spot_img
8 C
Sibiu
joi, 25 aprilie, 2024
spot_img

EDITORIAL: Doctorul, pacientul şi familia

Știri din Județ

Publicitate

Aseară târziu, un fost poliţist din Sibiu, a postat o înregistrare audio a unei convorbiri telefonice private între fiica unui pacient şi medicul acestuia. Apoi o a doua înregistrare astăzi. Imediat, o parte a presei locale, copiată rapid de cea naţională dornică de can-can au scos în evidenţă limbajul folosit de medic la telefon. Noi nu am considerat subiectul demn de publicare, fiind scos din context şi evident forţat în scop de a face rău medicului şi profesiei medicale. Nu este prima oară la Sibiu când se încearcă denigrarea cadrelor medicale în pandemie.

Dar dacă ştirea a circulat deja în spaţiul public, datorită colegilor noştri de la alte ziare, avizi după trafic pe net, merită să fac o abordare logică şi, cred eu, realistă a întregului eveniment. Din start precizez că nu cunosc nici medicul, nici pacientul, nici fiica acestuia – adică protagoniştii scandalului media.

Ce m-a enervat la ascultarea înregistrării nu au fost cuvintele „nesimţito” spuse de mai multe ori de doamna doctor la telefon, ci stilul fiicei pacientului. Din discuţie reiese clar că aceasta a dat multe telefoane pe numărul privat al doctoriţei. Şi acum a şi înregistrat-o. Limbajul folosit de doctor nu este firesc, dar am încercat să mă pun în pielea ei. Zeci de pacienţi, probleme diferite la spital, aparţinători care mai de care şi apare câte unul, ca fiica pacientului respectiv, care te presează: o dată, de două ori, de n ori. Poate primele conversaţii telefonice au fost normale, dar saturaţia se simte în limbajul doctorului. Eu unul nu i-aş mai fi răspuns la telefon unui astfel de om. Pentru că orice medic ştie că există aparţinători agasanţi, uneori evervanţi sau chiar agresivi. Şi agresivitatea nu este doar fizică, poate fi şi verbală, emoţională….

Şi mai avem un aspect: se discută şi se analizează vocabularul medicului într-o discuţie privată telefonică. Se aude pe ambele înregistrări cum îi spune fiicei pacientului să vină la policlinică, să facă programare şi să discute. Se aude cum explică în a doua înregistrare că a făcut toate analizele şi mai mult nu a putut face. Sau cine crede că la Spitalul din Sibiu se pot trata toate bolile de cardiologie este cel puţin pueril. Ai o problemă gravă, mergi la Cluj, Târgu Mureş, Bucureşti. Pentru că la Sibiu nu sunt specialişti pe toate domeniile şi nici dotările necesare.

Uneori familia unui pacient crede că medicul este Dumnezeu. Aşa este şi în cazul acesta. Fiica spera ca medicul de la Sibiu să îl vindece miraculos pe tatăl ei. Doar că medicii de la Sibiu pot aplica ştiinţa până la un punct. Dacă vrei intervenţii complexe alegi un spital mai mare sau mergi în străinătate. Dar nici acolo, adesea nu ai şanse de supravieţuire. Pentru că medicul nu este Dumnezeu. Medicul face atât cât îi este specializarea şi cât a avansat medicina.

În cazul convorbirii telefonice mai trebuie spus că înregistrarea unei convorbiri telefonice private şi mediatizarea ei în spaţiul public este ilegală şi se condamnă. Familia pacientului poate da în judecată Spitalul, medicul, asistentele etc. Asta nu înseamnă că şi câştigă. Poate sesiza Colegiul Medicilor, dar nu înseamnă că i se dă dreptate. În cazul acesta au ales calea scandalului public. Ce au realizat? Nimic. Conducerea Spitalului din Sibiu va face anchetă internă, dar nu va găsi nimic, pentru că nu este nimic de găsit. Iar medicul poate apela la avocat şi da familia în judecată pentru defăimare şi folosirea în public a unei convorbiri telefonice private. Cu ce a ajutat familia, pacientul? Cu nimic. Acum mulţi medici se vor feri de ei, ca scandalagii şi pacientul nu va mai beneficia de tratamentul necesar.

