16.2 C
Sibiu
luni, 04 martie, 2024

Manifest al cetățenilor afectați de proiectul Centurii Ocolitoare Sud a Sibiului. Reacția primarului din Rășinari

Știri din Județ

Pe adresa redacției Sibiu Independent a fost trimis un manifest al cetățenilor afectați de către proiectul Centrurii Ocolitoare Sud a Sibiului. Imediat am luat legătura cu primarului comunei Rășinari , Bogdan Bucur pentru un punct de vedere.


Cetățenii sunt nemulțumiți că din cauza proiectului, imaginea comunei Rășinari va fi afectată ireversibil. Comuna a primit anul acesta titlul de “Best Tourist Village 2022” și se bucură de apreciere internațională tocmai datorită produselor tradiționale de înaltă calitate, dar și datorită panoramei magice, cu pășuni și dealuri pline de bogății. Poluarea cu noxe și cea fonică, rezultată din tranzitul uriaș de mașini este un alt aspect de care cetățenii nemulțumiți se leagă.

Eu consider că centura va fi benefică pentru comunitatea din Rășinari. Ea este amplasată aproape de limita dintre UAT urile Rășinari și Sibiu tocmai pentru a nu afecta panorama asupra Rășinariului și a dealurilor înconjurătoare.” a declarat pentru Sibiu Independent, Bogdan Bucur, primarul comunei Rășinari

La manifestul postat a reacționat și jurnalistul Lucian Mîndruță

Manifest al cetățenilor afectați de către proiectul Centurii ocolitoare sud a Sibiului

„De zece ani sibienii se bucura de produsele naturale ale micilor producători locali din Mărginimea Sibiului. O bună parte dintre ei sunt din comuna Rășinari. Din păcate o parte însemnată dintre ei își vor pierde livezile, terenurile unde cu multa truda cultiva legume, o parte din pășunatul oilor și  locurile de producere a furajelor. Localnicii care rămân totuși cu terenurile vor avea parte de poluare cu noxe și particule în suspensie ajungând sa scoată la vanzare produse poluate care pun viața consumatorilor în pericol.

Fără o dezbatere publică transparentă suntem puși în fața faptului aproape împlinit sa acceptăm acest sacrificiu inechitabil atât pentru locuitorii de astăzi dar mai ales pentru generatiile viitoare.

Impactul vizual asupra comunei Rășinari va fi major, peisajul fiind mutilat ireversibil, fără a se tine seama de patrimoniul natural în care Dumnezeu a rânduit să ne naștem și să creștem.

Anul acesta comuna Rășinari a primit titlul “Best Tourist Village 2022” un merit important avându-l exact frumusețea zonei care te impresionează din primul moment cand, ieșit din Rezervația Naturală „Parcul Natural Dumbrava Sibiului”  și vegheat de impunatoarea Biserica din Deal ți se desfășoară ca o fortareata străjuită de Munții Cindrel cu ale sale păduri deosebite comuna Rasinari.

Proiectul de realizare a centurii de sud a Sibiului va distruge în mod iremediabil frumusețea satului de munte. Rasinariul, satul turistic ce a început sa atraga turistii prin frumusetea lui naturala risca sa devina o parcare de drum expres.

 Un drum expres de mare viteza este un proiect artificial care nu are nimic de-a face cu acest areal magnific mult iubit de către fii satului, filozoful Emil Cioran si poetul Octavian Goga. În interviul cu Gabriel Liiceanu din 1990, Emil Cioran spunea: „Peisajul e o chestie capitală. Când ai apucat să trăieşti la munte, tot restul pare de o mediocritate fără pereche. Pentru că acolo este o poezie primitivă. Trebuie să mărturisesc că, pentru mine, Coasta Boacii a fost capitală.”

Rasinariul prin excelență este cunoscut la nivel național ca o localitate ridicată de oierii români la poalele Munților Cindrel, făcând parte din zona istorică cunoscută și sub numele de Mărginimea Sibiului. Din strămoși s-au transmis multe tradiții legate de transhumanță, creșterea și păstoritul oilor; iar la Rășinari  poți „degusta” anual, în ultimul week-end din luna august produsele la : „Festivalul Brânzei și al Țuicii”.

Păstoritul continuă să reprezinte mijlocul principal de existență al unui număr important de păstori din Rășinari astfel ca aceasta constructie impieteaza și împiedica în același timp acest mod de viata.

Mai mult, Transhumanta (și cu zona Rășinari) a fost înscrisă în Inventarul național al elementelor vii de patrimoniu cultural imaterial. 

Sa nu uităm faptul ca Transhumanta a intrat în Patrimoniul Cultural Imaterial al Umanității UNESCO. 

Cum va influența  această centură ocolitoare acest patrimoniu cultural imaterial ? 

Negativ evident!

Prin alegerea acestui traseu se va distruge, îngrădi și înrăutăți în mod evident modalitatea de viață a pastorilor din Rășinari.

Dezavantajele proiectului propus sunt multiple:

Traseul „Variantei Ocolitoare Sibiu Sud” („VOSS”) propus prin PUZ are un impact negativ fundamental asupra calității vieții locuitorilor comunei Rășinari, prin afectarea calității aerului, care va fi poluat cu noxe și particule în suspensie, respectiv prin poluarea fonică pe care o implică (viaductul propus în zona Rășinari este poziționat lângă o zonă de teren intravilan, cu case deja construite și locuite).

Traseul VOSS înconjoară Rezervația Naturală „Parcul Natural Dumbrava Sibiului”  și întrerupe culoarele de deplasare ale animalelor sălbatice spre apă și surse de hrană, ceea ce va duce la sporirea atacurilor animalelor sălbatice în zonele locuite (în zonă, există o prezență dovedită a animalelor mari precum urși, mistreți și căprioare). Distrugerea livezilor cu pomi fructiferi lasă de asemenea animalele sălbatice fără surse de hrană.

Prezența urșilor în zonă a fost semnalată, în nenumărate rânduri, chiar de către Consiliul Județean Sibiu, care a instalat panouri de informare, conform cărora, turiștii și cei care folosesc pista de biciclete Sibiu-Rășinari sunt avertizați de prezența urșilor;

Realizarea pistei de biciclete între Sibiu și Rășinari, amenajarea și semnalizarea traseelor de drumetie a încurajat populatia orasului să alerge, să meargă cu bicicleta și să descopere peisajele deosebite din zona Rășinariului.

 Acum autoritățile locale și judetene ne propun un proiect ce nu are nimic în comun cu relaxarea, turismul, cu programele desfășurate în ultimii ani (Anii drumetiei, Sibiu Capitala Culturala Europeană, Sibiu Capitala Gastronomica Europeană)

Zona tranzitată din comuna Rășinari este o zonă cu livezi de pomi fructiferi pe rod, iar drumul va trece chiar prin mijlocul acestor livezi, afectând producătorii locali și distrugând potențialul comunei de a avea un turism durabil și o dezvoltare armonioasă;

Coloniile de albine care asigură polenizarea naturală a plantelor și a pomilor fructiferi sunt de asemenea puse în pericol.

Traseul ales străbate zone de intravilan, la o distanță foarte mică față de zone rezidențiale locuite (Versailles, Tropinii noi și vechi), creând un disconfort major rezidenților actuali;

În ultimii ani în zona Tropini s-a dezvoltat o comunitate unde sibienii au ales să-și petreacă timpul liber în natură. Si-au achizitionat terenuri pentru a oferii posibilitatea copiilor să aibă o copilărie echilibrata, a respiră un aer curat de munte și a se juca liniștiți fără a avea grija mașinilor din oraș.

Visul acestor familii tinere este spulberat și munca din ultimii ani cade pradă sub șenilele utilajelor grele.

Se fracționează un număr uriaș de terenuri agricole și terenuri destinate construcțiilor;

Este necesară exproprierea unor suprafețe mari de teren, în mare parte proprietate privată, ceea ce va conduce la numeroase litigii în instanță între proprietari și autorități;

De asemenea, PUZ – VOSS impune o zonă de 50 de metri, de o parte și de alta a drumului, unde ridicarea de construcții este interzisă. Practic, se anulează orice fel de potențial de dezvoltare imobiliară a zonei;

Există numeroși cetățeni care s-au împrumutat la bănci pentru a cumpăra terenuri în zona Tropinii, pe care nu le vor mai putea exploata în urma construirii VOSS, iar despăgubirile infime pe care le vor primi nu vor acoperi, probabil, nici dobânda bancară;

În comparație cu celelalte variante de trasee propuse, traseul ales pentru construirea VOSS nu este cel optim, în primul rând pentru că presupune durate lungi de deplasare și nu generează economii (financiare și de timp) participanților la trafic, ceea ce contravine obiectivului principal al autorităților, stabilit prin Planul de mobilitate urbană durabilă al municipiului Sibiu și al zonei metropolitane (PMUD), respectiv crearea unui sistem de transport care să asigure obținerea unei mobilități urbane durabile

Avand in vedere toate aspectele menționate noi, cetățenii afectați de către acest proiect propus anunțăm public că ne dorim o dezvoltare durabilă, în comuniune cu dorințele cetățenilor, ne protejează și nu ne sacrifica viitorul.

Prețul pe care comunitatea este forțată sa îl accepte este prea mare, bunicii si strabunicii nostrii au luptat în cele doua războaie mondiale și drept recompensa au primit aceste suprafețe de teren pe care împreună cu familiile lor cu multă trudă le-au muncit. Au reușit să se opună colectivizarii comuniste,au ținut piedicilor aduse în cale odată cu trecerea timpului.

Astăzi, suntem datori să protejăm acest areal minunat de o construcție mamut inutilă, care nu a fost cerută de comunitate și care nu ajuta comunitatea. Orașul Sibiu are deja o centură ocolitoare și aceasta zona nu prezinta aglomerări de trafic rutier. Exista rute mult mai scurte pe care se pot construi drumuri, distanțele sunt mici astfel incat nu trebuie sa fie construită o “autostradă” ca sa fie legate doua cartiere din oraș.

Sugerăm autorităților să găsească un traseu mai scurt, să apeleze la varianta construirii de tuneluri pentru mașini, astfel încât habitatul animalelor să nu fie perturbat, similar cu proiectul autostrăzii Lugoj-Deva. Vom face demersuri și la autoritățile europene pentru a nu susține cu fonduri acest proiect distructiv. 

Dragi locuitori ai comunei Rasinari, suntem alături de voi și va invitam sa semnati Petitia care ne va salva viitorul nostru și al generatiei următoare.

Sesizarile se transmit la adresa office@apmsb.anpm.ro pană la data de 31.10.2022” se arată în manifestul trimis

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele Știri