Îmi permit să compar cele două județene vecine pentru că le cutreier adesea. Consiliul Județean Sibiu a mai asfaltat și modernizat, cu tot cu poduri, un drum județean. Încă unul. Acum a făcut o nouă legătură cu județul Alba prin satele sibiene Bogatu Român și Broșteni. Doar că de la limita de județ, când treci în Alba intri pe macadam. Și asta doar pentru că firma care a lucrat pentru Consiliului Județean Sibiu a pietruit și drumul din comuna Cenade până la limita cu județul Sibiu să poată veni cu camioanele de piatră, asfalt, beton etc. Și vorbim de doar 5 km pe care Consiliul Județean Alba nu a fost în stare să îi asfalteze în 35 de ani. Până anul trecut era un drum doar de pământ. Acum are și ceva piatră pe el, pe banii constructorului.
Mai citesc pe internet și mai aud pe câte unul că se plânge de drumurile județului Sibiu. Cine zice așa ceva, ori este rău intenționat ori nu a circulat prin județ în ultimii 30 de ani. Eu unul am circulat de 30 de ani constant pe drumurile județului și în ultimii 10 ani s-au modernizat sau asfaltat multe, multe drumuri județene. În Țara Secașelor, unde am fost astăzi, la noul drum modernizat DJ 141C, a mai rămas un singur drum județean care trebuie renovat și deja este în proiectare și s-au obținut și banii pentru el. La fel stă situația în multe alte zone ale județului. Am fost pe drumuri județene cu mașina lejer, pe care alte dăți îmi era frică să intru că nu știam dacă mai ies…
Dar să stau la subiectul zilei: DJ141C. Cum mergi spre Păuca, faci dreapta la troiță pe DJ141C spre Cenade, județul Alba. Consiliul Județean Sibiu a inaugurat astăzi oficial acest tronson de peste 10 km. Arată superb noul drum, ca și peisajul zonei. Încă un drum de legătură făcut de sibieni cu județul Alba. Nu este primul.
Doar că am mers și la granița între județele Sibiu și Alba. Aici, constructorul s-a oprit pentru că atât era proiectul sibienilor. Cei de la Consiliului Județean Alba nu au mișcat încă un deget. Acum, am auzit că ar vrea să facă și ei proiect pentru cei 5 km de drum de la limita județului Sibiu la Cenade, prima comună din Alba. Asta după ce tot constructorul, pe banii lui, a pus 5 km de piatră pe acel segment să poată veni cu materialele pe șantierul din Sibiu. Și culmea, constructorul tronsonului sibian este o firmă din Alba, cu subcontractor sibian.
Probabil că șefii de la Consiliul Județean Alba nu au prea mare interes ca locuitorii comunelor din estul județului să meargă mai repede la Sibiu. Îi vor captivi și cât mai izolați. La ora actuală, ca să mergi de la Sibiu la Cenade trebuie să alegi o rută foarte ocolită prin Copșa Mică și satul Lunca. Ori dacă cei 5 km s-ar asfalta de cei din Alba drumul ar dura jumătate din timpul actual. Plus că s-ar crea o rută mult mai rapidă de la Sibiu la Blaj.
La inaugurarea de astăzi a fost și principalul beneficiar actual al investiției, primarul comunei Păuca, Nicolae Dancu. Știți, primarul acela reales de atâtea ori de cetățeni, de multe ori fiind singurul candidat. La ultimele alegeri a vrut unul din sat de la PSD să candideze și el. Să fie la număr. Dar s-a rușinat când s-a dus prin sate să strângă semnături de la oameni… toți îi spuneau: Ce îți trebuie primar? Că noi avem primar, pe Dancu! Omul a renunțat.
Și când treci prin satele comunei Păuca nici nu prea ai ce comenta de primar. De la drumuri moderne peste tot, acum și drumurile județene realizate. Gaz, curent, apă, poduri noi, trotuare, stații de mașini electrice, biserici, școli etc. Sincer, dacă te ia cineva, te leagă la ochi și îți dă drumul prin Păuca crezi că ai nimerit prin Germania.
Ce-i drept, de când cu toate modernizările și cu drumurile județene refăcute total și prețul la case a crescut rapid. Dacă în 2019 mai găseai case cu 5.000 – 10.000 de euro în satele din Păuca, acum prețurile au sărit la 35.000-50.000 de euro. Că de, casă la țară cu drumuri, utilități, peisaj, liniște…
Revenind la cei din Alba, se pare că mai au mult de învățat la atragerea de fonduri și cheltuirea banului public. Mai ales la domeniul infrastructură. Că la ei, nu doar pe zona Cenade, nu se prea cunoaște la capitolul investiții în infrastructură. Adică s-a făcut ici-colo ceva, dar slab de tot. Chit că ADR Centru l-au plasat acolo. Și bani s-au băgat multișori în județul Alba, dar fără prea mare vizibilitate pentru cetățean.
Aștept pe președintele CJ Alba, că tot e coleg de partid cu președinta nostră de județ, să se mai uite și la proiectele din județul Sibiu și să pună mâna să își facă partea lor de drumuri județene de legătură cu județul nostru. Nu de alta, dar mai mare rușinea pe așa județ frumos cu drumuri ca în evul mediu în anul 2024!
Visul oricarui politician roman este sa ajunga intr-o functie publica inalta – primar de oras sau comuna, presedinte CJ, vicepresedinte CJ, ministru MT, directori DJDP, DRDP – unde sa aiba investitii la drumuri sau strazi. Fratia dintre politicieni si regii asfaltului functioneaza cu succes. Piatra concasata de cariera munte se amesteca cu pietris de rau la jumatate de pret. Se toarna straturi mai subtiri decat in proiecte. Bitumul cel mai ieftin. Proiectanti, consultanti, diriginti de santieri, inspectori stiu dar tac in cor. Drumurile reabilitate nu au durabilitate si sunt necesare reparatii la intervale mai scurte. Mai multe fonduri publice cheltuite. Mai multe comisioane pentru politicieni.