▪ 3,8 milioane de lei acordate de CJ Sibiu pentru Agendele Județului Sibiu
Consiliul Județean Sibiu anunță lansarea sesiunii de depunere a proiectelor care pot beneficia de finanțare nerambursabilă prin Agendele județene pentru cultură, educație, sport și tineret. Proiectele se vor depune exclusiv online pe platforma agende.cjsibiu.ro, termenul limită fiind 20 aprilie 2025, cu excepția Agendei Sportive, pentru care termenul maxim de depunere este 6 aprilie 2025. După aceste termene, platforma va fi închisă automat.
Calendarul sesiunii de finanțare pentru Agenda Culturală, Educațională și Tineret
▪ 22 martie – 20 aprilie 2025 – Depunerea proiectelor online
▪ 21 aprilie – 8 mai 2025 – Evaluarea și selecția proiectelor
▪ 09 mai 2025 – Publicarea rezultatelor evaluării
▪ 09 – 11 mai 2025 – Depunerea contestațiilor
▪ 12 – 14 mai 2025 – Soluționarea contestațiilor
▪ 14 mai 2025 – Afișarea rezultatelor finale ale contestațiilor
▪ 15 mai 2025 – Publicarea listelor finale cu sumele propuse spre aprobare
Bugetul total și sumele maxime alocate
Pentru anul 2025, Consiliul Județean Sibiu alocă un buget total de 2.350.000 lei, distribuit astfel:
▪ Agenda culturală și pentru dezvoltarea comunității locale – 1.800.000 leilink ghid (entități publice: 600.000 lei, entități private: 1.200.000 lei). Suma maximă per proiect: 20.000 lei. Sepoate depune un singur proiect pe secțiune (A – activități culturale generale, B – activități dedicate naturii și sustenabilității comunităților locale
▪ Agenda educațională – 200.000 lei link ghid. Suma maximă per proiect: 15.000 lei. Se poate depune un singur proiect pe secțiune.
▪ Agenda de tineret – 350.000 leilink ghid. Suma maximă per proiect: 15.000 lei. Se poate depune un singur proiect pe secțiune.
Calendarul sesiunii de finanțare pentru Agenda sportivă
▪ 22.03 – 06.04.2025: Depunerea proiectelor
▪ 07.04 – 23.04.2025: Evaluarea și selecția proiectelor
▪ 23.04.2025: Publicarea rezultatelor evaluării
▪ 23.04 – 26.04.2025: Depunerea contestațiilor
▪ 26.04 – 30.04.2025: Soluționarea contestațiilor
▪ 30.04.2025: Publicarea rezultatelor finale și a sumelor propuse spre aprobare
Bugetul pentruAgenda pentru sport – 1.450.000 lei (entități de drept public: 250.000 lei – suma maximă per proiect: 100.000 lei link regulament, entități de drept privat: 1.200.000 lei defalcat astfel: Sport de performanță: 950.000 lei – suma maximă per proiect: 75.000 lei, Sport pentru toți: 250.000 lei – suma maximă per proiect: 15.000 lei link ghid).
Un beneficiar poate obține finanțare pentru maximum 2 proiecte prin Programul „Agenda pentru Sport – structuri private.”
Mai multe informații sunt disponibile pe platforma agende.cjsibiu.ro.
Pianiștii Dmitry Yudin, Dragoș Dimitriu, Jitka Čechová, Elisso Bolkvadze, violoniștii Valentin Șerban și Markéta Janoušková, violoncelistul Ștefan Cazacu se numără printre cei mai importanți muzicieni pe care Filarmonica de Stat Sibiu îi aduce în cel de-al treilea trimestru al stagiunii simfonice 2024/2025.
În următoarele trei luni, melomanii sibieni se vor bucura de zece concerte simfonice, două recitaluri camerale și un spectacol dedicat sărbătorilor pascale – cu participarea Corului Catedralei Mitropolitane și a preotului Constantin Necula.
Filarmonica oferă pachete de bilete pentru concertele din perioada 2 aprilie – 12 iunie. Prețul unui pachet este 550 lei, ceea ce înseamnă că publicul fidel beneficiază de o economie de până la 170 lei față de tarifele obișnuite. În plus, elevii, studenții și pensionarii primesc 50 la sută reducere.
Cei care doresc să aibă locuri asigurate la toate cele treisprezece evenimente muzicale sunt invitați să achiziționeze aceste pachete de la casieria instituției, în zilele de 24, 25, 26 și 31 martie, între orele 10.00 – 12.00, respectiv 13.00 – 16.00.
Într-un oraș precum Sibiul, încărcat de istorie și cultură, numele lui Cristian Florea nu poate trece neobservat. Cristian Florea – violoncelist de talie internațională, profesor, dirijor și manager cultural – nu este doar un nume pe afișele marilor săli de concert, ci un simbol al pasiunii neobosite pentru muzică. Drumul său, o călătorie între lumi, între sunete și tăceri, este un testament al forței creatoare, al dăruirii și al credinței că muzica poate lumina chiar și cele mai întunecate colțuri ale sufletului.
Rădăcini muzicale și începuturi provocatoare
Născut la Mediaș în 1955 și mutat la Sibiu la doar cinci ani, Cristian Florea a crescut într-o familie profund pasionată de muzică. Mama sa, Emilia Florea, soprană de operă, operetă, solista corului Catedralei din Sibiu 40 de ani, și tatăl său, Eugen Florea, spirit renascentist cu o vastă cultură muzicală, literară, teatrală, religioasă, filozofica, care cunoștea 14 limbi, i-au insuflat dragostea pentru armonii, simfonii, pian încă de la vârsta fragedă de 3 ani. La vârsta de 9 ani, a început studiul violoncelului sub îndrumarea unor profesori din Sibiu și Cluj.
Drumul spre excelență l-a dus la București, unde, la 13 ani, a decis să-și urmeze visul. „Am vrut să plec într-un centru unde să am contact cu alt nivel profesional și altă viață muzicală , modele internaționale de prim rang..”, mărturisește artistul nostru. După absolvirea Liceului ”George Enescu” a intrat la Conservatorul din București și în paralel a format Trio cu pian “George Enescu”-câștigător al mai multor premii naționale și internaționale.
Refugiul în Occident și consacrarea internațională
Anul 1977 marchează un moment de cotitură. După un concurs în Franța, decide să rămână în Occident, continuându-și studiile la Freiburg (Germania) și obține un post de violoncelist la prestigioasa Orchestră „Tonhalle din Zürich”. Colaborează cu artiști de renume mondial și susține turnee pe marile scene ale Europei, Japoniei și Statelor Unite.
În 1985, alege calea libertății artistice, renunțând la stabilitatea oferită de Tonhalle. Devine profesor la Hochschule din Freiburg și Trossingen, colaborând cu orchestre de elită din Germania. Artist poliglot, vorbește fluent 8 limbi și refuză să altereze frumusețea fiecăreia. „Nu-mi place să combin cuvinte, cum se practică actual – două din română, patru din engleză”, spune el cu o eleganță rafinată.
Întoarcerea la Sibiu – renașterea Filarmonicii
După Revoluție, lumea muzicală sibiană îi solicită implicarea în revitalizarea Filarmonicii din Sibiu. Într-o perioadă marcată de lipsuri financiare și infrastructură degradată, Cristian Florea își asumă misiunea de a reconstrui atât vechea clădire a filarmonicii , cât și orchestra. Datorită lui, „Art Cafe” (un spațiu cultural vibrant), devine punctul de întâlnire al intelectualilor români care vizitează Sibiul.
Cristian Florea alături de Orchestra completă Națională de Cameră a Sălii cu Orgă, Chișinău
„Era un loc plin de magie”, își amintește artistul.
Dincolo de efortul intens dedicat muzicii, Filarmonica a strălucit pe scene internaționale, susținând opt turnee de prestigiu în stagiunea 1991-1992, alături de soliști de renume mondial, precum Montserrat Caballé. Aceste realizări nu doar că au consolidat prestigiul instituției, dar au pus și bazele financiare necesare pentru un vis ambițios: construirea, alături de arhitectul Guttmann, a sălii Thalia – inima muzicală a Sibiului de astăzi.
Un vizionar al marilor turnee internaționale
Cristian Florea nu cunoaște granițe. După perioada petrecută la Sibiu, acesta își continuă activitatea în Spania. Împreună cu prietenul său Sorin Melinte, organizează turnee internaționale complexe. Filarmonicile din România, Bulgaria și Ucraina își găsesc locul pe scenele din Spania, iar din 1991 colaborează cu Orchestra Națională de Cameră a Moldovei, de la Sala cu Orgă, Chișinău , într-un turneu memorabil de 23 de concerte.
“Era complicat, cu granițe și vize, dar am reușit”, povestește el despre provocările turneelor internaționale. În cele din urmă, orchestra se mută în Spania, într-un proiect unic, pe care îl numește -“kibutz muzical-.” un an de conviețuire, creație si multe concerte și înregistrări în toată Spania, Italia , la Paris, Marseille, Bordeaux, Bergerac ..
Relația cu Sibiul a rămas tot timpul prezentă, ca solist concertist al Filarmonicii timp de 25 de ani, a susținut cursuri de măiestrie organizate împreună cu Dna Profesoară Anca Sîrghie și împreuna cu colega sa de o viață Adelina Oprean (violonistă remarcabiă din Sibiu).