Nu degeaba se spune la noi că „vorba bună, mult aduce”. Ce a reuşit fiica pacientului a fost să facă scandal. Şi cu ajutorul unei părţi a presei să mai arunce o pată pe obrazul cadrelor medicale în pandemie. Eu unul nu aş dori să fiu în pielea unui medic în aceşti doi ani de pandemie cu toate presiunile de la pacienţi, aparţinători şi toată nebunia cu cazurile COVID. Mulţi sunt epuizaţi şi afectaţi emoţional şi psihic. Riscul să cedeze sau să greşească este tot mai mare, pentru că medicii sunt doar nişte oameni, nu zei.

Publicitate

1 COMENTARIU

  1. Medicii nu sunt sfinți. Și nici îngeri. Sfinți îi facem noi, când ne scapă de dureri sau de boli. Sau ne salvează viața. Îngeri le spunem atunci când ne fac sănătoși copiii sau ne pun pe picioare părinții.
    În rest, sunt oameni ca și noi. Cu bune și rele, cu emoții și nervi.
    Uităm repede că sunt medici, atâta timp cât nu le călcăm pragul cabinetului. Sau spitalului. Sau atunci când ni se pare că n-am fost tratați așa cum credem noi că ar fi trebuit să fim tratați. Pentru că noi, ca în toate domeniile, și într-ale medicinei ne informăm de pe Internet sau de pe Facebook. Sau de la prieteni. Și știm mult mai multe și mai bine decât ei, medicii, ce trebuie să facem și cum trebuie să facem. Ei care, vezi Doamne, cică au invățat școală ani mulți. Și care învață continuu, nu pentru ei, ci pentru noi. Așa că îi batjocorim de câte ori avem ocazia. Sau îi facem șpăgari. Sau proști. Sau incompetenți.
    De fapt, ce s-a întâmplat ?
    O doamnă nemulțumită de prestația unui medic primar cardiolog, l-a sunat să îl certe și să-i ceară socoteală pentru ceva care, în niciun caz, nu se putea lămuri sau rezolva la telefon. Se putea lămuri sau rezolva a 2-a zi, față în față, la spital. Sau la Direcțiunea Spitalului. Sau la Colegiul Medicilor. A sunat seara, când medicul era acasă. Nu era nici la spital, nici la cabinet. Era acasă. Dialogul intră într-o zonă a provocărilor, doamna începând să dea sfaturi profesionale și de etică medicului primar. Acesta se enervează și o jignește, făcând-o nesimțită. Evident, eroare de comportament. Doamna nemulțumită înregistrează convorbirea și o face publică, prin intermediul presei. De aici, prin comentariile pe care cititorii le postează, începe un adevărat jihad împotriva medicului. Care, repet, a greșit folosind un limbaj neadecvat. Limbajul nu are, însă, nicio legătura cu pregatirea lui profesională. Cu sutele de vieți salvate sau bolnavi vindecați. Însă nimeni nu vede și gravitatea gestului doamnei nemulțumite, care înregistrează o convorbire privată și o face publică. Toți sar la carotida medicului, uitând că, poate mâine, vor merge la același medic primar cardiolog să-și facă un Doppler pe carotidă, pentru că au auzit ei că este un medic bun și respectat. Dar asta va fi mâine. Azi, însă, trebuie să-l dăm la câini. Iar doamnei nemulțumite, care a înregistrat cu multă responsabilitate convorbirea privată, apoi, cu inocență și simț civic, a facut-o publică, să-i mulțumim că nu lasă în uitare și anonimat vechile practici ale turnătorilor, din dorința de a face bine, evident…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Muzeul ASTRA trece la programul de vară

Cum să tratezi eficient arsurile solare?

Greseli de evitat in alegerea unei rochii de ocazie

EDITORIAL: Elevii sibieni olimpici și viitorul lor