Robii ţigani ai Mânăstirilor Ortodoxe ascunşi sub preş de Sfântul Sinod cu preţul de un milion de euro!

Biserica Ortodoxă Română este zilele acestea în miezul unui nou scandal. De data asta pornit de la Sibiu. Un proiect de cercetare de un milion de euro câştigat de Centrul de Cercetare Ecumenică de la Sibiu (www.ecum.ro), coordonator fiind profesorul doctor Stefan Tobler, evanghelic lutheran riscă să fie pierdut. Motivul? Arhiepiscopia Ortodoxă Sibiu a sesizat Sfântul Sinod că mai mulţi profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu participă la acest proiect alături de un pastor evanghelic şi „proiectul respectiv intenţionează să aducă în actualitate o problematică istorică sensibilă, anume rolul Bisericii Ortodoxe Române în excluziunea romilor (aşa-numita „robie” a romilor în mânăstirile din Ţările Române până în secolul al XIX-lea”.

Publicitate

Centrul de Cercetare Ecumenică funcţionează la Sibiu de 16 ani şi proiectul a fost câştigat sub patronajul Universităţii Lucian Blaga din Sibiu pe fondul de cercetare oferit de EEA Grants. Proiectul “Rolul Bisericii Ortodoxe Române în incluziunea socială a romilor. Spre o abordare participativă” a primit suma de 1,1 milioane euro. Profesor doctor Stefan Tobler este elveţian, dar trăieşte în Cisnădioara, căsătorit fiind cu o româncă. El este şi pastor evanghelic lutheran. În calitatea sa de co-director al Centrului de Cercetare Ecumenică de la Sibiu a scris proiectul alături de partenerii săi, profesori la Facultatea de Teologie Ortodoxă Sibiu. “În toamna anului 2019 am depus o cerere de finanțare în cadrul programului de cercetare Norway Grants. Tema a apărut din experiențe și întrebări care au fost discutate de mai multe ori în echipa Institutului Ecumenic: rolul Bisericii Ortodoxe Române cu privire la incluziunea socială a romilor. (…) După evaluare, proiectul a fost inițial pe lista de așteptare, dar a fost aprobat la sfârșitul anului 2020 spre finanţate cu o sumă mare, peste un milion de euro. Toți membrii echipei de proiect sunt ortodocşi – cu excepția mea, ca manager de proiect.” scrie Tobler într-o scrisoare deschisă datată 11 august 2021.

Deşi profesorii ortodocşi au fost implicaţi în scrierea proiectului şi urmau să îl implementeze, cuiva din Arhiepiscopia Ortodoxă Sibiu nu a convenit. Şi reclamaţia la Sfântul Sinod a fost făcută la finele lunii iulie. Iar răspunsul conducerii Bisericii Ortodoxe Române a venit rapid şi dur: proiectul nu are binecuvântarea BOR, deci nu se mai face. Mai mult o listă de cenzuri impuse tuturor Centrelor ecumenice din ţară şi publicaţiilor interconfesionale este decisă.

Sfântul Sinod a decis să nu acorde binecuvântarea pentru realizarea proiectului de cercetare și interventie, considerând “are un caracter vădit tendențios în raport cu BOR”. Totuşi a decis să facă, doar cu membrii Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Sibiu, un proiect similar de cercetare a situației romilor din Transilvania. Sfântul Sinod a decis că înfiinţarea oricărui Centru de Cercetare Ecumenică, și a oricărei reviste cu acest subiect, trebuie să primească acordul scris prealabil al Eparhiei și Binecuvântarea Patriarhului BOR. De asemenea, orice ortodox care nu este român nu poate face parte din echipele centrelor de cercetare decât dacă primeste acordul scris prealabil al Eparhiei și Binecuvântarea Patriarhului BOR. Același lucru se aplică și oricărui alt cercetător care nu este de religie ortodoxă.

Reacţiile comunităţii rome şi a cercetătorilor

Decizia Sfântului Sinod a fost primită cu aprige reacţii din partea comunităţii rome. Gelu Duminica, directorul Fundaţiei Agenţia ÎMPREUNĂ, cunoscut militant al culturii şi drepturile romilor, a criticat vehement decizia Sfântului Sinod de a stopa acest proiect şi toată munca din Centrul de Cercetare Ecumenică Sibiu. El a adresat câteva întrebări publice BOR:

„1. Nu cumva această decizie a Sinodului BOR aduce grave prejudicii ideii de neutralitate a cercetării academice realizate de mediul universitar și a libertății de gândire și exprimare?

2. Este această decizie a BOR discriminatorie pe bază de apartenență religioasă a cercetătorului (îngrădindu-se dreptul la muncă al cercetătorilor care nu sunt ortodocși)?

3. Nu cumva această decizie a sinodul BOR reprezintă, prin obligativitatea acordării “binecuvântării” (adică aprobare) celor ce vor să studieze, din interior, o chestiune care vizează (și) BOR, o formă abruptă de cenzură?

4. Nu cumva cunoașterea unor realități istorice, în care Biserica ortodoxă a avut un rol, ar duce mai degrabă la insănătoșirea societății decât la decredibilizarea instituției?

5. De ce se preferă ignoranța în locul cunoașterii?”

Sfântul Sinod dă replici acide şi alambicate

Văzând că în mediul academic, dar şi în cel online, reacţia organizaţiilor de romi şi a cercetătorilor sunt virulente, Biserica Ortodoxă Română a reacţionat astăzi cu un comunicat de presă acid la adresa romilor contestatari, dar şi extrem de alambicat construit. „Biserica Ortodoxă funcționează în baza unui dublu principiu fundamental: ierarhic și sinodal. Ceea ce înseamnă că membrii ierarhiei sale, dar și reprezentanții ei oficiali în spațiul public, își îndeplinesc multipla lor slujire în virtutea „binecuvântării” (care înseamnă ceva mai mult și mai adânc decât o aprobare seacă, întrucât include și o implicare a rugăciunii și a discernământului ca dar primit de la Dumnezeu), o binecuvântare a ierarhului responsabil cu activitatea pastorală, misionară, socială sau culturală din eparhia sa, sau, la nivel național, a Sfântului Sinod sau a Patriarhului, care reprezintă Biserica Ortodoxă Română în relațiile cu celelalte Biserici Creștine, organizații intercreștine, organizații religioase și interreligioase.”

Dincolo de explicaţiile binecuvântării, BOR precizează „Referitor la proiectul intitulat „The Role of the Romanian Orthodox Church in Social Integration of Roma People: Towards a participatory approach” inițiat de Prof. Dr. Ștefan Tobler, pastor de origine elvețiană în cadrul Bisericii Evanghelice C.A., proiect care urma să fie realizat de „Centrul de Cercetare Ecumenică din Sibiu”, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în ședința sa din iulie 2021, sesizat de Arhiepiscopia Sibiului, după o analiză atentă a proiectului în care se solicita și implicarea unor teologi și clerici ortodocși din această eparhie, a formulat câteva rezerve întemeiate cu privire la posibila abordare tendențioasă a temei și a propus ceva concret și limpede: „inițierea, cu sprijinul cadrelor didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, a unui proiect de cercetare istorică a situației romilor din spațiul românesc și relația acestora cu diferitele comunități religioase, în special din zona Transilvaniei”.”

În ce constă „posibila abordare tendenţioasă a temei” ne lămureşte Ştefan Tobler în scrisoarea sa deschisă: „“Cauza externă a acestei acuzații a fost un punct al planului de proiect, se referă la perioada feudală a României, timp în care familiile de romi erau iobagi în proprietatea mănăstirilor”. Dar motivaţia reală se pare că este în cu totul altă parte. Conform lui Tobler adevăratele răspunsuri se găsesc la noua conducere a Facultăţiii de Teologie din Sibiu: „În primăvara anului 2020, un nou decan a fost numit la Facultatea teologică ortodoxă. De ce s-ar putea destrăma atât de multe lucruri într-un singur an este încă un mister pentru mine. Faptul este că: Astăzi am devenit dușmanul Bisericii Ortodoxe!”

În loc de concluzii

Concluziile Bisericii Ortodoxe Române sunt demne de Caragiale „Biserica ține în mod firesc la respectarea riguroasă a maximei obiectivități în cercetarea temei menționate mai sus, la situarea ei onestă în contextul istoric adecvat și își folosește dreptul, la fel de firesc, de a-și selecta după criterii strict profesionale și deontologice proprii cercetători pe care îi deleagă”. Altfel spus, proprii profesori de teologie ortodoxă implicaţi în Centrul de Cercetare Ecumenică alături de un pastor elveţian nu sunt buni. Doar anumiţi cercetători ortodocşi, aleşi de la Bucureşti, de conducerea BOR.

Concluzia profesorului Stefan Tobler este mai umană: „Mai presus de toate, trebuie menționat lucrul bun, cei 16 ani de muncă pentru mulți, inclusiv pentru mine. În primul rând este recunoștința. În primul rând, mă gândesc la colegii ortodocși cu care am fondat și construit institutul. De la început a fost planificat ca o instituție comună. Tot ceea ce făceam trebuia decis împreună!”

Acum proiectul este condamnat. La fel şi existenţa Centrului de Cercetare Ecumenică, cel puţin în forma sa inter-confesională.

You may also like...

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *