În urma avertizării meteorologice de COD PORTOCALIU, valabilă la nivelul întregului județ Sibiu, pompierii militari sibieni intervin la această oră în municipiul Sibiu și în localitatea Șura Mică pentru a evacua apa din mai multe gospodării.
Pentru o intervenție promptă, la nivelul ISU Sibiu a fost activată Grupa Operativă pentru creșterea capacității de răspuns și de asemenea au fost înștiințare Comitetele Locale pentru Situații de Urgență pentru activarea centrelor de permanență.
Pompierii sunt mobilizați în teren cu o motopompă de mare capacitate, 4 motopompe transportabile și 8 electropompe.
Până la această oră s-a intervenit în 8 gospodării. Din evaluările efectuate în teren, sunt afectate un număr aproximativ de 20 de gospodarii.
După o primă zi marcată de deschideri oficiale și momente festive, Festivalul și-a intrat în drepturi depline ieri, prin zecile de propuneri pe care le-a făcut publicului: de la spectacole de stradă la concerte în biserici, de la statui vivante la salturi spectaculoase, de la respirații tăiate la aplauze furtunoase.
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), aflat la cea de a 30-a sa ediție, are loc între 23 iunie și 2 iulie 2023, reunește peste 800 de evenimente la care participă aproximativ 5000 de artiști și invitați din peste 80 de țări. Tema acestui an este MIRACOL, iar hashtag-urile oficiale sunt: #ParteDinMiracol și #FITS30.
Conferința de presă de ieri a avut și un moment aparte, prin distincția oferită de Ministerul Culturii lui Constantin Chiriac, Președinte FITS și Director General TNRS:
„Permiteți-mi să vă înmânez această distincție din partea ministerului și să vă asigur că aveți un parteneriat de cursă lungă cu această instituție, unul care va transcende numele ministrului, deoarece instituția are obligația să respecte performanța FITS și să vă fie aproape. Anual, timp de zece zile, capitala culturală mondială este la Sibiu” – Raluca Turcan, Ministrul Culturii.
„Este prima distincție pe care o oferă Ministerul Culturii. Diploma este pictată de Mirela Trăistaru, iar trofeul este făcut de maestrul sticlei, Ioan Nemțoi. Instituția Constantin Chiriac spune tot, nu mai este nevoie de laude”, a adăugat senatorul Lucian Romașcanu, inițiatorul acestui demers, fost Ministru al Culturii.
Constantin Chiriac a mulțumit pentru premiu și a subliniat importanța premierei unui dialog între un ministru în funcție și cel care l-a precedat, dar și faptul că există o continuitate și o dorință vădită ca excelența de la nivelul României să dea roade.
Tot în cadrul conferințelor de ieri, Matei Vișniec l-a avut ca invitat pe Kazuyoshi Kushida, artistul care, la această ediție FITS ne-a încântat cu Faust sub clar de lună. Redăm un scurt fragment care poate completa, pentru public, experiența de a fi asistat la acest spectacol:
„Ceea ce faci în Kabuki este să reprezinți ceva ce nu poate fi pus în cuvinte și asta este o mare artă. Să fii actor nu înseamnă să copiezi ce fac alții, trebuie să îți folosești propriul corp și propria voce pentru a rămâne în memoria celor care au venit să te vadă. Așa am creat piesele de până acum și așa voi continua să creez și de acum înainte. Pur și simplu, apari în fața publicului și întrebarea este “Ce faci acolo? (…) Acest personaj (n.r. Faust) există înainte de nașterea lui Goethe, încă din perioada medievală. Este această legendă despre întâlnirea lui cu Mefistofel, cu demonul. În acele vremuri, oamenii nu înțelegeau modul în care acționau oamenii de știință și asociau aceste lucruri cu magia, cu un pact făcut cu diavolul. Acest personaj este întâlnit și în Japonia chiar prin mai multe volume de manga care tematizează povestea lui Faust”
Pe străzi, Parada ecvestră (Franța), Vise colorate (Italia), Hoți de ocazie (Spania), Acrobații muzicale (Israel), Cod roșu de acrobații (Franța) și trupa Alternosfera (Republica Moldova) au emoționat și înveselit publicul, iar cei câțiva stropi de ploaie de la amiază nu au reușit să-i alunge pe cei care aveau programate întâlniri cu artiștii de la FITS.
