EDITORIAL: Moartea micului comerţ, a traficului şi a urbanismului

Studiile din Occident o arată de mult: dezvoltarea în preajma sau interiorul oraşelor a hypermarketurilor, mall-urilor şi altor mega-magazine duce rapid la distrugerea micului comerţ, al firmelor locale. Dacă asta este bine sau rău, studiile nu spun, rămâne la latitudinea consumatorilor.

Tot studiile occidentale arată de mulţi ani că nu poţi dedica un centru istoric exclusiv comerţului şi serviciilor, în defavoarea locatarilor, pentru că te vei trezi la un moment dat că centrul istoric e un muzeu şi un spaţiu viu.

Alte studii, tot din Occident, arată că orice mega-construcţie de servicii gen mall nu poate fi amplasată în interiorul micilor oraşe pentru că va duce automat la sincope grave în trafic, inclusiv în defavoarea serviciilor de urgenţă.

Bun. Toate aceste studii ar fi trebuit să fie ştiute la Primăria Sibiu înainte de a autoriza noul mall de lângă Gară. Specialiştii cu care se laudă Primăria mereu prin comunicate, mai ales cei de la urbanism, trebuiau să nu accepte această investiţie acolo. Poate să fie o legătură că un fost membru al biroului de presă al Primărie, un apropiat al primarului Iohannis, era apoi reprezentant al primilor dezvoltatori ai proiectului mall de la Gară? Cred că e o pură coincidenţă.

De fapt istoria mallului de la Gară e mai complexă. O fabrică din era comunistă, pusă pe butuci, vândută pe nimic unor investitori israelieni care o demolează, fac proiect de mall şi blocuri. Obţin primele avize apoi stagnează. Vând după proiectul investitorilor sud-africani care rapid dezvoltă proiectul. Cei de la NEPI au un fond de invetiţii foarte mare, bazat în mare parte pe contribuţiile la sistemul privat de pensii din Africa de Sud. Oamenii investesc la greu în malluri în România pentru că au găsit aici o piaţă în dezvoltare în acest domeniu. Şi le fac repede să profite la maxim de investiţie. Pentru că acesta este rolul lor de investitori: să înmulţească banii viitorilor pensionari sud-africani şi să plătească pensiile altora din aceeaşi ţară.

De aceea acuzele la adresa investitorilor sunt neavenite. Poate doar acelea că s-au cam grăbit să îl dea în folosinţă fără să fie finalizat 100%. Au vrut să profite de Black Friday şi perioada de sărbători. Din nou doar cu gândul la profit maxim.

Vina stă însă în cârca Primăriei Sibiu. Fără scuze. Primăria Sibiu a dat avizul de urbanism, apoi cel de construire. Primăria Sibiu a acceptat investiţia în locaţie fără o gândire pe termen lung a impactului asupra traficului şi a micului comerţ. Primăria Sibiu a favorizat zona Centrului Istoric să devină una pur comercială şi a ajutat la îndepărtarea locatarilor. Şi lista poate continua.

Unii ziarişti se ascund în presa locală după contractele Primăriei Sibiu şi nu spun clar cetăţenilor că lipsa de viziune urbanistică pe termen lung ne-a adus aici. Toate greşelile urbanistice se adună şi oraşul se sufocă. Ori să vii să dai sfaturi ca primar, astăzi, cetăţenilor să meargă pe jos sau cu autobuzul, când tu ai maşină cu şofer cu care mergi şi 200 de metri de la Primărie la Forum… mi se pare jenant.

You may also like...

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *