Debutul proiectului LECTURĂ ȘI CONTEXTUALIZARE al cunoscutei actrițe sibiene Ioana Blaga Frunzescu

Luni, 10 februarie, la Colegiul Național Octavian Goga din Sibiu a debutat proiectul cultural educativ LECTURĂ ȘI CONTEXTUALIZARE, care se va desfășura până în iunie 2020 (la finalul anului școlar 2019/2020) și este susținut de actrița Ioana Blaga Frunzescu de la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu în colaborare cu echipa managerială a colegiului – dna prof. Laura Florentina Dumitru și dna prof. Alexandra Maria Tischer.

Publicitate

Prima lectură s-a desfășurat în cadrul orei de dirigenție al dnei prof. Felicia Pătcaș la clasa a X a (de informatică), prezentându-se scene și monologuri celebre din comediile lui Ion Luca Caragiale – O scrisoare pierdută, O noapte furtunoasă și D’ale carnavalului. Actrița Ioana Blaga Frunzescu a contextualizat lecturile, prezentând imaginea femeii în epoca lui Caragiale și modul de reflectare al acesteia în tipologia feminină a operei marelui clasic al literaturii române.Cum sublinia dna Frunzescu (care este și autoarea volumului de critică și istorie literară Frustrare și nesaț, având la bază lucrarea sa de doctorat în filologie- Personajul feminin în teatrul și proza lui I.L. Caragiale) – Personajele feminine din teatrul lui I. L. Caragiale se constituie într-o adunare a femeilor (…) pestriță și plină de vervă, impetuoasă sau (…) strident colorată și dinamică . (Frustrare și nesaț, 2013, p.152)

Publicitate

Lectura celor două monologuri ale Vetei din O noapte furtunoasă și a unor scene Veta-Zița a fost urmată de o prezentare a tipologiei Vetei – femeie din clasa de mijloc (…) care, sub masca de rușinoasă și fricoasă (…) stăpânește micul regat al casei de mahala unde triunghiul conjugal e protejat de pragmatismul ei. Veta este un personaj care suferă de unele complexe ale feminității, (…) are un comportament permanent bivalent- rușinoasă, temătoare(…), dar și cu năbădăi. (idem, p. 154-155)

Publicitate

Lectura scenelor cu Zița și a celor cu Mița (D’ale carnavalului) a fost urmată de aceeași binevenită contextualizare a personajelor din opera dramatică a lui Caragiale.

Feedback-ul realizat la finalul acestei veritabile demonstrații de excelență în lectura publică interactivă, cu care ne-a obișnuit și cu alte ocazii Ioana Blaga Frunzescu, a relevat interesul crescut al elevilor și utilitatea acestei modalități inedite de parcurgere a materiei curriculare în pregătirea examenelor școlare viitoare.

Proiectul LECTURĂ ȘI CONTEXTUALIZARE este un model de bune practici și de implicare a personalităților culturale sibiene în domeniul educației prin artă din burgul nostru.

You may also like...

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *