2.9 C
Sibiu
duminică, 21 decembrie, 2025
Acasă Blog Pagina 774

Clădirile TBC și DSP Sibiu, iluminate în roșu, pentru a marca Ziua Mondială de Luptă împotriva Tuberculozei

0

Clădirea Dispensarului TBC și clădirea Direcției de Sănătate Publică Sibiu vor fi iluminate în roșu, pentru a marca Ziua Mondială de Luptă împotriva Tuberculozei.

Ziua Mondială de Luptă împotriva Tuberculozei va fi marcată de Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu printr-o serie de acțiuni menite să atragă atenția asupra acestei probleme de sănătate publică. Printre acestea, se numără și iluminarea în roșu a clădirii Dispensarului TBC, situată la intersecția străzii Morilor cu Șoseaua Alba Iulia, joi, 24 martie, între orele 19:00-20.00, cu sprijinul tehnic al Teatrului de Balet Sibiu, care ne-a pus la dispoziție sistemul de iluminare.

Direcția de Sănătate Publică Sibiu, în calitate de partener al „StopTB România” se alătură campaniei de informare din acest an și va participa, alături de alte instituții reprezentative din țară la acțiunea de iluminare în roșu a clădirii DSP, joi 24 martie, între orele 19.00 – 24.00  (roșu fiind culoarea luptei împotriva Tuberculozei).

cladirea DSP au iluminat-o deja de azi noapte de test

„Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu se alătură, împreună cu Direcția de Sănătate Publică, campaniei inițiată de organizațiile membre ale Parteneriatului STOP TB România, pacienților care ni se adresează pentru orice tip de servicii medicale fiindu-le în permanență distribuite pliante cu informații pe tema tuberculozei. În plus, în seara zilei de 24 martie,   Dispensarul TBC va fi iluminat în roșu, timp de o oră, roșu fiind culoarea simbol a solidarității și implicării în lupta împotriva tuberculozei”, a declarat Alina Graur, Manager Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu.  

Potrivit Raportului Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC) “Supravegherea și monitorizarea tuberculozei în Europa 2021”, România ocupă în continuare primul loc în Uniunea Europeană ca număr de cazuri noi şi recidive raportate anual.

 În anul 2021 în țara noastră au fost înregistrate 7618 cazuri,  în creștere față de anul 2020 cu aproape 400 de cazuri.  Și în Sibiu se menține această tendință de creștere, în anul 2021 fiind înregistrate 73 de cazuri de tuberculoză.

Este timpul să renunțăm la idea că tuberculoza este departe de noi sau nu ne privește. Din păcate, TB este o boală care nu ține cont vârstă, nivel de educație sau de venitul cuiva. Mulți dintre noi credem că tuberculoza nu mai există și că nu avem motive să ne temem de ea. În realitate, tuberculoza este o boală care ne amenință pe toți. Din cauza pandemiei, care a determinat o adresabilitate mai scăzută a populației și o îngreunare a accesului populației la serviciile medicale, din cauza restricțiilor de deplasare, cu siguranță au rămas cazuri de tuberculoză nediagnosticate. Prin urmare, apelul nostru către populație este ca atunci când constată că au simptome respiratorii – o tuse cu o durată mai mare de 3 săptămâni, pierdere în greutate, transpirații nocturne, cumulate cu lipsa poftei de mâncare și o stare de slăbiciune sau oboseală să ia în calcul și faptul că ar putea să aibă tuberculoză, declară Dr. Lavinia Danciu, director medical Spitalul de Pneumoftiziologie Sibiu, coordonatorul Programului de Prevenire, Spraveghere și Control al Tuberculozei pentru județul Sibiu.

Persoanele bolnave de COVID-19 și TB prezintă simptome similare, cum ar fi tuse, febră și dificultăți in respiraţie. Ambele boli atacă în primul rând plămânii și, deși ambii agenți biologici se transmit în principal prin contact strâns, perioada de incubație de la expunere până la boala în TB este mai lungă, adesea cu debut lent. De altfel, tratamentul tuberculozei este de lungă durată, fiind necesar să fie urmat timp de cel puțin 6 luni. Tuberculoza se manifestă în primul rând prin următoarele simptome: tuse supărătoare, cu durata mai mare de 3 săptămâni, fără o altă cauză evidentă; lipsa poftei de mâncare; stare de oboseală permanentă; slăbire accentuate fără motiv; transpirații, mai ales noaptea; uneori, poate apărea expectorația cu sânge.

***

Ultimul raport ECDC Supravegherea și monitorizarea tuberculozei în Europa 2021publicat în 2021, cu date din 2019 arată că:

 · Din 49.752 de cazuri de tuberculoză raportate în Regiunea Economică Europeană (Uniunea Europeană, Islanda, Liechtenstein şi Norvegia), aproape un sfert (23.4%) sunt din România. Împreună cu alte trei ţări, Franţa, Polonia şi Marea Britanie, cumulăm peste jumătate din cazurile de tuberculoză raportate în regiune.

· România e pe locul 4 ca număr absolut de cazuri în Regiunea OMS Europa (https://www.euro.who.int/en/countries): Federaţia Rusă (73 000), Ucraina (34 000), Uzbekistan (22 000), România (13 000), Turcia (13 000) şi Kazakhstan (13 000).

 · Ca număr de cazuri noi şi recidive la 100.000 de locuitori, suntem pe locul 6 în Regiunea OMS Europa, înconjuraţi doar de ţări din spaţiul ex-sovietic: Kyrgyzstan (95.7), Moldova (69.5), Kazakhstan (67.4), Tajikistan (61.7), Ucraina (57.7), România (57.1), Georgia (54.3) şi Federaţia Rusă (50.3).

· Am raportat cel mai mare număr de cazuri în regiune la copii, respectiv 14.1 cazuri între 0 şi 4 ani la 100.000 de locuitori şi 12.2 cazuri între 5 şi 14 ani la 100.000 de locuitori. Împreună cu Lituania, cumulăm 75.0% din totalul de cazuri de XDR-TB (tuberculoza rezistentă la aproape toate medicamentele);

DSP Sibiu – Biroul de Presă și Relații Publice

COMUNICAT DE PRESĂ

24 Martie – Ziua Mondială de Luptă împotriva Tuberculozei

Data de 24 martie marchează în întreaga lume „Ziua Mondială de Luptă împotriva Tuberculozei”, aniversare ce face parte din calendarul manifestărilor OMS, menite să atragă atenția asupra principalelor probleme de sănătate publică ale lumii de azi.

Conform Raportului Global pentru Tuberculoză (TB) al OMS, în perioada 2000 -2018 au fost salvate circa 54 de milioane de vieți, prin diagnosticul și tratamentul tuberculozei. În aceași perioadă, circa 10 milioane de persoane s-au îmbolnăvit de tuberculoză, iar 1,6 milioane au decedat prin această boală.

În ultimii ani, România a fost, din păcate, pe primele 3 locuri în UE în ceea ce privește numărul de cazuri (noi și recidive) și în primele 6 țări din regiunea OMS  Europa. În 2018, au fost luate în evidență 14000 de cazuri noi și s-au înregistrat 927 de decese, majoritatea la bărbați.

În județul Sibiu, în 2021 au fost înregistrate 73 de cazuri: 55 cu TB Pulmonară (din care 6 cazuri copii 0-14 ani), 7 cazuri TB cu  alte localizări – osoasă, renală și 18 recidive. Au fost 6 decese, iar la 31 decembrie 2021 mai erau în evidență 67 de bolnavi (cazuri noi , recidive și retratamente).

Criza sanitară majoră generată de COVID-19, urmată fără pauză de criza geopolitică produsă de războiul din Ucraina, au afectat și vor afecta în continuare desfășurarea normală a programelor de supraveghere și control al bolilor transmisibile, cum este TB.

De aceea, acum mai mult ca oricând, este nevoie de efortul și participarea întregii comunități la acțiunile de informare, educare și prevenire a îmbolnăvirilor prin această redutabilă maladie.

Direcția de Sănătate Publică Sibiu, în calitate de partener al „StopTB România” se alătură campaniei de informare din acest an și va participa, alături de alte instituții reprezentative din țară la acțiunea de iluminare în roșu a clădirii DSP, joi 24 martie, între orele 19.00 – 24.00  (roșu fiind culoarea luptei împotriva Tuberculozei).

Acest demers a fost posibil cu sprijinul tehnic al Teatrului Național „Radu Stanca”, care ne-a pus la dispoziție sistemul de iluminare și căruia îi mulțumin pentru susținere și implicare.

Copii ucraineni îngrijiţi în spitalele din Mediaş şi Sibiu

0
spitalul clinic de pediatrie panoramic site  e

Cinci copii ucraineni au fost internaţi în ultimele zile, în două spitale de stat din judeţ, trei au fost trataţi de medicii de la Spitalul Clinic de Pediatrie din municipiul Sibiu, iar alţi doi sunt îngrijiţi la Spitalul Municipal din Mediaş, unde există câţiva doctori care cunosc limba rusă, au precizat miercuri, directorii celor două instituţii sanitare, pentru AGERPRES.

Doi copii sunt internaţi în Spitalul Municipal din Mediaş. Ei fac parte din grupul de 28 de copii orfani din Kiev, care sunt cazaţi în satul Prod, la o fundaţie.

„Sunt doi copii, de şase ani, un băiat şi o fată, băiatul are angină acută, asta însemnând amigdalită şi fetiţa are o bronhopneumonie. (…) Doamna doctor care se ocupă de copii este vorbitoare de limba rusă. Avem şapte medici în spital vorbitori de limbă rusă”, a precizat, pentru AGERPRES, directorul Spitalului Municipal din Mediaş, Constantin Gheorghe Nicorici.

Alţi trei copii au fost internaţi în Spitalul Clinic de Pediatrie în zilele de 17, 18 şi 20 martie, unul cu diabet, altul cu COVID-19 şi celălalt cu infecţie respiratorie. La Urgenţa Spitalului Clinic de Pediatrie din Sibiu, medicii au consultat până în prezent 12 copii ucraineni.

Sursa info: AGERPRES

Farmacist dimineaţa, voluntar pentru refugiaţi după-masa

0

Mircea Luminea este un tânăr farmacist din Sibiu, care, în fiecare zi, după orele de serviciu, coordonează voluntarii din centrul Zacaria, un fel de ”supermarket” gratuit pentru refugiaţi.

Iniţial, Mircea a ajuns aici ca oricare alt sibian, din dorinţa de a dona ceva pentru refugiaţi. Fratele lui i-a povestit despre acest loc, unde sibienii fac donaţii pentru ucraineni.

„Eu sunt de meserie farmacist, cumva şi acolo trebuie să ajuţi oamenii şi am avut oportunitatea să ajut, pentru că este ceva ce îmi place să fac, să ajut oamenii. Mi-a zis fratele meu (despre Zacaria – n.r.), dacă nu vreau să merg şi eu, să ajut. Şi aşa am ajuns aici”, a declarat pentru AGERPRES Mircea Luminea.

De două săptămâni, zi de zi, Mircea este martorul unei mobilizări fără precedent într-un loc care înainte era un simplu depozit.

„De la o zi la alta sunt tot mai mulţi ucraineni şi tot mai multe donaţii din partea unor firme mai mari, dar şi din partea oamenilor de rând, care s-au mobilizat foarte mult şi vin şi ne întreabă ce mai avem nevoie şi merg şi cumpără. Este ceva la care nu mă aşteptam, sincer, să văd aşa mobilizare. (…) Acestea sunt chestii faine, că ţi se întâmplă lucruri la care nu te aştepţi sau nu ţi le-ai imaginat vreodată. Sunt lucruri frumoase şi e ca o provocare pentru mine să mă ocup de tot ce se întâmplă aici”, ne spune Mircea.

