21.3 C
Sibiu
marți, 08 iulie, 2025
Acasă Blog Pagina 59

Muzeul ASTRA marchează 120 de ani de existență prin expoziția aniversară „Timpul colecțiilor”

0
Muzeul ASTRA marchează în 2025 o bornă importantă: 120 de ani de existență. Iar aniversarea vine cu o expoziție specială, care face legătura dintre trecut și prezent, dintre obiect și patrimoniu, dintre ce-a fost și ce poate fi.

Expoziția „Timpul colecțiilor” se deschide oficial miercuri, 30 aprilie, de la ora 12:00, la Pavilionul Muzeal Multicultural, sala 1, în inima Muzeului în aer liber din Dumbrava Sibiului.

Plecând de la un citat publicat în Telegraful Român în 1905 – „O espos’ție e totdéuna o mésură nemincinósă despre aceea ce ai fost în stare se faci…” – Muzeul ASTRA propune un parcurs expozițional inedit: o călătorie prin colecțiile sale cele mai reprezentative, de la obiecte păstrate din perioada 1905–1950 până la piese achiziționate în ultimele luni.

„Scenariul călătoriei leagă între ele proiectele tematice ale Muzeului și sărbătorile lumii tradiționale, împletind bunuri de patrimoniu cultural fără a răpi obiectului puterea de a-și împărtăși mesajul. Individual este operă de artă! În context etnografic este reprezentarea vieții de zi cu zi!”, explică Mirela Crețu, director Managementul colecțiilor Muzeului ASTRA.

Expoziția surprinde vizitatorii cu un Calen’dar de icoane și sărbători, un fel de BunăVestire vizuală, o celebrare a timpului care contează. Fiecare obiect expus spune o poveste: individual este operă de artă, iar pus în context, devine oglindă a vieții de zi cu zi din lumea tradițională.

Sursa foto: Facebook – Muzeul Astra

Muzeul ASTRA, premiat la Berlin pentru designul expoziției „Făurind Transilvania”

0
Muzeul ASTRA din Sibiu, alături de studioul de design timișorean Synopsismedia™, a fost premiat în cadrul galei internaționale iF DESIGN AWARD NIGHT, desfășurată în seara zilei de 28 aprilie 2025 la Friedrichstadt-Palast din Berlin. Evenimentul sold-out a reunit peste 2.000 de reprezentanți ai celor mai prestigioase companii și instituții din întreaga lume, printre care se numără nume precum Samsung, Ferrari, Harvard, Philips, Apple, IBM, Volkswagen AG sau Bosch.

Ne simțim tare mândri de realizările noastre aici la Berlin, când îți simți răsplătite eforturile muncii din cadrul acestui proiect de suflet și împarți bucuria recunoașterii calității cu giganții designului mondial: Samsung, Ferrari, Harvard, Philips, Apple, IBM, Volkswagen AG sau Bosch” – a declarat Mirela Iancu, director general adjunct Muzeul ASTRA.

Este prima dată când această distincție – iF Awards – ajunge la o expoziție organizată în România, de o echipa de designeri români. De altfel, doar 6 proiecte românești au obținut iF Awards, în toată istoria acestui premiu care se acordă încă din 1954, iar expoziția „Făurind Transilvania” tocmai a reconfirmat valoarea internațională a întregii echipe.

Premiul a fost acordat la disciplina Arhitectură de interior, categoria Expoziții culturale și onorează designul inovator și remarcabil al Făurind Transilvania. Oameni și meșteșuguri deschisă anul trecut la Casa Artelor. Acest premiu plasează Synopsismedia™ și Muzeul ASTRA printre cele mai bune dintre cele aproape 11.000 de propuneri din 66 de țări – o realizare impresionantă care subliniază natura extrem de competitivă a acestui premiu.

Cu o abordare inovatoare a designului, o călătorie culturală captivantă, expoziția integrează o ambianță sonoră atent selecționată, care îi nuanțează identitatea și transmite emoție, îmbinându-se perfect cu colecția și sistemele de expunere. Împreună, acestea creează o experiență unică, „Crafting Transylvania”, care a convins juriul internațional de experți, format din 131 de profesioniști independenți în design, să se impună într-o competiție de înalt calibru și să primească pe bună dreptate râvnita recunoaștere internațională.

Turist polonez rănit în Munții Făgăraș. A fost solicitat și elicopterul SMURD

0
elicopter smurd salvamont
Un turist polonez în vârstă de 30 de ani a fost rănit duminică în Munții Făgăraș, pe traseul dintre Lacul Avrig și Cabana Gârbova.

Acesta ar fi alunecat pe o porțiune acoperită cu zăpadă, suferind răni la unul dintre membrele superioare. Conform Salvamont Sibiu, turistul făcea parte dintr-un grup de aproximativ 14 persoane. În urma rănirii acestuia, două persoane au hotărât să rămână alături de victimă până la sosirea echipelor de salvare.

Având în vedere terenul dificil și distanța mare față de cel mai apropiat punct de acces, echipele de intervenție au solicitat sprijinul elicopterului SMURD. În același timp, salvatorii montani din cadrul Salvamont Sibiu s-au deplasat pedestru către locul accidentului și i-au acordat victimei primul ajutor.

EDITORIAL: Incidentul din Sibiu cu copiii ademeniți de tineri lasă mari semne de întrebare

0
Avea bunica o vorbă: unde nu este foc, nu iese fum. Și aș mai adăuga una cu gura și usturoiul… Ieri ziarul nostru a publicat o știre banală din trafic despre un șofer de BMW care spărgea parbrizul unei alte mașini. Ceea ce părea inițial o altercație în trafic a luat o cu totul altă amploare și știrea a evoluat. Reporterul nostru a aflat că, de fapt, în mașina cu geamul spart erau doi tineri care, se pare, au ademenit doi copii mici. Iar agresorul de parbriz era tatăl copiilor chemat telefonic de aceștia în apărarea lor. Concluzia Poliției Sibiu, deja un laitmotiv: nu a fost nimic, tatăl amendat că a fost recalcitrant!? Incredibil, nu?

În calitate de tată de două fete, aș fi procedat la fel ca respectivul tată. Chemam și Poliția prin 112, dar rezolvam și pe cei doi șmecheri potențiali agresori de minori. În alte țări, astfel de cazuri erau tratate cu maximă seriozitate de Poliție. La Sibiu, ca de obicei, polițiștii au făcut-o de oaie. Apropo, domnii ofițeri, ce se mai aude de colegul vostru de la trupele speciale care a bătut un tânăr în trafic la Cisnădie în septembrie 2024? Tot la cercetare este și ia salariul bine mersi? Sau l-ați scos deja nevinovat?

Revenim la subiectul de față. Din experiența personală, când am apelat, la nevoie, la 112 la Poliție, cine era de serviciu nu a trimis echipaj după două apeluri pentru că a considerat că doi rackeți plătiți, intrați în casa unui redactor șef, peste familia lui, nu era mare lucru. A fost acum mai mulți ani, dar șef la IPJ, tot Ivancea era.

Știind că în continuare unele apeluri la 112 sunt tratate subiectiv de cei puși să ne apere, nu de centralistele STS, ci de cei din Poliția Sibiu care preiau apelurile, este firească reacția tatălui celor doi copii. Știu că se spune să nu ne facem singuri dreptate, dar niște fete prin sudul României erau violate și omorâte de un criminal, dacă țineți minte. Și una dintre ele a sunat la 112 și tot cu flit au tratat problema.

Dincolo de lipsa crasă de profesionalism cu care ne izbește des Poliția Sibiu, în cazul de față și-au mai dat singuri arama pe față. Au cercetat sumar povestea. Sumar pentru că în altă țară civilizată, cei doi tineri de 18 ani, proveniți din două comune, care au abordat doi copii MICI pe stradă, nu este considerat un comportament normal. Firesc, cazul trebuia rapid predat de polițiști la un procuror. Ce au făcut ei? Au întrebat dacă depune plângere una dintre părți. Păi așa rezolvăm cazurile, domnilor polițiști? Le trecem la rezolvate prin nedepuneri de plângeri sau retrageri de plângeri? Interesul copilului vă spune ceva?

Într-un comunicat de presă, smuls greu de colegul meu, după ce SIBIU INDEPENDENT a publicat în exclusivitate cazul, Poliția Sibiu spune că a verificat pe cei doi tineri de 18 ani și nu aveau dulciuri la ei și nici poze cu minorii în telefon. Deși acestea erau acuzațiile inițiale ale copiilor și apelul lor către tată: că li se oferă dulciuri, că li se fac poze. Păi ca tată, cum să reacționezi?! Să zică mersi că cei doi de 18 ani au scăpat doar cu parbrizul spart? Dacă era tatăl minorilor vreun interlop sibian de renume? Erau probabil în Cibin acum sau prin te miri ce câmp de flori… Tatăl în cauză a acționat uman și firesc.

Deranjant este că polițiștii, la finalul cercetării lor de doi bani, au amendat tatăl pentru că era recalcitrant. Adică pentru că a făcut scandal, inclusiv la sediul Poliției. Normal că a făcut, că voi, polițiștii, nu v-ați făcut, iar, treaba cu serioziate și profesionalism și rapiditate!

Orice expert criminalist aș întreba mi-ar spune rapid că până au ajuns la sediul Poliției cei doi tineri de 18 ani presupuși infractori, din punctul meu de vedere, puteau arunca dulciurile și șterge pozele. O expertiză informatică oficială îi putea exonera, nu că nea Polițistul s-a uitat în telefon și nu le-a văzut. Parcă suntem într-o republică bananieră…. zău așa!

Dar să dai amendă tatălui, în acest caz, pentru că a făcut scandal, mi se pare mojicie. Da, mojicie! Ce v-ați ofuscat că a strigat la voi? Serios, așa sensibili sunteți, ca niște domnișoare? Grav este că tot acest incident apare cu câteva zile înainte de alegerile prezidențiale. Poate și acum, ca și în septembrie, ministrul de Interne va trimite Corpul de Control la IPJ Sibiu. Ca și atunci, vor șterge praful și nu vor face nimic.

