Asociația Urban Bike Revolution organizează sâmbătă, în Parcul Tineretului, un târg de biciclete, trotinete și role dedicat copiilor.
Participarea este GRATUITĂ și nici o taxă nu este prevăzută pentru tranzacții, potrivit organizatorilor.
“Indiferent de motiv te invităm să îți antrenezi spiritul antreprenorial, să dai o nouă viață lucrurilor tale și din câștig să te orientezi spre ceea ce poate îți doreai demult.
Pe de altă parte poate îți cauți o bicicletă/ trotineta sau alte lucruri pe mărimea ta sau vrei să îți reîmprospătezi colecțiile.
Cei care doresc să cumpere sau să vândă se pot înscrie AICI
Ne vom afla deasupra terenului de baschet, de la 9.30 pentru vanzatori.
De asemenea, suntem bucuroși să anunțăm că, alături de noi se vor afla și prietenii noștri de la Black Sheep Market, care reprezintă o parte semnificativă a comunității din Sibiu dedicată reciclării și reducerii consumului. Vor fi cu flohmarkt lor cu care deja v-ati obișnuit.
Comuna Boița (județul Sibiu), în calitate de proprietar, intenţionează să valorifice prin licitație publică de vânzare, un bun mobil – BULDOEXCAVATOR JCB 3 CX SECOND HAND, potrvit unui anunț făcut de primarul Nicolae Cocoș.
Utilajul, aflat în proprietatea instituției vânzătoare, conform documentației de atribuire, se poate găsi pe site-ul instituției, la adresa WEB https://boita.ro/anunturi-generale/, sectiunea/pictograma „ANUNTURI GENERALE”, sub denumirea „ANUNT/INVITAŢIE PARTICIPARE LA VALORIFICARE PRIN VÂNZARE A UNUI BUN MOBIL – BULDOEXCAVATOR JCB 3 CX, SECOND HAND.
Peste o sută de păsări exotice vor putea fi văzute la concursul naţional de peruşi, care va avea loc sâmbătă şi duminică, la Grădina Zoologică din municipiul Sibiu, unde se va desfăşura şi Expoziţia Anuală de Peruşi, Pui şi Tineret, anunţă Primăria pe pagina de socializare.
„Vă invităm la Zoo Sibiu! Pasionaţii de păsări exotice, dar şi vizitatorii care doresc să vadă exemplare speciale de peruşi, sunt aşteptaţi în zilele de 6 şi 7 mai în cea mai veche grădină zoologică din ţară. Peste 100 de exemplare, care mai de care mai colorate, unii dintre ei chiar campioni, vor veni la Grădina Zoologică din Sibiu pentru Expoziţia Anuală de Peruşi – Pui şi Tineret, eveniment organizat de Zoo Sibiu împreună cu Romanian Budgerigar Society. Sâmbătă dimineaţa, până la deschiderea Grădinii pentru public, va avea loc concursul naţional, iar peruşii câştigători vor avea aşezată diploma şi cocarda pe colivia lor”, a informat Primăria Municipiului Sibiu.
Potrivit sursei citate, expoziţia va fi deschisă de sâmbătă de la ora 9:30 până duminică la ora 14.00.
Numărul de intervenţii la specia de urs brun în România a fost, în 2021, de 560, din care 84% a însemnat alungare şi doar 4,5% eliminarea exemplarelor periculoase, deci Ordonanţa 81 nu a fost un măcel, a declarat, miercuri, într-o dezbatere de specialitate, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, scrie Agerpres.ro.
„În 2021 am aprobat Ordonanţa 81 care se referă strict la intervenţie imediată. Nu are rol preventiv, pentru că nu poate să aibă. Intervine doar în momentul în care ursul e călare pe porc, deci este în grajd, este în coteţul de găini, în livadă, în curte, în şură. Când deschide vânătorul uşa, iese ursul, că s-au întâmplat şi asemenea situaţii. Ordonanţa 81 nu a fost un măcel. Deci, în 2021, Ordonanţa de urgenţă 81 a însemnat 560 de intervenţii, din care „groso modo” 84% sunt alungări, undeva la 11% sunt relocări şi doar restul de 4,4% sunt eliminări de exemplare periculoase, adică recoltarea exemplarului periculos în situaţii de forţă majoră. Anul trecut am venit cu acea cotă de prevenţie care este prevăzută de lege. Legea spune foarte clar că Ministerul Mediului trebuie să emită an de an o cotă de prevenţie pentru a reduce numărul de conflicte om-urs, pentru a reduce numărul de pagube, pentru a reduce numărul de atacuri care se soldează din păcate, cu decesul concetăţenilor noştri. Pentru cota de anul trecut am mers pe o cotă minimă de 140 de exemplare. Pentru a nu perturba sistemul, am lăsat ca această cotă să fie doar la îndemâna acelor asociaţii de vânătoare în contract direct cu UAT-urile”, a menţionat Tanczos.
Ministrul Mediului a ţinut să precizeze faptul că nu practică vânătoarea, dar şi că România nu este singura ţară din Uniunea Europeană care intervine preventiv în populaţia de urs.
„Nu sunt vânător. Înainte să-mi pună cineva această întrebare, să ştiţi că n-am fost, nu sunt şi nu voi fi. Sigur pentru viitor, la bătrâneţe nu ştiu să garantez ce mă apucă peste 20-30 de ani, dar n-am intenţia să vânez urşi. Am primit astăzi nişte mesaje şi era bine să clarific acest aspect. Nu suntem singura ţară care intervine preventiv în populaţia de urs brun prin această metodă. Finlanda, Slovenia, Slovacia, Croaţia… toate ţările europene care au o populaţie de urs au şi cote de prevenţie. Nu ne comparăm la procent cu aceste state-membre, pentru că noi suntem undeva la sub 6%, iar ei sunt peste 12% – 16%. În acelaşi timp, este un adevăr faptul că ei deja implementează ceea ce noi încercăm acum pentru prima dată: să zonăm teritoriul României, să vedem care sunt zonele cele mai critice din punct de vedere populaţie, număr de exemplare, număr de conflicte”, a afirmat oficialul.
Acesta a susţinut necesitatea evaluării populaţiei de urs brun în România, în acest context fiind derulat un studiu de mostre genetice.
„Ne-a lipsit evaluarea populaţiei din 2016 încoace. Nu ştiu motivele, aş putea să spun că nici nu mă interesează. Din păcate, însă, din 2016 până acum nu a existat o evaluare a populaţiei de urs, nici pe metodele clasice pe care s-a lucrat ani de zile, nici pe o altă metodă invocată sau solicitată de anumite persoane. De ce doar în 2023 ? Pentru că în 2021 au fost două încercări eşuate de achiziţie publică a serviciilor de evaluare a acestor serviciilor prin care se evaluează această populaţie de urs brun în România. Abia la începutul anul 2022, în februarie, am reuşit să lansăm un apel, o achiziţie publică care s-a terminat şi cu semnarea unui contract de prestări servicii cu Universitatea Transilvania din Braşov şi cu INCDS. În baza acestui studiu am lansat în consultare publică proiectul de Ordin de ministru despre care vorbim astăzi. Aşa cum am spus, avem acest studiu pe mostre genetice, care practic începe implementarea planului de acţiune, unde avem începând de la prelevarea probelor până la estimarea populaţiei, testarea unor soluţii de prevenţie prin garduri electrice, comunicare, conştientizare, educare, informare a cetăţenilor etc. Avem şi sanctuarul de la Braşov, deci acolo este un pachet complet de măsuri care sunt preluate practic din planul de acţiune”, a spus Barna Tanczos.
Demnitarul a subliniat că în cazul acestui proiect a început o campanie de informare, dar şi că în ultimii doi ani şi jumătate au fost plătite toate compensaţiile aprobate în sistemul gestionat de Ministerul Mediului. „Nu spun că nu mai apar câteva cu dosare uitate prin sertare, uitate prin diverse birouri, pe sub tejghea, pe sub masă, pe sub birou, pe un raft, nu ştiu unde. Din păcate, se mai întâmplă şi asemenea situaţii, dar în principiu, tot ce s-a solicitat şi tot ce a trecut de filtru de aprobare s-a şi plătit”, a punctat Tanczos.
În opinia sa, ordinul de ministru propus are la bază câteva principii foarte clare, care trebuie discutate şi analizate.
„În primul şi în primul rând am eliminat intervenţia manuală personală în favoarea sau în defavoarea cuiva pe cote. Cotele din proiectul de ordin sunt stabilite într-o formulă matematică. Pleacă de la câteva criterii pe care le-am stabilit împreună cu colegii mei, cu specialişti din minister, am dat enter în Excel, au ieşit nişte cifre, le-am rotunjit şi acelea sunt. Nu sunt pentru mine, pentru judeţul X sau Y. Sunt în funcţie de criteriile pe care le-am stabilit de la bun început, ce a generat calculatorul, acele sunt cifrele. Am luat numărul de pagube, valoarea pagubelor, numărul de atacuri asupra persoanelor, pentru că ele reflectă această situaţie. În teren pot exista situaţii în care sunt conflicte, dar ele nu sunt raportate. Pot exista situaţii când sunt pagube, dar ele n-au fost raportate până acum. Pentru acele situaţii avem o cotă de prevenţie sau de intervenţie care se poate solicita în afara anexei”, a explicat ministrul Mediului.
În acelaşi context, demnitarul a declarat: „Am reglementat pentru prima dată foarte riguros ce se întâmplă în cazul extragerii acestor exemplare de urs, ce responsabilităţi are asociaţia de vânătoare, unde vine cu trofeul, cine evaluează trofeul, care sunt taxele care se plătesc, care este limita peste care nu pot fi extrase ca puncte exemplare din populaţia de urs brun din România. Protejăm, pe de o parte, exemplarele despre care spune că sunt cele de trofeu, şi spunem foarte clar ce se întâmplă procedural şi care sunt autorităţile statului român care controlează aceste extrageri de exemplare”.
Tanczos este de părere că „niciuna dintre măsurile din planul de acţiune nu rezolvă problema conflictelor om-urs sau problema populaţiei de urs brun din România”.
„Nici gardurile, nici câinii dresaţi, nici compensaţiile, nici prevenţia, nici intervenţia imediată, nici intervenţia după depunerea dosarului de pagubă, dar ele împreună pot forma un tot unitar care pe termen mediu-lung poate să aducă beneficii atât în favoarea speciei, cât şi în favoarea acestei coexistenţe care există la un moment dat. Nu poţi să eviţi contactul om-urs, pentru că intrăm noi în habitatul ursului, întră ursul în habitatul nostru, intrăm noi în pădure, intră ursul în pensiune… Deci, e un schimb de generozităţi, de vizite între noi şi această populaţie de urs brun din România”, a apreciat Barna Tanczos.
Nu în ultimul rând, ministrul a evidenţiat faptul că România are cel mai mare proiect de prelevare de probe genetice şi de estimare a populaţiei de urs brun, rândul ţărilor europene.
Marţi, organizaţia Agent Green a atras atenţia, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Mediului, Barna Tanczos, că proiectul de Ordin supus dezbaterii publice, referitor la populaţie de urs brun din România, „conţine erori crase din punct de vedere legal, ştiinţific şi moral de la prima până la ultima pagină” şi a solicitat retragerea acestuia.
„Face de ruşine instituţia care se numeşte „ministerul mediului”. Ceea ce aţi publicat ca fiind un studiu nu arată deloc ca un studiu. Nu puteţi supune dezbaterii publice un proiect de ordin fără a deţine avizul Academiei Române care oricum nu poate fi dat fără a comite un abuz. Proiectul nu are o metodologie serioasă, iar durata colectării datelor indică mai degrabă că aţi v-aţi scos sporadic echipa la picnic cu nişte organizatori de vânătoare de trofee pentru a negocia la telefon cu fondurile de vânătoare preţul şi şpaga pentru fiecare execuţie de urs. Proiectul nu abordează cauza problemei ci doar efectul acesteia. În forma supusă dezbaterii, proiectul va amplifica în mod cert problema. Adică mai multe conflicte om-urs, mai multe pagube, pierderi de vieţi şi destructurarea populaţiei de urs. Şi cel mai grav, la finalul lecturii proiectului de ordin am realizat că ceea ce dvs. numiţi studiu pentru justificarea uciderii planificate a 486 de urşi nu prezintă sub nicio formă impactul asupra populaţiei de urs brun”, punctează activiştii de mediu.
Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a organizat, miercuri, dezbaterea publică a proiectului de Ordin privind aprobarea nivelului de prevenţie şi de intervenţie pentru prevenirea pagubelor şi a accidentelor produse de specia urs (Ursus arctos).
ACTUALIZARE: Din fericire, bărbatul în vârstă de 74 de ani a răspuns manevrelor de resuscitare, acesta fiind transportat la UPU Sibiu, intubat.
Un incendiu s-a produs astăzi, în urmă cu puțin timp, la etajul doi al unui bloc de pe strada Arieșului din municipiul Sibiu.
Conform ISU SIBIU, la fața locului sunt mobilizate două autospeciale de stingere o autospecială de descarcerare, o autoscară și un echipaj SMURD. Pompierii au deblocat ușa și au pătruns în locuință, unde a fost găsită o persoană de sex masculin, în stare de inconștientă și stop cardio respirator. La aceste momente i se aplică manevrele de resuscitare și se acționează pentru stingerea incendiului.
Un număr de aproximativ 20 de persoane s-au autoevacuat, fără a avea nevoie de asistență medicală.
Incendiul a fost lichidat de pompieri. S-a manifestat într-o cameră, unde au ars mai multe elemente de mobilier. Întregul apartament a fost inundat cu fum.
În perioada 27 aprilie – 3 mai, polițiștii din cadrul Serviciului Ordine Publică – Biroul Protecția Fondului Forestier și Piscicol, însoțiți de reprezentanți din cadrul Gărzii Forestiere Sibiu, au desfășurat numeroase acțiuni pe raza întregului județ, în vederea combaterii fenomenului infracțional și contravențional la regimul silvic.
În cadrul acțiunilor desfășurate, polițiștii au constatat neconformități în ceea ce privește activitatea desfășurată pe o partidă de exploatare din Viișoara (Dumbrăveni), partidă aflată în exploatare de către un agent economic.
Astfel, în urma controlului efectuat, polițiștii au constatat faptul că societatea a desfășurat activități de exploatare a masei lemnoase în perioada de pregătire a parchetului, respectiv 20 – 23 04.2023, fără a aștepta primirea masei lemnoase spre exploatare și întocmirea procesului verbal de predare-primire a parchetului, autorizația de exploatare fiind valabilă începând cu data de 01.05.2023.
De asemenea, societatea nu avea amplasat panoul cu principalele date referitoare la parchetul aflat în exploatare.
În aceste condiții, agentul economic a fost sancționatcontravențional, conform Legii nr. 171/2010, fiindu-i aplicate 2 sancțiuni contravenționale în valoare de 13.000 lei și dispusă totodată, măsura confiscării materialului lemnos rezultat în urma exploatării, respectiv un volum de 131,02m³ lemn de foc, din speciile: carpen, gorun, paltin jugastru și tei. Materialul lemnos a fost predat proprietarului, mai precis Ocolului Silvic Târnăveni.
Polițiștii de imigrări au desfășurat în primele patru luni ale acestui an, la nivel național, aproximativ 300 de misiuni de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României. În 23 de cazuri, străinii au fost îndepărtați până în țara de origine.
În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie a.c., poliţiştii de imigrări au desfășurat, la nivel naţional, 296 de misiuni de îndepărtare sub escortă a străinilor de pe teritoriul României. În 273 de cazuri, străinii au fost îndepărtați sub escortă până la punctele de trecere a frontierei de stat, iar în 23 de cazuri până în țara de origine.
Principalele motive care au stat la baza îndepărtării sub escortă au fost trecere frauduloasă a frontierei de stat, tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat și nerespectarea deciziei de returnare..
Dintre persoanele îndepărtate sub escortă, 79 sunt din Bangladesh, alte 37 sunt din Pakistan, iar diferența din alte țări.
Exemplu:
La data de 22 aprilie a.c., polițiștii din cadrul Centrului de Cazare a Străinilor luați în Custodie Publică Arad au desfășurat o misiune de îndepărtare sub escortă de pe teritoriul României, pentru 21 de bărbați, dintre care 14 din Bangladesh, șase din Pakistan și unul din Turcia, cu vârste cuprinse între 21 și 45 de ani, aflați în custodie publică.
19 dintre persoanele în cauză sunt bănuite de tentativă la infracțiunea de trecere frauduloasă a frontierei de stat.
Astfel, la finalizarea demersurilor, străinii au fost îndepărtați de pe teritoriul României prin Punctul de Trecere a Frontierei Aeroport Cluj-Napoca.
De asemenea, la ieşirea din ţară, pe numele acestora a fost instituită măsura interzicerii intrării în România, pentru perioade cuprinse între un an și 5 ani, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
La activitate, polițiștii au fost sprijiniți de jandarmi din cadrul Inspectoratelor Județene de Jandarmi Arad, Alba, Cluj și Hunedoara.
Cadru legislativ
În conformitate cu art. 90 din O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, îndepărtarea sub escortă a străinilor care posedă documente de trecere a frontierei de stat valabile şi mijloace financiare se realizează în termen de 24 de ore de la depistarea acestora, dacă nu este necesară efectuarea altor formalităţi. În cazul în care există indicii temeinice că îndepărtarea sub escortă nu poate fi realizată în acest termen, Inspectoratul General pentru Imigrări analizează situaţia străinului şi aplică dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă privind tolerarea rămânerii pe teritoriul României sau privind custodia publică, după caz.
De asemenea, străinii care nu posedă documente de trecere a frontierei de stat vor fi prezentaţi misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare acreditate în România ale statelor ai căror cetăţeni sunt, pentru eliberarea documentelor.
Programul de întreținere a drumurilor a început în această săptămână în municipiul Mediaș. Acordul privind aceste lucrări se derulează pe o perioadă de 4 ani, activitățile fiind desfășurate de către SC Geiger Transilvania SRL și asocierea dintre SC Terra Building SRL și SC Asterra CON SRL. În mod concret, aceste societăți vor executa lucrări de turnat covoare asfaltice, plombe asfaltice, amenajare parcări cu pavaj înierbat, marcaje rutiere, reparații trotuare cu pavaj și asfalt, ridicat cămine și guri de scurgere la cotă, precum și refacere sistem rutier.
În acest moment, lucrările începute în Mediaș constau în plombe pe suprafețe întinse, acolo unde asfaltul este deteriorat și cuprind arterele principale ale municipiului: DN14, DN14A, străzile Avram Iancu, Moșnei și Stadionului, urmând să continue cu arterele din toate cartierele medieșene.
Programarea lucrărilor se va face la începutul fiecărui an, precum și în funcție de deteriorările care apar pe parcurs la întregul sistem rutier, iar firmele vor acționa în așa fel încât să mențină străzile din municipiu în stare de circulație, fără a afecta confortul cetățenilor. Municipalitatea va asigura în fiecare an bugetul necesar pentru aceste tipuri de lucrări.
„În această săptămână a început programul de întreținere a drumurilor. Lucrările care urmează să se efectueze sunt: plombe și covoare asfaltice, trotuare și parcări la domiciliu și, nu în ultimul rând, ridicarea căminelor la cotă. Acest program, așteptat în principal de conducătorii auto, se va derula atâta timp cât vor permite condițiile meteo. La finalul acestui program, ne dorim ca drumurile din oraș să fie mult mai circulabile.“, a declarat primarul municipiului Mediaș, dl. Gheorghe Roman.
În perioada 8-12 mai 2023, Muzeul ASTRA, instituție ale cărei acțiuni sunt posibile prin finanțarea Consiliului Județean Sibiu, organizează prin Centrul ASTRA pentru Patrimoniu evenimentul SALOANELE ASTREI – Ediția a VIII-a. Art Atelier. Prin această acțiune ne-am propus să realizăm un atelier de artă plastică cu artiști și studenți de la Universitatea Națională de Arte București. Evenimentul se va desfășura în cadrul Centrului ASTRA pentru Patrimoniu și va fi finalizat cu vernisajul expoziției de artă plastică contemporană ce va avea loc în data de 12 mai 2023, ora 13.00, la Centrul ASTRA pentru Patrimoniu, Pădurea Dumbrava, nr. 16-20, Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului.
Pe lângă lucrările expuse pe simeze, artiștii și studenții de la UNArte vor realiza în timpul desfășurării Saloanelor ASTREI lucrări de artă plastică și vor interacționa cu publicul vizitator într-un spațiu inedit ce ne va ajuta să percepem arta plastică contemporană într-o notă aparte.
La cea de-a VIII-a ediție a Saloanelor ASTREI vor participa artiștii Andrei Tudoran (lector univ. dr. UNAarte), Ruxandra Tudoran și studenții: Antonia Maria Corneanu, Dan Florin Dumănoiu, Maria Erőss, Teodora Ionescu, Maria-Alexandra Lăduncă, Mariana Mădălina Mărgărit, Maria Onu, Andrei Cristian Vlădeanu.
,,La data de 13 mai 2023, de Noaptea Muzeelor, proiectul expozițional propune vizitatorilor o incursiune în fascinanta lume a artei contemporane într-un spațiu destinat conservării și restaurării patrimoniului. Astfel, trecutul și prezentul vor fi deopotrivă punct de interes pentru vizitatori.”, a declarat Conf. univ. dr. Geanina Ionescu, Director Direcția Conservare-Restaurare. Centrul ASTRA pentru Patrimoniu – Muzeul ASTRA Sibiu, Coordonator și curator proiect expozițional, membru UAPR – Filiala Pictură, București
Programul Saloanelor ASTREI – Ediția a VIII-a. Art Atelier: 8 mai 2023, ora 9.00 – Deschiderea oficială, Centrul ASTRA pentru Patrimoniu / 8 mai 2023, orele 10.00 – 15.00 – Desfășurarea atelierului de pictură / 9 – 11 mai 2023, orele 10.00 – 15.00 – Desfășurarea atelierului de pictură / 12 mai 2023, ora 13.00 – Vernisajul expoziției Saloanele ASTREI – Ediția a VIII-a. Art Atelier.
Info text: Conf. univ. dr. Geanina Ionescu, Director Direcția Conservare-Restaurare. Centrul ASTRA pentru Patrimoniu – Muzeul ASTRA Sibiu, Coordonator și curator proiect expozițional, membru UAPR – Filiala Pictură, București
Acţiunile Muzeului ASTRA sunt posibile cu finanţarea Consiliului Judeţean Sibiu.
În acest weekend începe un nou sezon pentru Sebastian Barbu și Bogdan Iancu în Campionatul Național de Raliuri Betano. Echipajul sibian și-a făcut încălzirea la o etapă din Italia și este pregătit pentru startul în Raliul Harghitei.
Sebastian Barbu și Bogdan Iancu, copilotul său, vor lua startul în acest weekend, la prima etapă din acest sezon în Campionatul Național de Raliuri Betano, cu un model Skoda Fabia Rally2 Evo. Înaintea startului în Raliul Harghitei, echipajul sibian a participat la Rally Valdinievole e Montealbano în Italia, ca parte a programului de pregătire pentru un nou an competițional.
„Obiectivul nostru a fost să ne acomodăm cu mașina, să facem unele setări de la care să plecăm în Raliul Harghitei și să ne încălzim puțin pentru prima etapă. A fost un raliu frumos și sunt mulțumit cu evoluția noastră. Am terminat pe locul 5 la general și a fost pregătirea ideală pentru startul de sezon deoarece aici am reușit să facem câțiva kilometri într-un cadru organizat”, a spus Sebastian Barbu.
Pentru prima oară în istorie, Raliul Harghitei deschide competiția națională și se va desfășura în perioada 5 – 6 mai pe probele speciale de asfalt din jurul orașului Odorheiu Secuiesc. În 2022 echipajul sibian s-a clasat pe locul secund la această etapă, iar pentru acest an și-au propus să înceapă tot cu o clasare pe podium.
„Încep acest sezon împreună cu Bogdan Iancu și sperăm să reușim să ne prezentăm la cât mai multe etape din calendar. Mi-ar plăcea să ne îmbunătățim rezultatele obținute în ultimii doi ani, dar nu e un început ușor pentru noi și sacrificiile făcute de toți membri echipei sunt extreme. Nouă nu ne mai rămâne decât să ne facem treaba cât de bine știm și abia aștept să luăm startul. Înainte de asta aș vrea să le mulțumesc partenerilor, prietenilor și suporterilor noștri care fac tot posibilul să ne susțină și fără de care nu puteam ajunge la start”, a mai adăugat Sebastian Barbu.
Etapa de la Odorheiu Secuiesc începe joi, 4 mai, cu startul festiv, programat de la ora 20:00 în Piața Márton Áron. Vineri sunt programate 3 probe speciale, cu o lungime de peste 40 de kilometri, iar sâmbătă, în ultima zi a raliului, sunt programate celelalte 9 probe speciale, cu o lungime de aproximativ 80 km.
Echipajul sibian este susținut în sezonul 2023 de partenerii: Autosole2.0, Gorgandin, Foerch România, Terra Building, Jifa, Yiippi Mango Energy Drink, EGLO Romania, Mindsoft, Indsoft, Naceleup.ro și Comindustrial.
Deputat Bogdan Trif, Președintele Organizației Județene PSD Sibiu a transmis către mass-media următorul comunicat de presă:
Am inițiat, în colaborare cu reprezentanții Sindicatului Național Meridian, două proiecte de lege ce conțin reglementări importante pentru profesia de polițist local.
Proiectele, pe care le-am depus la Parlament, se referă la modificări aduse la Legea nr. 155/2010 și la OUG nr. 195/2002, în sensul acordării dreptului de a utiliza, în condiții legale, body-cam-uri și dispozitivele de avertizare sonore şi luminoase de culoare albastră aflate în dotarea mijloacelor de transport ale polițiștilor locali. Sunt lucruri esențiale pentru desfășurarea, în siguranță, a acțiunilor polițiștilor locali.
În urma discuțiilor purtate cu reprezentanții Sindicatului Meridian, vom elabora și alte proiecte de lege ce au ca scop armonizarea legislației aplicabile acestei categorii profesionale.
Primăria Sibiu, prin Serviciul de Administrare a Domeniului Public, organizează un nou eveniment dedicat comercianților de produse handmade și artizanat, primul din acest an. Evenimentul se va desfășura o dată pe lună, în Piața Huet, în perioada mai – octombrie sub denumirea ARTIZAN HUET.
Ediția din această lună se va desfășura în perioada 11-14 mai, în Piața Huet. Concret, comercianții pot ocupa domeniul public din această piață centrală la sume modice, de doar 2 lei/mp/ zi pentru persoane juridice și 1 leu/mp/zi în cazul persoanelor fizice autorizate, a întreprinderilor familiale și a întreprinderilor individuale.
Pentru a ocupa cele 22 de locuri disponibile, doritorii trebuie în primul rând să facă o programare online, în data de 8 mai 2023, în intervalul orar 09.00 – 24.00, pentru a se putea prezenta la ghișeu cu documentele necesare. Programarea se face pe site-ul spadpp.sibiu.ro, la secțiunea Programări ghișeu online: https://extranet.sibiu.ro/DomeniulPublicGeneral/Programare.aspx
În perioada 9 -10 mai 2023, cei programați sunt așteptați să depună cererile la ghișeul serviciului public amintit, unde se va încasa taxa de ocupare a domeniului public. Avizul va fi apoi transmis pe e-mail, fără necesitatea ca persoana să se mai prezinte fizic, la ghișeu.
O precizare importantă: se va acorda câte un singur aviz per solicitant, fie că este vorba de o societate comercială, întreprindere familială, întreprindere individuală sau persoană fizică autorizată.
Atribuirea locațiilor în teren, se va face în ordinea programării online și implicit a înregistrării cererilor depuse la ghișeu în limita locurilor rămase disponibile. Pentru un aspect îngrijit al spațiilor de comercializare, comercianții au obligația să utilizeze pavilioane albe de 9 mp și mese.
Pasionaţii de tatuaje şi toţi cei care sunt dornici să descopere lumea tatuajelor au posibilitatea să îşi cumpere bilete sau abonamente la Transilvania Tatto Expo, convenţia de tatuaje care va avea loc în zilele de 26, 27 şi 28 mai, la Sala Thalia din centrul istoric al municipiului Sibiu.
„Ne aflăm în faţă la Sala Thalia, unde în 26, 27 şi 28 mai va avea loc ediţia numărul 11 a Transilvania Tattoo Expo. Dacă vă pasionează tatuajele şi doriţi să vedeţi lumea tatuajelor în toată splendoarea şi diversitatea ei, vă aştept în weekendul 26-28 mai, la Sala Thalia, unde unii dintre cei mai buni artişti români împreună cu unii dintre cei mai buni artişti din Europa se întâlnesc să îşi etaleze talentele, lucrările, să facă cele mai reprezentative tatuaje pentru stilul fiecăruia. Biletele s-au pus deja în vânzare pe site-ul iabilet.ro la preţul de 15 lei pe zi, 35 de lei pe weekend. De asemenea, se pot achiziţiona şi de la faţa locului. Dacă vă pasionează lumea tatuajelor, vă aştept la Sala Thalia!”, a declarat organizatorul Transilvania Tatto Expo, Ovidiu Popârţan.
Preţul unui bilet este de 15 lei pentru o zi, iar abonamentul este de 35 de lei. Biletele şi abonamentele se pot achiziţiona din Sibiu, de la Sala Thalia, dar şi online, de pe iabilet.ro.
Transilvania Tattoo Expo, prima convenţie internaţională de tatuaje din România revine după pandemie, cu ediţia numărul 11 şi multe surprize. Ediţia din acest an marchează o premieră: convenţia de tatuaje de la Sibiu va fi promovată pentru prima dată de celebrul jurnalist britanic Charlie Ottley, pe Netflix, în cadrul serialului documentar de success, “Flavours of Romania”.
De-a lungul timpului, la Transilvania Tattoo Expo de la Sibiu au fost prezenţi participanţi de marcă ai scenei tattoo internaţionale, cum ar fi Robert Hernandez, Victor Portugal, Takami Horikoshi, Mike Skiver, Carl Crace , Stefano Alcantara, Benjamin Moss, Victor Policheri , John Montgomery, Maximo Lutz şi multi alţii.
Pentru programări puteţi contacta artiştii invitaţi, pe care îi găsiţi pe paginile de Facebook şi Instagram ale evenimentului, transilvaniatattooexpo şi pe site-ul oficial,tattooexpo.ro .
