Secția de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneologie din cadrul Spitalului Municipal Mediaș a fost renovată.
“Mulțumesc pentru buna colaborare atât cadrelor medicale, cât și conducerii spitalului. Voi continua să susțin și în perioada următoare, atragerea de fonduri extrabugetare dar și alocarea de fonduri de la bugetul local pentru Spitalul Municipal Mediaș” – a transmis primarul municipiului Mediaș, Gheorghe Roman pe pagina sa de Facebook.
În luna magiei și a cadourilor, Biblioteca Academiei Forțelor Terestre “Nicolae Bălcescu” din Sibiu a fost transformată în atelierul moșului, unde studenții au confecționat coronițe și ornamente care vor împodobi academia în perioada următoare.
“Fiecare început de decembrie are magia lui. Fiecare colindă trezește în noi emoții puternice, fiecare clopoțel sună tot mai armonios, luminițele nu au strălucit niciodată mai tare și iar miroase a brad” – au transmis reprezentanții instituției pe pagina de Facebook.
Târgul de Crăciun de la Avrig (județul Sibiu) se desfășoară în perioada 09 – 24 Decembrie 2022 și este organizat de Asociația Talentelor, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Avrig.
Încă o seară magică îi așteaptă pe participanți, în jurul bradului de Crăciun din Piața Gheorghe Lazăr, sâmbătă, 17 decembrie, începând cu orele 17:00.
Organizatorii au pregătit un program special de colinde și cântece de iarnă, Corul „Izvorașul” , împreună cu Ansamblul orchestral al Liceului Teoretic „Ghe. Lazăr” Avrig, Zolti Kulcsar, Neluțu Hapca, Victoria Meițescu dar și invitați speciali de la Racovița.
Cu pași grăbiți se apropie cel mai vesel eveniment caritabil care are loc an de an la Târgul de Crăciun din Sibiu – Marea MoșMondeală – cursa de moși, ediția a V-a.
Evenimentul are loc vineri, 16 decembrie de la ora 19:00. Startul și finish-ul vor fi în Târgul de Crăciun din Piața Mare.
Scopul acestei curse este de a susține deplasările echipei de baschet în scaun rulant “Zburătorii”, la competițiile de sport din țară desfășurate în 2023. Cursa este necronometrată, cu artificii și muzică pe traseu.
Taxa de participare este 100 lei pt adulți, 75 lei pentru copiii sub 14 ani, iar 50% din taxă va fi donată cauzei. În schimbul celorlalți 50% din taxa, participanții primesc: – buff cu tematica evenimentului – număr de concurs haios – medalie confecționată de persoanele cu dizabilități de la Diakoniewerk.
Anul 2023 aduce cel puțin trei noutăți importante în domeniul salubrizării și gestionării deșeurilor, toate cu impact asupra sibienilor. Spre exemplu, mai bine de o treime din totalul platformelor de colectare a deșeurilor din Sibiu se vor schimba cu containere moderne. Totodată sibienii vor avea spații speciale unde pot duce gratuit deșeurile din construcții. Însă totul vine cu un preț: amenzile s-au majorat simțitor și cine lasă o pungă de gunoi pe jos riscă 10.000 de lei amendă.
Noile platforme vin cu responsabilități
Consiliul Local Sibiu a aprobat deja un proiect care prevede construirea în oraș a 110 insule moderne de colectare a deșeurilor, cu câte 5 fracții, pentru fiecare categorie, rezultând în total 550 de containere. Proiectul se ridică la 12,5 milioane de lei și urmează să fie finanțat cu bani din Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR).
Cel mai important aspect este că noile platforme vor fi dotate cu acces digitalizat exclusiv pentru persoanele fizice arondate zonei în care sunt amplasate. Vor avea, totodată, modul GSM pentru transmisie date și vor putea oferi o bază de date privind beneficiarii serviciului. Ce înseamnă asta?
”Considerăm că, odată cu implementarea sistemului de control acces la noile platforme și conștientizarea faptului că acestea sunt monitorizate de către autoritatea publică locală, va crește și gradul de conformare a cetățenilor la cerințele legale de colectare selectivă a deșeurilor. Pe lângă faptul că noile containere vor îmbunătăți aspectul estetic al platformelor de colectare, acestea sunt închise etanș, astfel încât se va elimina orice disconfort olfactiv. De asemenea, întrucât sunt prevăzute cu sistem de control al accesului, se va evita împrăștierea deșeurilor din diferite motive sau de către anumite persoane”, explică Marian Popa, directorul Serviciului Salubrizare și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sibiu.
În plus, odată ce există control asupra cui aruncă și ce la gunoi, primăria va avea inclusiv posibilitatea să amendeze asociația de proprietari arondată platformei respective, în cazul în care se constantă nerespectarea normelor în vigoare.
Având în acest moment în sunt puțin peste 300 de platforme pentru deșeuri în municipiul Sibiu, iar în ultimii doi ani au fost deja montate 15 platforme supraterane cu acces control, există posibilitatea ca anul viitor peste 40% din totalul platformelor din Sibiu să fie de ultimă generație.
Vom scăpa gratis de deșeurile din construcții
Primăria a depus documentația pentru construirea la marginea Sibiului a două centre integrate de colectare separată a deșeurilor prin aport voluntar. Ambele beneficiază de finanțare prin PNRR.
Unul va fi construit în Viile Sibiului pe un teren de 4.000 de metri pătrați, iar al doilea în Dealul Gușteriței pe un teren cu o suprafață de aproximativ 30.000 de mp, și va permite colectarea mai multor tipuri de deșeuri care nu pot fi colectate în containerele de acasă sau de lângă bloc.
”Cetățenii vor putea aduce aici deșeurile colectate selectiv, scopul fiind acela de a crește gradul de colectare pe fracții. Astfel, spre exemplu, sibienii care doresc să treacă la abonamentul Eco, vor avea două spații în care pot preda cantitatea de deșeuri necesare pentru reducerea costurilor abonamentului. De asemenea, în cazul deșeurilor din construcții, cetățenii le pot transporta singuri până la acest centru, fără a mai plăti operatorului de salubrizare”, spune primarul Astrid Fodor.
În acest centru se vor putea colecta deșeuri din construcții, periculoase, electrice, electronice și electrocasnice, mobilier, plastic, sticlă, anvelope uzate, metal, deșeuri din grădină, precum și cadavre de animale. Conform estimărilor, acest centru ar putea primi 8.500 de tone de deșeuri/an. Pentru această investiție valoarea care se va putea finanța prin PNRR este de 5,58 milioane de euro.
Amenzi mai mari
Toate îmbunătățirile descrise mai sus vor face din Sibiu un oraș mai curat, cu cetățeni care acordă un respect sporit mediului înconjurător. Cei care încă au nevoie de un imbold pentru a păstra curățenia trebuie să știe că amenzile au crescut foarte mult și de anul viitor va deveni foarte păgubos să arunci deșeurile aiurea.
Ca să înțelegeți mai bine, potrivit OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, producătorii și deținătorii de deșeuri au obligația să colecteze deșeurile separat și să nu le amestece cu alte deșeuri sau materiale cu proprietăți diferite. Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 15.000 de lei, pentru persoane fizice, și de la 20.000 de lei la 40.000 de lei pentru persoane juridice.
”De asemenea, același act normativ prevede faptul că abandonarea deșeurilor este interzisă. Încălcarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, pentru persoane fizice, și de la 50.000 de lei la 70.000 de lei, pentru persoane juridice”, mai precizează Marian Popa, directorul Serviciului Salubrizare și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sibiu.
Pe înțelesul tuturor, dacă arunci o pungă cu gunoi pe jos și te vedere un polițist local, ori te filmează o cameră de supraveghere, poate te fotografiază un cetățean și trimite poza prin Sibiu City App, riști 10.000 de lei amendă.
Nu în ultimul rând trebuie menționat că, faptele de incendiere a oricărui tip de deșeu sau substanță sau obiect, îngroparea deșeurilor sau eliminarea acestora în afara spațiilor autorizate, sunt potrivit noilor prevederi legale infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de 3 la 5 ani.
În concluzie, anul 2023 va aduce numeroase îmbunătățiri în Sibiu în privința gestionării deșeurilor, însă și responsabilități sporite pentru sibieni.
Un șofer sibian, în vârstă de 73 de ani, a intrat în coliziune cu o altă mașină, pe strada J. W. Goethe din municipiul Sibiu.
Din primele cercetări rezultă că sibianul, în timp ce conducea un autoturism, a pătruns pe strada J.W. Goethe fără să respecte semnificația indicatorului ”Acces interzis”, instalat la intersecția cu strada Alexandru Vlahuță, a condus pe sens interzis și a intrat în coliziune cu un autoturism condus regulamentar și utilizat în procesul de instruire practică pentru obținerea permisului de conducere.
În urma impactului, șoferul în vârstă de 73 de ani a suferit vătămări corporale și a fost transportat la spital conștient.
„Un echipaj SMURD a intervenit pe strada J.W. Goethe din municipiul Sibiu la un accident rutier. Echipajul a acordat îngrijiri medicale unui bărbat de 73 de ani care a fost transportat la UPU Sibiu cu accident ischemic tranzitoriu.” a declarat Sg. maj. Andreea Ștefan / ISU SIBIU
Raluca Turcan numește țintele principale din Bugetul Asigurărilor Sociale din 2023: Reforma pensiilor, a salarizării și asistență socială dedicată celor care au cu adevărat nevoie
Deputatul PNL, Raluca Turcan susține că anul viitor reformele esențiale din sistemul asigurărilor sociale nu mai pot fi întârziate, iar bugetul pe 2023 asigură condițiile pentru a se realiza această reformă.
”Ne exprimăm speranța că reformele asumate prin PNRR, unele deja adoptate prin legi în Parlament, nu vor rămâne doar la stadiul de legi uitate și neimplementate. Cred că în anul 2023 reformele esențiale nu mai pot fi întârziate”, spune Turcan și explică în rezumat care sunt acestea.
Reforma salarizării – prin care ierarhia salarială să fie corectată, iar în sectorul public să se pună accent pe pregătire profesională, competență și performanță. Sunt principiile asumate oficial în memorandumul privind reforma în domeniul salarizării, dar și în Legea Bugetului de Stat.
Majorarea salariilor doar pentru unele categorii, nu pentru toți, a creat mari dezechilibre (profesor debutant vs necalificat din sectorul construcțiilor).
Discrepanțele mari de salarizare care s-au creat au determinat deja o migrația angajaților dintr-o instituție în alta, ceea ce nu este de dorit.
Reforma pensiilor – pensii bazate pe contributivitate, eliminarea inechităților și aducerea celor 6 categorii de pensii speciale cât mai aproape de principiul contributivității, prin negocieri dintre MMSS și beneficiari, fără a pune în pericol funcționarea unor domenii vitale ale sistemului public;
Asistență socială țintită către cei care au cu adevărat nevoie. Acest lucru nu se poate realiza decât prin identificarea corectă a beneficiarilor, alocarea de resurse, personal calificat și evident modernizarea cadrului normativ.
Creșterea gradului de integrare în societate a persoanelor cu dizabilități. S-au realizat progrese, însă, implementarea unor măsuri din anul 2026 arată o lipsă a asumării hotărâte de sprijinire a celor vulnerabili.
Continuarea măsurilor de stimulare a ocupării/muncii, în special în rândul tinerilor și a persoanelor trecute de 50 de ani;
Sprijinirea angajatorilor care sunt dispuși să investească în calificarea tinerilor, atât prin învățământ profesional-dual, cât și prin alte mecanisme.
”Așadar, sunt foarte multe lucruri de făcut în anul 2023, care pot să crească încrederea românilor în instituțiile statului român. Finanțarea pare să nu fie o problemă pentru implementarea niciunei măsuri. Însă, pentru ca bugetul să se reflecte în creșterea calității vieții și o execuție bugetară a ordonatorilor de credit trebuie să fie bună: să nu pierdem oportunitățile din fondurile europene, povara bugetară a cheltuielilor sociale să nu fie lăsată doar pe umerii autorităților locale, reformele să fie însoțite și de finanțare și implementate rapid, iar banii nerambursabili din PNRR să fie nu doar cheltuiți în integralitate, dar să aducă și modernizare în marile sisteme publice”, susține Turcan.
A treia mărire a pensiilor în ultimii trei ani
Un punct de pensie de 1.785 de lei, după a treia majorare din ultimii trei ani, și reforma sistemului ar trebui să garanteze României în 2024 un salariu minim brut pe țară garantat în plată, astfel încât ”stabilirea acestuia să nu mai depindă decât de evoluțiile obiective economice – inflația, productivitatea, dinamica economiei”, după cum spune Raluca Turcan.
”Punctul de pensie ajunge la valoarea de 1.785 lei începând cu data de 1 ianuarie 2023. Este a treia majorare a punctului de pensie în trei ani, după cea cu 14% în septembrie 2020 și 10% de la 1 ianuarie 2022.
Este de apreciat că prin Bugetul de Stat și Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat se respectă actualizarea automată a ISR și a alocațiilor de stat pentru copii – mecanisme previzibile și sustenabile pentru majorarea veniturilor cu rata inflației.
Grație măsurilor economice corecte, care au fost adoptate în ultimii ani, încasările din contribuții de asigurări sociale au crescut și au permis o majorare cu 12,5% a punctului de pensie, dar și o diminuare a transferurilor de la BS la BASS (de la 11,7 mld. lei la 10,7 mld lei);
Eforturile pe care le-am făcut la Ministerul muncii în anul 2021 sunt răsplătite în anul 2023. Astfel, sunt prevăzute în buget sume importante din fonduri externe (cca. 206 milioane de lei prin PNRR) pentru investiții și reforme structurale: digitizarea dosarelor de pensii, digitalizarea tuturor instituțiilor din subordinea MMSS, centrele de zi pentru copii, persoane cu dizabilități și persoane vârstnice.
Ne exprimăm speranța că reformele asumate prin PNRR, unele deja adoptate prin legi în Parlament, nu vor rămâne doar la stadiul de legi uitate și neimplementate”, spune Turcan.
Proiectul ”Schimbările climatice – Plan de acțiuni pentru atenuare și măsurile necesare pentru adaptare în județul Sibiu” realizat de Consiliul Județean Sibiu, în parteneriat cu Universitatea Babeș Bolyai din Cluj s-a încheiat, fiind realizate toate obiectivele propuse.
Acesta a fost finanțat prin Mecanismul Financiar al SEE 2014-2021, derulat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Programul RO-Mediu „Mediu, Adaptare la Schimbările Climatice și Ecosisteme”.
Valoarea proiectului a fost de peste 600.000 lei, iar durata derulării proiectului: 16 decembrie 2021 – 15 decembrie 2022.
Obiectivul principal a fost de a realiza două planuri de acțiune pentru atenuarea schimbărilor climatice și, totodată, de a identifica măsurile necesare pentru adaptarea la aceste schimbări la nivelul municipalităților Sibiu și Mediaș, dar și de a conștientiza efectul acestora la nivelul autorităților, al locuitorilor și al tuturor factorilor implicați din județul Sibiu.
“Deși eforturile de reducere a impactului pe care îl au schimbările climatice sunt eficiente, unele efecte pe care le au acestea în lume sunt inevitabile. De aceea, e nevoie să dezvoltăm strategii și planuri de acțiune cu măsuriconcrete de adaptare și atenuare a impactului pe care le au schimbările climatice. Prin proiectul derulat alături de partenerii noștri de la Universitatea Babeș Bolyai, au fost realizate două astfel de politici publice pentru Sibiu și Mediaș, reușind să facem un pas înainte pentru ca misiunea UE de a avea un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050, să nu mai fie doar un deziderat, ci o realitate. Le mulțumesc tuturor celor implicați, de la Parteneri și până la factorii de interes local, pentru contribuția activă la realizarea acestui proiect“ a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.
“Proiectul pe care azi îl finalizăm, pot spune că este un proiect de bune practici, care pune pe masa decidenților politici o serie de documente care le permite să ia decizii susținute științific pentru a contribui la adaptarea și atenuarea schimbărilor climatice. Acest lucru a fost posibil prin participarea la implementare a unei echipe de oameni profesioniști, cu expertiză în domeniu și cu multă implicare. Felicitări Promotorului, Consiliul Județean Sibiu, precum și Partenerului – Universitatea Babeș Bolyaidin Cluj Napoca. Închiderea proiectului de azi, este începutul proiectului de mâine“ a declarat Marisanda Pîrîianu, Manager de Program RO-Mediu, Ministerul MediuluiApelor și Pădurilor.
