spot_img
8.3 C
Sibiu
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
spot_img

Scrisoare de la Prințul Charles către Asociația „Prietenii Mocăniței”

Știri din Județ

Publicitate

Munca voluntarilor de conservare, restaurare și redeschidere a căii ferate înguste dintre Sibiu și Agnita este susținută de către Alteța Sa Regală Prințul de Wales

Voluntarii asociației Prietenii Mocăniţei și cei ai asociației susținătoare din Regatul Unit, SARUK, sunt încântați că anul în care au reușit să repună în circulație trenul pe un segment al căii ferate înguste Sibiu – Agnita a fost marcat de primirea unei scrisori deschise de
susținere a muncii lor din partea Alteței Sale Regale, Prințul Charles.
Mihai Blotor, președintele Asociaţiei Prietenii Mocăniţei, a declarat:


Deși calea ferată îngustă dintre Sibiu și Agnita, împreună cu ramificația Cornățel-Vurpăr, este înregistrată ca monument istoric, aceasta a fost lăsată în paragină după sistarea circulației trenurilor în anul 2001, iar locomotivele și vagoanele care au funcționat pe ea au fost trimise la
fier vechi. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are un profil unic în România, fiind o organizație non-
guvernamentală formată exclusiv din voluntari, care acționează nu numai pentru repunerea în circulație a Mocăniței în scop turistic, dar și pentru conservarea sustenabilă a căii ferate ca monument istoric, aducându-și o contribuție la fel de importantă la cultura și peisagistica
Sibiului și a Văii Hârtibaciului precum Muzeul satului ASTRA, casele tradiționale sau bisericile
fortificate care se regăsesc în multe dintre satele aflate de-a lungul liniei ferate.

Într-o zonă încare schimbările din agricultură conduc la ridicarea a tot mai multor garduri și împrejmuiri,
calea ferată devine și un coridor natural de-a lungul văii.
Alteța Sa Regală Prințul Charles este bine-cunoscut pentru susținerea acordată patrimoniului
extraordinar al României, atât construit cât și natural, și pentru încurajarea comunităților locale
și a meșteșugurilor tradiționale, care contribuie la conservarea acestuia.

Deși multă lume poate nu consideră o Mocăniță ca fiind atât de semnificativă din punct de vedere cultural cum este un castel sau o biserică fortificată, suntem încântați că Alteța Sa Regală Prințul Charles susține munca noastră voluntară de conservare sustenabilă a căii ferate ca monument istoric.
Voluntarii noștri au făcut progrese importante în acest an, după semnarea unui contract de concesiune cu Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A. pentru părți ale căii ferate, lucru care ne-a permis să demarăm munca de restaurare. Suntem încrezători că, în urma
alegerilor parlamentare din luna următoare, obstacolele legale care ne-au împiedicat până acum
eforturile vor fi înlăturate și că acest proiect va putea să atragă fonduri europene nerambursabile, așa cum au reușit și alte căi ferate de patrimoniu din Marea Britanie și din alte
țări.

De asemenea, așteptăm cu nerăbdare să ne revedem prietenii de la SARUK atunci când vor
putea să călătorească din nou în România și, bineînțeles, sperăm ca noul nostru susținător,
Alteța Sa Regală Prințul Charles, să ne viziteze și să călătorească cu Mocănița.”
Copie a scrisorii Alteței Sale Regale Prințul de Wales, împreună cu traducerea acesteia:

Alteța Sa Regală Prințul de Wales


Calea ferată Sibiu – Agnita este porțiunea care s-a mai păstrat pînă astăzi din fosta cale ferată
îngustă Sighișoara – Sibiu, construită acum mai bine de o sută de ani. Calea ferată a fost
naționalizată în anul 1948 și a fost închisă și dezafectată pe porțiunea Sighișoara – Agnita în anul

  1. În anul 2001 a fost închisă definitiv și ultima porțiune. Linia, împreună cu podurile,
    clădirile și instalațiile sale, este listată ca monument istoric sub numărul SB-II-a-B-20923, dar
    multe dintre gări, depoul și alte clădiri sunt căzute în paragină sau, în unele cazuri, au suferitmodificări prin montarea de uși și ferestre moderne sau prin termoizolarea exterioară de către persoanele care le ocupă.
  2. Se pare că linia ferată este în administrarea Ministerului Transporturilor, care acționează prin entități subordonate. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are acces
    numai la acele părți pentru care este responsabilă Societatea de Administrare Active Feroviare
    ,,SAAF” S.A..
    Cinci dintre locomotivele cu abur care au circulat între Sibiu și Agnita au fost lăsate sub cerul
    liber timp de mulți ani în depoul Sibiu și se pare că acestea sunt în responsabilitatea diferitelor
    entități subordinate ale Ministerului Transporturilor. Credem că aceste locomotive, sau unele
    dintre ele, ar putea fi recondiționate pentru a fi repuse în circulație între Sibiu și Agnita de către
    Asociaţia Prietenii Mocăniţei, cu condiția să putem prelua responsabilitatea asupra lor.
    Căile ferate de patrimoniu restaurate și exploatate de voluntari sunt foarte dezvoltate în Marea
    Britanie. Un raport al Parlamentului asupra beneficiilor economice și sociale aduse de acestea
    poate fi consultat la Value-of-heritage-rail.pdf (squarespace.com), o traducere a fragmentelor
    relevante ale acestui raport fiind diponibilă, la cerere, la neil.mcgregor@mcgregorlegal.eu. Mulți
    dintre susținătorii britanici ai Asociaţiei Prietenii Mocăniţei au experiență practică în proiecte de
    căi ferate de patrimoniu în Marea Britanie, inclusiv în poziții de conducere.
    Pentru mai multe informații vă rugăm să îl contactați pe Mihai Blotor la
    mihai@sibiuagnitarailway.com sau la telefon +40 726 304 325.
    Totodată, următorii susținători/voluntari britanici pot furniza informații:
    David Allan – Președinte SARUK, Marea Britanie: david.allan132@ntlworld.com +44 7847 212
    739
    Bill Parker – Atelierul pentru locomotive cu abur “The Flour Mill”, Marea Britanie:
    theflourmill@aol.com +44 7930 993 995
    Neil McGregor – FPWI, avocat, McGregor & Partners: neil.mcgregor@mcgregorlegal.eu +40
  3. 722 368 076
Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

ACS Mediaș va întâlni liderul clasamentului