spot_img
6.3 C
Sibiu
duminică, 28 aprilie, 2024
spot_img

Aeroportul Internațional Sibiu a devenit unul din cele mai moderne din Europa. Urmează adaptarea la Schengen

Știri din Județ

Publicitate

Președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, alături de vicele Vlad Vasiu, care a fost coordonatorul proiectului a realizat astăzi un tur de presă la finalizarea a 99,5% din lucrările de extindere și modernizare la Aerooportul Internațional Sibiu. Ultimele lucrări se execută în această perioadă și sunt cerute de intrarea României în Schengen din 1 aprilie 2024. Spații mari, mai multe porți de îmbarcare și foarte multă tehnologie și echipamente de ultimă generație. Noutatea cea mai importantă pentru călători este legată de securitate: gata cu limita de lichide în bagajul de mână și cu scosul electronicele la securitate.


La evenimentul de astăzi prezentările au fost făcute de Luminița Gherendi – Director Investiții si Dezvoltare al Aeroportului, care a fost și manager de proiect. Au mai prezentat reprezentanții constructorilor: Cristian Manițiu – director Con-A, manager de proiect din partea Asocierii, Liviu Bălănescu – Director Management Proiecte si Procese Bog’Art, Gabriel Davidescu – director UTI și Bogdan David – reprezentant Supervizor.

Dincolo de datele tehnice ale investiției, prezentate la finalul articolului, Aeroportul Internațional Sibiu a suferit o majoră transformare în doar 12 luni. Terminalul a fost lărgit în ambele direcții, accesul auto modificat și, cel mai important, au fost introduse mai multe facilități pentru călători datorită tehnologiei moderne.

Fie că este vorba de elemente de siguranță sau de stații de self-check-in ori de lăsat bagaje automate, numărul investițiilor în tehnologie a propulsat Aeroportul Internațional Sibiu în primele din Europa, la acest capitol. Multe aeroporturi mult mai mari din Uniunea Europeană, nu au parte de tehnologii implementate aici, multe aduse de UTI.

Liber la lichide în bagajul de mână

Pentru călătorul de rând investițiile în securitate, inclusiv în camere video cu inteligență artificială, nu prea sunt de interes, dar importante pentru aeroport. Însă tehnologia folosită acum la scanarea de securitate a bagajelor de mână a pasagerilor aduce o noutate extrem de rară în lume. Nu mai trebuie scoase lichidele din geantă și nu mai există limită de lichide duse la bord, așa cum se întâmplă pe majoritatea aeroporturilor. Gata cu sticluțele de parfum de 50 ml sau cu cosmetice micuțe ori cu sticla de apă ce trebuie aruncată la securitate pentru a cumpăra alta, extrem de scumpă din zona porților de plecare.

Securitatea Aeroportului dusă la un nivel SF

Investițiile în securitate au consumat bani, dar tehnologia introdusă a dus Aeroportul Internațional Sibiu, la acest capitol, la unul din cele mai sigure. Pornind de la perimetru unde a fost întărit gardul, înălțat și dotat cu senzori. Apoi cele 500 de camere video de monitorizare. Multe dintre ele cu capacitate uriașă de focalizare și cu vedere infraroșu sau termică.

Călin Huciu, director de securitate la Aeroport a fost zgârcit în detalii, din motive de securitate, dar a dat asigurări că toată tehnologia folosită, inclusiv inteligența artificială face din Aeroportul Internațional Sibiu unul sigur.

Un alt motiv pentru care securitatea joacă un rol cheie la Sibiu este și datorită faptului că aeroportul este folosit și de trupe NATO. Totuși aceștia nu au regim special de acces, nici porți separate, aeroportul fiind unul civil.

Daniela Cîmpean a lăudat constructorii și managerii de proiect

Președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, instituție care a atras cele 64 milioane de euro din fonduri europene pentru această investiție a lăudat ritmul accelerat al lucrărilor și toată echipa din proiect.

„A fost o cursă contra-cronometru prin care am urmărit ca, din ultimele finanțări nerambursabile ale Uniunii Europene destinate aeroporturilor, să extindem terminalul de pasageri și să modernizăm tot ceea ce ține de aparatura destinată fluxului de îmbarcare – debarcare și preluare bagaje, cât și de sistemele de control și de securitate.”

Directorul UTI, Gabriel Davidescu, firma care s-a ocupat de multe din echipamentele de securitate a comparat nivelul tehnologiei de la Sibiu cu cea de la Aeroportul Charles de Gaulle din Paris. „Pentru verificarea bagajelor de cabină au fost instalate cele mai moderne echipamente de scanare cu raze X, care folosesc tomografia computerizată și algoritmi performanți pentru a produce imagini 3D cât mai clare cu obiectele din interiorul acestora. Astfel, pasagerii vor putea să treacă de controlul de securitate fără să scoată din bagaje laptopul, telefonul sau recipientele cu lichide.