Cristian Florea alături de fiica sa, Maria Florea
O ambiție pentru Cartea Recordurilor
Cel mai ambițios proiect al momentului este încercarea de a aduce un record Guinness în Republica Moldova, printr-o inițiativă unică în lume: Orchestra completă Națională de Cameră a Sălii cu Orgă, formată din 24 de muzicieni care cântă exclusiv pe instrumente create de un singur lutier. Acesta este Cesare Cipriani, un maestru al artei lutieriei, cu ateliere atât în Solovăstru, cât și în Cremona (capitala mondială a instrumentelor cu coarde). Deși contemporane, instrumentele sale sunt realizate respectând tradiția italiană a sunetului pur, având proiecția și bogăția timbrală specifice marilor maeștri ai lutieriei: Guadagnini, Garimberti, Goffriller și, mai presus de toți, Antonio Stradivari. Rezultatul sonor este de-a dreptul impresionant, marcând un moment de referință în istoria muzicală.
„Nu există o orchestră în lume care să cânte cu instrumente de la un singur lutier. Ne pregătim pentru a patra noastră apariție la Festivalul George Enescu în 26 august 2025 la Ateneul Român și sperăm să facem istorie. Mulțumim din tot sufletul generozității cu totul excepționale al Maestrului Cesare, care la ultima ediție a trienalei la Cremona (cel mai prestigios concurs mondial de luterie) a fost primul clasat anul trecut.”- a subliniat artistul
Familia și moștenirea muzicală
Dincolo de cariera sa prodigioasă, Cristian Florea este tatăl a doi copii: un fiu stabilit la Brașov care nu a urmat o carieră în muzică și Maria Florea, fiica sa violonistă, o artistă de mare succes internațional. Genele s-au transmis mai departe.
“Am dorit să am o fată talentată, cu mare simțire muzicală, care să cânte minunat la vioară și visul mi s-a împlinit”, spune artistul cu mândrie.
Chișinăul: un adevărat cămin artistic
Într-o discuție captivantă cu artistul nostru (stabilit de mai bine de un deceniu la Chișinău), se conturează o poveste despre pasiune, dedicare și un oraș care a devenit mai mult decât o reședință – un adevărat cămin artistic.
„Publicul nostru de la Sala cu Orgă din Chișinău este unul deosebit. Împreună cu Managerul General al Sălii, Larisa Zubcu, producțiile muzicale ale orchestrei și Corului de Cameră sunt la un standard înalt și impun o exigență profesională remarcabilă. Mari artiști ai lumii concertează mereu la noi. Ei vin, desigur, nu pentru onorariile pe care le-ar obține în mod obișnuit, ci pentru frumusețea și acustica sălii, pentru nivelul artistic și de organizare, dar mai ales pentru întreaga atmosferă specială de bucurie și căldură care izvorăște din fiecare colț – de la administrație, director, muzicieni și, mai presus de toate, de la public.”
O concluzie personală:
„Mie nu-mi lipsește nimic la Chișinău. Am fost în Paris, Londra, Roma, Madrid… Am cântat pe scene mari, dar Chișinăul îmi oferă tot ce am nevoie. Este o capitală plină de oameni talentați și de proiecte valoroase.”- a menționat violoncelistul nostru
Învățătorul și elevii săi – arta ca destin
Pentru Cristian Florea, pedagogia nu este o profesie, ci o misiune. Acesta ne povestește cu mândrie despre o elevă de 11 ani, Anastasia Petrov, care după doar doi ani de studiu la violoncel, a reușit să obțină o diplomă la Viena. E ultima după zeci de violonceliști pe care i-a format dea lungul timpului în Germania, Elveția, sau Spania. Câteva nume: Claudio Bohorquez, Sergi Boadella, Ana Carla Maza, Laia Puig și mulți alții. Acesta a mai menționat că nu cere bani elevilor săi și îi învață din proprie pasiune.
“Relația cu elevii mei a fost întotdeauna una strânsă, ca între părinte și copil. Nu există marțea de la trei la patru și gata. Să cânți bine la un instrument necesită o atenție fină, o înțelegere profundă a principiilor și, mai ales, să simți omul. Să cânți bine la un instrument este extrem de greu. Necesită muncă, dar mai ales nu se termină niciodată. Ca în medicină, mereu ai de învățat ceva nou,” subliniază profesorul.
Muzică, nu hârtii
Într-o lume în care recunoașterea se bazează adesea pe hârtii și nu pe talentul autentic, povestea lui Cristian Florea devine un apel la autenticitate, la întoarcerea la esență — muzica adevărată.
“Muzica nu se învață din diplome sau titluri pompoase. Beethoven, Rembrandt, Picasso, Mozart ,niciunul nu a avut doctorat. Eu cred în valoarea reală, nu în hârtii,” afirmă profesorul cu un amestec de ironie și dezamăgire.
Întrebat dacă ar vrea să profeseze în politică, acesta cu un surâs în voce menționează: „Politica și cultura nu-și au locul împreună, sunt total paralele.”
La finalul acestei discuții, rămâne o întrebare care persistă: „De ce trebuie să ne ascundem în spatele diplomelor, când adevărata valoare se vede în sală, în sunetul produs de arcușul unui elev care simte muzica cu toată ființa lui?”
Speranță prin muzică…
Cristian Florea mi-a mărturisit că „Lumina luminează în întuneric și întunericul n-a cuprins-o” este compoziția sa de suflet, inspirându-se din Evanghelie, ne transmite un mesaj despre speranță și despre puterea adevărului de a lumina precum o lumânare chiar și în cele mai întunecate momente.
Într-o lume în care cuvintele par să-și fi pierdut greutatea și autenticitatea, artistul nostru ne-a amintit că, înainte de toate, există muzica – acea formă de expresie pură, născută din tăcerea primordială, înainte ca omul să încerce să prindă sensul în cuvinte. Dincolo de teorii și doctrine, rămâne ideea că arta, în orice formă a sa, cere implicare sinceră și muncă neobosită, fără etichete formale sau distincții goale de sens. Îndemnul final este clar: mai puțin spectacol verbal, mai multă autenticitate, mai multă faptă.
Poate că aceasta este lecția supremă pe care ne-o oferă muzica: aceea de a simți și de a acționa în deplină armonie cu sine și cu cei din jur. Cristian Florea rămâne un simbol al pasiunii pentru artă, un promotor al valorii autentice și un model de rezistență artistică într-o lume aflată într-o continuă schimbare.
Primul bust de copil semnat de Constantin Brâncuși, sculptat în 1906, este expus în premieră la Sibiu, la Muzeul Național Brukenthal.
„Bust de copil” este expus la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu în perioada 5-27 aprilie 2025 și poate fi văzut zilnic, de luni până duminică, în intervalul orar 10:00-18:00. Expoziția curatoriată de Alexandru Constantin Chituță va prezenta alături de bustul Cap de copil și fotografii, desene, litografii și alte piese.
„Enfant” („Bust de copil”) este prima sculptură dintr-o serie dedicată copiilor și realizată de Constantin Brâncuși după ce, în 1904, s-a stabilit la Paris.
Lucrarea a fost achiziționată de la artist de pictorul Ștefan Popescu, apoi a circulat în alte colecții private, iar în 2018, la Sothebyʼs, în Londra, un colecționar român a achiziționat lucrarea lui Brâncuși și a adus-o în România.
Lucrarea este modelată în ghips și patinată de Brâncuși, și a fost expusă la două saloane expoziționale, în primăvară și în toamna anului 1906 fiind remarcată de juriul din aceea vreme.
În primele luni petrecute la Paris, Brâncuși s-a angajat într-o serie de proiecte sculpturale comandate pentru mai mulți patroni. Până în 1906, însă, Brâncuși a început propria explorare a mediului sculptural. Folosind diverse materiale, Brâncuși a început distilarea formei, care avea să definească opera sa ulterioară. Referind-se la lucrarea de față, Sidney Geist notează că „Brâncuși își depășește abilitățile obișnuite de modelator. Privirea voalată reprezintă un nou tip de realizare, iar înclinarea și întoarcerea delicată a capului generează un adevărat mister. În contextul naturalismului din Buste d’enfant, acesta este cel mai îndrăzneț gest pe care Brâncuși l-a făcut până acum” (Sidney Geist, Brâncuși, A Study of the Sculpture, New York, 1968, p. 20).
Importanța lucrării de față în dezvoltarea măiestriei lui Brâncuși în domeniul sculpturii și în dezvoltarea de pionierat a modernismului este confirmată de includerea sa în prima retrospectivă a operei artistului, la Centrul „Georges Pompidou” din Paris, în 1995. Catalogul expoziției evidențiază dihotomia dintre simplitatea modelării din ipsos și extraordinarul spirit copilăresc pe care Brâncuși reușește să îl atingă în cadrul operei. În continuare se explică faptul că patinarea modelelor din ghips i-a permis să vizualizeze lucrările în bronz, lucru care i-a permis lui Brâncuși să selecteze doar cele mai progresiste modele pentru turnare.
Alexandru Constantin Chituță a afirmat: „Prezentăm în premieră la Sibiu și în Transilvania una dintre cele mai importante lucrări ale artistului Constantin Brâncuși. Capul de copil, aflat astăzi într-o colecție privată din București este o lucrare specială, este lucrarea care i-a deschis „ușa” către Rodin. Această lucrare, fotografiată de însuși Brâncuși, expusă la Paris la 1906, a fost considerată de artist una dintre cele mai apropiate sufletului său. Mai mult decât atât, prin această lucrare Brâncuși își afirmă prezența și intră în „vizorul” artiștilor, colecționarilor și artei mari ai întregii lumi. Este o lucrare specială pentru că în această lucrare în ghips patinat întâlnim amprenta mâinilor artistului, care l-a modelat și apoi l-a semnat. Pentru Muzeul Național Brukenthal este o mare onoare, ca în cadrul Galeriei de Artă Europeană din Sibiu, cea mai valoroasă din țară, să expunem temporar și o lucrare de sculptură realizată de Constantin Brâncuși. Mulțumesc colecționarului care a fost de acord cu expunerea acestei lucrări la Sibiu și Casei de Licitații Artmark care a susținut efortul nostru. De asemenea, este un fapt minunat că acest eveniment este organizat la Sibiu prin sprijinul financiar al prietenilor noștri. Este o expoziție în care se vor putea vedea și fotografii, desene și litografii realizate de Brâncuși și care este organizată cu sprijinul mediului privat. Mulțumesc Bilstein, Moara Cibin, Promenada Sibiu, Șerban și Asociații, Societate Civilă de Avocați”.
„Bust de copil, prima sculptură din această serie, este un ghips patinat pe care artistul l-a prezentat la Salonul de Toamnă din Paris, în 1906. O fotografie semnată de Brâncuși pe care el notează titlul «L’Enfant» (Salon de 1906 Paris) marchează această realizare care devine foarte importantă în evoluția lui, pentru că, la această dată, este remarcat de membrii juriului: Rodin, Bourdelle, Maillol și Medardo Rosso – acesta din urmă fiind foarte sensibil la redarea psihologiei copiilor. După o lungă serie de busturi de persoane din anturajul său parizian, unele fiind cunoscute doar prin fotografiile de atelier, Brâncuși sculptează busturi de copii pe care, probabil, i-a observat în Place Dauphine, unde tocmai se instalase în octombrie 1905. Aceste lucrări sunt pentru el exerciții ce evocă normele formării sale la Școala Națională de Arte Frumoase din București și care-i permit să participe la expozițiile de grup și la Saloanele de Sculptură din Paris”, explică Doina Lemny, istoric de artă, cercetătoare specializată în opera sculptorului Constantin Brâncuși și unul dintre cei mai cunoscuți exegeți ai operei marelui artist.
„Lucrarea Bust de copil, spre deosebire de bronz, conferă lucrării o tactilitate foarte specială care subliniază, dincolo de valoarea modelajului, o căldură a piesei, o emoție a ei, ca o interpelare care e conținută în chipul acestui copil care sunt fără comună măsură cu cea pe care o permite bustul în bronz. Este o mare lucrare. Brâncuși se desprinde începând cu această lucrare de școală, mediul artistic și felul în acre se practică sculptura în timpul lui. Văd în stranietatea acestui bust de copil desprinderea lui. Ea trebuie, cum spunea Brâncuși – pipăită. Noi, acum nu mai putem face acest lucru, dar sinestezic, vederea poate înregistra tactilitatea figurii. Ori această tactilitate pentru ghipsul patinat în care vedem și modelajul cu degetele sculptorului dar și șlefuirea pe care a realizat-o, acestea două conferă piesei o prezență tactilă extraordinar de generoasă. E o prea-frumoasă lucrare!” menționează Horia-Roman Patapievici.
Alexandru Chituță, managerul Muzeului Național Brukenthal din Sibiu s-a arătat vizibil supărat pe bugetul alocat de Ministerul Culturii pentru anul 2025. „Nu știu dacă ne ajunge pentru tot anul…” a mărturisit Chituță într-o conferință de presă. El a arătat că deși Brukenthal are în patrimoniu cea mai mare colecție din țară, are cel mai mic raport de angajați la număr de obiecte patrimoniale. Iar bugetul de anul acesta, este la fel ca cel de anul trecut, deși salariile și inflația au crescut.
Nu este prima dată când Chituță sugerează public că avem o discriminare din partea celor din Guvern a muzeului din Sibiu. El a dat exemple de muzee din București cu colecții de 10.000 de piese și 73 de angajați, iar Brukenthal cu peste 1,6 milioane de piese are 111 angajați doar. În plus, muzeul gestionează 8 clădiri ale statului și una în comodat de la Biserica Evanghelică (Palatul Brukenthal).
Chituță a criticat și faptul că în ultima perioadă cei de la minister și Guvern au tot vorbit de asigurarea securității în muzee, de investiții, de creșterea veniturilor proprii, dar se pun tot de la București piedici pentru a se realiza aceste lucruri.
Totuși, Chituță a spus că el nu cedează și trimite lunar note de fundamentare la minister prin care cere ce se cuvine Muzeului Brukenthal. Dar și la alte ministere. Chituță a arătat că avem un minister al digitalizării, dar care nu implică muzeele și nu le sprijină în digitalizare. Sau programele guvernamentale pentru privați de panouri fotovoltaice, dar muzeele nu le pot accesa.
Jandarmii revin la Muzeul Brukenthal
O deschidere a găsit Chituță însă la Ministerul Afacerilor Interne. Ministrul a trimis o echipă de la Jandarmerie la cererea lui Chituță și s-a evaluat necesarul de pază al instituției. „Sunt șanse mari să avem curând o hotărâre de Guvern și Jandarmeria să asigure paza la Palatul Brukenthal și la Muzeul de Istorie” a declarat Chituță.
La ora actuală mai există două muzee la București cu pază de la Jandarmerie. Iar Muzeul Brukenthal a beneficiat de acest serviciu al jandarmilor în trecut, dar s-a renunțat la el.
Măsurile de securitate vor crește la muzeu
Deși nu are bani suficienți de la Guvern, Chituță a atras multe sponsorizări și donații. Anul acesta vrea să implementeze o poartă detectoare de metale și un spațiu de controlat și depozitat bagaje, ca la toate marile muzee din Occident.
În patrimoniul muzeului sunt lucrări cu valori de milioane de euro. De asemenea, se organizează expoziții cu lucrării aduse din colecții private sau de la alte muzee, care necesită măsuri sporite de securitate.
Un prim text va fi expoziția Brâncuși din 5 aprilie care va găzdui sculptura Cap de copil realizată în ghips în 1906 și evaluată la peste 1 milion de euro.
De asemenea, în decembrie 2025 sunt șanse mari ca pictura „Leda și lebăda” a unui ucenic al lui Leonardo da Vinci să fie expusă timp de trei luni la Muzeul Brukenthal, ca împrumut de la Galeria Borghese din Roma. Ar fi pentru prima dată în istoria României când o lucrare din cercul lui Leonardo da Vinci este expusă în România.
TURSIB anunță că, în data de 24 martie 2025, între orele 09:00 și 11:00, traseele autobuzelor 8, 14 și 17 vor fi deviate din cauza lucrărilor de pe strada Vulcan. În acest interval, autobuzele nu vor mai opri în stația Alecu Russo 1.
Compania își cere scuze pentru eventualele inconveniente și mulțumește călătorilor pentru înțelegere.
Alexandru Chituță, managerul Muzeului national Brukenthal Sibiu a anunțat astăzi că a discutat cu noul primar al orașului Cisnădie, Mircea Orlățan preluarea în comodat al Muzeului Industriei Textile din oraș.
Clădirea va fi reamenajată de specialiștii muzeului Brukenthal în două secțiuni: una dedicată istoriei orașului Cisnădie și una Industriei Textile. „Actuala expoziție din muzeu este învechită și necesită o nouă viziune” a declarat Alexandru Chituță.
Managerul Muzeului Brukenthal va aloca un om permanent la această nouă locație care va fi deschisă publicului. La ora actuală accesul la muzeu este foarte dificil. Turiștii trebuie să ceară accesul la Centrul de Informare Turistică Cisnadie aflat în apropiere, dacă găsesc pe cineva acolo.
În cadrul noii amenajări expoziționale, Muzeul Brukenthal va aduce și piese din propria colecție.
În perioada 24.03 – 27.03.2025 se desfășoară simularea examenului de Bacalaureat 2025
Luni, 24.03.2025, la ora 9.00, în toate unitățile de învățământ liceal din județul Sibiu, va debuta simularea probelor scrise ale examenului de Bacalaureat 2025 cu proba de limba și literatura română.
În zilele desfășurare a probelor scrise, accesul elevilor care vor participa la simulare este permis până la ora 8:30. Probele se vor desfășura în intervalul orar 9:00 – 12:00. Repartizarea elevilor pe săli se realizează astfel încât aceștia să fie așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe fiecare clasă, în funcție de proba pe care o susțin.
Rezultatele obținute de elevi la probele scrise ale simulării examenului de Bacalaureat 2025 nu sunt afișate și nu sunt făcute publice.
Rezultatele obținute la probele scrie ale simulării examenului de Bacalaureat 2025 nu se contestă.