Partenerii media ai Transilvania Tattoo Expo: Rock FM, Zile şi nopţi, Good Time, Sibiu 100 %, Ora de Sibiu, Monitorul de Cluj, Monitorul de Mediaş, Mesagerul de Sibiu, Mesagerul de Alba, TV Eveniment, Radio Eveniment FM, Ştiri de Sibiu, Sibiu independent, Sibiul in imagini, Sibiul azi, Strada Cetăţii, Opinia de Sibiu, Sibiul bun.
Echipajul pirotehnic din cadrul ISU Sibiu, a intervenit în această seară pentru ridicarea a 6 elemente de
Specialiștii pirotehnici au identificat un număr de 6 bucăți de cartușe, calibru 7,92mm care au fost ridicate și depozitate în vederea distrugerii ulterioare.
Data de 7 mai 2023, duminică, este destinată activităților care marchează « Ziua Națională a Tineretului». Acțiunea va avea loc în în Rășinari, jud. Sibiu, începând cu ora 19.00 în centrul comunei, zona Căminului Cultural Rășinari.
“Ziua Națională a Tineretului este marcată în fiecare an la Rășinari deoarece dorim să oferim tinerilor și voluntarilor posibilitatea de a se exprima, de a se implica în organizarea acestei manifestări și nu în ultimul rănd un cadru organizat de a petrece momente de voie bună, împreună. În acest sens au fost programate o serie de activități cultural artistice ce se vor desfăşura în spaţiu public începând cu ora 19.00 . In deschidere ANSAMBLU CĂLUȘERII DIN RĂȘINARI urmat de DJ PROJECT alături de IOANA IGNAT” au spus organizatorii.
Evenimentul este cofinantat de Consiliul Județean Sibiu în cadrul Agendei de Tineret 2023 prin Școala de Arte și Meserii Ilie Micu Sibiu și Primăria Comunei Rășinari în cadrul Agendei Culturale prin Asociația Creativ.
Organizatorii evenimentului sunt Asociația Asociația Culturală pentru Educație, Tradiție și Valori – CREATIV și Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Sibiu
Partenerii media ai evenimentului sunt: Televiziunea Locală Rașinari, Eveniment TV, Kiss FM, Sibiulinimagini.ro.
Parteneri: Centrul de Tineret Rașinari, Centrul de Tineret Sibiu Asociația Gal Marginimea Sibiului, Asociaţia Internaționala de Tineret „BECOME”, Asociaţia Dram Center 07
Maestrul Cristian Mandeal a revenit la pupitrul Filarmonicii de Stat Sibiu pentru a dirija primele două concerte simfonice ale lunii mai.
Mâine, 4 mai 2023, de la ora 19.00, la Sala Thalia, melomanii din Sibiu se vor bucura de trei compoziții excepționale franțuzești, între care concertul dublu pentru pian în re minor, de Francis Poulenc, interpretat de soliștii Oxana Corjos și Cristian Niculescu. În programul serii se mai află „Carnavalul roman” op. 9 de Hector Berlioz și „L’Arlesienne” – suitele nr. 1 și nr. 2 – de Georges Bizet.
„În primul rând, este un fapt că m-am atașat de acest loc, de această orchestră. N-am dirijat-o foarte mulți ani de zile, aveam de fapt o cu totul altă imagine despre orchestră, iar acum mi-am schimbat-o de câțiva ani, de când am revenit și dirijez mai des aici. Așa încât mi-a făcut mare plăcere să revin și de data asta pentru două săptămâni. Mi se pare un lucru mult mai bun să faci un calup de două concerte, în care ai șansă să lași ceva în urmă. O săptămână vine, trece, nu rămâne mare lucru. Cu două săptămâni, mai rămâne câte ceva. Pentru acest prim concert din seria celor două, m-am gândit la un program franțuzesc de la început până la sfârșit, repertorii care se abordează mai rar, respectiv uvertura ‘Carnavalul roman’ de Berlioz, apoi de Concertul pentru două piane și orchestră de Francis Poulenc – o lucrare extrem de rar cântată în România – și, în sfârșit, o sinteză a celor două suite din ‘Arleziana’ lui Georges Bizet, suita nr.1 și suita nr. 2, privită ca o suită completă în opt părți și care înlocuiește o simfonie de largi dimensiuni, întrucât lucrarea durează aproape 40 de minute cântată în felul acesta”, a mărturisit maestrul Cristian Mandeal.
Biletele pentru concertul de mâine sunt puse în vânzare la casa de bilete a Filarmonicii și online pe iabilet.ro, filarmonicasibiu.ro sau în aplicația mobilă Filarmonica Sibiu App, la prețul de 40 lei (50% reducere pentru elevi, studenți, pensionari).
Joi, 11 mai 2023, ora 19.00,, la Sala Thalia, Cristian Mandeal va conduce concertul extraordinar SUMMITUL MUZICAL EUROPEAN, dedicat Zilei Europei, cu Simfonia a IX-a în re minor, op. 125, de Ludwig van Beethoven. Concertul va fi susținut de orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu alături de Corul Academic Radio dirijat de Ciprian Țuțu și soliștii: Diana Țugui – soprană, Antonela Bârnat – mezzo-soprană, Florin Guzgă – tenor, Balla Sándor – bariton.
Biletele pentru concertul din 11 mai se găsesc la casa de bilete a Filarmonicii și online pe iabilet.ro, filarmonicasibiu.ro sau în aplicația mobilă Filarmonica Sibiu App, la prețul de 100 lei (50% reducere pentru elevi, studenți, pensionari).
Consiliul Județean Sibiu împreună cu partenerii săi, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și University of South-Eastern Norway invită medieșenii marți, 9 mai 2023, ora 11.00 la un atelier de informare, privind metodele de eficientizare energetică sustenabilă. Scopul principal al evenimentului este de a oferi o mai bună înțelegere a beneficiilor energiei regenerabile și a impactului acesteia în eficiența energetică.
Partenerii din mediul academic vor oferi detalii despre eficientizarea sustenabilă a locuinței, precum și ce soluții există, modul în care ajută în viitor, dar și exemple de bună practică.
Atelierul de informare va avea loc în sala mare de ședințe a Primăriei Municipiului Mediaș.
Astfel de ateliere de informare vor avea loc și în alte localități din județul Sibiu, în cadrul proiectului „Energie regenerabilă și eficiență energetică – pentru dezvoltarea durabilă în județul Sibiu” derulat de Consiliul Județean Sibiu în parteneriat cu Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și University of South-Eastern Norway. Proiectul este finanțat cu sprijinul granturilor acordate de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin mecanismele financiare SEE și Norvegian 2014 – 2021, în cadrul „Programului de Energie din România”, cu o valoare de 188.930 euro.
„Sărbătorim Ziua Europei, în nordul județului, împreună cu locuitorii municipiului Mediaș cărora le propunem, în cadrul unui atelier de informare, o temă de foarte mare actualitate la nivel european: energia regenerabilă și eficiența energetică. Pactul Verde European este unul dintre cele mai ambițioase programe care și-a asumat un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Iar pentru ca acest obiectiv să fie realizabil, e nevoie de implicarea noastră, a tuturor. De aceea, prin atelierele la care îi așteptăm pe cât mai mulți medieșeni, dorim să oferim informații cât mai relevante despre cum să economisim resursele energetice, să reducem consumul de energie din locuința noastră, dar și să găsim cele mai bune soluții pentru eficientizarea energetică a acesteia. Îi mulțumesc domnului primar Gheorghe Roman pentru deschidere și îl felicit pentru inițiativele locale prin care protejează mediul înconjurător și contribuie la un viitor sustenabil pentru întreaga comunitate”, a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.
„Sunt bucuros că putem găzdui la Mediaș atelierul de informare a cetățenilor cu privire la posibile metode de eficientizare energetică sustenabilă a locuinței, o temă actuală căreia
Working together for a green, competitive, and inclusive Europe
administrația locală din Mediaș i-a acordat atenție de-a lungul timpului. Felicit conducerea Consiliului Județean, personal pe doamna președinte Daniela Câmpean, pentru interesul arătat transformării județului Sibiu într-un județ verde.
Atât eu, cât și echipa pe care am format-o la nivelul administrației locale suntem permanent preocupați de îmbunătățirea condițiilor de trai, de asigurarea unui mediu înconjurător cât mai curat, motiv pentru care astăzi Municipiul Mediaș are numeroase proiecte de eficientizare
energetică atât a unor clădiri publice, cum este cea a primăriei sau cea a Colegiului SNG, cât și a unor blocuri de locuințe. Avem, de asemenea, un proiect, în derulare, de eficientizare a sistemului de iluminat public și un altul de achiziție de autobuze electrice și stații de încărcare.
Totodată, municipiul Mediaș are o serie de parteneriate în derulare sau în curs de realizare prin care încercăm să facem din Mediaș un oraș mai verde. Amintesc aici, proiectul prin care s-a elaborat Strategia de adaptare și de atenuare a schimbărilor climatice, în parteneriat cu Consiliul Județean Sibiu, proiectul Orașe Verzi, derulat în parteneriat cu BERD, proiectul educațional Clean City pe care-l derulăm cu toate școlile gimnaziale din oraș în parteneriat cu orașul înfrățit De Fryske Marren din Olanda.
Rămân un susținător constant al tuturor proiectelor care ajută la dezvoltarea orașului nostru, la îmbunătățirea condițiilor de trăi ale mediesenilor”, a declarat Gheorghe Roman, primarul municipiului Mediaș.
Doina Ruști, autoarea volumului de povestiri „Depravatul din Gorgani: alte 52 de ciudățenii”, apărut recent la editura Litera, își va da întâlnire cu cititorii sibieni, marți 16 mai 2023.
Doina Ruști se va afla la Sibiu, unde va avea mai multe întâlniri, legate de apariția cărții, la Colegiul Goga, la Facultatea de Litere și la Librăria Humanitas, după cum urmează:
Ora 12 – Întâlnire cu elevii la Colegiul Național „Octavian Goga”, pentru o discuție pe tema Cum se scrie o poveste.
Ora 15 – Întâlnire cu studenții la Facultatea de Litere a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, pentru un atelier pe tema Geografia literară în romanele Doinei Ruști.
Ora 18 – Librăria Humanitas „Constantin Noica”: întâlnire cu cititorii.
Tema întâlnirii este Artele depravării în veacul fanariot. Alături de scriitoare se vor afla lector univ. dr. Alina Bako (ULBS ) și Petru Trăscăian.
Moderează: Andra Tischer.
Întâlnirea este prilejuită de recenta apariție a volumului de povestiri „Depravatul din Gorgani: alte 52 de ciudățenii”. Acesta cuprinde o lume halucinantă, cu o geografie insolită, pe care Doina Ruști a plasat-o în secolul al 18-lea, dând naștere unui adevărat fanariot-cult în literatura de azi.
Continuare a Ciudățeniilor amoroase din Bucureștiul fanariot, cartea aduce alte întâmplări despre excese, pasiuni devastatoare și despre consecințele dorințelor fără cenzură.
Volumul pornește de la personajul sugerat în titlu, un libertin, care lasă moștenire cartea despre regurile neștiute ale desfrâului. Este vorba despre 17 reguli, fiecare conținând câteva povestiri tematice.
„ Fiecare povestire pornește de la faptele știute și duce la cele întâmplate în teritoriile tenebroase, acolo unde începe depravarea.” (Doina Ruști)
Povestirile sunt însoțite de ilustrații.
„Curând s-au răspândit zvonuri despre dezmățul de la Gorgani, iar prin oraș au apărut femeile, care erau – cum să vă spun? – ca niște dovezi din cenușă, ca niște bijuterii scăpate dintr-un incendiu. Nu conta deloc starea lor socială, moralitatea ori alte rahaturi luate în seamă de analiști. Femeile astea – se vedea de departe că aveau o experiență comună. Păreau renăscute, întărite cu cine știe ce elixir. Până și veșmintele erau altfel, scoase în față prin câte un detaliu neașteptat, un nasture de argint, o plasă de perle căzută cu eleganță pe o ureche, un ciorap ieșit în inele și valuri de sub șalvari.
Toate astea le observase Eleni și le notase cu grijă pe marginea unei cărți, una dintre acele cărțoaie cu poze frumoase, scrisă într-o limbă necunoscută. Noroc cu Eleni, care se îndurase să-i dea valoare, altfel nimeni n-ar fi întârziat pe o carte ca aia.
Urmărind faptele, ajunsese să creadă că Depravatul de la Gorgani le făcea ceva acelor femei, poate le dădea otrăvuri ori elixire, le adăuga în sânge un demon ori o stafie, un duh al unei lumi inaccesibile prostimii de rând. Femei neînsemnate, slujnice conștiincioase, coconițe măritate cu demnitate, mame blânde, care nu ieșiseră noaptea pe stradă în viața lor, fetișcane nesărutate, chiar coconeturi bătrâne, preotese cu mila întipărită pe față, cârciumărese nerușinate, blidărese din golănimea orașului, în sfârșit, până la urmă orice femeie ajunsă în casa Depravatului din Gorgani – devenea marcă înregistrată.”
(Doina Ruști – Depravatul din Gorgani: alte 52 de ciudățenii, ed. LITERA, 2023)
„Doar ochiul introspectiv al autoarei și talentul său scriitoricesc fac ca bucăți de hârtie îngălbenită de trecerea timpului să fie capabile să transpună chipuri și veșminte, moravuri și bizarerii amoroase din peisajul bucureștean fanariot.”
Claudiu Turcitu
„Iubiri imposibile, scrise cu talentu-i binecunoscut, ridică perdeaua de pe o lume surprinzătoare.”
Eugen Negrici
DOINA RUŞTI, prozatoare de referință, cu certă contribuție atât în neogotic, cât și în în realismul psihologic, apreciată pentru originalitate și erudiție epică, a scris trilogia fanariotă, (Homeric, Mâța Vinerii, și Manuscrisul fanariot) și romane cu miză socială puternică: Fantoma din moară, Lizoanca, Logodnica etc.
Cel mai recent roman al său este Paturi oculte (2020), urmat de două volume de povestiri: Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot și Depravatul din Gorgani: alte 52 de ciudățenii.
Traduse în numeroase limbi, inclusiv în chineză, scrierile sale s-au bucurat de exegeze și de recenzii laudative în publicații internaționale. Printre altele, a primit Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România/2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009.
Doina Ruști coordonează colecția Biblioteca de Proză Contemporană, la Editura Litera, este scenaristă și ține cursuri de scriere creativă la Universitatea din București.
Prima etapă de înscriere în învăţământul primar (clasa pregătitoare) a început astăzi, 3 mai 2013, şi se încheie pe 18 mai, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei.
Cea de-a doua etapă de înscriere este cuprinsă între 6 – 12 iunie. În această etapă, cererile de înscriere pot fi depuse/transmise la secretariatul unităţii de învăţământ de către părinţii copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.
Lista cu elevii înscrişi şi lista locurilor libere va fi afişată pe 31 mai (pentru prima etapă de înscriere) în unităţile de învăţământ şi pe site-ul fiecărui inspectorat şcolar.
Pe 15 iunie va fi afişată lista finală a copiilor înscrişi în clasa pregătitoare în fiecare unitate de învăţământ.
Pot fi înscrişi în clasa pregătitoare copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2023, inclusiv şi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023 – în baza evaluării Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE).
Părintele poate opta pentru înscrierea la şcoala de circumscripţie iar în această situaţie, copilul este automat înscris, în baza validării cererii de înscriere sau pentru o unitate de învăţământ, alta decât şcoala de circumscripţie – în această situaţie, copilul este înscris în limita locurilor libere şi, dacă este cazul, pe baza criteriilor generale şi, ulterior, a criteriilor specifice de departajare.
„Părintele poate solicita, prin bifarea în cererea-tip de înscriere, ca locul la şcoala de circumscripţie să fie rezervat pentru eventualitatea în care copilul nu este înscris la unitatea de învăţământ pentru care părintele a făcut opţiunea, din lipsă de locuri libere”, menţionează Ministerul Educaţiei.
Dosarul de înscriere trebuie să conţină copie şi original după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal (părinţii divorţaţi depun la înscriere şi hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă modul în care se exercită autoritatea părintească şi unde a fost stabilită locuinţa minorului), copie şi original – certificatul de naştere al copilului, recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare (acolo unde este cazul), alte documente care să ateste îndeplinirea criteriilor generale şi/sau specifice (acolo unde este cazul).
Criterii generale de departajare pe care şcolile le aplică în cazul în care numărul copiilor este superior numărului de locuri sunt: existenţa unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de ambii părinţi (situaţia copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situaţiei copilului orfan de ambii părinţi), existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de un singur părinte, existenţa unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învăţământ respectivă.
Criteriile specifice sunt aplicate după criteriile generale şi numai dacă acestea nu reuşesc să facă departajarea între copii, cu excepţia situaţiilor prevăzute de metodologia-cadru. Criteriile specifice sunt elaborate de către fiecare unitate de învăţământ în parte, dar sunt aplicate pe baza unor documente doveditoare, prezentate de către părinţi/tutori legali şi nu pot fi discriminatorii, respectiv trebuie să ţină cont de faptul că toţi copiii au drepturi egale, indiferent de condiţia socială, financiară, indiferent de naţionalitate, rasă, religie, confesiune, sex etc.
Iubitorii artei sunt aşteptaţi la Muzeul Naţional Brukenthal din centrul municipiului Sibiu, unde pot vedea expuse mai multe capodopere, din care cinci lucrări au fost prezentate la Bucureşti, în cadrul „Brukenthal Exclusive”, considerată „cea mai mare expoziţie pe care Muzeul Naţional Brukenthal a realizat-o în 206 ani de existenţă”, a declarat directorul instituţiei, Alexandru Chituţă.
„Expoziţia „Brukenthal Exclusive” a fost cea mai importantă expoziţie pe care Muzeul Naţional Brukenthal a realizat-o de 206 ani de existenţă a muzeului în România. Este cea mai importantă expoziţie pe care Muzeul Naţional Brukenthal a realizat-o în România. Este pentru prima dată când aceste capodopere merg în afara Muzeului Naţional Brukenthal, pe teritoriul României, pentru că aceste lucrări au fost expuse în întreaga Europă, însă mai puţin în muzeele din România sau în alte spaţii din România”, a precizat directorul Alexandru Chituţă, miercuri, într-o conferinţă de presă.
Admirate de o mie de vizitatori pe zi, cele cinci capodopere pot fi văzute în Palatul Brukenthal al muzeului din Piaţa Mare din Sibiu, fiind vorba despre tablourile: „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck şi alte patru capodopere de Tiţian, Veronese şi Hans Memling.
Jan van Eyck are 20 lucrări existente în întreaga lume, din care una la Sibiu şi trei la Londra.
Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu este interesat să expună lucrarea de la Sibiu, „Omul cu tichie albastră”, în 2024, la National Gallery din Londra, unde mai există alte trei capodopere de Jan van Eyck.
„Avem discuţii şi s-au arătat interesaţi cei de la National Gallery din Londra, pentru că anul viitor vor trăi (…) bicentenarul muzeului, National Gallery aniversează 200 de ani de existenţă şi au în gând realizarea unei expoziţii dedicate lui van Eyck şi se poate ca Muzeul Naţional Brukenthal să participe la această expoziţie cu „Omul cu tichia albastră”. Aşteptăm o solicitare expresă în acest sens”, a explicat Alexandru Chituţă.
Cinci dintre cele mai importante capodopere ale artei universale care au fost admirate în luna aprilie, la Art Safari, în inima Bucureştiului, acum sunt din nou expuse la Brukenthal, la Sibiu: „Omul cu tichie albastră” – Jan van Eyck (cca 1390-1441), „Ecce Homo / Iată omul!” – Tiziano Vecellio / Tiţian (1488/90-1576), „Cap de copil” – Paolo Veronese (1528-1588) şi „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se” – Hans Memling (1430/33-1494).
Începând din 19 mai 2023, persoanele fizice se pot înscrie în noua sesiune a Programului ”Casa Verde Fotovoltaice”, prin intermediul aplicaţiei informatice dedicate, informează miercuri Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), într-un comunicat.
Sesiunea de finanţare destinată persoanelor fizice se va desfăşura până pe 26 iunie, la miezul nopţii.
De asemenea, în perioada 27 iunie, ora 10:00 – 29 iunie, ora 23:59, se vor putea înscrie în program şi unităţile de cult.