Cel mai mult l-a impresionat povestea lui Anton, ucraineanul fugit din Harkov, care a devenit şi el voluntar.

„Poveştile unora dintre ucrainenii care vin aici m-au impresionat (…). Spre exemplu, un bărbat din Harkov, Anton, mi-a spus că avea acolo o afacere foarte mare de printuri şi mi-a arătat şi videoclipuri cu ceea ce avea acolo şi inclusiv cu bombardamentele care au fost în zonă şi cum arăta oraşul în urma la ceea ce s-a întâmplat. Mi-a povestit cum şi-a luat familia, ce avea pe el şi au plecat şi a lăsat toată investiţia lui, toată munca lui de o viaţă. Mi s-a părut impresionant”, povesteşte Mircea.

Însă cel mai mult este impresionat de mobilizarea extraordinară a tuturor oamenilor care vin să ajute în fiecare zi.

„Nu mă aşteptam din partea oamenilor de aici, din partea poporului român, nu mă aşteptam să văd o aşa solidaritate şi o aşa mare dorinţă de a ajuta. Sincer, eu aveam impresia că suntem un popor mai delăsător, mai impasibil la nevoile altuia, cumva să zicem că ne pasă doar de noi şi atât şi îmi dau seama că nu e chiar aşa. Este o surpriză plăcută, toată lumea vrea să ajute. Toată lumea pare că se cunoaşte cu toată lumea aici. E ceva la care nu mă aşteptam, dar mă bucur să văd asta. Noi putem găsi o parte bună din asta şi anume mobilizarea aceasta şi ne dăm seama că altele sunt lucrurile importante în viaţă”, a spus el.

Mircea are o dizabilitate locomotorie, dar asta nu îl împiedică să ajute, să se implice, să fie alături de ucrainenii în suferinţă.

„Eu niciodată nu am considerat că am ceva, nu mă împiedică la absolut nimic, adică este doar o chestie estetică, se observă vizibil şi atât. Am făcut Facultatea de Farmacie, acum sunt şi la rezidenţiat, am fost un an cu Erasmus în Franţa, am călătorit destul de mult. Am o viaţă mai mult decât normală şi niciodată nu am considerat că sunt altfel decât restul oamenilor”, mărturiseşte acesta.

Mircea Luminea este doar unul dintre voluntarii care ajută ucrainenii din Sibiu. Asociaţia „Sus Inima”, din care fac parte Mircea Luminea, Carmen Chindriş, preotul Constantin Necula şi mulţi alţii, s-a implicat în organizarea şi susţinerea acestui loc, numit depozitul Zacaria, un fel de „supermarket” gratuit pentru refugiaţi.

„Tot ce se petrece în Sibiu în jurul ajutorării oamenilor e o minune şi un examen de frăţietate. Hala de la Zacaria arată nu doar capacitatea de a dărui, ci şi valorizarea darului de către oamenii care au nevoie de el. Carmen Chindriş sau Lu Knobloch de la ‘Sus Inima’, Raluca Morar şi echipa de la Crucea Roşie, oamenii, miile de oameni, cu propriile lor probleme şi bucurii, sunt pilonii unui pod de omenie. La Hală s-a încercat numai normalizarea binelui făcut. Prezenţa lui Mircea ori a voluntarilor arată că se poate, că e nevoie de omenie şi organizare a acesteia ca să putem trăi corect bucuria de a rămâne oameni. Ce să zic, sunt bucuros sufleteşte că în ciuda unui război cumplit ca toate războaiele lumii ne regăsim unii pe alţii în a trăi Binele!”, a declarat pentru AGERPRES preotul Constantin Necula, cel care este membru şi la Asociaţia „Sus Inima”, şi la Crucea Roşie Sibiu.

Sursa info: AGERPRES

Consultări publice privind proiectul de reamenajare a Parcului Sub Arini din Sibiu

0

Firma contractată de Primăria Sibiu pentru realizarea proiectului de reamenajare a parcului Sub Arini– Tehno Consulting Solutions SRL din București – a alcătuit un prim draftal documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI). Primăria Sibiu s-a consultat pe tema acesteia cu Consiliul Local și cu actori locali interesați în cadrul a două întâlniri care au avut loc marți, 22 martie.

Proiectul nu presupune intervenții asupra vegetației existenteci, dimpotrivă, capitalul natural existent va fi îmbogățit cu specii noi. Vom reamenaja obiectivele existente deja în parc – alei, piste pentru biciclete, foișorul, fântâna, locul de joacă –dar, în același timp, sunt prevăzute amenajări noi, pentru a diversifica funcțiunile parcului, astfel încât acesta să devină mai atractiv.” (Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu)

În cadrul consultărilor, proiectantul a făcut o prezentare a propunerilor incluse în documentația elaborată, în concordanță cu direcțiile trasate de Primăria Sibiu prin caietul de sarcini. Menționăm câteva dintre principalele elemente propuse în această etapă:

Protejăm vegetația existentă și o diversificăm: Proiectul prevede plantarea de specii care au existat cândva în parc, precum și crearea de noi zone verzi. Din suprafața totală a parcului de peste 21 hectare, 90% este în prezent și va rămâne zonă verde, intervențiile pentru obiectivele noi fiind neinvazive, așa cum de altfel o cere și legislația în domeniu. În plus, se vor instala sisteme automate de irigații în unele zone, pentru o mai bună întreținere. 

Resistematizarea circulațiilor din parc: Aleile existente și pistele pentru biciclete vor fi modernizate, urmând să fie separate acolo unde este posibil, pentru a crește siguranțacetățenilor. De asemenea, accesele vor fi optimizate pentru persoanele cu dizabilități.

Noi obiective pentru diversificarea funcțiunilor parcului: 

• Amenajarea peisagistică a zonei de sud a parcului (zona Aleea Călăreților)

• Un punct de belvedere, cu acces dinspre strada O. Goga. 

• Un mic iaz cu ponton, în apropierea străzii Avrig și a pârâului Trinkbach

• Un amfiteatru pentru activități educaționale, culturale și recreative în natură.

• Locul de joacă existent se va extinde și se va crea în vecinătatea acestuia un labirint verde

• Un spațiu de relaxare mai retras, unde se vor putea amplasahamace 

• Zona fântânii arteziene și a rozariului va fi completată cu pergole din lemn și alei noi. Fântâna va fi refăcută cu elemente din sticlă, iar foișorul va fi reabilitat. 

• În piațeta unde este amplasat bustul lui Mihai Eminescu va fi amplasat un sistem nou de arteziene cu jeturi de apă la nivelul pavajului și se va îmbunătăți amenajarea peisagistică 

• O zonă pentru dirt bike

Adăugăm și elemente smart: Iluminatul public eco-eficient, sistemul de supraveghere video și rețeaua publică de WiFi vor fi extinse. 

Odată finalizată această documentație, urmează obținerea avizului de mediu, recepția propriu-zisă a proiectului și realizarea proiectului tehnic în detaliu. Ultima etapă va fi aceea de contractare a execuției lucrărilor efective.

DUMBRĂVENI: Scapă de deșeurile electrice și poți câștiga premii

0

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Eco Sibiu și Eco Positive vor colecta deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) de la populație în Dumbrăveni în 25 martie 2022. Oamenii pot scoate echipamentele la porți și pot apela telefon 0800.444.800 (număr gratuit) sau la 0755 406 406 între orele 9-17!

Această activitate de mediu se desfășoară de ASI ECO Sibiu alături de Primăria Dumbrăveni, Eco Positive și RoEcollect, operator partener de colectare și promotor al reciclării deșeurilor electrice în județul nostru.

Comenzile de ridicare se pot face și on-line prin formularele disponibile pe www.colecteaza.ro. Persoanelor juridice li se oferă documentele necesare de casare.

Premii atractive

Locuitorii din Dumbrăveni care predau deșeuri electrice în 25 martie pot câștiga premii prin tragere la sorți oferite de organizatori. Premiile constau în coasă electrică, șurubelniță electrică, fier de călcat, cafetieră, prăjitor de pâine. Tragerea la sorți a premiilor are loc în 28 martie.

Invitați din Franța și Germania au participat la ateliere și spectacole de teatru la Sibiu

0

Două grupuri de tineri din Franța și Germania s-au aflat, zilele trecute, în vizită la Sibiu, în cadrul proiectului european Erasmus +, Open Houses, din care fac parte Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, Asociația RESET din Sibiu, Association Jeunes à Travers le Monde (Rennes), Théâtre National de Bretagne (TNB), Coop’Eskemm (Rennes), Beyond-Borders (Hamburg), Kampnagel (Hamburg).

Timp de șase zile, invitații francezi, germani și români, au avut parte de experimentarea procesului de cunoaștere prin diferite ateliere, prin teatru și cercetare de grup. Aceștia au răspuns la întrebări privind accesibilitatea teatrului, abordarea către public, frecventarea teatrului de către tineri și nu numai, răspunsuri care îi vor ajuta la proiectul cultural pe care îl vor crea în cadrul proiectului. De asemenea, au avut parte de multe clipe împreună, în care, prin bucuria lor și pasiunea pentru lucrurile

care îi unesc, au legat prietenii strânse și calde.

„Această săptămână la Sibiu le-a oferit tinerilor posibilitatea să se familiarizeze cu proiectul, să înceapă cercetarea și mai ales să creeze o legătură incredibilă în cadrul grupului. Multă iubire și o mare dorință de a se implica în problema accesului la actul cultural” – Bertille Kapela, manager de proiect Open Houses.

Cu prilejul vizitei la Sibiu, oaspeții străini au avut ocazia să vizioneze avanpremiera spectacolului „Macbeth” al TNRS, să discute și să pună întrebări consultantului artistic TNRS și selecționerului indoor FITS, Vicențiu Rahău, precum și șefului Secției germane TNRS, Hunor Horváth. 

Despre proiectul Open Houses

Open Houses este un proiect colaborativ realizat între Asociația RESET din Sibiu și Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, alături de parteneri din Franța și Germania.

Parteneriatul Open Houses (OH) este constituit pentru perioada noiembrie 2021 – mai 2023. Acesta își propune să creeze abordări experimentale ale acțiunii culturale prin cooperare între grupuri de tineri și profesioniști de teatru din Europa. Proiectul este realizat de șapte organizații active din Franța, Germania și România. Acest consorțiu tri-național este structurat, în fiecare țară, de o pereche formată dintr-o organizație de tineret și un teatru. Obiectivele proiectului sunt de a susține cetățenia culturală a tinerilor, de a inova în deschiderea și aproprierea teatrelor, de a dezvolta cooperarea între colectivitățile de tineri și profesioniștii acestor instituții culturale. De Open Houses beneficiază direct 50 de participanți. Beneficiarii sunt tinerii în tranziție la maturitate (construcție identitară, incluziune socială, inserție profesională etc.), profesioniști care activează în domeniul tineretului și în sectorul cultural, mai precis în lumea teatrului. În ceea ce îi privește pe tineri, aceștia sunt oameni interesați de sectorul cultural, managementul proiectelor colective și mobilitatea internațională. Parteneriatul se adresează în special tinerilor aflați în situații de fragilitate socială, care nu au oportunități de mobilitate internațională și nici resursele necesare pentru a construi o cale de învățare, angajament sau chiar profesionalizare în sectorul cultural (acces la teatre, acces la formare profesională, rețele profesionale, experiență profesională etc.). Având în vedere că fiecare binom al consorțiului cooperează și experimentează pentru a produce o acțiune culturală, mulți beneficiari indirecți (publicul) vor putea accesa rezultatele proiectului prin intermediul evenimentelor de diseminare și al programării anuale a celor trei teatre.

