai bune destinații turistice de la noi din țară și din Republica Moldova, organizată de Asociația Institutul pentru Orașe Vizionare, în parteneriat cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și asociații din domeniul turismului și HoReCa.
Partenerul principal local este Primăria Municipiului Sibiu. Până la Gala care va avea loc în 8 aprilie la Sala Thalia, în Piața Mare aveți ocazia să cunoașteți cele 76 de destinații finaliste la cele 6 categorii de concurs. Fotografii din aceste locații sunt expuse pe panouri, în aer liber, în cadrul unei expoziții care va rămâne aici până la Gală.
Reprezentanții primăriei reamintesc: „Nu uitați că Sibiul concurează și în acest an în competiție la categoria „Orașe care inspiră” și vă invităm să îi acordați un vot până în 25 martie, aici: https://destinatiaanului.ro/competitia/voteaza! Mulțumim!
În perioada 10 februarie – 14 martie 2025, Garda de Mediu Sibiu a desfășurat o serie de acțiuni de inspecție și control pe raza administrativă a județului, având ca scop verificarea unităților de alimentație publică și cazare. Au fost inspectate un număr de 84 de operatori economici, iar autoritățile au constatat mai multe nereguli majore în ceea ce privește gestionarea deșeurilor și respectarea reglementărilor de mediu.
„În cadrul acestor controale, am identificat multiple neconformități, în special legate de gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor provenite din activitățile economice ale operatorilor verificați. De asemenea, un număr semnificativ de unități nu au putut prezenta documentele de transport ale deșeurilor, ceea ce constituie o încălcare gravă a reglementărilor de mediu”, au declarat reprezentanții Gărzii de Mediu Sibiu. „Printre cele mai frecvente încălcări se numără și lipsa depunerii declarațiilor lunare la Administrația Fondului pentru Mediu, precum și absența unor situații centralizate lunare care să asigure o evidență clară a deșeurilor generate.”
În plus, autoritățile au descoperit că unele unități funcționau fără autorizațiile de mediu necesare. „În câteva cazuri, am constatat că unități care desfășurau activități de alimentație publică și cazare operau fără autorizații de mediu, ceea ce contravine legislației naționale”, a adăugat sursa citată. „Aceste neconformități au impus măsuri corective în conformitate cu reglementările specifice, cum sunt HG nr.1061/2008 privind transportul deșeurilor și OUG nr.196/2005 privind fondul pentru mediu.”
În urma acțiunilor de control, au fost aplicate 28 de sancțiuni contravenționale, dintre care 11 avertismente și 17 amenzi în valoare totală de 312.500 Lei. „Sancțiunile au fost impuse pentru a asigura respectarea normelor de mediu și pentru a preveni daunele ecologice care pot apărea din gestionarea incorectă a deșeurilor”, au transmis reprezentanții Gărzii de Mediu Sibiu.
Autoritățile locale au avertizat că vor continua verificările și vor aplica măsuri suplimentare în cazul în care vor fi descoperite noi nereguli.
Pe 25 martie, Centrul Chinologic „Dr. Aurel Greblea” din Sibiu va organiza Ziua Porților Deschise, cu ocazia Zilei Poliției Române. Evenimentul va începe la ora 10:00 și va continua și la 14:00, invitând iubitorii de câini și pasionații de activitățile polițienești să participe.
Vizitatorii vor avea parte de o zi plină de demonstrații de dresaj canin, în care câinii polițiști vor arăta abilități spectaculoase de intervenție și lucru în echipă. În plus, vor fi prezentate activitățile specifice Centrului Chinologic, iar cei prezenți vor putea participa la tururi ghidate ale facilităților.
Evenimentul va fi și o oportunitate pentru copii de a interacționa cu instructorii și câinii de serviciu, având parte de activități interactive și surprize special pregătite pentru ei.
Ce veți găsi?
Demonstrații spectaculoase de dresaj canin – câinii polițiști vor arăta cât de bine sunt pregătiți!
Prezentări ale activităților specifice ale Centrului Chinologic.
Tur ghidat al facilităților și al echipamentelor de dresaj.
Interacțiuni cu instructorii și câinii de serviciu.
Activități interactive pentru copii – pentru cei mici, va fi o surpriză de neuitat!
Intrarea este liberă, iar dacă vreți mai multe detalii, nu ezitați să contactați organizatorii: Telefon: 0751/166470; 0269/23.51.81, int. 28000, 28005 Email: ccs@centruIchinologic.ro Website: www.centruIchinologic.ro
În cursul zilei de azi, au fost puse în aplicare 9 percheziții domiciliare pe raza judeţelor Vâlcea, Sibiu şi Gorj.
Suspecții sunt acuzați de săvârșirea de infracţiuni din sfera traficului de migranți. Mai exact, în cursul anului 2024, mai mulți făptuitori (cetățeni români și srilankezi) au iniţiat un grup infracţional organizat de tip piramidal, având ca scop obținerea de beneficii materiale substanțiale din traficul de migranţi.
Gruparea de criminalitate organizată, a acționat atât înainte de aderarea României la spațiul Schengen, cât și ulterior. Aceștia racolau și transportau migranților de origine asiatică (în special din Sri Lanka) aflați în România cu viză de muncă și pregătirea acestora în scopul îmbarcării în mijloacele de transport pentru trecerea în mod fraudulos a frontierei țării spre Vestul Europei. Pentru fiecare migrant, membrii grupului infracțional organizat au primit între 2.000 și 5.000 de euro.
Serviciul Județean de Ambulanță (SAJ) Sibiu a primit două ambulanțe noi. Prima, o ambulanță de tip B, înmatriculată cu numere roșii, a intrat deja în dotarea SAJ Sibiu și va fi pusă în funcțiune în următoarele zile, după finalizarea procedurilor de RAR și înmatriculare.
„Este o ambulanță de tip B, marca Citroën. În câteva zile o să fie pusă în funcțiune, mai sunt de făcut RAR-ul și înmatricularea. Este dotată conform standardelor în vigoare. Poate să fie folosită de către echipaj cu asistent (B2) și de către echipaj cu medic (B1)”, au declarat reprezentanții SAJ Sibiu pentru Ziarul Sibiu Independent.
Cea de-a doua ambulanță, de tip C2, destinată intervențiilor medicale avansate, urmează să ajungă la Sibiu în aproximativ o lună. Aceasta va fi dotată cu echipamente de ultimă generație, necesare pentru gestionarea cazurilor grave.
