Cazul icoanelor de la Săsăuş ascunde alte interese

De curând a izbucnit în mediul online un imens scandal propagat şi la nivel instituţional despre dispariţia unor icoane de secol XIX din biserica satului Săsăuş. SIBIU INDEPENDENT a investigat cazul şi a aflat că în spatele scandalului există de fapt alte interese.

Publicitate

Deşi scandalul în media online a izbucnit la începutul lunii octombrie, poveste începe de Ziua Americii. În 4 iulie, preotul din sat, Pavel Lucian, face un act de donaţie către Mânăstirea Sâmbăta de Sus pentru mai multe icoane ce decorau pereţii bisericii din Săsăuş. O biserică declarată monument istoric. Doar biserica, nu şi icoanele şi restul patrimoniului mobil.

Se presupune că aceste icoane au fost pictate undeva la mijlocul secolului XIX de pictorii Grecu sau Ţîmforea. De asemena biserica ar mai deţine alte obiecte vechi bisericeşti de mare valoare. Problema este că nici icoanele, nici restul obiectelor nu au fost expertizate de nimeni şi deci nu au certificat de atestare şi nu au fost clasate în fondul cultural, nicidecum în cel de tezaur naţional.

Scandalul a început în august

Scandalul a fost declanşat în august de o parte din membrii Comitetului Parohial din Săsăuş care l-au acuzat pe preot că a vândut icoanele. Acesta s-a apărat că le-a donat mânăstirii Sâmbăta de Sus pentru a fi restaurate, ele fiind afectate de fum, insecte etc. Membrii Comitetului nu l-au crezut şi au început să curgă reclamaţiile la instituţii: Direcţia Judeţeană de Cultură, Poliţie, Mitropolie etc. Imediat după reclamaţia membrilor Comitetului Parohial au apărut şi alte reclamaţii de la două asociaţii din localitate, cea mai virulentă fiind Asociaţia Obştea Satului Săsăuş (AOSS). Aceştia au acuzat preotul de furtul icoanelor şi au început un adevărat război cu Direcţia Judeţeană de Cultură pe această temă.

Ce au făcut instituţiile?

Directorul Valentin Delcă, de la Direcţia Judeţeană de Cultură a primit sesizarea enoriaşilor în 12 august. Acesta a sesizat Inspectoratul Judeţean de Poliţie Sibiu care a deschis un dosar penal pentru furt. Cum spunea sesizarea oamenilor. De asemenea Delcă a sesizat Arhiepiscopia Ortodoxă, ca for tutelar credincios al bisericii din Săsăuş, Biblioteca Astra, pentru că o parte din arhiva istorică se află acolo cu inventarele bisericilor şi, imediat, a răspuns enoriaşilor.

AOSS au cerut şi ei la finele lui august Direcţiei de Cultură să pună la dispoziţia Asociaţiei inventarul de Patrimoniu mobil al bisericii din Săsăuş şi a altor 9 biserici din zonă. Problema este că aceste inventare nu se găsesc toate la Direcţia de Cultură. Arhiva instituţiei cu documente istorice a început să fie strânsă de la diverse instituţii, unde era împrăştiată, abia din 2017. Ea este încă incompletă. Inventarul patrimoniului mobil, unde intră şi icoanele, s-a făcut în perioada 1969-1985 la toate aşezămintele bisericeşti din ţară. Acela s-a redactat ca peste şi la Săsăuş în trei exemplare: unul la parohia Săsăuş, unul la Arhiepiscopia Ortodoxă şi unul la o instituţia a Statului (Biblioteca Astra, Direcţia de Cultură sau Arhivele Naţionale). “Nu înţeleg de ce enoriaşii ne cer nouă să căutăm în zeci de mii de documente un inventar, pe care ei ar trebui să îl aibă în biserică!” a declarat Valentin Delcă pentru SIBIU INDEPENDENT.

În 19 septembrie Directorul Direcţiei de cultură însoţit de un arhitect a mers la Săsăuş. Surpriză! Icoanele erau toate la locul lor pe pereţi!

Icoane miraculoase care apar peste noapte

Conform actelor prezentate de preotul din localitate icoanele s-au întors de la Sâmbăta de Sus în 2 septembrie după ce au trecut printr-un proces de deprăfuire şi dezinsecţie. Acestea erau etapele preliminare înaintea procesului efectiv de restaurare. Proces întrerupt de vâlva instituţională făcută de enoriaşi şi asociaţiile din localitate. În 2 septembrie preotul Lucian Pavel a făcut un act de anulare a actului de donaţie din 4 iulie între biserica lui şi mânăstirea Sâmbăta de Sus. De fapt actul de donaţie era un subterfugiu legal pentru ca să nu plătească serviciile de restaurare. Altfel spus a donat icoanele în stare proastă şi urma să le ia înapoi restaurate. Doar că procesul a fost întrerupt.

Scandalul continuă fără motiv

Teoretic întregul scandal ar trebui să dispară odată cu întoarcerea icoanelor. Doar că membrii asociaţiilor din zonă, unii membri şi în Comitetul Parohial au continuat cu sesizările chiar şi la Ministerul Culturii. Ei susţin că vor inventarul obiectelor, că acestea sunt valoroase, că … că…

Poliţia a deschis dosarul la cererea Direcţiei de Cultură şi ar putea să îl închidă, acum că totul s-a lămurit. Doar că poliţiştii ar putea deveni curioşi de ce tot acest scandal şi toată munca lor şi a altor instituţii în zadar? Un studiu atent al istoricului recent al zonei ne arată că asociaţiile semnatare ale petiţiilor au beneficat în ultimii ani de diferite fonduri pentru promovarea patrimoniului mobil şi imobil al zonei. Fonduri care conform surselor noastre din timpul investigaţiei nu au fost justificate nici până astăzi.

Situaţia din teren a bisericii monument istoric din Săsăuş este deplorabilă. Clădirea are fisuri care afectează integritatea ei structurală, pereţii sunt uzi de ploaie pe interior, acoperişul stă să cadă. Toate acestea sunt datorate lipsei totale de investiţii în monument. A existat un proiect tehnic de reabilitare plătit acum câţiva ani, dar se pare că banii nu au mai ajuns şi pentru realizarea lucrării de restaurare.

În loc de concluzii

Niciuna dintre părţile implicate în scandal nu doreşte să cedeze. Preotul îşi susţine nevinovăţia şi buna intenţie, Direcţia de Cultură se apără cu documente şi arhive de mii de pagini, iar asociaţiile acuzatoare cred că este ceva putred… în Săsăuş. Din ancheta cazului, reiese pentru noi o singură concluzie, biblică: să dea cu piatra, doar cel fără de păcat!

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *