spot_img
13.1 C
Sibiu
duminică, 26 mai, 2024
spot_img

EDITORIAL: Când Aeroportul Sibiu va deveni aeroport?

Știri din Județ

Publicitate

Dacă aţi călătorit ca mine prin mai multe aeroporturi internaţionale veţi înţelege din start că denumirea Aeroportul Internaţional Sibiu este uşor improprie. Adică este internaţional prin prisma curselor care pleacă şi vin aici din diferite ţări. Încă puţine, foarte puţine. Dar la nivelul standardelor aeroportul stă foarte prost. Recent Consiliului Judeţean Sibiu, sub aripa căruia se află aeroportul din Sibiu a anunţat demararea unui proiect de modernizare şi extindere a terminalului. Dar multe lucruri mărunte se puteau realiza de ani buni. Se pare că nu a fost interes sau poate lipsă de ştiinţă în ceea ce priveşte confortul pasagerilor.

Publicitate

Pentru mine aeroportul din Sibiu este o şură mai mare, puţin modernă, din care zbori cu avionul. Sincer, la capitolul servicii este varză. Adică nu le prea are cu ceea ce vezi în alte aeroporturi similare din Europa. Iar condiţiile oferite pasagerilor sunt minimale. De fapt, îmi aminteşte de aeroporturile ruseşti: practice, neconfortabile, simple culoare de tranzit dinspre oraş spre avion.

Şi pentru cei care nu au fost prin Aeroportul Internaţional Sibiu am să dau, doar, câteva exemple. Deşi cu siguranţă acestea sunt mult mai multe. Panouri de informare privind zborurile din holul central nu conţin informaţii despre toate zborurile. Şi aşa sunt puţine, totuşi unele nu apar. Iar dacă au întârzieri acestea nu apar nici pe site-ul aeroportului, altă interfaţă ce pare că merge la manivelă.

Dacă vrei să îţi înfoliezi bagajul, acest serviciu este după un program de „birou” şi majoritatea pasagerilor la zborurile de după masă nu au acces la el. Lipsa porţilor de acces electronic cu paşapoartele. Tot vaşnicul vameş român trebuie să se uite cu ochii lui în paşaportul tău. La capitolul securitate măcar lucrurile stau „draconic”. Adică este aeroportul unde eşti cel mai atent verificat, din câte am văzut. Repet, am văzut foarte multe. Dar o informaţie circulă că şi aici lucrurile stau prost. Nu la oameni, ci la echipamente care nu sunt de ultime generaţii şi cam greu vezi prin ele ceva. Asta dacă nu se defectează. Spaţiul este total insuficient pentru tranzit de securitate şi la orele de vârf se creează o aglomeraţie….

Şi dacă tot vorbim de aglomeraţie sectorul check-in este prăpăd. Când sunt mai multe avioane la aceleaşi ore sau pentru că sunt întârziate, că aşa este la modă acum, zona de check-in este o coadă uriaşă, care blochează efectiv tranzitul prin aeroport între sosiri şi plecări, în holul principal. Nu am înţeles niciodată de ce oamenii mai merg la check-in şi nu îl fac online. Asta dacă nu au bagaje la cală, evident. Doamne fereşte să uiţi vreun document din cele multe necesare să ieşi din ţară…. că nu prea ai şanse în Aeroport să îl rezolvi, fie că este vorba şi de o simplă declaraţie. Serviciile de ajutor pasageri sunt un ghişeu de informaţii, unde adesea stai şi 40 de minute şi nu este nimeni care să te servească. În timpul programului.

Şi dacă treci de check-in, securitate şi vamă, ajungi la zona porţilor. O glumă. Cele câteva porţi aşezate una lângă alta cu o sală de aşteptare infimă sunt o imagine grotescă. Mai ales acum când toate avioanele au întârzieri. Scaunele sunt puţine şi inconfortabile. Nu există locuri unde să îţi întinzi picioarele. Prizele nu se văd nicăieri. Să nu mai vorbim de „recharging points”, adică zone unde să conectezi telefonul sau laptopul. De două luni a apărut un business lounge făcut de o firmă privată. Firmă care pare să aibă monopol pe aeroporturile din România la magazinele din aeroport. La Sibiu, dacă vrei o apă sau ceva de mâncare ai un singur loc de unde poţi lua. Concurenţa, ioc. Cred că dacă întreb cine sunt firmele care deţin cele două magazine şi cel alimentar aflu că este una şi aceeaşi, chit că prin intermediari. Şi monopolul naşte preţuri pe măsură. Nici vorbă la Sibiu de mâncare gătită.