Estimăm că există aproximativ 200 de beneficiari indirecți per oraș pe parcursul celor 18 luni ale proiectului. În plus, cele trei colective de tineri vor realiza un studiu încrucișat și restituiri artistice ale experiențelor lor de cooperare cu teatrele. Aceste producții vor fi diseminate în timpul și după proiect. Rezultatele și spin-off-urile proiectului vor fi accesibile unui număr mare de persoane a căror estimare este, în această etapă a proiectului, greu de realizat. Prin urmare, de proiect vor beneficia direct 50 de persoane, iar indirect, cel puțin 600 de persoane. Acest proiect hibrid care amestecă întâlniri digitale, schimb de bune practici, întâlniri transnaționale, investigații încrucișate, programare de acțiuni culturale și producții artistice este gândit de părțile interesate, adică astfel încât aceștia să determine procesul, precum și finalitățile. Pentru tineri, este vorba de a-și pune la îndoială legăturile cu instituția culturală, de a o (re)descoperi, de a pune sub semnul întrebării funcționarea acesteia și de a-și face un loc printr-o experiență colectivă înțeleasă ca experiență de învățare, angajament sau etapă în profesionalizarea lor. În schimb, profesioniștii sunt interesați de practicile, dorințele și cunoștințele tinerilor pentru a contribui la dezvoltarea ofertei culturale a teatrelor. Această abordare experimentală este fundamentală pentru a desfășura un proces colectiv de transformare, pentru a constitui un spațiu de cooperare transnațională care să implice toate părțile interesate și, astfel, pentru a inova în domeniul acțiunii culturale și a susținerii puterii de acțiune a tinerilor din Europa.

Târgul de Ecoturism – ediția a II-a: Experiențe autentice și turism sustenabil din județul Sibiu

0

În contextul derulării Programului „Anii Drumeției” 2021 – 2022, Consiliul Județean Sibiu împreună cu Asociația Județeană de Turism Sibiu organizează cea de-a doua ediție a Târgului de Ecoturism. Evenimentul va avea loc pe 08 – 10 aprilie, în incinta Pavilionului Cultural Muzeal ASTRA, în intervalul orar 10 – 18. În cadrul acestuia va fi prezentată oferta de primăvară-vară a operatorilor locali pentru activități recreative și sportive, echipamente și servicii conexe.

Evenimentul este dedicat pasionaților de activități și experiențe autentice,  în aer liber, și operatorilor din zona turismului sustenabil.

Ne dorim ca Târgul de Ecoturism să devină un reper pentru cei care doresc să își petreacă timpul în aer liber, vizitând întreg județul Sibiu, dar și un loc în care vă vom face cunoscute o parte din experiențele locale. De aceea, vom pregăti și la această ediție o ofertă cât mai complexă de activități și trasee pe care sibienii și nu numai le pot încerca în județul nostru, ateliere interactive de orientare în natură, dar si exemple de bună practică pentru un turism sustenabil. Totodată, anul acesta vom veni și cu un element de noutate, prin care vom exploata șansa oferită de locația târgului, prin oferirea publicului de activități în cadrul Muzeului Astra” a declarat Daniela Cîmpean – Președinta Consiliului Județean Sibiu.

Cea de a doua ediție a Târgului va fi împărțită pe 3 secțiuni: 

● expozițională, în care vizitatorii vor putea afla care sunt ofertele și ce tip de experiențe și activități pot încerca acest an în județul Sibiu; 

● comercială, cu echipamente outdoor și sportive care pot fi achiziționate la prețuri speciale, alături de sesiuni demonstrative de folosire a acestora 

● conferință, în care specialiștii din domeniu vor împărtăși exemple de bună practică pentru turism sustenabil, recomandări sănătoase și informații utile despre comportamentul adecvat pe munte.

Noutatea de anul acesta este reprezentată de activitățile și experiențele în aer liber, pe care fiecare vizitator al Târgului, de la mic la mare, le poate încerca în incinta Muzeului Astra: de la drumeții tematice, ture cu bicicleta și numeroase sporturi în natură, la ateliere recreative de orientare în natură, foraging, observare a florei și a faunei.

„Târgul de Ecoturism are rolul de a aduce laolaltă operatorii locali și specialiștii din domeniul ecoturismului, cu intenția de a-i apropia de publicul dornic de oportunități de petrecere a timpului în aer liber, în județul Sibiu. Prin intermediul acestei ediții vom promova inițiativele locale sustenabile și oferta serviciilor ecoturistice din întreg județul”, a declarat Adrian Bibu, administratorul public al județului Sibiu.

Programul „Anii Drumeției” este inițiat și finanțat de Consiliul Județean Sibiu, în colaborare cu Asociația Județeană de Turism Sibiu. Scopul principal este de a îmbunătăți infrastructura de drumeție din județ și de a promova activități specifice ecoturismului.

Primul an (2021) a fost dedicat creării cadrului legal care să permită standardizarea infrastructurii de drumeție, iar apoi refacerii traseelor de drumeție pedestră și de cicloturism din zona montană și colinară a județului. 

Anul 2022 va avea ca focus promovarea traseelor, sub forma unor experiențe complete de ecoturism, pentru a facilita creșterea interesului pentru acest tip de turism și a extinde perioada de petrecere a timpului în județ, generând astfel venituri comunităților locale.

Bătrânel din Ludoș dat dispărut de familie. A plecat pe jos spre localitatea Topârcea

0

Aproximativ 25 de polițiști și voluntari desfășoară activități de căutare a unui bărbat în vârstă de 86 de ani care a plecat din localitatea Ludoș, județul Sibiu, fără a mai putea fi contactat.

Persoanele care pot oferi informaţii care să conducă la depistarea bărbatului sunt rugate să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.

La data de 22 martie, în jurul orei 12:00, polițiștii sibieni au fost sesizați de către o femeie cu privire la faptul că, la data de 20 martie a.c., în jurul orei 14;00, tatăl său, BĂCILĂ IOAN, în vârstă de 86 de ani, a plecat din localitatea Ludoș, de la domiciliul fiicei, spre localitatea Topârcea, pe DJ 106T, pe jos, fără a mai putea fi contact.

Semnalmente: înălțime 155 cm, greutate aproximativ 60de kg, ochi albaștri, păr alb, tuns scurt, calviție, barbă scurtă, albă.

La momentul plecării, bărbatul purta o geacă de culoare verde închis cu fermoar metalic, pantaloni din velură de culoare gri, căciulă tricotată cu cozoroc de culoare gri, botoșei din pâslă (ghete de casă) de culoare gri.

Cetăţenii care pot oferi informaţii despre acest bărbatsunt rugați să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.

FOTO: Cartierul Ștrand devine mai verde. Plantări și în alte zone din oraș

0

Lucrările de infrastructură din cartierul Ștrand se apropie de finalizare astfel că, în zonele reabilitate deja, Primăria Sibiu a început plantările de arbori, arbuști și iarbă.

Echipele Serviciului Parcuri și Zone Verzi sunt în teren de la sfârșitul săptămânii trecute, având în plan: 

• Plantarea a 50 arbori ornamentali (tei, arțar, cireș japonez, etc)

• Plantarea de 450 de arbuști ornamentali foioși, din diverse specii 

• Însămânțarea cu iarbă a unei suprafețe de 35.000 mp 

Precizăm că plantările vor continua în acest cartier, pe măsurăce noi zone sunt finalizate. 

Plantările sunt în curs și în alte zone din oraș. Ca în fiecare primăvară, imediat ce solul se dezgheață, se începe acțiunea de plantare. Pe lângă materialul planificat a fi utilizat în cartierul Ștrand, echipele serviciului de specialitate au început să planteze: 

• 70 de arbori ornamentali pe bulevardul Victoriei, str. Semaforului, bulevardul Vasile Milea, Piața Prahovei, str. Podului, str. Reșița, în Piața Schiller și pe alte aliniamente stradale din cartiere. Arborii vor suplimenta pe cei existenți sau vor fi puși acolo de unde au fost recoltați arbori bătrâni sau bolnavi. 

• 150 de arbuști ornamentali în giratoriile din oraș 

• 3.000 de plante bienale și perene în giratorii și în alte zone verzi. 

Șoferii sibieni nu se potolesc. Conduc în continuare băuți sau fără permis

0

Polițiștii rutieri sibieni sunt zilnic la datorie și opresc în trafic sute de șoferi pentru a le verifica actele sau dacă au consumat băuturi alcoolice și substanțe interzise.

La data de 22 martie în jurul orei 14:15, în municipiul Sibiu, polițiștii rutieri au oprit un autoturism condus pe strada Henri Coandă de către un localnic în vârstă de 20 de ani. Din everificările efectuate a rezultat faptul că dreptul sibianului de a conduce autovehicule pe drumurile publice este suspendat.

Tot la aceeași dată, în jurul orei 15:00, pe DN 1, în zona localității Veștem, polițiștii rutieri au depistat un sibian în vârstă de 51 de ani, aflat la volanul unui autoturism și a cărui testare alcoolscopică a indicat o valoare de 0,49 mg/l alcool pur în aerul expirat.

În aceeași zi, în jurul orei 16:30, în Piața Mare din municipiul Sibiu, polițiștii rutieri au oprit pentru control un moped condus de către un bărbat în vârstă de 32 de ani, din Laslea. În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că bărbatul nu deține dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.

La data de 23 martie, în jurul orei 04:30, pe raza localității Netuș, polițiștii au oprit pentru control un autoturism condus de către un bărbat în vârstă de 32 de ani, din Agnita. Testarea alcoolscopică a conducătorului auto a indicat o valoare de 0,62 mg/l alcool pur în aerul expirat.

A venit la Sibiu, din Noua Zeelandă pentru a-și ajuta semenii

0

Iryna este o fostă dansatoare născută în Ucraina, care locuieşte în Noua Zeelandă, ţară din care a venit la Sibiu pentru a ajuta voluntarii care strâng la depozitul Zacaria hrană, jucării, haine, medicamente şi alte lucruri necesare pentru refugiaţi.

După ce a străbătut mii de kilometri cu avionul, Iryna a ales să rămână deocamdată la Sibiu, pentru a veni în sprijinul ucrainenilor care au fugit din calea războiului, pentru că, ne spune ea, nu a mai putut să stea acolo şi să aştepte, a dorit să se implice, să fie ”parte din ceva, chiar şi la scară mai mică”. ”Este vorba despre speranţă şi este o dorinţă uriaşă de a ajuta oamenii”, afirmă ea.

„Această uniune a oamenilor poate să facă multe lucruri bune. Sunt aici la acest centru de voluntariat, unde încerc să ajut oameni pe care nu îi cunosc şi aceasta mă face să mă simt că fac parte din marea poveste a Europei care ajută Ucraina. Nu ştiu dacă pot folosi cuvintele potrivite ca să pot explica ceea ce ce simt, pentru că sunt atât de multe emoţii amestecate în acelaşi timp. Este vorba despre supărare, este vorba despre speranţă şi este o dorinţă uriaşă de a ajuta oamenii. Sunt originară din Ucraina, am venit aici din Noua Zeelandă, pentru că nu am mai putut să stau acolo şi doar să aştept şi să mă uit la ştiri şi să nu fiu o parte din ceva, chiar şi la scară mai mică. De asta sunt aici (la Sibiu – n.r.), puţin mai aproape de Ucraina. Cu siguranţă aici sunt mai aproape de Ucraina decât dacă aş fi rămas în Noua Zeelandă. Toată familia mea este în Noua Zeelandă acum”, a declarat Iryna pentru AGERPRES.

Ea încearcă să îşi convingă mama, care locuieşte în Ucraina, să părăsească ţara şi să vină în România, ca să o salveze de război. Voluntara din Noua Zeelandă ajută zilnic alţi ucraineni, refugiaţi la Sibiu, cu speranţa că îşi va revedea mama în viaţă.

„Mesajul meu este acesta: trebuie să fim puternici, trebuie să rezistăm şi vom învinge. Slavă Ucrainei!”, a transmis Iryna.

Zacaria este locul din Sibiu unde sunt voluntari români, ucraineni, refugiaţi, dar şi Iryna din Noua Zeelandă, care a străbătut peste 17.000 de kilometri doar ca să dea o mână de ajutor celor rămaşi fără case, despărţiţi de familiile şi prietenii rămaşi în zona de război.

Voluntarii sibieni de la Zacaria o admiră pe Iryna, o doamnă modestă, care zilnic vine câteva ore şi ajută la orice. Toţi cei care îi ştiu povestea speră ca mama ei să părăsească Ucraina şi să se salveze. Să ajungă la Sibiu, unde deja sunt oficial 1.300 de refugiaţi, dintre care 738 adulţi şi 490 copii, potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.

Sursa: Agerpres.ro

Fake News dejucat de autorități! Era anunțat un nor toxic

0

Un mesaj fals distribuit pe rețeaua Whatsapp a pus pe jar autoritățile din România. Conform mesajului, un nor toxic provenit de pe frontul din Ucraina urma să ajungă în România.

Imediat după instaurarea panicii, autoritățile au lansat mai multe mesaje liniștitoare, prin care infirmau informația.

„Ca urmare a răspândirii pe canalul WhatsApp a unui mesaj prin care se prezintă că mâine, pe teritoriul României va fi prezent un nor toxic care ar conține sulf, plumb și alte metale grele, format în urma bombardamentelor din Ucraina, vă informăm că informațiile prezentate sunt false și se înscriu în spectrul informațiilor de tip FAKE NEWS. Conform datelor furnizate de CAMS (Serviciul de Monitorizare a Atmosferei Copernicus), pe parcursul zilei de astăzi și mâine, deasupra României, concentrațiile de monoxid de carbon nu vor avea valori ridicate.Ne delimităm ferm de informațiile regăsite în mesajul din imaginea de mai jos care au ca scop precis generarea sentimentului de panică în rândul comunităților. Vă rugăm să NU DISTRIBUIȚI astfel de mesaje!” se arată într-un mesaj postat de Departamentul pentru Situații de Urgenţă

FOTO: Cum va arăta Parcul Sub Arini

1

Primăria Sibiu a început seria de consultări publice pentru a reamenaja parcul Sub Arini. Cel mai mare parc la ora actuală din Sibiu va fi complet transformat. Proiectanţii au prezentat astăzi consilierilor locali principalele teme de reamenjare peisagistică şi nu numai.

SIBIU INDEPENDENT vă prezintă principalele 8 obiective zonale din noul parc Sub Arini.

Pe lângă acestea se propune şi reorganizarea traseelor pentru pietoni si bicicliști, inclusiv separarea acestora. De asemenea se vor acoperi cu scoarță de copac locul de joaca din zona centrală, dar şi traseele pietonale din pământ intens folosite. Proiectanţii mai propun reamenajarea peisagistică a parcului și irigarea anumitor zone. Va fi extins şi sistemul de iluminat.

ITM Sibiu: Controale la angajatorii și lucrătorii din sectorul public și privat

0
IMG

Având în vedere faptul că afecțiunile musculo-scheletice (AMS) reprezintă una dintre cele mai frecvente probleme de sănătate legate de muncă, pe parcursul trimestrelor I – III ale anului 2022, Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu va desfășura acțiuni de verificare, conștientizare și informare la angajatorii din județul Sibiu.

Acțiunile vor viza în special angajatorii și lucrătorii din sectorul public și privat care desfășoară activități de asistență medicală și asistență socială, activități de transport și curierat, coafură și frizerie, activități în sectorul construcțiilor precum și în domeniul industriei alimentare și a băuturilor.

Obiectivele principale ale acțiunii sunt conștientizarea angajatorilor și a lucrătorilor cu privire la necesitatea implementării măsurilor de securitate și sănătate în muncă, în special a celor care vizează prevenirea afecțiunilor musculo-scheletice, conștientizarea lucrătorilor asupra riscurilor la care se expun ca urmare a apariției afecțiunilor musculo-scheletice, diseminarea informațiilor legate de prevenirea expunerii lucrătorilor la acest tip de afecțiuni și nu în ultimul rând controlul locurilor de muncă unde există riscul apariției afecțiunilor musculo-scheletice.

Afecțiunile musculo-scheleticeafectează de regulă spatele, gâtul, umerii, membrele superioare, membrele inferioare. În această categorie se încadrează orice leziune sau afecțiune a articulațiilor sau a altor țesuturi.

Manipularea maselor prin mișcări de aplecare și răsucire, mișcări repetitive sau energice, poziții incomode, statice, munca accelerată, șederea sau statul în picioare pe perioadă îndelungată în aceeași poziție se numără printre cauzele mai des întâlnite de apariție a afecțiunilor musculo-scheletice.

Acțiunea se înscrie în demersul comun al statelor membre ale Uniunii Europene de implementare a bunelor practici privind verificarea evaluării riscurilor din perspectiva prevenirii afecțiunilor musculo-scheletice. În acest sens, I.T.M. Sibiu va utiliza în cadrul verificărilor un instrument european de control (chestionar SLIC) în vederea identificării unor riscuri în mediul de muncă, în special al celor legate de expunerea lucrătorilor la afecțiuni musculo-scheletice.

„De la inima la inima pentru Ucraina” – primul spectacol din Sibiu dedicat copiilor din Ucraina

0

Şcoala Populară de Arte şi Meserii „Ilie Micu”, alături de Filarmonica de Stat, cu sprijinul Consiliului Judeţean, organizează miercuri, 23 martie, începând cu ora 16.00, la Sala Thalia, primul spectacol dedicat copiilor şi tuturor ucrainenilor refugiaţi din calea războiului şi ajunşi aici, la Sibiu.


Ne dorim ca prin intermediul acestui eveniment artistic, să aducem o rază de bucurie şi de speranţă pentru acești oameni care au strâns atâta tristețe în sufletele lor în ultima perioadă. Mulţumim partenerilor noştri, Crucea Roşie Sibiu, Asociaţia „Mâini Unite”, Agerpres. Mulţumim de asemenea, Teatrului de Balet Sibiu. Pe scena Sălii Thalia vor urca cei mai talentaţi cursanţi ai Şcolii Populare de Arte şi Meserii din Sibiu, alături de
invitaţii speciali, cărora le mulţumim: Radu Nechifor, Mariana Anghel, Aurora
şi Săndel Mihai şi Ekaterina şi Victor Tomashek de la Teatrul Naţional
Academic de Operă şi Balet din Odesa. Vă aşteptăm cu drag!
Accesul în Sala Thalia va fi gratuit.

Manager,
Alina Pinca-Vintilă

Consiliul Județean Sibiu face apel către operatorii de transport pentru a sprijini cetățenii ucraineni

0

Consiliul Județean Sibiu continuă centralizarea operatorilor de transport care doresc să efectueze curse pentru cetățenii ucraineni. Cheltuielile pentru aceste curse sunt decontate în baza Hotărârii de Guvern nr. 337/2022 privind acordarea de gratuități și facilități pentru transportul cetățenilor străini sauapatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.

Cei care au disponibilitatea de o oferi acest serviciu trebuie să trimită pe adresa de e-mail: ucraina@cjsibiu.ro următoarele informații: datele de contact, programul de transport disponibil, numărul de locuri pe scaune.

Consiliul Județean Sibiu transmite aceste date către ComitetulJudețean pentru Situații de Urgență Sibiu care va emite o hotărâre unde vor fi menționate informații referitoare la: numărul de persoane care necesită transport, localitatea de îmbarcare și traseul. 

Conform legislației, alegerea operatorului se realizează în mod transparent, în funcție de ordinea de înregistrare, disponibilitate și capacitatea de transport a  autovehiculelor pentru a asigura nevoile de deplasare.

Cheltuielile pentru cursele efectuate vor fi decontate de către Ministerul Transporturilor, în valoarea maximă de: 0,2 lei/persoană/km – pentru transportul rutier național și 0,4 lei /persoană/km – pentru transportul rutier internațional. Solicitarea de decontare va fi asumată de către operatorul de transport pe proprie răspundere.

Informații despre procedura de decontare a cheltuielilor, acte necesare, precum și detalii despre cum pot beneficia cetățenii ucraineni de transport gratuit, pot fi consultate accesând link-ul:https://www.cjsibiu.ro/wp-content/uploads/2022/03/HG-337-2022-privind-acordarea-de-facilități-pentru-transportul-cetățenilor-proveniți-din-zona-conflictului-din-Ucraina.pdf.

Muzeul ASTRA Sibiu vă invită la Bucate și meșteșuguri din Țara Secașelor

0

Muzeul ASTRA, instituție ale cărei acțiuni sunt posibile prin finanțarea Consiliului Județean Sibiu, organizează sâmbătă, 26 martie, evenimentul Bucate și meșteșuguri din Țara Secașelor. Inițiativa va avea loc la Muzeul Țării Secașelor, unitate a Muzeului ASTRA în localitatea Miercurea Sibiului. La Bucate și meșteșuguri din Țara Secașelor vor participa 7 producători tradiționali locali, care vor pune la dispoziția vizitatorilor produse ca: pâinea de casă, dulcețuri, murături, miere de albine, brânzeturi și preparate din carne.  De asemenea, va fi organziat un atelier de heraldică, susținut de specialiști din Muzeul ASTRA – secția Educație Muzeală și Conservare Restaurare. Atelierul este dedicat în special copiilor, iar aici vor fi confecționate steme și motive tradiționale pe piele de vită.  

,,Ideea de a organiza evenimente care să reunească cei mai buni producători și meșteri din Țara Secașelor s-a născut imediat după inaugurarea Muzeului din localitatea Miercurea Sibiului, unitate componentă a Muzeului ASTRA din Sibiu. Organizarea acestor evenimente a fost întârziată din cauza restricțiilor impuse împotriva răspândirii pandemiei de Covid-19, aflate în vigoare pe parcursul ultimilor doi ani. Pe lângă partea gastronomică și educativă a acestei acțiuni, vizitatorii vor putea lua parte la vizite ghidate ale Muzeului Țării Secașelor, unul dintre cele mai noi muzee din România, inaugurat la data de 19 mai 2019, reprezentativ pentru istoria și cultura acestei zonei. Să nu uităm faptul că Miercurea Sibiului a constituit principalul furnizor de produse meșteșugărești pentru comunitățile din Țara Secașelor și nu numai. De asemenea, datorită poziției sale geografice, localitatea a reprezentat punctul ideal de întâlnire și schimburi comerciale al păstorilor și agricultorilor.”, a declarat Dr. Ioan-Cosmin Ignat, Șef secție Muzeul ASTRA Sibiu

Bucate și meșteșuguri din Țara Secașelor este un eveniment care va fi organizat de încă 6 ori în acest an, în aceeași locație – Muzeul Țării Secașelor. Datele alese sunt: 28 mai, 25 iunie, 30 iulie, 27 august, 24 septembrie și 29 octombrie.