Situația centralizată pe an de studiu și forme de învățământ este următoarea:
Județ
Forma de învățământ
Tip învățământ
Clasa
Total elevi liceal superior
SB
Zi
Masă
cls.XII
2 104
SB
Frecvență redusă
Masă
cls.XIII
55
SB
Seral
Masă
cls.XIII
26
TOTAL
2 185
În conformitate cu Anexa 2 la O.M.E. nr. 6.481 din 30.08.2024, Calendarul simulării probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2024 – 2025, este următorul:
24 martie 2025 – Proba E) a) – probă scrisă – Limba și literatura română
25 martie 2025 – Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
26 martie 2025 – Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului sau specializării
27 martie 2025 – Proba E) b) – probă scrisă – Limba și literatura maternă
8 aprilie 2025 – Comunicarea rezultatelor
Desfășurarea orelor la celelalte clase, în perioada desfășurării simulării probei scrise a examenului de Bacalaureat 2025, se va realiza în conformitate cu hotărârea Consiliilor de Administrație a acestor unități de învățământ liceal, în funcție de numărul sălilor de clasă în care se va desfășura această simulare și de numărul de cadre didactice care vor participa ca membrii în comisia de organizare sau ca profesori asistenți.
Activitatea de evaluare se realizează digitalizat, de regulă, pe stațiile de lucru aflate în laboratoarele de informatică din unitatea de învățământ din care provine profesorul evaluator. Profesorii evaluatori pot alege să își desfășoare activitatea de pe computere aflate într-un alt spațiu (de exemplu, bibliotecă, Centrul de Documentare și Informare, cabinetul disciplinei, cancelarie, domiciliul personal).
Distribuirea lucrărilor către profesorii evaluatori, în vederea evaluării, se face în mod aleatoriu, prin intermediul platformei destinate evaluării digitalizate.
Comunicarea rezultatelor obținute la simularea examenului național de Bacalaureat în anul școlar 2024-2025 se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.
În conformitate cu OME nr. 6.481 din 30.08.2024, rezultatele obținute de elevi la simularea examenului național de Bacalaureat ”sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”.
Notele obținute se trec în catalog doar la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui.
Unitățile de învățământ care obțin rezultate necorespunzătoare la simulările naționale sunt monitorizate și îndrumate constant de către inspectoratul școlar, în vederea îmbunătățirii performanțelor școlare ale elevilor.
Încă două duminici în care Junii Sibiului vor poposi în casele dumneavoastră, alături de Iuliana Tudor.
Proiectul „Popasuri muzicale cu Junii Sibiului”, va ajunge în casele românilor de pretutindeni prin intermediul Televiziunii Române.
Mărturisitor al jocului și cântecului popular românesc de peste opt decenii, Ansamblul Folcloric Profesionist „Cindrelul – Junii Sibiului” își continuă misiunea dăruitoare de bucurii identitare și în această duminică, printr-o emisiune de excepție, parte a proiectului aniversar „Junii Sibiului – 80 de ani”, sub genericul „Popasuri muzicale cu Junii Sibiului”.
Evenimentele din prezentul proiect pun în lumină artiști deosebiți, ca o recunoaștere unanimă a aportului lor la conservarea și promovarea cântecului și jocului popular românesc.
Mulțumind publicului telespectator pentru interesul dovedit duminica trecută față de emisiunea în care a fost celebrat Ilie Medrea, Junii Sibiului vă propun pentru seara zilei de 23 Martie, începând cu ora 21, o emisiune în care artiști și prieteni o vor aniversa pe Alina Pinca la împlinirea vârstei artistice de 30 de ani.
Împărțindu-și dragostea între cântecul de pe Valea Târnavelor și cântecul din Mărginimea Sibiului, Alina Pinca a fost de-a lungul anilor solist profesionist al Junilor Sibiului, ulterior îndreptând pașii multor copii și tineri spre folclorul românesc, din postura de manager al Școlii Populare de Arte și Meserii „Ilie Micu” din Sibiu, instituție pe care o conduce și azi. Îi vor fi alături Dumitru Teleagă, Oana Tomoiagă, Sorin Filip, Oana Bozga, Luminița Dejan, Niculina Stoican, Sava Negrean Brudașcu și Nicolae Furdui Iancu, dar și Amina Vintilă, vlăstarul care își privește mama cu dragoste și o urmează pe drumul cântecului.
Acțiunile CJCPCT „Cindrelul-Junii” Sibiu sunt posibile cu finanțarea acordată de către Consiliul Județean Sibiu.
Acest proiect este cofinanțat de Primăria Municipiului Sibiu.
Comitetul Executiv al Federației Române de Fotbal a aprobat joi, 20 martie 2025, un nou format pentru Liga 3, care va intra în vigoare începând cu sezonul 2025/2026.
În noul sezon, Liga 3 va avea 96 de echipe, împărțite în 8 serii de câte 12 formații. Competiția se va desfășura în două faze:
FAZA 1SEZONUL REGULAR
Fiecare echipă va juca tur-retur cu celelalte din serie, rezultând un total de 22 de etape.La final, primele 4 clasate se vor califica în play-off, iar echipele de pe locurile 5-12 vor merge în play-out.
FAZA 2PLAY-OFF ȘI PLAY-OUT
Play-off Cele 4 echipe calificate din fiecare serie vor fi împerecheate cu alte 4 formații din seria vecină, după următorul sistem: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8. Astfel, se vor forma 4 serii de play-off.Echipele vor intra în play-off doar cu punctele obținute împotriva formațiilor care s-au calificat alături de ele.Se vor disputa 8 etape suplimentare, fiecare echipă jucând tur-retur cu adversarele din cealaltă serie. Prima clasată din fiecare serie de play-off va obține promovarea directă în Liga 2.
Cele 4 echipe clasate pe locul 2 în play-off vor disputa un turneu de promovare, în sistem semifinale – finală, iar câștigătoarea acestuia va obține al 5-lea loc de promovare.
Echipele de pe locurile 5-12 în sezonul regular vor intra în play-out, păstrând toate punctele acumulate. Vor fi, astfel, 8 serii de play-out de câte 8 formații.Se va juca un singur tur, adică 7 etape. Ultimele două clasate din fiecare serie vor retrograda automat în Liga 4. Alte 5 echipe vor fi retrogradate dintre cele care termină pe locul 6 în play-out, pe baza clasamentului general.
Superliga României la fotbal are pauză datorită meciurilor din preliminariile mondiale.
Liga Profesionistă de Fotbal a anunțat programul etapei a treia din play-off și play-out. FC Hermannstadt va întâlni FC Buzău duminică 6 aprilie, de la ora 13.30 pe Stadionul Municipal din Sibiu.
Programul etapei:
Vineri, 4 aprilie
Ora 17.30 Oțelul Galați – Politehnica Iași
Ora 20.30 Petrolul Ploiești – Sepsi OSK Sf. Gheorghe
Sâmbătă, 5 aprilie
Ora 16.45 UTA Arad – FC Botoșani
Ora 21.15 FCSB – Universitatea Cluj
Duminică, 6 aprilie
Ora 13.30 FC Hermannstadt – Gloria Buzău
Ora 21.00 FC Rapid 1923 – Dinamo București
Luni, 7 aprilie
Ora 17.30 Farul Constanța – Unirea Slobozia
Ora 20.30 CFR 1907 Cluj – Universitatea Craiova
Până la meciul cu FC Buzău, FC Hermannstadt va juca vineri 28 martie, de la ora 20.30, în deplasare cu Sepsi OSK.
BC CSU Sibiu dispută duminică un nou meci foarte greu în liga națională de baschet.
Partida dintre CSM Oradea și BC CSU Sibiu are loc duminică de la ora 17.00 în Oradea Arena. După victoria obținută etapa trecută, în fața celor de la Universitatea BT Cluj-Napoca, sibienii au în față o altă putere din baschetul românesc. Fanii BC CSU speră într-o nouă prestație solidă a favoriților și poate într-un rezultat favorabil.
Chiar dacă echipa nu mai poate ajunge în Top 8, sibienii se pot revanșa în fața suporterilor prin rezultate asemănătoare celui din jocul cu U.Cluj. Partida va fi transmisă în direct pe Digi Sport și Prima Sport, dar și pe canalul de youtube FRB.TV.
Gloria Bistrița și ACS Mediaș se vor întâlni sâmbătă în prima etapă a play-off-ului din seria a șaptea a ligii a treia.
Partida va avea loc pe stadionul „Jean Pădureanu” din Bistrița cu începere de la ora 15.00. Cele două echipe s-au întâlnit în mod constant în ultimele două sezoane. „Au fost mereu meciuri interesante, încercăm și vineri să ne ridicăm la nivel. Bistrița este o echipă foarte bună, care are tot ce-i trebuie să fie acolo sus și chiar pentru Liga a doua. Ultima înfrângere a venit un pic nemeritat, ne cunoaștem foarte bine, un teren foarte bun, vrem să jucăm fotbal. Realitatea este că este foarte greu să ajungem pe primele două locuri și situația ar fi fost la fel și dacă am fi câștigat săptămână trecută. Dar ne dorim să facem jocuri bune, să avem un lot omogen de care să beneficiem și sezonul viitor.”, a spus antrenorul Alexandru Curtean.
Meciul va fi transmis în direct pe pagina de Facebook a clubului din Mediaș și preluat de Sibiu Independent.
Un autocamion încărcat cu bere a luat foc, în această seară, pe autostrada A1, în apropierea municipiului Sibiu.
Conform primelor date, incendiul ar fi izbucnit din cauza unei defecțiuni la una dintre roți. Din fericire, evenimentul rutier s-a soldat doar cu pagube materiale.
Pe 20 martie 2025, la ora 11:01 (ora României), are loc echinocțiul de primăvară, marcând începutul oficial al primăverii în emisfera nordică și al toamnei în emisfera sudică. În această zi specială, ziua și noaptea sunt egale ca durată, semn al echilibrului perfect între lumină și întuneric. De acum, zilele vor începe să fie mai lungi, iar temperaturile vor crește treptat, aducând primăvara în peisajul nostru.
Echinocțiul de primăvară este un fenomen natural care simbolizează reînnoirea, energia și începuturile noi. Începând cu acest moment, natura începe să se trezească la viață, iar oamenii se pregătesc să îmbrățișeze sezonul cald cu speranță și optimism. Este o perioadă perfectă pentru a începe activități în aer liber și pentru a ne bucura de mai multă lumină și energie.
Așadar, 20 martie 2025 este o zi specială, un prilej de a sărbători sosirea primăverii și de a lăsa iarna în urmă, primind cu brațele deschise tot ce aduce noul sezon. Începutul primăverii este un moment de reînnoire și inspirație, iar fiecare zi care urmează ne va aduce mai multă lumină și căldură.
Un șofer sibian a fost filmat în cursul zilei de azi, în timp ce conducea pe interzis pe strada Râului din municipiul Sibiu.
Clipul, filmat de o cameră de bord, a fost urcat ulterior pe o pagină de Facebook destinată traficului sibian. Conform acestuia, se poate observa cum șoferul unui Renault conduce pe interzis, pe strada Râului din Sibiu. Fără nicio frică de vreun accident, acesta a virat stânga pe strada Reconstrucției. În filmare se mai poate observa și cum șoferul unei mașini care circula regulamentar rămâne „paf” când observă mașina care tocmai i-a tăiat calea.
Garda Naţională de Mediu a transmis un comunicat prin care reamintește gravitatea incendiilor de vegetație care au avut loc în primele luni ale acestui an, majoritatea fiind generate de acțiunile umane, precum arderea necontrolată a resturilor vegetale și miriștilor. În urma acestora, mediul a suferit consecințe grave, iar autoritățile colaborează cu IGSU și APIA pentru monitorizarea respectării reglementărilor și aplicarea de sancțiuni. Până acum, au fost aplicate amenzi de 850.000 lei și au fost înaintate 53 de sesizări penale, iar amenzile pot ajunge până la 100.000 lei. Garda de Mediu reiterează importanța respectării legii pentru protejarea mediului.
Redăm mai jos comunicatul transmis de reprezentanții Gărzii Naţională de Mediu:
Incendiile de vegetație care au avut loc în primele luni ale acestui an au fost, în majoritatea cazurilor, generate de acțiunile umane (igienizarea terenurilor prin aprinderea resturilor vegetale/incendierea necontroalată a miriștilor) și amplificate de factorii naturali (vânt, umiditate scăzută și alte condiții care favorizează raspândurea focului), cu consecințe negative grave pentru mediul înconjurător.
Pentru a combate acest fenomen, Garda Națională de Mediu colaborează cu IGSU și APIA (în baza Protocolului de colaborare semnat încă din luna aprilie 2023) în vederea monitorizării modului în care sunt respectate, de către fermieri, normele privind interdicția arderii vegetației uscate pe terenurile arabile și pajiștile permanente situate în siturile Natura 2000.
În acest sens, în cursul anului 2024, reprezentantii APIA au diminuat semnificativ subvențiile fermierilor pe ale căror terenuri s-au constatat incendieri, iar comisarii GNM au aplicat amenzi în valoare totală de 850 000 lei. Totodată, au fost inaintate, către organele în drept, 53 de sesizări penale.
Reamintim, și pe această cale, că amenzile prevăzute de OUG nr. 195 din 2005 pentru incendierea miriștilor ajung până la 100.000 lei, iar dacă incendierea a fost de natură să pună în pericol viaţa ori sănătatea umană, animală sau vegetală, aceasta constituie infracţiune şi se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 1 an, sau cu amendă penală.
Combaterea fenomenului arderii miriștilor și vegetației uscate este esențială având în vedere impactul negativ asupra mediului, prin distrugerea stratului fertil al solului, poluarea aerului (prin eliberarea de dioxid de carbon și alte substanțe toxice), precum și afectarea biodiversității.
Sâmbătă, 22 martie, în intervalul orar 20:30 – 21:30, peste 17.000 de copii și tineri din corurile și ansamblurile Programului Național Cantus Mundi se vor reuni simultan, în România și Republica Moldova și vor marca Ora Pământului prin concerte, recitaluri și evenimente muzicale, pentru a transmite un mesaj de solidaritate și armonie cu Pământul.
Programul include evenimente în toate regiunile României, în fiecare dintre cele 41 de județe ale țării și în municipiul București, dar și în Republica Moldova.
În Sibiu evenimentul va avea loc în curtea Muzeului de Istorie Casa Altemberger din cadrul Muzeului Național Brukenthal , La ora 20:30, lumina va fi stinsă pentru o oră și aproximativ 400 de copii, alături de dirijori și profesori de muzică, părinții și prietenii lor, vor cânta pentru sănătatea pământului și a mediului, precum și împotriva risipei care afectează planeta.
– Corul Buburuzelor, Dirijor Rotărescu Minodora, Școala Gimnazială Nr 25, Sibiu
– Corul Albinuțelor, Dirijor Carmen Ipistatu, Școala Gimnazială Nr 25, Sibiu
– Corul Prietenii Muzicii, Dirijor Mirela Elena Surugiu, Școala Gimnazială Școala Gimnazială Nr 13 Sibiu
– Corul Inimioarelor, Dirijor Alexandra Dinu, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Sibiu
– Corul de Copii și Tineret „Timotei Popovici” Junior, Dirijor Dan Streza, Catedrala Mitropolitană Ortodoxă Sibiu
– Corul Casa Florilor, Dirijor Valentina Buican, Școala Gimnazială „Regele Ferdinand” Sibiu
Proiectul este organizat la Muzeul de Istorie Casa Altemberger grație colaborării dintre Muzeul Național Brukenthal și Corul Național de Cameră Madrigal Marin Constantin.
„Vă așteptăm alături de noi să cântați refrene cunoscute și să vă exprimați sprijinul pentru Planetă cu bannere, mesaje, baloane și desene colorate” – transmit reprezentanții muzeului.
Ora Pământului, manifestare cunoscută la nivel mondial ca Earth Hour, este un eveniment marca WWF, organizat pentru prima dată în istorie de World Wildlife Fund Australia în capitala Sydney, pe 31 martie 2007. De atunci, în fiecare an, în ultima sâmbătă a lunii martie, milioane de oameni, instituții și companii sting luminile timp de o oră, alăturându-se celui mai mare eveniment de mediu din istorie. Ediția a 19-a a Orei Pământului are loc sâmbătă, 22 martie 2025, la ora 20:30.
Programul Național Cantus Mundi este cel mai mare program de integrare socială prin muzică a copiilor din România, inițiat de renumitul dirijor Ion Marin și derulat de Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”. Cantus Mundi a fost lansat pe 29 septembrie 2011, iar în 2014, prin decizie guvernamentală, programul a devenit o nouă Direcție a Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”.
După 14 ani de activitate, și 11 ani de la oficializarea sa, Cantus Mundi reunește sub umbrela sa 2.289 de coruri în România și diaspora. Peste 80.000 de copii participă alături de dirijorii lor la promovarea cântului coral, depășind barierele legate de etnie, condiție socială și capacități fizice sau psihice, construind astfel nuclee culturale complexe.
Cantus Mundi este parte a evenimentului global Ora Pământului încă din 2016, la inițiativa Leilei Popovici, directorul Programului Național Cantus Mundi, și cu implicarea lui Zoli Toth, primul ambasador Earth Hour în România și profesor coordonator al secției de percuție Cantus Mundi.
Primăria comunei Sadu a anunțat desfășurarea unei activități speciale pentru elevii Școlii Gimnaziale Sadu – ora de sport în apă. Micuții au avut ocazia să învețe și să exerseze tehnici de înot sub îndrumarea instructorilor, într-un cadru sigur și modern.
Programul, care îmbină mișcarea cu distracția, a avut loc la bazinul din cadrul Complexului SPA Aria Cisnădie, partener al comunei Sadu în această inițiativă. Elevii s-au arătat încântați și dornici să își dezvolte abilitățile în apă, participând activ la lecțiile desfășurate.
„Ora de sport în apă, un vis devenit realitate la Sadu! Elevii Școlii Gimnaziale Sadu au avut parte de o activitate inedită și plină de energie: ora de sport în apă! Cuminți și nerăbdători, cei mici au debutat miercuri, 19 martie 2025, în cadrul noului program de sport și au reușit cu succes să învețe și să exerseze tehnicile primare de înot sub îndrumarea instructorilor. Gazda activității și partenerul comunei Sadu a fost bazinul din cadrul Complexului SPA Aria Cisnădie” – au declarat reprezentanții Primăriei pe pagina de Facebook.