Dar efectele în ochii opiniei publice sunt ireparabile. Astfel de cazuri și nu sunt doar la Sibiu, ci și în alte părți din țară, decredibilizează încrederea în Poliție și în alte instituții ale statului. Omul de rând are speranța că Poliția îl apără. Toate aceste cazuri, însă, dau apă la moară celor care critică sistemul și sunt cu milioanele (s-a văzut la alegerile anulate). Și pe bună dreptate.

Sincer, cine ar mai avea încredere să sune la 112 să cheme Poliția? 1. Poliția poate nici nu vine sau ajunge mult prea târziu. 2. Poliția îți dă ție amendă că erai nervos. 3. Potențialii infractori scapă nechestionați de procuror, pentru că cercetarea unor agenți de poliție îi scoate nevinovați, din lipsă de plângeri penale.

La final, un mesaj pentru prim-procurorul de pe lângă Tribunalul Sibiu: Dacă acei copii implicați în incident erau ai dvs, ce ați fi făcut? Deci, au procedat corect polițiștii că au îngropat cazul?

NOTĂ: Editorialul este un articol de opinie

TAGU – brand românesc deținut de PeFoc.ro, prezent în 33 de țări europene

0
Din inima Transilvaniei cu deschidere spre intreaga Europa, TAGU transforma semineele electrice intr-un simbol al confortului modern, exportandu-si inovatiile in 33 de tari din Europa, castigand aprecierea pietelor prin tehnologie avansata, design elegant si montaj simplificat.

Nascut din dorinta de a oferi caldura focului intr-o forma eleganta, sigura si accesibila, TAGU a evoluat rapid de la concept la un brand de referinta in segmentul semineelor electrice. Echipa de cercetare & dezvoltare Pefoc.ro combina tehnologia eficienta cu un design atent, punand accent pe fiabilitate, consum redus de energie si integrare usoara in orice ambient.

TAGU reprezinta o solutie moderna pentru cei care nu pot instala un semineu clasic sau care isi doresc, in primul rand, atmosfera calda oferita de imaginea unui foc decorativ. Gama de produse cuprinde atat modele electrice cu functie de incalzire – utile mai ales in anotimpurile de tranzitie – cat si versiuni complet decorative, pe baza de lumanari parfumate. Toate solutiile TAGU sunt concepute pentru a se integra cu usurinta in spatiile urbane moderne, fara a necesita cos de fum sau lucrari complicate. Instalarea este rapida, iar rezultatul este un plus de confort vizual, acustic si senzorial in orice incapere.

Mai mult, TAGU si-a consolidat prezenta pe piata europeana devenind un brand recunoscut pentru fiabilitate si eficienta energetica, iar in prezent, peste 50.000 de locuinte din Europa beneficiaza de solutiile sale termice inovatoare. 

PeFoc.ro prezinta succesul european TAGU la World of Fireplaces 2025

PeFoc.ro va fi prezenta la World of Fireplaces, cel mai important targ dedicat solutiilor termice, intre 28 si 30 aprilie 2025 la Leipzig, Germania, iar in cadrul standului TAGU vor fi expuse cele mai recente inovatii romanesti pentru confortul locuintei moderne.

La editia 2025 vor fi prezentate doua linii de produse TAGU – seminee electrice cu flacara ultra-realista si semineu cu lumanari decorative aromate – impartite in patru lansari:

● CandlePlace: Fitil din lemn pentru trosnet autentic de lemne, parfum „Crackling Fireplace” si ardere de pana la 60 de ore, fara fum si instalatii complicate.

● Rolf: Rama Lightstone® cu textura naturala de lemn, design elegant, conceput sa puna in valoare orice insert TAGU PowerFlame, PowerFlame 2 si ZenFlame.

● ZenFlame: Semineu decorativ cu lumanari parfumate, joc subtil de lumini si umbre, sunete realiste de trosnet al lemnelor.

● PowerFlame 2: Efect 3D al flacarii, pentru realism maxim, senzor ambiental sipentru reglare automata a temperaturii,telecomanda moderna si consum optimizat.

Viziteaza standul TAGU pentru a vedea cum inovatia si excelenta tehnologica, gandite si testate in laboratoarele UE din Romania, s-au transformat intr-un brand apreciat in 33 de piete europene, cu demonstratii hands-on live ale flacarii 3D, consultanta tehnica din partea specialistilor PeFoc.ro si ghiduri de instalare. Te asteptam sa explorezi solutiile TAGU si sa gasesti varianta ideala pentru proiectele tale!

 

 

TAGU a depasit granitele unui brand local, consolidandu-si pozitia ca jucator de referinta pe piata europeana a solutiilor de incalzire. Dincolo de originile sale romanesti, TAGU este astazi un nume cunoscut si respectat in industria termica europeana. Prin investitii constante in tehnologie, design si parteneriate strategice, brandul ofera un standard unitar de calitate in 33 de piete, adaptandu-se cerintelor locale fara a-si pierde identitatea. Este dovada ca o viziune nascuta in Romania poate redefini modul in care Europa intelege confortul modern.

Turism ușor între Sibiu, Sighișoara și Brașov cu autobuzul UNESCO

0
Sursa foto: unesco-bus.ro
Turiștii care doresc să exploreze zona dintre Sibiu, Brașov și Sighișoara pot acum să opteze pentru serviciul de transport UNESCO Bus. Acesta oferă autobuze de tip hop-on, hop-off, cu opriri în apropierea atracțiilor importante din Podișul Transilvaniei.

Trei trasee sunt disponibile: linia albastră și galbenă, care pornesc din Sibiu și duc până la Sighișoara, și linia roșie, care leagă Brașov de Sighișoara. Programul autobuzelor variază în funcție de sezon, iar prețurile încep de la 100 de lei. Biletele pot fi rezervate online pe site-ul unesco-bus.ro.

Firul evenimentului de ieri de la Sibiu, în care un tată și-a apărat copiii

0

Ies la iveală noi detalii cu privire la cazul șocant de ieri, produs la intersecția străzilor Nicolae Iorga și Cernei. Atunci, un bărbat a blocat o mașină în trafic și i-a spart parbrizul cu palma.

Ziarul Sibiu Independent a publicat în exclusivitate informații despre acest caz, preluat ulterior și de presa locală. Reamintim că, ieri, în jurul orei 17:00, copiii unui sibian l-au sunat și i-au spus că o mașină îi urmărește, iar ocupanții le oferă dulciuri ca să îi fotografieze. Supărat foc pe fapta celor din mașină, tatăl copiilor i-a blocat în trafic, iar pentru că aceștia nu au dorit să deschidă portierele, a lovit puternic parbrizul mașinii cu palma, distrugându-l. În discuția cu jurnaliștii Sibiu Independent, tatăl copiilor își asumă fapta și admite că, din prea multă protecție, gestul său a fost prea exagerat, însă și-l asumă.

Firul evenimentului

Conform declarațiilor date la Poliție, cei doi tineri din autoturismul marca Ford, de culoare argintie, ar fi încercat să-i convingă pe cei doi copii să urce în mașină, oferindu-le diverse dulciuri. La auzirea veștii, tatăl copiilor, un sibian în vârstă de 35 de ani, le-a blocat mașina în trafic. Șoferul mașinii blocate în trafic a fost identificat ca fiind un tânăr în vârstă de 18 ani, din localitatea sibiană Apoldu de Jos. În dreapta sa se afla tot un tânăr în vârstă de 18 ani, din localitatea Șura Mare.

Ajunși la Poliție, inculpații au negat totul și au pus la dispoziția Poliției telefoanele mobile

După multe declarații, dar și după percheziționarea voluntară a telefoanelor mobile, s-a ajuns la concluzia, cel puțin oficială, că tinerii nu i-ar fi ademenit cu dulciuri, ci doar au vrut să discute amical cu ei. În telefoanele acestora nu s-ar fi găsit fotografii cu cei doi copii, însă, fiind vorba despre o percheziție sumară și voluntară, diferită de cea informatică, fotografiile ar fi putut fi șterse sau ascunse ușor.

Din cauza nervozității tatălui copiilor, manifestată inclusiv în prezența polițiștilor, acesta a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 500 de lei.

Declarația IPJ SIBIU

La data de 28 aprilie a.c., în jurul orei 17.00, prin apel 112, un bărbat a sesizat faptul că urmărește în trafic un autoturism în care se află 2 tineri care, cu puțin timp în urmă, pe strada Gorăslău din municipiul Sibiu, ar fi încercat să-i convingă pe cei doi copii ai săi să urce în autoturism oferindu-le diverse dulciuri. Polițiștii Secției de Poliție Urbană Sibiu l-au depistat pe apelant la intersecția străzilor Nicolae Iorga cu Cernei, unde blocase trecerea autoturismului în care se aflau cei doi tineri și distrusese parbrizul mașinii în care aceștia se aflau. Cele 3 persoane au fost conduse la sediul unității de poliție amintite, unde s-a constatat că este vorba despre un sibian în vârstă de 35 de ani, tatăl copiilor, și despre doi tineri, ambii în vârstă de 18 ani, conducătorul auto, domiciliat în Apoldu de Jos, iar pasagerul, domiciliat în Șura Mare. Din verificările efectuate și discuțiile purtate cu persoanele în cauză, a rezultat că, la aceeași dată, în jurul orei 16.50, cei doi tineri se aflau în autoturismul oprit pe strada Gorăslău, în apropierea locului unde se aflau fiii sibianului și, în timp ce așteptau un prieten, au încercat să poarte o discuție amicală cu cei doi copii, dar fără a le oferi dulciuri și fără a avea intenția de a-i convinge să urce în mașină. La sosirea tatălui copiilor în zonă, speriați de comportamentul agresiv al acestuia, cei doi tineri au plecat, însă au fost urmăriți de bărbat pe mai multe străzi, într-un final, acesta din urmă blocându-le trecerea prin intersecția străzilor Nicolae Iorga și Cernei. Imediat după realizarea blocajului, sibianul a coborât din autoturismul său, s-a îndreptat agresiv spre cei doi tineri, iar după ce aceștia au refuzat să coboare din mașină, a lovit cu palma în mod repetat parbrizul mașinii în care se aflau tinerii, distrugându-l. Pentru înlăturarea suspiciunilor legate de intențiile lor, cei doi tineri le-au permis polițiștilor accesarea fișierelor media din telefoane, fără ca în dispozitive să fie depistate materiale foto video cu cei doi minori. De asemenea, asupra tinerilor nu au fost depistate produse alimentare sau de altă natură despre care să existe suspiciunea că ar fi putut fi folosite pentru ademenirea celor doi copii. În urma acestui incident, nu au fost depuse plângeri penale de către părțile implicate. Din cauza comportamentului recalcitrant manifestat de către sibian, inclusiv în prezența polițiștilor, acesta a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 500 de lei, conform prevederilor Legii nr. 61/1991R.” a transmis IPJ SIBIU

Investiție de 1,4 milioane de lei pentru reabilitarea unui drum din Cârțișoara, necesar exercițiilor NATO

0

Ministerul Dezvoltării a aprobat finanțarea unui obiectiv strategic necesar pentru exerciții militare NATO

Ministerul Dezvoltării acordă finanțare pentru reabilitarea unui drum de interes strategic din comuna Cârțișoara, județul Sibiu. Ordinul a fost semnat de ministrul dezvoltării, Cseke Attila, iar investiția va fi finanțată în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală, etapa a II-a 2017-2026.

‘Acest obiectiv este strategic întrucât această rută este necesară desfășurării, în această toamnă, a unui exercițiu NATO la care vor participa militari din state aliate’, a precizat ministrul dezvoltării, Cseke Attila.

Pentru reabilitarea (pietruirea) comunicației rutiere care face legătura între DN 7C și o locație din Cârtișoara, MDLPA va acorda suma de 1.473.856 de lei, termenul estimat pentru finalizarea investiției fiind sfârșitul lunii octombrie 2025.

Obiectivul a fost propus la finanțare de Ministerul Apărării Naționale, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.6/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice.

În urma Ordinului semnat astăzi, pe baza documentației complete necesare, depuse de beneficiar, autoritatea locală Cârțișoara, se va putea semna și contractul de finanțare, a conchis ministrul dezvoltării, Cseke Attila.

Serviciul Comunicare
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației

Ziua Internațională a Dansului sărbătorită cu voioșie la Școala „Regele Ferdinand”

0
Astăzi, 29 aprilie, de Ziua Internațională a Dansului, Școala Gimnazială „Regele Ferdinand” din Sibiu a fost plină de voie bună, mișcare și zâmbete. Elevii claselor primare au avut ocazia să participe la o activitate specială, alături de instructorii de la Pandance Academy.

Sorin Stermin, unul dintre instructorii academiei, le-a arătat copiilor mișcări de dans, iar muzica antrenantă a creat atmosfera perfectă pentru această zi a mișcării și a bunei dispoziții. Cu pași ritmați și entuziasm, elevii, dar și învățătoarele lor, au dansat împreună, aducând un zâmbet pe fețele tuturor.

„Mulțumim, Sorin și Pandance Academy, pentru această oportunitate de a sărbători ziua dansului! La mulți ani tuturor celor care iubesc dansul!” – au declarat reprezentanții școlii.

Activități pentru întreaga familie în mini-vacanța de 1 Mai – Puzzle Speed Challenge  

0
Vineri, 2 mai 2025, începând cu ora 17:00, vă invităm la o ediție specială Puzzle Speed Challenge, organizată în decorul de basm al Pensiunii Dealul Verde, Porumbacu de Sus, județul Sibiu.

Pensiunea Dealul Verde este o locație unică în România, amplasată la poalele Munților Făgăraș, într-un peisaj de poveste, și este renumită pentru căsuțele sale de hobbiți.

Evenimentul se adresează familiilor și grupurilor de prieteni care își doresc o activitate relaxantă și antrenantă într-un cadru natural spectaculos. Participanții vor avea provocarea de a asambla un puzzle de 500 de piese în două ore, testându-și atenția, coordonarea și spiritul de echipă.

Cum se desfășoară competiția?

  • Fiecare echipă trebuie să aibă 3 sau 4 membri. Nu este posibilă înscrierea individuală.
  • Toate echipele vor primi același puzzle de 500 de piese.
  • Timp limită: 2 ore.
  • Criterii de departajare:
    • Dacă puzzle-ul este finalizat înainte de timp, se va lua în considerare timpul cel mai scurt.
    • Dacă timpul expiră, se va evalua numărul de piese rămase.

Premii speciale pentru cele mai bune echipe!  Cei de pe podium vor pleca acasă cu surprize oferite de sponsorul nostru!

Participarea este deschisă și copiilor, cu condiția ca aceștia să fie însoțiți de un adult.

Dacă nu aveți încă planuri pentru mini-vacanța de 1 Mai, vă invităm să vă bucurați de o experiență memorabilă alături de cei dragi!

Bilete disponibile aici: 
https://www.iabilet.ro/bilete-sibiu-puzzle-speed-challange-porumbacu-edition-110930/

Ce spun apropiații bărbatului ucis în localitatea sibiană Moardăș

0
Ies la iveală noi detalii cu privire la cumplita crimă din localitatea sibiană Moardăș. Un bărbat în vârstă de 70 de ani este principalul suspect.

Reamintim că un bărbat de 58 de ani a fost înjunghiat mortal în noaptea de 28 aprilie. La fața locului au intervenit de urgență mai multe echipaje de poliție și ambulanță. Din nefericire, victima a suferit multiple plăgi înjunghiate în zona gâtului, inimii și stomacului.

Conform informațiilor publicate de Sibiu Independent, cel ucis se numește Ilie Puia. Apropiații acestuia l-au descris ca pe un om de nota 10, muncitor și gospodar. Era căsătorit și avea patru copii: două fete și doi băieți. Noaptea trecută ar fi consumat alcool chiar la locuința celui care avea să-i devină călău. Potrivit IPJ Sibiu, apelul la 112 a fost făcut în jurul orei 23:40 de către soția victimei.

Criminalul se numește Ioan Țieglar, are șapte copii, iar soția lui este decedată de mai bine de 30 de ani.

Apropiații victimei nu-și pot imagina că o astfel de crimă s-ar fi putut petrece în satul lor.

Din start, oamenii intervievați au declarat că satul pare scăpat de sub controlul poliției, fiind înregistrate frecvent cazuri de violență. Aceștia imploră autoritățile să intensifice paza localității cu mai multe echipaje de Poliție. Apropiații celui ucis s-au arătat îngroziți de o asemenea faptă.

„Deci fratele meu a fost la Ion, a stat la un pahar de vorbă cu el și cu încă un vecin, iar apoi situația a degenerat. După teribila faptă, a venit în fugă un vecin la soția fratelui meu, că vai l-a omorât pe Ilie. Soția s-a dus repede și l-a găsit întins pe jos, într-o baltă de sânge, cu un cuțit lângă el. Nu mai respira! Era un om deosebit în sat, nu era agresiv. Era un exemplu pentru multă lume.” a declarat fratele celui ucis

Mătușa celui ucis a rămas șocată de cele întâmplate

„Sunt foarte șocată și neliniștită, m-au sunat în jur de ora 24:00 noaptea, eu fiind la muncă. M-a sunat o nepoată din Germania care plângea. A zis că Ion l-a omorât pe Ilie. Nu îmi venea să cred. Ilie a fost plecat la muncă cu calul, dar și-a uitat drujba și s-a întors la casa cu nenorocirea. S-au pus la masă probabil și au consumat băuturi alcoolice. Cel vinovat de această faptă a venit la soția lui și a zis: „hai că ți l-am omorât și te-am lăsat văduvă.” a declarat mătușa celui ucis

Ilie, bărbatul ucis cu bestialitate

Eduard Dabrowski aduce la viață un vis muzical pe scena Filarmonicii Sibiu

0
Tânărul compozitor și dirijor Eduard Dabrowski le propune melomanilor din Sibiu, în această săptămână, un concert cu aranjamente proprii ale unor lucrări de G. Holst, P. Grainger și M. Mussorgski.

„Legendele Angliei & Tablouri dintr-o expoziție” se intitulează concertul simfonic programat joi, 30 aprilie, începând cu ora 19:00, la Sala Thalia. Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu va interpreta, sub conducerea muzicală a lui Eduard Dabrowski, un program care include: Aaron Copland – „Fanfară pentru omul obișnuit”, Gustav Holst – „Two Suites for Military Band”, op. 28, Percy Grainger – „Lincolnshire Posy” și Modest Mussorgski – „Tablouri dintr-o expoziție, ultimele trei purtând marca nonconformistului Eduard Dabrowski.

„Am realizat aceste aranjamente dintr-o nevoie firească: aceea de a adapta lucrările la colectivul specific al Filarmonicii de Stat Sibiu. Dar adevărul e că acest proces a devenit mult mai mult decât o simplă ajustare tehnică – a devenit o experiență creativă fascinantă.

Este, într-un fel, ca și cum ai fi un ceasornicar: desfaci mecanismul delicat al fiecărei lucrări, îi studiezi piesele, apoi le reasamblezi în felul în care tu crezi că ar trebui să arate și să funcționeze un ceas. Poate că iese un model mai eficient, poate doar mai personal – iar uneori… poate stricăm puțin mecanismul. Dar cine poate spune, în mod absolut, ce e «corect» în artă?

Ce m-a bucurat cel mai mult a fost că, prin acest concert, am reușit să dau viață unor sonorități care până acum trăiau doar în imaginația mea. Încă de copil, auzeam în minte sunete care nu existau în realitate. Reascultam în gând lucrări cunoscute, dar le auzeam «altfel» – cu alte culori, alte texturi, cu o orchestrare pe care doar eu o percepeam.

Acum, datorită generozității Filarmonicii Sibiu, aceste versiuni «imaginate» pot fi auzite cu adevărat. Ce era cândva doar lumea mea interioară a prins contur și devine reală. Sper să vă bucure la fel de mult cum m-a bucurat pe mine să le aduc la viață”, transmite Eduard Dabrowski publicului sibian.

