-2.8 C
Sibiu
duminică, 21 decembrie, 2025
Acasă Blog Pagina 108

Veronica Anușca și George Petean: impresii după concertul de pe acoperiș la Opera Sunset din Sibiu

0
Soprana Veronica Anușca și baritonul George Petean au vorbit astăzi despre experiența lor de a cânta în cadrul evenimentului „Concerte pe acoperiș” de la Opera Sunset, desfășurat ieri la Sibiu.

Veronica Anușca este o soprană cu o carieră remarcabilă, absolventă a Universității Naționale de Muzică din București, unde a obținut și titlul de doctor în muzică. Laureată a numeroase concursuri internaționale, precum „Sabin Drăgoi” și „Maeștrii artei lirice”, artista s-a impus rapid pe scena lirică românească. A debutat la Opera Națională București și a interpretat roluri de referință precum Gilda din „Rigoletto”, Musetta din „La bohème”, Lucia din „Lucia di Lammermoor” și Oscar din „Un ballo in maschera”, fiind apreciată pentru rafinamentul artistic și performanțele vocale.

Despre experiența de la Sibiu, aceasta a declarat:

„Întotdeauna este frumoasă prezența pe această scenă pentru că este ceva deosebit. Într-adevăr, există inconveniente pentru că, fiind în aer liber, se aud zgomote din alte părți, dar plăcerea întâlnirii cu publicul este întotdeauna aceeași și ne bucurăm că am putut veni și anul acesta.”

George Petean este unul dintre cei mai apreciați baritoni români ai generației sale, recunoscut pe marile scene ale lumii. Absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, a debutat cu rolul titular din „Don Giovanni” și a câștigat Marele Premiu „Hariclea Darclée”. Cu o carieră internațională impresionantă, a fost solist al Operei din Hamburg și a cântat pe scene prestigioase precum Covent Garden, Opera Metropolitan din New York, Opera de Stat din Viena și Scala din Milano. Printre rolurile sale emblematice se numără Figaro din „Bărbierul din Sevilla”, Rigoletto, Rodrigo din „Don Carlo” și Giorgio Germont din „Traviata”.

La rândul său, baritonul George Petean a împărtășit cum a trăit momentul:

„Pentru mine nu este prima dată la Sibiu, am fost acum câțiva ani când am cântat cu o orchestră din Germania aici, la Sala Thalia. Aici sus, este frumos, dar eu găsesc că, din cauza zgomotului, este un impediment pentru că publicul nu poate să audă la fel de bine, mai ales dacă sunt zgomote din partea cealaltă. Dar noi am făcut tot ce am putut și cred că publicul este foarte fericit. Chiar și așa, muzica ne face să ne simțim întotdeauna minunat. Pot spune că a fost foarte frumos.

Concertul de pe acoperiș a adunat numeroși spectatori, iar artiștii spun că energia publicului a compensat provocările unui spectacol în aer liber.

Interviul video pe pagina de facebook Filarmonica Sibiu

Echipa Salvamont Sibiu este prezentă la o intervenție în Munții Făgăraș

0
Salvamont Argeș împreună cu Salvamont Sibiu, desfășoară în zona de creastă a Munților Făgăraș, sub Creasta Arpășelului o acțiune de evacuarea unui bărbat care prezintă suspiciune de fractură la un membru inferior.

Salvatorii montani intervin pentru stabilizarea și coborârea acestuia, urmând ca, după acordarea primului ajutor medical, victima să fie transportată la DN7C Transfăgărășan, unde va fi predată unei ambulanțe.

Într-un alt caz, echipele de Salvamont au intervenit în salvarea unei femei în vârstă de 25 de ani, din Iași, care a fost preluată de echipajul de pe Ambulanța SMURD și urmează să fie transportată la spital.

Reprezentanții Salvamont transmit că operațiunea din zona montană este în desfășurare și vor reveni cu informații suplimentare pe măsură ce situația evoluează.

Întâlnire cu fermierii la Cârțișoara privind investițiile în agricultură

0

Potrivit Primăriei Cârțișoara în data 6 august la ora 12:30, la sediul primăriei va avea loc o întâlnire dedicată potențialilor beneficiari ai programelor de finanțare pentru agricultură.

Discuțiile vor viza investițiile în consolidarea exploatațiilor tinerilor fermieri instalați și a fermierilor recent instalați (DR-12), investițiile în fermele de mici dimensiuni (DR-14), precum și investițiile în sectorul legume și/sau cartofi.

La eveniment va participa și Oficiul Județean pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, care va oferi detalii și clarificări privind accesarea fondurilor disponibile.

Haideți să-i cunoaștem pe „Junii Sibiului”: povestea vie a folclorului românesc

0
În spatele fiecărui pas de dans, al fiecărui costum popular și al fiecărui zâmbet de pe scenă se află o poveste. „Junii Sibiului”, cel mai vechi ansamblu folcloric din România, nu sunt doar artiști, ci păstrători de suflet românesc. De peste 80 de ani, acești oameni duc tradițiile bunicilor de la sat pe scenele lumii și, cel mai frumos, le transmit copiilor și tinerilor care cresc sub aripa lor.

Fenomenul „Junii Sibiului” a prins viață în Gura Râului, satul natal al regretatului Ioan Macrea, cel care a pus prima piatră la temelia acestei istorii. Astăzi, patru generații din familia Macrea continuă misiunea începută atunci: soția, fiicele, nepoții și strănepoții. Toți, împreună cu sute de dansatori, formează o mare familie care a transformat ansamblul într-un brand al Sibiului și într-un simbol al României.

Marți seară, la spectacolul „Copilăria în pași de dans”, micii și marii „juni” au arătat încă o dată cât de vie este tradiția. De la copii de patru ani până la veteranii ansamblului, toți au adus pe scenă jocurile, energia și emoția satului românesc.

„Nu a fost doar un spectacol de dans, a fost o poveste despre iubire și energie.”-spune Silvia Macrea, sufletul ansamblului și omul care ține aprinsă flacăra lăsată de Ioan Macrea.

Dar cine sunt acești „juni”?

Sunt copii care fac primii pași în lumea dansului la vârsta la care alții abia învață alfabetul. Sunt tineri care, în loc de vacanțe obișnuite, merg cu portul popular în Grecia, Franța sau America și arată lumii frumusețea României. Sunt părinți care, odată dansatori, își văd acum copiii pe scenă. Sunt bunici care aplaudă cu ochii în lacrimi și spun, așa cum a spus Ioana Văsîi: „Eu sunt la Junii Sibiului din 1970, de la vârsta de şase ani. ‘Copilăria în paşi de dans’ a fost un spectacol extraordinar realizat de copii, n-am cuvinte! Eu sunt mamă de instructor de dans şi bunica a doi dansatori, unul are 10 ani, celălalt 11 ani. Eu sunt optimistă privind viitorul folclorului românesc. Eu zic că dacă folclorul moare, murim toţi”

Și sunt și voci mici, dar puternice, cum este Sonia Barna, o fetiță de 12 ani care dansează de când avea trei ani și jumătate: „Îmi place să dansez. ‘Junii Sibiului’ sunt foarte buni şi sper ca într-o zi să ajung acolo. Eu dansez de la trei ani jumătate, urmează să fac 13 ani şi am fost şi în Grecia cu dansurile populare şi le-a plăcut foarte mult şi celor de acolo. Să veniţi şi voi la dansuri populare.

Haideți să-i cunoaștem pe „Junii Sibiului”! Nu doar pentru spectacolele lor, ci pentru sufletul pe care îl pun în fiecare pas de dans. Pentru că prin ei, satul de altădată trăiește în orașul de azi, iar tradițiile noastre își găsesc viitorul în ochii strălucitori ai copiilor.

OCPI Sibiu anunță încheierea perioadei de afișare a documentelor cadastrale în Tălmaciu

0
Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Sibiu a anunțat expirarea perioadei de afișare a documentelor tehnice cadastrale pentru unitatea administrativ-teritorială Tălmaciu.

Livrarea nr. 1, care a inclus documentele tehnice ale cadastrului – copie spre publicare pentru sectoarele cadastrale nr. 17, 18, 22 și 24, a fost disponibilă timp de 60 de zile atât la sediul Primăriei Orașului Tălmaciu, cât și online pe site-ul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), la adresa: www.ancpi.ro/pnccf_docs/?dir=Sibiu.

În perioada următoare, OCPI Sibiu va analiza cererile de rectificare a informațiilor din documentele publicate, va recepționa Livrarea nr. 2 (documentele tehnice ale cadastrului în variantă finală) și va deschide gratuit noile cărți funciare.

Procesele verbale privind soluționarea cererilor de rectificare vor fi comunicate în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă. Persoanele nemulțumite pot formula plângere împotriva procesului-verbal la judecătoria competentă teritorial, în termen de 15 zile de la primirea acestuia.

După finalizarea acestor etape, extrasele de carte funciară și plan cadastral vor fi transmise cetățenilor prin intermediul Primăriei Orașului Tălmaciu.

Aproape 18.000 de călători au folosit transportul public metropolitan în prima lună de funcționare

0
Tursib a anunțat că noile linii de transport metropolitan au fost utilizate de 17.995 de călători în perioada 1 – 31 iulie. Serviciul, lansat la începutul lunii iulie, deserveste comunele Poplaca, Cristian și Roșia.

Conform datelor transmise de companie, distribuția călătorilor pe localități a fost următoarea:
Cristian: 7.849 călători
Poplaca: 5.854 călători
Roșia: 4.292 călători

Extinderea transportului metropolitan reprezintă un pas important pentru îmbunătățirea conectivității între municipiul Sibiu și zona periurbană. TURSIB subliniază că noul serviciu răspunde nevoilor de mobilitate ale locuitorilor și contribuie la reducerea traficului auto spre oraș.

Pentru detalii legate de trasee, orare și titluri de călătorie, compania recomandă consultarea site-ului oficial: www.tursib.ro.

Expoziția „Artiști români pe mapamond” la Castelul Pelișor în parteneriat cu Muzeul Brukenthal

0
Muzeul Național Peleș a inaugurat astăzi, în Holul de Onoare al Castelului Pelișor, expoziția temporară „Artiști români pe mapamond”. Evenimentul este realizat printr-un parteneriat între Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal din Sibiu și aduce în fața publicului lucrări din colecția avocatului George Șerban. Curatorii expoziției sunt Anamaria Grigor și dr. Alexandru Constantin Chituță, reprezentanți ai Muzeului Național Brukenthal.

„În această expoziție vom vedea o serie de artiști care au absolvit studii de artă în România și au emigrat, fie înainte de anii ’90 (majoritatea), fie după. Unii dintre ei nu mai sunt printre noi, dar au rămas lucrările lor, pe care le colecționăm, le admirăm și uneori le expunem în astfel de expoziții. După anii ’90, mulți dintre ei s-au întors în România sau se întorc cu expoziții în București sau în alte părți ale țării”. -a declarat avocatul George Șerban, proprietarul colecției.

Expoziția „Artiști români pe mapamond” poate fi vizitată gratuit până la 1 octombrie 2025, în cadrul programului de vizitare al Castelului Pelișor.

Primăria Boița a instituit sens unic pe strada Alboiului după finalizarea lucrărilor de semnalizare rutieră

0
Primăria comunei Boița a anunțat finalizarea lucrărilor de semnalizare rutieră, parte a proiectului de „Reabilitare și Modernizare Rețea Stradală sat Boița, comuna Boița, județul Sibiu”. În urma implementării noilor reguli de circulație, strada Alboiului a fost transformată în sens unic, pe tronsonul cuprins între intrarea în localitate (CIC Boița) și intersecția cu strada Andrei Șaguna (Remiza).

Primarul Nicolae Cocoș a transmis un apel către locuitorii comunei să respecte noile indicatoare rutiere: „Vă rugăm să respectați semnificația indicatoarelor rutiere, pentru a preveni eventualele sancțiuni aplicate de către organele de poliție. Vă mulțumesc pentru înțelegere.”

Autoritățile locale subliniază că măsura face parte dintr-un proces mai amplu de modernizare a rețelei stradale din Boița, menit să crească siguranța și fluidizarea traficului în comună.

Copiii din Iacobeni, oaspeți la Biroul Siguranță Școlară al IPJ Sibiu

0

O zi plină de entuziasm și învățare a avut loc astăzi la sediul Biroului Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu, unde polițiștii au primit vizita unor oaspeți deosebiți: un grup de copii din localitatea Iacobeni.


Activitatea s-a desfășurat într-un cadru interactiv și educativ, fiind axată pe teme esențiale pentru siguranța celor mici, atât în mediul școlar, cât și în timpul vacanței. Copiii au aflat cum să recunoască și să prevină situațiile de bullying, cum să acționeze responsabil în situații neplăcute și care sunt regulile de bază pentru a rămâne în siguranță, indiferent de context.

Totodată, aceștia au avut ocazia să descopere ce presupune meseria de polițist, importanța acestei profesii în comunitate și modul în care oamenii legii contribuie zilnic la protejarea cetățenilor.

Curiozitatea copiilor s-a reflectat în numeroasele întrebări adresate, dar și în implicarea activă în discuții. Unii dintre ei și-au exprimat chiar dorința de a urma, pe viitor, o carieră în domeniul forțelor de ordine.

Reprezentanții IPJ Sibiu le-au mulțumit micilor vizitatori pentru prezență, pentru energia pozitivă și pentru interesul manifestat pe parcursul activității, declarând că astfel de întâlniri contribuie semnificativ la consolidarea parteneriatului dintre poliție, școală și comunitate.

49 de pompieri sibieni, avansați în grad la termen

0

Ca în fiecare an, la data de 1 august, pompierii care și-au îndeplinit exemplar atribuțiile sunt recompensați prin avansarea în grad, la termen. Anul acesta, 49 de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Sibiu au fost avansați: 4 ofițeri și 45 de subofițeri.


Ceremonia de avansare marchează un moment de recunoaștere a curajului, dedicării și profesionalismului de care aceștia dau dovadă în fiecare zi. Avansarea confirmă un parcurs profesional bazat pe responsabilitate, implicare și loialitate față de misiunea de salvare a vieților și protejare a comunității.

„Este dovada clară că munca în echipă și angajamentul față de cetățeni nu rămân niciodată fără ecou”, au transmis reprezentanții ISU Sibiu. Fiecare intervenție reușită arată că pompierii sibieni sunt pregătiți să facă față oricărei provocări – de la stingerea incendiilor, la salvări în condiții extreme.

Conducerea instituției le-a transmis felicitări tuturor celor avansați, urându-le sănătate, împliniri profesionale și misiuni încheiate cu succes.

Centrul Chinologic Sibiu oferă spre adopție trei eroine cu blăniță!

0
Centrul Chinologic „Dr. Aurel Greblea” din Sibiu anunță o campanie emoționantă: trei cățelușe de serviciu, care au slujit cu devotament ani la rând, sunt oferite spre adopție. După ani de muncă alături de oamenii legii, ele merită acum o bătrânețe liniștită într-o familie iubitoare.

Cei trei eroi cu blăniță care își caută casă:
Axa este născută în 2017 și este o femelă echilibrată, ascultătoare și prietenoasă. Este ideală pentru o familie calmă sau o persoană activă.
Boda este născută în 2018 și este extrem de sociabilă, se atașează rapid de oameni și iubește afecțiunea. Potrivită pentru familii cu copii sau alte animale.
Rebaya este născută în 2013 și este o cățelușă blândă și cuminte, care își dorește un loc liniștit pentru anii de seniorat.

Cum poți adopta?


Trimite un e-mail la ccs@centrulchinologic.ro cu:
numele complet
datele de contact
câteva rânduri despre tine și mediul în care vei primi câinele

Vizitele și detaliile despre adopție sunt disponibile de luni până vineri, între orele 09:00 – 15:00, la sediul Centrului Chinologic din Sibiu.

Adopția este gratuită, pe bază de declarație de angajament responsabil.

„Axa, Boda și Rebaya au fost mai mult decât câini de serviciu, au fost parteneri de echipă, au salvat situații și au oferit ani din viața lor pentru siguranța noastră. Acum e rândul nostru să le oferim căldura unei familii.”-transmit reprezentanții Centrului Chinologic.

Cinci troleibuze noi au ajuns la Mediaș: investiție de 15 milioane de lei pentru transport public nepoluant

0
Primăria Municipiului Mediaș a anunțat livrarea a cinci troleibuze noi de 12 metri în cadrul proiectului „Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante)”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta 10 – Fondul Locativ.

Contractul de achiziție, cu o valoare de aproximativ 15 milioane lei, a fost semnat anul trecut cu firma Solaris Bus & Coach SP.Z.O.O., câștigătoarea licitației. Noile vehicule, livrate către operatorul local S.C. Meditur S.A., au o capacitate de 97 de locuri fiecare, dintre care 31 pe scaune, și sunt dotate cu sisteme de asistență pentru șoferi, camere interioare și un mecanism de urgență pentru eventuale erori de funcționare.

Obiectivul principal al proiectului este dezvoltarea transportului public prin introducerea de vehicule nepoluante, care să contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), la îmbunătățirea calității aerului și la decongestionarea traficului urban.

„Îmbunătățirea transportului public de călători în municipiul Mediaș a fost mereu un obiectiv pentru mine. De fapt, a fost un obiectiv pe care mi l-am asumat încă din campania electorală. Dacă anul trecut am semnat contractul pentru livrarea unui număr de 5 troleibuze noi, moderne în municipiul Mediaș, astăzi putem să observăm că aceste troleibuze au ajuns la baza societății Meditur. După ce se face recepția, după ce se fac probele finale, cu siguranță toți medieșenii pot să beneficieze de aceste troleibuze și fiecare va putea observa că sunt la nivelul așteptărilor noastre.”-a declarat primarul Municipiului Mediaș, Gheorghe Roman.

Proiectul marchează un pas important în tranziția ecologică a infrastructurii urbane de transport, având un impact pozitiv nu doar asupra mediului, ci și asupra mobilității angajaților din municipiu și a mediului de afaceri local. Noile troleibuze vor intra în circulație după recepția tehnică și finalizarea probelor.

Noi lucrări pe străzile din Sibiu: reparații și modernizări de rețele de apă, canalizare și gaz

0
Comisia de sistematizare a circulației a avizat o nouă serie de lucrări în Sibiu, care vizează atât modernizarea rețelelor de utilități, cât și reparații ale carosabilului și trotuarelor.

Reparații ale carosabilului și trotuarelor:
Calea Dumbrăvii (tronsonul Piața Aurel Vlaicu – b-dul V. Milea): se lucrează la trotuarele de pe partea cu Facultatea de Drept. Cele de pe partea opusă și banda de circulație aferentă sunt deja finalizate, urmând asfaltarea celeilalte benzi.
Strada Tomis: trotuarele au fost refăcute, iar lucrările pe carosabil sunt în curs de finalizare.
B-dul Corneliu Coposu (tronsonul între str. Constituției și Podul Gării): se lucrează la trotuarele de pe partea cu mall-ul.

Modernizarea rețelelor de apă și canalizare

Lucrări în desfășurare pe străzile:
H. Coandă (zona TransAgape)
Frezorilor
Lazaret
Gh. Bănciulescu
Lungă (între Râului și I.L. Caragiale)
Spartacus
Agârbiciu
Calea Poplăcii (spre ieșirea din Sibiu)
Calea Cisnădiei (între Aleea Șteaza și Aleea Streiu)
Șoseaua Alba Iulia (între str. Verzăriei și E.A. Bielz)
Str. V. Aurie
B-dul Victoriei (între Bazinul Olimpia și str. Rennes)
Str. Rahovei (între b-dul M. Viteazu și b-dul V. Milea)
Str. I.C. Drăgușanu / Luarea Bastiliei

De luni, 4 august, încep lucrările pe str. Reconstrucției, fără închiderea traficului, dar cu devieri de pe banda pe care se lucrează. Finalizarea este estimată pentru 6 octombrie.

Tot din 4 august și până în 7 septembrie, se va interveni pe str. Rennes (tronsonul b-dul Victoriei – str. Z. Boiu). Din cauza lățimii reduse, traficul va fi închis, cu acces permis doar riveranilor. Ruta ocolitoare recomandată: str. Av. Ilie Măcelaru.

În perioada 8 august – 17 noiembrie, pe str. M. Kogălniceanu lucrările vor devia traficul pe cealaltă bandă și prin zona de parcare, fără închidere completă.

Intervenții la rețeaua de gaz
Calea Cisnădiei (5 – 29 august): lucrări de cuplare a noii conducte și traversare a giratoriului str. Gh. Dima – Arieșului.
Traversările între Aleea Frații Buzești și str. N. Iorga: pe timp de zi
Traversările între str. Plugarilor și str. Arieșului: pe timp de noapte
Traversarea giratoriului Gh. Dima: sâmbătă, 9 august, fără închiderea traficului
B-dul Corneliu Coposu (4 august – 5 septembrie): între Teatrul Radu Stanca și str. Berăriei, traficul se va închide doar pe prima bandă pe tronsoanele unde se lucrează. Până la Spitalul Județean, lucrările vor afecta doar trotuarul.
Continuă intervențiile pe str. N. Teclu.
Pe str. Oțelarilor, V. Aaron, Semaforului, Drum Nou, Călan și Fundătura Lupeni se reface asfaltul afectat de lucrările anterioare la rețeaua de gaz.

VinFest 2025 aduce vinuri, concerte și experiențe gastronomice la Muzeul ASTRA

0
Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului devine până în 3 august epicentrul vinului și al distracției prin VinFest 2025, un eveniment care promite degustări de excepție, concerte live și show-uri culinare spectaculoase în Etno Tehno Parc, colțul verde și plin de farmec al Muzeului ASTRA.

Festivalul reunește peste 100 de vinuri de la crame de top din România și Republica Moldova:
Jidvei – vinuri albe și spumante emblematice
Averești – aromele Moldovei, vinuri seci și dulci
Histria – prospețimea Dobrogei
Mileștii Mici – colecție subterană legendară
Legenda Moldovei – tradiție autentică
Domeniul Apoldium – terroir sibian reinterpretat
Carastelec – spumante inovatoare
Nachbil – vinuri bio
Domeniile Davidescu – rafinament din sud
WineNot – selecție internațională, vinuri rare și premiate

La fiecare stand, vizitatorii vor întâlni somelieri, proprietari de crame și pasionați care spun povești prin vin. Cocktail barul Backyard completează experiența cu mixuri pe bază de vin, fructe și mirodenii, perfecte pentru apusuri instagramabile.

Muzică și energie până după miezul nopții

Vineri, 1 august:
18:00 – The Eclectors
21:00 – White Mahala
22:00 – Dodo

Sâmbătă, 2 august:
18:00 – Lowelt
21:00 – Robin and the Backstabbers
22:00 – Văzduh

Duminică, 3 august:
18:00 – Kosta
21:00 – Partizan
22:00 – DJ Dex

Show-uri culinare și deserturi naturale
Turha Grill: vită fragedă, burgeri suculenți, preparate mexicane
Street Bites: wraps, gustări rapide și finger food gourmet
Turtha Sweet & Savory: înghețată artizanală, doar din ingrediente naturale

Activități pentru copii – „Școala în satul tradițional”

În fiecare zi, între 10:00 și 18:00, cei mici pot participa la ateliere creative:
confecționat măști tradiționale cu Ana Negoiță
olărit cu Nicolae Daniel Prodescu

Biletele pot fi achiziționate online pe www.muzeulastra.funticket.app sau de la intrarea principală în muzeu.
O zi: 50 lei / Trei zile: 125 lei
Pentru abonații Muzeului ASTRA: O zi: 35 lei / Trei zile: 60 lei (disponibile doar la casierie)

Program:
Vineri: 16:00 – 01:30
Sâmbătă & Duminică: 15:00 – 01:30

Biletul oferă acces la tot Muzeul ASTRA, zonele instagramabile, food court și locuri de relaxare. Biletele se pot achiziționa de pe site-ul www.muzeulastra.funticket.ap

VinFest 2025 este organizat de Muzeul ASTRA cu sprijinul Consiliului Județean Sibiu și partenerii Prima Shopping Center, GLS, Magnolia Residence, Vreau Reclamă, SOMA și Backyard.

UNESCO Bus conectează Săptămâna Haferland și ICON Arts în Colinele Transilvaniei

0
Turismul responsabil din Colinele Transilvaniei primește un impuls major odată cu lansarea UNESCO Bus – Your Hop-On, Hop-Off in Transylvania, primul serviciu de transport turistic din regiune, disponibil publicului din vara acestui an. În perioada 1 – 3 august UNESCO Bus introduce curse speciale pentru a conecta două evenimente de referință: ICON Arts și Săptămâna Haferland.

Asociația Colinele Transilvaniei are ca scop dezvoltarea durabilă a comunităților locale din destinația ecoturistică certificată omonimă, spațiul dintre Sibiu, Sighișoara, Rupea și Făgăraș, în aria protejată Natura 2000 Podișul Hârtibaciului. Asociația este o unitate de management de destinație ecoturistică, care identifică, capacitează și promovează experiențe turistice responsabile, ce contribuie activ la dezvoltarea zonei, în armonie cu natura, cultura și oamenii locului. Alături de o rețea de peste 100 de operatori în turism, în parteneriat cu 47 de autorități publice locale și județene, dar și cu 25 de unități de învățământ, asociația dezvoltă un exercițiu unic de colaborare pentru un turism sustenabil, cu beneficii directe pentru localnici și care pune natura în centrul experienței turistice.

Proiectul, dezvoltat de Carpathian Travel Center în parteneriat cu Asociația Județeană de Turism Sibiu (Visit Sibiu County) și cu sprijinul destinației ecoturistice Colinele Transilvaniei, are ca obiectiv oferirea unei alternative sustenabile la transportul auto individual și facilitarea accesului la patrimoniul cultural și natural.

„UNESCO Bus este mai mult decât un mijloc de transport, este o invitație la a descoperi Colinele Transilvaniei în tihnă, cu grijă față de patrimoniu și natură. Ne dorim ca vizitatorii să se bucure de un turism lent, conștient și conectat la spiritul locului, iar acest serviciu le oferă exact acest cadru.”-a declarat Cristina Iliescu, managerul destinației Colinele Transilvaniei.

Proiectul oferă o soluție de mobilitate sustenabilă pentru zonele de patrimoniu, reducând amprenta de carbon și facilitând participarea la evenimente culturale fără grija traficului sau a parcărilor.

„Suntem mândri să operăm acest serviciu care conectează un patrimoniu valoros cu un turism de calitate. Cele trei rute ce leagă Sibiul, Brașovul și Sighișoara de satele din Colinele Transilvaniei funcționează cu program adaptat evenimentelor culturale majore și sunt gândite pentru a transforma fiecare drum într-o experiență.”- a declarat Alexandru Ujupan, Carpathian Travel Center.

Serviciul funcționează în regim hop-on hop-off, cu opriri lângă principalele atracții, la un tarif unic de 40 euro/persoană/zi, rezervările fiind disponibile online până la ora 13:00 în ziua evenimentului.

În afara curselor dedicate festivalurilor, UNESCO Bus leagă zilnic orașele Sibiu, Brașov și Sighișoara de satele cu biserici fortificate UNESCO – Viscri, Biertan, Saschiz, Valea Viilor – și de peisajele autentice ale Colinelor Transilvaniei.

În inima Transilvaniei, între Sibiu, Mediaș, Sighișoara, Rupea și Făgăraș, Colinele Transilvaniei îmbină istoria și natura: 60 de biserici fortificate, cinci monumente UNESCO și o rețea de 500 km de trasee ecoturistice definesc una dintre cele mai mari zone protejate din România.

„Grija și respectul pentru patrimoniu, cultură și natură sunt firul roșu al acestui proiect. UNESCO Bus pune în valoare atât tradițiile, cât și un mod de a călători responsabil și conectat la comunitățile locale.”-au transmis reprezentanții destinației.

Programul complet al rutelor și detaliile despre rezervări sunt disponibile pe www.unesco-bus.ro.

Mai multe detalii pe site-urile: https://www.facebook.com/colineletransilvaniei/ www.colinele-transilvaniei.ro

https://www.youtube.com/channel/UCGMV1AhfA2g_apAbkw8EZGQ

https://www.instagram.com/colineletransilvaniei/

Protest al părinților din Mârșa: „Am sărbătorit 50 de ani de învățământ, e posibil să fie ultimii!”

1
Tensiuni crescânde în comunitatea Mârșa, aparținătoare orașului Avrig, după ce planurile de reorganizare a unităților școlare ar putea duce la pierderea personalității juridice a Liceului Tehnologic Mârșa. Zeci de părinți au semnat o scrisoare deschisă adresată autorităților locale, în care își exprimă îngrijorarea și dezaprobarea față de această măsură ce ar transforma liceul într-o simplă structură a unei alte școli din Avrig.

Pentru unii dintre noi este școala datorită căreia ne aflăm astăzi în această comunitate, iar pentru copiii noștri este școala care le deschide drumul spre viitor”, se arată în apelul transmis de părinți, care solicită menținerea independenței administrative a instituției de învățământ.

Liceul Tehnologic Mârșa are o tradiție de peste 50 de ani și este singura unitate cu profil tehnologic din zona Avrig, oferind calificări profesionale și oportunități de angajare pentru elevi. Părinții subliniază faptul că liceul a beneficiat de investiții majore în renovare și a atras fonduri europene în valoare de peste 1 miliard de lei vechi, fonduri care au modernizat baza materială și au permis dezvoltarea unor activități educative diverse.

Și… cu toate acestea, să devenim structură pentru o școală din Avrig? Să devină alții beneficiarii pentru toată baza materială existentă?”, întreabă retoric părinții în mesajul lor, acuzând o lipsă de recunoaștere pentru eforturile comunității locale.

Aceștia cer Consiliului Local Avrig, căruia îi revine decizia finală, să țină cont de voința celor care i-au ales. În caz contrar, părinții anunță că vor apela la Inspectoratul Școlar Județean Sibiu pentru a-și apăra cauza.

Comunitatea mârșeană a fost deschisă și a susținut de fiecare dată acțiunile Primăriei și Consiliului Local. Sperăm ca, de această dată, să fim și noi ascultați!”, încheie părinții.

În loc de reorganizare, părinții propun o soluție alternativă: „Dacă e atât de simplu să ne arondeze, de ce nu ar fi și mai simplu să atașeze școlii noastre 100 de elevi?

Decizia finală privind soarta liceului este așteptată în perioada următoare, iar comunitatea locală se pregătește să își continue demersurile pentru salvarea școlii din Mârșa.

Val de pensionări în magistratură: O judecătoare de la Tribunalul Sibiu, printre cei 72 de magistrați eliberați din funcție

0
În plin scandal privind reforma pensiilor speciale, Președintele României, Nicușor Dan, a semnat astăzi, 1 august, decretele de eliberare din funcție, prin pensionare, a nu mai puțin de 72 de magistrați din întreaga țară. Decizia vine la doar o zi după ce șeful statului declara, într-o conferință de presă, că intenționează să ia legătura directă cu unii dintre aceștia, într-un gest simbolic și politic cu impact major.

Printre cei care au părăsit sistemul judiciar se regăsesc nume cu greutate, unii ocupând funcții de conducere în instanțe sau în cadrul Ministerului Public. De asemenea, și judecătoarea Corina-Ionela Limpede de la Tribunalul Sibiu a fost eliberată din funcție, începând cu data de astăzi, conform decretului prezidențial publicat pe site-ul Administrației Prezidențiale.