Copiii cu vârsta peste 5 ani sunt invitați să o întâlnească pe Scufița Roșie în viziunea regizorului Diego Aramburo (Bolivia), după textul lui Jöel Pommerat, sâmbătă, 22 martie de la orele 11.00 și 18.00 și duminică, 23 martie, de la ora 11.00.
Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă un spectacol modern, muzical, ce redefinește conceptul de teatru de animație și care aduce în prim plan relația dintre mamă și fetița ei, pe de o parte și traseul inițiatic parcurs de eroina poveștii prin pădurea întunecată, pe de altă parte.
Biletele pot fi achiziționate online de pe teatrulgong.ro sau direct la sediul Teatrului, de miercuri până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbăta de la 10.00 la 18.00 sau duminica în intervalul orar 10.00 – 14.00.
Tursib a transmis un comunicat de presă către mass-media sibiană în urma accidentului grav petrecut marți, 18 martie, în apropierea Aeroportului Sibiu. Incidentul a avut loc după ce un autoturism a intrat pe contrasens și s-a ciocnit cu un autobuz CNG din flota Tursib, ambele vehicule luând foc în urma impactului. Din păcate, șoferul autoturismului a decedat, în timp ce conducătorul autobuzului a fost rănit, iar cei doi pasageri s-au autoevacuat în siguranță.CITEȘTE ȘI Accident mortal lângă Aeroportul Sibiu. O persoană este carbonizată!
În comunicat, Tursib explică măsurile de siguranță ale autobuzelor alimentate cu gaz natural comprimat (CNG) și reiterează apelul la prudență în trafic, subliniind importanța respectării regulilor de circulație pentru siguranța tuturor participanților la trafic.
Redăm mai jos comunicatul transmis de conducerea TURSIB:
În seara zilei de marți 18 martie, s-a produs un grav accident de circulație în care a fost implicat și un autobuz Tursib.
Conducătorul unui autoturism care se deplasa înspre centrul orașului, a pierdut controlul direcției de deplasare, a pătruns pe contrasens și a intrat în coliziune cu un autobuz CNG din flota Tursib, aflat pe sensul opus. Imediat după impact cele două autovehicule au luat foc.
Conducătorul autobuzului, deși accidentat, a reacționat rapid deschizând ușile, astfel încât cei doi pasageri au reușit să se autoevacueze fără a avea nevoie de îngrijiri medicale. Conducatorul autobuzului a fost ulterior transportat la spital cu multiple escoriatii.
Din păcate șoferul mașinii avariate a decedat în urma accidentului. Transmitem pe această cale condoleanțe familiei victimei.
Accidentul a prezentat un grad ridicat de risc atât din perspectiva faptului că vorbim de un autobuz în care există posibilitatea de a se regăsi un număr mare de persoane, dar și datorită faptului că acesta este un mijloc de transport alimentat cu gaz.
Dorim totuși să facem câteva precizări cu privire la acest tip de autobuze:
Tipul de carburant denumit generic CNG (Compressed Natural Gas, adică gaz natural comprimat) reprezintă amestecul de hidrocarburi constând în principal din metan în fază gaz, care este comprimat şi utilizat drept combustibil pentru vehicule.
Măsurile de siguranță la foc în ceea ce priveste buteliile de gaz ale acestor autobuze, este gestionat de siguranțe termice. În cazul unui incendiu, imediat ce siguranțele termice detectează o temperatură de peste 110°C (pentru a împiedica explozia cilindrului), gazul este evacuat spre partea de sus a autobuzului. Fiecare rezervor este astfel conectat la o valvă automată de siguranță, prevazută cu senzor de presiune și senzor termic care va evacua automat gazul în cazul în care presiunea interioară depășește limitele funcționale. De asemenea, toate autobuzele CNG din flota Tursib sunt dotate cu un sistem suplimentar de stingere a incendiilor și în compartimentul motor.
Datorită acestor sisteme de siguranță și nu numai, autobuzele alimentate cu gaz natural comprimat sau alt combustibil gazos sunt, în general, considerate mai sigure în caz de incendiu, în comparație cu combustibilii tradiționali precum benzina sau motorina. Gazul natural este mai puțin probabil să provoace un incendiu exploziv și tinde să se disipeze rapid în aer, reducând șansa unei acumulări periculoase de gaz inflamabil.
În acest context, facem din nou un apel către toți conducătorii auto să respecte regulile de circulație și să conducă prudent.
Vă reamintim că de fiecare dată când ne urcăm la volan, deținem puterea de a face diferența – nu doar în privinta propriei vieți, ci și în privința vieții celorlalți participanți la trafic. Indiferent dacă conduceți pe distanțe scurte sau lungi, prudența la volan este cheia pentru a ajunge la destinație. Să facem din fiecare călătorie una sigură!
Conduceți cu respect, conduceți cu responsabilitate!
Dacă Guvernul ar fi vreun jucător la ruletă, am spune că a pierdut banii copiilor. Dar, oricât de incredibil pare, Guvernul prin Ministerul Educației a anunțat sec toate Inspectoratele Școlare Județene că… nu mai are toți banii pentru bursele de merit. Astăzi, 20 martie, era ziua când aceste burse trebuiau distribuite.
„În atenția beneficiarilor de burse de merit: Din cauza lipsei sumelor totale necesare de la buget la nivel național, luna aceasta, bursele de merit se vor plăti parțial (în procent de 72% – 244 lei). Diferența de 94 de lei se virează în cel mai scurt timp posibil. Mulțumim pentru înțelegere!” – acesta este mesajul distribuit astăzi, chiar în ziua plății burselor pe toate grupurile de părinți din județul Sibiu.
“Întrucât s-a votat târziu bugetul, Ministerul Educației nu a dispus de toate fundurile pentru a acoperi plata bursele pentru luna februarie. Bursele școlare în județul Sibiu diferă lunar, iar fluctuația este dată de situațiile familiale, în cazul copiilor care primesc burse sociale”, a declarat oficial purtătorul de cuvant al Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, Constantin Dincă.
Există promisiuni că în luna aprilie se vor vira bursele de merit complet plus diferențele anterioare. Doar că bursele de merit sunt stabilite prin lege la 450 de lei, dar niciodată în plată la suma aceasta în ultima perioadă. Guvernul a stabilit să dea copiilor 338 de lei pe februarie, dar nici această sumă nu a plătită în 20 martie, ci doar 244 de lei.
Bursele de merit se acordă doar elevilor care în anul anterior școlar au avut media peste 9.50.
Poliția Română aniversează 203 ani de atestare documentară, iar cu această ocazie, polițiștii sibieni organizează o serie de activități speciale pentru a celebra Ziua Poliției Române. Evenimentul va avea loc pe 25 martie, între orele 10:00 și 14:00, în Piața Habermann din Sibiu, unde publicul va putea descoperi îndeaproape tehnica și activitățile desfășurate de forțele de ordine.
Vizitatorii vor avea ocazia să exploreze standuri expoziționale cu echipamente folosite în misiunile zilnice, să participe la ateliere interactive de educație rutieră și să asiste la demonstrații spectaculoase ale polițiștilor Serviciului Acțiuni Speciale și ale câinilor polițiști din cadrul Centrului Chinologic „Dr. Aurel Greblea” Sibiu. Printre momentele așteptate se numără exerciții de disciplină, prinderea și imobilizarea infractorilor, precum și demonstrații de apărare împotriva atacurilor.
Pentru cei mai mici, organizatorii au pregătit o intersecție la scară redusă, unde copiii vor putea învăța și exersa regulile de circulație, iar cei mai mari vor avea posibilitatea să își testeze abilitățile în utilizarea bicicletei și trotinetei electrice într-un poligon special amenajat.
În plus, surpriza evenimentului va avea loc în parcarea Teatrului Radu Stanca, unde polițiștii Serviciului Pregătire Profesională vor efectua demonstrații de tactică și intervenție polițienească, precum și exerciții de conducere în regim prioritar și defensiv.
Evenimentul este deschis tuturor, adulți și copii, iar polițiștii vor fi pregătiți cu sfaturi și recomandări utile, adaptate fiecărei categorii de vârstă și interes.
Cu ocazia Zilei Poliției Române, Centrul Chinologic „Dr. Aurel Greblea” din Sibiu își deschide porțile pentru public, oferind o experiență inedită iubitorilor de câini și pasionaților de activități polițienești. Evenimentul va avea loc pe 𝟮𝟱 𝗺𝗮𝗿𝘁𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟱, între orele 𝟭𝟬:𝟬𝟬 și 𝟭𝟰:𝟬𝟬, la sediul din Calea Dumbrăvii nr. 𝟭𝟱𝟳, Sibiu.
Vizitatorii vor avea ocazia să asiste la demonstrații spectaculoase de dresaj canin, să exploreze facilitățile centrului prin tururi ghidate și să interacționeze cu instructorii și câinii dresați pentru misiuni speciale. De asemenea, copiii vor putea participa la activități interactive și surprize pregătite special pentru ei.
Un moment special al evenimentului va fi prezentarea câinelui pensionar Suier, invitatul de onoare, care și-a dedicat cariera în slujba forțelor de ordine.
Intrarea este liberă, iar cei interesați pot obține mai multe detalii la numerele de telefon 0751/166470 sau 0269/23.51.81 (int. 28000, 28005) ori prin e-mail la ccs@centrulchinologic.ro.
Preşedintele Asociaţiei Spitalelor Publice de Psihiatrie din România (ASPPR), medicul Lucian Paziuc, atrage atenţia că există „pacienţi abandonaţi de sistem în spitalele de psihiatrie”, în care sunt aruncaţi ca într-un „coş de gunoi”. Lucian Paziuc se numără printre cei peste 900 de participanţi la cea de a noua ediţie a Congresului Naţional de Psihiatrie care are loc la Sibiu, sâmbătă, 22 martie.
„Crearea acestei asociaţii a venit ca o necesitate, ca o nevoie de a schimba sistemul. (…) Pacienţii noştri psihiatrici nu sunt doar ai noştri, ai Ministerului Sănătăţii, sunt şi ai Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ai Ministerului Justiţiei, psihiatria este una dintre puţinele ramuri, cred că singura ramură medicală care are o măsură privativă de libertate, deci poate să reţină pe cineva 24 de ore într-un spital de psihiatrie. Sigur că, limitând o serie de drepturi, apar şi scandaluri în presă, sunt tot felul de asociaţii, de organizaţii care, de multe ori, poate şi pe bună dreptate, există nişte situaţii unde se comit nişte exagerări din partea profesioniştilor şi atunci cu siguranţă trebuie să privim către viitor, către evoluţie”, a spus Lucian Paziuc, în deschiderea Congresului Naţional de Psihiatrie de la Sibiu.
Totodată, acesta a subliniat că un spital de psihiatrie nu trebuie să fie „un coş de gunoi” în care să fie „aruncaţi” pacienţii abandonaţi de sistem.
„Evoluţia spitalelor de psihiatrie, din punctul meu de vedere, ca şi medic psihiatru şi preşedinte al acestei asociaţii, trebuie să înţelegem că spitalele vor trece în următorii ani printr-o transformare. Nu vom putea funcţiona în continuare în felul în care funcţionăm acum, spitalizare de acuţi şi cronici şi doar atât. Va trebui să existe o deschidere către comunitate, va trebui să avem într-adevăr o psihiatrie socială, foarte puternică şi foarte bine pusă la punct, fiindcă pacientul bolnav psihic nu este doar al nostru, al spitalelor sau al cabinetelor de psihiatrie, ci este pacientul unei comunităţi, unde el trebuie să fie integrat, trebuie să-i fie găsit un loc de muncăS-ar putea să n-aibă o familie care să fie o familie sănătoasă sau s-ar putea să fie o familie toxică şi atunci el trebuie scos de mediul respectiv şi nu aruncat într-un coş de gunoi la spitalul de psihiatrie, cum de foarte multe ori se întâmplă. Da, sunt şi la ora de astăzi, când vorbesc, pacienţi abandonaţi de sistem în spitalele de psihiatrie”, a adăugat preşedintele ASPPR.
Potrivit acestuia, este nevoie de „nişte politici foarte sănătoase la nivel de stat, de ţară, care să ne facă să înţelegem că aşa nu se mai poate”.
„Am tot băgat de-a lungul anilor sub preş situaţia sănătăţii mintale. (…) Spitalele nu au rolul de a preveni, foarte puţin facem noi prevenţie şi profilaxie. Aici trebuie să existe nişte politici foarte sănătoase la nivel de stat, de ţară, care să ne facă să înţelegem că aşa nu se mai poate!”, a mai subliniat medicul Lucian Paziuc.
ASPPR reprezintă 95 % din spitalele cu această specialitate de la noi din ţară.
Asociația Română de Psihiatrie și Psihoterapie organizează la Sibiu Congresul Național de Psihiatrie. Peste 900 de specialiști din țară și din străinătate sunt prezenți în perioada 19-22 martie, la cea de a IX-a ediție a evenimentului. Lucrările manifestării științifice au debutat miercuri, cu prezentări despre psihiatria forensică, cea de legătură și o introducere în medicina adicției. Printre invitații de marcă ai evenimentului de la Sibiu, se numără Sir Graham Thornicroft (Londra), care a vorbit despre sănătatea mintală la nivel mondial și Profesorul Norman Sartorius (Geneva), fostul director al Diviziei de Sănătate Mintală a Organizației Mondiale a Sănătății, cel care a condus atât Asociația Mondială de Psihiatrie, cât și Asociația Europeană de Psihiatrie. Aceștia au susținut sesiuni plenare despre viitorul psihiatriei.
În cadrul ceremoniei de deschidere a lucrărilor Conferinței a luat cuvântul Președintele Asociației Române de Psihiatrie și Psihoterapie (ARPP), șef lucrări univ. Dr. Ana Giurgiuca, care a invitat profesioniștii din domeniul sănătății să contribuie activ la dezbaterile esențiale privind viitorul domeniului în România.
„Numai printr-un efort comun și susținut putem să îmbunătățim îngrijirile asociate sănătății mintale și să creștem impactul pozitiv asupra vieții persoanelor care se luptă cu tulburări psihiatrice în România. Această conferință reprezintă un moment esențial pentru un dialog constructiv, menit să militeze pentru reorganizarea și consolidarea capacității sistemului național de sănătate mintală.”, a declarat Dr. Ana Giurgiuca
La Sibiu urmează alte trei zile de lucrări, la care au confirmat prezența 13 lectori invitați din străinătate și aproximativ 180 de lectori naționali. În cadrul evenimentului național dedicat psihiatriei vor fi susținute 6 cursuri pre-congres, 50 de sesiuni științifice, 4 simpozioane ale companiilor partenere, 2 sesiuni de postere și una de comunicări orale ale tinerilor psihiatri.
„Țin să vă mulțumesc că sunteți aici. Ce urmează? Încă 3 zile de congres, peste 200 de speakeri din țară și străinătate, cărora le mulțumesc pentru efortul de a veni și vor urma să țină aceste prelegeri. Peste 900 de oameni care s-au înscris la congres, 6 cursuri pre-congres, țin să le mulțumesc domnilor profesori care au obținut aceste cursuri pre-congres. Avem peste 50 de sesiuni științifice, încă 4 sesiuni științifice ale companiilor partenere. Să nu uităm de comunicărilor orale, care sunt ale colegilor noștri, tineri, medici rezidenți, care sunt tot timpul alături de noi”, a anunțat la finalul ceremoniei oficiale de deschidere, președintele elect al ARPP, conf. Univ. Dr. Ciprian Băcilă.
Printre invitații prezenți la Sibiu se numără: Prof. Dr. Silvana Galderisi, Prof. Dr. Norman Sartorius, Sir Graham Thornicroft, Acad. Prof. Univ. Dr. Maria Grigoroiu-Șerbănescu, Acad. Prof. Univ. Dr. Mircea Lăzărescu, Prof. Univ. Dr. Andrea Raballo, Prof. Univ. Dr. Norbert Nedopil, Prof. Univ. Dr. Michael Davidson, Prof. Univ. Dr. Luis Madeira, Prof. Dr. Laura Shields-Zeeman, Prof. Dr. Pamela Taylor și Dr. Elisabeth Balint.
În contextul Campaniei Naționale de prevenire a corupției intitulată „E timpul să nu mai dăm și noi ceva!”, ofițeri din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticoruptie Sibiu, cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise Conducere și Înmatriculări Vehicule Sibiu, au desfășurat în perioada 18 – 25 martie activități de educație, în rândul cursanților școlilor de șoferi și a instructorilor auto, prin promovarea unor mesaje cu conținut informativ-preventiv anticorupție.
Cu această ocazie s-a urmărit creșterea gradului de conștientizare a fenomenului corupției și a consecințelor acestuia, în vederea schimbării percepției cetățenilor cu privire la faptul că „în România nu se poate obține nimic fără a da șpagă”.
„Reamintim cetățenilor că, la nivel local, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Sibiu și au posibilitatea de a sesiza faptele de corupție aflate în competența de cercetare a DGA lanumerele de telefon 0269/208322, 0269/208183, la adresa de e-mail sibiu.dga@mai.gov.ro sau direct la sediul Serviciului Județean Anticorupție Sibiu, din municipiul Sibiu, str. Ștefan cel Mare, nr.193, județul Sibiu. De asemenea, la nivelul Direcției Generale Anticorupție faptele de corupție pot fi sesizate, prin apelare gratuită, la Call-center anticorupţie 0800.806.806.” se arată într-un comunicat al instituției.
Sindicatul Artiștilor Instrumentiști din Filarmonica Sibiu a anunțat o nouă grevă de avertisment, de această dată pentru a împiedica desfășurarea concertului educativ “Petrică și lupul”. Însă, ca într-o paralelă a poveștii muzicale, SAIFS a strigat degeaba, fiindcă instanța a hotărât că nu va fi nici o grevă.
Peste 600 de copii din Sibiu vor participa mâine, 21 martie, la cele două reprezentații ale concertulului educativ “Petrică şi Lupul” (muzica: Serghei Prokofiev, dirijor: Eduard Dąbrowski, narator: Adrian Neacșu). Evenimentul este dedicat în special copiilor cu sindromul Down aflați în grija Fundaţiei Un Copil O Speranţă Sibiu (UCOS).
