7.9 C
Sibiu
luni, 12 mai, 2025
Acasă Blog Pagina 73

Sibiul, pe drumul unui viitor mai verde. Campania pentru colectare selectivă continuă

0
În județul Sibiu, colectarea selectivă a deșeurilor devine tot mai accesibilă datorită noilor recipiente achiziționate de Consiliul Județean Sibiu. Această inițiativă face parte dintr-o campanie continuă de informare a sibienilor pentru un comportament responsabil față de mediu.

„Colectarea selectivă a deșeurile devine tot mai simplă în județul Sibiu, mulțumită noilor recipiente achiziționate de către Consiliul Județean Sibiu.

Continuă campania prin care informăm sibienii cu privire la modul corect de colectare a deșeurilor, conștienți fiind că doar așa putem reduce cantitatea de resturi menajere care ajunge la groapa de gunoi.

Mulțumim primăriilor din Turnu Roșu, Dârlos, Laslea, Alma, Dumbrăveni, Ludoș, Apoldu de Jos, Racovița și Miercurea Sibiului, precum și școlilor și comunităților care ne-au primit!

Proiectul „Recipiente de colectare a deșeurilor” este implementat de Consiliul Județean Sibiu cu fondurile nerambursabile obținute de la Uniunea Europenă, prin POIM 2014 -2020 și PDD 2021 – 2022” – au transmis reprezentanții CJ Sibiu pe pagina de Facebook.

Foto-Video: Grădinițele din Mediaș, dotate cu jucării și echipamente educaționale, prin proiect european

0

Distribuirea produselor achiziționate în cadrul proiectului „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe din Municipiul Mediaș, Județul Sibiu”

Luni, 27 ianuarie 2025, a continuat distribuirea produselor achiziționate în cadrul  proiectului finanțat din fonduri europene „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe din Municipiul Mediaș, Județul Sibiu”, aferenteloturilor „Achiziție de materiale didactice“ și „Achiziție mobilier săli de clasă”. Primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman, a fost prezent la Grădinița nr. 12 din municipiul Mediaș, care a fost dotată cu o serie de produse achiziționate în cadrul proiectului, dintre care cele mai importante sunt: diverse jucării (miniechipamente casnice din lemn – aragaz, mașină de spălat, chiuvetă,  păpuși, cărucioare, pătuțuri de jucărie, truse de meserii, seturi magnetice), cărți din material textil/plastic/cartonate cu tematici adecvate, jocuri senzoriale, echipamente și costume pentru diferite roluri, măsuțe, scăunele, băncuțe și dulapuri pentru depozitarea materialelor didactice.

Proiectul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe din Municipiul Mediaș, Județul Sibiu” este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – Educație, beneficiarii fiind toate instituțiile de învățământ preuniversitar, gimnazial și liceal din municipiul nostru.

În cadrul proiectului, unitățile de învățământ medieșene vor fi dotate cu mobilier, materiale didactice, numeroase echipamente pentru laboratoare, săli de sport și spații de joacă, precum şi dotări audio-vizuale şi IT adaptate învăţământului interactiv.

„Asigurarea unei baze materiale corespunzătoare pentru tot ce înseamnă sistem de învățământ în municipiul Mediaș rămâne o prioritate pentru mine și în acest mandat. Mă bucură să observ că și grădinițele din Mediaș beneficiază, în urma unui program pe care l-am derulat împreună pe fonduri europenme nerambursabile, de o bază materială corespunzătoare și aici mă refer la material și nu în ultimul rând la foarte multe jucării. Vom continua să susținem activitatea sistemului de învățământ pe toate căile pe care le  avem la dispoziție“, a declarat primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman.

În cadrul acestui proiect, am primit kituri educaționale, mese luminoase, fotolii, dulapuri pentru materialele didactice, mai multe fotolii pentru colțul de odihnă, relaxare, truse de meserii, păpuși multiculturale, bucătării. Acestea sunt extrem de utile, mai ales în procesul instructiv-educativ din cadrul unității noastre și al structurii noastre, Grădinița nr. 1 de pe strada Azilului. Mulțumim pe această cale domnului primar și echipei sale, precum și tuturor celor implicați pentru realizarea și ducerea la bun sfârșit a acestui proiect, în numele întregului colectiv, al copilașilor și al părinților“, a transmis directorul Grădiniței nr. 1, doamna Alina Roman.

Primarul Cisnădiei, Mircea Orlățan face Ansamblu Folcloric

0
Printre proiectele de hotărâre propuse Consiliului Local Cisnădie la finele lunii ianuarie, se găsește și unul care prevede înființarea unui Ansamblu Folcloric pe lângă Casa de Cultură Cisnădie. Inițiativa aparține managerului Casei de Cultură, Marius Țuță, preluată de primarul Mircea Orlățan.

Conform proiectului, noul Ansamblu Folcloric își va desfășura activitatea la Casa de Cultură Cisnădie și va constitui formații de dansuri și muzică pentru păstrarea tradițiilor zonei.

Acesta este constituit după modelul celor deja existente în alte orașe din județul Sibiu. Marius Țuță, managerul Casei de Cultură Cisnădie a scris în nota de fundamentare a inițiativei sale că un Ansamblu folcloric păstrează tradițiile locale, dar promovează și tinerele talente și imagine orașului.

Soluție la blocajele de trafic din Sibiu: Primăria investește 3,4 milioane de lei în extinderea străzii Henri Coandă

0
Primăria Sibiu va investi aproximativ 3,4 milioane de lei în extinderea străzii Henri Coandă, situată în cartierul Lazaret, pentru a reduce blocajele de trafic din zona de acces dinspre A1. Proiectul, care a fost deja introdus pe ordinea de zi a Consiliului Local, vizează lărgirea unui tronson al străzii și reconfigurarea traficului din zona Industrială Est. Unul dintre principalele obiective este crearea unei benzi suplimentare, care va facilita accesul dinspre strada Mașiniștilor către centrul orașului, mai ales în orele de vârf, reducând astfel aglomerația.

Pe lângă această lărgire a carosabilului, lucrările vor include și amenajarea unui trotuar nou și îmbunătățirea sistemului de colectare și evacuare a apelor pluviale. Tronsonul vizat pentru lucrări se află între km 0+560 și 0+932, între intrarea la societatea TransAgape și intrarea la Sembraz. Autoritățile speră că aceste investiții vor îmbunătăți semnificativ traficul, sporind astfel confortul și siguranța rutieră, atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni.

Raluca Turcan: „Am luat notă de tentativa jalnică de politizare a furtului din Olanda, derulată de fostul ministru PSD al Culturii, Lucian Romașcanu” (C.P)

0
Raluca Turcan a reacționat pe rețelele sociale după ce fostul ministru PSD al Culturii, Lucian Romașcanu, a încercat să politizeze furtul de la Muzeul Drents din Olanda. Aceasta a declarat că atacurile sale sunt fără fundament și a clarificat rolul Ministerului Culturii în acest incident, menționând reglementările clare și noile măsuri introduse în 2023. Turcan a lansat și un mesaj către PSD, criticând atitudinea acestuia față de coaliția de guvernare.

Declarația completă a Ralucai Turcan: „Am luat notă de tentativa jalnică de politizare a furtului din Olanda, derulată de fostul ministru PSD al Culturii, Lucian Romașcanu. Uman, pot să înțeleg frustrarea lui Lucian Romașcanu că după ce nu a mai fost ministru am reușit deblocarea multor proiecte restante, între care schema de sprijin pentru cinematografie, precum și multe alte proiecte benefice pentru oamenii de cultură din România. Însă afirmațiile fără acoperire pe care le face nu pot să rămână fără un răspuns. Ca urmare a încercărilor PSD de politizare a furtului de la Muzeul Drents, fac următoarele precizări clare:

  • Ca și în mandatul lui Lucian Romașcanu, ministrul nu se ocupă cu paza expozițiilor din străinătate;
  • Contractul dintre Muzeul Național de Istorie a României și Muzeul Drents este foarte clar din acest punct de vedere, și el reglementează precis obligațiile juridice legate de asigurarea securității exponatelor;
  • Noile reglementări, introduse chiar la propunerea mea, în 2023, se referă la necesitatea unei hotărâri de guvern dacă sunt implicate MAI MULTE autorități și instituții. Acest paragraf a fost introdus pentru a reglementa implicarea unor instituții militare, de exemplu, în transportul exponatelor, cum a fost cazul expoziției de la Roma;

Singura instituție implicată în proiectul realizat cu Muzeul din Drents este MNIR aflat în subordinea Ministerului Culturii. Și în final aș vrea să mai fac o precizare. Este regretabil ca un prim ministru să dea informații manipulatoare despre un fost membru al cabinetului său, doar pentru a acoperi NIMICUL din mandatul unui prieten, Lucian Romașcanu. Suntem într-o coaliție de guvernare și este profund dăunător și imoral ca un partener, cu premier în funcție, să instrumenteze un linșaj la adresa unui fost ministru PNL. Am încredere totală că adevărul va ieși la suprafață ca uleiul deasupra apei. Doar hoții trebuie să se teamă!”