Câștigător al Concursului de compoziție „Sabin Păutza” 2019 și al Concursului de dirijat „Ionel Perlea” 2017, Eduard Dabrowski este recunoscut în special pentru muzica filmelor „Sw!m” și „Banatul montan”. Muzica sa a fost cântată de orchestra Operei Naționale din Kiev, Orchestra Filarmonicii „Oltenia” Craiova și orchestra Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța. Din 2018, este dirijor permanent al orchestrei KamerArt, orchestră formată din elevi și studenți, cu care a ajuns să concerteze pe scena Ateneului Român. De asemenea, a condus orchestrele filarmonicilor din Sibiu, Craiova și Ploiești, precum și orchestra Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța.

Biletele pentru acest concert sunt disponibile la casieria Filarmonicii și pe iabilet.ro, la prețul de 60 lei (50% reducere pentru elevi, studenți și pensionari).

Urme pe Play 2025: 900 de alergători au transformat pădurile într-un loc magic!

0
A 6-a ediție a evenimentului Urme pe Play a adus împreună 900 de alergători care au înfruntat cu entuziasm toate capriciile vremii, de la ploaie la soare, creând o atmosferă extraordinară pe potecile din pădure. Cu râsete, dansuri în ploaie și aplauze la finish, evenimentul s-a dovedit a fi cel mai mare și mai frumos de până acum.

Organizatorii mulțumesc tuturor celor care au fost alături de ei și îi invită să contribuie la îmbunătățirea viitoarelor ediții prin completarea unui formular de feedback. „Ne-am bucura enorm dacă participanții ne-ar da o mână de ajutor și după Finish. Formularul de feedback ne-ar ajuta să înțelegem ce a fost bine, ce poate fi îmbunătățit și ce și-ar dori participanții pe viitor”, spun organizatorii.

Feedback-ul este esențial pentru a face ca Urme pe Play să devină și mai bun. Organizatorii îi încurajează pe toți să completeze formularul și să împărtășească ideile și sugestiile lor.

Completează formularul

Acte de identitate eliberate mai rapid pentru sibieni, înainte de alegerile prezidențiale

0
Ca și în precedentele runde de alegeri, ghișeele Serviciului Evidența Persoanelor din cadrul Primăriei Sibiu vor fi deschise în cele două weekend-uri în care au loc tururile de alegeri pentru Președintele României. Aceasta pentru ca cetățenii cu drept de vot din municipiul Sibiu și din comunele arondate (Cristian, Gura Râului, Marpod, Poplaca, Rășinari, Roșia și Vurpăr) să poată obține mai repede cărți de identitate noi în locul celor expirate, pierdute, furate sau deteriorate. Termenul de soluționare a cererilor va fi redus, iar actele de identitate noi vor fi eliberate mai repede, în datele tururilor de alegeri.

Astfel, în weekendul 3-4 mai și respectiv 17-18 mai, programul ghișeelor Serviciului Evidența Persoanelor, de pe b-dul. Victoriei nr.1-3 va fi următorul:

  • în zilele de sâmbătă, 3 și 17 mai, între orele 8.00-16.00 – preluări și eliberări acte.
  • în zilele de duminică, 4 mai și respectiv 18 mai, când au loc tururile de alegeri, ghișeele vor fi deschise:
  • în intervalul orar 07:00 – 18:00 – preluări și eliberări acte
  • între orele 18:00 – 21:00 – doar eliberări acte.

Actele necesare pentru eliberarea cărților de identitate se pot consulta pe sibiu.ro la secțiunea Acte necesare pe categorii – Evidența Persoanelor (https://sibiu.ro/primaria/acte_necesare ) sau la avizierele din sediul serviciului de pe b-dul Victoriei.

Menționăm că, pentru a simplifica procesul, în zilele menționate, personalul de la ghișeele Serviciului Evidența Persoanelor va încasa taxa pentru emiterea actelor noi de identitate, dat fiind faptul că, fiind zile nelucrătoare, ghișeele Direcției Fiscale și oficiile poștale nu sunt deschise. 

VIDEO: Pod modern la intrarea în Arpașu de Sus, aproape de finalizare

0
Sursa foto: Captura ecran
Consiliul Județean Sibiu anunță finalizarea lucrărilor la noul pod de la intrarea în localitatea Arpașu de Sus. După 65 de ani în care accesul în sat s-a făcut pe un pod din lemn, cu grinzi metalice, locuitorii vor beneficia în curând de o infrastructură modernă și sigură.

Noul pod este realizat din beton armat și prevăzut cu trotuare dedicate pietonilor, oferind un grad sporit de siguranță pentru toți participanții la trafic. În cadrul proiectului au fost realizate și lucrări de consolidare a malurilor râului, prin montarea de gabioane.

Investiția, în valoare de peste 5,3 milioane lei, a fost finanțată prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, cu fonduri nerambursabile. Proiectul reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii rutiere din județul Sibiu și vine în sprijinul comunității locale din Arpașu de Sus.

Înscrieri la Crosul Agnitei

0

Vara începe în forță la Agnita. În cea mai lungă zi din an, 21 iunie, orașul Agnita prinde viață la apus, odată cu ediția a IV-a a Crosului Agnitei – un eveniment care a devenit deja tradiție în inima României.


Anul acestava fi și o surpriză: „Hai la pas, Agnita” – o cursă relaxată, fără cronometru, pentru toți cei care vor să se bucure de mișcare și de atmosfera evenimentului, fără să alerge. Taxa de participare este de doar 40 de lei.

Pe lângă noutatea acestui an, rămân nelipsite cursele deja consacrate:

Cursa de 10 km – pentru cei pregătiți de o provocare serioasă. Premii de până la 1000 lei.
Cursa de 5 km – o cursă accesibilă, cu premii de până la 750 de lei.
Cursele pentru copii – împărțite pe grupe de vârstă (4-6, 7-8 și 9-12 ani), cu o atmosferă plină de bucurie și energie!

După terminarea curselor, participanții sunt așteptați cu muzică live, food court, zone de relaxare și activități pentru copii, într-un eveniment care pune accent pe comunitate, sănătate și voie bună.

Înscrierile se fac online: https://racehub.ro/register/agnita2025
Detalii complete: www.crosagnita.ro

Evenimentul este organizat de CAB Sport, cu sprijinul Consiliului Județean Sibiu și al Primăriei Orașului Agnita. Partener principal: Harting RO Automotive. Partener de eveniment: Clubul Sportiv Comunitar Sibiu

Lecții pentru viitor: AIESEC aduce încă odată „World’s Largest Lesson” în școlile din Sibiu

0
Asociația Internațională AIESEC, în parteneriat cu Groupama, a organizat astăzi la Sibiu evenimentul educațional global „World’s Largest Lesson”, parte dintr-o inițiativă desfășurată în peste 120 de țări și 11 orașe din România. Scopul acțiunii este de a promova educația pentru dezvoltare durabilă și conștientizarea problemelor globale în rândul tinerilor.

Educație non-formală în școli și licee sibiene

Evenimentul a inclus sesiuni interactive susținute de voluntari AIESEC în mai multe instituții de învățământ din Sibiu:

Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „Terezianum”

Colegiul Național „Octavian Goga”

Școala Gimnazială „Ion Luca Caragiale”

Școala Gimnazială Nr. 18

Școala Andreiană

Facilitatorii AIESEC de la Sibiu, în număr de 18 voluntari , au predat astăzi o lecție menită să deschidă dialogul despre sănătatea mintală, dezvoltarea personală și importanța comunicării. Cu mici probleme tehnice în cadrul școlilor, facilitatorii au reușit totuși să prezinte „Cea mai mare lecție a lumii”.  Elevii sceptici și rușinoși la început, în final au fost deschiși spre această inițiativă.

Facilitatorii de la Colegiul Național „Octavian Goga”

Doi facilitatori care au participat pentru prima dată la proiect, ne-au mărturisit umătoarele:

„Este pentru prima dată când particip ca facilitator și sunt un pic emoționată. Am așteptarea să decurgă totul bine, să avem cât mai multe interacțiuni cu elevii și să fie dornici să afle cât mai multe informații. Organizarea echipei a fost promptă și foarte bine coordonată. Am aflat de AIESEC de pe Instagram, am primit un mesaj de recrutare, am aplicat și așa am ajuns aici.” – Ariana Cică

„Mi-a plăcut experiența de a preda. Copiii au fost îndeajuns de receptivi și mă bucur că am reușit să le captez atenția prin activități, nu doar prin slide show sau videoclipuri. Aș vrea să mai predau și în viitor.”– Ciprian Sabău

Dublu rol: coordonator și facilitator

Trîncă Denisa, unul dintre vicepreședinții asociației, a avut un rol dublu în proiect:

„Sunt atât coordonator, cât și facilitator. Am ales să mă implic pentru că mi s-a oferit această oportunitate. Îmi place să predau și să interacționez cu oamenii, mai ales cu copiii. Consider că este o șansă minunată de dezvoltare, dar și de a contribui la educația noilor generații. Interacțiunea cu elevii a fost foarte plăcută. Sunt deschiși, entuziasmați și interesați de activități de acest gen. Le place să învețe altfel. Susțin și alți tineri să participe la proiect, este o oportunitate uriașă de dezvoltare, își pot îmbunătăți abilități soft și hard, care sunt esențiale atât în carieră, cât și în viața personală.”

Referitor la o posibilă carieră în educație, Denisa  a completat:

„Da, chiar m-am gândit la asta. Prin astfel de activități pot testa dacă mi se potrivește și dacă îmi place meseria de profesor.”

Percepția profesorilor: educație pentru echilibru emoțional

Adina Oancea, cadru didactic la Colegiul Național „Octavian Goga”,  prezentă la una dintre lecții a declarat:

„Astfel de activități sunt extrem de benefice pentru copii, mai ales în contextul presiunii examenelor. Elevii de clasa a VIII-a, în mod special, trebuie să înțeleagă că este normal să aibă limite și că pot apela cu încredere la adulți în momentele dificile.”