Și sălile au fost încălzite de aplauze la spectacolul lui Tiago Rodrigues „În măsura imposibilului”, gospel, „Fiii lui Sissy” (Austria), uluitorul spectacol „Apă, ce bucurie!”, când cei de la Circus Baobab ne-au ținut fără respirație cu acrobații care au sfidat gravitația, sau „Ora în care nu știam nimic unii de alții”, o montare marca TNRS.
Opt zile au mai rămas din sărbătoarea artelor spectacolului la FITS și câteva sute de evenimente și întâlniri memorabile – nu le ratați!
Ministrul Culturii, Raluca Turcan a transmis un mesaj cu ocazia deschiderii Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu:
Am avut onoarea să particip la deschiderea celei de-a 30-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), moment pe care întreaga comunitate sibiană și a iubitorilor de frumos îl sărbătorește, așa cum este și firesc pentru un adevărat simbol al orașului Sibiu și al lumii culturale.
Nu cunosc un alt eveniment cultural din țara noastră care să fi reușit să transforme o comunitate, un oraș, în așa de mare măsură pe cât a reușit FITS în Sibiu. Nu mai vorbim în acest caz doar despre cultură, turism, economie, dezvoltare, imagine, ci pur și simplu despre ,,acasă”. Timp de 10 zile, Sibiul devine casă, devine ”acasă”, pentru mulți români, europeni și alți cetățeni ai lumii interesați de teatru, dans, muzică, frumos.
Orașul Sibiu nu este doar un loc cu o istorie bogată, ci și o destinație culturală de prim rang, care a reușit să-și reinventeze scena artistică și să atragă atenția lumii.
Ministerul Culturii a inclus festivalul în lista proiectelor strategice, iar acest demers reprezintă o garanție în plus că vom sprijini, an de an, un eveniment de o asemenea anvergură.
Mulțumim Constantin Chiriac, mulțumim echipa FITS! Mulțumim primăriei Sibiu și doamnei primar Astrid Fodor, dar și partenerilor, Ambasadelor Japoniei și Elveției, și întregii comunități de oameni de cultură valoroși prezenți la eveniment, care au înțeles că dezvoltarea prin cultură reprezintă singura cale de reprezentativitate pe termen lung!
Lucrări în premieră în România sunt expuse în aceste zile la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu. Acestea sunt expuse în urma unui parteneriat cu celebrul Muzeu Albertina din Viena. Pasionații de artă pot vedea lucrări de Durer, Rafael, Leonardo, Michelangelo, Brueghel, Rembrandt, Rubens și mulți alții. În plus, Muzeul Brukenthal a inaugurat astăzi 15 expoziții tematice în diferite locații. Totul ca parte a FITS.
La vernisaj, directorul Muzeului Brukenthal, Alexandru Chituță a subliniat ajutorul enorm oferit de-a lungul timpului muzeului de actualul ministru al Culturii, Raluca Turcan și de primarul Sibiului, Astrid Fodor. Cele două, prezente la eveniment, au apreciat deschiderea spre colaborări internaționale și rapida schimbare de ritm în managementul muzeului de la preluarea conducerii de către Alexandru Chituță. Acesta le-a oferit o lucrare „Samuel von Brukenthal” realizată de artista Sofia Frankl.
La eveniment au participat și ambasadorul Austriei, Adelheid Folie, IPS Arhiepiscop Romano-Catolic Aurel Percă, directorul Institutului Cultural Român, Liviu Jicman. Și aceștia au primit o lucrare „Samuel von Brukenthal”.