„Fuga Lolelor” 2025: Agnita păstrează vie o tradiție veche de sute de ani

0
SURSA FOTO: Casa de Cultură ,,Ilarion Cocișiu"Agnita - FACEBOOK
Ieri, 26 ianuarie, Agnita a fost din nou plină de energie și culoare, când localnicii au sărbătorit „Fuga Lolelor”, una dintre cele mai iubite și vechi tradiții ale orașului. Această sărbătoare, care datează din Evul Mediu, are la bază legenda Ursulei, o tânără curajoasă care a salvat orașul de invazia tătarilor. În fiecare an, lolele, personaje mascați și înfricoșători, pornesc în procesiune pe străzile orașului pentru a alunga spiritele rele și a aduce bunăstare.

Primarul Agnitei, Schiau Gull Alin Ciprian, a transmis un mesaj emoționant despre importanța acestei tradiții: „Agnita a celebrat, cu aceeași bucurie, una dintre cele mai iubite tradiții – Fuga Lolelor, un simbol al curajului, unității și moștenirii noastre culturale. Este onorant să vedem atât de mulți copii și tineri implicați, pentru că ei vor duce mai departe aceste obiceiuri și vor păstra vie legătura cu rădăcinile noastre. Apreciem eforturile Asociației Breasla Lolelor, membrilor acesteia și ale voluntarilor care mențin această tradiție vie, aducând bucurie în comunitate. Felicitări, dragi lole, pentru energia și entuziasmul vostru! Vă mulțumesc tuturor!”

Evenimentul a început dimineața devreme cu o procesiune a breslelor meșteșugarilor din Agnita, însoțită de lole care, cu bicele și talăngile lor, au animat străzile. Apoi, paradele au continuat cu opriri pentru a aduce în față tradițiile breslelor croitorilor, dogarilor, blănarilor și păpucarilor. La final, lolele au adunat mulțimea, împărțind gogoși și făcând un spectacol de neuitat. Acest obicei, organizat din 2007 de Asociația „Breasla Lolelor”, rămâne o dovadă a energiei și a dorinței locuitorilor de a păstra vie o tradiție care face parte din identitatea lor culturală.

SURSA FOTO: Casa de Cultură ,,Ilarion Cocișiu”Agnita – FACEBOOK

Tamponare „alcoolizată” pe strada Lupeni din Sibiu. S-a „înverzit” etilotestul!

0
Un sibian în vârstă de 39 de ani are acum dosar penal după ce s-a urcat beat la volan. Mai mult, având vederea și atenția tulburate, a pierdut controlul direcției de deplasare și a bușit o altă mașină parcată.

Evenimentul rutier a avut loc ieri, în jurul orei 20:30, pe strada Lupeni din municipiul Sibiu. Conform IPJ SIBIU, evenimentul s-a soldat numai cu pagube materiale însă testarea alcoolscopică a conducătorului auto a indicat o valoare de 1,07 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

După 3 ani de stagnare, Primăria Sibiu mărește alocația de hrană pentru vârtsnici și cei săraci

0
ciorbadevarza
Primăria Sibiu propune consilierilor locali mărirea la 26 de lei/zi/persoană alocația de hrană servită în Centrul pentru Persoane Vârstnice și la Cantina Socială. Pentru Azilul de noapte alocă 10 lei/zi/2 mese reci/persoană. Mărirea vine în contextul inflației prețurilor la alimente.

Puțini știu că de 3 ani de zile, Primăria Sibiu a ales să aloce sumele MINIME stabilite de lege pentru mesele oferite persoanelor vârstnice din Căminul de bătrâni de pe strada Coșbuc, dar și săracilor care iau mese de la Cantina Socială sau cei veniți la Azilul de Noapte. Statul a impus un cost minim zilnic de 22 de lei, iar Primăria Sibiu, deși putea mări acest cost legal și avea și resursele necesare, a decis să îl păstreze. Pentru Azilul de Noapte, suma acum mărită la 10 lei/persoană ar trebui să acopere două pachete de mâncare reci (mic dejun și cină).

La bătrâni, s-a gătit de 3 ani de zile, cu 22 de lei pe zi, 3 mese și două gustări în fiecare zi. Noroc de sponsorizările și donații primite de Centrul pentru îngrijirea persoanelor vîrstnice, altfel suma era insuficientă pentru asigurarea unei hrane sănătoase.

EDITORIAL: Atacul lui Ciolacu la oamenii lui Iohannis

0
Pentru un prim-ministru de conjuctură și de coaliție, Marcel Ciolacu (PSD) se comportă extrem de ciudat în ultima vreme. Dincolo de aberațiile care le postează pe TikTok demne de un copil de clasa a III-a, premierul României a lansat un atac concertat cu cei din PSD, contra oamenilor președintelui Iohannis. Un fel de puci din interior, pe lângă puciul încercat și nereușit de Georgescu și ai lui. Furtul obiectelor de patrimoniu din Olanda a devenit un prilej de atac la Raluca Turcan, fost ministru al Culturii, deputat PNL de Sibiu, considerată principalul om al lui Iohannis în fostul Guvern. Momentan, înlăturată.

Chiar dacă Raluca Turcan a primit un post de vicepreședinte la Camera Deputaților, este evident că la formarea guvernului Ciolacu II, ea a fost înlăturată din Guvern. Nu pe criterii de profesionalism, ci politice. Chiar și noii lideri PNL au plecat capul la șeful PSD și au repudiat toți oamenii aliați lui Iohannis din cadrul PNL. Momentan sunt trași deoparte.

Oricâte înjurături are parte pe internet Raluca Turcan sau atacuri directe de la PSD-iștii frustrați (a se citi alde Romașcanu, care în calitate de Ministru al Culturii a blocat activitatea ministerului), activitatea sa la final de mandat la acest minister a lăsat urme clare și benefice. Nu înșir eu aici realizările, dar oamenii din instituțiile subordonate le-au simțit. Să vii, însă, acum, tu Ciolacu sau tu Romașcan și să arunci vina pe fostul ministru PNL, partid care guvernează și acum cu PSD, mi se pare de prost gust. Mai ales că respectiva expoziție are un contract beton făcut de Muzeul Național de Istorie și cel din Olanda, așa cum a apărut astăzi în presa centrală. Românii au cerut și primit de la olandezi în scris de toate: securitate, transport, asigurare de peste 30 milioane de euro, promovare etc. Altfel spus au dat obiectele spre vizionare și olandezii au plătit pentru tot.

Astfel de expoziții sunt importante pentru promovarea imaginii României. Acum vreo doi ani, la o discuție cu Alexandru Chituță, manager la Muzeul național Brukenthal îmi spune cât de costisitor este să duci o expoziție în străinătate, chiar și în România. Totuși Chituță a deschis parteneriate, a dus expoziții în țară și va duce și în străinătate. Dar, ca și cei de la Muzeul Național de Istorie, tot pe banii străinilor, că românii nu dau bani. A se citi, Guvernul românilor, acela condus de Ciolacu. După jaful din Olanda, Chituță a făcut un apel public la finanțarea muzeelor din România, la protecția asgurată de Jandarmeria Română. Ca o paranteză, nu am înțeles niciodată sensul existenței acestei instituții. Sincer.

Revenind la atacul lui Ciolacu contra oamenilor lui Iohannis, acesta ascunde de fapt un atac contra lui Iohannis. Cum pe față nu e capabil, o ia pe ocolite. Și semnele nu sunt doar la fostul ministru al Culturii, Raluca Turcan, ci vâltoarea a început și în serviciile secrete, dar și alte instituții. Nu m-aș mira ca PSD să ne pregătească o surpriză, taman în preajma alegerilor prezidențiale. Că toată povestea cu Crin Antonescu este doar o poveste… Iar Ciolacu a mai declarat el seara ceva și dimineața a făcut altceva, așa că pe cuvântul loui poți face ceva… doar nu te poți baza!

PS: Pentru final vă las un video realizat de premierul Marcel Ciolacu, la el în birou, la guvern și postat public…. spune tot!