Cele două documente s-au bazat pe studii aprofundate de cercetare obținute în cadrul proiectului, fiind în același timp corelate cu țintele strategice la nivel european și național. Astfel, s-au realizat: studii climatice pentru Sibiu și Mediaș, analiza implementării Strategiei și a planului de acțiune privind adaptarea la schimbări climatice în municipiul Sibiu, percepția și gradul de cunoaștere a cetățenilor din cele două municipii cu privire la impactul pe care îl au schimbările climatice, fiind totodată identificate și prioritizate sectoarele cele mai vulnerabile la schimbările climatice în municipiul Mediaș.
Obiectivele generale ale celor două strategii sunt:
• Promovarea de măsuri pentru asigurarea neutralității climatice pentru orizontul 2050;
• Promovarea de măsuri pentru amplificarea capacității de adaptare la schimbări climatice;
• Asigurarea fondului de date necesare gestionării aspectelor relevante pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice;
• Conștientizarea publicului, creșterea responsabilității și a sprijinului acordat măsurilor pentru atenuarea șiadaptarea la schimbările climatice;
• Întărirea capacității administrative și de management pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice;
• Cooperarea eficientă între toate categoriile de factori implicați (administrație, mediul de afaceri, societatea civilă) pentru îmbunătățirea eficienței măsurilor pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice.
Pentru sustenabilitatea proiectului, echipa de cercetare din cadrul Universității Babeș Bolyai Cluj Napoca – Facultatea de Geografie a realizat un Ghid de bune practici și conștientizare privind atenuarea și adaptarea la schimbările climatice a județului Sibiu. Acesta conține informații legate de impactul schimbărilor climatice asupra domeniilor prioritare în județul Sibiu, bune practici pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice relevante pentru județul Sibiu, precum și recomandări pentru autorități locale în elaborarea strategiei și a planului de acțiune pentru atenuarea și adaptarea la schimbările climatice. Documentul se regăsește aici – Consiliul Județean Sibiu – Schimbări Climatice.
Luni, 12 decembrie 2022, Muzeul Național Brukenthal din Sibiu a găzduit vernisajul expoziției Marele furt de la Brukenthal 1968. Sala Multimedia din Casa Albastră s-a dovedit de această dată neîncăpătoare pentru zecile de sibieni care au dorit să participe la eveniment. Încântător a fost faptul că la acest vernisaj au participat numeroși tineri.
Ideea realizării expoziției a luat naștere în luna octombrie a acestui an, în urma vizitei în depozitul muzeului și a descoperirii, de către managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal, dl. dr. Alexandru Constantin Chituță, a pachetului ce ascundea șasiul lucrării Moartea Cleopatrei de Antony van Dick. Acest pachet nu mai fusese desfăcut din anul 1972! În urma acestei descoperiri s-a început și cercetarea pentru realizarea expoziției.
Vernisajul expoziției a fost deschis de dl. dr. Alexandru Constantin Chituță care a făcut o scurtă prezentare a marelui furt din 1968 dar și o istorie privind recuperarea celor 4 lucrări furate în 1968. „Marele furt de la Brukenthal este o poveste deschisă. Un film, nu doar o dramă, nu doar polițist cât și horror. A fost un lucru important ca după 50 de ani acest șasiu să fie din nou expus, împreună cu această ramă. Sunt două piese martore și documentare care au rămas după acel moment tragic din 1968. Pe lângă cercetarea pe care am efectuat-o, am observat că din colecția Brukenthal au mai dispărut câteva lucrări de pictură,până în anul 1948, lucrări ce erau adăpostite în Palatul de vară de la Avrig.
Este o poveste unică pe care Muzeul Național Brukenthal, la fel ca alte muzee din Europa sau Statele Unite ale Americii, a trăit-o. Această expoziție este, pe lângă un eveniment prin care ne dorim să arătăm ce mai avem acum din jaful din 1968 și de a prezenta publicului cercetarea noastră, și un imperative de a lua măsurile necesare ca instituțiile muzeale din România să poată să protejeze patrimoniul deținut și să îl valorifice. Muzeul Național Brukenthal dorește să folosească acest eveniment pentru conștientizarea opiniei publice asupra importanței și unicității patrimoniului.
Abuzurile asupra operelor de artă sunt o oglindire a abuzurilor pe care oamenii le exercită unii asupra altora. Atunci când o pictură este furată sau este distrusă nu doar proprietarul este păgubit, ci generații la rând de vizitatori și accesul acestora la cultură. Este o temă actuală asupra căreia avem cu toții datoria de a stărui”, a subliniat dl. dr.Alexandru Constantin Chituță.
În continuare, doamna dr. Dana Roxana Hrib a spus: „Cercetarea de arhive ne-a interesat pentru că nici eu, sinceră să fiu, nu știam cum arată toate 4 (tablourile). Și atunci mi-am dat seama că, dacă eu nu știu cum arată, dumneavoastră cu siguranță nu știți nimic. Ori, dacă ne gândim că soții Brukenthal au comisionat un pictor să vină să facă portretul fetei lor, știind că o să moară, ca să păstreze o imagine, m-am gândit că este foarte important să recuperăm memoria acestor lucrări. Noi nu știm dacă le vom mai vedea vreodată, dar ele au fost în colecția Brukenthal, ele au aparținut muzeului și comunității din care muzeul face parte”.
Prezent la eveniment, dl. profesor dr. Ioan Opriș a felicitate conducerea muzeului pentru demararea acestui proiect adăugând: Este un demers absolut spectacular al domnului Chituță și a doamnei Hrib. Sunt uimit de răgazul foarte scurt pe care l-ați avut la dispoziție și spectacolul pe care ni-l oferiți. Astăzi avem un spectacol. Spectacolele nu sunt întotdeauna lipsite și de happy-end. Important acum este că ni se aduc aceste idei, aceste rezultate de cercetare, de investigație. Ni se trage un semnal de alarmă. Instituțiile noastre nu pot rămâne așa cum profesorul Nicolae Lupu reclama la vremea directoratului său – un paznic pe trei schimburi. Nu pot rămâne fără protecție la cel mai înalt nivel. Protecție de bancă, cel puțin de bancă. Ce este în instituțiile noastre este mai durabil decât ce este în bancă. Acolo se devalorizează, se schimbă, se mișcă, iar cursul valutar în fiecare zi ne arată asta. Pe când în instituțiile muzeale direcția este doar ascendentă, urcă. Și atunci orice investiție în protecția bunurilor instituționalizate, nu cred că și pentru colecționari private, nu trebuie să aibă problem de buget. Trebuie făcut orice efort ca să ne asigurăm aceste valori pentru noi, pentru bunăstarea noastră, pentru nivelul nostru cultural la care avem din plin dreptul și pentru ceea ce trebuie să transmitem noi, la rândul nostru, celor care vor veni. Dumneavoastră ați făcu un gest de mare fair play.”
La vernisaj au fost prezenți și martori ai vremurilor, printre ei și unchiul bărbatului arestat și condamnat de vechea Securitatea din vremea comunistă, care a făcut dezvăluiri despre brutalitatea la care s-a recurs în timpul cercetărilor.
Ancheta s-a finalizat în anul 1972, concluzia fiind „autor necunoscut”, iar 4 din cele 8 lucrări nu au mai fost găsite.
În 1998 au fost recuperate, cu ajutorul Interpol, 4 din lucrările furate de la Muzeul Național Brukenthal și aduse în țară cu aeronava prezidențială, în timpul președintelui Emil Constantinescu. Cele 4 picturi furate și recuperate sunt: AelbrectBouts – Autoportret, Tițian – Ecce Homo, Frans van Mieris cel Bătrân – Bărbat cu pipă la fereastră, Rosalba Carriera – Portret de femeie. Lucrările sunt expuse în prezent la Muzeul Brukenthal.
Mai sunt încă 4 lucrări dispărute: Anthony van Dyck – Moartea Cleopatrei, Christoph Amberger – Portret de bărbat, Jörg Breu– Portret de bărbat și anonim german (posibil Hans Holbein cel Tânăr) – Portret de bărbat.
Expoziția rămâne deschisă până în data de 26 februarie 2022, putând fi vizitată de miercuri până duminică în intervalul orar 10-18.
Primăria Municipiului Mediaș a pregătit, în prag de sărbători, un concert de colinde tradiționale românești.
Spectacolul, intitulat generic „Florile dalbe“ va avea loc sâmbătă, 17 decembrie 2022, cu începere de la ora 15:00, în Piața Regele Ferdinand I.
Medieșenii vor putea asculta colinde tradiționale în interpretarea bine-cunoscuților Veta Biriș, Marius Ciprian Pop, Ciprian și Mihaela Istrate.
Pe scena amplasată lângă bradul de Crăciun împodobit în piața centrală vor mai urca și Emilia Muntean, Costel Popa, Diana și Bianca Crețu, Aurelian Suciu, Cosmina Fulea, Luminița Dejan, Aurica Bacea, Dan Filuț Tabără.
Evenimentul se va desfășura cu participarea Coralei „Sfinții Arhangheli“ a Catedralei Ortodoxe din Mediaș, a Ansamblului folcloric din Borșa (jud. Maramureș), a Ansamblului „Datini și obiceiuri“ din Boroaia (jud. Suceava) și a Grupului Instrumental „Ceterașii de pe Câmpie“.
Senatorul sibian, din partea AUR, Gheorghe-Adrian Cătană a transmis către mass media următorul comunicat de presă:
Statuia lui Gheorghe Lazăr din Piața Mare a municipiului Sibiu a fost mascată, zilele acestea, după niște panouri ridicate pentru organizarea Târgului de Crăciun. Gestul autorităților locale dovedește aroganță și lipsă de respect pentru un monument istoric ce omagiază o personalitate a națiunii române.
În acest timp, în partea opusă a Pieții Mari tronează, cu strălucire și atentă îngrijire, statuia baronului Samuel von Brukenthal, păzită din bani publici, zi și noapte, de polițiști locali. Aceasta a fost ridicată la dorința arzătoare a fostului primar al municipiului, Klaus Iohannis, care a și ținut să o dezvelească. Cu acel prilej, locatarul de la Cotroceni a spus că dorește „să lăsăm generațiilor viitoare o țară mai bogată și curată, o societate educată”.
Având în vedere obscura experiență didactică a lui Iohannis, m-aș fi așteptat ca măcar despre educație să știe, totuși, câte ceva, el și urmașii lui la conducerea orașului. Gheorghe Lazăr a fost un dascăl desăvârșit, deschizător de drumuri, fondator al învățământului în limba română. Probabil că de aici i se trage și lipsa de respect a edililor sibieni pentru memoria sa. Simbolic, statuia lui Gheorghe Lazăr privește de după panouri spre partea opusă a Pieții Mari, către splendoarea în care se scaldă baronul von Brukenthal.
Trebuie să spun că profanarea statuii lui Gheorghe Lazăr este nu doar imorală, ci și ilegală. Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, în articol 2, stipulează clar că „monumentele istorice fac parte integrantă din patrimoniul cultural național și sunt protejate de leg”. De asemenea, legea în ansamblul ei face referire, în mai multe locuri, la „protejarea” și „punerea în valoare” a monumentelor.
Cer autorităților municipiului Sibiu să investigheze modul cum au fost eliberate autorizațiile pentru Târgul de Crăciun și să ia măsuri, de îndată, pentru punerea în valoare, cu bună cuviință, a statuii lui Gheorghe Lazăr. Eventual, polițiștii locali care îl păzesc pe Brukenthal, să-l protejeze și pe el.
Clubul Caro din Sibiu se întoarce după 15 ani de pauză intr-un format nou și elegant.Deschiderea va avea loc vineri, 16 Decembrie 2022, pe strada Gimnasticii, Nr. 39.
Evenimentul de deschidere are acces liber pentru invitați.
“Vă așteptăm la marea deschidere a clubului pe 16 decembrie pentru a descoperi o nouă atmosferă intimă și o varietate de băuturi fine. Veniți să petrecem împreună”- este mesajul organizatorilor.
Locație: CLUB CARO, SIBIU, strada GIMNASTICII, Nr.39
Dress code: smart casual
Pentru rezervari mese:
RSVP : 0751 341 140
Participarea la eveniment reprezintă acordul tău pentru a fi fotografiat sau filmat, în scopuri de promovare. Ne rezervam dreptul de a ne selecta participantii Acces 18+
Cu ocazia celebrării a 180 de ani de la nașterea medicului și naturalismului rașinărean, Ilarie Mitrea, Școala Gimnazială “Octavian Goga” din Rășinari a organizat un eveniment special.
Elevii au pregătit momente artistice, dar și desene care să ilustreze piese de mobilier/obiect de interior țărănesc, peisaje memorabile din Rășinari și împrejurimi, pictori consacrați, Casa memorială Ilarie Mitrea, Emil Cioran și Octavian Goga.
Sărbătorirea a 180 de ani de la nașterea lui Ilarie Mitrea, manifestare realizată de Școala gimnazială ,,O. Goga,, Rășinari în cadrul proiectelor GENERAȚII …DE ROUĂ în Rășinari și ,,RĂȘINARIUL LUI OCTAVIAN GOGA, EMIL CIORAN, ILARIE MITREA ȘI ANDREI ȘAGUNA”, proiect implementat de Primăria comunei Rășinari și cofinanțat de Consiliul Județean Sibiu în cadrul Agendei Culturale 2022.
Cine a fost Ilarie Mitrea?
A plecat din Rășinarii Sibiului dintr-o modestă familie a unui oier și a studiat pe rând la Sibiu, la Cluj și la Viena. A fost medic militar în armata austriacă, apoi în aceeași calitate de medic militar a însoțit corpul expediționar condus de efemerul împărat Maximilian în nefericita aventură a acestuia în Mexic. După executarea lui Maximilian a rămas un timp ca medic în serviciul republicii mexicane condusă de Benito Juarez
Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul de lege care reglementează bacşişul, stabilind că nivelul oferit va fi de maxim 15% din valoarea consumaţiei, va putea fi plătit pe card şi va fi impozitat.
S-au înregistrat 189 voturi „pentru”, 34 „împotrivă” şi 4 abţineri.
Proiectul de lege reglementează definirea bacşişului în vederea evidenţierii acestei sume pe bonul fiscal, cu scopul delimitării clare a acesteia de veniturile încasate de către operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct către populaţie şi asigurării fiscalizării bacşişului.
Prin bacşiş se înţelege orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus faţă de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5610 – „Restaurante”, 5630 – „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”.
Bacşişul nu poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii.
Pentru operatorii economici, bacşişul încasat de la clienţi se evidenţiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de încasare a acestuia.
Operatorii economici au obligaţia de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client, a nivelului bacşişului oferit, între 0% şi 15% din valoarea consumaţiei. Nota de plată trebuie să conţină şi o altă rubrică, în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacşiş, în valoare absolută, dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacşişului acordat.
Este interzis operatorilor economici să condiţioneze, sub orice formă, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacşişului.
Prin excepţie, pentru livrarea produselor la domiciliul clienţilor, operatorii economici nu au obligaţia de a evidenţia bacşişul pe bonul fiscal.
Bacşişul se evidenţiază distinct pe acelaşi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate şi este introdus în baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub formă de articol, cu denumirea „bacşiş”.
În situaţia în care, la solicitarea clienţilor, utilizatorii eliberează acestora şi factură, bacşişul se evidenţiază distinct şi pe aceasta. Sumele reprezentând bacşiş, astfel evidenţiate în factură, se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici sau altor entităţi plătitoare pe seama cheltuielilor de protocol şi au regimul fiscal al acestora, în limita nivelului de deductibilitate stabilită prin Codul fiscal.
Sumele provenite din încasarea bacşişului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii, folosind un analitic distinct şi se distribuie integral salariaţilor, pe baza unei evidenţe nominale a acestora. Operatorii economici stabilesc printr-un regulament intern procedura şi modalitatea de distribuire către salariaţi a sumelor provenite din încasarea bacşişului. Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din încasarea bacşişului de la client de către operatorul economic, nu pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urmă, iar distribuirea acestora către salariaţi nu poate fi asimilată unui element de natura cheltuielilor.
Sumele provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi sunt calificate ca venituri din alte surse şi se supun regimului fiscal prevăzut de Titlul IV – Cap. X din Legea nr. 227/2015, nefiindu-le aplicabile prevederile Titlului V – Contribuţii sociale obligatorii – din acelaşi act normativ. Impozitului pe venit datorat de salariat se reţine la sursă la momentul distribuirii bacşişului de către plătitorii de venituri şi se achită la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Aceste sume nu pot fi reîncadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.