Această plecare are loc într-un context tensionat, marcat de dezbateri intense privind reforma pensiilor speciale, care a determinat deja un val de cereri de pensionare în rândul magistraților. Sibienii sunt astfel direct afectați de această situație, prin plecarea unui cadru cu experiență din cadrul Tribunalului Sibiu.

Lista completă a decretelor semnate de președintele Nicușor Dan poate fi consultată pe site-ul Administrației Prezidențiale: www.presidency.ro.

Povestea câinilor de frontiră din Timișoara antrenați la Sibiu

0
Câinii de frontieră ai Inspectoratului Poliției de Frontieră Timișoara sunt considerați parteneri indispensabili în misiuni. Acești eroi patrupezi sunt dresați la Școala de dresaj de la Sibiu de la vârsta de 6 luni, iar apoi sunt antrenați și selectați să intre în activitate în funcție de aptitudinile lor dobândite.

Specializați în luarea urmei pe distanțe de kilometri, în depistarea drogurilor ascunse, în salvarea de vieți și protecția conductorilor lor, acești patrupede demonstrează zilnic că nicio tehnologie nu le poate înlocui abilitățile. Șase dintre acești câini își desfășoară activitatea în sectorul Jimbolia. Dresajul lor începe la Școala de la Sibiu, unde sunt formați până la șase luni, după care, împreună cu agenții de poliție, parcurg un curs de pre-dresaj și apoi „intră în pâine”.

Nala este specializată în detectarea stupefiantelor și prevenție

Nala este unul dintre câinii specializați pe droguri. „Școala de dresaj de la Sibiu ne ajută să formăm cățeii. Îi preluăm la șase-opt luni, facem pre-dresaj până la 11-12 luni, apoi mergem la Sibiu patru luni pentru formare. Dacă și-a executat serviciul cum a trebuit, primește recompensa. Pentru Nala, recompensa este mingea, de care se bucură enorm.”– a declarat agent șef de poliție Cosmin Hriscu, conductorul ei.

Nala a participat la multe capturi la Punctul de Frontieră Jimbolia: „A fost o persoană semnalată de Nala, iar în zona ciorapului avea ascuns un mugure de marijuana, un gram de stupefiant. Nala a mai descoperit medicamente, pastile. Mergem mult pe prevenție.”-spune Hriscu.

Despre relația cu câinele, Hriscu adaugă: „Am încredere în cățel sută la sută. Între om și câine se creează o legătură atât de puternică, încât acest atașament nu poate fi distrus niciodată. Când nu mai pot onora misiunile, câinii sunt retrași și adoptați de conductorii lor. Eu nu am lăsat niciun cățel, au rămas toți la mine.”

Thor 1 (Gheb) specializat urma umană și capturi complexe

Agentul șef de poliție Alexandru Filip lucrează cu Thor 1 (în documente Gheb), un câine specializat pe urmă umană. „Este cel de-al treilea câine al meu. Depistează grupuri infracționale, persoane căutate, dispărute. Dacă are mirosul unei haine sau al unui obiect, poate urma traseul între 200 de metri și mai mulți kilometri. Câinii sunt foarte buni la temperaturi optime. Dacă se depășesc 30-35 de grade, încep să aibă deficiențe, pentru că respiră pe gură și nu mai folosesc mirosul. Au acuitate maximă dimineața, după ce cade roua.”

Thor a participat recent la o misiune de căutare a unui cioban dispărut: „Deși nu aveam cursul terminat, câinii știau deja ce să facă. Din păcate, persoana a fost găsită decedată, căzută în apă. A fost satisfacția mea profesională. Ai mii de realizări și stări pe care câinele ți le dă prin conduita lui de iubire necondiționată.”– povestește Filip.

„Acești câini sunt de neînlocuit. Nu s-a inventat aparatura care să poată prelua urma umană kilometri întregi. Echipa completă este câinele și polițistul”, a mai spus Filip. Despre partenerul său, adaugă: „Câinele meu e mai mâncăcios, fără pretenții la hrană. Pentru el, recompensa este mângâierea și hrana. Cât este de liniștit acum, dacă cineva vine să mă lege, sare la el și îl devorează.”

Thor 2 este parte din echipa de la Jimbolia

Alături de Nala și Thor 1, Thor 2 este al treilea câine din echipa sectorului Jimbolia, implicat în misiuni zilnice de patrulare și intervenție, fiind pregătit pentru detecție și luarea urmei în funcție de necesitățile operative.

Disciplină și încredere totală

„Câinii de frontieră mușcă doar la ordinul conductorului. În fața unui singur câine de frontieră, grupuri de peste 30 de migranți se opresc brusc și nu mai îndrăznesc să facă nicio mișcare”, explică Hriscu.

Purtătorul de cuvânt al ITPF Timișoara, Mihaela Leș, subliniază importanța lor: „În prezent, 37 de câini sunt în dotarea inspectoratului. Demonstrează zi de zi loialitate, eficiență și un simț olfactiv excepțional. Specializările includ câine universal (dresaj, miros uman, intervenție), câine de patrulare și intervenție, câine de căutare și detectare de stupefiante, explozibili și persoane ascunse.”

Experiența de pe teren

Subcomisarul de poliție Nicu Mihai, comandantul sectorului Jimbolia, confirmă rolul esențial al patrupedelor: „Ce face un singur câine de serviciu nu fac cinci polițiști. În fața unui câine și a unui grup de 10-20 de persoane, niciuna nu mișcă, pentru că nu știu că aceștia nu mușcă decât la comandă. Doar dacă încearcă să atace polițistul sau să fugă, câinele intervine.”

Viața și „pensionarea” câinilor de serviciu

Câinii primesc îngrijire medicală regulată și reatestări la opt ani. „În acea zi a pensionării, cu siguranță, li se servește o friptură. Apoi se bucură de mai multă libertate. Nu m-am despărțit niciodată de câinii pe care i-am avut.”-a încheiat Alexandru Filip.

Cu dresaj riguros, condiții adaptate și devotamentul conductorilor lor, cei 37 de câini ai Poliției de Frontieră Timișoara rămân o resursă vitală la granițele țării, confirmând că parteneriatul dintre om și câine nu poate fi înlocuit de nicio tehnologie.

Mercenarii lui Potra, aduși la Parchetul General

0

Procurorii de la Parchetul General audiază vineri 18 mercenari din gruparea lui Horațiu Potra, acuzați de tentativă la acțiuni contra ordinii constituționale, nerespectarea regimului armelor și munițiilor, operațiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept și instigare publică.


Dintre cei 18 mercenari, trei se află în arest preventiv (Ioan Lup, Andrei Florin Lup și Manfred Ioan Hauptman), 11 sunt în arest la domiciliu, iar patru sunt cercetați în libertate sub control judiciar.

În continuare, Horațiu Potra, fiul său – Dorian Potra și un alt membru al familiei – Alexandru Potra sunt dați în urmărire internațională, iar autoritățile române nu au încă informații despre locul unde s-ar afla aceștia.

La sfârșitul lunii februarie, anchetatorii au efectuat percheziții în județele Sibiu, Mureș, Timiș, Ilfov și Cluj, într-un dosar legat de finanțarea campaniei electorale a lui Călin Georgescu, constituirea unei organizații cu caracter fascist, rasist ori xenofob, precum și promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid.

În locuințele folosite de Potra și apropiații acestuia a fost găsit un veritabil arsenal militar: 10 grenade defensive, 19 grenade ofensive, un lansator de grenadă, 15 pistoale, 6 pistoale mitralieră, o pușcă mitralieră, sute de cartușe, materiale explozive.

De asemenea, într-un seif ascuns sub podeaua casei, au fost găsite teancuri cu bani și lingouri de aur.

Procurorii susțin că Horațiu Potra și grupul lui de mercenari urmăreau să se infiltreze în protestele organizate imediat după anularea alegerilor prezidențiale, pentru a crea haos.

Planul de acțiune ar fi fost pus la punct de Călin Georgescu și apropiații săi în cadrul întâlnirii clandestine care a avut loc la ferma din Ciolpani, imediat după anularea alegerilor prezidențiale.

Potra și mercenarii care îl însoțeau au fost interceptați de autorități pe 8 decembrie 2024, în timp ce se îndreptau spre București. 

Sursa: Agerpres.ro

Centrul orașului și Centrul de Zi din Dumbrăveni sunt renovate: „Proiectul meu de suflet, finalizat după 7 ani de muncă și investiții.”

0
Primarul Emil Darlosan a anunțat finalizarea proiectului de reabilitare a centrului orașului Dumbrăveni și a Centrului de Zi pentru persoane vulnerabile, un proiect care a combinat investițiile în infrastructură cu cele sociale. Deși proiectul a fost realizat prin Axa 13- Sprijinirea regenerării orașelor mici și mijlocii, primarul a declarat că a trebuit să investească bani și din fondurile primăriei.

„Centrul orașului este proiectul meu de suflet pentru că eu am muncit și am făcut și școala în Dumbrăveni, iar toată lumea spunea despre centrul orașului că arată destul de tragic. De la preluarea primăriei am încercat să depunem acest proiect pe Axa 13, având o latură de infrastructură și una socială. Iată că după 7 ani de zile am finalizat atât centrul orașului, cât și Centrul de Zi al persoanelor vulnerabile, pentru că sunt complementare.”-a declarat Darlosan.

Edilul a subliniat că drumul nu a fost lipsit de dificultăți și că administrația locală a trebuit să facă eforturi financiare suplimentare:

„Am întâmpinat probleme la acest proiect și am cheltuit și din banii noștri, deoarece a fost considerat neeligibil iluminatul public, cât și alimentarea cu apă în zona centrală. Am întâmpinat probleme și mai întâmpinăm, fiindcă cei de la Autoritatea de Management și de la ADR sunt foarte intransigenți și corecți asupra proiectelor, dar ne-au sprijinit și ne-au îndrumat.”-a explicat primarul

Recent, proiectul a primit confirmarea finală din partea Autorității de Management: „Chiar ieri am primit o notificare de la Autoritatea de Management, fiindcă noi mai avea de justificat o sumă în valoare de 3.886.000 de lei, notificare prin care ni s-a transmis că s-a aprobat cererea respectivă și avem de returnat 0,00 lei. Prin urmare, din punct de vedere financiar proiectul este gata.”- a adăugat Emil Darlosan

Proiectul reprezintă una dintre cele mai importante investiții din ultimii ani pentru Dumbrăveni, vizând nu doar modernizarea centrului orașului, ci și crearea unui spațiu destinat sprijinirii persoanelor vulnerabile, cu scopul de a integra partea socială în dezvoltarea urbană. Primarul Emil Dârloșan a specificat că se va realiza și o recepție finală a proiectului care va fi anunțată.