Ce spun elevii

Boabeș Tudor Alexandru, elev în clasa a a VIII-a A, ne-a spus:

„Activitatea m-a ajutat să mă cunosc mai bine. Mi-am dat seama că trebuie să pun sănătatea mintală pe primul loc. Este mai importantă decât orice materie școlară. Trebuie să am grijă de mine, ca să pot avea grijă de alții.”

Restricții de circulație pe Valea Oltului, cu ocazia zilei de 1 Mai

0
În perioada 30 aprilie – 2 mai 2025, cu prilejul zilei de 1 Mai, vor fi instituite restricții de circulație pe Drumul Național 7 (DN7), în județul Vâlcea, pentru anumite categorii de vehicule.

Astfel, circulația vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone (cu excepția celor destinate transportului de persoane) va fi interzisă după următorul program:

• 30 aprilie 2025: între orele 18:00 – 22:00;
• 1 mai 2025: între orele 06:00 – 22:00;
• 2 mai 2025: între orele 06:00 – 22:00.

Măsurile adoptate urmăresc creșterea siguranței rutiere și fluidizarea traficului, în contextul intensificării circulației specifice acestei perioade.

Participanților la trafic le este recomandat:


• să respecte restricțiile instituite;
• să-și planifice călătoriile ținând cont de intervalele orare menționate;
• să circule cu prudență și responsabilitate, pentru siguranța tuturor.

Doi copii, răniți într-un accident produs la Sibiu

0
Un accident rutier cu victime s-a produs în municipiul Sibiu, la intersecția străzii Nicolae Iorga cu strada Hipodromului.

Conform primelor date, în timp ce conducea un autoturism pe strada Hipodromului, o femeie în vârstă de 69 de ani, din Sibiu, nu a respectat semnificația indicatorului „oprire” și a intrat în coliziune cu un autoturism condus pe strada Nicolae Iorga de către o sibiancă în vârstă de 32 de ani.

În urma impactului, doi minori de 7 și 8 ani, pasageri în al doilea autoturism, au suferit multiple contuzii și au fost transportați la spital.

Nicu Ștefănuță – nominalizat la premiile MEP Awards 2025 la categoria “Campionul Tinerilor” (C.P)

0

Vicepreședintele Parlamentului European Nicu Ștefănuță (the Greens/EFA) a fost nominalizat de către revista Parlamentul European (the Parliament Magazine) la premiile MEP Awards 2025, la categoria “Campionul Tinerilor”. Nicu Ștefănuță se află în top 4 (din 720) eurodeputați care contribuie la promovarea oportunităților pentru tineri.

Încă din mandatul trecut, Nicu Ștefănuță a inițiat și promovat acțiuni concrete pentru tineri. Printre cele mai importante realizări din anii trecuți se numără:

  • Creșterea bugetului programului Erasmus+ cu 120 de milioane EUR;
  • Campania Erasmus Equality – o campanie de strângere de semnături sprijinită de Grupul Verzilor care are ca obiectiv creșterea cuantumului burselor Erasmus+, pentru ca acestea să devină accesibile și pentru tinerii fără mari posibilități financiare;
  • Promovarea importanței sănătății mintale pentru tineri, prin programul Terapie30, care are ca scop decontarea a 30 de ședințe de psihoterapie și consiliere psihologică prin sistemul public de sănătate;
  • Acces la stagii de practică la birourile din țară și vizite sponsorizate pentru tineri la European Youth Event (EYE);
  • Inaugurarea primului hub de tineret din Municipiul Sibiu – Sibiu Youth Hub;
  • Evenimentele GenEgalitate, organizate peste tot în țară și concepute pentru tineri, unde se dezbat fără filtru unele dintre cele mai sensibile subiecte pentru generația actuală – dreptul la avort, criza locuințelor, sănătatea mintală etc.

„Nu aș fi câștigat un nou mandat de europarlamentar fără ajutorul și implicarea tinerilor din întreaga țară. Multe dintre prioritățile din campanie, pentru care lupt în acest mandat, au fost concepute în jurul principalelor probleme ale tinerilor din România: lipsa accesului la locuințe decente, lipsa serviciilor de terapie accesibile, lipsa oportunităților reale pe piața muncii, inegalitatea socială. Am luptat și voi continua să lupt pentru ca tinerii noștri să fie ascultați, respectați, implicați. Vreau ca și tinerii din România să aibă toate șansele de reușită ca tinerii din oricare altă țară europeană”, declară Nicu Ștefănuță.

Printre prioritățile actualului mandat ale lui Nicu Ștefănuță în ceea ce privește lupta pentru drepturile tinerilor se numără:

  1. Locuințe decente și accesibile pentru tineri, atât prin construcția de locuințe sociale din bani europeni, cât și prin investiții în construcția de noi cămine studențești;
  2. Transport public gratuit, în special pentru elevi și studenți;
  3. 30 de ședințe de terapie decontate anual, cu prioritate pentru tineri și persoanele vulnerabile;
  4. Creșterea burselor europene Erasmus la un nivel de 1000 EUR de student.

Câștigătorii premiilor MEP Awards 2025 vor fi anunțați în 24 iunie.

Nicu Ștefănuță este europarlamentar independent. Este primul eurodeputat român afiliat grupului politic al Verzilor din Parlamentul European (Greens / EFA) și Vicepreședinte al Parlamentului European. În prezent este membru al comisiei pentru Bugete și al comisiei pentru Industrie, Cercetare și Energie. Totodată, europarlamentarul sibian activează drept membru supleant în Comisia pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală și Comisia pentru Sănătate Publică.

Giulia Brondi din Sibiu, singura elevă din țară cu nota 10 la proba practică a Olimpiadei Naționale de Industrie Alimentară

0
Giulia Brondi, elevă în clasa a XII-a la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „Terezianum” din Sibiu, a obținut o performanță excepțională la Olimpiada Națională de Industrie Alimentară, desfășurată între 23 și 27 aprilie 2025, la Sibiu. Ea este singura participantă din țară care a obținut nota 10 la proba practică, fiind recompensată cu Premiul Special pentru cea mai bună lucrare practică, precum și cu o Mențiune la specializarea Tehnician în Industria Alimentară.

Giulia a fost îndrumată de o echipă de profesori dedicați – Simona Butoi, Laurențiu Butoi. La festivitatea de premiere, eleva a fost felicitată pentru munca și perseverența care au stat la baza reușitei sale.

„Prin talent, muncă și perseverență, ea a demonstrat că excelența este posibilă!
Suntem mândri de realizările sale și îi dorim succes pe mai departe!”, a declarat prof. Simona Butoi, una dintre coordonatoarele elevei.

Elevii de la Terezianum strălucesc la Olimpiada Națională de Industrie Alimentară

0
În perioada 23–27 aprilie 2025, Sibiul a găzduit Olimpiada Națională de Industrie Alimentară, o competiție care a reunit 70 de elevi din 27 de județe ale țării, însoțiți de 26 de cadre didactice. Orașul a devenit, timp de câteva zile, un veritabil centru al excelenței în științele alimentare.

Deschiderea oficială a olimpiadei a avut loc în sala festivă a Bibliotecii Județene ASTRA Sibiu, oferind un cadru simbolic pentru importanța științei și educației. Probele de concurs – una teoretică și una practică – s-au desfășurat la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „Terezianum” Sibiu, instituție care a fost și gazda acestui eveniment național.

Participanții au avut parte și de activități recreative, menite să le ofere o experiență completă la Sibiu. Aceștia au vizitat Muzeul Național Brukenthal, baza practică a Facultății de Științe Agricole, Industrie Alimentară și Protecția Mediului din localitatea Rusciori, dar și Muzeul Civilizației Populare Tradiționale „ASTRA” din Dumbrava Sibiului.

Festivitatea de premiere s-a desfășurat în sala de conferințe a Hotelului My Continental Sibiu. Liceul-gazdă s-a remarcat cu rezultate deosebite:
Locul I – Căpruciu V. M. Ramona-Ioana
Locul II – Tabără V. Tiberius
Ambii elevi au concurat la domeniul Industrie alimentară / Analiza produselor alimentare (TAPA, clasa a XII-a) și au fost coordonați de profesorii Voina Anca, Iurea Daniela, Popa Cornelia și Părăian Mihaela. Performanțele confirmă o tradiție solidă, elevii liceului câștigând premiul I la această olimpiadă pentru al treilea an consecutiv.

De asemenea, eleva Brondi M. Giulia (Industrie alimentară / TIA, clasa a XII-a) a obținut o Mențiune și Premiul special pentru cea mai bună lucrare practică, fiind notată cu punctaj maxim – 100 de puncte. Pregătirea acesteia a fost asigurată de profesorii Butoi Simona, Butoi Laurențiu, Mitea Silvia și Toderaș Sanda.

Cum funcționează Spitalul Județean Sibiu în perioada 1–4 mai

0
Conducerea Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu a anunțat programul unității în perioada 1–4 mai 2025.

🔹 Ambulatoriul de Specialitate va fi închis pe durata celor patru zile libere, urmând ca activitatea să fie reluată luni, 5 mai, conform programului obișnuit.
🔹 Secțiile spitalului vor funcționa în regim normal.
🔹 Unitatea de Primiri Urgențe va rămâne deschisă NON-STOP, fiind disponibilă pentru orice situație medicală de urgență.

„Viața pe marginea prăpastiei” – proiecție de film la Căminul pentru Vârstnici, cu sprijinul Bibliotecii ASTRA

0
În cadrul parteneriatului dintre Biblioteca ASTRA Sibiu și Direcția de Asistență Socială Sibiu, seniorii de la Căminul pentru Persoane Vârstnice de pe str. George Coșbuc au avut ocazia să vizioneze filmul artistic „Viața pe marginea prăpastiei” (producție a anului 2014), o poveste emoționantă care a stârnit amintiri, discuții și zâmbete.

