spot_img
3.2 C
Sibiu
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
spot_img

EDITORIAL: Fake news de Sibiu cu interes…

Știri din Județ

Publicitate

A început campania de strângere de semnături pentru candidații la alegeri. Au început și negocierile partidelor și candidaților cu presa pentru publicitatea electorală. Piața media de la Sibiu a devenit mai diversificată în ultimii 10 ani și online-ul este la putere. Așa că plăcinta de bani electorali este vânată de mai multe publicații. Unii, mai vechi, obișnuiți să primească grosul, nu analizăm acum motivele de ce, au observat că banii se împart în mai multe direcții. Așa că au scornit un fake news ordinar pentru a-și justifica motivul pentru care ei merită grosul banilor. Nu vorbim de șantaj, ci pur și simplu de o manipulare de piață, care într-o societate democratică și capitalistă (nu la noi) ar fi sancționată drastic de instituțiile abilitate ale statului.


Hai să o spunem pe șleau. Ziariștii de la Turnul Sfatului au publicat vineri un articol în care analizează cota de piață media din județul Sibiu al publicațiilor online. Pe baza unui site care este recunoscut pe plan mondial că NU oferă date reale. Pentru că orice expert în media online știe că acele date reale privind numărul de cititori fiecare și le știe din modulele interne și Google Analitics (dacă folosesc). Dar datele sunt confidențiale.

Nimeni nu te obligă în România să declari public aceste date. Ele sunt folosite în strategii de marketing și se oferă, sub clauza de confidențialitate, unor clienți mari, la cerere. Există și unele site-uri naționale care oferă public aceste date despre numărul de cititori, dacă te înscrii la ei. Dar s-a dovedit că aceste site-uri nu oferă date corecte, având erori. Unele agenții de publicitate din București preferă acele date. Este fix problema lor.

Revenind la subiectul media online în județul Sibiu. Mi se pare de prost gust să scrii un articol în care să te lauzi că tu, Turnul Sfatului și partenerii tăi de afaceri, Ora de Sibiu, dețineți 75% din piața media locală în ce privește numărul de cititori. Sau o manipulare de piață. Adică un fake-news.

Noi nu ne pretăm la așa ceva, dar nici nu putem rămâne indiferenți la așa o manipulare grosieră, evident cu scop electoral financiar. SIBIU INDEPENDENT este un proiect media care are doar patru ani și jumătate, comparativ cu cei 14 ai celor de la Turnul Sfatului, dar deja este pe locul 3 în funcție de numărul de cititori din județ și suflă în ceafă, nu de la distanță, primelor două publicații. Acesta este adevărul care deranjează deja foarte mult.

Nu dorim să intrăm în amănunte, dar este suficient să urmărească cititorii modul de reacție la articolele noastre și ale lor pe Facebook ale utilizatorilor. Să observe că știrile cu priză la public la noi explodează, pe lângă ce la ei abia se fâsâie. Asta e realitatea care supără. Plus că articolele noastre sunt citite și luate în considerare în toate instituțiile din județ. Și că facem un alt fel de presă, cu care Sibiul nu este obișnuit.

Dar, SIBIU INDEPENDENT a scăpat cu un loc 4 și un număr de cititori de 7-8 ori mai mic decât cel real. Alte ziare online, precum Sibiul în Imagini a fost efectiv ras. De la peste 200.000 de vizitatori unici lunar au șters cu ei de pământ în analiză și i-au pus la câteva mii. La fel și cu Mesagerul de Sibiu, Sibiu 100% și alții.

Pentru tehnicienii în domeniu, fake-news-ul este grosolan. Pentru necunoscători, însă, a fost inoculată ideea de bază: cele două publicații dețin 75% din piața media la cititori. Fals! Aș putea să le explic ziariștilor de la Turnul Sfatului, deși și ei știu asta, că respectivul site de care s-au folosit intuiește numărul de vizitatori din legăturile externe către respectiva publicație și notorietatea Google. Ori aceste două elemente erau importante în online acum 10 ani!

Noua presă online nu se mai face așa decât în proporție de 10%. SIBIU INDEPENDENT a abordat din start o altă paradigmă, câștigătoare. Folosirea social media pentru promovarea online. Investim sume mari, lunar, de aproape cinci ani, în promovarea ziarului. De asemenea am construit, din timp, zeci de grupuri de Facebook, județene și tematice, unde ne creștem audiența pe nișe. Iar datele Facebook arată că reușim să ne facem treaba foarte bine.

Țin să mulțumesc pe acestă cale firmei de IT care ne sprijină. Și da, nu sunt din România, dar sunt români. Oameni profesioniști care au investit în altă țară și care au deja un succes în domeniu. Au acceptat să le fim clienți, deși mici, în comparație cu ceilalți clienți ai lor.

Mulțumesc și colegilor din redacție și colaboratorilor pentru că se dedică ziarului și cititorilor neobosiți. Apropo de asta. Nu-i așa că parcă altfel arată presa locală de când am apărut noi? Când ați mai văzut atâtea video și foto de la accidente, incendii etc în timp real? Când ați mai citit atâtea știri critice despre persoane importante din județ? Când ați mai văzut prezență în teren atât de puternică, la conferințe, evenimente etc? Știu, este ușor pentru unii presari să stea în birou și să se inspire la știri de la cei din teren de la alte publicații. Observăm și monitorizăm de mult. Ei așa știu să facă presă. Vorba cântărețului: copy-paste ca o …. Hai că avem multe dovezi!

Acest editorial nu l-aș fi scris. Nu am vrut să îl scriu, dar partenerii noștri au insistat să arătăm că nu suntem chiar așa la cheremul unora care pretind că ei dețin monopolul pe piața media din județul Sibiu. Mai există și alții și piața este liberă și concurența trebuie să existe. Și sperăm, sincer, să nu mai aflăm că numele ziarului nostru apare pe ofertele la pachet ale unora. Compania care deține ziarul nu va accepta aceste false oferte și va acționa ca atare.

La final, trebuie să mai precizez un aspect care îi roade pe foarte mulți de când a apărut SIBIU INDEPENDENT. Cine este în spate? Doar noi. Fără interese ascunse, fără interese politice, fără șantaje de presă, fără mârlănii, fără manipulări grosolane. Da, avem simpatii umane și antipatii, necondiționate financiar sau de alte interese. Este firesc, pentru că facem presă nu ca roboți, ci presa modernă, apropiată de om. Putem lăuda, dar și critica, necondiționați de contracte. De greșit, greșim și noi. Că este omenește. Poate nu documentăm corect un material, poate scriem greșit un cuvânt, poate greșim o frază. Ne asumăm și corectăm. Numai cine nu muncește, nu greșește!

Foto: pix4free.org

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

ACS Mediaș va întâlni liderul clasamentului