Delegație a Consiliului Concurenței la Sibiu

0

O delegație a Consiliului Concurenței condusă de președintele Bogdan Chiriţoiu se va afla la Sibiu în perioada 21-23 martie 2022, pentru a se întâlni atât cu autoritățile locale, cât şi cu reprezentanţii mediului de afaceri, pentru a dezbate problemele cu care se confruntă aceştia pe plan local. Din delegație vor face parte: Dan Pascu, vicepreședinte, Daniela Badilă, Director General, și alți membri ai conducerii Autorității române de concurență.

Astfel, în data de 21.03.2022 va fi organizat un eveniment alături de comunitățile de afaceri  în care vor abordate atât subiecte generale ale cazuisticii recente, cât și sectoriale din aria practicilor anticoncurențiale.

În data de 22.03.2022 vor avea loc principalele întâlniri și discuții cu conducerile autorităților locale, urmate de o conferința de presă împreună cu aceștia. Ulterior, va avea loc și un eveniment cu specialiștii autorităților locale în care experții Consiliului Concurenței le vor prezenta abordări recente din  domeniile Licitațiilor Trucate și Ajutorului de stat.

Prezența delegației Consiliului Concurenței se va încheia în data de 23.03.2022 cu o serie de întâlniri cu conducerea ”Universitatea Lucian Blaga” din Sibiu. Acest ultim moment va fi marcat și de un eveniment academic interactiv pentru studenți și cadrele didactice, vizând elementele politicii europene de concurență.

„Peaceful Sky Over Ukraine”, expoziție de lucrări realizate de copii din Ucraina, la Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu

0

Joi, 24 martie 2022, la ora 18:00, va avea loc vernisajul expoziției „Peaceful Sky Over Ukraine”, proiect inițiat de Organizația pentru Tineret „Здоровая Украина”/ „Healthy Ukraine” din Kiev. Evenimentul se va desfășura în Foaierul Bibliotecii Județene ASTRA Sibiu, instituție ale cărei activități sunt posibile cu sprijin financiar din partea Consiliului Județean Sibiu. În deschiderea evenimentului sunt invitați să vorbească artistul Dan Perjovschi și scriitorul Radu Vancu, alături de Stanislav Lypovskyi, președinte al Organizației pentru Tineret „Здоровая Украина”/ „Healthy Ukraine”, în prezent, refugiat la Sibiu.

Expoziția „Peaceful Sky Over Ukraine” cuprinde o serie de lucrări de pictură și grafică realizate de copiii ucraineni incluși într-un program de terapie prin artă, pornit la începutul conflictului armat din Crimeea, în 2014, cu scopul de a-i sprijini pe cei afectați de acesta. Tema expoziției este războiul văzut prin ochii copiilor. „Odată cu trecerea timpului, ca urmare a terapiei, se poate observa o schimbare în lucrările copiilor, în paleta de culori și în tematica abordată. De la nuanțele reci, care conturau bombe, arme, dragoni și alte simboluri ale traumei colective și individuale, se remarcă trecerea la o cromatică aprinsă, ce evidențiază speranța unei lumi mai bune, exprimă bucuria și inocența copilăriei”, spune Stanislav Lypovskyi.

Expoziția este deschisă publicului în perioada 24 martie – 7 aprilie 2022, în Foaierul Bibliotecii Județene ASTRA Sibiu (str. George Barițiu, nr. 7, sediul nou, parter), de luni până vineri, în intervalul orar 8:00 – 20:00.

Masterclass Superscrieri la Sibiu: Cristian Delcea de la Recorder, într-un dialog despre importanța presei locale

0

Continuând misiunea asumată în urmă cu 11 ani în urmă, Fundația Friends For Friends premiază și anul acesta cele mai bune material jurnalistice ale anului în cadrul galei #Superscrieri11 care va avea loc în mai 2022. Tema Superscrieri din acest an este presa locală și se concretizează prin introducerea unei secțiuni dedicate jurnaliștilor din presa locală și regională și o caravană Superscrieri în cele mai importante orașe din România. 

Superscrieri ajunge la Sibiu miercuri, 30 martie, împreună cu jurnalistul Cristian Delcea de la Recorder, să cunoască jurnaliștii locali, studenții și profesorii de la Jurnalism. Masterclassul Superscrieri cu Cristian Delcea va fi moderat de Ciprian Ciocan (Director Executiv al Fundației Comunitare Sibiu), va avea ca temă meseria de jurnalist și importanța presei locale și va avea loc la Facultatea de Litere din cadrul Universității ”Lucian Blaga”, Aula Avram Iancu- Litere. Locurile sunt foarte limitate și dedicate jurnaliștilor locali, studenților și profesorilor de la Jurnalism.

Discuția va fi precedată de proiecția filmului ”Spotlight”, premiat cu 2 Premii Oscar (și alte 4 nominalizări) în 2016, care are la bază investigația condusă de Walter Robinson, care va fi invitatul special la evenimentele de la București: Ziua Superscrieri (15 mai) & Gala Premiilor Superscrieri (16 mai). Ne dorim să pornim discuția de la acest film, care este un exemplu pentru forța pe care o poate avea o publicație locală.

Considerăm că este un moment bun să ne îndreptăm mai activ către presa locală, care reprezintă un adevărat motor în menținerea democrației și a unei societăți bine educate și informate. Astfel, am creat o nouă categorie principală de concurs pe care o dedicăm presei locale și ne propunem să mergem pentru prima dată în țară, să-i cunoaștem pe cei care fac muncă relevantă și să-i încurajăm în demersurile lor, creând o legătură între central și local.”, a declarat Alexandra Cantor, directoarea Fundației Friends For Friends.

Te invităm să afli aici mai multe despre ediția curentă Superscrieri.

Le mulțumim partenerilor noștri:

FAN Courier și Kaufland România, partenerii de creștere ai acestei ediții Superscrieri

Universitatea ”Lucian Blaga”, care ne susțin cu locația & logistica evenimentului.

Superscrieri este, într-un fel, tributul pe care din 2011 încoace îl aducem autorilor unor astfel de scrieri – cei care, prin forța scriiturii lor, prin originalitate, onestitate și curaj încă ne mai spun poveștile care contează. Autorilor care cred în forța cuvântului bine ales, ne arată cum stau de fapt lucrurile, ne scapă de prejudecăți și stereotipii, ne emoționează, ne îmbogățesc, ne feresc de fake news. Lor le dedicăm, cu recunoștință, premiile, bursele și seminariile Superscrieri.

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a Județului Sibiu, în proces de reorganizare, reconstrucție și modernizare

0

Ieri, 21 Martie începand cu orele 18 a avut loc la Hotelul Ramada, sala Hera, conferința “CARAVANA CULTURII CONCURENTEI”, coorganizatori Consiliul Concurenței din România și Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a Județului Sibiu.

Au participat la conferință reprezentanți ai Consiliului la cel mai înalt nivel, delegația Consiliului Concurenței prezentând situații concrete și raspunzând intrebarilor venite de la parteneri, invitați, reprezentanți și membrii ai Clubului Economic German, Clubului Francofon de afaceri, Patronatului Județean al Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Universitatea Lucian Blaga Sibiu, Cluburile Rotary și Lions, Parcuri industriale, companii locale de transport și apă, companiile Romgaz, Transgaz, Scandia, Unimat, Moara Cibin, și mulți alții prezenți in sala.

Considerăm importantă comunicarea și indrumarea realizată de entităti cu atribuții de control, această conferință fiind o dovadă a unei normalități în care trebuie să intre societatea românească. Astfel, Consiliul Concurenței demonstrează că se poate face îndrumare înainte de a-și exercita puterile de investigație, dupa caz. Accentul cade astfel pe dialog și solicitare de consultanță inainte de a săvârși o practică cu eventuale consecințe anticoncurențiale.

Președintele interimar a transmis comunității faptul că CCIA Sibiu este într-o perioadă de reorganizare, reconstrucție și modernizare, de revenire în slujba comunității de bussines, respectiv a companiilor județului Sibiu, ținând cont și de faptul că de-abia s-a terminat o perioadă dificilă și brusc a început alta, care sperăm să se termine cât mai curând.

 În acest context vă putem comunica faptul că CCIA Sibiu, a refăcut legaturile cu Camera Națională, este în curs de implementare a unui nou sistem online de gestiune a membrilor și evenimentelor, are în acest moment comunicare cu instituțiile statului conform legii 335/2007 si a altor legi unde Camera de Comert este mentionata, cu consilierii ambasadelor Romaniei in străinătate, și primește în mod curent invitațiile conferințelor, întâlnirilor, ofertelor și cererilor sistemului cameral. În următoarea perioadă vom actualiza baza de date a membrilor pentru o bună comunicare și rugăm companiile să vină către noi cu oferte sau solicitări, în special companiile de producție cu capital românesc! Dat fiind contextul geopolitic și economic, credem că trebuie să strângem rândurile, să ne ajutăm unii pe alții și să ne ridicăm unii pe altii!

Evenimentele la care pot participa companiile din județ în perioada următoare și pentru care putem fi contactați de cei interesați la mc@cciasb.ro sunt:

  • 29 Martie 2022 – Seminar de oportunități comerciale Mexic-România (online organizat de Ambasada României în Mexic)
  • 31 Martie 2022 – Forum de afaceri România-Turcia la Istambul (organizat de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului cu sprijinul CCIR)
  • 05 Aprilie – Forum de afaceri B2B Romania-Estonia – CCIR Bussines Center București
  • 14 Aprilie – Eveniment B2B dedicat comerțului electronic Bulgaria – România (online organizat de Camera de Comerț și Industrie Bulgaro-Română)
  • Camera a primit cereri de ofertă de la consilierii economici din Polonia, SUA, Spania, care au fost redirecționate potențialilor parteneri din zonă și reiterăm rugămintea către companii să transmită ofertele sau solicitările lor Camerei pentru a putea fi redirecționate la nivel național și internațional pe platformele de specialitate.

Cu stima,

Camera de Comert, Industrie si Agricultura a Judetului Sibiu.

VIDEO: O nouă investiție în infrastructura medicală: Pavilionul IV de la Spitalul de Psihiatrie din Sibiu a fost modernizat și eficientizat termic

0
  • Clădirea, care datează din anul 1898, a fost încadrată în clasa energetică A, de la clasa E
  • Lucrările au fost executate de SC NV CONST SRL, fiind încheiate în termenul asumat în contract
  • Valoarea finală a lucrărilor: 3.780.622,71 lei cu TVA, din care contribuția Consiliului Județean Sibiu este de 1.366.551,99 lei
  • În clădirea nou reabilitată va funcționa Secția Gerontopsihiatrie, cu o capacitate de 50 de paturi, unde vor fi tratați pacienții cu patologie psihiatrică de vârsta a III-a

“Cu șantiere deschise în toate cele trei spitale aflate în subordine, Consiliul Județean Sibiu a mai finalizat o investiție pentru modernizarea și eficientizarea energetică a infrastructurii medicale.

La scurt timp după terminarea lucrărilor de reabilitare termică a Dispensarului de la Spitalul de Pneumoftiziologie, Consiliul Județean Sibiu a încheiat în luna februarie 2022 lucrările necesare pentru eficientizarea energetică a Pavilionului IV al Spitalului Clinic de Psihiatrie ”Dr.Gheorghe Preda” din Sibiu, clădire ce datează din anul 1898. În prezent se mai realizează lucrări similare, de reabilitare termică, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu: la clădirea Dermato-venerice, la cea unde funcționează secțiile de Chirurgie, precum și la clădirea Maternității, și la Spitalul de Pneumoftiziologie: la Pavilionul II și la Pavilionul administrativ”, a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.