„Având în vedere importanţa programului din punct de vedere al politicilor de protecţie a mediului şi interesul major manifestat de cetăţeni, Administraţia Fondului pentru Mediu a depus toate eforturile pentru simplificarea accesului persoanelor fizice la program, prin elaborarea unei noi aplicaţii informatice. Anul acesta, persoanele fizice se vor înscrie personal în cadrul programului prin intermediul aplicaţiei informatice, conform calendarului publicat pe site-ul instituţiei, fiind alocate câte trei zile lucrătoare pentru fiecare regiune, pentru a preveni un blocaj din cauza suprasolicitării aplicaţiei informatice. Ne dorim ca programul să fie un real succes şi să putem sprijini aproximativ 87.500 de gospodării în efortul lor de a-şi reduce costurile cu factura la energie, pe lângă cele 55.000 de sisteme aprobate în cele două sesiuni de finanţare organizate până acum”, a declarat preşedintele AFM, Laurenţiu-Adrian Neculaescu.
Înscrierea solicitantului se face prin completarea unor câmpuri predefinite şi încărcarea documentelor necesare. Acestea din urmă sunt: actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie; certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie; certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie; extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie; copia cărţii funciare colective, din care să rezulte maximum două unităţi individuale trecute pe aceeaşi carte funciară care adunate să fie egale cu un întreg, în cazul imobilelor-construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.
Bugetul total alocat programului „Casa Verde Fotovoltaice” este de 1,75 miliarde de lei
„Solicitantul persoană fizică se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni. În cazul în care se depun două sau mai multe cereri de finanţare pentru acelaşi imobil identificat cu număr cadastral, este considerată eligibilă prima cerere de finanţare care îndeplineşte criteriile de eligibilitate. Pentru solicitantul persoană fizică, este eligibil proiectul care se implementează la adresa menţionată ca domiciliu în cartea de identitate”, menţionează AFM.
În acelaşi timp, documentele pe care trebuie să le încarce unităţile de cult pentru a obţine finanţare sunt: certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie; certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local; extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; acesta poate fi obţinut de solicitant şi în format electronic.
Şi în cazul unităţii de cult, se admite o singură înscriere în cadrul unei sesiuni, pentru un singur imobil.
Documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicaţie nu vor mai putea fi modificate sau reîncărcate ulterior.
Finanţarea se acordă în cuantum de maximum 20.000 de lei, sub condiţia suportării unei contribuţii proprii a beneficiarului de 2.000 de lei.
Suma finanţată de AFM se scade de către instalatorul validat din valoarea totală a facturii, iar diferenţa până la valoarea totală a facturii se suportă de beneficiar din surse financiare proprii.
Bonusurile sunt esențiale pentru a crește șansele de câștig la jocurile de noroc, mai ales în cazinourile online. Din ce în ce mai mulți jucători se concentrează pe obținerea bonusurilor și promoțiilor pentru a-și spori resursele și a juca jocurile preferate. În acest context, un bun exemplu sunt celebrele jocuri cu coroane. Acestea includ, printre altele, jocuri precum „King of Slots”, „Royal Crown”, „Royal Wins” și „Crown of Egypt”, care aduc în prim plan elemente regale și unicitate.
Ce este un bonus?
Bonusurile de cazino sunt o metodă populară pentru cazinouri de a-și promova serviciile și de a atrage jucători noi. Acestea sunt oferite pentru a-i motiva pe jucători să își maximizeze câștigurile și să se distreze mai mult timp în cadrul cazinoului. Bonusurile pot fi disponibile pentru toți jucătorii, indiferent de experiență sau statut de membru.
În timp ce bonusurile unui cazinou fizic se bazează mai mult pe ospitalitate, bonusurile unui cazino online sunt mai directe și pot fi aplicate ușor oricărui joc disponibil într-un cazino online. Acestea pot fi oferite ca bani bonus, rotiri gratuite sau alte avantaje, precum promoții pentru evenimente speciale sau jocuri.
Deși bonusurile de cazinou sunt apreciate de jucători, ele vin cu anumiți termeni și condiții care trebuie respectate. De exemplu, unele bonusuri se aplică doar anumitor jocuri, în timp ce altele sunt disponibile doar pentru o perioadă limitată de timp. Este important să citești termenii și condițiile cu atenție înainte de a accepta un bonus.
În anul 2023, cazinourile online se așteaptă să ofere unele dintre cele mai bune bonusuri de până acum. Bonusurile pot fi personalizate pentru a se potrivi cu preferințele și stilurile de joc ale fiecărui jucător, precum și cu nevoile lor financiare. Prin urmare, bonusurile de cazinou sunt o modalitate excelentă de a maximiza câștigurile și de a te bucura de experiența de joc a cazinoului.
De ce cazinourile oferă bonusuri?
Bonusurile au devenit o practică comună pentru majoritatea cazinourilor online din întreaga lume. Cu o concurență acerbă în această industrie, cazinourile oferă bonusuri pentru a atrage și menține membrii implicați și pentru a-și menține avantajul în fața concurenților.
Una dintre cele mai importante motive pentru care cazinourile online acordă bonusuri este pentru a menține membrii implicați în activitățile site-ului. Bonusurile sunt utilizate pentru a menține membrii actuali la curent cu ultimele jocuri și promoții și pentru a-i încuraja să continue să parieze pe site-ul respectiv.
Un alt motiv important pentru care cazinourile online oferă bonusuri este pentru a atrage noi pariori și a menține utilizatorii actuali pe site-ul lor prin creșterea câștigurilor potențiale. Bonusurile pot fi oferite ca un cadou de bun venit pentru noi membri sau ca o modalitate de a recompensa membrii fideli. Bonusurile sunt utilizate pentru a atrage jucători care preferă să joace jocuri specifice, cum ar fi sloturile sau jocurile de masă.
De exemplu, să presupunem că un cazinou online oferă un bonus de bun venit de 100% pentru primul depozit al unui jucător. Dacă un utilizator nou depune 100 de Lei, cazinoul îi va oferi încă 100 de Lei în bonus. Acest lucru îi va da jucătorului un total de 200 de Lei pentru a juca, în loc de 100. Această ofertă poate fi extrem de tentantă pentru jucătorii noi, deoarece le oferă oportunitatea de a juca mai mult și de a câștiga mai mult, fără a fi necesar să depună mai mulți bani.
De asemenea, cazinourile online oferă bonusuri și promoții pentru a menține jucătorii activi pe site-ul lor. Acestea pot include oferte de cashback, turnee de jocuri, puncte de loialitate sau promoții de weekend. Aceste bonusuri sunt menite să motiveze jucătorii să joace mai mult și să continue să se întoarcă pe site-ul cazinoului în mod regulat.
Cazinourile acordă bonusuri pentru a rămâne competitive într-o industrie în continuă evoluție. Acest lucru se datorează faptului că acestea concurează între ele pentru a atrage membri și a-și menține poziția în clasamentul industriei.
Cum funcționează?
Bonusurile sunt un element-cheie în atragerea și menținerea jucătorilor în industria jocurilor de noroc online. Cazinourile se străduiesc să ofere bonusuri competitive și atractive pentru a rămâne competitive într-un mediu în continuă schimbare. Ofertele de bonusuri sunt oferite de regulă pentru a încuraja pariorii să parieze mai mult și să revină pe site-ul cazinoului în mod regulat. Acestea pot fi oferite sub diferite forme, inclusiv bonusuri pentru noii înregistrați, membrii fideli și jucători care devin membri VIP. Termenii și condițiile sunt aplicate întotdeauna pentru a proteja cazinoul și pentru a se asigura că pariorii nu abuzează de sistem. Bonusurile pot fi limitate la anumite tipuri de jocuri, cum ar fi jocurile de tip slot sau jocurile de masă care îndeplinesc anumite condiții de pariere.
Concluzie
În lumea jocurilor de noroc, bonusurile de casino sunt instrumente puternice care pot ajuta jucătorii să-și maximizeze câștigurile și să aibă o experiență mai bună de joc. Pentru a obține cele mai bune bonusuri, este important să cauți cazinouri de încredere și să citești termenii și condițiile cu atenție pentru a fi sigur că respecți toate cerințele. Fii la curent cu promoțiile curente și utilizează instrumentele disponibile, cum ar fi buletinele informative, blogurile și aplicațiile mobile, pentru a fi la curent cu cele mai recente oferte de bonusuri. Cu atenție și înțelepciune, poți ajunge sa ai cele mai bune bonusuri din 2023 și să te bucuri de o experiență de joc mai profitabilă și mai distractivă.
„Mulțumim tuturor celor care au participat pentru interes, precum și doamnei primar Georgeta Poșa pentru deschiderea de a găzdui un eveniment care aduce în atenția comunității un subiect de maxim interes pentrujudetul Sibiu.” au declarat reprezentanții CJ Sibiu.
Peste 3.000 de elevi din școlile sibiene au descoperit Drumul Apei, traseul turistic gratuit oferit de Apă Canal Sibiu, au vizitat Uzina de Apă și Stația de Epurare sau au participat la lecțiile interactive, susținute de specialiștii companiei de apă.
Acțiunile au avut loc în cadrul Școlii Altfel și a Săptămânii Verzi și au avut drept scop educarea tinerei generații într-un mod prietenos și adecvat. Ele s-au desfășurat în perioada februarie – aprilie 2023, bucurându-se de prezența copiilor de toate vârstele, începând cu preșcolarii și terminând cu elevii de liceu.
Cei peste 3.000 de copii au descoperit poveștile apei, au aflat mai multe lucruri despre igienă, protecția mediului, modalitățile de tratare a apei potabile sau de epurare a acesteia, vizitând stația de epurare Mohu sau Uzina de Apă Dumbrava.
Specialiștii companiei de apă le-au arătat pas cu pas elevilor, traseul apei uzate de la robinete pâna la redarea acesteia din nou în natură, în râul Cibin, explicându-le și importanța utilizării canalizărilor în mod corect.
Lecțiile interactive au avut ca finalitate premierea celor mai atenți elevi, cu obiecte personalizate cu mascota Apă Canal Sibiu.
Atât preșcolarii, cât și elevii mai mari au fost încântați de experiențele trăite.