Inspirat din copilăria regizoarei Maya Forbes – scenaristă și producătoare de seriale TV, aflată la debutul său în regie – „Infinitely Polar Bear” spune povestea familiei Stuart din Bostonul anilor ’70–’80. Cam, tatăl interpretat de Mark Ruffalo, provine dintr-o familie aristocrată, nu are un loc de muncă, are două fiice și suferă de tulburare bipolară. Când soția sa (Zoe Saldana) acceptă un MBA la New York, îl lasă pe Cameron să se ocupe singur de fete, oferindu-i ocazia să demonstreze că poate fi un adevărat cap al familiei. Cam accepta sa aibă grijă de cele două tinere și agile fiice, dar destul de repede, descoperă că acest lucru poate deveni problematic.

Această activitate face parte din seria de evenimente oferite prin servicii mobile de bibliotecă, un program menit să aducă lectura, cultura și emoția cinematografiei mai aproape de cei care nu pot ajunge la bibliotecă, dar la care biblioteca ajunge cu bucurie.

*

Activitățile Bibliotecii ASTRA Sibiu se desfășoară cu susținerea financiară a Consiliului Județean Sibiu

Rata șomajului în Sibiu urcă la 3,09%. Cei mai afectați sunt cei între 40 și 49 de ani

0
somaj
La sfârșitul lunii martie 2025, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Sibiu erau înregistrați 5.870 șomeri (din care 2.752 femei), rata șomajului fiind de 3,09%, mai mare cu 0,04 pp decât valoarea înregistrată în luna februarie 2025.

Din totalul de 5.870 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Sibiu 1179 erau beneficiare de indemnizaţie de şomaj, iar 4.691 erau șomeri neindemnizați. În ceea ce privește mediul de rezidență, 4.220 șomeri provin din mediul rural și 1.650 sunt din mediul urban.

Structura șomajului pe grupe de vârste se prezintă sugestiv astfel:

Grupa de vârstăStoc la finele lunii
Total5870
< 25 ani581
între 25-29458
între 30-391420
între 40-491493
între 50-55786
peste 55 ani1132

Șomerii cu  studii primare sau fără studii (50,11%) au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele AJOFM Sibiu, urmat de cei cu studii gimnaziale (24,53%), (10,68%) cu studii profesionale, (9,65%) cu studii liceale şi postliceale iar cei cu studii superioare sunt 5,00% din totalul șomerilor înregistrați.

Structura șomerilor înregistrați pe nivel de ocupabilitate, stabilit prin profilare, se prezintă astfel: 660 persoane foarte greu ocupabile, 2.696 greu ocupabile, 2.413 mediu ocupabile, iar 101 sunt persoane ușor ocupabile. Încadrarea  într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele noastre.

AGENŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ SIBIU

230 de locuri de muncă în Europa pentru români. Cele mai multe sunt în Italia și Norvegia

0
job

230 locuri de muncă vacante în Spaţiul Economic European

Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 230 locuri de muncă vacante, după cum urmează:

Danemarca – 30 locuri de muncă pentru: tehnician de automatizare ( ucenic), instalator țevi (tubulator naval);

Finlanda – 14 locuri de muncă pentru: sudor TIG, muncitor la demolări, culegători de fructe de pădure,

tăietor de lemne;

Germania – 11 locuri de muncă pentru:, lucrător în producție, lucrător fermă;

Irlanda – 13 locuri de muncă pentru: îngrijitor persoane, lucrător în industria cărnii, specialist în domeniul științelor medicale de laborator, specialist clincian în domeniul științelor medicale de laborator;

Italia – 71 locuri de muncă pentru: lucrători în domeniul sportului și al pregătirii fizice – animator/animatoare centru de vacanță , șofer autobuz, specialiști în vânzări, marketing și relații publice

lucrători în gospodărie;

Malta – 2 locuri de muncă pentru: senior dezvoltator software – BAS (Business Administration Systems),

Norvegia – 57 locuri de muncă pentru: muncitor în producție – industria piscicolă, electrician, personal bucătărie, vopsitor auto, tinichigiu auto;

Olanda – 21 locuri de muncă pentru : angajat în sera de flori,  angajat în industria alimentară -producția de brânză, angajat în industria alimentară ;

Polonia – 8 locuri de muncă pentru : reprezentant de vânzări în România (la angajare vor fi două săptămâni de pregătire în Grudziadz);

Slovenia – 3 locuri de muncă pentru : muncitor forestier;

            Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă Spaţiul Economic European pot consulta ofertele accesând www.eures.anofm.ro.

Pentru înregistrare ca persoana în căutarea unui loc de muncă in străinătate aveţi nevoie de CV model EUROPASS şi completarea unei cereri.

Persoana de contact Corina Suciu – consilier EURES, etaj 4 camera 448 tel. 0269 210882 interior 119.

AGENŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ SIBIU

Ședința lunară a Colegiului Prefectural Sibiu. Planul de acțiuni pentru 2025 aprobat în unanimitate

0
Sibiu Prefectura
Azi, 29.04.2025 a avut loc ședința lunară a Colegiului Prefectural, prezidată de domnul prefect, Mircea Dorin Crețu alături de domnii subprefecți, Benedek Zacharie și Florian Giubega și de domnul secretar general, Marius Oltean, având următoarea ordine de zi:
  1. Prezentarea Planului de acțiuni pe anul 2025 pentru realizarea în județul Sibiu a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare. Planul a fost prezentat de doamna Monica Moldovan, consilier superior în cadrul Instituției Prefectului-județul Sibiu.

Acesta a fost aprobat, prin proiect de hotărâre, în unanimitate de voturi.

Ca în fiecare an, Colegiul Prefectural analizează și aprobă prin Hotărâre Planul anual de acțiuni al județului Sibiu pentru realizarea Programului de guvernare.

Programul de guvernare este aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 33 din 23.12.2024, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1.312 / 23.12.2024 și este documentul prin care se stabilesc principalele obiective strategice și acțiuni ale Guvernului României pentru perioada 2024-2028.

În conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 Codul administrativ, art. 253, ținând cont de prevederile art. 6 alin. 2 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 906/22 octombrie 2020 pentru punerea în aplicare a unor prevederi din Codul administrativ, structura de specialitate din cadrul Instituției Prefectului – Județul Sibiu întocmește anual, Planul de acțiuni al județului.

Pentru anul 2025, Planul de acțiuni al județului s-a realizat pe baza propunerilor întocmite atât de către serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului, cât și de către autoritățile administrației publice locale organizate la nivelul județului Sibiu.

Menționǎm cǎ structura pe capitole a Planului de acțiuni al județului Sibiu pe anul 2025 pentru Programul de guvernare 2024-2028, a luat în calcul exclusiv capitolele din Program în care existǎ obiective și acțiuni, respectând numerotarea realizată în documentul-cadru.

Din punct de vedere statistic, Planul de acţiuni din acest an se structurează pe 12 capitole, cuprinde 85 obiective şi 732 de acţiuni pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.

În Planul de acţiuni al Judeţului Sibiu, se regăsesc o serie de obiective, între care:

•        Autostrada A1, Sibiu – Pitesti – Sectiunea 1 Sibiu-Boita, Lot 2 km 13+170 – km 14+150 – contract de proiectare și execuție semnat – termen de finalizare estimat 2025,

•        Autostrada A13, Sibiu – Brașov cu cele 4 tronsoane, care au termene de finalizare 2028:

o       Tronson 1 Boița – Avrig, km 0+000 – 14+253,

o       Tronson 2 Avrig – Arpașu de Jos, km 14+253 – 34+175,

o       Tronson 3 Arpașu de Jos – Sâmbata de Sus, km 34+175 – 51+785,

o       Tronson 4 Sâmbăta de Sus – Municipiu Făgăraș, km 51+785 – 68+050,

•        Continuarea lucrărilor privind infrastructura feroviară — Tronsoane QuickWins conform PNRR – Proiecte tip ”Quick Wins” lucrări de eliminare a restricțiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii finanțate din PNRR, cu cele 2 loturi:

o       Lot 1 Ocna Sibiului – Loamneș, pe o lungime de 1,834 km,

o       Lot 2 Tălmaciu – Sibiu fir II, pe o lungime de 3,500 km, cu termen de finalizare estimat 2025,

•        Reziliența sistemului de sănătate: acces sigur la servicii medicale de bună calitate pentru fiecare cetățean. Prevenția și programele de sănătate,

•        Digitalizarea serviciilor publice,

•        Prevenirea și combaterea fenomenului infracțional prin creșterea prezenței fizice a forțelor de ordine publică în mijlocul comunității, pentru prevenirea faptelor antisociale și pentru descurajarea acestui fenomen care afectează cetățeanul, astfel încât să fie sporit sentimentul de siguranță și protecţie a cetăţeanului,

•        Lucrări de investiții, care se află în diferite faze de implementare, finanțate din fonduri europene nerambursabile, de la bugetul de stat sau din bugetele locale.

Instituţia Prefectului – Judeţul Sibiu va analiza stadiul îndeplinirii acțiunilor asumate în Planul de acţiuni şi va marca prin realizarea acestora contribuţia judeţului nostru la implementarea Programului de guvernare.

În acest sens, vă adresăm rugămintea doamnelor și domnilor directori de a dispune măsuri pentru transmiterea la termen a informărilor semestriale până la data de 7 iulie 2025, respectiv 9 ianuarie 2026 cu privire la stadiului implementării Planului de acţiuni al Judeţului Sibiu pe anul 2025.

În situația în care, pe parcursul anului 2025, se vor identifica acțiuni suplimentare față de cele transmise, acestea vor fi incluse în plan, vor fi monitorizate și va fi analizat stadiul realizării acestora.

  1. Sinteza acțiunilor de control desfășurate de către Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Sibiu, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Sibiu, Direcția de Sănătate Publică a Județului Sibiu  și Inspectoratul de Poliție Județean Sibiu în perioada Sărbătorilor Pascale 2025, conform Hotărârii Colegiului Prefectural al Județului Sibiu nr. 2/25.03.2025.

Direcția de Sănătate Publică Sibiu

În conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 2/25.03.2025 privind aprobarea Planului de măsuri pentru asigurarea  sănătății publice, a  creșterii gradului de siguranță a cetățenilor și a menținerii ordinii publice, precum și pentru protejarea consumatorilor împotriva practicilor incorecte, în perioada premergătoare, cât și în timpul Sărbătorilor Pascale 2025, la nivelul județului Sibiu, Serviciul Control în Sănătate Publică  a efectuat un număr de  62   de controale.

Acțiunile de control au vizat :

●  Unități cu profil comerț alimentar și alimentație publică, producție

Au fost controlate 39 de unități dintre care: 21  unități cu profil comerț, 16 unități alimentație publică și 2  producție.

•        Unități de cazare

Au fost controlate  8   unități de cazare respectiv 3  hoteluri și  5 pensiuni

●   Unități din incinta Târgului de Paște din Piața Mare – Piața Mică Sibiu

S-a efectuat un număr de 15 controale la Târgul de Paște din municipiul Sibiu respectiv  12  căsuțe cu profil comerț și  3  căsuțe cu profil alimentație publică.

S-au aplicat  27  sancțiuni contravenționale din care 21  avertismente și  6   amenzi în valoare de 14600   lei.

Principalele neconformități constatate au fost :

– neefectuarea operațiunilor de dezinsecție și deratizare conform legislației sanitare în vigoare.

– neefectuarea cursului  privind noțiunile fundamentale de igienă

– lipsa sau prezența în cantități insuficiente a produselor biocide.

– neefectuarea controlului medical la angajare/periodic.

Inspectoratul de Poliție al județului Sibiu.

Pentru menținerea ordinii publice și creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, în perioada premergătoare, cât și în timpul desfășurării Sărbătorilor Pascale 2025, polițiștii din sectorul de ordine și siguranță publică, precum și cei specializați în investigarea criminalității economice au desfășurat următoarele activități:

– constituirea de dispozitive de menținere a ordinii și siguranței publice care au acționat,  în special în zonele cu afluență mare de persoane, în care s-au desfăşurat slujbe religioase şi activităţi culturale, de agrement etc., în scopul asigurări și menținerii unui climat corespunzător, prevenirii infracţiunilor cu violenţă şi a furturilor;

– patrularea în zona supermarket-urilor, centrelor comerciale, staţiilor de distribuţie carburanţi şi a altor entităţi care vehiculează valori însemnate (case de schimb valutar, de amanet, etc.);

– organizarea și desfășurarea de acțiuni de prevenire şi combatere a infracţiunilor cu violenţă şi neutralizarea actelor de natură să împiedice desfăşurarea normală a manifestărilor specifice acestor sărbători;

– intensificate activităților de prevenire şi combatere a infracțiunilor comise în zona lăcașurilor de cult, barurilor, discotecilor şi a altor locuri pretabile, precum şi monitorizarea stărilor conflictuale.

În perioada de referință, au fost organizate 122 acțiuni/controale/verificări pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale,  au fost legitimate 3.540 persoane, au fost aplicate 163 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 39.641 lei, pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice (ca urmare a încălcării prevederilor Legii 61/1991, republicată).

Structurile de ordine publică au desfășurat activități și în colaborare cu structurile de poliţie rutieră, pentru fluidizarea traficului rutier, prevenirea accidentelor de circulație şi a faptelor antisociale, pe principalele artere care converg către lăcașele de cult, zonele turistice sau de agrement. În acest scop, au fost organizate 56 filtre rutiere, au fost oprite și controlate în trafic 2.245 autovehicule și aplicate 837 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 200031 lei.

În baza Hotărârii nr.2 din 25.03.2025 a Colegiului Prefectural al Județului Sibiu privind aprobarea Planului de măsuri pentru asigurarea sănătății publice, a creșterii gradului de siguranță a cetățenilor și a menținerii ordinii publice, precum și pentru protejarea consumatorilor împotriva practicilor incorecte, în perioada premergătoare, cât și în timpul Sărbătorilor Pascale 2025 în județul Sibiu,  poliţiştii  Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au verificat 54 agenți economici de pe raza județului Sibiu. Urmare a verificărilor efectuate, au aplicat 6 sancțiuni contravenționale în baza O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, în valoare totală de 82.000 lei, fiind confiscată suma de 5.421,7 lei.

Polițiștii sibieni continuă acțiunile specifice pentru prevenirea şi combaterea oricăror evenimente care ar putea afecta liniştea cetăţenilor, dar şi pentru a interveni atunci când sunt sesizaţi cu privire la comiterea unor fapte antisociale.

Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Sibiu.

În cadrul acțiuni de control efectuate de către comisarii CJPC Sibiu în perioada 26.03.2025 – 23.04.2025, , în județul Sibiu, s-au verificat un număr total de 238 operatori economici: în magazine alimentare și nealimentare, supermarketuri, hipermarketuri, târguri specifice, piețe agroalimentare și unități de alimentație publică,  din județul Sibiu.

La un număr de 215 operatori economici, au fost găsite abateri de la legislația protecției consumatorilor. S-au controlat 17560 kg de produse, dintre care  s-au găsit 2161 kg de produse cu abateri. Pentru abaterile constatate la produse și servicii oferite consumatorilor, s-au întocmit 215 PVCC cu  sancțiuni contravenționale, dintre care: 90 amenzi contravenționale în valoare totală de 840 500 lei și 125 avertismente.

Principalele abateri constatate, au fost :

A.      La produsele alimentare aflate la comercializare:

1.      La carne vrac, preambalată și produse din carne existente la comercializare :

•        Carne și preparate din carne specifice Sărbătorilor Pascale expuse la comercializare cu preț redus fără informații privind prețul vechi alături de cel nou, precum și perioada promoțională;

•        Carne proaspătă de miel fără informații privind data limită de consum, vândută în condiții de păstrare necorespunzătoare;

•        Nerespectarea condițiilor de păstrare la produse și preparate din carne;

•        Etichete greu vizibile cu informații incomplete;

•        Termen de valabilitate depășit, precum și caracteristici calitative neconforme, la   preparate din carne;

•        Produse din carne preambalate în pungi, respective caserole cu lipsă informații gramaj, alergeni, valori nutriționale, condiții de păstrare;

•        Lipsă menționare data de expirare, ingrediente alergene, precum condiții și temperatură de depozitare improprii la produsele expuse la comercializare;

•        Lipsă afișare preț/unitatea de măsura, la produsele comercializate la bucată;

•        Lipsă totală elemente de identificare la produse din carne expuse la comercializare;

•        Lipsă traducere în limba română a mențiunilor de pe etichetă sau ambalaj, la produse din import sau achiziții intracomunitare.

2.      La ouă de consum:

•        Ouă preambalate vândute în ambalaje deteriorate, umede, prezenta de oua sparte și alte produse neconforme;

•        Neafișarea informațiilor minime prevăzute de Regulamentul CE 589/2008 la produsele ouă;

•        Lipsă informare completă la raft: prin neafișarea explicației semnificației codului de producător.

3.      La produse de patiserie și cofetărie :

•        Informații greu lizibile a mențiunilor inscripționate pe  etichete;

•        Nerespectarea condițiilor de păstrare indicate de producător;

•        Termen de valabilitate depășit, precum și caracteristici calitative neconforme;

•        Produse de patiserie tradițională cu lipsă informare completă, corectă și precisă;

•        Afișarea la raft a unui preț, iar la casa de marcat alt preț;

•        Lipsă traducere în limba română a mențiunilor de pe etichetă sau ambalaj, la produse din import sau achiziții intracomunitare;

•        Lipsă menționare data de expirare, ingrediente alergene, precum și condiții și temperatura de depozitare improprii la unele produse de patiserie și cofetărie;

•        Lipsă afișare preț pe unitatea de măsură;

•        Lipsă informare „produs din produs decongelat” pentru produse de patiserie;

•        Lipsă înscriere gramaj și ingrediente pentru diferite sortimente de prăjituri.

4.      La ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao :

•        Existența la vânzare de produse expirate față de data limită de consum  recomandată de producător;

•        Existența la vânzare de produse prezentând caracteristici calitative neconforme, la produse și figurine din ciocolată;

•        Afișarea la raft a unui preț/produs  iar la casa de marcat alt preț/produs;

•        Nerespectarea condițiilor de păstrare la produse din ciocolată.

B.      La jucării, ornamente și alte produse nealimentare specifice Sărbătorilor Pascale:

•        Etichete greu vizibile cu informații incomplete;

•        Informații greu lizibile pe etichetele unor produse;

•        Lipsa unor informații complete privind datele importatorului;

•        Lipsa unor informații privind: producătorul, a instrucțiunilor de folosire și utilizare, a   marcajului CE;

•        Lipsa avertismentelor specifice -traduse în limba română;

•        Lipsa instrucțiunilor de utilizare -traduse în limba română;

•        Lipsa totală a elementelor de identificare.

S-au dispus următoarelele măsuri complementare:

– Oprirea definitivă de la comercializare pentru produsele expirate și neconforme  pentru 892 kg în valoare 19 650 lei.

– Oprirea temporară de la comercializare până la remedierea deficiențelor   constatate pentru 1269 kg în valoare de 27 960 lei.

  1. Evaluarea activităților desfășurate de lucrătorii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase Sibiu, în vederea prevenirii și combaterii faptelor ilicite la regimul deșeurilor și produselor de protecția plantelor, ce aduc atingere mediului înconjurător. Tema a fost prezentată de domnul inspector șef IPJ Sibiu, Tiberiu Ivancea.

În perioada aprilie 2024-aprilie 2025, polițiștii din cadrul Serviciului A.E.S.P. Sibiu, au desfășurat activității specifice pentru realizarea obiectivelor prevăzute în Planul de acțiuni al județului Sibiu pentru anul 2024, respectiv trimestrul I 2025, în scopul protejării mediului înconjurător, sănătății și vieții persoanelor.

Astfel, au pus în aplicare Planurile naționale de Acțiune ,, FITOS 2024” și  ,,FITOS 2025” respectiv ,,Deșeuri 2024”, în cadrul cărora  au efectuat activități de prevenire și combatere a faptelor ilicite, acționând  și în afara perioadelor de acțiune din cadrul planurilor naționale, în funcție de sesizări, reclamații sau informații de care au luat cunoștință polițiștii.