În cazul în care pentru livrarea produselor la domiciliul clienţilor se optează pentru evidenţierea bacşişului pe bonul fiscal.
Dispoziţiile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023. Camera Deputaţilor este for decizional.
Un accident rutier s-a produs în această dimineață pe strada Mărășești, din municipiul Mediaș.
Din primele cercetări efectuate rezultă că șoferul unui autoturism condus pe strada Mărășești ar fi acroșat o minoră în vârstă de 15 ani, din Brateiu, care traversa partea carosabilă pe trecerea pentru pietoni amplasată în apropiere de intersecția cu strada Avram Iancu.
Conducătorul auto, în vârstă de 48 de ani, din Dumbrăveni, a fost testat alcoolscopic, rezultatul indicând o valoare de 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat.
„Un echipaj SMURD a intervenit pe strada Mărășești în municipiul Mediaș la un accident rutier și a acordat îngrijiri medicală unei minore în vârstă de 15 ani care a fost transportată la spital conștientă cu TCC deschis.” a declarat Sg. maj. Andreea Ștefan / ISU SIBIU
Accidentul rutier a fost filmat de către o cameră video amplasată pe un alt autoturism. În imagini se poate observa cum un șofer circulă cu viteză și se angrenează într-o depășire deși din sens opus venea un autocamion. Pentru că la revenirea pe banda sa traficul era îngreunat, acesta s-a speriat și a frânat puternic. În urma frânării, mașina a derapat și a pătrunspe contrasens, unde a intrat în coliziune violentă cu o altă mașină.
Cu binecuvântarea Părintelui Arhiepiscop și Mitropolit Laurențiu Streza, la sediul Protopopiatului Ortodox Român Săliște a avut loc, în data de 12 decembrie când Biserica face prăznuirea Sfântului Ierarh Spiridon al Trimitundei, conferința „Rugăciunea către Maica Domnului și Rugăciunea Maicii Dommului”, susținută de Pr. Prof. Univ. Dr. Vasile Mihoc, preot paroh la biserica sibiană „Intrarea în biserică a Maicii Domnului” din cartierul Lazaret și cadru didactic al Facultății „Andrei Șaguna” din Sibiu la disciplina Noul Testament, una dintre vocile autorizate și recunoscute pe această specializare, scrie mitropolia-ardealului.ro.
Părintele profesor a fost invitatul Părintelui Protopop Petru Toader Damian, Protopop de Săliște, la ședința lunară a preoților din Protopopiatul Săliște.
Conferința a debutat cu un mesaj de bun venit la Săliște, la sediul Protopopiatul din partea gazdelor după care a urmat expunerea pe marginea temei evocate în titlul lansat ca o provocare academică Părintelui Profesor Vasile Mihoc.
În cuvântul introductiv, Pr. Prof. Vasile Mihoc a vorbit despre „Anul omagial al rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului” și „Anul comemorativ al Sfinților isihaști Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama și Paisie de la Neamț” în Biserica Ortodoxă Română și folosul unor asemenea întâlniri pentru sporirea duhovnicească a fiecărui participant mai ales pentru clerici.
Stareții și starețele mănăstirilor și schiturilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Sibiului, împreună cu alți viețuitori ai așezămintelor monahale din județele Sibiu și Brașov au colindat marți, 13 decembrie 2022, la Catedrala Mitropolitană din Sibiu, potrivit mitropolia-ardealului.ro.
Monahii și monahiile au fost întâmpinați de Înaltpreasfințitul Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, alături de care s-a aflat vicarul-administrativ al Arhiepiscopiei Sibiului, arhimandritul Ioachim Tomoiagă și exarhul mănăstirilor din eparhie, arhimandritul Calinic Teslevici. Colindele străbune au răsunat în Catedrala mitropolitană din glasurile monahilor și monahiilor, vestind Naşterea Domnului Iisus Hristos, aşa cum odinioară au binevestit îngerii şi păstorii, la Bethleem. Prin colinde, colindătorii de astăzi se alătură corului de îngeri care cântă în cer, unindu-și vocile cu toţi strămoşii care, de mai bine de 2000 de ani, au adus vestea minunată.
La final, ierarhul le-a mulțumit monahilor și monahiilor pentru colind și i-a îndemnat să se roage necontenit, pentru ca în mănăstirile de unde au venit să se simtă bucuria praznicului.
„În perioada aceasta frumoasă a colindelor și cred că este cel mai potrivit lucru ca cei ai casei să fie primii și dacă îi considerăm pe toți preoții noștri ca ucenici, ca fii duhovnicești, pe frățiile voastre vă aveam mai mult, sunteți chiar în casa noastră, pentru că și reședințele Eparhiale și Catedralele Eparhiale aparțin mănăstirilor și sunt gestionate sau sunt conduse de monahi și monahii, dintre care cel mai mic sunt și eu. (…) Ultima săptămână a postului este mai aspră. Postul a fost foarte lejer până acum, pentru cei neputincioși, dar de acum încolo, să încercăm să facem un efort în plus. Încercați ca în mănăstirile unde sunteți și responsabili de acele centre speciale, centre duhovnicești, să se simtă bucuria praznicului. Vor veni credincioși și știți că n-aveți credincioși obișnuiți. Cei care vin la mănăstire, au ceva în plus. Ei au o vocație specială și cer ca să-și împlinească dorințele lor speciale cu atenție.” a spus ierarhul.
La final IPS Mitropolit Laurențiu le-a oferit colindătorilor calendare pentru anul ce v-a veni îndemnând pe monahi și monahii să noteze în calendar în fiecare zi trei fapte bune.
Lidl România organizează o nouă colectă de alimente în 212 magazine din 90 de localități, în parteneriat cu rețeaua Băncilor pentru Alimente din România.
În perioada 1 – 31 decembrie 2022, clienții Lidl pot dona produse alimentare neperisabile în cutiile special amenajate la ieșirile din magazin, sprijinind astfel bătrâni, copii, adulți în prag de sărăcie sau persoane cu dizabilități aflați în grija ONG-urilor partenere ale rețelei.
Alimentele strânse în Sibiu în magazinele Lidl vor fi donate asociațiilor din județul Sibiu care lucrează în domeniul social cu copii, tineri, persoane cu dizabilități și vârstnici.
Într-un context în care o treime din produsele alimentare sfârșesc în fiecare an la groapa de gunoi, iar 1 din 3 români sunt în pericol de sărăcie sau excluziune socială, colectele de alimente reprezintă o soluție sustenabilă, cu acțiune imediată, concretă și eficientă prin care persoanele vulnerabile pot beneficia de hrană.
Lidl România împreună cu rețeaua Băncilor pentru Alimente din România a organizat în ultimii 4 ani, șase colecte de alimente cu ocazia sărbătorilor de iarnă, a sărbătorilor de Paști sau în sprijinul refugiaților, clienții Lidl donând prin toate aceste inițiative un total de peste 141 de tone de alimente, care au ajuns la peste 35.000 de beneficiari, de la peste 200 de ONG-uri care sprijină persoane din comunități vulnerabile.
Sâmbătă, 17 decembrie 2022 la Cisnădie se colectează, gratuit, deșeurile electrice și electronice- DEEE.
“Sărbătorile de iarnă bat la ușă!! E timpul să scapi de aparatele electrice vechi sau stricate și să faci loc în casa ta pentru lucrurile cu adevărat importante! DEEE ce? Pentru că doar împreună putem să avem o comunitate curată!” – este mesajul publicat de reprezentanții Primăriei orașului Cisnădie, pe pagina de Facebook.
Ce înseamnă DEEE? Orice aparat electric, electronic sau electrocasnic, baterii portabile, corpuri de iluminat, care nu mai sunt utilizate, intră în categoria DEEE (deșeuri de echipamente electrice și electrocasnice) și trebuie reciclate. Practic, colectăm și reciclăm aproape tot ce funcționează la priză sau cu baterii.
Serviciul se adresează atât gospodăriilor individuale, cât și instituțiilor și firmelor private.
Pentru firme / instituții punem la dispoziție întreaga documentație necesară casării / scoaterii din gestiune și raportării către autoritatea națională responsabilă de protecția mediului.
Cum puteți preda deșeurile electrice? Apelând 0755 406 406 pentru ridicarea de la domiciliu sau sediu de firmă; Completând formularul online: roecollect.ro/contact/ – disponibil 24h/7zile.
O campanie de mediu în parteneriat cu Primăria Cisnădie
Lotul Sibiu-Boiţa va fi dat în circulaţie în cursul acestei săptămâni, după semnalele noastre, cu aproximativ şase luni mai devreme decât era termenul de finalizare, respectiv mai 2023.
„Pentru Sibiu – Piteşti, vă informez că, în momentul în care am venit la minister, din cele cinci loturi ale autostrăzii de la Sibiu la Piteşti erau semnate contracte pe loturile 1 şi 5. Cu vreo două săptămâni înainte de depunerea jurământului, s-a semnat contractul şi pe lotul 4, deci după plecarea fostului ministru. Noi n-aveam contracte pe loturile 2, 3 şi 4. De 30 de ani vorbim despre traversarea Carpaţilor şi de-abia în utimul an s-au încheiat contractele pentru loturile dificile, cele muntoase, cele care traversează munţii: 2, 3 şi 4. Pentru lotul de la Sibiu-Boiţa, termenul de finalizare este undeva în mai 2023. Toate semnalele noastre sunt că undeva în această săptămână vom da spre circulaţie, deci înainte cu aproximativ 6 luni, vom da în circulaţie lotul Sibiu – Boiţa”, a afirmat Grindeanu.
În ceea ce priveşte lotul Piteşti – Curtea de Argeş, aici sunt necesare exproprieri suplimentare.
„Pe celelalte vorbim de exproprieri suplimentare. Nu poţi să începi o anumită lucrare dacă nu ai anumiţi paşi procedurali făcuţi. În momentul în care intri şi implementezi un proiect mai apar situaţii cum e cea pe care aţi amintit-o de exproprieri suplimentare. Despre asta este vorba pe lotul Piteşti – Curtea de Argeş. Pe Piteşti – Craiova (drum expres – n.r.), lucrurile merg foarte bine. S-au recepţionat anul acesta cei 40 de km din tronsonul 2, acel tronson care ocoleşte Slatina şi Balşul. La anul în mod sigur se va recepţiona – de asemenea înainte de termen – tronsonul 3. Există semnale din partea celui care se ocupă de implementare că ar fi fost posibil să se finalizeze şi tronsonul 4, dar aici las un semn de întrebare, pentru că termenul de finalizare este 2024. În schimb, pe tronsonul 1 este o altă companie, sunt undeva la peste 50%. Au primit până acum două certificate negative pentru că ritmul nu este unul care să mă mulţumească şi să ne mulţumească. Termenul este ca undeva în două săptămâni să vină şi al treilea certificat negativ. Eu nu sunt în postura la Ministerul Transporturilor să urmăresc rezilieri de contracte. Pe mine mă interesează în primul rând ca acele contracte, dacă au fost semnate, să poată fi duse la bun sfârşit. Dar atunci când partenerii nu se ţin de aceste contracte, aplicăm aceste rezilieri schimbând undeva în primăvară cadrul legislativ şi fiind un pic mai stricţi din acest punct de vedere, iar aceste certificate intermediare negative ajutând la o presiune, dacă pot să o numesc pozitivă, asupra companiilor de a se ţine de tot ceea ce înseamnă termene şi ceea ce au semnat, până la urmă”, a susţinut şeful de la Transporturi.
Pe drumul expres Piteşti – Mioveni, ce va lega autostrada A1 Bucureşti – Piteşti de uzina Dacia de la Mioveni şi numeroasele companii din jurul uzinei, compania care trebuia să realizeze studiul de fezabilitate a dorit să rezilieze contractul, iar proiectul va fi preluat de Consiliul Judeţean Argeş.
„Pe Piteşti – Mioveni, a existat o licitaţie câştigată de o companie care să realizeze studiul de fezabilitate. Acea companie ne-a anunţat în urmă cu două luni că doreşte să rezilieze, şi am şi făcut acest lucru. Am semnat anul acesta 54 de protocoale prin care am descentralizat anumite lucrări mai simple către autorităţile publice locale. Unul dintre ele este acesta: am descentralizat această lucrare către Consiliul Judeţean Argeş. Sunt cei care se vor ocupa de acest proiect, ministerul plătind şi decontând tot ceea ce se întâmplă pe acest lot”, a adăugat el.
Întrebat despre tronsoanele Tigveni – Curtea de Argeş – Piteşti, din autostrada Sibiu – Piteşti, Grindeanu a precizat: „Pe toate aceste proiecte, parte dintre ele, au fost prinse pe POIM, vor fi fazate pe următorul program operaţional, pe POT. Şi atunci, în funcţie de cum sunt alimentate aceste conturi şi în funcţie de facturile care ne sunt trimise de cei care lucrează la aceste proiecte se decontează, fiind pe fonduri europene nerambursabile. Eu îmi doresc să meargă cât mai repede şi să fie fonduri cât mai mari”.
Poliţiştii din cadrul Biroului pentru Imigrări al Judeţului Sibiu au preluat de la poliţiştii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu, trei cetăţeni din Republica Moldova. Doi dintre aceştia au fost identificaţi cu şedere ilegală.
La data de 11 decembrie 2022, poliţiştii de imigrări au preluat de la Biroul de Ordine Publică din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu, trei bărbaţi cu vârste cuprinse între 24 şi 26 de ani, din Republica Moldova.
În urma verificărilor efectuate a reieşit că persoanele în cauză au intrat legal în România, în baza paşapoartelor biometrice.
Doi dintre aceştia nu au părăsit teritoriul ţării noastre la expirarea dreptului de şedere, fapt pentru care, pe numele acestora, au fost emise decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 zile, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, la ieşirea din ţară, pe numele unui cetăţean va fi instituită măsura interzicerii intrării în România pentru o perioadă de 6 luni.
În cel de-al treilea caz, persoana în cauză a fost invitată la sediul Biroului pentru Imigrări al Judeţului Sibiu pentru verificări suplimentare.
Oricine vrea sa scrie și să vorbească corect. Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române este pentru cei care au dorința să scrie și să vorbească corect.
Consultarea și respectarea DOOM 3 sunt în măsură să contribuie la îmbunătățirea utilizării limbii române.
Pe lângă faptul că este baza unei bune comunicări, gramatica este utilă pentru cel care învață în multe aspecte diferite. Care sunt acestea?
Abilități de comunicare eficiente
Gramatica oferă controlul asupra exprimării și comunicării în viața de zi cu zi. Stăpânirea cuvintelor îi ajută pe vorbitori să își comunice mai eficient emoțiile și scopurile. În caz contrar, comunicarea poate suna ca a unui copil mic care se simte frustrat pentru că nu-și poate exprima gândurile. Abilitățile de comunicare scrisă cu precizie gramaticală demonstrează profesionalism. Un DOOM 3 dicționar te poate ajuta în acest sens. Angajarea unei gramatici nepotrivite într-un e-mail către un șef face ca mesajul să fie mai puțin eficient, deoarece erorile vor distrage atenția de la intenție. Înțelegerea principiilor de bază ale structurii cuvintelor, propozițiilor și paragrafelor conferă scriitorilor flexibilitatea de a planifica modul în care comunică un mesaj, de la un simplu text la o prezentare.
Pregătirea pentru facultate
Strategiile de comunicare eficientă sunt importante pentru pregătirea pentru facultate. A fi capabil să comunici în scris și oral necesită o stăpânire a gramaticii. Într-un studiu de cercetare, profesorii universitari au clasat gramatica drept cea mai importantă abilitate pentru studenții care intră la facultate. Facultățile vor să se asigure că studenții lor sunt bine pregătiți și capabili să comunice eficient, motiv pentru care pun accent pe gramatică și pe abilitățile de scriere.
Pregătirea pentru carieră
Comunicarea pe piața forței de muncă poate fi, de asemenea, un factor de motivare în stăpânirea gramaticii. Marile întreprinderi americane cheltuiesc anual aproximativ 3,1 miliarde de dolari pe cursuri de remediere a scrisului. A fi capabil să scrii în mod profesionist și expresiv se dovedește a fi un talent dorit la potențialii angajați. Unele companii nu vor angaja persoane cu abilități gramaticale slabe. Candidații care nu cred că scrisul este important sunt susceptibili să creadă că o mulțime de alte lucruri (importante) nu sunt nici ele importante, spun specialiștii.