Centrul orașului după terminarea lucrărilor:

Centrul orașului în timpul lucrărilor:

Centru de Zi pentru persoane vulnerabile renovat:

EXCLUSIV: Primarul Orlățan în plin scandal cu terenurile pentru tineri, a dat Autorizație de Construcție fiului consilierei juridice din Primărie, care îl sfătuiește la ședințe!

0
Ședința de Consiliu Local de ieri de la Cisnădie a fost transformată într-un scandal uriaș pe subiectul terenurilor acordate pentru familii tinere. Mai mulți beneficiari ai deciziei Consiliului Local din 28 august 2024 au venit să reclame un abuz al primarului Mircea Orlățan, care nu le emite Autorizația de Construcție. Ei au spus că există 4 persoane din lista de 34 de tineri, care au primit această autorizație. Orlățan a spus că cele 4 cazuri sunt tineri cu terenuri pe alt PUZ.

Primarul Mircea Orlățan a fost când iritat de contrele primite de la consilierii locali PNL și AUR, când ironic la adresa tinerilor prezenți în sală ieri la ședință. Printre multele și gălăgioasele discuții am reținut că primarul Mircea Orlățan a acuzat fosta administrație că a dat terenurile la rude și prieteni. Tot el a replicat acuzelor de abuz ale tinerilor, că a eliberat 4 autorizații de construcție la 4 tineri din lista de 34, care nu erau prinși în PUZ-ul care el consideră că are nevoie de un aviz special de la Apă Canal Sibiu SA.

Lângă primar a stat ca de obicei, Stanciu Diana, consilier juridic al primăriei. Ea l-a sfătuit de mai multe ori pe parcursul ședinței pe primar ce să spună. A și intervenit spre finalul ședinței cu lămuriri juridice.

„Î𝐧𝐭𝐫𝐞𝐚𝐠𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐜𝐞𝐝𝐮𝐫ă 𝐝𝐞𝐫𝐮𝐥𝐚𝐭ă 𝐝𝐞 𝐏𝐫𝐢𝐦ă𝐫𝐢𝐚 𝐂𝐢𝐬𝐧ă𝐝𝐢𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚𝐭𝐫𝐢𝐛𝐮𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐥𝐨𝐭𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫, î𝐧 𝐭𝐞𝐦𝐞𝐢𝐮𝐥 𝐋𝐞𝐠𝐢𝐢 𝐧𝐫.𝟏𝟓/𝟐𝟎𝟎𝟑, 𝐚 𝐟𝐨𝐬𝐭 𝐫𝐞𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐭ă 𝐜𝐮 î𝐧𝐜ă𝐥𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐫𝐞𝐯𝐞𝐝𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐥𝐞𝐠𝐚𝐥𝐞, 𝐝𝐮𝐩ă 𝐜𝐮𝐦 𝐚 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐭𝐚𝐭𝐚𝐭 𝐃𝐞𝐩𝐚𝐫𝐭𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭𝐮𝐥 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜 𝐚𝐥 𝐏𝐫𝐢𝐦ă𝐫𝐢𝐞𝐢, î𝐧 𝐮𝐫𝐦𝐚 𝐯𝐞𝐫𝐢𝐟𝐢𝐜ă𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞𝐬𝐟ăș𝐮𝐫𝐚𝐭𝐞.” a scris și citit în ședință primarul Mircea Orlățan. El a mai adăugat: „Din analiza listei beneficiarilor rezultă că un număr semnificativ dintre aceștia sunt angajați ai aparatului de specialitate al Primarului, rude ale acestora sau ale altor funcționari publici din cadrul administrației locale (inclusiv copii sau nepoți ai directorilor ori ai personalului cu funcții de decizie)”

BOMBA: Fiul consilierei juridice Stanciu a primit avizul de la Orlățan!

O consultare a documentelor publice ne-a atras atenția. Stanciu Alexandru, fiul consilierei juridice Stanciu Diana, a fost unul din beneficiarii hotărârii de Consiliu Local Cisnădie din august 2024. Acesta a primit o parcelă cu nr CF 106245 de pe strada Lungă FN. Deși situată pe aceeași stradă cu restul parcelelor din lista de tineret, locația acesteia este diferită. Ea fiind puțin mai încolo pe stradă.

Teoretic, dacă afirmațiile primarului Orlățan privind vicierea întregului proces de acordare a terenurilor sunt adevărate, trebuia ca și Stanciu Alexandru să fie astăzi în aceeași situație cu restul de tineri, cărora noul primar Orlățan refuză să le elibereze Autorizația de Construcție.

Totuși, tot primarul Orlățan, care ieri le spunea tinerilor din sală că mai bine să piardă „1000, 2000 sau 5000 de euro”, a eliberat Autorizație de Construire domnului Stanciu Alexandru în 29 mai 2025 pentru respectiva parcelă de teren! Fiul doamnei consilier juridic, care la toate ședințele de Consiliu Local stă la dreapta primarului, a fost astfel fericitul și printre cei 4 posesori de Autorizație de Construcție. Restul de 30 de tineri stau și așteaptă de luni de zile la mila primarului…

„Departamentul juridic a constatat că asupra întregii proceduri planează suspiciunea comiterii de fapte penale, deoarece există indicii privind favorizarea nelegală a unor persoane, în dauna altor persoane care erau eligibile.” scrie primarul Orlățan, dar uită că din departamentul juridic este parte și doamna Stanciu, consilier juridic, al cărei fiu este și beneficiar al respectivei proceduri.

Orlățan face diferența între cei 4 cărora le-a dat autorizație și restul de 30 de tineri

Motivațiile lui Orlățan, expuse public, sunt lipsa unui aviz de la Apă Canal Sibiu SA. Dar Apă Canal Sibiu SA ceruse anul trecut ca Primăria Cisnădie să facă un proiect tehnic pe zona respectivă, proiect care nu s-a făcut. Altfel spus, Primăria Cisnădie nu a făcut proiectul, dar primarul cere acum respectivul aviz la dosar oamenilor.

Primarul a declarat în ședință că a eliberat 4 autorizații de construcție la 4 tineri, care nu aveau terenurile în PUZ-ul afectat de adeverința de la Apă Canal Sibiu SA. Totuși oamenii din sală l-au contrazis și au spus că cel puțin o persoană a primit autorizația de construire deși este în același PUZ.

Mai mult, conform propriilor declarații ale primarului și comunicatului de presă transmis de acesta, toată lista de beneficiari de terenuri, deci și cei patru, este adoptată printr-o procedură viciată. Primarul chiar a declarat că este din octombrie 2024 o anchetă a Parchetului pe această listă. Totuși, primarul Orlățan a dat 4 autorizații de construcție la 4 tineri din listă. Unul este fiul consilierei juridice din Primărie, care stă la dreapta sa la ședințe.

SIBIU INDEPENDENT va continua ancheta jurnalistică în acest caz, pentru că sunt informații că și alte persoane din cele 4 cărora primarul le-a dat autorizație fac parte sau au o relație cu Primăria Cisnădie.

Primăria Municipiului Sibiu a transmis clarificări privind buletinele electronice

0
Primăria Sibiu a transmis un comunicat oficial prin care explică motivele întârzierilor apărute la programări și la emiterea cărților de identitate electronice. Potrivit Serviciului de Evidență a Persoanelor, noul format de carte de identitate este emis la Sibiu din 29 mai 2025, iar trecerea la acest sistem a adus schimbări majore în modul de procesare a cererilor.

De ce se fac programări la peste 30 de zile?

Reprezentanții Primăriei explică faptul că programările pentru cartea de identitate electronică se fac exclusiv prin portalul Ministerului Afacerilor Interne – hub.mai.gov.ro. Spre deosebire de perioada anterioară, când prin platforma sibiu.ro se programau aproximativ 100 de persoane pe zi, noul sistem gestionat de MAI permite acum doar 42 de programări pe zi.

Motivul este procedura mai complexă: scanarea documentelor, crearea dosarului electronic, preluarea amprentelor și a semnăturii electronice, ceea ce mărește timpul necesar pentru fiecare solicitant.

În plus, perioada estivală crește numărul de cereri, odată cu întoarcerea românilor din diaspora și programările pentru minori care împlinesc 14 ani.

Măsuri pentru reducerea aglomerației

Primăria și Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor București au anunțat mai multe măsuri:

Proiect pilot la nivel național: Din 1 august, orice cetățean poate depune documentele pentru cartea electronică de identitate la orice Serviciu de Evidență a Persoanelor din țară, indiferent de domiciliu. În acest caz, termenul de eliberare crește cu 10 zile lucrătoare.


Suplimentarea programărilor: Din 25 august, numărul zilnic de programări la Sibiu va crește de la 42 la 52. De asemenea, în contextul în care, de la 1 august, cartea veche de identitate nu se va mai emite, ghișeul din cadrul Serviciului Evidenței Persoanelor Sibiu dedicat acesteia se va transforma într-un nou ghișeu pentru cartea electronică de identitate, ceea ce înseamnă că numărul de programări va crește de la 1 septembrie la 75 pe zi.


Prioritate la programări: Pentru persoanele a căror carte de identitate expiră în următoarele 60 de zile și pentru cei care împlinesc 14 ani în următoarele 30 de zile.


Personal suplimentar: În această perioadă s-au sistat toate concediile la Serviciul de Evidență a Persoanelor Sibiu, astfel încât să se lucreze la capacitate maximă. Trei ghișee preiau cererile pentru cărțile electronice și simple, unul pentru provizorii și flotant, iar alte două sunt dedicate exclusiv eliberării documentelor.

Recomandarea autorităților: solicitați din timp noua carte

Legea permite solicitarea unei noi cărți de identitate cu 180 de zile înainte de expirarea celei existente. Primăria Sibiu recomandă cetățenilor să facă demersurile din timp pentru a evita aglomerația și perioadele lungi de așteptare.

Cum sunt produse cărțile de identitate electronice?

Documentele nu sunt confecționate la Sibiu, ci la nivel național, de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor București. După depunerea cererii, termenul de emitere este de 7–10 zile lucrătoare.

Cetățenii primesc un e-mail când cartea lor intră în lucru. După ce este produsă la București, documentul este trimis la Biroul Județean de Administrare a Bazelor de Date Sibiu pentru validare, iar abia apoi ajunge la Serviciul de Evidență a Persoanelor Sibiu pentru a fi ridicat.