În cadrul unui parteneriat cu Fundația UCOS, 100 de locuri au fost alocate gratuit pentru copiii cu sindrom Down și însoțitorii acestora. De asemenea, cei de la UCOS vor organiza în foaierul filarmonicii un bazar caritabil pentru strângere de fonduri. Fundaţia UCOS este unicul furnizor de servicii de recuperare şi terapie integrate pentru copii cu dizabilitate, retard mental, sindrom Down, boli rare, handicap psiho-neuro-motor de vârstă mică din județul Sibiu, care oferă servicii adaptate pentru integrare socială, şcolară şi viață independentă în complexul de servicii pentru dizabilitate. Terapiile oferite sunt complexe şi se desfășoară pe toate ariile de dezvoltarea copilului. Parteneriatul Filarmonicii Sibiu cu UCOS își dorește să susțină integrarea socială a copiilor cu handicap, să le ofere acestora un sprijin emoțional și, mai mult, să contribuie la informarea și educația comunității sibiene în ceea ce înseamnă respectarea drepturilor copiilor cu handicap.
Evenimentul a fost la un pas de dezastru. Marți, SAIFS a adus la cunoștința instituției faptul că membrii săi vor desfășura o grevă de avertisment cu încetarea lucrului, în data de 21 martie, în intervalul orar 10:00-12:00. Și de această dată, instituția s-a adresat instanței judecătorești, iar sentința a sosit astăzi, de Ziua Internațională a Fericirii: prin Hotărârea nr. 231/2025; Tribunalul Sibiu a admis cererea formulată de Filarmonica de Stat Sibiu, a constatat nelegalitatea grevei de avertisment și a dispus încetarea grevei de avertisment anunțată pentru data de 21 martie.
Municipiul Mediaș a dobândit recent, în urma unei sentințe judecătorești definitive, calitatea de proprietar cu drepturi depline a Lacului Heleșteu, situat pe strada Moșnei (DJ141 Mediaș – Moșna). Astfel, municipalitatea intenționează să implementeze un amplu proiect pentru dezvoltarea și valorificarea potențialului turistic și recreativ al zonei Heleșteu, prin amenajarea unui spațiu de agrement destinat medieșenilor de toate vârstele, pentru petrecerea timpului liber prin desfășurarea de activități sportive și recreative.
De asemenea, lacul va putea fi utilizat în mod gratuit de către cei interesați, pentru practicarea pescuitului recreativ, cu respectarea normelor și prevederilor în vigoare și a perioadei de prohibiție, care a fost stabilită pentru acest an pentru o perioadă de 60 de zile, între 9 aprilie și 7 iunie (Ordinul nr. 23/297/2025, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 1 februarie 2025).
„Primăria Municipiului Mediaș a dobândit recent, după foarte mulți ani, în urma unei sentințe judecătorești definitive, calitatea de proprietar cu drepturi depline asupra Barajului Heleșteu. Pentru că în spațiul public se transmit minciuni și dezinformări, fac următoarele precizări: pescuitul în zona barajului nu va fi oprit, acesta va fi gratuit cu respectarea regulamentului pe care îl vom pune la dispoziția celor interesați în perioada următoare. De asemenea, trebuie respectată perioada prohibiției, care este între 9 aprilie și 7 iunie. În perioada următoare, vom lansa spre dezbatere publică un proiect care va include atât amenajarea unui loc pentru cei care îndrăgesc pescuitul, dar și o zonă de agrement pe care cu siguranță o așteaptă medieșenii, de foarte mulți ani“, a declarat primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman.
Direcția de Sănătate Publică Sibiu a marcat Ziua Internațională a Fericirii printr-o postare plină de optimism și sfaturi pentru o stare de bine. Instituția a explicat, într-un ton relaxat, ce înseamnă fericirea din punct de vedere științific și cum poate fi menținută prin obiceiuri sănătoase. Iată mesajul integral transmis de DSP Sibiu:
„Azi e o zi cu totul specială! Și nu pentru că e joi, iar în aer se simte deja parfum de weekend, ci pentru că… azi e ZIUA INTERNAȚIONALĂ A FERICIRII!!! Chiar, știi ce e fericirea?
Științific vorbind, „vinovat” pentru producerea stării de fericire este un adevărat cocktail de substanțe secretate de către organismul uman. Vorbim aici despre dopamină, care este hormonul bucuriei, serotonina – hormonul bunei dispoziții și oxitocina – hormonul iubirii. Întâlnirea dintre cele trei ingrediente se transformă în euforie, liniște și pozitivitate!
Dacă vrei ca organismul tău să fie sănătos, iar tu să trăiești fericirea pe deplin, nu uita să bei suficientă apă, să faci mișcare zilnic (sportul favorizează secreția hormonilor fericirii), să te odihnești suficient, să te înconjori de oamenii pe care îi iubești, să nu uiți să fii motiv de fericire și pentru alții (se spune că fericirea e mai mare atunci când oferi decât atunci când primești) și să-ți transformi în Ziua Fericirii fiecare zi (Fă Rai din ce ai!)”**
Un mesaj simplu, dar esențial, care ne amintește că fericirea nu depinde doar de evenimente speciale, ci poate fi cultivată zilnic prin alegeri conștiente și sănătoase.
Fostul primar al orașului Cisnădie, Gheorghe Huja, acum consilier local, a ieșit la atac după o perioadă în care nu a mai avut intervenții publice. Într-o postare pe Facebook, Huja analizează recentele decizii luate de actualul primar USR, Mircea Orlățan în Cisnădie:
Când Mircea Orlățan și-a preluat mandatul de primar al Cisnădiei i-am urat succes, sperând că se va pune în slujba comunității. Nu aveam mari speranțe în ceea ce îl privește, însă nu am crezut că poate coborî atât de mult ștacheta acestei demnități publice. După patru luni în fruntea Primăriei, Orlățan se poate lăuda că a reușit să distrugă ceea ce s-a clădit în ani. Și e doar la început.
A desființat cantina socială, unde oamenii necăjiți și vârstnicii fără ajutor mâncau o masă caldă, invocând faptul că organele de control au găsit unele nereguli. Doar că nu i-a impus nimeni închiderea cantinei, fiind suficientă remedierea situațiilor neconforme constatate. Dar e mai simplu să distrugi când nu ai în cap decât dorința de a doborî ceea ce s-a clădit în trecut. Mircea Orlățan a reușit performanța de a demola … performanța sportivă de la Cisnădie, lăsându-le pe jucătoarele echipei de handbal cu salariile neplătite de patru luni. Echipa fanion a orașului, care a scos în ultimii zece ani numele Cisnădiei în țară și peste hotare, a ajuns la mâna demolatorului Orlățan care vrea să suprime și această emblemă locală.
Despre oamenii de valoare care au plecat din Primărie din cauza lui sau despre cei pe care i-a pus pe liber, nu are rost să mai vorbim. Omul acesta e mânat doar de dorința de a se răzbuna pe vechea administrație locală, cea care a modernizat Cisnădia.
Preocuparea lui nu e dezvoltarea orașului, ci vânătoarea de vrăjitoare, dezinformarea și păcălirea oamenilor de bunăcredință. Actualul primar al Cisnădiei nu se luptă pentru cisnădieni, ci se luptă cu adversari închipuiți, cu fapte închipuite. Acesta este modul în care își poate masca nepriceperea, lucru constatat de tot mai mulți cisnădieni. Ura și neputința îl transformă într-un buldozer care încearcă să demoleze tot ce s-a construit cu efort și sacrificiu. Orlățan folosește dubla măsură în tot ceea ce face și spune, dublând declarativ până și populația din Cartierul Arhitecților, oameni cărora le-a promis atât de multe și le va oferi atât de puțin. Atacurile furibunde la adresa mea din partea unui om care, spre deosebire de mine, nu a demonstrat nimic în viața lui, mă lasă rece. Mă doare, însă, atacul susținut la adresa normalității și a bunului simț. O comunitate care te-a învestit cu încredere nu merită un comportament atât de josnic și înveninat. Dar Mircea Orlățan e un om prea mic pentru a înțelege asta.
Domnule Orlățan, dacă cantina era în cartierul Arhitecților, vă mai permiteați să o desființați?
Un număr de 100 de studenţi ai Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu au luat parte, pe bază de voluntariat, la sfârșitul săptămânii trecute, la proiectul „Livezi comunitare”, lansat de organizația Savori de Roza și susținut și promovat de BNI România.
Această inițiativă își propune să creeze în fiecare comunitate o livadă care să fie îngrijită de membrii acesteia și a cărei recolte să fie împărțite. Astfel, în perioada martie-mai, vor fi plantați 200.000 de pomi fructiferi și 50.000 de puieți de arbori, în 7 județe ale țării. În Sibiu acțiunile de plantare se vor realiza pe suprafețe de aproximativ 30 hectare.
Proiectul „Livezi comunitare” urmărește transformarea terenurilor virane și a pârloagelor în spații dedicate educației ecologice, în care participanții să poată învăța despre grădinărit, permacultură, biodiversitate și îngrijirea sustenabilă a mediului.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul sunt strict necesare în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul sunt necesare în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.