Astfel, dacă vrei să ai un ajutor de încredere în învățarea și perfecționarea gramaticii limbii române, alege DOOM 3 preț redus și continuă să înveți și să te autodepășești.
Pompierii ISU Sibiu au intervenit de urgență la intersecția străzilor Octavian Goga și George Coșbuc din Șelimbăr pentru a stinge un incendiu izbucnit la o anexă.
Forțele sosite la locul intervenției au localizat incendiul care se manifesta generalizat la o anexă gospodărească de aproximativ 10 mp utilizata ca afumătoare și care s-a propagat la o altă anexă învecinată, construită din materiale lemnoase, care avea o suprafață de aproximativ 15 mp.
Pompierii au intervenit prompt și astfel incendiul a fost limitat fără a se extinde la casa de locuit din apropierea celor două anexe și de asemenea au fost salvate aproximativ 30 de păsări din gospodărie. Fumul degajat de la incendiul celor două anexe a afectat pereții exteriori ai casei.
Cauza probabilă de izbucnire a incendiului a fost afumătoarea improvizată și amplasată necorespunzator.
Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu, instituție de cultură ale cărei activități beneficiază de sprijinul financiar al Consiliului Județean Sibiu, aduce în atenția publicului larg și, în special, a cercetătorilor, versiunea digitală a primei ediții din Enciclopedia Română, operă fundamentală a Asociațiunii ASTRA, editată la Sibiu sub coordonarea dr. Corneliu Diaconovici, în perioada 1898-1904. Ampla lucrare științifică include, în cele trei volume, peste 37000 de articole, ordonate alfabetic, dar și numeroase hărți, planuri, ilustrații și anexe.
Finalizat prin tipărirea celor trei tomuri voluminoase, întregul proiect editorial al Enciclopediei a fost realizat cu susținerea voluntară a membrilor Academiei Române și a numeroși colaboratori, în total peste 200 de personalități din țară și străinătate (cadre didactice, oameni de știință, scriitori, reprezentanți ai bisericii, istorici, diplomați, militari etc.).Printre colaboratorii sibieni ai Enciclopediei s-au aflat, la acea vreme: Andrei Bârseanu, președinte al Asociațiunii ASTRA, mitropolitul Miron Cristea, profesorul Vasile Bologa, medicul Ilie Beu, scriitorul și funcționarul de bancă Ermil Borcia, avocatul Partenie Cosma, folcloristul și etnograful Atanasie Marienescu, învățătorul Ilie Moga, arhitectul Vasile Moga, arhimandritul Ilarion Pușcariu, istoricul Ioan Cavaler de Pușcariu, pedagogul Petru Șpan, juristul, scriitorul și președinte al ASTREI Iosif Sterca Șuluțiu, protopopul Nicolae Togan, profesoara Eugenia Trif, funcționarul de bancă Ioan Vătășianu, scriitorul Oskar Wittstock.
Așa cum se menționează pe platforma www.enciclopediaromananiei.eu, care găzduiește conținutul Enciclopediei României, „după modelul marilor enciclopedii europene anterioare, monumentala lucrare ilustrează dimensiunile tezaurului cultural românesc, dar și universal. Idealul Enciclopediei lui Diaconovici era acela de a contribui la consolidarea conștiinței românești, în timp ce, în plan concret, Enciclopedia oferea publicului cititor românesc o reflectare fidelă a realităților din toate spațiile locuite de români și, tot ea, îi împrospăta memoria publicului cititor cu ultimele progrese din știința și cultura universală.”
„Enciclopedia Română este cartea fundamentală a culturii românești, apariția sa fiind strâns legată de activitatea Asociațiunii ASTRA. Era necesar să modernizăm modul de cercetare și de accesare a acestei opere științifice și exact acest lucru am făcut la biblioteca publică sibiană. Începând de acum, textul original, digitalizat de către cercetătorii Bibliotecii Județene ASTRA, este disponibil pentru oricine și accesibil de oriunde ar dori cineva să deschidă pagina web. Reușim, astfel,să oferim un nou instrument cultural și de cercetare, mai aproape de așteptările utilizatorului modern al resurselor și serviciilor de bibliotecă.”, a transmis dl. Răzvan Pop, managerul Bibliotecii ASTRA, cu prilejul lansării website-ului www.enciclopediaromananiei.eu.
Proiectul de digitalizare a conținutului Enciclopediei Românea fost realizat de Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu, cu susținerea pro-bono a companiei sibiene Ropardo S.R.L., care a sprijinit realizarea interfeței digitale moderne, oferind astfelpublicului interesat o experiență de navigare on-line prietenoasă și intuitivă.
Din după amiaza zilei de marți, 13 decembrie, pe strada Dimitrie Anghel din municipiul Sibiu, se modifică sistemul de circulație!
➢ Pe porțiunea dintre str. Miron Costin și Calea Dumbrăvii se va circula începând de marți, 13 decembrie în sens unic, dinspre str. O. Goga spre Calea Dumbrăvii (până acum circulându-se în dublu sens)
➢ Pe porțiunea dintre str. Miron Costin și str. O. Goga se va menține circulația în dublu sens, ca și până acum.
Decizia introducerii sensului unic a fost luată pentru fluidizarea circulației în zona Calea Dumbrăvii – Stadionul Municipal Sibiu, odată cu finalizarea lucrărilor la aceste obiective de investiții.
Șoferii sunt atenționați să circule cu atenție sporită în contextul acestor modificări. Poliția Locală Sibiu se va afla în zonă pe parcursul zilei pentru a reglementa traficul după introducerea acestor modificări.
Europarlamentarul USR (Renew Europe) Nicu Ștefănuță, în calitate de raportor din umbră al Regulamentului asupra mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM), a negociat ieri, 12 decembrie, împreună cu Consiliul Uniunii Europene, un acord istoric pentru climă și pentru competitivitatea Europei, ce va ajuta la promovarea unei ajustări eficiente a carbonului la nivel mondial și care va prevede un mecanism robust, fără precedent, compatibil cu Organizația Mondială a Comerțului (OMC).
După mai mult de 10 ore de negocieri, cele trei instituții europene au stabilit reguli obligatorii pentru a se asigura că toți poluatorii, indiferent de unde se află locul de producție, plătesc în mod egal pentru emisiile lor. Mai concret, acordul subliniază importanța stabilirii un preț corect și nediscriminatoriu pentru emisiile de CO2 încorporate în produsele care sunt importate pe teritoriul Uniunii Europene.
”Sunt fericit că am ajuns la un acord. Europa face acum pași importanți spre îndeplinirea obiectivelor sale climatice pentru 2030 și a obiectivului pe termen lung de a obține neutralitate climatică până în 2050. Prin acest acord, stabilim o altă premieră mondială: UE este prima zonă comercială din lume care pune un preț la carbon pentru importurile sale. Este foarte important ca CBAM să egalizeze pe deplin costurile de CO2 între producătorii din UE și cei din afara UE. În acest sens, CBAM aduce un moment de cotitură pentru climă și pentru comerțul durabil, iar soluțiile cu care acest mecanism vine vor avea un efect pozitiv, nu doar pentru moment, ci și pe termen lung, contribuind astfel la atingerea țintelor Acordului de la Paris”, declară Nicu Ștefănuță.
Prin aplicarea aceluiași preț al carbonului asupra emisiilor de gaze cu efect de seră din producția de bunuri importate, asemenea Schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), CBAM va extinde standardele de mediu la toate produsele vândute din extern pe piața UE. În același timp, sunt create condiții de concurență echitabile și este evitată relocarea emisiilor de carbon din partea întreprinderilor care își relocalizează activitățile în țări mai puțin prietenoase cu clima, asigurând competitivitatea și crearea de locuri de muncă în industriile curate din interiorul UE.
Acordul este unul mult mai consolidat față de propunerea inițială a Comisiei și prevede, de asemenea, ca UE să asigure un tratament echitabil între companiile europene, care plătesc un preț al carbonului în Europa, și concurenții lor străini, care nu plătesc. Acesta este un pas major ce va permite acțiune mai robustă și mai concretă pentru climă, protejând în același timp companiile și locurile de muncă. Mai mult, acordul ia în considerare extinderea domeniului de aplicare și pentru hidrogen.