Se apreciază că lucrătorii de poliție au desfășurat activități proactive, în cooperare cu reprezentanții instituțiilor cu atribuții și responsabilități în domeniul protecției mediului, la nivelul județului Sibiu nefiind înregistrată o problematică deosebită pe acest domeniu de activitate, nefiind înregistrate cazuri grave de poluare.

Cu toate acestea au fost identificate trei probleme cu care se confruntă polițiștii în desfășurarea activităților polițienești și de cercetare penală, dar și în ceea ce privește poluarea cu substanțe chimice periculoase din produsele de protecția plantelor și deșeuri, îndeosebi cele periculoase, după cum urmează:

  1. Legislația în domeniul protecției mediului, este lacunară.
  2. O a doua problemă cu care se confruntă lucrătorii de poliție este cea legată de lipsa laboratoarelor de specialitate acreditate pentru efectuarea de analize și constatări tehnico-științifice, cu privire la substanțele sau deșeurile ce constituie obiecte și bunuri corp delict, astfel încât buletinele de analiză fizico-chimică sau rapoartele de încercare să constituie probe în dosarele penale.
  3. Dotarea precară a polițiștilor care efectuează intervenția și cercetarea la fața locului, în cazul unor infracțiuni de poluare cum ar fi aparate de măsurare a fumului, funinginii, prafului, deversări de hidrocarburi sau alte dejecții în ape sau pe soluri.

În acest sens propunem următoarele măsuri:

–    Efectuarea unor demersuri în scopul modificării legislației în acest domeniu pentru a stabili atribuțiile fiecărei instituții cu responsabilități în domeniu;

–  Agenția națională pentru Protecția Mediului să doteze și să acrediteze Laboratoarele județene.

–   Înființarea unui Serviciu de investigare a infracțiunilor de mediu, la nivelul fiecărui județ, în care să activeze mai mulți polițiști (în prezent sunt încadrați doar 2 polițiști la nivelul serviciului A.E.S.P. în județul Sibiu) care să aibă atribuții exclusiv pe linie de protecția mediului.

Elevii sibieni se întorc cu rezultate remarcabile de la Olimpiada Națională de Limba Franceză

0
În perioada 22-26 aprilie 2025, în orașul Ploiești, județul Prahova a avut loc Olimpiada Națională de Limba Franceză. Probele din cadrul olimpiadei au vizat competența de înțelegere și producere a mesajului scris, respectiv competența de receptare și producere a mesajului oral precum și interacțiune orală.

Lotul olimpic al  județului Sibiu a fost format din 9 elevi: Gîlceavă Marie-Angelique (Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Mediaș), Țigan Lea-Claire, Paul Luca-Christian-Constantin, Benson Alexandr Jerome (elevi la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr “ Sibiu), Pușcaș Alexia Floriane (Liceul Teoretic ”Axente Sever” Mediaș), Tobiaș Edouard-Benjamin, Popa Melissa-Elena Dumitra, Sdrobiș Sebastian (elevi la Liceul Teoretic „Constantin Noica “ Sibiu) și Rociu Matei (Colegiul Național „Octavian Goga“ Sibiu).

Elevii noștri au reprezentat județul cu succes, obținând rezultate deosebite, dintre care menționăm: Gîlceavă Marie-Angelique, clasa a VII-a – mențiune, Pușcaș Alexia Floriane, clasa a X-a- mențiune, Rociu Matei, clasa a XII-a- mențiune.

Două premii speciale au Paul Luca Christian-Constantin și Tobiaș Edouard Benjamin, ambii din clasa a X-a.

Pe parcursul întregii competiții elevii au trăit experiențe de neuitat, au legat noi prietenii și și-au îmbogățit cunoștințele culturale în cadrul vizitelor oferite de organizatori.

Rezultatele obținute au fost rodul implicării comune a elevilor, părinților și cadrelor didactice. Fiecare participant a adus un plus de valoare acestui eveniment educațional și cultural, evidențiind pasiunea acestora pentru limba și cultura franceză.

Robert Fotache este noul manager interimar al Spitalului Județean Sibiu

0
Robert Fotache este noul manager interimar al Spitalului Județean Sibiu, după ce mandatul lui Daniel Chelcea s-a încheiat brusc, fără perioada de preaviz. Chelcea și-a dat demisia înainte de Paști, iar oficial, contractul i s-a încheiat pe 28 aprilie, în ziua în care s-a întors din concediu. CITEȘTE și: Dr. Daniel Chelcea își dă demisia din funcția de manager al Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu

Consiliul de administrație al spitalului, împreună cu președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, au decis ca despărțirea să fie „prin înțelegere”, fără să se aștepte cele 30 de zile. Fotache, care este director administrativ din 2016, a fost numit pentru o perioadă interimară de până la 6 luni.

Redăm mai jos comunicatul de presă transmis de SCJU Sibiu:

Domnul Robert Fotache, director administrativ al SCJUS din anul 2016, va ocupa în următoarea perioadă poziția de manager interimar al celei mai mari unități medicale din județul Sibiu.

Decizia este prilejuită de vacantarea postului de către fostul manager, dr. Daniel Chelcea, hotărâre care a intrat în vigoare la data de 28 aprilie 2025.

„Este o responsabilitate pe termen scurt pe care, în circumstanțele date, am acceptat-o pentru ca activitatea Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu să continue să se desfășoare în condiții optime. Îmi doresc să mențin o colaborare strânsă cu echipa managerială, personalul medical și Consiliul Județean Sibiu, pentru a menține standardele calitate ale actului medical în cadrul celei mai mari unități sanitare din județ, până la momentul la care va fi identificat candidatul care va câștiga un mandat pentru acest post”, este mesajul transmis de Robert Fotache, la preluarea rolului de manager interimar.

Numirea a fost făcută, conform legii, pe o perioadă de maxim 6 luni sau până la revocarea unilaterală din funcție. Robert Fotache ocupa anterior numirii, din data de 12 august 2016, funcția Director Administrativ al Spitalului Județean Sibiu. De asemenea, a mai ocupat funcția de manager interimar al SCJUS din 1 iulie până în 3 octombrie 2021.

CFR Marfă intră în insolvență, cu aprobarea Ministerului Transporturilor

0
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a aprobat intrarea în insolvență a companiei CFR Marfă, operatorul național de transport feroviar de marfă.

Conform site-ului clubferoviar.ro, decizia a fost luată prin Hotărârea Adunării Generale a Acționarilor (AGA) nr. 5 din 25 aprilie 2025, care autorizează compania să formuleze cererea de deschidere a procedurii de insolvență, conform Notei interne nr. 111/15 aprilie 2025.

Această măsură vine la scurt timp după ce CFR Marfă a ieșit dintr-un concordat preventiv inițiat în 2020, care nu a avut succes în redresarea financiară a companiei.

Cauzele principale ale eșecului includ condițiile economice dificile și povara financiară generată de penalitățile și dobânzile aferente unui ajutor de stat declarat ilegal de Comisia Europeană.

Experți în domeniu subliniază că trecerea la insolvență după un concordat eșuat este legală și poate reprezenta o cale de evitare a falimentului.

Criminal la 70 de ani. Totul s-a petrecut în localitatea sibiană Moardăș

0
Un bărbat de 58 de ani a fost înjunghiat mortal, în noaptea de 28 aprilie, în localitatea Moardăș, comuna Mihăileni, din județul Sibiu.

Tragedia a avut loc în jurul orei 23:00, în locuința unui localnic de 70 de ani, în timpul unui conflict spontan izbucnit între cei doi, pe fondul consumului de alcool.

Potrivit IPJ Sibiu, apelul la 112 a fost făcut în jurul orei 23:40, de către soția victimei, care a alertat autoritățile cu privire la acest incident șocant.

În momentul sosirii echipelor de intervenție și cele medicale, victima era deja decedată, având răni în zona gâtului și toracelui.

Bărbatul de 70 de ani, presupusul autor al faptei, a suferit la rândul său vătămări corporale și a fost transportat la spital pentru îngrijiri medicale.

Primăria Sibiu nu știa despre situația angajatului „problemă”

0
Sibiu drona
După ce jurnaliștii Sibiu Independent au prezentat ieri o situație tensionată între mai mulți angajați ai Primăriei Municipiului Sibiu, reprezentanții administrației locale au adus clarificări oficiale.

Conform răspunsului oficial primit, nu se avea cunoștință despre această situație, iar la departamentele abilitate cu amorsarea sau depistarea unor asemenea cazuri nu există nicio sesizare. Referitor la internarea nevoluntară, la Spitalul de Psihiatrie Sibiu, a șefului unui anumit departament al Primăriei – acuzat direct de subordonați de acte de violență verbală sau fizică – reprezentanții Primăriei Municipiului Sibiu au transmis că nu aveau cunoștință despre acest fapt, în actele oficiale figurând doar un concediu de odihnă, urmat de un concediu medical.

Redăm răspunsul primit din partea Primăriei Municipiului Sibiu

„Nici Serviciul Managementul și Integritatea Resurselor Umane, nici consilierul de etică, nici persoana responsabilă cu gestionarea incidentelor de integritate și nici Comisia de primire și soluționare a plângerilor privind hărțuirea la locul de muncă, nu au primit sesizări cu privire la un comportament neadecvat din partea acestui angajat. Menționăm că la nivelul Primăriei Sibiu există proceduri interne prin care angajații Primăriei, funcționari publici sau angajați contractuali, pot semnala astfel de cazuri, acestea fiindu-le aduse la cunoștință și fiind incluse în Regulamentul Intern și în Codul de Etică și Integritate, ce pot fi consultate oricând de angajați. Din înscrisurile depuse la Serviciului Managementul și Integritatea Resurselor Umane nu rezultă că angajatul în cauză ar fi fost internat la Spitalul de Psihiatrie, acesta figurând în perioada menționată de dumneavoastră în concediu de odihnă și ulterior în concediu medical, cu alte tipuri de probleme de sănătate.” A transmis Primăria Municipiului Sibiu