VIDEO:
Constantin Chiriac, directorul FITS, a fost elogiat de cei prezenți pentru reputația internațională adusă Sibiului și prin Festivalul Internațional de Teatru. Raluca Turcan a apreciat deschiderea festivalului organizată vineri seara la Biserica Evanghelică, o deschidere demnă de ediția 30 a festivalului și care „a ridicat ștafeta foarte sus”. Ministrul Culturii a apreciat că în aceste zece zile, Sibiul este capitala mondială a culturii.
Primarul Astrid Fodor l-a întâmpinat pe Constantin Chiriac: „Maestre” Ea a subliniat importanța FITS în dezvoltarea imaginii Sibiului, dar a menționat și aportul foarte mare pe care Primăria Sibiu îl face în sectorul cultural prin instituțiile sale, dar și prin Agenda Culturală.
Din partea Muzeului National Brukenthal, Alexandru Chituță a oferit lui Constantin Chiriac o lucrare de pictură realizată de restauratorul și artistul Ilie Mitrea.
În sală au putut fi văzuți, în publicul numeros, senatorul Nicolae Neagu, Claudia Nicolae -director Agerpres, Dr. Paul Jurgen Porr – președinte FDGR, Prof. Univ. Dr. Adrian Stoleriu – Decanul Facultății de Arte din Iași, Razvan Pop – directorul Bibliotecii Astra Sibiu, dirijor Cristian Lupeș – managerul Filarmonicii de Stat Sibiu, Gilda Lazăr – director JTI, George Șerban – colecționar.
Ce expoziții oferă zilele acestea Muzeul Național Brukenthal
– Albertina&Brukenthal/în colaborare cu Albertina Museum
– Marcel Iancu- de ce un miracol? în colaborare cu Muzeul Ianco Dada din Israel, Sineva, Art Safari și colecții private: Mariana Florescu, George Serban etc.
– Papa Francisc- pelerin în România în colaborare cu Arhiepiscopia Romano-catolică de București și Mitropolia greco catolica din Blaj
– George Banu în memoriam și Oana Maria Cajal
– (R)Evolution
– Mărginimea Sibiului
– Andrei Șaguna.150
– The Atlas of Beauty
Foto: Sibiu Independent și Daniel Farcașiu- Muzeul Național Brukenthal
Prima zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a debutat în forță, cu soare și entuziasm neobosit pe străzile și în spațiile de joc ale orașului.
Evenimentul care a marcat deschiderea FITS a avut loc la Catedrala Evanghelică C.A. „Sfânta Maria”, un concert de orgi în premieră absolută, parte din Sezonul elvețian, românesc și francofon. Înaintea evenimentului artistic au vorbit Constantin Chiriac – Președinte FITS și Director General TNRS, Astrid Fodor – Primarul Municipiului Sibiu, Raluca Turcan – Ministrul Culturii, Liviu Jicman – Președinte ICR și E. S. Domnul Arthur Mattli – Ambasadorul Confederaţiei Elveţiene în România.
„În numele acestui lucru bun care este existența umană, de 30 de ani facem la Sibiu Festivalul Internațional de Teatru. Astăzi ne bucurăm că Domnul a reușit să ne primească aici, în casa Lui, unde este inima acestui oraș. Ne bucurăm că putem să adunăm împreună energiile care s-au disipat prin acest oraș pe parcursul acestor 30 de ani, oraș care și-a deschis porțile pentru artiști, nu întâmplător între cele două ziduri de apărare, pe Aleea Celebrităților, unde cele mai mari personalități din lume au primit loc, formând deja o constelație cu 63 de stele. Ne bucurăm că, în primul rând, acest festival este un simbol al comunității” – Constantin Chiriac.