Conducerea Consiliului Județean Sibiu a organizat marți, 22 martie 2022, o conferință de presă la Spitalul Clinic de Psihiatrie, cu ocazia încheierii proiectului de eficientizare energetică a Pavilionului IV, finanțat din fonduri europene (63,86%), prin Programul Operațional Regional 2014-2020, completate cu fonduri din bugetul local al județului Sibiu (36,14 %).

La eveniment au participat președinta Daniela Cîmpean, vicepreședintele Marcel-Constantin Luca, administratorul public al județului, Adrian Bibu, directorul Direcției Strategii Proiecte, Oana Popa, echipa de proiect din cadrul CJ Sibiu, managerul spitalului, Florin Neag și directorul medical interimar, Ciprian Băcilă.

După prezentarea detaliilor tehnice și financiare ale investiției, precum și a beneficiilor pe care această reabilitare le aduce asupra reducerii cheltuielilor cu energia și asupra mediului, participanții au făcut un tur al clădirii, pentru a vedea lucrările care s-au realizat. Acestea au constat în:

  • Consolidarea clădirii
  • Finisaje interioare (pardoseli, pereți și tavane, tâmplărie interioară)
  • Finisaje exterioare (izolare fațadă, refacere sistem scurgere ape)
  • Termoizolarea plafoanelor
  • Instalațiile electrice (curenți tari, slabi)
  • Instalații termice interioare
  • Instalații sanitare (alimentarea cu apă și canalizarea)
  • Instalații detectare semnalizare incendii
  • Instalații fixe stingere incendii cu hidranți interiori
  • Instalații ventilare
  • Racordarea la rețeaua de gaz și centrală proprie
  • Montarea panouri solare
  • Acces clădire persoane cu handicap
  • Grupuri sanitare
  • Tâmplărie exterioară

Clădirea recent reabilitată va găzdui Secția Gerontopsihiatrie, cu o capacitate de 50 de paturi, unde vor fi tratați pacienții de vârsta a III-a cu patologie psihiatrică. Aceștia vor beneficia de condiții de cazare deosebite, la standarde europene, iar personalul medical se va bucura de un spațiu prietenos pentru a-și desfășura activitatea.

Lucrările au fost executate de firma de construcții sibiană SC NV CONST SRL, iar valoarea finală a contractului de lucrări, încheiat în 12.11.2020, este de 3.780.622,71 lei (TVA inclus) din care 1.366.551,99 lei (TVA inclus) reprezintă contribuția Consiliului Județean Sibiu, asigurată din bugetul local al județului Sibiu și defalcată astfel: cofinanțarea de 2 %, respectiv 42.266,78 lei (TVA inclus), iar diferența, de 1.324.285,31 lei (TVA inclus), a fost alocată pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile, conform ghidului solicitantului (consolidare clădire, finisaje interioare, tâmplărie interioară, acces secundar, etc).

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 06.04.2021, iar lucrările au fost finalizate în 15.02.2022, constructorul încadrându-se în termenul de execuție.

Beneficiile aduse ca urmare a acestei investiții  vizează creșterea eficienței energetice a Pavilionul IV, prin:

  • Prepararea apei calde din surse regenerabile în proporție de 100% vara (creșterea de la 0 la 32.500 KWh/m2/an);
  • Aport la încălzirea clădirii pe timp de iarnă din surse regenerabile;
  • Reducerea consumului anual de energie primară cu peste 75 % (peste 400 kWh/m2/an)  
  • Reducerea gazelor cu efect de seră cu 64 % (peste 60 echivalent tone de CO2)
  • Clădirea a fost încadrată în clasa energetică A de la clasa E

Primăria Sibiu: Modificăm termenul pentru depunerea declarațiilor de scutire de la plata taxei de salubrizare pentru imobilele nelocuite

0
sibiu recicleaza salubrizare gunoi

Cetățenii care dețin imobile nelocuite nu trebuie să plătească taxă de salubrizare pentru acestea, conform Regulamentului aprobat în 2021. Pentru a beneficia de scutire, proprietarii trebuie însă să depună ANUAL, o declarație în acest sens, împreună cu documente care să ateste că imobilul este nelocuit (confirmarea din partea asociației de proprietari/locatari – în cazul imobilelor ce fac parte din asociații și/sau orice alt document care să ateste faptul că imobilul este nelocuit/nefuncțional – în cazul celorlalte imobile)

Termenul prevăzut în Regulament pentru depunerea acestei declarații este 31 martie a fiecărui an. Până la această dată doar 40% dintre proprietarii care figurau în evidențele Direcției Fiscale ca deținând imobile nelocuite au depus declarația respectivă. Pentru a nu impune automat penalizarea în cazul celor aproximativ 6.000 de imobile pentru care încă nu s-a depus declarație, Primăria Sibiu propune Consiliului Local Sibiu în ședința din această lună modificarea permanentă atermenului de depunere a acestei declarații pentru 30 septembrie. 

Propunerea este motivată pe de o parte de faptul că mulți dintre proprietarii acestor imobile au domiciliul în altă localitate sau chiar în străinătate și este posibil ca informațiile privind această obligație să nu fi ajuns la ei în timp util. Pe de altă parte, termenul de 31 martie se suprapune cu termenul de plată al impozitelor și taxelor locale, cu termenul de depunere a rapoartelor de evaluare pentru clădirile nerezidențiale,precum și cu termenul de depunere a documentelor justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior pentru scutirile sau reducerile noi de la plata impozitului pe clădiri, pe teren, pe mijloacele de transport prevăzute de CodulFiscal. Prin urmare, până la respectiva dată proprietarii de imobile au deja termene pentru multe demersuri care țin de taxe și impozite.

Prin același proiect se propune și amânarea primei regularizări a taxei de salubrizare, prin calcularea diferenței între numărul de ridicări incluse în abonamentul standard și numărul de ridicări suplimentare. Prima regularizare era prevăzută pentru anul 2021, cu termen de transmitere către cetățeni a sumelor de plată până în 31 martie 2022. Însă, având în vedere că crearea infrastructurii pentru contorizarea exactă la platformele de blocuri este încă în curs, Direcția Fiscală propune ca prima regularizare să se facă doar pentru 2022, cu termenul de transmitere a deciziilor de impunere să se transmită până în 31.03.2023.

APOLDU DE JOS: Scapă de deșeurile electrice și poți câștiga premii

0

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Eco Sibiu și Eco Positive vor colecta deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) de la populație în Apoldu de Jos în 24 martie 2022. Oamenii pot scoate echipamentele la porți și pot apela telefon 0800.444.800 (număr gratuit) sau la 0755 406 406 între orele 9-17!

Această activitate de mediu se desfășoară de ASI ECO Sibiu alături de Primăria Apoldu de Jos, Eco Positive și RoEcollect, operator partener de colectare și promotor al reciclării deșeurilor electrice în județul nostru.

Comenzile de ridicare se pot face și on-line prin formularele disponibile pe www.colecteaza.ro. Persoanelor juridice li se oferă documentele necesare de casare.

Premii atractive

Locuitorii din Apoldu de Jos care predau deșeuri electrice în 24 martie pot câștiga premii prin tragere la sorți oferite de organizatori. Premiile constau în coasă electrică, șurubelniță electrică, fier de călcat, cafetieră, prăjitor de pâine. Tragerea la sorți a premiilor are loc în 28 martie.

Încep reparațiile pe străzile din Sibiu

0

Odată cu creșterea temperaturilor, șantierele la obiectivele de investiții din oraș s-au redeschis. De luni, 21 martie au început și reparațiile pe străzi.

Pe parcursul sezonului rece, Direcția Tehnică a alcătuit o listă cu defectele apărute în carosabil care necesită intervenții. Peste iarnă s-a intervenit cu reparații temporare, cu mixtură asfaltică “la rece” însă începând din această săptămână vor începe reparațiile definitive, cu asfalt.


Primele comenzi au fost emise deja către constructorul SC Terra Building, firma cu care Primăria Sibiu a încheiat un contract pentru execuția acestui tip de lucrări. Astfel, în următoarele săptămâni, ETAPIZAT, intră în lucru străzile: 

  • Str. Europa Unită – pe această stradă lucrările au început de luni, 21 martie; se va înlocui stratul de uzură pe carosabil și trotuare și se vor amenaja parcări cu grilă înierbată. 
  • Ulterior vor intra în lucru străzile Maramureșului și Cristian, inclusiv sensul giratoriu de la intersecția cu strada Avrig și Calea Poplăcii. Pe acestea va fi înlocuit complet stratul de uzură de pe carosabil. 
  • De asemenea, vor începe și lucrările pe str. M. Kogălniceanu, inclusiv sensurile giratorii de pe traseu. Și în acest caz va fi înlocuit complet stratul de uzură.

Atunci când încep lucrările pe străzile Maramureșului, Cristian și M. Kogălniceanu, Primăria Sibiu va anunța public data. 

Lucrările se vor executa sub trafic, cu închideri pe tronsoane restrânse și vor fi astfel planificate încât să afecteze într-o cât mai mică măsură traficul. În acest sens, așternerea noului strat asfaltic se va face noaptea, când volumul de trafic este mai scăzut. Cu toate acestea, șoferii vor fi rugați să ocolească aceste străzi în perioada desfășurării lucrărilor pentru a evita blocajele în trafic.Pe lângă aceste lucrări de reparații ample, va începe în paralel și repararea defectelor punctuale apărute pe străzi. Pe prima comandă emisă figurează intervenții pe aproximativ 40 de străzi din Sibiu. 

Prin lege, companiile românești vor fi avantajate la licitațiile publice ale statului (CP)

0

Deputat Bogdan Trif, Președintele Organizației Județene PSD Sibiu transmite următorul comunicat de presă:

„Săptămâna trecută am votat, împreună cu colegii mei, proiectul de lege inițiat de PSD, de susținere a capitalului românesc prin instituirea obligativității „criteriului verde” la licitații, după model european. Proiectul a trecut, astfel, de Camera Deputaților – cameră decizională.

Concret, această lege va da o șansă în plus firmelor românești de a participa cu succes la licitațiile publice ale statului. În evaluarea ofertelor la licitații, vor fi punctate suplimentar companiile capabile să asigure o poluare cât mai mică, folosind un traseu de transport cât mai scurt. Cu alte cuvinte: cu cât ești mai aproape de destinația mărfii pe care o livrezi, cu atât ești mai avantajat!

Acest proiect de lege a fost elaborat în urma întâlnirilor cu reprezentanții mediului de afaceri, care au dat exemplul Germaniei, unde un producător autohton este în mod clar mai avantajat la licitație decât unul român pentru că primește punctajul maxim pentru ”criteriul verde” (poluare redusă).

Așa se va întâmpla și în România! Companiile românești au nevoie de o susținere corectă din partea statului, mai ales în actualul context economic!

Virus extrem de periculos depistat la Cârța și Arpașu de Sus

2

Autoritățile sibiene sunt în alertă după ce au depistat un virus extrem de periculos pe raza localităților Cârța și Arpașu de Sus. Este vorba despre septicemie hemoragică virală (S.H.V.) la păstrăvi.

Septicemia hemoragică la pești este o boală infecțioasă cauzată de agentul patogen viral Piscine novirhabdovirus-în absența unei traduceri în spaniolă-, un microorganism aparținând familieiRhabdoviridaecare poate fi letală pentru gazdele pe care le infectează.