Autoritățile recomandă prezentarea la ghișeu doar după 48 de ore de la primirea e-mailului de confirmare, pentru a evita drumurile inutile.

Prin aceste clarificări, Primăria Sibiu explică situația creată de trecerea la noul sistem electronic și anunță măsuri concrete pentru a reduce timpii de așteptare și pentru a facilita accesul cetățenilor la documentele de identitate.

Conorm portalului hub.mai.gov.ro., programările pe luna August în județul Sibiu sunt deja rezervate:

Accesorii compatibile cu incarcatoarele frontale JCB – transforma-l intr-un utilaj multifunctional

0
Un utilaj performant nu înseamnă doar putere brută, ci și capacitatea de a se adapta rapid la nevoile din teren. Tocmai de aceea, încărcătoarele frontale JCB sunt gândite să devină adevărate echipamente multifuncționale printr-o gamă extinsă de accesorii compatibile. Fie că lucrezi în construcții, agricultură, industrie sau managementul deșeurilor, accesoriile potrivite pot transforma un încărcător frontal JCB într-o soluție completă, adaptabilă și extrem de eficientă.

1. Cupe specializate – pentru orice tip de material

Cupele standard sunt doar începutul. În funcție de materialele manipulate, poți alege:

  • Cupa pentru materiale ușoare (Light Material Bucket) – ideală pentru cereale, rumeguș, gunoi de grajd sau alte materiale vrac, cu volum mare, dar densitate scăzută.
  • Cupa HD pentru materiale grele (Heavy Duty Bucket) – perfectă pentru rocă, pământ compact sau materiale de construcție.
  • Cupa cu graifere (4 în 1) – multifuncțională, pentru săpare, nivelare, prindere și transport.
  • Cupa cu deschidere tip clamshell – excelentă pentru descărcare controlată sau distribuirea uniformă a materialelor.

Prin simpla schimbare a cupei, utilajul poate fi adaptat rapid la sarcini complet diferite.

2. Furci pentru paleți – manipulare rapidă și sigură

În spații de depozitare, pe șantiere sau în ferme, furcile pentru paleți fac dintr-un încărcător frontal JCB un înlocuitor eficient pentru stivuitor, dar cu avantajul mobilității sporite și a capacității de operare pe teren accidentat.

  • Capacitate mare de ridicare
  • Adaptabilitate pentru diferite dimensiuni de paleți
  • Ridicare la înălțime și manevrabilitate îmbunătățită

Este accesoriul ideal pentru logistica de pe șantier sau din silozuri.

3. Graifere și clești – pentru manipularea materialelor voluminoase

În lucrări de demolare, reciclare sau agricultură, materialele de dimensiuni neregulate sau volum mare sunt dificil de manevrat. Aici intervin graiferele compatibile cu încărcătoarele frontale JCB:

  • Graifere pentru lemn – perfecte pentru exploatări forestiere sau manipularea bustenilor.
  • Graifere pentru baloți – utili în agricultură pentru ridicarea și transportul baloților rotunzi sau pătrați.
  • Graifere pentru deșeuri – utile în centrele de reciclare și stațiile de sortare.

Aceste accesorii măresc gradul de control și siguranța la manipulare.

4. Lame pentru zăpadă și accesorii pentru sezonul rece

Pe timp de iarnă, un încărcător frontal JCB poate deveni un utilaj de deszăpezire eficient, dacă este echipat cu:

  • Lamă frontală pentru zăpadă, cu unghi reglabil
  • Freze de zăpadă – pentru spații mai înguste sau trotuare
  • Sărărițe sau distribuitoare de material antiderapant

Astfel, utilajul poate fi folosit tot timpul anului, crescând rentabilitatea investiției.

5. Sistem de cuplare rapidă – pentru schimb de accesorii în timp record

Pentru ca un încărcător frontal JCB să devină cu adevărat multifuncțional, e esențial ca schimbul de accesorii să fie rapid și sigur. De aceea, modelele moderne pot fi echipate cu:

  • Cuplor rapid hidraulic (Quickhitch) – permite schimbarea accesoriilor din cabină, în doar câteva secunde
  • Sistem de recunoaștere a accesoriului, care setează automat parametrii de lucru

Această funcționalitate reduce timpii de staționare și crește considerabil productivitatea pe șantier.

Așadar, prin accesoriile compatibile, încărcătoarele frontale JCB se transformă din simple utilaje de încărcare în echipamente multifuncționale, capabile să execute o gamă largă de sarcini, de la manipulare de materiale, la săpături, deszăpezire, reciclare și multe altele. Alegând accesoriile potrivite și folosind un sistem de cuplare eficient, economisești timp, bani și spațiu – fără a face compromisuri la capitolul performanță. Descoperă toate modelele de încărcătoare frontale JCB și accesoriile compatibile pe terra-world.ro și beneficiază de consultanță personalizată în alegerea configurației perfecte pentru nevoile tale.

Spitalul Județean Sibiu face lumină în recentul scandal online referitor la UPU Sibiu

2
Fostul polițist Marian Răduinea a distribuit în spațiul public pe Facebook o înregistrare audio și un text referitor la o pacientă care ar fi stat în Unitatea de Primiri Urgențe de la Spitalul Județean Sibiu timp de 6 ore și apoi a plecat pe proprie răspundere. Ea fusese adusă cu Ambulanța acuzând o posibilă problemă la inimă. SIBIU INDEPENDENT a solicitat clarificări conducerii Spitalului Județean Sibiu.

Astăzi am primit un răspuns detaliat din partea conducerii, realizat pe baza fișelor medicale și a informațiilor obținute de la medici și de pe camerele de supraveghere. Spitalul Județean Sibiu prezintă o cu totul altă serie a evenimentului. Se arată că pacienta adusă de Ambulanță la UPU a primit consult, apoi analize diferite, apoi repetare analize, conform procedurilor. Citiți mai jos răspunsul în detaliu al Spitalului Județean Sibiu pe acest caz:

Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată la Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu cu numărul 20345/30.07.2025, precizăm că postarea din mediul online la care faceți referire conține o înregistrare audio a unei conversații cu un angajat al Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu. Această înregistrare (n.red. realizată și distribuită de Marian Răduinea) a fost realizată și distribuită fără acordul interlocutorului, fapt care constituie o încălcare gravă a legislației privind viața privată și protecția datelor cu caracter personal. Astfel de practici sunt complet inacceptabile și în opoziție cu normele legale și deontologice, iar SCJU Sibiu își rezervă dreptul de a lua măsuri legale în vederea protejării personalului său.

Vă transmitem, în rândurile ce urmează, punctul de vedere al domnului doctor Csillag Paul-Bogdan, șeful Serviciului UPU al SCJUS, cu privire la pacienta semnalată:

Pacienta s-a prezentat în UPU Sibiu, s-a întocmit fișă de prezentare UPU, i s-a atribuit un cod de triaj (pe baza simptomelor și a funcțiilor vitale, conform ordinului Ministerului Sănătății nr 443/2019 privind Protocolul național de triaj al pacienților din structurile de primire urgențe) , fiind consultată de medicul specialist din UPU după 12 minute (interval de timp care nu a depășit durata recomandată în protocolul sus menționat, conform categoriei de triaj).

La 14 minute de la prezentarea în UPU, pacientei i s-a efectuat electrocardiogramă, datorită acuzelor sale (și acest interval se încadrează în recomandările profesionale).

S-au recoltat analize de laborator, inclusiv analize care ne arată dacă în acel moment pacientul are o suferință cardiacă amenințătoare de viață. Electrocardiograma și analizele de sânge inițiale erau normale, dar conform tot recomandărilor medicale internaționale (elaborate de specialiști în domeniul medical), acestea se repetă după un interval de timp. S-au repetat și din nou erau normale – pacienta nu prezenta criterii pentru un infarct miocardic sau altă urgență cardiacă majoră. De asemenea, s-a efectuat și radiografie toracică. Având în vedere simptomatologia pacientei, nu se putea exclude o patologie de bază cardiacă cronică, drept urmare medicul care a consultat pacienta a solicitat consult cardiologic. Acest consult cardiologic se cere imediat dacă analizele și electrocardiograma sunt modificate în mod esențial, reprezentând o urgență absolută, sau se cere după repetarea electrocardiogramei și a analizelor specifice (care se recoltează la un interval de timp). Pacientei i s-a explicat acest lucru. Consultul cardiologic s-a solicitat după 3 ore și 47 de minute de la prezentarea în UPU (interval necesar repetării analizelor, conform criteriilor medicale mai sus menționate).

Consultul cardiologic nu s-a putut realiza în intervalul de timp dorit de pacientă, datorită faptului că medicul cardiolog era ocupat cu urgențe cardiologice mult mai grave – din nou, practica medicală curentă, ne obligă (din fericire) să tratăm pacienții mai gravi cu prioritate. Medicul cardiolog, la fel ca și personalul medical UPU și medicii din alte specialități conexe urgenței, realizează un volum foarte mare de muncă în cursul gărzilor. La 46 de minute după solicitarea consultului cardiologic, pacienta a decis să nu mai aștepte acest consult și a părăsit UPU pe propria răspundere (la 4 ore și 10 minute după sosire).

Pacienta nu a fost lăsată să aștepte pe holul spitalului, ci, după efectuarea analizelor și excluderea unui infarct miocardic sau a altei patologii grave, a staționat într-un spațiu medical, supravegheată, pe un fotoliu. Când toate tărgile sunt ocupate cu pacienți mai gravi, pacienții stabili sunt ținuți sub observație pe fotolii sau pe cărucioare medicale.

Decizia de a nu mai aștepta consultul cardiologic a aparținut pacientei. Managementul medical a fost corect. Prezentarea în Unitatea de Primire Urgențe nu înseamnă că problema medicală se rezolvă rapid (anumite cazuri fiind complexe), ci că pacientul este preluat, consultat, tratat și stabilizat rapid de către personalul medical atunci când există o problemă gravă de sănătate (iar aceste lucruri vă asigur că se întâmplă în UPU Sibiu, dovadă fiind analiza statistică a timpilor de preluare pe categorii de gravitate a pacienților). Chiar și așa, managementul medical și staționarea în UPU pot fi prelungite, datorită efectuării analizelor medicale, investigațiilor imagistice și realizarea consulturilor din alte specialități medicale, sau în lipsa locurilor de internare. În tot acest timp, pacientul se află într-o secție a spitalului, sub supravegherea personalului medical.