„Festivalul este un vechi și drag prieten pe care toți sibienii îl așteaptă cu emoții în fiecare an. Împreună cu impulsul Capitalei Culturale Europene, festivalul a schimbat modul în care se face și se simte teatrul în Sibiu. De fapt, a scos teatrul dintr-un cadru formal al sălilor de spectacole și l-a adus în inima comunității, învăluind Sibiul. (…) Dacă comunitatea sibiană este inima Sibiului, atunci, cu siguranță, Festivalul Internațional de Teatru este spiritul care o ține mereu în viață” – Astrid Fodor.
„Sunt o prietenă a FITS de aproape 20 de ani, de când am ales și am fost aleasă de comunitatea sibiană să fiu în serviciul public al Sibiului, și am avut șansa să urmăresc evoluția acestui festival și să înțeleg că, pentru a deveni un catalizator al energiilor pozitive, ai nevoie de foarte multă perseverență și, în același timp, de o capacitate ieșită din comun de a reinventa actul artistic” – Raluca Turcan.
”Mă simt foarte onorat să fiu în fața dumneavoastră pentru că nu este doar deschiderea miraculosului Festival Internațional de Teatru de la Sibiu, dar este deschiderea unei ediții aniversare și celebrarea celor 20 de ani pe care ICR îi împlinește anul acesta. (…) Vreau să mă bucur alături de dumneavoastră deoarece FITS nu înseamnă doar teatru, înseamnă film, înseamnă muzică, înseamnă dans, înseamnă conferințe, dezvoltare universitară. Vreau să vă felicit, domnule președinte, cu această ocazie, și vreau să urăm împreună, în final, «La mulți ani!» Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu” – Liviu Jicman.
„Împlinirea a 30 de ani de existenţă a unui festival de teatru este o realizare remarcabilă şi extraordinară. În cei 30 de ani, festivalul a construit o moştenire, o tradiţie, şi a produs un impact cultural profund asupra oraşului. În ultimii 30 de ani, Sibiul are un impact important în platformele internaţionale ale structurilor culturale, oferind posibilitatea practicienilor de teatru din diferite țări de a-și împărtăși perspectivele unice, stilurile artistice si creative. Este o mare onoare să fiu prezent astăzi la deschiderea celei de a 30-a ediții a acestui festival” – E. S. Domnul Arthur Mattli.
Următorul eveniment a fost vernisajul expoziției și lansarea albumului FITS30, unde au vorbit Octavian Saiu și Constantin Chiriac:
„Este un eveniment absolut uluitor pentru parcursul acestui festival, pentru teatrul românesc, pentru teatrul din lume, pentru cultura europeană și pentru ceea ce înseamnă memoria experienței teatrului. Sunt 30 de ani de festival, 30 de ani de vis și de realitate. De vis transformat în realitate, dar și de realitate care ne amintește de ceea ce înseamnă să fii în vis. Pentru că sentimentul meu personal, de fiecare dată când sunt în această atmosferă uluitoare a festivalului, este că pășesc printre vise și că sunt personajul-vis: visul visat de acest om cu care am onoarea să fiu alături” – Octavian Saiu.
„Tot ce am creat, am creat pentru tineri. De aceea am lăsat în urmă atât de multe semne de-a lungul timpului. Sper ca toate obiectivele pe care le avem, precum Institutul de Teatru de la Sibiu sau Fabrica de Cultură, care ar trebui să intre în patrimoniul acestei comunități cât mai repede, să reclădească, pe alte principii, poate, relațiile strategice pe care le avem. (…) Sper din toată inima ca zona de decizie să stabilească, într-un mod cât mai rapid, independența acestor structuri și aceste proiecte să devină realitate încă din acest an, iar noul teatru să devină polul în care să se regăsească marile creații de pe Aleea Celebrităților. (…) Din cauza aceasta, lăsăm aceste semne astfel încât cei care doresc să poată să înțeleagă forța și capacitatea de a duce mai departe o asemenea energie” – Constantin Chiriac.
