spot_img
22.4 C
Sibiu
luni, 29 aprilie, 2024
spot_img

Concluzii la dezbaterile publice pe raportul de mediu al Variantei Ocolitoare Sibiu Sud (VOSS)

Știri din Județ

Publicitate

Reprezentanții Consiliului Județean Sibiu și ai proiectanților au făcut un tur de forță în ultimele două săptămâni pentru a prezenta în fiecare localitate tranzitată, în dezbatere publică, raportul de mediu pentru Varianta Ocolitoare Sibiu Sud (VOSS). Întâlnirile au decurs relaxat unele, fără prea mare participare a publicului, iar altele au fost cu scântei. VOSS merge mai departe chiar dacă unii cetățeni se opun.

Publicitate

Legislația în domeniu obligă în această etapă, beneficiarul VOSS, în acest caz Consiliul Județean Sibiu să consulte publicul în dezbateri pe marginea Raportului de mediu. Un studiu al raportului ne arată că varianta ocolitoare propusă nu are un impact deosebit asupra mediului. Dar, au fost cetățeni furioși la Rășinari, Șelimbăr și Sibiu în ce privește traseul și expropierile. Unii au spus că își vor pierde chiar casele.

Datorită legislației complexe de la noi, multă lume a confundat consultările publice pe urbanism ale VOSS cu cele pe Raportul de mediu. Totuși, au fost cetățeni care au avut întrebări pe urbanism, adresate direct primăriilor. Acestea le-au înaintat proiectantului care a răspuns. În cazul Sibiului, raportul cu interpelările și răspunsurile este disponibil public. (descarcă aici)

Însă discuțiile față în față cu proiectanții au fost mai pe placul oamenilor direct afectați de traseul VOSS. Așa că dezbaterile pe mediu s-au transformat adesea în certuri pe traseu și terenuri expropiate.

Traseul VOSS ales de specialiști

O istorie în mișcare

Ideea de VOSS a fost avansată de Consiliul Județean Sibiu în 2019. Scopul a fost de a asigura o cale de tranzit din zonele Șelimbăr și Arhitecților, Cisnădie spre Zona Industrială de Vest. Astfel s-ar degreva o parte din traficul de tranzit prin Sibiu.

În 2020 au avut loc primele dezbateri publice pe ideile de traseu. Apoi s-au comandat studii, proiecte, s-au obținut avize. Și s-a ajuns la această fază, imediat premergătoare accesării finanțării pentru proiect. O istorie a tuturor documentelor VOSS găsiți aici.

Cele trei variante luate în calcul pentru VOSS. Cea roșie a fost aleasă.

Dezbateri între nepăsare și haos

Dezbaterile de la Șura Mică, Poplaca, Cristian și Cisnădie au fost marcate de nepăsare. Foarte puțini cetățeni au participat și nu au avut obiecții mari. Doar primarul din Cristian a făcut remarci referitoare la legăturile cu alte drumuri, care nu erau pe placul lui.

De fapt, aceste legături cu alte drumuri s-a aflat la dezbaterea de astăzi de la Sibiu că multe nu au fost prevăzute deloc, dar au fost adăugat la insistențele unor primari. Unul este cel de la Rășinari. Respectiva legătura a creat cele mai mari discuții.

O dezbatere liniștită la Cisnădie

Dezbaterile de la Rășinari, Șelimbăr și Sibiu au fost mult mai agitate. La Rășinari primarul a pierdut controlul ședinței și s-a ajuns inclusiv la amenințări cu violența. La Șelimbăr s-a discutat intens, dar așezat, fără nervi mari. A venit și Poliția, în caz că se repeta situația de la Rășinari, dar primarul Grecu i-a trimis la treabă dând asigurări că șelimbărenii sunt oameni civilizați. Și au și fost. Deși au mulți și acolo mari nemulțumiri referitoare la traseul ales. Primarul a promis că va duce toate nemulțumirile la Consiliul Județean pentru lămuriri.

O dezbatere aplicată la Șelimbăr, cu primarul direct implicat

Dezbatere la Sibiu, fără primar

Dezbaterea finală de la Sibiu a fost un fiasco. Au venit mulți din Rășinari, Tropinii Noi, Șelimbăr, Sibiu și au protestat. S-a depus inclusiv o petiție cu peste 1.000 de semnături contra construirii VOSS. Unii au cerut să se facă altă variantă, cu tunel pe sub Pădurea Dumbrava. Dar discuțiile nu au fost moderate și nu s-a înțeles nimic din zgomotul discuțiilor aprinse pe grupuri și grupulețe.

Ce a șocat la Sibiu, deși a fost ținută în sala de ședințe a Consiliului Local, nimeni din șefii primăriei nu a fost prezent. Nici primarul Astrid Fodor, nici arhitecta șefă Ioana Urdea. Dacă la restul dezbaterilor au fost primarii sau la Cisnădie arhitecta șefă, la Sibiu nu a venit nimeni. Lipsa de interes a autorităților de la Sibiu a fost sesizată de cei prezenți.

O dezbatere haotică la Sibiu, fără primar și oficiali ai Primăriei

Ce vor oamenii?

Pe scurt, principala nemulțumire a oamenilor este traseul ales. Cei din Tropinii noi sunt afectați la terenuri, unii și la case. Toți știu că tarifele practicate la expropieri sunt mult mai mici decât ce au cheltuit ei pe terenuri.

Aceeași situație este și la Rășinari și Șelimbăr. Rășinărenii sunt poate cei mai afectați. Ei au cele mai multe terenuri tranzitate de VOSS fie pe teritoriul comunei lor, dar și pe teritoriul Sibiului. Iar la mulți situația întabulărilor pe terenurile folosite din moșteniri este neclară.

Un șelimbărean a aflat că pierde casa din cauza VOSS. Alții sunt afectați pentru că terenurile cumpărate cu bani mulți le vor fi luate sau trunchiate. Primarul Marius Grecu a precizat că el s-a opus din start la orice traseu ar afecta Pădurea și zona de lacuri Șopa. Acestea au scăpat de traseul ales acum pentru VOSS.

Cei mai virulenți în dezbateri au fost oamenii din Tropinii Noi. Acest cartier nou la marginea Pădurii Dumbrava spre Rășinari va fi profund afectat de VOSS care va trece fix pe lângă el. Iar o bretea de descărcare chiar în el. Aici sunt mulți care vor pierde case direct din expropiere sau vor fi afectați de vecinătate cu șoseaua zgomotoasă.

Ce se va întâmpla după dezbateri?

Legislația obligă benefiarul la aceste dezbateri pe Raportul de Mediu. Mai devreme au fost și consultările prin presă și afișaj pe urbanism. Fiecare petiție și punct de vedere scris va primi răspuns.

Dar, din experiența națională, totul este doar un proces ce trebuie făcut. Nu se ține, adesea, cont de el. Doar dacă se descoperă erori majore de proiectare sau un impact de mediu semnificativ. Spre exemplu au fost cazuri de proiecte mari refăcute din cauza distrugerii habitatului unui animal. Nu este cazul la VOSS.

Așa că, după scandaluri, nervi și discuții aprinse, proiectul va merge mai departe. Oamenii afectați nu se vor lăsa și amenință că vor acționa în instanță. Aceast și este calea legală de a contesta, modifica sau opri un astfel de proiect.

Publicitate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Apă Canal Sibiu angajează  inginer

Bogdan Trif (PSD): Alege înțelept! (C.P)