“Atât eu, cât și elevii clasei a VIII-a B de la Școala Gimnazială nr. 18 Sibiu vă mulțumim pentru sprijinul acordat în derularea celor 2 activități: Drumul apei, vizita la Uzina de apă. Au fost 2 activități interesante și apreciate de elevi. Vă urăm numai bine și multe realizări!”, Mirela Kratochwill
“Vă mulțumim pentru oportunitatea de a parcurge traseul turistic ghidat <<Drumul apei>>. Felicitări d-nei Luminița Drăgoiu pentru profesionalismul de care a dat dovadă”, Elevii clasei a IV-a A, Școala Gimnazială Nr.13
Feedback-ul primit încurajează compania de apă Sibiu să continue eforturile sale, asigurând și în viitor noi sesiuni educative.
Cea de-a 66-a ediție a expoziției internaționale anuale World Press Photo va putea fi vizitată în perioada 5 – 31 mai în Sibiu, în Piața Mare. Adusă în România de 12 ani consecutivi de către Fundația Eidos, expoziția va fi expusă publicului larg în centrele a nouă orașe din țară, itinerariul începând cu București, Timișoara, Sibiu, Constanța și Oradea.
Cristian Movilă, fondatorul fundației Eidos și reprezentantul World Press Photo în România a declarat că „trăim într-o era în care fake news-ul devin din ce în ce mai greu de izolat, iar fotojurnalismul de calitate și etic este calea prin care putem obține informații autentice și nealterate. Ca fotojurnalist am fost în mijlocul unor evenimente extrem de dure, însă chiar dacă realitatea din teren era prea violentă, prea explicită sau pur și simplu prea greu de digerat, am realizat cât de important este ca noi, fotojurnaliștii, să redăm totul cât mai raw, astfel încât să reușim să transpunem oamenii chiar în acel loc și în acel moment. Doar așa putem înțelege cu adevărat probleme cu care această lume se confruntă.”
Cele 120 de fotografii surprind evenimente importante din întreaga lume: de la războiul de agresiune din Ucraina și impactul lui asupra oamenilor, până la efectele crizei climatice și protestele civile din jurul lumii. Fotografiile vor fi însoțite și de un audio-tur gratuit, realizat în parteneriat cu aplicația Smartify, prin care vizitatorii vor putea asculta, pe propriile device-uri, povestea fiecărei fotografii câștigătoare.
Timp de câteva luni de zile, 24 de ore din 24, fotografiile vor fi expuse simultan în perioada 5 mai – 31 mai în București, Timișoara și Sibiu, apoi în perioada 3 iunie – 3 iulie în Constanța și Oradea, ca mai apoi să fie prezentate publicului în alte orașe importante din România. Întreg itinerariul și detaliile fiecărui eveniment vor fi publicate pe pagina de Facebook a expoziției – World Press Photo Exhibition Romania.
Competiția World Press Photo recunoaște fotojurnalismul de calitate și premiază imagini și povești din întreaga lume. Cei patru câștigători globali au fost selectați din 24 de câștigători regionali, aleși din peste 60.000 de lucrări înscrise:
● Premiul Fotografia anului: Bombardament aerian asupra spitalului de maternitate din Mariupol, realizată de Evgeniy Maloletka, Ucraina, Associated Press
● Premiul Reportajul anului: Prețul Păcii în Afganistan, realizat de Mads Nissen, Denmark, Politiken/Panos Pictures
● Premiul Proiect pe termen lung: Ape zbuciumate, realizat de Anush Babajanyan, Armenia, VII Photo/National Geographic Society
● Premiul Format Liber: Aici, ușile nu mă cunosc, proiect realizat de Mohamed Mahdy, Egypt
Expoziția World Press Photo este adusă în România de Fundația Eidos, organizată cu sprijinul Primăriei Municipiului Sibiu și finanțată de Ministerul Culturii.
Partener principal: Raiffeisen Bank
Despre Fundația Eidos
Fundația Eidos este o organizație non-profit cu sediul în București, România, având ca misiune susținerea și dezvoltarea durabilă a practicilor culturale inovatoare la nivel global și multidisciplinar. Eidos operează la intersecția dintre creativitate, tehnologie, filosofie și antreprenoriat, organizând evenimente, programe educaționale, cercetare experimentală și suport pentru producția proiectelor artistice. Printre evenimentele organizate de Eidos se numără festivalul multidisciplinar UNFINISHED, inițiativa UNFINISHED Democracy, expoziția itinerantă World Press Photo și EIDOS Talks.
Cea de-a 66-a ediție a expoziției internaționale anuale World Press Photo va putea fi vizitată în perioada 5 – 31 mai în Sibiu, în Piața Mare. Adusă în România de 12 ani consecutivi de către Fundația Eidos, expoziția va fi expusă publicului larg în centrele a nouă orașe din țară, itinerariul începând cu București, Timișoara, Sibiu, Constanța și Oradea.
Cristian Movilă, fondatorul fundației Eidos și reprezentantul World Press Photo în România a declarat că „trăim într-o era în care fake news-ul devin din ce în ce mai greu de izolat, iar fotojurnalismul de calitate și etic este calea prin care putem obține informații autentice și nealterate. Ca fotojurnalist am fost în mijlocul unor evenimente extrem de dure, însă chiar dacă realitatea din teren era prea violentă, prea explicită sau pur și simplu prea greu de digerat, am realizat cât de important este ca noi, fotojurnaliștii, să redăm totul cât mai raw, astfel încât să reușim să transpunem oamenii chiar în acel loc și în acel moment. Doar așa putem înțelege cu adevărat probleme cu care această lume se confruntă.”
Cele 120 de fotografii surprind evenimente importante din întreaga lume: de la războiul de agresiune din Ucraina și impactul lui asupra oamenilor, până la efectele crizei climatice și protestele civile din jurul lumii. Fotografiile vor fi însoțite și de un audio-tur gratuit, realizat în parteneriat cu aplicația Smartify, prin care vizitatorii vor putea asculta, pe propriile device-uri, povestea fiecărei fotografii câștigătoare.
Timp de câteva luni de zile, 24 de ore din 24, fotografiile vor fi expuse simultan în perioada 5 mai – 31 mai în București, Timișoara și Sibiu, apoi în perioada 3 iunie – 3 iulie în Constanța și Oradea, ca mai apoi să fie prezentate publicului în alte orașe importante din România. Întreg itinerariul și detaliile fiecărui eveniment vor fi publicate pe pagina de Facebook a expoziției – World Press Photo Exhibition Romania.
Competiția World Press Photo recunoaște fotojurnalismul de calitate și premiază imagini și povești din întreaga lume. Cei patru câștigători globali au fost selectați din 24 de câștigători regionali, aleși din peste 60.000 de lucrări înscrise:
● Premiul Fotografia anului: Bombardament aerian asupra spitalului de maternitate din Mariupol, realizată de Evgeniy Maloletka, Ucraina, Associated Press
● Premiul Reportajul anului: Prețul Păcii în Afganistan, realizat de Mads Nissen, Denmark, Politiken/Panos Pictures
● Premiul Proiect pe termen lung: Ape zbuciumate, realizat de Anush Babajanyan, Armenia, VII Photo/National Geographic Society
● Premiul Format Liber: Aici, ușile nu mă cunosc, proiect realizat de Mohamed Mahdy, Egypt
Expoziția World Press Photo este adusă în România de Fundația Eidos, organizată cu sprijinul Primăriei Municipiului Sibiu și finanțată de Ministerul Culturii.
Partener principal: Raiffeisen Bank
Despre Fundația Eidos
Fundația Eidos este o organizație non-profit cu sediul în București, România, având ca misiune susținerea și dezvoltarea durabilă a practicilor culturale inovatoare la nivel global și multidisciplinar. Eidos operează la intersecția dintre creativitate, tehnologie, filosofie și antreprenoriat, organizând evenimente, programe educaționale, cercetare experimentală și suport pentru producția proiectelor artistice. Printre evenimentele organizate de Eidos se numără festivalul multidisciplinar UNFINISHED, inițiativa UNFINISHED Democracy, expoziția itinerantă World Press Photo și EIDOS Talks.
Doamna Nicoleta-Mioara Cîrciumaru a fost numită în funcția de vicepreședinte al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu rang de subsecretar de stat, prin decizia prim-ministrului României publicată în Monitorul Oficial în data de 02.05.2023.
Cu o experiență de peste 20 de ani în Administrația Fiscală, ultimii chiar la conducerea Administrației Sector 6 a Finanțelor Publice și apoi a Direcției Generale Regionale a Finațelor Publice a municipiului București, doamna Cîrciumaru preia, odată cu funcția de vicepreședinte ANAF, și coordonarea activității de colectare a veniturilor bugetare.
Într-un interviu realizat în cadrul campaniei antifumat , inițiată de Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu, intitulată „Luna mai, luna de conștientizare a efectelor fumatului asupra sănătății plămânilor”, Dr Lavinia Danciu, vorbește despre efectele fumatului asupra sănătății: “Cu cât vârsta la care ne apucăm de fumat este mai scăzută, cu atât dependența se va instala mai repede”.
„Luna mai, luna de conștientizare a efectelor fumatului asupra sănătății plămânilor”, campanie derulată de Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu, își propune să vină în sprijinul populației cu mesaje de conștientizare a efectelor pe care consumul de tutun le are pentru sănătate. În acest sens, medicii pneumologi din cadrul unității sanitare specializate în tratarea bolilor pulmonare răspund la diverse întrebări pe tema fumatului și a consecințelor dezastruoase pe termen lung pe care le produce asupra sănătății.
Astfel, dr. Lavinia Danciu, medic pneumolog și Director Medical al Spitalului de Pneumoftiziologie Sibiu oferă explicații cu privire la soluții eficiente în vederea tratării dependenței de nicotină. Totodată, punctează care sunt principalele beneficii ale renunțării la fumat, pentru a ne bucura de o calitate a vieții mai bună.
Care sunt principalele efecte negative ale fumatului la nivelul sănătății plămânilor?
Efectele negative ale fumatului asupra sănătății sunt diverse. Ele încep de la nivelul gurii, continuă la nivelul faringelui, laringelui, traheei, bronhiilor. Determină o inflamație și o iritație continuă a acestora, în timp ducând la microleziuni ale căilor respiratorii și ale alveolelor. Prin aceste microleziuni normal că pot pătrunde mult mai ușor microbii și determina mult mai ușor îmbolnăviri la nivelul plămânilor. De asemenea, datorită acestor leziuni se produc inflamații permanente, se produce îngustarea căilor respiratorii, cu scăderea capacității de respirație a plămânilor, iar după ani de iritație poate apărea și cancerul pulmonar.