Chiar și în cazurile mai puțin grave, dacă serviciul nu este supraaglomerat (cum este de obicei), pacienții sunt preluați rapid. Nu este în interesul nimănui ca pacienții să staționeze mult timp în UPU – nici al lor, si nici al personalului medical, având în vedere că toate serviciile de urgență sunt supraaglomerate, atât în România, cât și în celelalte țări.

Referitor la afirmația pacientei, conform căreia alte 5 persoane au plecat pe propria răspundere în acest timp, nemulțumite de faptul că nu li se acordă consult, este eronată. Pe parcursul staționării pacientei în UPU, un singur pacient a părăsit UPU pe proprie răspundere, după 3 ore și 15 minute de staționare în UPU (interval în care a fost consultat), și care nu prezenta o patologie care să îi pună viața în pericol. O pacientă a refuzat consultul după 20 de minute de la sosirea în UPU și a părăsit serviciul nostru, o pacientă a refuzat internarea în spital (deci, evident, a fost consultată, dar este decizia exclusiv a pacientului dacă se internează sau nu), iar un pacient sub influența băuturilor alcoolice nu a mai dorit să rămână sub supraveghere medicală, până la restabilirea completă. Este ciudat totuși cum pacienta avea cunoștință de ultimii doi pacienți, având în vedere că aceștia nu se aflau în spațiul medical unde se afla aceasta.

Acestea sunt datele obiective, rezultate din analiza fișei medicale și a discuției cu medicul curant, precum și a raportului de activitate UPU din acea zi.

Moment emoționant pentru Cristian Roman în cadrul conferinței „Up Society”

0
Cristian Roman managerul Spitalului de Pneumoftiziologie Sibiu a fost invitat ieri seară la a treia conferință din cadrul proiectului Up Society care a avut loc la CineGold din Promenada Mall. Totuși, seara nu preconiza și un moment de recunoștință, în care o doamnă din public l-a recunoscut pe Cristian Roman și i-a mulțumit acestuia pentru că i-a vizitat soțul internat la Spitalul Militar de Urgență în perioada Pandemiei de Covid.

Doamna aflată în public după ce i-a adresat o întrebare, a cerut moderatorului să adreseze încă una, dar defapt a doua „întrebare” s-a dovedit a fi un mesaj de mulțumire pentru manager:

„Nu am o întrebare, voiam să vă mulțumesc, cred că dumneavoastră ați fost omul empatic care ați fost să-l vedeți pe soțul meu care a fost bolnav de covid și internat la Spitalul Militar. V-a rugat o prietenă de a mea și v-ați dus să-l încurajați și vă mulțumesc din suflet!”

Aceasta l-a recunoscut pe Cristian Roman, ca fiind omul care i-a vizitat soțul în timpul pandemiei. Cu vocea tremurândă și vizibil emoționată, doamna i-a mulțumit pentru gestul său. Acest fapt a arătat că în spitale mai există încă umanitate, dar și că aceste conferințe reunesc oamenii, chiar și după 5 ani.

Managerul spitalului vizibil sursprins de situația neașteptată a explicat faptul că pentru el și medicii de la Spitalului de Pneumoftiziologie Sibiu cel mai important este pacientul și legătura cu acesta, a menționat că a fost în trecut criticat pentru că merge să viziteze pacienții, dar tocmai această implicare și empatie face diferența și îi face pe oameni să aleagă acest spital.

Conferința Up Society de ieri seară pe lângă subiectele importante despre societatea medicală și stitulu de viață din Sibiu, a adus și o componentă emoțională care ne-a făcut să ne întrebăm „Cât de mică este lumea defapt?”.

Evenimentul a fost organizat de Asociația Evenimentul Sibian și Eveniment TV Regional, cu sprijinul Primăriei Municipiului Sibiu, reunind specialiști, lideri de opinie și membri ai comunității într-un dialog despre prezentul și viitorul sănătății în oraș.

Conferințele nu s-au încheiat, următoarea conferință va urma curând, iar cei interesați să participe și să afle cât mai multe despre povestea proiectului pot viziona pagina oficială Up Society.

Susra foto: pagina de Facebook UP Society

Cum a fost a treia conferință „Up Society”?

0
Sibiul a găzduit ieri seară la CineGold din Promenada Mall cea de-a treia ediție a Conferinței Up Society, desfășurată sub tema „Sănătate și Calitatea Vieții în Sibiu”. Evenimentul a fost organizat de Asociația Evenimentul Sibian și Eveniment TV Regional, cu sprijinul Primăriei Municipiului Sibiu, reunind specialiști, lideri de opinie și membri ai comunității într-un dialog despre prezentul și viitorul sănătății în oraș.
Sursa foto: pagina de Facebook Up Society

O conferință pentru comunitate

Discuțiile au fost moderate de Cosmin Chelcea, jurnalist, profesor documentarist și consilier de dezvoltare personală, alături de co-moderatorii Cristina Țandără masterandă la Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și Emilia Ioana Grozav, studentă în anul I la Jurnalism, ULBS.

Formatul conferinței a fost unul interactiv: fiecare dintre cei patru invitați a răspuns întrebărilor moderatorilor și la două întrebări venite din partea publicului, ceea ce a transformat evenimentul într-un adevărat schimb de idei.

Subiecte care ating inima comunității

Horațiu Cojocaru directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Sibiu, a subliniat importanța campaniilor DSP și a educației populației, în special a tinerilor, inclusiv în ceea ce privește viața sexuală:

„Avem nevoie de mai multă educație pentru sănătate, mai ales pentru tineri. Informația corectă este primul pas spre prevenție.”

Un alt punct sensibil a fost lipsa unui spital municipal în Sibiu:

„Dacă Spitalul CFR ar trece în subordinea Primăriei, ar putea deveni spital municipal – o nevoie reală pentru oraș și pentru comunitate.”

Întrebat de moderatoare ce ar schimba astfel încât sistemul medical din Sibiu să funcționeze mai bine, Horațiu Cojocaru a menționat că ar vrea în primul rând să existe o comunicare mai bună, mai eficientă între toate instituțiile de sănătate.

„Încercăm să oferim pacienților un mediu ca acasă”

Cristian Roman a vorbit despre importanța unui mediu cald și prietenos pentru pacienți:

„Un spital nu trebuie să fie doar un loc de tratament, ci și unul în care pacienții să simtă că sunt acasă. Asta începe de la detalii aparent mici, cum ar fi mâncarea, punem accent pe hrană pe care o oferim și pe comunicarea cu pacienții noștri. Dacă oferi empatie pacienților și aceștia trec mai ușor peste boli. Trebuie să-i tratăm pe pancienții noștri precum ar fi persoane din familile noastre sau precum am vrea să fim tratați chiar noi.”

Sursa foto: pagina de facebook Up Society

Bicicleta ca soluție pentru un oraș mai sănătos

Andrei Rusu, fondatorul inițiativei Urban Bike Revolution, a adus în discuție mobilitatea urbană și siguranța elevilor pe bicicletă:

„Când oamenii au experiențe plăcute pe bicicletă, renunță mai ușor la mașină. Am venit cu inițiative de proiecte pentru mobilitatea școlară încă din 2022, dar avansăm greu fără sprijinul constant al autorităților. Este nevoie de un mediu sigur pentru ca elevii să poată merge în siguranță la școală pe bicicletă. Doresc să gândesc pozitiv, dar având în vedere ritmul ascendent de creștere a numărului de mașini din Sibiu și nu numai, este dificil să spun că putem trece la o mobilitate pe bicicletă. Totuși prin proiectele noastre încercăm să oferim în primul rând siguranță în cadrul evenimentelor pe bicicletă și în al doilea rând o experiență plăcută, pentru ca respectiva persoană ce participă la acestea să aleagă tot mai des un drum cu bicicleta.”

Nutriție, obezitate și rolul esențial al somnului

Dr. Alexandra Lupu Petria, medic specialist în medicină internă la RMN Diagnostica Sibiu, a adus clarificări despre accesul pacienților la consultații de nutriție. Ea a amintit în cadrul conferinței și despre certificarea europeană pe care a obținut-o recent în cadrul Medicinii Stilului de Viață, un concept inovator și încă rar întâlnit în România, dar totuși atât de necesar.

„Deși nutriția nu este încă decontată în România, pacienții cu obezitate sau alte afecțiuni pot beneficia parțial de consult prin Casa de Asigurare, dacă vin cu trimitere pentru medicină internă. De exemplu dacă aleg clinica în care profesez eu cum sunt și medic nutriționist și medic internist, pot realiza un consult și pentru persoane cu obezitate sau alte afecțiuni ce țin de medicina internă. Consultul durează în general o oră, iar cu un bilet de trimitere spre Medicină Internă, pacienții pot beneficia și de aceste consultații.”

Întrebată de moderatorul Cosmin Chelcea: „Care sunt cele mai importante nevoi pentru sănătate?”, medicul a menționat în primul rând „somnul”:

„Am o viață activă și mănânc sănătos, dar am avut o perioadă în care dormeam puțin. Chiar mă lăudam cu lucrul acesta, ce tare sunt eu că nu dorm și pot să muncesc mai mult. Până când a apărut o problemă de sănătate și am realizat cât de vital este somnul, de atunci pot spune că dorm. Pentru bărbați, sunt necesare aproximativ 6 ore de somn, dacă este un somn odihnitor, iar pentru femei în jur de 8 ore.”

Un pas important pentru Sibiu

Conferința Up Society a adus în prim-plan teme sensibile, esențiale și a creat punți între oameni. Prin dialog deschis și implicarea publicului, evenimentul a demonstrat că Sibiul are resursele și voința de a-și construi un viitor mai sănătos, bazat pe comunitate, respect și colaborare. Dar cel mai important, UP Society a arătat adevăratele legături între oameni, a oferit un mediu în care orice cetățean poate participa să-și spună nemulțumirile să-și lămurească neclaritățile, să ceară un sfat de la profesioniști, sau chiar să simtă că vocea lor contează.

Conferințele nu s-au încheiat, următoarea conferință va urma curând, iar cei interesați să participe și să afle cât mai multe despre povestea proiectului pot viziona pagina oficială Up Society.

Gheorghe Huja a transmis un mesaj: „Cisnădia nu merită să fie condusă de ură, frică și propagandă.”

0
Fostul primar al orașului Cisnădie, Gheorghe Huja, a transmis un mesaj public în care acuză actuala administrație condusă de Mircea Orlățan că a transformat Primăria într-un „aparat de propagandă ieftină, minciună publică și răfuieli personale”, în loc să se ocupe de problemele reale ale comunității.

Mesajul transmis de Gheorghe Huja fostul primar al orașului Cisnădie:

„Stimați cetățeni ai orașului Cisnădie,

De la preluarea mandatului de către actualul primar, domnul Mircea Orlățan, administrația locală s-a transformat, din păcate, într-un aparat de propagandă ieftină, minciună publică și răfuieli personale. În loc să se ocupe de problemele reale ale comunității – infrastructura deficitară, dezvoltarea economică, serviciile sociale sau educația – domnul Orlățan pare complet absorbit de un singur scop: acela de a mă transforma pe mine, Gheorghe Huja, în obsesia și ținta principală a unui eșec administrativ evident.

  1. Minciuna ca strategie administrativă

Atât în spațiul public, cât și în Consiliul Local, actualul primar recurge constant la un arsenal de acuzații fără temei, atacuri personale și insinuări penibile. În loc să își asume propriul mandat, preferă să inventeze dușmani imaginari, să fabrice scandaluri și să mascheze lipsa de performanță prin minciună și manipulare.

Aproape fiecare intervenție a domnului Orlățan conține referiri la „greaua moștenire”, la presupuse „nereguli” sau „fraude” din trecut, fără ca până în prezent să prezinte vreun document oficial, vreo constatare legală, vreo decizie a unei instituții abilitate care să confirme acuzațiile aduse.

  1. Adevărul despre așa-zisele „dosare penale”

Un punct esențial care trebuie clarificat – și pe care administrația Orlățan îl rostogolește constant în mod mincinos – este cel legat de presupuse „dosare penale” care m-ar viza pe mine sau pe alți membri ai fostei administrații.

Adevărul este unul singur:
Nu există NICIUN dosar penal în care să fi fost pus sub învinuire, inculpat sau cercetat penal. Ceea ce domnul Orlățan prezintă cu emfază drept „dosare” sunt, în fapt, simple plângeri penale – făcute de apropiați ai actualei administrații – fără vreo confirmare din partea unei autorități judiciare.

Este extrem de grav ca un primar să mintă cu bună știință opinia publică, prezentând niște plângeri administrative ca pe niște anchete oficiale. Această tactică nu este doar imorală, ci și periculoasă, pentru că urmărește discreditarea politică prin dezinformare, inducerea în eroare a cetățenilor și manipularea deliberată a percepției publice.

Îi solicit public domnului Orlățan ca, dacă are vreo dovadă reală, un act oficial sau o hotărâre a unei instituții de anchetă, să o prezinte public. Dacă nu – să înceteze imediat cu aceste afirmații defăimătoare, pentru care îmi rezerv dreptul de a formula acțiuni în justiție.

  1. Raportările Curții de Conturi confirmă legalitatea activității din mandatul meu

În realitate, în toți anii în care am fost primar, activitatea administrației publice locale a fost verificată anual de Curtea de Conturi a României.
Toate rapoartele sunt publice, existente în arhiva primăriei, și nu există nicio constatare de fraudă, deturnare de fonduri sau utilizare ilegală a bugetului local.

Mai mult decât atât:

Așa-zisul scandal al telefoanelor a fost descoperit în timpul mandatului meu, în urma unei analize interne. Eu, Gheorghe Huja, în calitate de primar, am sesizat organele competente și am inițiat acțiunea în instanță împotriva fostului director economic, responsabil de neregulă. Este revoltător că o administrație lipsită de realizări încearcă astăzi să rescrie faptele și să insinueze, în mod rușinos, o complicitate acolo unde există doar acțiune corectă și legală.

În ceea ce privește verificările făcute după preluarea mandatului asupra echipei de handbal, a Gospodăriei Comunale, a activității financiare sau a contractelor din perioada anterioară – nu s-a identificat niciun fel de neregulă. Aceasta este realitatea confirmată și de rapoartele Curții de Conturi.

  1. De la administrație publică la vendetă personală

Din păcate, domnul Orlățan a transformat funcția de primar într-un instrument de răzbunare personală și represiune politică. Acuză, amenință, insinuează, creează conflicte și dezbină comunitatea.

Cisnădia are nevoie de soluții, de investiții, de proiecte, nu de circ politic și falsuri aruncate în spațiul public. Atât antreprenorii locali, cât și cetățenii simpli resimt deja incompetența și haosul din administrație. Ne întoarcem cu pași repezi la o politică a fricii, a plângerilor și a abuzului mascat în „reformă”.

În încheiere, mă adresez direct dumneavoastră, cisnădieni:

Nu voi accepta să fiu ținta unor calomnii grosolane și a unei campanii de denigrare orchestrate de un primar care nu are nimic de arătat în termeni de performanță.
Voi face toate demersurile legale, administrative și judiciare pentru a combate aceste afirmații mincinoase și pentru a apăra onoarea, munca și demnitatea celor care au contribuit la dezvoltarea reală a orașului nostru.

Cisnădia nu merită să fie condusă de ură, frică și propagandă. Merită adevăr, competență și respect.”

Băuți, doi bărbați și-au tractat tractoarele și au lovit o mașină staționată

0

Joi seara, un incident rutier a avut loc în localitatea Fofeldea, județul Sibiu, soldându-se doar cu pagube materiale.


”Din verificările efectuate la fața locului, a reieșit că un bărbat de 48 de ani, aflat la volanul unui ansamblu format din tractor agricol și remorcă, ar fi tractat un alt ansamblu agricol format din tractor și căruță, condus de un alt localnic, în vârstă de 27 de ani. În timpul manevrei de tractare, vehiculul a acroșat un autoturism parcat pe marginea drumului, mutându-l pe sensul opus de mers”, a transmis IPJ Sibiu.

Ambii șoferi implicați au fost testați cu etilotestul, iar rezultatele au indicat prezența alcoolului în aerul expirat. Bărbatul de 48 de ani a avut un rezultat de 0,81 mg/l alcool pur, dar a refuzat să ofere probe biologice. În cazul celuilalt șofer, de 27 de ani, etilotestul a indicat un nivel de 0,93 mg/l alcool pur, iar acesta a fost transportat la spital pentru recoltarea probelor biologice.

În plus, verificările au relevat faptul că ansamblurile agricole implicate în accident nu erau înmatriculate.

Poliția continuă cercetările la nivelul Secției de Poliție Rurală Șelimbăr pentru a stabili cu exactitate circumstanțele accidentului și a aplica măsurile legale corespunzătoare.

Șase tineri reținuți de polițiștii sibieni după o agresiune în Piața Habermann

0

Polițiștii Biroului de Investigații Criminale din cadrul I.P.J. Sibiu au reținut șase bărbați, în urma unor acțiuni operative desfășurate în municipiul Sibiu, orașul Cisnădie și localitatea Șelimbăr. Aceștia sunt cercetați penal pentru comiterea infracțiunilor de lovire sau alte violențe și tulburarea ordinii și liniștii publice.


Potrivit anchetatorilor, în noaptea de 26 iulie, în jurul orei 02:00, în Piața Habermann din Sibiu, pe fondul unui conflict spontan, cei șase – cu vârste cuprinse între 19 și 32 de ani, domiciliați în Sibiu și Cisnădie – ar fi agresat un tânăr de 19 ani, din municipiul Sibiu.

Victima a fost transportată la spital, medicii stabilind că are nevoie de 75 până la 80 de zile de îngrijiri medicale.

Pe baza probelor administrate, față de cei șase a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore, aceștia fiind cercetați într-un dosar penal instrumentat de Biroul de Investigații Criminale Sibiu. Suspecții urmează să fie prezentați Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu, pentru stabilirea unei măsuri preventive.

Cercetările continuă sub coordonarea procurorilor Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu.

Femeia acuzată de furt de țigări a fost arestată pentru 30 de zile

0
femeie arestata

Femeia în vârstă de 30 de ani, cercetată sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat, a fost prezentată judecătorului de drepturi și libertăți din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu, care a dispus măsura arestării preventive pe o perioadă de 30 de zile.


În acest caz, cercetările sunt continuate de către polițiștii Biroului Investigații Criminale
Sibiu, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu.

La data de 30 iulie a.c., polițiștii Biroului de Investigații Criminale Sibiu au
reținut o femeie, în vârstă de 30 de ani, din Porumbacu de Sus, cercetată penal sub
aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat. În fapt, la data de 27 iulie a.c., în jurul orei 03:30, femeia ar fi pătruns fără drept în incinta unei societăți comerciale din municipiul Sibiu, de unde ar fi sustras mai multe pachete de țigarete. Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este de aproximativ 12.000 de lei.


În baza probatoriului administrat în cauză, polițiștii au luat măsura reținerii femeii pentru 24 de ore, urmând a fi prezentată unității de parchet competente, în vederea aplicării unei măsuri preventive. Cercetările sunt continuate la nivelul Biroului de Investigații Criminale Sibiu, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu.

CSC Șelimbăr debutează în liga secundă la Oradea

0

Două echipe care au terminat sezonul precedent în partea inferioară a clasamentului se vor duela sâmbătă în prima etapă a ligii secunde. Meciul va începe la ora 11.00.


Partida este programată pe stadionul Iuliu Bodola și va fi condusă la centru de Claudiu Gaitin din Timișoara. Acesta va fi ajutat la cele două linii de Ioan Humița – Caraș Severin și George Suciu – Câmpia Turzii. Rezervă va fi Mircea Salomir, observator de arbitri Ștefan Szilaghi – Satu Mare, iar delegat de joc Daniel Sabou – Zalău.

În acest sezon, FC Bihor își revendică statutul de candidată la promovare, iar Șelimbăr începe sezonul cu ambițiile unei formații stabile și nu mai dorește să trăiască emoțiile din sezonul precedent când s-a salvat de la retrogradarea din eșalonul secund abia pe final.

În sezonul precedent, la Oradea, cele două formații au remizat, scor 1-1.

Meci de pregătire între cele două tururi din Cupa României

0

După calificarea în turul doi al Cupei României, ACS Mediaș așteaptă adversarul din turul secund. Până atunci, medieșenii au programat un meci amical.


Sâmbătă 2 august 2025, de la ora 11:00, pe Stadionul „8 Mai” – Mediaș, ACS Mediaș va juca cu Viitorul Cluj. Intrarea este gratuită.

ACS Mediaș continuă pregătirile pentru noul sezon cu un nou meci de verificare. De această dată, adversari vor fi tinerii și ambițioșii jucători ai Viitorului Cluj, într-un amical ce promite ritm și determinare. ”Vă așteptăm în tribune să susțineți echipa și să fiți alături de noi în această perioadă importantă de pregătire!”, a transmis clubul din Mediaș.

În primul tur al Cupei României, ACS Mediaș a câștigat cu 4-0, în deplasare, cu CSM Codlea.