În prezența șefului Statului Major al Forțelor Terestre, generalul-locotenent Ciprian Marin, a conf. univ. dr. Romana Oancea, locțiitor al comandantului pentru tehnologia informației, a col. conf. univ. dr. Constantin Grigoraș, locțiitor al comandantului pentru instrucție și relația cu studenții, a inginerilor și studenților, a fost inaugurat Centrul de antrenament pentru tehnologii avansate (CATA). Acest centru este un hub de inovație și educație, prin care profesioniștii și studenții își dezvoltă competențe în domenii de vârf.
Sistemele și laboratoarele CATA conțin echipamente de ultimă generație, inclusiv simulatoare, care permit desfășurarea de scenarii complexe și realiste, oferind studenților posibilități multiple de dezvoltare a competențelor la cel mai înalt nivel.
Aeroportul Internațional Sibiu va găzdui, pentru prima dată, un eveniment de muzică electronică organizat de Pulse. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 22 martie 2025, în zona de check-in, unde participanții vor avea parte de o atmosferă unică și un show memorabil.
Line-up-ul serii îi aduce pe scenă pe AVÖ, invitat special din Portugalia, alături de Andrew Dum, Laztech și Samitone. Artiștii vor oferi o experiență muzicală intensă, iar organizatorii promit un eveniment de neratat pentru iubitorii genului.
Evenimentul va începe la ora 21:00 și se va încheia la ora 04:00. Accesul este permis exclusiv persoanelor de peste 18 ani, iar biletele pot fi achiziționate de pe platforma Livetickets.ro. Cei care doresc o experiență premium pot opta pentru mese în zonele Backstage, VIP, Premium sau Cocktail, rezervările fiind disponibile la numărul de telefon pus la dispoziție de organizatori.
Participanții trebuie să respecte regulile de acces impuse de organizatori. Nu sunt permise alimente sau băuturi din exterior, iar purtarea ținutelor sport este interzisă. În plus, consumul de substanțe interzise va atrage consecințe legale, iar persoanele surprinse în astfel de situații nu vor mai avea acces la evenimentele viitoare organizate de Pulse.
Pentru a evita pierderea rezervărilor, participanții sunt sfătuiți să ajungă înainte de ora 22:30. Cei care nu se prezintă la timp riscă anularea rezervării și includerea pe lista neagră a organizatorilor.
O haită de câini ciobănești a reușit să bage spaima în locuitorii din Porumbacu de Sus. Acestora le este frică să mai iasă din case!
O situație periculoasă s-a petrecut ieri, în jurul amiezii, pe o stradă din localitatea sibiană. Conform martorilor, trei câini ciobănești, flămânzi și în căutarea hranei, au atacat tot ce mișca pe străzi. Prima victimă a fost un câine domestic! Din fericire, datorită intervenției lor și după multe strigăte, câinii agresivi au lăsat patrupedul în pace, acesta suferind răni minore. Însă, nu cu mult timp în urmă, mai mulți câini nu au avut parte de același noroc și au fost omorâți de aceeași haită. Cei care au filmat au declarat că, din cauza acestor câini mari și violenți, nu se mai simt în siguranță.
Conform surselor Sibiu Independent, pe raza localității Porumbacu de Sus sunt funcționale trei stâne de oi, câinii agresivi provenind din una dintre acestea. Totuși, deși există reclamații la Poliție și Primărie, nimeni nu a venit până acum cu o soluție sau vreo rezolvare.
„Nu se poate așa ceva. Dacă era un om sau un copil pe stradă?! Îl sfârteca! Vrem ca Poliția sau autoritățile locale să facă ceva.” a declarat un locuitor din Porumbacu de SUS
La ședința Consiliului Local Cisnădie de astăzi, după dezbateri îndelungi, majoritatea consilierilor au aprobat proiectul primarului Mircea Orlățan de a construi din containere modulare o creșă și grădiniță în cartierul Arhitecților pe terenul anterior obținut de fosta administrație.
Consilierii PNL s-au opus investiției ce se ridică la aproape 600.000 de euro în aceste containere modulare pe terenul respectiv. Ei au cerut achiziția unui alt teren în Arhitecților pentru această construcție modulară dedicată educației. Dănuț Filip, consilier PNL, a declarat că anul trecut, în mandatul primarului Gheorghe Huja, a fost depus pe respectivul teren obținut de Primărie un proiect amplu la Compania Națională de Investiții pentru finanțare. Filip a spus că o construcție nouă, chiar și modulară, riscă să pericliteze accesul la investiția CNI.
Primarul Mircea Orlățan a declarat că locuitorii din Arhitecților sunt sătui să aștepte de 12 ani aceste instituții educaționale. El a explicat consilierilor PNL că proiectul depus anterior la CNI nu are nicio șansă de finanțare, datorită sumei foarte mari cerute și faptul că se află pe un loc 400 dintr-un total de 900 de proiecte. Orlățan a arătat că în ultimii 5 ani, CNI nu a finanțat niciun proiect cu sume așa de mari, precum suma cerută pentru construcția de școală, grădiniță și teren de sport în Arhitecților.
După discuții aprinse, proiectul a trecut în forma dorită de primarul Mircea Orlățan, fără votul consilierilor PNL. Orlățan a anunțat că se va construi o unitate educațională rapid, pe modelul celei de la Șelimbăr.
Primăria Municipiului Mediaș a organizat marți, 18 martie 2025, o întâlnire inițiată de către Direcția de Asistență Socială (DAS) Mediaș și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sibiu.
Intitulată „Modele de bune practici în implementarea de proiecte finanțate din fonduri europene“, la manifestare au participat primarul municipiului Mediaș, domnul Gheorghe Roman, directorul general adjunct al DGASPC Sibiu, doamna Roxana Dinescu, directorul Direcției de Asistență Socială Mediaș, doamna Mihaela Conea, reprezentanți ai primăriilor din județul Sibiu, ai asociațiilor și organizațiilor nonguvernamentale, ai cultelor religioase, cadre didactice, directori ai direcțiilor de specialitate din Primăria Municipiului Mediaș, precum și beneficiari direcți ai sistemului de asistență socială.
În cadrul evenimentului, a fost proiectat un film de prezentare a principalelor proiecte din domeniul asistenței sociale implementate sau în curs de implementare în municipiul Mediaș și în satul aparținător Ighișu Nou, finanțate din fonduri europene nerambursabile. Acestea au fost câștigate de către Primăria Municipiului Mediaș și sunt exemple de bune practici în acest domeniu, pentru întreg județul Sibiu.
Cele mai importante proiecte prezentate au fost: „Construcție creșă mică, str. Blajului Mediaș“, „Reabilitare și modernizare Școala Gimnazială Ighișu Nou“, „Centru Social Comunitar de Agrement și Sport strada Sticlei din cartierul Vitrometan“, „Centru Multifuncțional Educațional corp E“, „Centru Comunitar Medico-Social, corp R Aviație“, „Educație anterpreșcolară, premisă pentru dezvoltare comunitară în municipiul Mediaș“, „Construcție locuințe sociale colective, inclusiv utilități și amenajări exterioare loc de joacă, strada Baia de Nisip“, „ACCES -Acțiuni pentru Comunitate de Combatere a Excluziunii Sociale“, „ACASA – Acompanierea Copiilor prin Asistență Socială spre Autonomie“.
„La inițiativa colegilor din cadrul Direcției de Asistență Socială și a conducerii Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu, am fost de acord ca astăzi să prezentăm, într-un cadru cât se poate de larg, proiectele pe care le-am derulat prin Direcția de Asistență Socială. Consider că remarcile făcute de către colegii mei primari, dar și de către medieșeni, sunt unele care nu pot decât să ne bucure. Promisiunea mea este aceea că vom continua să atragem fonduri europene atât pentru dezvoltarea acestor servicii sociale, cât și pentru alte proiecte de investiții extrem de importante pentru dezvoltarea orașului nostru“, a declarat primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman.
Luni, 17 martie 2025, consilierii locali medieșeni au aprobat, în unanimitate, bugetul local al municipiului Mediaș, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Local, desfășurate în Sala Mare de Ședințe. De asemenea, conform prevederilor legale, a fost organizată, în data de 4 martie 2025 și o dezbatere publică a proiectului bugetului local aferent anului curent.
Pentru anul 2025, bugetul local de venituri și cheltuieli al municipiului Mediaș este în valoare de 352,205.78 mii lei.
Întregul buget al municipiului Mediaș va putea fi consultat pe site-ul municipalității – www.primariamedias.ro, accesând secțiunea Informații Publice – Informații financiare – Buget – Buget Aprobat 2025.
„Consilierii locali au aprobat ieri, cu unanimitate de voturi, bugetul orașului nostru pentru anul 2025. Astfel, aproximativ 70% din buget se îndreaptă spre lucrări de investiții. O mare parte din buget va fi destinată asigurării unei activități corecte a tuturor societăților înființate de către Consiliul Local. De asemenea, am alocat fonduri pentru ca și în acest an persoanele vârstnice să poată folosi în mod gratuit mijloacele de transport ale societății Meditur și vom avea un parteneriat corect și cu asociațiile, fundațiile și cluburile sportive din orașul nostru. Nu pot decât să spun că, prin acest buget, continuăm să ducem la bun sfârșit o mare parte din lucrările pe care le avem în derulare, astfel că acest buget va continua să dezvolte municipiul Mediaș“, a declarat primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman.
Astăzi, 18.03.2024, între orele 9.00 și 11.15, în 100 de unități de învățământ cu clase gimnaziale din județul Sibiu a fost susținută simularea probei de matematică din cadrul examenului de Evaluare Națională 2025 pentru absolvenții clasei a VIII-a.
Din cei 3766 elevi înscriși pentru susținerea simulării acestei probe, au fost prezenți 3402 elevi (90,33%), iar 364 elevi (9,67%) au absentat.
Nu au existat probleme în privința organizării simulării la această probă, în toate cele 100 centre de susținere a simulării, membrii comisiilor putând accesa, multiplica și distribui subiectele la timp. Nu au fost raportate situații de elevi cu probleme de sănătate în timpul desfășurării probei sau elevi eliminați din examen.
Următoarea etapă a simulării examenului de Evaluare Națională 2025 pentru absolvenții clasei a VIII-a se va desfășura în 19.03.2025 (limba și literatura maternă), iar rezultatele vor fi știute în 31.03.2025.
Pneumopatiile au pus la grea încercare sănătatea sibienilor în ultima perioadă! În ciuda unei săptămâni cu vreme frumoasă și temperaturi ridicate, raportările privind imbolnăvirile cu afecțiuni sezoniere se mențin la valori crescute.
Medicii din sistemul de santinelă au raportat în perioada 10-16 matie 2025 (Săptămâna 11) un număr total de 657 de îmbolnăviri cu afectare pulmonară. Dintre acestea aproximativ 31% au fost forme medii si grave de boală ce au necesitat internare și o atenție deosebită din partea medicilor specialiști. Cele mai multe îmbolnăviri soldate cu spitalizare s-au înregistrat la persoane cu vârste de peste 65 de ani.
Nici în ceea ce privește gripa nu stăm mai bine. Desi numărul infectărilor a înregistrat o ușoară scădere până la 186 de cazuri comparativ cu 198 în săptămâna precedentă, numărul internărilor a crescut cu 20 de cazuri. Și aici cele mai multe persoane care au avut nevoie de spitalizare provin tot din categoria varstnicilor de peste 65 de ani.
Sunt și vești bune, numărul infecțiilor virale ale căilor respiratorii superioare a scăzut cu 238 de cazuri comparativ cu săptămâna anterioară. Au fost raportate în total 2034 de cazuri, cele mai multe îmbolnăviri fiind înregistrate la copii, preadolescenți și persoane încadrate în segmentul de populație activă.
”Ne bucură faptul că avem încă o săptămână în care nu s-au inregistrat decese. Numărul de îmbolnăviri rămâne însă unul ridicat în comparație cu anul trecut. În perioada similară a lui 2024 au fost înregistrate 15 cazuri de gripă, 1236 de IACRS și 427 de pneumopatii. În plus, în săptămânile viitoare s-ar putea înregistra o nouă creștere a gradului de afectare, creștere cauzată de stressul termic produs de oscilațiile mari de temperatură. Recomandăm pe mai departe vaccinarea împotriva gripei dar și prezentarea la medic încă de la primele semne de boală.”, a declarat Ec. Horațiu Nicolae Cojocaru, directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Sibiu.
Creștere semnificativă a cazurilor de pneumopatii și gripă în Sibiu. Vârstnicii sunt cei mai afectați Reprezentare pe categorii de vârstă Săptămâna 10-16 martie 2025
Gripă
Total
0-1
2-4
5-14
15-49
50-64
>65
Nr. cazuri
186
19
26
23
66
17
35
Internări
45
7
4
6
2
4
22
IACRS
Total
0-1
2-4
5-14
15-49
50-64
>65
Nr. cazuri
2034
100
289
521
809
215
100
Internări
36
12
11
9
3
0
1
Pneumopatii
Total
0-1
2-4
5-14
15-49
50-64
>65
Nr. cazuri
657
26
49
68
176
136
202
Internări
208
20
17
10
38
40
83
De la începutul sezonului de supraveghere 2024 – 2025 au fost raportate 3840 cazuri de gripă (dintre care 298 cazuri au fost confirmate prin RT PCR), 44577 cazuri IACRS și 10553 cazuri de pneumonii.
Jocurile de cazinou sunt concepute în așa fel încât să îi influențeze pe jucători din punct de vedere psihic pentru a juca o perioadă cât mai lungă. Atunci când ești prins într-o astfel de activitate, pentru a avea parte de o experiență plăcută, nu este de ajuns să cunoști regulile jocurilor. Este necesar să înțelegi termenii de specialitate, strategiile de joc, ce presupune un joc responsabil și controlul emoțiilor și al banilor.
O persoană care nu are un stil organizat de joc riscă să piardă foarte mulți bani și chiar să dezvolte dependență, cea mai gravă consecință a jocului haotic. Prin natura lor, jocurile de noroc îi fac pe toți jucătorii să gândească distorsionat și să aibă idei false precum iluzia controlului, eroarea jucătorului și multe altele. În foarte multe situații, gamblerii își pierd rațiunea și pariază conduși de emoții. Astfel ajung să urmărească recuperarea pierderilor, să facă pariuri impulsive, lipsite de orice logică. Încercarea de a recupera pierderile este una dintre cele mai distructive decizii pe care le poate lua un jucător.
Dacă ești jucător începător și vrei să îți formezi un stil de joc responsabil poți încerca versiuni gratuite ale jocurilor preferate, disponibile pe site-urile tuturor cazinourilor online, dar și ale furnizorilor de jocuri. Jucând fără să riști bani adevărați poți deprinde anumite tehnici de joc, îți poți urmări comportamentul pentru a corecta greșelile pe care le faci. Poți profita și de promoțiile oferite de cazinourile online. Pentru un jucător nou și fără experiență, una dintre cele mai căutate oferte este bonus de bun venit. Cazinoul oferă o anumită sumă de bani, care poate fi cheltuită în condițiile stabilite de operatorul de jocuri de noroc. Este indicat să citești cu atenție toată descrierea bonusului, dar și cerințele de rulaj.
Un jucător neexperimentat poate să piardă foarte ușor și rapid sume mari de bani. O astfel de situație este descurajantă și cu urmări neplăcute pe termen lung dacă nu se iau măsuri pentru a o remedia.
Ce trebuie să eviți pentru a nu pierde bani inutil
Jucătorii fac unele greșeli care le cauzează pierderea de bani. Fie nu sunt atenți la modul în care joacă, fie nu cunosc informațiile necesare pentru a împiedica erorile care îi fac să piardă bani serioși. Iată care sunt cele mai des întâlnite greșeli pe care le faci pariorii:
Nu își stabilesc un buget clar destinat jocurilor de noroc și astfel ajung să cheltuiască peste limita pe care și-o permit. Unii folosesc banii necesari pentru traiul de zi cu zi (facturi, hrană, chirie, rate etc.) pentru a paria.
În situații grave, ei vând bunurile personale sau împrumută bani pentru a juca. Cu cât cheltuiesc mai mult cu atât este mai dificil să se echilibreze din punct de vedere financiar. Unii ajung într-o situație din care nu mai pot ieși.
Urmărirea pierderilor este o altă greșeală care apare la foarte mulți gambleri. Pierderea provoacă nervozitate și frustrare, emoții puternice, care întunecă judecata. Aflați într-o stare emoțională dezechilibrată, jucătorii încep să facă pariuri tot mai mari și mai riscante pentru a recupera pierderile. În realitate, nu fac altceva decât să piardă mai mult și să joace din ce în ce mai prost.
Și jocul sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanțe care afectează rațiunea este o eroare care trebuie evitată. Deciziile nu sunt clare atunci când ești afectat de alcool, iar pariurile sunt mult mai riscante decât atunci când ai mintea limpede.
O altă greșeală comună a gamblerilor este credința că există strategii, sisteme și calcule care îți garantează câștigul. Nu există nimic care să îți asigure 100% că vei câștiga atunci când joci în cazinouri deoarece elementul de noroc prezent la aceste jocuri le dă caracterul aleatoriu al rezultatelor.
Jocul fără pauze crește riscul de a rămâne fără sume de bani pe care în mod normal nu le-ai pierde dacă vei juca cu pauze. Creierul și corpul obosesc după sesiuni nesfârșite de pariuri, ceea ce duce la decizii proaste.
Alegerea jocurilor cu un avantaj al casei mare este o greșeală frecventă, în special la jucătorii începători. De asemenea, optarea pentru sloturi cu un RTP mic este o eroare de nedorit. Cu cât avantajul casei este mai mare cu atât este mai mare și riscul de a pierde bani inutil, pe termen lung.
Unii pariori intră în jocuri ale căror reguli nu le înțeleg sau le cunosc doar vag. O lipsă de cunoaștere a regulilor de bază este rețeta sigură pentru a rămâne rapid fără bani.
Cum să joci inteligent și responsabil
Un joc inteligent, disciplinat și asumat presupune să faci exact opusul situațiilor prezentate anterior. Pentru a reuși este nevoie de antrenament, răbdare, analiză a propriilor stări emoționale, respectarea limitelor și un bun autocontrol pe mai multe paliere.
Înainte de toate, trebuie să îți stabilești un buget maxim pe care îți poți permite să îl pierzi fără să îți fie afectată viața de zi cu zi. După ce ai calculat cât din totalul bugetului tău lunar merge pe cheltuielile de bază, stabilești cât poți cheltui pentru distracție într-un cazinou. Odată setată suma totală, o poți împărți în mai multe tranșe, în funcție de numărul de sesiuni de joc. Partea cea mai dificilă este respectarea limitei financiare impuse.
La fel de greu este și respectarea limitei de timp pe care trebuie să ți-o setezi înainte de a juca. Nu petrece o zi întreagă pariind, ci mai degrabă setează-ți câteva ore.
Orientează-te spre jocuri care au un avantaj al casei avantajos și al căror rezultat poate să fie influențat prin abilități și strategii. Astfel, poți opta pentru blackjack al cărui avantaj al casei poate fi redus până aproape la zero sau pariuri sportive.
Privește jocurile ca pe o distracție, nu ca pe un job sau o activitate care îți aduce profit. Întotdeauna când joci în cazinouri, sunt șanse mai mari să pierzi decât să câștigi.
Un joc inteligent presupune și folosirea promoțiilor oferite de cazinourile online. Dacă alegi bonusul potrivit poți juca o perioadă de timp pe banii cazinoului și dacă ai noroc poți chiar să obții unele câștiguri. Pentru a alege înțelept, studiază cerințele de rulaj și revendică acel bonus doar dacă bugetul îți permite să îl îndeplinești.
Un jucător smart va învăța la perfecție regulile de joc și strategiile de bază, va face pauze regulate la 30 de minute sau o oră de joc și își va seta obiective clare în ceea ce privește câștigurile. De exemplu, când ai obținut un profit de 15% decizi să te retragi și mai revii în joc peste câteva zile sau chiar câteva săptămâni.
Jucătorii responsabili se folosesc de instrumentele de autolimitare puse la dispoziție de platformele online de gambling. Din contul tău de jucător, poți să îți stabilești limite de depunere sau de timp.
Concluzie
Jocurile de noroc pot și trebuie să fie o experiență frumoasă, dar totul depinde de stilul pe care îl adopți. Informează-te suficient și aplică recomandările celor experimentați.
Benedek Zacharie a fost numit de curând subprefect de Sibiu. Fostul deputat UDMR a luat locul unui subprefect PSD. SIBIU INDEPENDENT a aflat oficial că noul subprefect are și cetățenia maghiară. Am întrebat Prefectura Sibiu cum afectează acest fapt accesul la informații clasificate, conform legii.
Prefectura Sibiu susține că accesul la informații clasificate se acordă unui subprefect doar dacă acesta deține funcția de șef al structurii de securitate. Această funcție este alocată prin ordin de prefect cu aviz de la un for superior specializat. Până acum Benedek Zacharie nu a fost desemnat șef al structurii de securitate. Dar a primit atribuții de coordonare a serviciilor publice deconcentrate. Întrebarea ziarului SIBIU INDEPENDENT a venit în contextul faptului că cetățeanul Benedek Zacharie are și cetățeania maghiară, iar legislația românească privind accesul la informații clasificate este strictă. Aceste informații există în cadrul Prefecturii Sibiu.
„În ceea ce privește solicitarea dumneavoastră privind accesul la informațiile clasificate vă, comunicăm faptul că, pentru exercitarea atribuțiilor pe linia protecției informațiilor clasificate sunt incidente prevederile art.3 din HG nr.960/2020, pentru punerea în aplicare a unor prevederi ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, potrivit cărora prin ordin al prefectului, se desemnează subprefectul şef al structurii de securitate, conform prevederilor legale în vigoare. Şeful structurii de securitate este desemnat subprefectul care coordonează activitatea serviciilor publice deconcentrate. Ordinul prefectului prin care se stabilesc în sarcina subprefectului atribuţii de şef al structurii de securitate se transmite spre avizare structurii responsabile pentru îndrumarea, coordonarea şi controlul activităţilor referitoare la protecţia informaţiilor clasificate, conform prevederilor legale în vigoare. Atribuţiile pe linia protecţiei informaţiilor clasificate, stabilite pentru subprefectul desemnat şef al structurii de securitate, nu pot fi delegate altor persoane.
Până în prezent domnul Benedek Zacharie nu a fost desemnat șef al structurii de securitate.” se arată în răspunsul Prefecturii Sibiu.
Ce atribuții are noul subprefect Benedek Zacharie?
Noul subprefect de Sibiu a primit de la prefect mai multe atribuții, în principal în coordonarea serviciilor publice deconcentrate.
„
domnul Benedek Zacharie în calitate de subprefect al Județului Sibiu exercită în numele prefectului conducerea serviciilor publice, având următoarele atribuții principale: analizarea activității desfășurate de serviciile publice deconcentrate și elaborarea de propuneri pentru îmbunătățirea activității acestora, pe care le înaintează prefectului; examinarea, împreună cu conducătorii serviciilor publice deconcentrate și cu autoritățile administrației publice locale a stadiului de execuție a unor lucrări și acțiuni care se derulează în comun; consultarea conducătorilor serviciilor publice deconcentrate cu privire la ordinele prefectului prin care se stabilesc măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate, potrivit legii; asigurarea transmiterii ordinelor prefectului având ca obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate către conducătorul instituției ierarhic superioare serviciului public deconcentrat, prin grija personalului din cadrul instituției prefectului; asigurarea examinării proiectelor bugetelor, precum și a situațiilor financiare privind execuția bugetară întocmite de serviciile publice deconcentrate, conform procedurii stabilite, după caz, prin ordin al ministrului ori al conducătorului organului administrației publice centrale organizat la nivelul unităților administrativ-teritoriale, în vederea emiterii avizului prefectului; asigurarea întocmirii proiectului regulamentului de funcționare a colegiului prefectural, stabilirea, după consultarea conducătorilor serviciilor publice deconcentrate, a ordinii de zi și a listei invitațiilor pe care le înaintează prefectului; urmărirea modului de îndeplinire a hotărârilor luate în cadrul colegiului prefectural, prin grija secretariatului colegiului prefectural și formularea de propuneri în cazul nerespectării acestora, pe care le înaintează prefectului; gestionarea și urmărirea măsurilor dispuse de către prefect în calitate de președinte al comitetului județean pentru situații de urgență, precum și a hotărârilor luate în cadrul comitetului județean pentru situații de urgență.” au transmis reprezentanții Prefecturii Sibiu.
Primarul Mircea Orlățan a închis Cantina Socială situată în incinta Liceului Tehnologic din Cisnădie. Motivația primarului este că această cantină nu respectă standardele și nu are acreditare și licență, iar investiția este prea mare pentru oraș. Astăzi, consilierii locali sunt chemați să aprobe decizia primarului.La schimb, primarul va da, în viitor, tichete de masă.
ACTUALIZARE la finalul articolului
Deși în proiectul de hotărâre supus la vot astăzi consilierilor locali se spune că de la 1 aprilie 2025 va fi închisă cantina, deja aceasta este închisă de două săptămâni. De fapt, proiectul de hotărâre precizează desființarea întregului compartiment Cantină Socială din cadrul Direcției de Asistență Socială a Primăriei Cisnădie. Adică concedierea tuturor angajaților. Ori asta se face doar cu preaviz, conform legii.
În argumentele hotărârii, primarul Mircea Orlățan susține că nu se mai justifică menținerea Cantinei Sociale pentru că nu îndeplinește standardele de calitate și nu deține acreditare și licențiere. Aceeași idee o susține și consiliera USR, Mihaela Seușan în multiple postări pe Facebook.
Consilierii locali AUR se opun proiectului
Consilierii locali AUR, Bogdan Gușe și Mihaela Dragomir au anunțat public că se opun unui asemenea proiect:
„Problema închiderii cantinei sociale nu se referă strict la persoanele asistate social. Avem informații că existau beneficiari care nu puteau să-și gătească acasă din diferite motive. Fie că erau bărbați văduvi care chiar nu se pricep, fie persoane care nu sunt fizic capabile să gătească. Ideea este că aceștia din urmă preferau să rezolve problema prin achiziția unei cartele la cantina respectivă, asigurându-și astfel hrana caldă necesară fără a deveni o povară pentru rude sau apropiați. Cu toate cele descrise mai sus, procedural exista varianta din ziua suspendării activității cantinei să se organizeze o ședință de îndată a consiliului local prin care se putea demara procedura de achiziție a cartelelor electronice/ tichete asigurând astfel continuitatea proiectului social fără a priva beneficiarii de hrană. Menționăm că nu suntem împotriva actualului primar însă ne opunem vehement proiectelor care nu fac cinste locuitorilor din orașul Cisnădie.”