Peștii bolnavi prezintă semne nespecifice de boală care, în special la larve, pot duce la moarte în 100% din cazuri.

Buletinul de analiză emis, ca urmare a recoltării și analizării unor probe salmonide de către Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală – Laborator Național de Referință (IDSA-LNR), a avut rezultat pozitiv.

Planul de măsuri aprobat prevede uciderea tuturor salmonidelor existente la nivelul păstrăvăriei în cauză,curățarea și dezinfecția tuturor bazinelor, materialelor, ustensilelor, echipamente de hrănire, îmbrăcăminte de protecție, ambarcațiuni plutitoare, existente la nivelul păstrăvăriilor afectate, dar și tuturor persoanelor și mijloacelor de transport, inclusiv a rezervoarelor și altor echipamente utilizate de operatorul economic și vizitatori.

Se instituie vidul sanitar de minim 6 săptămâni de la finalizarea operațiunilor de dezinfecție, perioadă în care bazinele vor fi golite de apă fiind lăsate pe uscat.

Zonă de protecție în jurul focarului este stabilită pe o raza de 5 km, cuprinzând localitățile Cârța, Nou Român, Arpașu de Jos, Scoreiu și o zonă de supraveghere, cu o raza de 10 km, care include localitățile Colun, Glâmboaca, Fofeldea, Ilimbav, Săsăuș, Arpașu de Sus, Cârțișoara, Sărata, Porumbacu de Josdin județul Sibiu precum și localitățile Ucea și Victoria, din județul Brașov.

Toate exploatațiile piscicole, aparținând persoanelor fizice sau juridice, aflate în interiorul zonelor de restrictive și/sau cu legături epidemiologice cu focarul de boală, vor fi supuse catagrafierii și  testelor de laborator, în direcția depistării S.H.V. (cu predilecție la păstrăvăriile amplasate în  amontele și avalul bazinelor afectate de boala).

Repopularea bazinelor cu salmonide se va efectua după închidere focarului de boală cu păstrăv provenit din zone libere de SHV, iar înainte de introducerea acestora în bazine se vor recolta în cadrul programului propriu de autocontrol oprobă (30 păstrăvi), care va fi expediată la IDSA-LNR, pentru testări  în direcția SHV.

Toate măsurile dispuse prin Planul de măsuri aprobat azi, precum și măsurile dispuse la suspiciune se mențin până la închiderea focarului de boală, conform legislației sanitare veterinare in vigoare.

APĂ CANAL SA Sibiu: Anunţ angajare

0

APĂ CANAL SIBIU  S.A.  angajează pentru :

                 CENTRU EXPLOATARE PĂUCA

   SEF CENTRU – 1 post

–          studii medii/postliceale de specialitate în domeniul tehnic /electrotehnic/electromecanic/electric

–          experiență profesională intr-un post similar constituie avantaj

–          cunostinte de operare PC

                –     abilitati de a lucra/coordona echipa 

                –     permis conducere categ.B

Cererile tip de participare la concurs se completează și se depun online la adresa de mail personal@apacansb.ro sau la sediul societăţii, str. Eschil nr.6,  Serv.Resurse Umane, împreună cu CV, copie  diplomă studii şi adeverinţa medicală de la medicul de familie, până la data de 24.03.2022. Relaţii suplimentare la tel. 0269/ 222916(int.117 sau 166).

MEDIAŞ: Obligativitatea declarării persoanelor străine

0

Având în vedere actualul context internațional privitor la persoanele refugiate din Ucraina, reamintim faptul că legislația română în vigoare conține anumite prevederi, a căror obligativitate trebuie respectată – se arată într-un comunicat de presă al Primăriei Mediaş.

Astfel, potrivit articolului 12 al OUG 194/2002, privind regimul străinilor în România, străinul intrat legal pe teritoriul României, precum și persoana care îl găzduiește, au obligativitatea să anunțe organul de poliție competent teritorial, în termen de 3 zile de la data intrării, respectiv a găzduirii. În situația în care străinul este cazat într-o unitate hotelieră, administrația acesteia are obligația de a comunica datele organului de poliție competent. Prin urmare, îi îndemnăm pe toți medieșenii care se află în această situație să se adreseze Poliției Municipale Mediaș.

Pentru operativitatea acestei activități, persoanele fizice și juridice pot anunța prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 sau prin adresa de mail cop@sb.politiaromana.ro, despre cazarea acestor persoane, numărul persoanelor din fiecare locație, perioada de cazare/găzduire, locul de proveniență, precum și intenția de a pleca spre altă locație.

TEATRU: People Power Partnership, prezent la două importante evenimente europene

0

Proiectul People Power Partnership (PPP), derulat de Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu în calitate de partener, participă în luna martie la două manifestări importante legate de evoluția tinerilor și de implicarea lor în viața artistică și socială. Pe lângă aceste evenimente, echipa artistică prezintă și ultimul spectacol de mici dimensiuni creat în cadrul proiectului cu partenerii din Marea Britanie, Magna Vitae din Grimsby.

„Impactul restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19 asupra activităților educaționale, culturale, de tineret și sportive ale copiilor și tinerilor din UE. Impresii și propuneri de acțiune bazate pe sondaje și experiențe ale proiectului People Power Partnership cu tineri din 11 țări europene” a fost tema unei prezentări susținute de Matthias Rettner, reprezentantul Aktionstheater Pan.OPTIKUM din Freiburg, lider de proiect în cadrul PPP.

Echipa PPP a realizat inclusiv cercetări și sondaje proprii în rândul participanților la proiect, care au indicat faptul că mulți tineri s-au confruntat cu sentimente de frustrare, descurajare și apatie, au experimentat depresie, anxietate, au avut senzația unor oportunități ratate în viață și educație, dar și neîncredere în factorii de decizie politică.

Pentru a contracara aceste efecte negative provocate de pandemie, People Power Partnership susține nevoia promovării unor întâlniri directe între tineri, dezvoltarea unor oportunități de schimburi de experiență între aceștia, promovarea burselor pentru tinerii din țări cu un PIB scăzut, facilitarea accesului la aplicațiile pentru schimburile internaționale și pentru lucrătorii independenți individuali, îmbunătățirea și extinderea programului Erasmus+, îmbunătățirea promovării programelor UE pentru a ajunge la grupul țintă – tinerii.

Chiar și în timpul pandemiei, în proiectul PPP, toate audițiile, atelierele și spectacolele susținute mai ales în aer liber, inclusiv în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția din 2021, au avut loc fizic, fapt care a fost apreciat de tineri.

Tinerii și viitorul Europei

Evenimentul cu tema „Participație prin creativitate: cum modelează tinerii viitorul Europei prin participarea culturală”, va avea loc joi, 31 martie 2022, de la ora 18:00, la Reprezentanța landului federal Baden-Württemberg la Uniunea Europeană, în Bruxelles.

Prin intermediul PPP, Freiburg Aktionstheater PAN.OPTIKUM, alături de partenerii din proiect, reunește tineri din 11 țări europene într-un proiect cultural participativ. Tinerii reușesc, astfel, să creeze și să determine evoluția propriului viitor, inclusiv pe cel al Europei. Organizatorii evenimentului declară că „Artele spectacolului oferă un spațiu în care tinerii cu viziuni diferite se întâlnesc și intră în dialog pe tema provocărilor personale și sociale. Ei sunt încurajați să participe activ și creativ la modelarea felului în care trăim împreună. În căutarea răspunsurilor la aceste provocări, arta poate juca un rol important, deoarece dă naștere unui nou spațiu și unor noi viziuni cu mai multe perspective. Accentul se va pune pe întrebări fundamentale precum: Ce valori avem? Cum poate fi facilitată înțelegerea reciprocă într-o societate diversă? Cât de rezistentă este democrația noastră, la ce provocări poate rezista, cine o subminează? Care este baza toleranței în Europa?”.

Toate aceste teme vor fi discutate cu reprezentanți ai instituțiilor europene, politicieni de stat din Baden-Württemberg și reprezentanți ai scenei culturale.

Ultima producție de mici dimensiuni din proiectul PPP a avut premiera în Marea Britanie, în 19 martie 2022, în cadrul Grimsby Creates Noise Festival, după ce calendarul evenimentului fusese amânat din cauza restricțiilor impuse de pandemie. Spectacolul a putut fi urmărit live pe Facebook, pe pagina People Power Partnership – Magna Vitae, iar link-ul este încă activ. În cadrul acestui spectacol a fost implicat și un tânăr dansator din Sibiu, Florian Gavarici, care este parte din grupul de opt dansatori reprezentanți ai TNRS în cadrul proiectului. El a fost implicat și în spectacolul Mirror Images în cadrul FITS 2021, dar și în producția de mici dimensiuni din Lisabona, prezentată în cadrul Festivalului Felizmente Ha Lugar. Participarea lui la rezidența din perioada 7-18 martie a fost posibilă cu ajutorul partenerilor care au găzduit spectacolul, dar și prin susținerea liderilor de proiect.

Partenerii proiectului din Marea Britanie, Fundația Magna Vitae, au făcut toate demersurile pentru a continua participarea în PPP chiar și după Brexit, demonstrând alături de liderii de proiect, Aktionstheater PanOptikum, că arta și cultura nu au granițe.

Despre People Power Partnership

„People Power Partnership” este un proiect de teatru participativ, destinat spațiului public, care facilitează întâlniri reale și durabile între tineri, într-un context artistic. Pe parcursul proiectului, 104 tineri (cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani), provenind din orașele partenere, dezvoltă 13 producții independente, dar și un spectacol final, de mari dimensiuni, ce va fi prezentat în turneu prin cele 13 orașe partenere, în cadrul unor festivaluri internaționale de prestigiu. „People Power Partnership” se va derula până pe 14 octombrie 2024. În prima fază a proiectului, în fiecare dintre cele 13 orașe-gazdă stabilite de comun acord între parteneri, s-au reunit și au lucrat împreună timp de două săptămâni câte două grupuri alcătuite din opt participanți fiecare, provenind din orașe diferite și care au fost selectați, în prealabil, în urma participării la un atelier. Producțiile rezultate au fost prezentate într-un spațiu public, constituind parte integrantă a unui festival de artele spectacolului. Textele ce au stat la baza acestor spectacole au abordat teme sociale relevante și de actualitate. Prin intermediul acestui proces, tinerii participanți devin ei înșiși autori, contribuind la conceperea spectacolului prin propunerea unor subiecte inspirate din viața lor de zi cu zi: provocările societății în care trăiesc, globalizarea, amenințările pentru mediul înconjurător etc. O formă de exprimare apreciată de tânăra generație, hip-hop-ul, ca tip de cultură urbană, servește atât ca generator de mișcare fizică, cât și ca suport muzical. Întregul demers este susținut de către o echipă de creație.


În a doua etapă a proiectului, participanții contribuie la realizarea producției principale, în grupuri de opt persoane din câte patru orașe partenere, care se bazează pe primele 13 producții realizate în prima etapă. După premiera mondială din Freiburg, producția finală va fi prezentată în cadrul festivalurilor asociate, în diferite componențe ale grupurilor. Pe toată durata desfășurării proiectului, partenerii susțin schimburile culturale dintre participanți prin perioade de activitate intensă și evaluare sistematică a strategiilor concrete de dezvoltare a publicului, demers gestionat de către Universitatea de Științele Educației din Freiburg, prin evaluare de specialitate și publicare a rezultatelor obținute.