Un punct deosebit de important al negocierilor de ieri este faptul că acordul deschide posibilitatea integrării în viitor și a produselor procesate, cum ar fi mașinile. Astfel, mesajul către industriile UE este unul clar – nimeni nu trebuie să se relocalizeze sau să plece de acasă, deoarece măsurile necesare pentru a evita concurența neloială și relocarea emisiilor de dioxid de carbon au fost luate deja.
Odată cu adoptarea de săptămâna trecută a Regulamentului privind reducerea la minim a defrișărilor globale și combaterea degradării pădurilor și odată cu prilejul atingerii unui consens în privința noului CBAM, Europa poate deveni o putere verde suverană, ale cărei reguli climatice și comerciale continuă să fie din ce în ce mai bine interconectate între ele.
Noua lege CBAM ar trebui să intre în vigoare de la 1 octombrie 2023, însă până atunci mai trebuie adoptată formal de către Parlament și Consiliu, apoi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii.
Nicu Ștefănuță este europarlamentar USR.
Este vicepreședinte al Delegației pentru relațiile cu Statele Unite și membru al Comisiei pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară, al Comisiei pentru Bugete a Parlamentului European și membru supleant în Comisia pentru Comerț Internațional.
Lotul de Taekwondo al Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu a participat, în perioada 9-11 decembrie, la Campionatul Militar de Taekwondo între instituțiile de învățământ militar, finala pe Ministerul Apărării Naționale.
La competiția organizată de Serviciul Educație Fizică Militară din Statul Major al Apărării, care a avut loc în Garnizoana Buzău la Școala de Instruire Interarme a Forțelor Aeriene „Aurel Vlaicu” de la Bobocu, s-au înscris șapte loturi sportive din academiile militare și școlile de maiștri militari și subofițeri.
În urma desfăşurării concursului, sportivii noștri s-au clasat, şi de această dată, pe cele mai înalte trepte ale podiumului.
La individual, locul I a fost obţinut de sd.sg.maj. Răducu-Marian Roman (categoria 63-68 kg) , sd. cap. Gabriel Chiaburu (categoria 68-74 kg) și sd. cap. Robert-Marius Dobre (categoria 74-80 kg). Pe locul II s-au clasat sd.sg.maj. Natalia-Alina Duminică (categoria 53-57 kg) și sd.cap. Elisa Ana-Maria Secăreanu (categoria 49-53 kg), iar pe locul III sd.frt. Alexandru Crișan (categoria -63 kg), sd. Denis-Gabriel Șițoiu (categoria 80-87 kg) și sd. Răzvan-Andrei Baciu (categoria +87 kg).
În clasamentul pe echipe, băieţii s-au clasat pe locul I, iar în clasamentul general lotul AFT a obţinut, de asemenea, locul I.
În cadrul protocoalelor încheiate cu Centrul de transfuzie sanguina SIBIU, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu și Mitropolia Ardealului, 60 de studenți de la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu au participat sâmbătă, 10 decembrie, la o campanie amplă de donare de sânge.
„Este important să fim alături de cei aflați în suferință, să contribuim, picătură cu picătură, la crearea rezervei de sânge atât de necesară salvării de vieți omenești”, au declarat reprezentanții AFT Sibiu. „Mulțumim AFT Sibiu pentru sprijinul constant acordat celor care au nevoie de sânge. Asigurarea stocurilor este vitală pentru ca spitalele să-și poată derula activitatea fără sincope, mai ales pe segmentele chirurgicale și ATI, unde nevoia de sânge e constant ridicată”.
Având în vedere faptul că temperaturile scad din ce în ce mai mult, iar riscul de formare a poleiului este tot mai mare, le reamintim conducătorilor auto să circule numai cu autovehicule dotate cu anvelope de sezon.
Legislaţia în vigoare prevede (fără a face referire la o dată calendaristică) că autovehiculele care se deplasează pe drumurile publice acoperite de gheață, zăpadă sau polei trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă omologate.
Amenda pentru conducerea unui autovehicul pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna este prevăzută în clasa a IV a de sancțiuni (de la 9 la 20 puncte amenda, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei). Certificatul de înmatriculare al autovehiculului se retrage și se eliberează dovadă înlocuitoare, fără drept de circulație.
Conduceți cu prudență, măriți distanţa de siguranţă în mers, adaptați permanent viteza de deplasare la condițiile meteo și de trafic și nu vă angajați în efectuarea de manevre riscante.
Evitați acţionarea bruscă a volanului şi a frânei şi utilizaţi cu precădere frâna de motor, pentru evitarea derapajelor necontrolate.
Când traficul este aglomerat, condiţiile meteo nefavorabile pot determina apariţia unor blocaje rutiere temporare. Păstraţi-vă calmul, nu uitaţi de politeţea rutieră şi nu blocaţi intersecţiile!
Asigurați-vă temeinic înainte de efectuarea oricărei manevre prin care schimbați direcția de deplasare!
Nu consumaţi alcool înainte de a vă urca la volan şi nu conduceţi dacă simţiţi că sunteţi obosiţi!
Nu folosiți telefonul mobil în timp ce conduceţi!
Pietonii sunt rugaţi să îşi ia toate măsurile de precauţie pentru a fi siguri că sunt observaţi în trafic de către şoferi. Totodată, îi sfătuim să circule numai pe trotuare, traversarea străzii să o facă prin locurile permise, la culoarea verde a semaforului electric şi numai după ce sunt siguri că intenţia lor de a traversa a fost observată de către şoferi, care opresc pentru a acorda prioritate!
Centrul Local de Combatere a Bolilor Sibiu (C.L.C.B.), condus de prefectul județului Sibiu, domnul Mircea Dorin Crețu, a aprobat azi, 13 decembrie, în unanimitate, decizia privind aprobarea planului de măsuri pentru controlul bolii pestă porcină africană (PPA), ca urmare a confirmării oficiale a acesteia la un mistreț vânat în fondul de vânătoare nr. 40 Agnita, gestionat de către AJVPS Sibiu.
În fondul de vânătoare în care s-a declarat boala, a fost stabilită zona afectată, formată din zona infectată și zona tampon, cu o raza de 13 km de la caz (zonă infectată de minim 8 km + zonă tampon de 5 km), compusă din:
• Zona infectata cuprinde localitățile: Agnita, Dealul Frumos, Merghindeal, Bruiu, Șomartin, Chirpăr, Vărd și Veseud din județul Sibiu și localitatea Toarcla din județul Brașov;
• Zona tampon, localitățile: Bârghiș, Coveș, Ruja, Gherdeal, Săsăuș, Ilimbav și Benești din județul Sibiu și localitatea Cincu din județul Brașov;
• Fondurile cinegetice aflate in zona infectata sunt: F.C. 40 Agnita, F.C. 42 Merghindeal, F.C. 1 Bruiu din județul Sibiu șiF.C. 39 Cincu din județul Brașov;
• Fondurile cinegetice aflate in zona tampon: parte din fondurile F.C.39 Marpod, F.C.37 Pelișor, F.C. 36 Iacobeni din județul Sibiu si F.C. 39 Cincu din județul Brașov.
Nerespectarea prevederilor deciziei reprezintă încălcarea legii și se sancționează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 984/2005 cu modificările ulterioare.
De asemnea, având în vedere dinamica evoluției pestei porcine africane, pentru prevenirea apariției și răspândirii bolii sunt recomandate următoarele:
– Înștiințarea medicului veterinar arondat, în situația în care se costată modificări ale stării de sănătate a animalului,
– Înștiințarea medicului veterinar, în cazul în care după sacrificarea tradițională a porcului în gospodărie se constată modificări la organe și țesuturi, respectiv, splina mărită în volum și de culoare vișinie, ficatul mărit cu puncte hemoragice, puncte hemoragice la nivelul rinichilor, acumulări de lichide în cavitatea abdominală și toracică,
– În situația în care porcul, ante și post mortem, nu prezintă modifcările menționate, proprietarul are obligaţia să solicite medicului veterinar examinarea cărnii, în special pentru diagnosticul Trichinelozei. Cu mențiunea că examenul trichineloscopic se efectuează de către medicii veterinari de libera practică, organizați în condițiile legii (cabinete medicale veterinare), care funcționează în localitatile judeţului, după programul afişat la sediul acestora.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul sunt strict necesare în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul sunt necesare în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.