Lansare specială la Sibiu: Revista Euphorion marchează 35 de ani de literatură și artă, cu un omagiu adus poetului Iustin Panța

0
Sursa foto: Facebook - Revista Euphorion
Miercuri, 29 ianuarie, de la ora 18:00, Galeria de Artă ATU TOY NAC (Str. 9 Mai, Nr. 10) găzduiește un eveniment special: lansarea celui mai recent număr al revistei de literatură și artă Euphorion (4/2024). În cadrul evenimentului, iubitorii de literatură se vor bucura și de un recital de poezie din creația lui Iustin Panța, poet strâns legat de burgul de pe malurile Cibinului.

Ajunsă la 35 de ani de existență, Euphorion, fondată în 1990 de Uniunea Scriitorilor, continuă să fie un pilon al culturii sibiene, oferind texte de opinie, critică literară, poezie, dramaturgie și proză. În acest număr, revista surprinde și prin fotografii care imortalizează Sibiul într-o lumină crepusculară, dar și imagini inedite cu poetul Iustin Panța. La eveniment vor participa nume cunoscute precum Dumitru Chioaru, Ioan Radu Văcărescu, Cătălin Neghină, Savu Popa și Joachim Wittstok, alături de autori și iubitori de literatură din Sibiu.

„Euphorion este o matrice literară care a dat naștere unui univers de idei și creații. Sunt onorat să fac parte din această poveste care împlinește 35 de ani. Vă invităm să descoperiți pe viu acest produs cultural excepțional!”, a declarat Decebal N. Todăriță, unul dintre poeții publicați în acest număr.

Zbor redirecționat la Sibiu din cauza ceții! Întârzieri de peste 3 ore!

0
Ceața densă a dat peste cap traficul aerian de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj.

Conform primelor date, zborul din această dimineață al companiei AnimaWings, pe ruta București – Cluj a fost redirecționat pe Aeroportul Sibiu. Astfel, au apărut întârzieri și de 3 ore, în special la zborurile companiei HiSky, pe ruta Cluj – București.

Veste bună: Drumurile modernizate de Consiliul Județean Sibiu vor avea continuitate și în județul Brașov

0
Consiliul Judeţean Braşov a semnat joi, 23 ianuarie, contractele pentru proiectarea și execuția modernizării a două sectoare de drum județean din zona Făgăraș, finanțate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Cele două tronsoane, parte din drumul județean DJ 104D Făgăraș – Șoarș – Bărcut – limita județului Sibiu, însumează 25,44 km și vor facilita o circulație mai bună între Făgăraș și satele din apropiere, oferind totodată o alternativă la DN1.

Primul tronson, de 10,085 km, între Făgăraș și Șoarș, și cel de-al doilea, de 15,355 km, între Șoarș, Bărcut și limita județului Sibiu, vor fi complet reabilitate, de la fundație până la suprafața de rulare. Lucrările includ modernizarea acostamentelor, podurilor, podețelor, acceselor la proprietăți, stațiilor de transport public și semnalizărilor rutiere. Proiectarea va dura 6 luni, iar execuția lucrărilor are un termen de finalizare de 30 de luni.

Lucrările pe sectorul Făgăraș – Șoarș vor fi executate de Asocierea Diferit AG SRL – Diferit SRL – Viarom Construct SRL – Construct CDP SRL, cu o valoare a contractului de 36,1 milioane de lei. Sectorul Șoarș – Bărcut – limita cu județul Sibiu va fi realizat de SC PORR Construct SRL, pentru suma de 69,9 milioane de lei.

Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, a subliniat interesul ridicat al constructorilor pentru aceste proiecte, precizând că 11 operatori economici au participat la licitații. Contestațiile depuse au fost soluționate favorabil administrației județene, permițând semnarea contractelor.

Pentru implementarea proiectelor, Consiliul Județean Brașov a accesat 140 de milioane de lei prin Programul „Anghel Saligny”, câte 70 de milioane pentru fiecare tronson.

Elevii din Sibiu revin la școală după o săptămână de frig și cursuri online

0
clasa goala
Sursa foto: ARHIVA
80 de elevi din clasele a VIII-a de la Școala Gimnazială nr. 4 din municipiul Sibiu au revenit, începând de luni, la școală, după o săptămână în care au studiat online din cauză că a fost prea frig în sălile de clasă, amenajate în containere, unde nu a fost căldură, a declarat pentru AGERPRES purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), profesorul Constantin Dincă.

‘Cele 4 clase a VIII-a de la Școala 4 Sibiu au revenit la cursuri de dimineață’, a anunțat Constantin Dincă.

Potrivit purtătorului de cuvânt al ISJ Sibiu, Consiliul de administrație al Școlii Gimnaziale nr. 4 a hotărât ca elevii din cele 4 clase de a VIII-a care învățau în containere să treacă în online timp de o săptămână, după ce au rămas fără căldură din cauză că s-au stricat siguranțele electrice.

În ultima săptămână, o firmă a cuplat cele patru containere în care învață copiii la rețeaua electrică, separat de celelalte clădiri ale școlii, pentru a preveni ca siguranțele să se mai strice.

Sursa: Agerpres.ro

Sub 100 de metri de forat în Tunelul Daniela, parte din traseul autostrăzii Sibiu – Pitești

0
Veste bună! În tunelul Daniela, parte din traseul autostrăzii Sibiu – Pitești, mai sunt de forat mai puțin de 100 de metri.

Astfel, pe secțiunea a IV-a mai trebuie forăți mai puțin de 100 metri și se va străpunge Dealul Momaia de la un capăt la altul.

Pe acest lot se construiește primul tunel rutier la nivel de autostradă de pe acest drum de mare viteză, pe sub Dealul Momaia din județul Argeș, care are 2 fire principale separate și paralele, câte unul pentru fiecare sens de mers, denumite Tunelul Daniela (sensul de mers Sibiu-Pitești) și Tunelul Alina (sensul de mers Pitești-Sibiu).

Analize mai rapide pentru pacienții oncologici din Sibiu: Proiect de milioane pentru un diagnostic mai precis

0

  • Proiect de 8,4 milioane de lei derulat de Consiliul Județean Sibiu
Consiliul Județean Sibiu derulează un nou proiect esențial pentru creșterea calității serviciilor medicale destinate pacienților oncologici, prin modernizarea și dotarea Laboratorului de anatomie patologică din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu (SCJUS).

După finalizarea investițiilor, termenul de analizare a probelor va fi redus cu două săptămâni, iar acuratețea diagnosticării va fi semnificativ îmbunătățită.

În prezent, pentru stabilirea unui diagnostic, probele biologice sunt trimise la laboratoare din Cluj, București și Oradea, ceea ce prelungește timpul de analiză. Prin acest proiect vom achiziționa echipamente care vor permite prelucrarea probelor aici, în Sibiu, iar pacienții vor câștiga timp prețios pentru începerea tratamentelor de care au nevoie”, a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.

Laboratorul de anatomie patologică al SCJUS oferă servicii fundamentale pentru diagnosticarea bolilor oncologice, inclusiv prelucrarea biopsiilor și a pieselor operatorii, diagnostic histopatologic și citologic sau examinări imunohistochimice.

Vechimea medie a echipamentelor utilizate în laborator este de peste 16 ani, unele dintre acestea depășind chiar 40 de ani.

În cadrul proiectului derulat de către Consiliul Județean Sibiu vor fi achiziționate stații de lucru și dispozitive automatizate pentru procesarea, analiza, colorarea, arhivarea și digitalizarea probelor histopatologice și citologice. Acestea vor asigura trasabilitatea, precizia și eficiența diagnosticelor, inclusiv prin tehnici avansate precum imunohistochimia, analiza moleculară și patologia digitală, care permit investigarea tumorilor mamare, tumorilor de țesuturi moi, tumorilor pulmonare, metastaze sau limfoame.

Proiectul de modernizarea a laboratorului de anatomie patologică este finanțat prin Programul Sănătate și are o valoare totală de 8.418.843,05 lei, inclusiv TVA. 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului va fi asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), 13% din bugetul de stat, iar 2% reprezintă cofinanțarea din partea Consiliului Județean Sibiu.

Perioada de implementare a proiectului este de 16 luni, cu termen de finalizare în martie 2026.

Această nouă investiție vine în completarea proiectului de dotare a Secției de Oncologie din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu prin care va fi achiziționat un robot destinat amestecurilor citostatice și a patru echipamente de imagistică, valoarea acestora fiind estimată la aproximativ 25 milioane lei.

Importanța proiectelor este amplificată de creșterea alarmantă a incidenței bolilor oncologice. Conform datelor GLOBOCAN 2022, România înregistrează zilnic 297 de noi cazuri de cancer și 160 de decese cauzate de această maladie. Estimările arată că numărul cazurilor noi de cancer va crește cu 24% până în 2035, accentuând nevoia de echipamente moderne și acces echitabil la servicii medicale.

Sursa Foto: amt-centru.md

Premierele lunii februarie pe Scena Digitală: „Carpații ca niște pete pe pielea mea” și „Fado” cu Francisco Moreira!

0
Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică, circ și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) aduce publicului în luna februarie două premiere. Aceste creații s-au bucurat de un mare succes în cadrul FITS:
  1. „Carpații ca niște pete pe pielea mea”, de Thomas Perle, regia Mira Stadler, o producție Burgtheater, Austria.

„Karpatenflecken” relatează biografiile a trei femei, din trei generații diferite, aflate în mijlocul unei panorame istorice care își are începutul într-o mică regiune din Munții Maramureșului. O bunică, o fiică și o nepoată traversează granițele politice, geografice și lingvistice ale unei perioade care se întinde de-a lungul secolelor al XX-lea și al XXI-lea. Thomas Perle zugrăvește astfel un tablou pragmatic al acelor vremuri, fapt susținut de dialogul în mai multe limbi, inclusiv într-un dialect care aproape s-a pierdut în negura timpului.

„Karpatenflecken” i-a adus lui Thomas Perle prestigiosul premiu Retzhofer în 2019 și premiul Nestroy pentru cea mai bună piesă de teatru în 2023.

  • „Fado” cu Francisco Moreira, Portugalia.

Francisco Moreira este un nume răsunător printre artiștii fado din noua generație. Posesorul unei voci mlădioase și fermecătoare, acesta a cucerit generații întregi cu autenticitatea și interpretarea sa desăvârșită. Moreira a pornit pe calea muzicii încă din copilărie. El s-a bucurat de nenumărate realizări și momente remarcabile în carieră, având deja în palmares Grande Prémio do Fado 2013, iar munca sa a primit recunoaștere națională, ceea ce i-a adus șansa de a interpreta alături de cântăreți fado, cum ar fi Carminho și Hélder Moutinho.

Bilete și abonamente pe Scena Digitală

Pe Scena Digitală, abonamentul lunar, cel trimestrial, precum și cel anual includ cele peste 80 de spectacole disponibile, la care se adaugă lunar două producții în premieră. Iubitorii de teatru, film, dans și muzică pot alege abonamentul pentru 12 luni la preț de 6 luni, respectiv 299 lei, și abonamentul pentru 3 luni la preț de 2 luni, respectiv 89 lei. Abonamentul lunar costă 49 lei/lună. Spectatorii pot opta și pentru biletul individual, care permite vizionarea unui anumit spectacol la prețul de 30 lei. În perioada de valabilitate a abonamentului, spectacolele pot fi vizionate oricând, oriunde și de oricâte ori.  Biletul individual este disponibil patru ore de la activare și alegerea intervalului de timp pentru vizionare.

Platforma de video-on-demand Scena Digitală, distinsă cu premiul special UNITER, poate fi accesată pe site-ul www.scena-digitala.ro.

Toate spectacolele Scenei Digitale oferă și subtitrare în limba engleză.

„All We Imagine as Light” la ESTE Filmul de Miercuri de la Centrul Cultural ”Ion Besoiu” Sibiu

0
ESTE Filmul de Miercuri prezintă filmul „All We Imagine as Light”, un film premiat la Cannes, desemnat de New York Times drept cel mai bun film al anului 2024. Proiecția va avea loc miercuri, 29 ianuarie, de la ora 20.00, la Sala Mică a Centrului Cultural ”Ion Besoiu” din Sibiu.

ESTE Filmul de Miercuri prezintă filmul „All We Imagine as Light”, un film premiat la Cannes, desemnat de New York Times drept cel mai bun film al anului 2024. Proiecția va avea loc miercuri, 29 ianuarie, de la ora 20.00, la Sala Mică a Centrului Cultural ”Ion Besoiu” din Sibiu.

Prabha trăieşte în Mumbai şi este infirmieră. Viaţa ei cotidiană, întotdeauna gândită la secundă, se dă peste cap când femeia primeşte un cadou de la soţul înstrăinat. În acelaşi timp, colega ei mai tânără de apartament, Anu, ar da orice să găsească un locşor sigur pentru câteva clipe de intimitate cu iubitul ei. Iar iată că o excursie într-un orăşel de pe litoral le va da celor două femei ocazia de a-şi pune în sfârşit dorinţele în aplicare.

Premiul Grand Prix Cannes 2024.

Rating: N12 – nerecomandat copiilor sub 12 ani.

Preţul unui bilet este de 20 lei și se poate achiziționa online de pe Eventbook sau direct de la Centrul Cultural “Ion Besoiu”, în limita locurilor disponibile.

ESTE Filmul de Miercuri este un proiect organizat de Asociația Este Film.

Proiect cultural sprijinit de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Parteneri: Marquardt, Centrul Cultural „Ion Besoiu”, My Continental, Consomme Bistro, Centrul Cultural German Sibiu, Centrul Cultural Maghiar Sibiu, Cărturesti, Humanitas, Casa de Cultură a Municipiului Sibiu, Biblioteca Universității ”Lucian Blaga”, Universitatea ”Lucian Blaga”, Erasmus Librărie-Cafenea, Cinema Arta, Biblioteca Astra Sibiu.

Parteneri media: RockFM, Zile și Nopți, Goodtime magazine

Dan Barna, mesaj de comemorare: „Avem datoria să luptăm pentru ca ura și antisemitismul să nu mai facă victime niciodată” (C.P)

0
Europarlamentarul USR, Dan Barna, a transmis un mesaj pe Facebook, cu ocazia comemorării a 80 de ani de la eliberarea lagărului Auschwitz-Birkenau:

„Să nu uităm. Astăzi, mai mult ca niciodată!

80 de ani de la eliberarea lagărului Auschwitz-Birkenau şi dezvăluirea ororilor naziste ale Holocaustului. Ne reamintim astăzi de victimele acestui capitol întunecat al istoriei.

Nu putem uita ce ne-au învățat istoria şi mărturiile supraviețuitorilor. Avem datoria să luptăm şi să facem – azi și în viitor – tot ce ține de noi pentru ca ura şi antisemitismul să nu mai facă victime niciodată”.

Turiști fără echipament adecvat, salvați de către salvamontiștii sibieni

0
Salvamontiștii sibieni au fost solicitați să intervină în ajutorul unui grup de trei turiști aflați la Bâlea Lac.

Grupul era compus din turiști din Madrid și Spania, având vârste cuprinse între 45 și 51 de ani. Aceștia au urcat pe jos de la Bâlea Cascadă către Bâlea Lac fără echipament adecvat pentru condițiile din zonă.

Echipa Salvamont Sibiu a fost chemată pentru a acorda ajutor unei persoane de 45 de ani, care se afla în stare de epuizare la aproximativ 3 km de Bâlea Lac, pe Transfăgărășan. Salvatorii montani au intervenit rapid, oferind sprijin și evaluare medicală la fața locului.

Cei trei turiști au fost transportați în siguranță la telecabina Bâlea Lac și coborâți ulterior la Bâlea Cascadă.

Petrișor Petrescu, împrumutat șase luni la Șelimbăr

0

Sibianul Petrișor Petrescu se alătură echipei de liga secundă,CSC Șelimbăr, pentru următoarele 6 luni, sub formă de împrumut de la FC Argeș.


Petrescu se întoarce sub îndrumarea lui Ioan Luca, antrenor ce i-a oferit debutul în fotbalul senior.

Cu o vastă experiență, atât la nivelul Superligii României, cât și în Liga 2, Petrișor a mai evoluat la FC Hermannstadt, acolo unde a purtat banderola de căpitan al sibienilor, Academia Clinceni și FC Argeș. Pe plan local a îmbrăcat tricoul celor de la Voința Sibiu și FC Cisnădie.

Rășinari: invitație la șezătoare, acolo unde „tradiția adevărată e singura merinde sufletească”

0

La Muzeul Etnografic din Rășinari, tradițiile reînvie și creează punți între generații. În fiecare joi, între orele 16.00 și 18.00, șezătorile aduc laolaltă localnici și vizitatori care doresc să păstreze vie identitatea noastră națională prin portul popular, cântece, povești și meșteșuguri transmise din moși-strămoși.

Redăm mai jos textul integral publicat de reprezentanții Muzeului Etnografic Rășinari:
„Identitatea noastră națională nu ar însemna nimic fără portul popular, tradițiile și obiceiurile noastre, care sunt o punte între generații.
În fiecare joi, între orele 16.00–18.00, la Muzeul Etnografic din Rășinari, va fi șezătoare. Sunt așteptați toți cei pentru care „tradiția adevărată e singura merinde sufletească” (Liviu Rebreanu).

Rășinărenii s-au întâlnit și astăzi în șezătoare unde au tricotat, croșetat, au răsucit firul de lână și l-au depănat, au cântat, depănat amintiri și au spus strigături așa cum odinioară tineri și vârstnici petreceau în miez de iarnă:

„Șezătorile… se țin în nopțile de iarnă la casele economilor cu fete mari. Acolo se strânge și tineretul, fetele ca să-și toarcă zestrea, iar feciorii ca să le mai treacă o leacă din vreme, mai fiind și fetelor de ajutor la lucrul ce-l au înainte.
Flăcăii însă ca flăcăii: ajută ei cât ajută la adunatul firelor de tort de pe fuse, la descurcarea caierelor încâlcite, dar nu știu cum se face, că tortul iar se deșiră, îndrugătura se destramă și de la gât li se desfac fetelor firele de mătase, cu cari înfloresc ciupagele. Vorbele muștrătoare ale vreunei mătușe se amestecă atunci în murmurul de mânie al fetelor și feciorii, ca să nu-i mai cicălească baba, se răscumpără cu câte o snoavă sau cimilitură. Baba, ca să mai hărnicească fetele, spune și ea vreo minciună, iar de se întâmplă să fie prin șezătoare și Moș-Pățitul, atunci griji de nu merge lucrul strună.

Și când focul pâlpâie în vatră și afară geme crivățul printre arborii desfrunziți, parcă și poveștile se înșiră tot mai minunat din graiul moșului, care le știe ticlui cu atâta meșteșug, de să-l tot asculți și n-ai cap de-a te mai sătura.

Feciorilor din șezătoare le stă capul însă și la bazaconii. Unul din ei, neavând ce lucra, se face burdioasă și apoi ține-te la năzbâtii, de să moară fetele de râs nu alta. Altă dată te pomenești că un urs mormăie la ușă. Când dă să intre, câteva fetișoare mai curioase aleargă la ușă să vadă că ce-i? Dihania de sub blana de oaie în care e învălită își întinde iute mâinile după fete, care se grămădesc una în alta și scot niște țipete de parcă se apropie tătarii. Baba, de colo de la vatră, pune iute mâna pe mătură și să ia după mătăhală ca să o alunge din casă. Iar după ce se potolește alarma, să vezi atunci bătaie de cap: ci că a fost cutare, ba cutare cioban, sau coldan sau Dumnezeu știe… Și dacă așa nu ies la cale, scot cărțile sau bobii ca să ghicească din ele.

Așa își petrec în șezătoare, până ce trece adesea de miezul nopții. Și dacă se întâmplă să fie la îndemână și vreun fluieraș, tinerii se prind la joc și o mână într-una până mai este un fir de jar în vatră și un muc de lumânare pe masă.”

Primăria Șelimbăr: Acordurile de funcționare pentru operatorii economici se vor emite pe perioadă nedeterminată

0
Primăria Șelimbăr anunță că acordurile de funcționare pentru activitățile economice se vor emite pe o perioadă nedeterminată începând cu acest an.

Decizia vine datorită Legii 310/2024, care modifică art. 6 din Ordonanța Guvernului nr 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, și ca urmare a unor noi prevederi legislative aprobate de autoritățile centrale la finalul anului 2024.

Pentru a obține un acord de funcționare cu valabilitate pe termen nelimitat, agenții economici au obligația să se prezinte la Primăria Șelimbăr cu cel puțin 30 de zile înainte de data expirării acordului de funcționare în vigoare și să depună  fizic sau electronic (contact@primariaselimbar.ro) documentele necesare pentru eliberarea unui nou acord de funcționare.

Excepție vor face cazurile în care apar modificări în tipul de activitate desfăsurată, în care se modifică suprafața structurii de vânzare pentru care s-a solicitat acordul de funcționare sau cel în care expiră documentele depuse la dosarul constituit în vederea eliberării acordului de funcționare. În aceste situații, operatorul economic are obligația ca, în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care au survenit modificările, să obțină un nou acord de funcționare.

În conformitate cu prevederile legislative, respectiv Legea 310/2024 și Ordinul nr 377/2024, Primăria Șelimbăr emite Acord de funcționare agenților economici și/sau persoanelor fizice autorizate care desfășoară activitățile din anexa tabel a OG 99/2000, doar celor care desfășoară activități precum: comerț cu amănuntul sau cu ridicata alimentar și nealimentar, alimentație publică, prestarea de servicii în saloanele de înfrumusețare și întreținere corporală, service-uri auto, întreținerea și repararea autoturismelor, în spălătorii textile sau auto.

Pentru activitățile de producție, intermedierile cu produse diverse, tranzacțiile imobiliare, cele referitoare la sănătate și asistență socială, cele culturale, și alte câteva categorii, Primăria Șelimbăr  nu eliberează acorduri de funcționare.

„Muzeele Contează!”: Campania Brukenthal pentru protejarea patrimoniului cultural național și sprijinirea angajaților

0
Muzeele contează! – O campanie a Muzeului Național Brukenthal pentrususținerea muzeelor și angajaților acestora, de conștientizare și atenționare cu privire la protejarea patrimoniului cultural național!

 

Între 27 ianuarie și 31 ianuarie 2025, conducerea Muzeului Național Brukenthal a luat hotărârea închiderii sediilor instituției. În această perioadă va fi desfășurată o campanie pentru susținerea muzeelor și angajaților acestora, de conștientizare și atenționare cu privire la protejarea patrimoniului cultural național. Muzeul va găzdui o serie de discuții focalizate pe problemele de securitate și siguranță a patrimoniului; totodată, vom realiza informări în mediul online și prin distribuire de pliante în susținerea unui proces de conștientizare a publicului asupra importanței patrimoniului cultural și a importanței muzeelor care depozitează, conservă, restaurează, cercetează, expun și promovează piesele deținute.

Deschis în 1817, Muzeul Național Brukenthal este cea mai veche instituție muzeală din România, având cea mai importantă colecție de artă europeană; de asemenea, muzeul are cea mai vastă colecție din țară, peste 1,6 milioane de piese, și administrează atât piese ale statului român cât și piese ale Parohiei Evanghelice CA din Sibiu,retrocedate în anul 2005 și aflate în comodat în cadrul instituției muzeale.

În anul 2022, cu prilejul deschiderii expoziției Marele furt de la Brukenthal, instituția noastră a lansat campania „Have you seenthis painting? Și tu ai fost jefuit(ă) de această pictură”! subliniind prin mesajul transmis că furtul de artă deposedează nu doar muzeele ci și comunitatea. Opera furată este ascunsă și nu poate fi văzută în expoziții, de publicul vizitator.

În medie, doar 10% dintre lucrările de artă furate au șansa de a fi recuperate. Furată din Luvru în 1911, Mona Lisa a fost recuperată în 1914; picturi de Vermeer, Rembrandt și Degas, aflate între cele 13 lucrări furate în 1990 din Muzeul Isabella Stewart Gardner în Boston, nu au fost recuperate până în prezent. 

Muzeul Național Brukenthal a trăit o asemenea traumă în 1968,când au fost furate 8 tablouri dintre care au fost recuperate doar 4. A fost cel mai mare furt de opere de artă din România! În cadrul expoziției realizată despre acest eveniment, am tras mai multe semnale de alarmă. Suntem a treia generație profesională de la momentul furtului; chiar dacă nici astăzi nu putem afirma că suntem detașați emoțional, raportarea noastră la trecutul instituției poate fi mai ușor așezată în tiparele memoriei reparative. O parte din cercetarea pe care s-a bazat expoziția și catalogul acesteia s-a desfășurat în anii trecuți, în arhiva de fotografie. În 2022, cu prilejului unei inspecții în depozitul de pictură europeană am constat faptul că șasiul de pe care a fost tăiată pânza lucrării Moartea Cleopatrei, de Anthony van Dyck, era păstrat încăîmpachetat, așa cum fusese predat în urma anchetei închise în 1972! Faptul că 50 de ani nimeni nu a dorit să deschidă pachetul arată o traumă perpetuată în conștiința angajaților muzeului. A fost momentul în care am realizat că a venit timpul să prezentăm propria noastră versiune asupra evenimentelor. Astfel am hotărât să constituim o comisie asistată de un reprezentant al Poliției de Patrimoniu, iar după despachetare am hotărât că șasiul trebuie expus; de la acest element s-a dezvoltat conceptul proiectului expozițional Marele furt de la Brukenthal, urmat și de documentarul realizat împreună cu History.

Istoria celor 8 picturi furate în anul 1968 din Muzeul Brukenthal, dintre care 4 recuperate în 1998, se scrie în continuare în abordări realiste sau romanțate, câteodată atinse de teoriile conspirației. 

La 50 de ani de la închiderea cazului, în 2022, în depozitele Palatului Brukenthal continua să fie păstrat împachetat șasiul de pe care a fost tăiată pânza picturii Moartea Cleopatrei, cu ambalajul intact, așa cum a fost lăsat de anchetatori în 1972. Lipsa oricărei inițiative de cercetare a conținutului acestui pachet stă martor traumei colective care a marcat angajații muzeului decenii la rând. 

Expoziția Marele furt din Muzeul Brukenthal 1968, realizată în 2022, organizată la inițiativa managerului instituției Alexandru Constantin Chituță în colaborare cu Dana Hrib, a propus un exercițiu de memorie reparativă în beneficiul muzeului și al comunităților din care instituția noastră face parte din punct de vedere profesional, local și național. 

În octombrie 2022, șasiul Morții Cleopatrei a fost despachetat; acesta este piesa în jurul căreia s-a construit abordarea noastră privind evenimentele trecutului, alăturând documente și fotografii de arhivă pentru fiecare dintre episoadele unei povești al cărei deznodământ rămâne pe jumătate deschis. 

Campania a fost una singulară în România și a vizat toate segmentele: cercetare, valorificare, expunere, tipărire, produse de magazin, publicitate.

 

Jaful celor 4 piese din colecția Muzeului Național de Istorie a României nu este singurul din ultimii ani, atât în Olanda cât și înEuropa. Este o realitate care ar trebui să ne conștientizeze mai mult și pe noi, cei din România, în ceea ce privește siguranța și protejarea patrimoniului cultural național.

În mai multe rânduri am atras atenția decidenților politici că Muzeele sunt importante nu doar pentru serviciile culturale oferite publicului: expoziții, evenimente etc, cât mai ales prinpatrimoniului cultural național deținut.

1. În mai multe rânduri conducerea Muzeului Național Brukenthal a subliniat importanța asigurării pazei patrimoniului cultural național cu efective ale Ministerului Afacerilor Interne.

2. Avem nevoie de investiții majore în ceea ce înseamnă sistemele de siguranță. La Muzeul Național Brukenthal, în ultimii 3 ani, am acordat o atenție deosebită schimbării sistemelor vechi, amplasării de noi camere, ș.a. 

Mai mult decât atât, peste 20% din bugetul total al instituției este direcționat către firma de pază și securitate.

3. Avem nevoie de amenajarea și reconfigurarea depozitelor, cu toate elementele necesare: detectoare de fum, de mișcare, antiefracție etc. Decidenții politici trebuie să înțeleagă că nu vorbim despre colecții private ci despre mărturii ale existenței noastre pe acest pământ. Vorbim despre patrimoniul național, istoria și mândria țării noastre!

Anul trecut, Muzeul Național Brukenthal, împreună cu reprezentanții ISU, au desfășurat cea mai importantă acțiune de acest fel din istoria muzeului. Scenariul exercițiului a simulat un incendiu izbucnit într-o încăpere a muzeului, fiind necesară o intervenție rapidă și eficientă pentru a limita pagubele și a asigura siguranța personalului și vizitatorilor. 

4. Încă din anul 2015, Muzeul Național Brukenthal a desfășurat campania de conștientizare „White Palace – Dark Story”, privind starea de conservare a Palatului Brukenthal, mai ales în privința elementelor decorative din piatră. 

Avem nevoie să restaurăm la standarde profesionale clădirile în care deschidem expozițiile și organizăm depozitele. De asemenea,cerem Direcțiilor Județene de Cultură, specialiștilor și arhitecților o abordare rațională în înțelegerea faptului că unele investiții în clădirile monument istoric, cum ar fi închideri centralizate, uși profesionale, sisteme, trebuie amplasate. Nu dărâmăm și distrugem patrimoniul imobil, dar unele lucrări sunt necesare!

Investițiile în restaurarea muzeelor din România trebuie să fie prevăzute într-un plan multianual, strategic ținându-se cont de patrimoniu deținut și de necesități!

5. Instituțiile muzeale au nevoie de personal calificat care să continue munca de conservare, cercetare și restaurare a patrimoniului deținut. Investiția în cultură este o investiție pentru viitor!

Trebuie să existe o salarizare demnă, pe măsura răspunderii avutede personalul din muzeele cu un patrimoniu național și universal. De asemenea, trebuie să existe o diferență între salariul unui angajat în cadrul unui muzeu cu piese de importanță universală și altul din cadrul unui muzeu de importanță locală. 

6. Evenimentul din Olanda este unul tragic. Însă acest eveniment trebuie să ne responsabilizeze și să nu ne ducă spre altă extremă. Să fim puși în situația ca patrimoniul cultural să nu mai fie expus și să nu mai fie prezentat în alte locuri, în țară și străinătate. Trebuie să luăm toate măsurile necesare. 

Lucrul acesta a fost dovedit prin expozițiile importante pe care Muzeul Național Brukenthal le-a organizat în ultimii 3 ani: 

-Brukenthal exclusive la ArtSafari, 

-Tițian la Iași, Capodopere ale artei europene la Suceava, 

-Aurul de la Brukenthal la ArtSafari, 

-Capodopere. Arta din România, de la clasic la contemporan la Iași și Slatina.

7. În premieră, anul acesta Muzeul Național Brukenthal se pregătește de o colaborare inedită cu Galeria Borghese din Roma. Au fost deja începute discuții; se încearcă îndeplinirea tuturorcerințelor pentru condiții optime de siguranță și expunere a valoroaselor lucrări.

 

Abuzurile asupra operelor de artă sunt o oglindire a abuzurilor pe care oamenii le exercită unii asupra altora. Atunci când o pictură este furată sau distrusă nu doar proprietarul este păgubit ci generații la rând de vizitatori. Avem cu toții nevoie să evităm astfel de tragedii, avem cu toții nevoie de un regim normal de desfășurare a dinamicii culturale, fără îngrădiri ale accesului la cultură.

Avem nevoie de autostrăzi, de spitale, de școli dar avem nevoie și de investiții în Muzee!!!

Este o temă actuală asupra căreia avem cu toții datoria de a stărui…

Dealer de droguri din Sibiu, săltat de mascați! După 6 ani de vânzări…

0
Un sibian în vârstă de 26 de ani are mari probleme cu legea după ce a vândut droguri de mare risc. Polițiștilor le-a luat 6 ani să îl prindă!

Oamenii legii l-au săltat pe dealer și au percheziționat 3 locații în care existau indicii că sunt depozitate droguri.

Astfel au fost descoperite și ridicate aproximativ 670 de grame de canabis, un cântar și un grinder, obiecte purtând urme de substanță, precum și alte mijloace de probă.

Din cercetările efectuate a rezultat că, în perioada 2019 – ianuarie 2025, la diferite intervale de timp, persoana în cauză ar fi procurat, deținut și vândut canabis către consumatori din județul Sibiu, cu sume cuprinse între 30 și 60 de lei pentru un gram.

Judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Sibiu a dispus arestarea preventivă a persoanei reținute, pentru 30 de zile.

Viitorii agenți de Poliție de la Sibiu, antrenament intens în poligon

0
Polițiștii Serviciului de Pregătire Profesională din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu pregătesc pentru intervenție 22 de agenți, absolvenți ai școlilor de agenți de poliție, încadrați în I.P.J. Sibiu la începutul lunii decembrie 2024 .

Pregătirea agenților de poliție nou încadrați în funcție constituie o prioritate instituțională, menită să asigure formarea unor polițiști profesioniști, pregătiți în orice moment să răspundă în mod adecvat provocărilor existente în mediul operativ.

Printre obiectivele principale ale activităților desfășurate amintim pregătirea în domeniul comunicării și gestionării situațiilor de criză, dezvoltarea deprinderilor de utilizare a tehnicilor și mijloacelor din dotare, dezvoltarea capacității de evaluare obiectivă și identificarea soluțiilor de dezamorsare a conflictelor, pregătirea pe diferite linii de muncă, formarea deprinderilor practice pentru conducerea autospecialelor în regim de circulație prioritară.

Stagiul de pregătire se derulează pe trei paliere: unul teoretic, unul practic și unul de adaptare, primele două fiind deja promovate de către noii noștri colegi.

Componenta teoretică s-a materializat în furnizarea de noi informații care să vină în sprijinul activităților practice specifice muncii de poliție, informații a căror aprofundare să întărească baza de cunoștințe pe care noii polițiști și-au format-o în timpul școlarizării.

Componenta practică a stagiului de pregătire s-a concretizat în antrenamente prin care agenții și-au dezvoltat abilități în domeniile autoapărării, tragerii cu armamentul din dotare și conducerii autovehiculelor cu regim de circulație prioritară.