Partenerii proiectului sunt: Aktionstheatre PAN.OPTIKUM, Freiburg (DEU); Teaterforeningen for Helsingør Kommune // PASSAGE Festival (DNK); “Radu Stanca” National Theatre in Sibiu // FITS (ROU); Varazdin Tourist Board (HRV); Menu Fabrikas in Vilnius & Alytaus miesto teatras in Alytus (LTU); Foundation INITIUM, Riga (LVA); Bitò Produccions in Girona // Temporada Alta (ESP); Município de Loulé (PRT); Camara Municipal de Lisboa, (PRT); Magna Vitae, Lincolnshire (UK); SE.S.TA – Centre for Choreographic Development, Prague (CZE); Fondazione Via Maestra in Venaria (ITA); University of Education Freiburg (DEU).

Medicii veterinari: Recomandări pentru perioada Postului premargător Sărbătorilor de Paşte

0
dsc scaled

În perioada Postului premergător Sărbătorilor de Paşte, populaţia care respectă această tradiţie creştină, solicită pentru consum produse alimentare specifice, respectiv, produse de morărit şi panificaţie, soia, fasole, mazăre, alte sortimente de legume, fructe, verdețuri proaspete, produse de patiserie şi zaharoase, alimente conservate, ciuperci, produse naturiste, solicitare care determină operatorii din domeniul alimentar să pună pe piaţă cantităţi mai mari de astfel de alimente decât în mod obişnuit.

Având în vedere volumul mare de produse alimentare din aceste sortimente. care se regăsesc la procesare sau în distribuţie pe piaţa de consum, există riscul ca pe parcursul lanţului alimentar să fie supuse contaminării cu microorganisme sau prin substanţe chimice (contaminanţi naturali care sunt introduşi accidental sau prin tratarea inadecvată a alimentelor) respectiv prin :

  • contaminare biologică – bacterii, fungii, viruşi sau paraziţi,
  • contaminanţi chimici – care includ substanţe chimice provenite din mediu,conaminanţi, metale grele sau alte reziduuri.

Din acest motiv este absolut necesar ca siguranţa produselor alimentare să poată fi obţinută şi controlată prin metode care să asigure identificarea şi înlăturarea pericolelor potenţiale de contaminare, înainte de consumul produsului finit.

Legislaţia şi regulile din domeniul siguranţei alimentelor pe întregul lanţul alimentar, obligă operatorii din acest domeniu de activitate, să garanteze că alimentele sunt sigure pentru consumatorul final şi nu prezintă risc pentru sănătatea populaţiei.

În aceiaşi măsură pentru prevenirea apariţiei unui discomfort alimentar, sau toxiinfecţii alimentare sunt responsabilizaţi, în contextul normelor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor şi consumatorii de alimente specifice aceastei perioade, cu respectarea unor recomandări care se referă la:

  • achiziţionarea alimentelor de origine non-animală specifice postului numai din spaţii sau unităţi înregistrate sanitar veterinar, care garantează, prin examen de specialitate, calitatea şi salubritatea acestora, evitând comerţul ”stradal”
  • citirea cu atenţie a instrucţiunilor de pe etichetele produselor alimentare, ambalate, care în mod obligatoriu trebuie să conţină informaţii privind elementele componente, modul de păstrare, preparare corectă şi termenul de valabilitate;
  • păstrarea corectă a alimentelor pentru a evita deprecierea calitativă,în frigider, în spaţii uscate la temperaturi optime, după caz;
  • evitarea manipulării alimentelor de către persoane care prezintă leziuni la nivelul degetelor de la mâini;
  • păstrarea în condiţii de maximă igienă a tuturor suprafeţelor destinate preparării alimentelor (mese, blaturi,veselă, etc);
  • folosirea la prepararea alimentelor numai a apei potabile;
  • spălarea atentă a fructelor, a zarzavaturilor şi verdeţurilor folosite în reţetele culinare sau când acestea se consumă crude;
  • asigurarea condiţiilor de protecţie necesare evitării oricărui contact între alimentele destinate consumului şi insecte, rozătoare, sau alte animale;
  • gestionarea corectă a resturilor menajere;

Cu referire la aprovizionarea cu peşte sau produse din peşte, alimente care se pot consuma în anumite zile din perioada Postului premesgător Sărbătorilor Paște, atenţionăm ca populaţia să cunoască următoarele:

Peştele se comercializează în stare vie, refrigerată, congelată, sărată, uscată, afumată, marinată, conservată etc.

Comercializarea acestuia este admisă numai în unităţi specializate, sau secţii ale magazinelor alimentare înregistrate sanitar veterinar.

Nu cumpăraţi peşte, dacă are ochii tulburi sau urechile dezlipite de branhii, dacă are un miros specific neplăcut, iar la apăsare degetul intră cu uşurinţă în carne lăsînd urme care nu mai revin la normal.

Nu cumpăraţi peşte refrigerat cu leziuni mecanice, cu consistenţă slab compactă, cu miros de fermentare în branhii, cu prezenţa stratului exterior mucilaginos (cleios).

  Nu cumpăraţi peşte congelat cu prospeţime îndoielnică, cu miros de rînced, cu nuanţă gălbuie a pielii şi a stratului de grăsime, precum şi cu gust amar.

Nu cumpăraţi conserve fără etichete, în cutii ruginite, cutii deformate, bombate şi cu ermeticitatea deteriorată.  

Sortimentele de peşte sunt însoţite obligatoriu de certificat de confirmitate privind calitatea, originea acestuia şi valabilitatea, eliberat sub responsabilitatea operatorului economic furnizor.

În situaţia în care consumatorii constantă necomformităţi privind calitatea produselor alimentare achiziţionate se recomandă solicitarea medicilor veterinari arondaţi, sau specialiştii în domeniu din cadrul D.S.V.S.A. judeţeană, pentru a se intervenii operativ şi eficient.

Dr. Ioan Viorel Pențea – Secretar al Colegiului Medicilor Veterinari Filiala Sibiu

Biserica cetate din Saroş pe Târnave va fi reabilitată

0

Bisericile fortificate din județul Sibiu sunt salvate rând pe rând de la degradare și vor deveni în maxim doi ani puncte importante de atracție pentru turiști. După startul lucrărilor de reabilitare de la Șeica Mică, Biserica Evanghelică din Șaroș pe Târnave intră și ea într-o nouă etapă a existenței sale. Încep lucrările de reparații și conservare a monumentului, în cadrul unui proiect finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020 în valoare totală de 1,339 milioane lei.

Parohia Evanghelică C.A Șaroș pe Târnave a anunțat, într-o conferință de presă, startul lucrărilor în cadrul Proiectului „Lucrări de reparații, connservare și introducere în circuitul turistic la Ansamblul Bisericii Evanghelice Fortificate Șaroș pe Târnave“, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Valoarea totală a proiectului este de cca 1,339 milioane lei (suma reprezentând valoarea totală a proiectului conform contractului), din care cca 1,218 milioane lei reprezintă finanțare nerambursabilă.

„Proiectul prevede digitizarea obiectivului de patrimoniu, ceea ce înseamnă scanarea cu aparatură de mare rezoluție, atât la exterior, cât și la interior, după finalizarea lucrărilor. România și-a luat angajamentul față de UE că o să digitizeze o pondere însemnată din patrimoniul nostru. Ca urmare, după ce o să fie digitizat, o să fie urcat pe o pagină, fie a Consistoriului, fie a Parohiei, în așa fel încât să fie vizitată clădirea, virtual, de la distanță de oricine are acces la internet. A fost întocmit și un plan de marketing, cu o serie de acțiuni culturale, care să atragă lumea aici. Proiectul o să contribuie la creșterea atractivității turistice în Șaroș pe Târnave și implicit a orașului Dumbrăveni“, a declarat Valentin Păun, managerul de proiect.

„Ne bucură faptul că s-a obținut finanțare, îi felicit pe cei care au muncit. După cum știți, și noi încercăm să sprijinim. Am amenajat parcul din fața cetății, dar avem și o serie întreagă de lucrări în Șaroș, între care lucrări la grădiniță, vechea școală săsească am transformat-o într-un cabinet medical pentru cei cca 2000 de locuitori, vom reabilita școala, anul acesta începem lucrări pentru rețeaua de apă și canalizare. În clădirea vechii școli vrem să facem și un minimuzeu, care să cuprindă o zonă a sașilor și una a noastră, a românilor. Ne gândim să facem și o parcare lângă biserică așa că, ceea ce prevede proiectul cu ceea ce putem face noi, ca Primărie, se completează în mod fericit.“, a transmis Emil Dârloșan, primarul orașului Dumbrăveni.

„Mă bucur foarte mult că avansăm și cu acest proiect. Șaroșul este un pic privilegiat, datorită locației în care se află, în ceea ce privește turismul. Mă bucur de deschiderea Primăriei pentru colaborare în mai multe direcții, nu doar pentru monument, ci și pentru viața care este aici. Este o șansă, cred, mai ales că aceste cetăți au fost construite de locuitori și cum aceștia nu mai sunt acum, noi putem să le păstrăm prin proiecte. Vreau să mulțumesc tuturor celor implicați, pentru că proiectele sunt complexe. Nu e o muncă ușoară, ea implică multă responsabilitate“, a arătat preotul Ulf Ziegler, din cadrul Consistoriului Districtual Evanghelic C.A. Mediaş.

Prin această investiție se urmărește creșterea atractivității turistice a zonei prin punerea în valoare și utilizarea durabilă a obiectivului de patrimoniu Ansamblul Bisericii Fortificate Șaroș pe Târnave și introducerea acestuia în circuitul real și virtual. Obiectivele specifice ale proiectului vizează, pe de o parte, lucrări de reabilitare a ansamblului bisericii iar, pe de altă parte, digitizarea obiectivului de patrimoniu, precum și întocmirea și operaționalizarea unui plan de marketing cu acțiuni socio-culturale care să consacre obiectivul de patrimoniu în calitate de centru de atracție turistică și să conducă la creșterea numărului de vizitatori, de la 395, în prezent, la 595 de vizitatori, anual.

Construcția s-a finalizat în anul 1422, primind hramul Sf. Elena și Sf. Nicolae. În 1483 au început lucrările la zidul împrejmuitor al bisericii, care este întărit cu cinci turnuri de apărare. La începutul sec. XVI se construiește turnul bisericii, iar în secolul următor se montează ceasul. În anul 1605, satul este atacat, jefuit și ars până la temelii în luptele împotriva rebelului Ștefan Bocskai. Până la 1690 satul suferă cumplit de pe urma războaielor care decimează populația redusă la doar 5 familii. În 1772 încep lucrări de renovare ale lăcașului de cult ruinat: se reconstruiește plafonul, iar maestrul Johan Folbart din Sighișoara montează altarul baroc în corul bisericii în 1774. Un incendiu devastator cuprinde satul în 1776 și mistuie 60 de case, avariind și acoperișurile turnurilor de apărare. Acestea vor fi refăcute în anii următori. În 1808 turnul bisericii este înălțat cu încă un etaj și primește forma actuală. Apoi maeștrii Friedrich și Wilhelm Maetz din Biertan construiesc orga. În 1966 un fulger distruge complet acoperișul, iar ceasurile și instalația electrică sunt aruncate din pereți. În cursul aceluiași an se efectuează toate reparațiile necesare.

Proiectul are ca scop, în afara restaurării și a consolidării, punerea în valoare a monumentului. Toate intervențiile prevăzute vor fi în spiritul regulilor restaurării și conservării monumentelor istorice.

Programul Operațional Regional 2014-2020 este implementat la nivel național de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice în calitate de Autoritate de Management, iar la nivel regional de către ADR Centru, organism intermediar al programului ce monitorizează implementarea acestui proiect în Regiunea Centru.