11.3 C
Sibiu
joi, 18 aprilie, 2024

EDITORIAL: Eșecul VOSTRU la Evaluarea Națională

Știri din Județ

Când scriu VOSTRU, instant în mintea profesorilor și autorităților din Ministerul Educației și inspectorate se referă la elevi și părinți. Dar nu, eșecul este, mai ales, al sistemului. Al unui sistem neadaptat nevoilor pieții, al unui sistem cu manuale dense și încărcate de materie în clasele 1-8 care nu ajută elevul în viață. Un sistem care la Evaluarea Națională a arătat că nu are nicio legătură cu realitatea ci doar cu orgoliile unora din minister și a unor profesori specializați în pregătire elite.


Din toate declarațiile ministrului Deca și a mai marilor din Ministerul Educației din aceste zile am înțeles că școala publică, de masă, în România, din clasele pregătitoare până în a VIII-a nu este pentru toți. Deși legea așa spune. Cumva, oficialii statului român au deviat prin programa școlară, grea și neadaptată la nevoiele pieței, spre un învățământ elitist.

Dacă este să comparăm programa noastra cu a altor țări, cei de acolo râd de noi și ne întreabă: ce pregătiți? Oameni pentru piața muncii sau genii? Ministerul Educației pregătește doar genii, dar nu înțelege cauza uriașului abandon școlar din România. Au crezut că îl rezolvă cu laptele și cornul.

Școala publică de masă primară și gimnazială este pentru toți elevii. Iar, în orice țară, grosul elevilor, nu este format din genii. Doar din persoane medii care vor intra în câmpul muncii ca muncitori, asistenți, vânzători etc. Dar această idee eludează mintea mai marilor sistemului românesc. Cum să nu știi teorema lui Thales? Dar calculul puterilor etc Sincer, nu trebuie să le știu, pentru că nu mă ajută cu nimic în viață.

Dacă vrei să devii inginer, topometrist sau vreun domeniu tehnic te ajută. Dar vorbim de 1% din populație. Nu de grosul populației. Și toate acestea ar trebui predate în liceu. Pot fi predate și în clasele gimnaziale, dar nu ca o pretenție la Evaluarea Națională.

Tot conceptul de Evaluare Națională este greșit în contextul celor 10 clase obligatorii din România. Nu poți Evalua și limita accesul la educație în timpul acestei perioade de 10 clase. Alte țări, cu minți mai luminate la minister, au mutat această evaluare DUPĂ cele 10 clase Obligatorii. Acolo se face diferența dintre masa populației și cei care vor merge mai apoi la facultăți. În ultimii doi ani de liceu.

Revenind la rezultatele simulării la Evaluarea Națională, județul Sibiu a stat cam tot la fel de prost ca media națională. Oricât au încercat de la Inspectoratul Școlar să justifice 1-3 procente diferență. Este ca la marja de eroare. Ca o paranteză a fost amuzant să primim, ca jurnaliști, un comunicat de presă despre rezultatele proaste la matematică… cu totalurile greșite! Lucru sesizat doar de ziarul nostru Inspectoratului. Dacă la ei se întâmplă la un simplu comunicat…. la elevi ce să mai cerem?

Simularea de acum arată că elevii patriei de astăzi stau prost la matematică. Aproape 60% au luat sub 5 la matematică. Ca în 2019. Veți spune: dar ceilalți din 2020-2023 au luat note mai bune. Corect, dar au avut și subiecte mai ușoare, cum a recunoscut ministrul Educației.

Rezultă mai multe concluzii. În primul rând, nivelul educațional este scăzut în România. Subiecte grele rezultă în note foarte mici. 91 de elevi cu nota 10 în toată România la matematică nu e de laudă, dar nici de plâns. Mai important este ca marea masă să știe să facă niște calcule elementare. Se pare că nu știe nici măcar asta. Pentru că programa este încărcată cu de toate, doar cu esențialul pentru un om în viață, nu.

În al doilea rând elevii citesc tot mai puțin. 75% nu au luat punctajele alocate pentru punctuația și ortografie. Profesorii se plâng că nu citesc elevii. Așa o fi. Dar, din nou, o analiză ne arată o programă stufoasă axată pe gramatică și mai puțin pe creație literară, spre exprimarea de idei, analize (nu din cele dictate la clasă sau meditații).

În al treilea rând, rezultatele de la Evaluarea Națională sunt și eșecul profesorilor. Da, al lor. Hai să recunoaștem, stimabililor, că foarte mulți nu vă faceți treaba la clasă. Aveți salariile mărite, nu cât ați fi vrut. Dar mulți sunteți degeaba pe la ore. Ori întârziați permanent la clasă, ori nu predați nimic cu orele și pierdeți vremea cu corectarea temelor, ori predați în silă, fără dedicație. Evident, nu toți, dar mulți. Și asta se reflectă și în rezultatele elevilor. Este ușor să dai vina pe elevi și părinți. Dar nu este rolul părintelui să învețe elevul, ci al profesorului. Cum părinții nu ar trebui să dea meditații la diferite materii, pentru că la școală elevul nu pricepe destul.

Așa că hai să ne asumăm vina și să nu mai aruncăm pisica în curtea altora. Avem un sistem educațional eșuat, de ani buni. Și până nu se va tăia în carne vie la calitatea actului profesoral, la manualele școlare și programa va fi tot mai rău. Ori ne adaptăm pieței muncii, ori trăim în sfere înalte… de mult apuse.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Brădeni: Un nou scandal între PSD și PNL