După cât timp se instalează dependența de nicotină?
Aceasta este variabilă. Depinde de genetica fiecăruia dintre noi, depinde de vârsta la care ne apucăm de fumat. Cu cât vârsta este mai mică, cu atât dependența se va instala mai repede și depinde de cantitatea de țigări fumată. Un fumător care fumează mult va avea o dependență din ce în ce mai crescută. Fumând mai mult, absența nicotinei se manifestă mai repede și necesitatea de a aprinde o țigară este direct proporțională cu asta.
Ce alte organe sunt afectate direct de consumul de tutun?
Tot. Tot organismul este afectat de consumul de tutun, începând cu faptul că principalul component, nicotina, produce o îngustare, o constricție a vaselor de sânge, care merge de la vasele mari până la vasele mici, capilare. Asta înseamnă că tot corpul, fiind vascularizat, va fi afectatîn tim de consumul de tutun, începând cu pielea, care se ridează și este mai puțin rezistentă, cu inima, care este afectată și se produce cardiopatia ischemică, spasmul coronarian, până la infarct, creierul, care este mai puțin oxigenat și randamentul nostru intelectual scade, stomacul nostru, care, de asemenea, când ajung componente din fumul de țigară produc spasme vasculare. Deci absolut tot organisul nostru este afectat atunci când fumăm.
Se poate spune că fumatul este o boală?
Considerând dependențele ca o boală, da, fumatul este o boală. Orice dependență, orice ne face să ne dorim ceva cu orice preț, să fumăm, să consumăm droguri, să mâncăm necontrolat, să bem necontrolat, până la urmă se poate încadra în categoria patologie, deci boală.
La ora actuală, pe piață sunt disponibile o serie de soluții farmaceutice antifumat, de la medicamente la plasturi, spray-uri, gume. Cum reușesc acestea să ne sprijine în efortul de renunțare la fumat?
Da, sunt eficiente, deoarece nicotina este la fel ca un drog. Creează dependență. Și în momentul în care încercăm să substituim această dependență cu produse care conțin și eliberează o cantitate mai scăzută de nicotină, dorința noastră de a fuma este mai estompată. Dacă la asta se adaugă și suportul psihologic, într-adevăr sunt premise să reușim în dorința noastră de a ne lăsa de fumat.
Care sunt cele mai recomandate produse antifumat, în funcție de vârstă?
Există în general produse antifumat recomandate în funcție de vârstă. Este bine să apelăm la un ajutor specializat atunci când dorim să ne lăsăm de fumat. Sigur că putem face asta și singuri, dar întotdeauna este bine să stăm de vorbă cu cineva care să ne explice, să ne răspundă la întrebări. Produsele gen medicamente, nu sunt indicate celor sub 18 ani și nici celor peste 65 de ani. Plasturii, guma de mestecat, spray-ul pot fi folosite în general la orice vârstă, cu precauțiunile de rigoare. Cei care sunt alergici, vor avea grijă la plasturi – să nu le cauzeze iritații. Deci în funcție de diverse criterii, care nu țin neapărat de vârstă, se pot alege cele mai potrivite metode.
Cum se poate renunța la țigări, pentru ca stările neplăcute, provocate de dependență să fie cât mai ușor și rapid depășite?
Încercând să ne motivăm cât mai bine, încercând să cerem ajutor. Este foarte important să învățăm să cerem ajutor, să ne sprijine prietenii, familia, colegii de servici și în final, un ajutor specializat, din partea unui psiholog, a unui specialist antifumat.
Care sunt beneficiile renunțării la fumat, din punctul de vedere al sănătății?
Beneficiie renunțării la fumat sunt majore. În momentul în care veți discuta cu un fost fumător, el vă va putea spune și îl puteți crede ce a însemnat pentru el renunțarea la fumat. În primul rând, creierul se limpezește – cred că toți fumătorii știu că în momentul în care fumează mult și exagerează a doua zi au capul puțin mai tulbure, ca și după consumul exagerat de alcool sau după orice altă substanță care dă dependență. Deci acesta este un prim beneficiu. După aceea, începem să reușim să respirăm mai bine, simțim că intră mai mult aer în plămânii noștri, nu mai obosim așa când facem efort, putem să facem mai mult din ceea ce ne-am dori, o activitate fizică mai intensă și, hai să fim sinceri, economisim niște bani.
Prin prisma experienței de zeci de ani de lucru cu fumătorii, ce părere aveți, se poate depăși dependența de fumat?
Da, dependența de fumat se poate depăși. E adevărat că trebuie să existe o motivație, o motivație puternică. De cele mai multe ori reușim să ne găsim motivația în propria persoană, să ne gândim la sănătatea noastră, la plămânii noștri, la ceea ce mai avem noi de făcut. Am auzit de multe ori: vai, ce mult îmi place să fumez, cum să renunț? Trebuie să ne placă și altceva mai mult pe lume. Deci nu cred că omul, care este o făptură rațională trebuie să se lase înrobit de orice fel de viciu, iar fumatul este și el un viciu și o dependență. Cunosc foarte mulți foști fumători care au reușit să se lase de fumat. O parte pentru că într-adevăr au vrut să trăiască sănătoși, au vrut să se bucure de existență, să poată să facă sport, mișcare în aer liber, să nu gâfâie, să nu tușească. Pentru alții, dependența de fumat a fost învinsă din dragostea pentru familie, pentru ceilalți, pentru copii, au reușit să facă asta gândindu-se că au copii, că vor să îi văd mari, că vor să îi crească. De asemenea, foarte importantă este consilierea psihologică, ajutorul specializat și fiecare trebuie să își găsească puncte de sprijin, unde poate, cum poate. Dacă ne este mai ușor să mergem la preot, mergem și ne ajută preotul, dacă ne este mai ușor să mergem la psiholog mergem și ne ajută psihologul, important este să nu ne fie greu să cerem ajutorul. Cu ajutor, cred că orice poate fi depășit.
Sibiul devine mai prietenos cu animalele de companie. Primăria Sibiu deschide astăzi, 3 mai primele trei locuri de joacă pentru căței, un al patrulea astfel de spațiu fiind în amenajare în cartierul Terezian, pe strada Lungă, în cadrul proiectului de modernizare a acestei zone de blocuri.
Cele trei locuri de joacă pentru patrupede sunt situate pe strada Maramureșului, pe Aleea Șelimbăr și pe strada Oașa, având suprafețe cuprinse între 250 și 300 mp fiecare. În perimetrul acestora a fost însămânțată iarbă care acoperă acum întreaga suprafață, creând un cadru natural plăcut.
Fiecare spațiu este dotat cu echipamente specifice:
• echipamente de agilitate: cerc pentru sărituri, tunel, obstacol dublu pentru săritură în înălțime, obstacol tip pasarelă, obstacol tip cățărătoare simplă, obstacol pentru săritura în lungime
• bănci, pentru proprietarii patrupedelor
• o cișmea cu apă potabilă
• coșuri de gunoi și dispenser de pungi igienice, pentru ca proprietarii să poată aduna dejecțiile; precizăm că în aceste spații, la fel ca pe stradă, proprietarii animalelor au obligația de a curăța mizeria lăsată de animalele de companie.
Accesul în locurile de joacă este permis cățeilor de orice talie, excepție făcând animalele mai mici de 4 luni. Câinii periculoși și agresivi, indiferent de talie sau rasă, pot intra în parcuri doar dacă au botniță.
Filiala Județeană USR SIBIU a transmis către mass-media următorul comunicat de presă:
USR SIBIU, prin intermediul consilierilor locali a reușit să convingă mai multe primării din județ să se alăture programului privind casarea autovehiculelor uzate. Prin această inițiativă, peste 250 de familii din comunitățile respective vor putea beneficia de stimulentul de casare de 3.000 lei din cadrul programului RABLA LOCAL.
Oamenii au dreptul la o viață mai bună într-un mediu mai puțin poluat. Una din cauzele poluarii aerului o reprezintă traficul auto intens și gazele de eșapament ale autovehiculelor, în special ale celor cu vechime mai mare de cincisprezece ani. Proiectul acesta are menirea protecției mai mari a mediului înconjurător precum și creșterea calității vieții cetățenilor din județul Sibiu.
Prin predarea autovehiculelor uzate spre casare, cu toții contribuim activ la protejarea mediului înconjurător și la înfrumusețarea domeniului public, adesea ocupat de rable pe care nimeni nu le mai folosește. Programul reprezintă totodată un stimul fiscal pentru cei care doresc să renunțe la mașinile vechi din proprietate.
Stimulentul pentru casare este format dintr-o sumă nerambursabilă de 2.400 lei din Fondul pentru Mediu și o sumă de 600 lei susținută din surse proprii de către primării. Asta înseamnă că se poate beneficia de o sumă totală de 3.000 lei pentru fiecare autovehicul uzat casat.
”Politica este despre a face lucruri concrete, despre a face bine comunității. Banii vin prin Fondul de Mediu, dar dacă primăria nu se înscrie în Program, cetățenii din zona respectivă nu vor beneficia de stimulent. Felicit colegii din județ care au depus acest proiect în Consiliile Locale și mă bucur că au găsit deschiderea de a fi susținut de ceilalți consilieri, în condițiile în care USR este peste tot în minoritate. Am avut succes la Turnu Roșu, Șura Mare, Cristian și Tălmaciu. Din păcate, deși colegii l-au depus și la Cisnădie și Alma, proiectul a fost respins. Însă sper ca pe viitor, fiecare edil să înțeleagă de ce e important să avem astăzi grijă de mediu, dacă vrem să existe și mâine și un viitor mai bun pentru copiii noștri.
Prin perseverență și implicare, USR își propune să continue să promoveze astfel de proiecte în beneficiul comunităților locale.”, a declarat Andreea Anghel, vicepresedintă USR Sibiu și consilieră locală în Turnu Roșu.
Întâlnirea corului național al Bisericii Evanghelice C.A. din România se va desfășura în acest an, în orașul Agnita.
Cu această ocazie, se va organiza un concert de muzică corală, sâmbătă, 6 mai, începând cu ora 15:30, în cadrul Bisericii Evanghelice din Agnita. Toți cei care doresc să se bucure de această muzică deosebită sunt bineveniți.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul sunt strict necesare în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul sunt necesare în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.