La capitolul băi este jale. În prima parte a zilei este respirabil şi utilizabil, în a doua este dezastru. Probabil că şi curăţenia se face tot la program de birou. De fapt, acesta pare un laitmotiv la aeroportul din Sibiu, după programul de birou nu mai este nimic. Iar băile normal că nu mai fac faţă la pasagerii cu timpi tot mai mari de aşteptare. Şi dacă sala de porţi nu era destul de mică, au făcut-o şi mai mică prin nişte ţarcuri la fiecare poartă unde bagă vitele, pardon, pasagerii, când fac „boarding”. Asta sigur e ideea companiilor aeriene de a mai scuti timp. Şi aşa le întârzie avioanele, aşa bagă vitele, pardon pasagerii în ţarc după verificarea „boarding pass-urilor” şi să aştepte acolo până pregătesc ei avionul. Doar s-au obişnuit să aştepte după avion…

Noroc că este zona de acces la avioane este mică. Aşa că pasagerii merg pe jos. Dacă ar fi mult mai multe curse, aşa cum cer oamenii din zona de sud a Transilvaniei şi nordul Olteniei spre destinaţii mai diversificate, nu ştiu zău cum vor face deplasarea la avion.

Nu mai amintesc că nu există zonă de fumat în holul porţilor de îmbarcare sau informaţii pe ecrane în timp real despre zboruri. Dar cel mai greu este vara, că şura asta mare numită aeroport se încălzeşte. Şi nu au auzit de aer condiţionat în ea. Şi se încălzeşte tare…

Teoretic, vor spune unii, toate acestea vor fi istorie din 31 decembrie 2023, când s-a promis că va fi finalizată extinderea şi modernizarea terminalului. Sincer, nu cred. Pentru că multe din problemele enunţate se puteau rezolva de ani buni de un manager bun, nu unul ad-vitam. Sunt multe probleme simple care puteau avea soluţii simple, fără costuri mari. Iar extinderea pe ambele capete a terminalului va oferi mai mult spaţiu. Introducerea de unităţi de acces vamal electronic şi alte dispozitive va fi de bun augur. Dar din start, am remarcat şi în extindere o lipsă de viziune centrată pe pasager. Din nou ne axăm pe birouri şi mentalitatea de funcţionar de aeroport.

Cât de greu poate să fie să pui o copertină de plastic de 2 metri în dreptul la automatele de tichete de parcare pentru zilele dese cu ploaie de la Sibiu? Sau un automat în interior? Cât de greu este să pui scaune cu loc pentru relaxat picioare? Cât de greu să fie să licitezi spaţiile comerciale pentru a crea concurenţă şi nu pe principiul „un singur” comerciant dintr-un domeniu? Cât de greu este să pui aer condiţionat funcţional la porţi? Şi lista poate să continue. Eu încă mai aştept ca Aeroportul Internaţional Sibiu să devină aeroport. Şi dacă Consiliul Judeţean Sibiu şi Ministerul Transporturilor nu pot singuri să facă un parteneriat public-privat sau măcar să dea acţiuni Primăriei Sibiu. Pentru că fără o privatizare a aeroportului nu prea văd cum se vor mişca lucrurile în direcţia cea bună rapid. Sau mai aşteptăm 15 ani până la o nouă etapă de dezvoltare?

Publicitate

2 COMENTARII

  1. Tot ce este nașpa este că nu există o firme apte care să efectueze lucrări de calitate și moderne ,se negociază pe banii contribuabiilor bani grei dar rezultatul lucrărilpr sânt nașpa adică de cea mai proastă proastă calitate datorită faptului că firmelele nu ai ingineri și tehnicieni apți profesional

  2. La ce salarii de mizerie primește un angajat al aeroportului nu e de mirare ca mulți dintre ei au plecat iar cei ce au rămas sunt conduși de oameni care nu au nici cel mai mic interes fata de bunul mers al aeroportului Numai bine !!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Tunisian bătut la Sibiu. Autorii: trei sibieni!

Daniel Natea, aur la judo, la Jocurile IPA