În zilele următoare, în cadrul componentei de adaptare și integrare, tinerii polițiști vor participa direct la activități polițienești caracteristice, alături de colegi cu vechime din structurile de ordine publică, rutieră, criminalistică și investigații criminale.

Formarea profesională este un proces continuu pentru ca toți polițiștii să fie mereu pregătiți să manifeste o atitudine adecvată în relație cu cetățenii, demnă de uniforma pe care o poartă și în acord cu misiunea supremă a armei – protejarea vieții și bunurilor persoanelor.

Voleiu sibian în prim-plan la turneul U15

0

Sibiul a fost gazda unui spectacol de volei feminin în cadrul turneului al treilea din Campionatul Național U15, desfășurat duminică, 26 ianuarie, la Sala de Sport a Liceului Teoretic „Constantin Noica”. Competiția a avut o încărcătură emoțională specială, având în vedere că toate cele trei echipe participante – ACS Champions Sibiu A, ACS Champions Sibiu B și CSS Sibiu – sunt reprezentante ale voleiului juvenil din orașul nostru.


Echipa Champions A, calificată deja în semifinalele Diviziei Elite, a demonstrat din nou forța sa, reușind să încheie turneul fără să piardă vreun set. În primul meci, Panterele au învins categoric CSS Sibiu, cu scorul de 3-0 (25-18, 25-14, 25-12).Lotul folosit de antrenorii Sabin Sopa și Andrei Banciu a fost unul echilibrat, iar aproape toate jucătoarele au avut ocazia să intre pe teren. Primele trei jucătoare ca număr de puncte au fost Adela Vasilescu (20 puncte), Alessia Corpodean (7 puncte) și Mara Durbacă (7 puncte).

În al doilea meci, Champions A a întâlnit echipa „soră” – Champions B. Chiar dacă scorul final a fost 3-0 pentru Champions A, meciul a fost un adevărat spectacol de volei și o celebrare a muncii depuse de întreg clubul. „Am fost impresionat de dorința și ambiția fetelor de la Champions B, care, deși mai mici de vârstă, au arătat curaj și determinare,” a declarat antrenorul Sabin Sopa.


Echipa Champions B, aflată la început de drum în competițiile oficiale U15, a demonstrat progres și ambiție. Deși rezultatele nu le-au fost favorabile, fetele au jucat cu pasiune și au arătat că viitorul lor este promițător. În ultimul meci, CSS Sibiu s-a impus în fața Champions B cu scorul de 3-0. CSS Sibiu a avut o prestație solidă la acest turneu, demonstrând că rămâne o echipă competitivă și un pilon important în voleiul juvenil din oraș. „Acest turneu a fost o sărbătoare a voleiului sibian. Toate cele trei echipe au arătat că Sibiu are viitor în acest sport, iar fetele au demonstrat pe teren că munca și pasiunea aduc rezultate,” a declarat Andrei Banciu, antrenor la ACS Champions Sibiu. Pia Overduin, una dintre jucătoarele de la Champions A, a adăugat: „Ne bucurăm de fiecare meci jucat, mai ales când avem alături suporterii și prietenii noștri. E o mare plăcere, indiferent dacă jucăm acasă sau în deplasare, să simțim susținerea tuturor.”

Turneul nu ar fi fost posibil fără sprijinul partenerilor locali: Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Județean Sibiu, Expert Energy, Oehler Mecanica, Green Hill Sibiu, Gogosh Coffee and Donuts, Casa Frieda,2D Barcode Solutions. La organizarea turneului a contribuit, de asemenea, și comunitatea unită a Champions Sibiu, formată din fani, părinți și susținători dedicați.În concluzie, turneul de la Sibiu a fost o reafirmare a comunității sibiene unite în jurul voleiului juvenil. Fiecare echipă a contribuit la spectacolul din teren, iar fetele au demonstrat că voleiul sibian este pe un drum ascendent.

O nouă victorie pentru BC CSU Sibiu 2

0
baschet

Echipa secundă de la BC CSU Sibiu a obținut o nouă victorie în liga secundă de baschet.


Partida dintre formația sibiană și CS Județean Ploiești a avut loc duminică după amiază în Sala Transilvania. Spectatorii prezenți au asistat la un meci frumos câștigat d gazde cu scorul de 74-64.

meciul a fost echilibrat în prima repriză, prahovenii conducând la pauză mare cu 33-32. În clasamentul grupei C, BC CSU Sibiu se află pe locul doi cu 17 puncte, cu șapte victorii și trei înfrângeri.

Camionetă din Sibiu implicată în accident mortal lângă Cut, Alba

0
O coliziune violentă a avut loc în această seară pe DN 1 pe raza localității Cut, jud. Alba. O camionetă din Sibiu s-a ciocnit de un autoturism din Alba. O persoană a rămas încarcercată în mașina de Alba.

Pompierii militari de la Sebeș au reușit să scoată victima, dar aceasta era în stop cardio-respirator. Echipajul Ambulanței prezent a declarat decesul acesteia.

Polițiștii au transmis un comunicat:

La data de 26 ianuarie 2025, în jurul orei 18,00, pe DN 1, la kilometrul 360+500 de metri, pe direcția de mers Sibiu-Sebeș, un tânăr de 23 de ani, din localitatea Petrești, ar fi efectuat o manevră de depășire neregulamentară, intrând în coliziune cu o autoutilitară condusă de un tânăr de 25 de ani, din județul Sibiu.
În urma impactului frontal dintre cele două autoturisme, tânărul de 23 de ani a suferit leziuni incompatibile cu viața, fiind declarat decesul acestuia.
Tânărul de 25 de ani a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
În cauză, polițiștii continuă cercetările în vederea stabilirii tuturor împrejurărilor în care a avut loc evenimentul.

Timișoara se laudă cu cele lungi și râde de Sibiu că le are scurte

0
Contul oficial de TikTok al primăriei Timișoara a postat zilele tecute un video în care laudă autobuzele lungi electrice de 18 metri achiziționate cu 800.000 de euro bucata. Clipul face mișto de autobuzele scurte electrice din Sibiu, de 6 metri, care circulă prin Centrul Istoric.

După postarea clipului, un val de reacțiii a apărut de la sibieni și nu numai, care critică comparația. Mulți comentatori spun că respectivele autobuze scurte circulă pe străduțele din centrul istoric al Sibiului. Alții amintesc că Sibiul are autobuze electrice și mari. Iar unii râd de Timișoara, că abia acum cumpără autobuze electrice, când la Sibiu ele circulă de ani de zile.

Nu este prima oară când administratorii contului de TikTok oficial al Timișoarei fac haz de de alte orașe.

Vezi Tik Tok:

CSC Șelimbăr a remizat cu Dumbrăvița

0

Echipa de liga secundă CSC Șelimbăr a remizat fără goluri cu CSC Dumbrăvița.


Egalitate în cea de a doua partidă amicală a stagiului de pregătire disputată pe stadionul CFR din Sibiu.

Partisa CSC 1599 Șelimbăr – CSC Dumbrăvița s-a terminat 0-0.

Pentru echipa sibiană au evoluat: Măluțan – Buzan – Gherman – Natea – Șerban – Monea – Boboc – Bîrză – Bucuroiu – Babic – Jurj. ( Repriza I)

Repriza II: Berța – Hanzu – Natea (Gherman) – Vadim – Șerban (Vaida) – Baba – Cotogoi – Petrescu – Veștemean – Cismas – Bucuroiu (Drăghescu) – Jurj.

Următorul meci va fi peste o săptămână contra Sport Club Municipal Ramnicu Valcea.

EDITORIAL: Cum au facilitat olandezii furtul restului tezaurului românesc

0
Furtul obiectelor de patrimoniu din perioada dacică (aur și argint) din Olanda, de azi noapte, poate fi catalogat ca o uriașă pierdere pentru România. A doua ca mărime după furtul tezaurului de către ruși acum mai bine de o sută de ani. Dar, în timp ce autoritățile și muzeul care a găzduit expoziția în Olanda își plâng de milă, România a rămas fără o altă importantă parte a tezaurului național. Obiectele furate reprezintă cultura noastră și dovada continuității pe aceste meleaguri, de la daci la români. Nu cum ar crede unii….

Puțini știu, însă, că Olanda, alături de Germania, sunt paradisul hoților de artă. Țări care se pretind civilizate, dotate și cu securitate sporită. De fapt, istoria recentă a furturilor de artă situează Olanda pe primul loc în lume. Da, țara aia care 10 ani ne-a pus piedică să intrăm în Schengen pentru că nu eram, cică, noi capabili să apărăm frontierele Europei. Țara ai prin care tranzitează sute de tone de droguri prin portul său Rotterdam, conform statisticilor.