Străzile, piețele și spațiile de joc din oraș au fost pline până la refuz cu public dornic să retrăiască magia artelor spectacolului, iar entuziasmul a fost aproape palpabil pe Pietonala Bălcescu și în Piața Mare, dar și, în Piața Teatrului, la Cazarma 90 și pe întregul Bulevard Coposu, aproape de miezul nopții, pentru spectacolul de drone și lumini pus în scena aeriană de către echipa de la EVSKY & KLS LASERS.
Târziu, în noapte, câțiva stropi de ploaie au răcorit orașul și l-au primenit pentru cea de a doua zi a FITS!
Președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, Constantin Chiriac a fost premiat în această dimineață cu distincția de excelență de către Ministrul Culturii, Raluca Turcan, pentru întreaga sa activitate în slujba teatrului.
Este prima distincție de acest fel oferită vreodată de Ministerul Culturii și inițiativa a aparținut fostului ministru Lucian Romașcan. Acesta a fost prezent și el la eveniment alături de Raluca Turcan.
În mesajul de mulțumire transmis de Constantin Chiriac, acesta a remarcat și o premieră absolută pentru România: faptul că un actual și fost ministru al ministerului culturii sunt în dialog și asigură o continuitate benefică pentru minister și cultură din România.
Azi-noapte, în jurul orei 2:50, polițiștii rutieri au fost sesizați cu privire la producerea unui eveniment rutier pe Valea Oltului, soldat cu mai multe victime
Din primele verificări efectuate s-a constatat faptul că ar fi avut loc o coliziune între două autoturisme pe DN 7, km 220+700m, în localitatea Tuțulești. În urma impactului a rezultat rănirea a 4 persoane, un conducător auto și alți 3 pasageri din același autoturism.
După producerea evenimentului rutier, unul dintre cei doi conducători auto ar fi părăsit locul faptei, fiind identificat la scurt timp de polițiști.
Mașina este înmatriculată în județul Cluj
Conducătorii auto au fost testați cu aparatul etilotest, iar rezultatul a fost negativ pentru unul dintre aceștia, iar pentru celălalt a rezultat valoarea de 0,40 mg/ l alcool pur în aerul expirat.
Polițiștii i-au adus la cunoștință șoferului în cauză, că trebuie să fie condus la spital pentru recoltarea de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, însă acesta a refuzat.
O femeie în vârstă de aproximativ 50 de ani a fost bătută cu bestialitate chiar de un membru al familiei, într-un apartament situat pe Bulevardul Mihai Viteazu din municipiul Sibiu.
Conform primelor date, un echipaj ISU cu autoscară, însoțiti de un jandarm cu scut, au încercat să pătrundă în apartamentul bărbatului, însă fără succes. La fața locului au ajuns mai multe echipaje de Poliție, Pompieri și inclusiv o dubă de mascați.
Surselor Sibiu Independent au declarat faptul că fiul femeii ar fi vinovat de agresiune, acesta lovind-o puternic în zona feței. Aceasta primește îngrijiri medicale din partea unui echipaj SAJ.
22 și 23 iunie 2023 – două zile în care Europa a revenit acasă, la Sibiu, amintind de Capitala Culturală Europeană din 2007 și de Summitul liderilor UE din 2019.
Delegați din 22 de țări europene, au participar la o conferință a miniștrilor de dezvoltare și la a ședința Comisiei pentru politica de coeziune teritorială și bugetul UE (COTER) a Comitetului European al Regiunilor (CoR) răspunzând invitației făcute de Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu, care reprezintă Județul Sibiu în CoR încă din anul 2018.
Pentru mulți dintre invitați, ambasadori, miniștri, primari sau președinți de regiuni din țăriile Uniunii Europene, Sibiul a însemnat primul contact cu România. A fost o experiență despre care, la finalul șederii în „Poarta de Sud a Transilvaniei”, au declarat că doresc să o repete în cel mai scurt timp, alături de familii sau prieteni în cadrul unor vizite private.
„Mulți și-au schimbat percepția față de România, o țară despre care doar au citit sau au auzit, ospitalitatea, bogăția culturală, gastronomia și deschiderea față de Europa fiind principalele motive pentru care mulți au anunțat că doresc să revină în județul Sibiu. În fapt, aceștia ne-au devenit ambasadorii pentru că sunt oameni care vor duce o vorbă bună despre județul Sibiu în comunitățiile pe care le conduc”, a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu, care este și vicepreședintă a Partidului Național Liberal.
Șirul de evenimente dedicate oaspeților europeni a debutat cu o vizită de studiu la Muzeul „Astra”, cel mai mare muzeu în aer liber din Europa, loc în care meșteșugurile devin factor de dezvoltare economică. Prin atelierele dedicate meșterilor și producătorilor provenind din cele cinci microregiuni ale județului Sibiu, este încurajată atât transmiterea deprinderilor și îndeletnicirilor strămoșești, cât și promovarea oamenilor în cadrul unor programe de formare profesională sau evenimente publice, pentru toate acestea asigurându-se inclusiv finanțări din surse europene și locale.
Conferința Coeziunea, valoarea noastră fundamentală pentru viitorul Europei: regiuni și orașe pentru o redresare puternică și o tranziție justă, organizată la Hotelul Ramada deMinisterul Investițiilor și Fondurilor Europene a arătat că viitoarele politici europene vor trebui să vină cu soluții la noile provocări: îmbătrânirea populației, scăderea numărului de lucrători activi, adâncirea decalajului urban/local, digitalizarea neunitară, tranziția către economia verde. Pentru toate acestea, Comisia COTER a fost chemată să emită opinii în cadrul unui aviz pentru care coraportori sunt Emil Boc, președinte al acesteia și primar al municipului Cluj Napoca, și Vasco Alves Cordeiro, președintele Comitetului European al Regiunilor.
În luna noiembrie a acestui an, avizul discutat la Sibiu va adoptat în sesiunea plenară a Comitetului European al Regiunilor și va fixa liniile politicilor de coeziune aplicabile din 2027.
Tot la Sibiu, membrii COTER au emis avize privind îmbunătățirea vieții pentru comunitățiile din zonele de graniță, sprijinirea electrificării în indutria auto și sporirea securității în utilizarea dronelor în interiorul orașelor.
Ajuns în premieră la Sibiu, portughezul Vasco Alves Cordeiro, devenit în 2022 președinte al Comitetului European al Regiunilor, a remarcat că „Sibiul este un bun exemplu al modului în care fondurile Uniunii Europene pe politica de coeziune fac o diferență reală pentru acest oraș și această regiune”.
„A fi european înseamnă a avea acces la o infrastructură corespunzătoare, indiferent că ne referim la sănătate, transport, educație sau cultură. Și noi, românii, suntem parte a Uniunii Europene iar aici, la Sibiu, am oferit oaspeților noștri imaginea unei mici Europe, în care diversitatea culturală, etnică sau religioasă este cea care ne unește”, a mai adăugat Daniela Cîmpean.
Cele două zile dedicate conferinței ministeriale și ședinței COTER s-au încheiat cu puțin înainte ca Sibiul să devină o imensă scenă pentru artiștii din lumea întreagă veniți la Festivalul Internațional de Teatru (FITS).
O parte a invitațiilor s-au îndreptat spre fabricile de componente auto la Sebeș și Cugir ale companiei Mercedes, la invitația liberalului Adrian Teban, primarul orașului Cugir, spre a discuta despre impactul electrificării transportului rutier.
Alții, și-au prelungit șederea la Sibiu, mica Europă a României, pentru a asista la debutul celei de-a 30-a ediții a FITS, derulată sub genericul „Miracol”, termen ce, într-o oarecare măsură, caracterizează inclusiv unitatea și diversitatea europeană.
Jocurile de tip slot machine, numite „păcănele” pe meleagurile românești, au fost inventate cu mai mult de un secol în urmă. La început, au fost aparate de joc simple, dar în timp s-au dezvoltat și au evoluat, mai ales de când și-au găsit loc pe internet. Astăzi, există mii și mii de sloturi online pe care le poți încerca atât în lumea reală cât și pe internet.
