Astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, politiștii sibieni au adus câteva clarificări și sfaturi cu privire la fraudele informatice. Aceștia îndeamnă populația să nu dea curs unor cereri repetate de a transmite date personale sau bancare, dar și transferul unor sume de bani.
Conform polițiștilor, o metodă prin care infractorii își atrag victime este investment scams / investment frauds, practică ce implică asumarea identității reprezentanților unor companii de stat, companii private, firme de curierat sau instituții bancare de renume, cu scopul de a determina oamenii să investească în produse sau fonduri de investiții false.
Autorii acestor tipuri de infracțiuni realizează chiar pagini fictive ale acestor societăți, pe rețelele de socializare și atrag potențiali investitori printr-o serie de reclame. Modul de operare poate varia, dar, de obicei, începe cu contactarea telefonică a cetățenilor, transmiterea de mesaje pe rețelele de socializare sau postarea de anunțuri online. Infractorii promovează o investiție care este fals legată de compania, firma sau banca pe care pretend că o reprezintă, cu scopul de a-i face pe oameni să creadă că investiția este sigură și profitabilă.
Printre măsurile elementare de siguranță pe care le puteți aplica pentru a nu cădea victime ale acestor infracțiuni, vă reamintim:
- Folosiți, pe cât posibil, instrumente de plată provizorii, unde alocați un buget limitat, exclusiv pentru cumpărăturile online!
- Faceți transferuri bancare numai către persoane pe care le cunoașteți (apropiate)!
- Fiți atenți la notificările referitoare la sume extrase din contul dumneavoastră și nu validați tranzacții pe care nu le recunoașteți!
- Dacă ați fost victima unei infracțiuni, anunțați imediat banca, pentru a bloca instrumentele de plată compromise și a încerca stoparea eventualelor tranzacții ilicite!
- NU comunicați nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card, inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare;
- NU transmiteți date personale sau copii ale actelor de identitate prin intermediul rețelelor sociale sau prin link-uri primite pe e-mail sau prin aplicații de mesagerie;
- NU instalați aplicații și NU accesați site-uri sau aplicații la indicațiile persoanelor care vă contactează telefonic sau vă transmit link-uri prin mesaje pe rețele sociale, SMS sau alte tipuri de mesagerie;
- NU răspundeți la mesaje nesolicitate sau neașteptate care vă propun câștiguri nemaivăzute;
- NU accesați pagini web în care să vă introduceți datele personale și nu oferiți informații personale sau date financiare;
- NU vălogați înaplicația de Internet/Mobile Banking dintr-un link primit prin SMS sau e-mail. Intrați doar prinaplicațiile sau platformele oficiale și securizate ale băncii;
- NU răspundeți la apeluri din afara țării, mai ales dacă nu cunoșteți persoane din țările respective.