Adaptat la Schengen

Odată cu anunțul din decembrie 2023 că România va adera la Schengen aerian din 1 aprilie 2024 au început lucrările de adaptare a traseelor de securitate a călătorilor. Consiliul Județean Sibiu, alături de proiectant, au luat în calcul de la începutul proiectului această opțiune așa că reconfigurarea nu necesită mult timp și nici efort financiar. Sala de plecări interne de la Poarta 6 va fi destinată plecărilor non-Schengen, vorbim de cursele regulate spre Londra. Iar vara, când sunt curse charter spre alte destinații non-Schengen se va aloca și o a doua sală în dreptul altei porți. Perioada aceasta se lucrează și la finalizare sălii mari de la porțile 1-5 care va putea acomoda 2,5 milioane de pasageri anual.

Date tehnice și financiare ale investiției:

Finanțare: Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.

Valoare totala: 321.55 milioane lei (64.31 milioane de euro).

Valoarea totală eligibilă: 228.53 milioane de lei, din care:

  • 85 % Fonduri europene (194.25 milioane lei)
  • 13 % Bugetul de stat (29.70 milioane de lei)
  • 2 % Contribuție CJ Sibiu (4.57 milioane lei)

Valoare neeligibilă: 93.01 milioane lei -Contribuția AIS .

Aportul financiar al CJ Sibiu si AIS este de 97.58 milioane lei , adică peste 30% din valoarea investiției.

Constructori: Asocierea CON-A Sibiu, Bog’Art SRL și UTI Construction And Facility Management SA

Lucrări:

  • Extindere terminal de la 6.200 mp la 22.400 mp (cu două corpuri de clădire, în lateralele celei existente).
  • Creșterea capacității de procesare de la 750.000 la 2,5 milioane pasageri/an
  • Creșterea numărului porților de îmbarcare de la 5 la 7
  • Dublarea numărului de filtre de securitate – de la 3 la 6
  • Pentru check-in, pasagerii au la dispoziție 14 ghișee cu operator și 7 automate. Inițiat, au fost 8 ghișee.
  • În premieră, 4 zone de „Drop Off” – bagajele sunt trimise de pasager direct la cală
  • Amenajare de spații comerciale și de uz utilitar

Sisteme performante instalate:

  • SISTEM DE DETECTARE A EXPLOZIBILILOR (EDS) PENTRU CONTROLUL DE SECURITATE AL BAGAJELOR DE CALĂ
  • SISTEM DE BENZI TRANSPORTOARE – un nou sistem de benzi transportoare în care sunt integrate 2 sisteme de detectare a explozibililor pentru controlul de securitate al bagajelor de cală.
  • ECHIPAMENT EDS PENTRU CONTROLUL DE SECURITATE AL BAGAJELOR DE MÂNĂ ȘI AL ARTICOLELOR TRANSPORTATE – CU SISTEM AUTOMAT DE RETURNARE A TĂVILOR – eficientizează timpul dedicat controlului de securitate și creștere gradul de satisfacție al pasagerilor (ex: nu mai este necesară separarea dispozitivelor electronice și a recipientelor cu lichide de restul articolelor transportate în bagajul de mână)
  • SCANERE DE SECURITATE, (2 BUCĂȚI) – suplimentar față de cele 2 deja existente în aeroport
  • Supraveghere video: Echipamente de ultimă generație cu funcții de recunoaștere facială, video analiză integrată (detecție intruziune, managementul mulțimilor, managementul traficului, investigații, rapoarte statistice, urmărire țintă cu camere PTZ)
  • E – Gates: porți automate ce sunt accesate în baza cărții de îmbarcare. Sunt utilizate de pasagerii care au programat zborul în următoarele ore.
  • Porți ABC – (Automated Border Control) singurul existent într-un aeroport regional din România. Practic, pasagerul scanează pașaportul, iar o cameră de vederi preia imaginea pasagerului, comparând-o cu cea din document. Se fluidizează astfel traficul pasagerilor, eliminându-se controlul efectuat de polițiștii de frontieră.

Autorizația de construire a fost emisă pe 9 decembrie 2022.

Într-un interval de 12 luni, gradul de realizare al lucrărilor a ajuns la 99,5%, diferența constând în amenajări interioare vizând adaptarea la condițiile „Air Schengen” și achiziția de echipamente pentru parcarea aeroportului (automate de parcare, stații de încărcate automobile electrice).

Istoric Aeroportul Internațional Sibiu (AIS)

  • 1943 – este inaugurat Aeroportul Sibiu, cu pistă înierbată și având două zboruri: București – Sibiu – Arad și București – Sibiu – Oradea
  • 1959 – se dă în folosință Aerogara, sala de așteptare (capacitate 50 de pasageri), turnul de control
  • 1970 – se construiește pista betonată, cu instalație nocturnă
  • 1992 – primele zboruri internaționale: Stuttgart și Munchen
  • 1997 – Aeroportul devine Regie Autonomă și trece în subordinea CJ Sibiu
  • 2007 – 2008 – Lucrări de modernizare și dezvoltare
Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Victorie la șapte goluri pentru Măgura Cisnădie

EDITORIAL: Asfaltări electorale fără viziune

Cisnădia are o Policlinică nouă, modernă