Asistații sociali vor primi tichete
Beneficiarii meselor calde de la Cantina Socială vor primi tichete valorice de masă în locul meselor la cantină. Primarul Mircea Orlățan a propus tot astăzi consilierilor locali să aprobe oferirea de astfel de tichete de masă în valoare de 25 de lei pe zi pe persoană.
Aceste tichete vor ajunge la beneficiari după 1 mai 2025. Perioada 1 martie – 1 mai 2025, beneficiarii nu vor avea acces nici la cantină, nici la tichete.
În plus, se schimbă metodologia de acordare a tichetelor, astfel că cei îndreptățiți conform noului regulament trebuie să depună cereri la Direcția de Asistență Socială din Primăria Cisnădie. Cei care beneficiau înainte de mese calde de la Cantina Socială, nu se mai încadrează automat la tichete, ci vor trebui să ceară acest nou drept.
De precizat că aceste tichete de masă caldă vor putea fi folosite doar în localurile care le acceptă. De exemplu, dacă un restaurant/pizzerie din orașul Cisnădie acceptă asemenea tichete ele pot fi folosite. Dar, dacă valoarea unei mese depășește 25 de lei de persoană, diferența trebuie suportată de beneficiar. Conform prețurilor din localurile din orașul Cisnădie, orice masă caldă costă mai mult de 25 de lei pe persoană, doar pentru o masă. Conform cutumei, aceste tichete de masă caldă se pot folosi și la supermarketuri, dacă acestea le acceptă.
Extras din proiectul de regulament privind beneficiarii de tichete de masă caldă:
Primarul Orlățan susține că AJPIS a cerut închiderea Cantinei Sociale
În cadrul ședinței Consiliului Local Cisnădie de astăzi, primarul Mircea Orlățan a arătat poze cu stadiul în care se află cantina. El a spus că nu erau îndeplinite condițiile de igienă, dar nici nu dispunea de acreditări și avize. Orlățan a spus că investiția renovării complete ar fi uriașă și nu este posibilă momentan. Orlățan susține că Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Sibiu a cerut închiderea cantinei.
„Rămân fără mâncare” a fost replica primarului Mircea Orlățan la interpelarea consilierului local AUR, Mihaela Dragomir ce se întâmplă cu beneficiarii cantinei în perioada actuală, până la 1 mai 2025, când începe distribuirea tichetelor de masă. El a argumentat că acest lucru s-a mai întâmplat în trecut.
Orlățan a precizat că erau aproximativ 120 de beneficiari ai cantinei, dar pe noua legislație mai sunt doar 60.
Plata pensiilor devine o povară tot mai mare pentru statul român, iar presiunea va crește și mai mult odată cu retragerea din activitate a generației „decrețeilor”, când valoarea sumelor încasate va ajunge la aproape 30% din cea a ultimului salariu, potrivit specialiștilor MrFinance.ro. Există însă soluții pentru asigurarea unor venituri mai mari la ieșirea la pensie.
„România se situează sub media Uniunii Europene când vine vorba despre raportul dintre pensia medie și veniturile medii înainte de pensionare. Astfel, media UE este de 58%, iar în țara noastră este de 48%. Stăm mai bine la acest indicator față de țări precum Danemarca, Belgia, Lituania sau Croația, dar greul va urma după 2035-2040, când se va pensiona generația «decrețeilor», respectiv angajații cu vârsta cuprinsă între 40-55 de ani. Conform estimărilor, din cauza deficitului bugetului de pensii din ce în ce mai mare, pensia de la stat va fi din ce în ce mai mică raportat la ultimul salariu și va reprezenta o rată de înlocuire de circa 30%”, explică Ion Soltinschi, consultant și planificator financiar www.mrfinance.ro.
Potrivit specialistului, în prezent, cel mai numeros segment al populației active este cel cu vârsta cuprinsă între 40-55 ani, care urmează să se pensioneze în următorii 10-20 de ani. Dar banii care sunt reținuți acestora la Pilonul I de pensii se duc către pensionarii deja existenți. Când generația „decrețeilor” va ieși la pensie, aceasta ar trebui plătită din contribuția populației de sub 40, al cărei efectiv este însă din ce în ce mai redus.
Rata natalității în 2024 a fost cea mai mică din ultimii 100 de ani, la fel ca și în 2023 și în 2022, iar declinul demografic va duce la o pensie prea mică pentru nevoile unei persoane. Ion Soltinschi estimează că un angajat care se va pensiona în anul 2035 și care va avea la acel moment un salariu de 7.000 de lei se va putea aștepta la o pensie de circa 2.100 lei. În termeni nominali, sumele vor fi mai mari din cauza inflației din următorii 10-15 ani, însă vor reprezenta o rată de înlocuire de aproximativ o treime.
Ce alternative există?
„Cred că nu ar trebui să ne bazăm pe pensia de la stat și să ne creăm propriul plan de retragere din activitate. Altfel, șansele să ne menținem stilul și nivelul de trai la pensie sunt destul de mici”, susține expertul www.MrFinance.ro.
O primă opțiune, în opinia acestuia, este pensia privată facultativă. Astfel, din veniturile tale, oricare ar fi ele, fie că ești angajat la stat, la privat sau ai o activitate independentă, poți depune bani lunar pentru o pensie facultativă. Este vorba despre Pilonul III, administrat privat – spre deosebire de pensia privată obligatorie (Pilonul II), unde suma cu care se cotizează este repartizată automat din CAS, pentru pensia facultativă contribuția este voluntară. Mecanismul de funcționare este similar cu Pilonul II sau fondurile mutuale. (Mai multe despre pensia privată Pilon III poți citi aici.)
Cea de a doua alternativă o reprezintă investițiile pe cont propriu. Dacă randamentele pensiei facultative (de 6,6%) nu sunt satisfăcătoare, atunci poți să te orientezi către alte soluții de economisire și planificare a retragerii din activitate. Poți începe să-ți construiești un portofoliu diversificat de investiții la bursă, să investești în fonduri mutuale sau în alte produse pe care le înțelegi și în care ai încredere. (Mai multe informații despre investiții, soluții și strategii sunt disponibile aici.)
Cum funcționează sistemul de pensii?
În 2007 a început reforma pensiilor cu scopul de a reduce presiunea pusă pe sistem. Astfel, pe lângă pensia de la stat (Pilonul I) au mai apărut pensia privată obligatorie (Pilonul II) și pensia privată facultativă (Pilonul III).
În momentul în care cineva începe să aibă un venit, din contribuția obligatorie la pensie (de 25%), 20,25% este direcționat către Pilonul I, administrat de către stat, iar 4,75% merge automat către pensia privată obligatorie (Pilon II).
Fondurile de pensii sunt, practic, niște fonduri mutuale – economisești bani care sunt gestionați de către administratorii acestora. La finalul lui 2024, peste 8,3 milioane de români aveau pensie privată obligatorie, iar valoarea totală a activelor fondurilor de pensii administrate privat a fost de peste 153 de miliarde de lei (30,5 de miliarde de euro), conform datelor ASF, reglementatorul pieței.
Dar, în condițiile în care povara sistemului public de pensii crește, iar datoria pentru a acoperi această cheltuială va fi tot mai mare, crește și riscul unei naționalizări a Pilonului II. Există deja precedente în regiunea Europei de Est – în Ungaria și Polonia, în urmă cu mai bine de un deceniu, guvernele au decis naționalizarea totală sau parțială a Pilonului II, ca urmare a majorării datoriei publice.
În România, a existat o asemenea tentativă, prin OUG 114/2018, criticată inclusiv de instituțiile europene. În vara anului 2022, au apărut din nou discuții legate de o posibilă încercare de naționalizare a acestui pilon. Potrivit ASF: „Fondurile din Pilonul II sunt în totalitate alimentate din alocaţii de la stat. Dar aceste alocaţii, odată transferate către fonduri în numele cetăţenilor români beneficiari, devin active în proprietate privată şi ele nu mai pot fi retrase sau naţionalizate (confiscate), potrivit Constituţiei. Parlamentul şi, respectiv, Guvernul au în competenţa lor să majoreze sau să micşoreze alocaţiile bugetare viitoare, fără să afecteze în niciun fel contribuţiile trecute. Şi, eventual, mai pot să schimbe, prin lege, administrarea privată în administrare de stat, ceea ce nu înseamnă «naţionalizare». Schimbarea administratorului nu afectează drepturile pe care cetăţenii le au în Fondurile din Pilonul II.”
Este nevoie de o strategie
„Pensia medie a crescut cu 284% în ultimii 13 ani, de la 753 lei în 2011, la 2.898 lei în 2024. Cu toate acestea, ea încă este și va fi insuficientă pentru un trai decent la retragerea din activitate. În 2035 se estimează că rata de înlocuire a salariului cu pensia va fi de 30%. Astfel, cine nu își construiește o strategie pentru retragerea din activitate, ar trebui să își reducă substanțial standardul de viață pentru a corespunde noilor venituri”, a mai precizat Ion Soltinschi.
În trimestrul IV al anului 2024, numărul mediu de pensionari a fost de 4,92 milioane iar pensia medie a fost de 2898 lei. Comparativ cu trimestrul III al anului precedent, numărul mediu de pensionari a scăzut cu 41 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat s-a redus cu 36 mii persoane. Pensia medie lunară și pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut în trimestrul IV cu 12,2% comparativ cu trimestrul precedent.
Muzeul Național Brukenthal are plăcerea de a vă invita să descoperiți „Inventar 24”, o expoziție care reunește lucrări de artă contemporană achiziționate de muzeu în anul 2024 cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii.
Această expoziție reprezintă un moment de reflecție asupra evoluției și diversității artei contemporane românești, dar și o oportunitate rară de a explora noile direcții în care se îndreaptă creația artistică din România. Au fost achiziționate astfel lucrări semnate de artiștii: Alex Mirutziu, Ștefan Radu Crețu, Ioana Patricia Teodorescu, Roland Pangrati, Radu Pulbere, Felix Aftene, Albert Sofian, Maria Bordeanu, Adrian Stoleriu, Claudiu Ciobanu, Dana Constantin, Alina Geanina Ionescu, Ileana Ștefănescu (Ile Ștefi), Răzvan Botiş, Ştefan Ungureanu, Mihaela Carmen Dincă (Carmen Marin), Georgeta-Olimpia Bera, Irina Dragomir, Gabriela Culic, Ioan Sbârciu, Péter Jecza, Vladlen Babcineţchi, Darie Dup, Cătălin Bădărău, Mirela Ivanciu, Anca Coller, George Dragomir Turia, Dorina Horătău, Ana Golici, Daniela Pălimariu, Paul Baraka Marat , Anca Boeriu, Liviu Bulea.
INVENTAR 24
Rezultatele sesiunii de achiziții 2024
Muzeul de Artă Contemporană, strada Tribunei nr. 6
Vernisaj: joi, 27 martie 2025, ora 15:00
Curatori: Alexandru Constantin Chituță, Alexandra Runcan
Pentru prima dată în ultimii 30 de ani, Muzeul Național Brukenthal a beneficiat de fonduri semnificative destinate achiziționării de lucrări de artă contemporană de la artiști români. Aceasta este o realizare remarcabilă, având în vedere faptul că muzeele românești încă se confruntă cu lipsuri financiare considerabile, care limitează posibilitatea de a sprijini creația artistică contemporană. Acest „dezgheț” financiar a simbolizat nu doar o oportunitate de a achiziționa lucrări valoroase, dar și o reîntoarcere la un proces de investire în cultură.
„Inventar 24” este o colecție de lucrări care reflectă atât complexitatea gândirii și exprimării artistice de astăzi, cât și valorile și contextul cultural în care acestea sunt create. Fiecare lucrare adusă în fața publicului poartă un mesaj personal, dar și o legătură adâncă cu realitatea socială și politică a momentului prezent. Expoziția propune o înțelegere a noilor tendințe și tehnici în arta vizuală, dar și o recontextualizare a tradițiilor care definesc patrimoniul cultural al țării noastre.
Prin „Inventar 24”, Muzeul Brukenthal se angajează într-o misiune continuă de a sprijini și de a aduce în prim-plan artiști contemporani, într-un demers de încurajare a inovației și a dialogului între generații. De asemenea, expoziția subliniază importanța parteneriatelor culturale și a sprijinului instituțional în dezvoltarea și promovarea artei contemporane românești pe plan național și internațional.
Așadar, joi, 27 martie începând cu ora 15:00, vă invităm la Muzeul de Artă Contemporană din Sibiu, strada Tribunei nr.6, să descoperiți lucrările expuse și să vă lăsați purtați într-o călătorie vizuală unică, ce deschide noi perspective asupra artei și a patrimoniului nostru cultural.
În perioada 1 ianuarie – 28 februarie a acestui an, polițiștii de imigrări au emis, la nivel național, 13.751 de avize de angajare în muncă pentru străinii care doresc să lucreze în România. Contingentul aprobat pentru anul în curs a fost utilizat în proporție de 11,8 %.
Din totalul avizelor eliberate, cele mai multe au fost acordate pentru lucrători permanenți, însumând 13.631 de avize.
De asemenea, 35 deavize au fost emise pentru lucrători înalt calificați, alte 42 de avize au fost acordate pentru lucrători sezonieri, 29 de avize pentru lucrători detașați și 10 pentru lucrători ICT (persoane transferate în cadrul aceleiași companii).
Inspectoratul General pentru Imigrări continuă să susțină angajatorii români prin simplificarea și optimizarea proceselor de obținere a avizelor de angajare, în conformitate cu legislația în vigoare.
Pentru mai multe informații despre obținerea avizului de angajare în muncă și procedurile aferente, cei interesați pot accesa secțiunea dedicată pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrări: https://igi.mai.gov.ro/obtinerea-avizului/ .
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Sibiu, instituţie publică aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Sibiu, informează cetățenii județului cu privire la conținutul cărții electronice de identitate (CEI), precum și a cărții de identitate simple (CIS), în condițiile stabilirii prin hotărâre a Guvernului României a termenelor de realizare a condițiilor tehnice pentru punerea în circulație a celor două tipuri de acte de identitate, astfel:
Cartea electronică de identitate conține, în format tipărit, informații înscrise cu privire la:
a) față: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele de familie; prenumele; sexul titularului (F pentru feminin și M pentru masculin); cetățenia; data nașterii; codul numeric personal (CNP); numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului și imaginea facială a titularului;
b) verso: data emiterii și autoritatea emitentă; zona de citire automată cu caractere identificabile optic și zona CIP.
Vă aducem la cunoștință că adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare – CIP.
De asemenea, pe suportul electronic de stocare se includ datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facială și impresiunile papilare a două degete, precum și locul nașterii și prenumele părinților, aspecte care sunt reglementate de normele legale adoptate în aceste zile.
Cartea de identitate simplă – utilizată de către cetățenii care nu doresc să intre în posesia
unui act de identitate prevăzut cu suport de stocare electronic și care se va elibera de la data de 20 mai 2025 – cuprinde date referitoare la: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele şi prenumele; sexul; cetăţenia; data naşterii; CNP; numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului; imaginea facială a titularului; adresa de domiciliu a titularului.
Totodată, menționăm că, începând cu data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
c) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
d) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
Privitor la actele de identitate – buletinul de identitate sau cartea de identitate model 1997 –eliberate, acestea sunt și rămân valabile până la data expirării lor, cu precizarea că acestea, după data de 03.08.2031, nu vor mai avea valența de document de călătorie pe teritoriul Uniunii Europene.
Totodată, potrivit unei informări a conducerii Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor București, emiterea cărții electronice de identitate se va realiza la nivelul celor 8 servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor din județul Cluj, începând cu data de 20 martie 2025 pentru ca, după optimizarea infrastructurilor ce țin de partea de producție, logistică și transport, cărțile electronice de identitate să fie emise, de urmare, la nivelul municipiului București și, ulterior, într-o scurtă perioadă,la nivelul tuturor județelor.
Prin urmare, s-a propus ca, în termen de 2 luni de la inițierea emiterii cărții electronice de identitate în județul Cluj, aceasta să se extindă la nivelul județelor, potrivit unei programări realizate de către Ministerul Afacerilor Interne prin intermediul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor, în urma consultării cu autoritățile publice locale implicate, astfel încât să fie disponibilă în toate cele 674 de servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor operaționale pe teritoriul național.
În perioada următoare, instituția noastră va informa despre data la care se vor emite primele cărți electronice de identitate la nivelul județului Sibiu, cu mențiunea că primii 5 milioane de cetățeni care vor deveni posesori ai cărții electronice de identitate sunt exonerați de obligația de a suporta contravaloarea taxei de emitere, fondurile necesare fiind asigurate din PNRR.
Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu vă invită vineri, 21 martie 2025, la o nouă întâlnire în cadrul programului cultural „Cărțile ASTRA”. De această dată, publicul va avea ocazia să descopere volumul „Centenarul cercetărilor arheologice de la Capidava. Necropola medievală I”, o lucrare importantă pentru toți pasionații de istorie și arheologie. Evenimentul se va desfășura începând cu ora 17:00, în spațiul American Corner Sibiu, situat la etajul 5 al Bibliotecii ASTRA Sibiu, instituție de cultură susținută financiar de Consiliul Județean Sibiu.
Autorii volumului sunt cercetători în cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, al Muzeului Național Brukenthal, al Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța și al Universității „Babeș-Bolyai” Cluj: Zeno Karl Pinter, Claudia Urduzia, Cătălin Dobrinescu, Beatrice Kelemen, Vitalie Bodolică și Răzvan C. Pop.
Dedicat uneia dintre cele mai cunoscute și mai bine conservate cetăți ale Dobrogei antice – Capidava, demersul monografic documentează aria funerară a necropolei din perioada medio-bizantină, zonă aflată în afara zidurilor cetății. Volumul reprezintă rezultatul a 15 ani de cercetări arheologice în sectorul constățeano-sibian, sector deschis și concentrat, începând cu anul 2010, pe necropolă. Lucrarea aduce la lumină 128 de complexe funerare – morminte și expresivul inventar arheologic recuperat din acestea – descoperite și analizate pe două zone ale spațiului funerar medieval: sectorul de sud-est al cimitirului (din campaniile anuale desfășurate în perioada 2010-2024) și sectorul săpăturilor arheologice preventive (din campania anului 2015). Între vestigiile arheologice descoperite în situl istoric și prezentate în lucrare, se numără resturi osteologice umane, podoabe și accesorii vestimentare. Analiza practicilor funerare și a inventarului asociat oferă cercetătorilor noi perspective asupra întregului tablou istoric al sitului medieval de la Capidava, studierea acestora ajutând la o mai bună înțelegere a modului de viață a populațiilor străvechi, de la dietă și sănătate, până la până la statut social și influențe culturale.
Prezentarea volumului „Centenarul cercetărilor arheologice de la Capidava. Necropola medievală I” (Editura Muzeului Național Brukenthal), va avea loc la Biblioteca ASTRA Sibiu (Str. G. Barițiu, nr. 7, et. 5), oferind participanților ocazia de a interacționa cu autorii și de a afla detalii valoroase despre descoperirile arheologice de la Capidava.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul sunt strict necesare în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul sunt necesare în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.