În 2020, 2022 și acum 2025, trei mari jafuri la muzee au avut loc în Olanda. Cu siguranță toate expozițiile sunt asigurate, totuși câtă valoare poți pune pe obiecte de patrimoniu național?! Și nu numărăm furturile mici, private sau publice.

Alexandru Chituță, managerul Muzeului Brukenthal Sibiu tot bate toba de ceva vreme despre riscurile muzeelor din România și nevoia de investiții ale statului român. Mai ales că Sibiul are experiența jafului de la muzeu din 1968. Doar că autoritățile române au alte priorități. Nu mă întrebați care, nici eu nu le văd, dar banii cu siguranță se duc… undeva. Doar că nu la muzee. Asta e cert.

Ce s-a întâmplat în Olanda și ce se tot întâmplă în Europa trebuie să ne dea de gândit. Mai ales în privința securității muzeelor și a operelor de artă și obiectelor de patrimoniu. Nu trebuie să facem, precum comuniștii, să le închidem la subsol. Ele trebuie expuse, văzute, apreciate, dar și… păzite.

Muzeul din Olanda a mărit securitatea, spun ei. Dar nu aveau niciun om pe sala de expoziții. Probabil că în loc de un paznic de noapte au luat doi. Cel puțin așa spun unii care au vizitat expoziția zilele trecute și au răs de slaba securitate a spațiului de la subsol unde erau expuse obiectele de aur și argint din România.

Acum, Interpol, Poliția olandeză, Poliția română vor căuta obiectele. Slabe șanse să mai fie găsite. Istoria ultimelor jafuri mari din Europa, mai ales la obiecte de aur, arată că șansele de recuperare sunt aproape de zero. Noi rămânem cu paguba și cu banii de asigurare, hoții cu prada și olandezii cu scuzele. Păi este corect așa?! Poate Guvernul României ar trebui să ia exemplu celor din Portugalia care după jaful din 2022 a bijuteriilor coroanei, pe lângă asigurare au cerut despăgubiri Guvernului olandez.

Alexandru Chituță, managerul Muzeului Brukenthal Sibiu trage un semnal de alarmă după furtul obiectelor de artă românești din Olanda

0
Alexandru Constantin Chituță
Cu o zi înainte de închiderea extraordinarei expoziții Dacia, Regatul aurului și argintului organizată la Muzeul Drents din Assen agențiile de presă din toată lumea menționează faptul că o explozie a condus la jaful câtorva piese expuse în expoziție (din relatarea directorului general al Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei ar fi vorba de 4 piese furate).

Expoziția este organizată de Muzeul Național de Istorie a României în parteneriat cu mai multe muzee din țară. De menționat că Muzeul Național Brukenthal nu a împrumutat nicio piesă la această expoziție. „Am fost solicitați să expunem și noi câteva piese în cadrul acestei expoziții și a expoziției Dacia, ultiuma frontieră a romanității. În urma discuțiilor avute cu colegii mei conservatori, restauratori și muzeografi am hotărât că piesele solicitate nu pot să participe la expoziții din cauza stării lor de conservare, fiind foarte fragile. Însă, am răspuns solicitării că dorim să participăm cu alte piese, însă propunerea noastră nu a primit niciun răspuns.” a declarat Alexandru Chituță, managerul Muzeului Național Brukenthal.

Acest jaf de artă, nu singurul din ultimii ani din Olanda sau din Germania, ar trebui să ne conștientizeze mai mult și pe noi, cei din România în ceea ce privește siguranța și protejarea patrimoniului cultural național.

Furtul de la Sibiu din 1968

Muzeul Național Brukenthal a trăit o asemenea traumă în 1968 când au fost furate 8 tablouri din care au fost recuperate doar 4. A fost cel mai mare furt de opere de artă din România! „În cadrul expoziției realizată despre acest eveniment în anul 2022 am atras mai multe semnale de alarmă. Suntem a treia generație profesională de la momentul furtului; chiar dacă nici astăzi nu putem afirma că suntem detașați emoțional, raportarea noastră la trecutul instituției poate fi mai ușor așezată în tiparele memoriei reparative.” a declarat Chituță.

O parte din cercetarea pe care s-a bazat expoziția și catalogul acesteia s-a desfășurat în anii trecuți, în arhiva de fotografie. În 2022, cu prilejului unei inspecții în depozitul de pictură europeană Chituță a constat faptul că șasiul de pe care a fost tăiată pânza lucrării Moartea Cleopatrei de Anthony van Dyck era păstrat fiind împachetat așa cum fusese predat în urma anchetei închise în 1972! „Faptul că 50 de ani nimeni nu a dorit să deschidă pachetul arată o traumă perpetuată în conștiința angajaților muzeului. A fost momentul în care am realizat că a venit timpul să prezentăm propria noastră versiune asupra evenimentelor. Astfel am hotărât să constituim o comisie asistată de un reprezentant al Poliției de Patrimoniu, iar după despachetare am hotărât că șasiul trebuie expus; de la acest element s-a dezvoltat conceptul proiectului expozițional Marele furt de la Brukenthal urmat și de documentarul realizat împreună cu HISTORY.” a spus Chituță.

Semnalul de alarmă pe care Alexandru Chituță îl trage: Speră ca autoritățile din România să țină seama de el

Alexandru Chituță: În mai multe rânduri am atras atenția decidenților politici că Muzeele sunt importante nu doar pentru serviciile culturale oferite publicului: expoziții, evenimente etc, cât mai ales patrimoniului cultural național deținut.

  1. Și în cadrul întâlnirii avute cu Ministrul Culturii Natalia Intotero din această săptămână, am fost singurul manager care am ridicat problema pazei din instituțiile muzeale. Părerea mea, subliniată de ani buni a fost acea ca cei din Ministerul de Interne, cum ar fi de pildă Jandarmii, să asigure paza obiectivelor muzeale care dețin un patrimoniul cultural național valoros. Acestea ar aduce atât economii cât și personal calificat!
  1. Avem nevoie de investiții majore în ceea ce înseamnă sistemele de siguranță. La Muzeul Național Brukenthal în ultimii 3 ani am acordat o atenție deosebită în ceea ce înseamnă schimbarea sistemelor vechi, amplasarea de noi camere, ș.a.
  1. Avem nevoie de amenjarea depozitelor cu toate elementele necesare: aparte de dectare fum, persoane, spargeri etc. Decidenții politici trebuie să înțeleagă că nu vorbim despre colecții private și vorbim despre mărturii ale existenței noastre pe acest pământ. Vorbim despre patrimoniul național, istoria și mândria țării noastre!

Anul trecut Muzeul Național Brukenthal împreună cu reprezentanții ISU au desfășurat cea mai importantă acțiune de acest fel din istoria muzeului. Scenariul exercițiului a simulat un incendiu izbucnit într-o încăpere a muzeului, fiind necesară o intervenție rapidă și eficientă pentru a limita pagubele și a asigura siguranța personalului și vizitatorilor.

  1. Avem nevoie să restaurăm într-un mod profesional clădirile în care avem expoziții și depozite. De asemenea Direcțiile Județene de Cultură, specialiștii și arhitecții trebuie să fie deschiși la minte, raționali și să înțeleagă că unele investiții în clădirile monument istoric, cum ar fi închideri centralizate, uși profesionale, sisteme, trebuie amplasate. Nu dărămâm și distrugem patrimoniul imobil, dar unele lucrări sunt necesare!
  1. Instituțiile muzeale au nevoie de personal calificat care să continue munca de conservare, cercetare și restaurare a patrimoniului deținut. Investiția în cultură este o investiție pentru viitor!
  1. Evenimentul din Olanda este unul tragic. Însă acest eveniment trebuie să ne responsabilizeze și să nu ne ducă spre altă extremă. Să fim puși în situația ca patrimoniul cultural să nu mai fie expus și să nu mai fie prezentat în alte locuri, în țară și străinătate. Trebuie să luăm toate măsurile necesare. Lucrul acesta a fost dovedit prin expozițiile importante pe care Muzeul Național Brukenthal le-a organizat în ultimii 3 ani:

-Brukenthal exclusive la ArtSafari,

-Tițian la Iași, Capodopere ale artei europene la Suceava,

-Aurul de la Brukenthal la ArtSafari,

-Capodopere. Arta din România, de la clasic la contemporan la Iași și Slatina.

7. Muzeul Național Brukenthal se pregătește de o colaborare inedită, în premieră cu Galeria Borghese din Roma în acest an. Am avut discuții cu colegii și deja încercăm să răspundem la toate necesitățile și să avem condiții foarte bune în ceea ce înseamnă siguranța și expunerea valoroaselor lucrări.

Avem nevoie de autostrăzi, de spitale, de școli dar avem nevoie și de investiții în Muzee!!!