La prima vedere, toate sloturile par să fie la fel. Însă, chiar și o privire rapidă pe https://mrbit.ro/ro/games/slots îți va demonstra că există multe tipuri de sloturi care îți oferă o experiență de joc diferită, în funcție de variabilitate, format, și destinație.
Ține cont de variabilitate
Sloturile online au o însușire importantă de care trebuie să ții cont înainte de a te apuca de joc: variabilitatea sau volatilitatea. Aceasta arată, în principiu, cât de des plătește un slot, și cât de mari sunt câștigurile medii.
Un slot cu volatilitate sau variabilitate mare va plăti, în medie, mai rar, și sume mai mari. În schimb, un slot cu volatilitate mică va plăti sume mai mici și mai des. Cele cu volatilitate medie găsesc un echilibru între cele două extreme.
Alege slotul cu formatul potrivit
Slotul original creat de Charles Fey acum mai bine de un secol era un joc simplu, cu doar 3 role și 5 simboluri. Acest format – numit deseori și „clasic” – a fost reținut de unele jocuri până în ziua de azi. Dacă cauți un joc de tip slot machine pe care să-l joci pentru distracție, acest tip de joc nu este cel mai potrivit.
Cel mai des întâlnit format de sloturi este cel cu 5 role, disponibil într-o varietate de teme, în oferta tuturor dezvoltatorilor. În funcție de variabilitate, temă și funcții speciale, acestea pot fi mai mult sau mai puțin distractive.
În ultimii ani, dezvoltatorii au început să experimenteze cu diferite formate inovatoare, iar rezultatul este deseori un joc inedit și incitant. Unele dintre cele mai populare sloturi azi, precum Sweet Bonanza de la Pragmatic Play, se încadrează în această categorie.
Ce vrei să faci?
Când cauți slotul potrivit, trebuie să știi ce vrei să faci cu el. Cauți un joc cu care să te distrezi, eventual chiar gratis? Sau scopul tău este să încerci să câștigi? În funcție de aceasta, este recomandat să alegi jocuri diferite.
Dacă scopul tău este distracția, cea mai bună alegere este un slot cu cinci role sau cu un format inovator, cu variabilitate mică, și cu multe funcții speciale. Aceste jocuri au potențialul să te distreze cel mai bine, oferind satisfacția câștigurilor și declanșării specialelor destul de des ca să nu te plictisească.
Dacă, însă, vrei să câștigi, și ai atât răbdare, cât și un buget consistent, cea mai bună alegere este un joc cu trei sau cinci role și variabilitate mare. Aici, șansa ta de a câștiga sume mai mari este mai bună, și specialele sunt și ele mai darnice.
Indiferent dacă alegi să joci pentru distracție sau câștiguri, asigură-te că joci responsabil și în limita posibilităților. Și nu uita: nici cel mai tare joc de păcănele cu speciale din belșug nu garantează că vei câștiga!
Acțiunile organizate de Primăria comunei Șelimbăr cu ocazia împlinirii a 700 de ani de atestare documentară a localității au continuat astăzi cu decernarea titlurilor de cetățean de onoare. Consiliul Local Șelimbăr a aprobat ieri propunerea primarului Marius Grecu de a decerna aceste titluri învățătoarei Maria Neghină și rectorului Sorin Radu. Ambii locuitori ai comunei. La ceremonialul organizat la sala de cinema a Shopping City a fost prezentă și Raluca Turcan, ministrul Culturii.
Într-un cadru restrâns, consilierii locali din Șelimbăr, alături de primarul Marius Grecu și viceprimarul Cornel Oană au primit invitați de seamă la ceremonialul decernării titlurilor de cetățean de onoare. ÎPS Laurențiu, Mitropolitul Ardealului a rostit la început o scurtă rugăciune. Alături de el au fost și preoții parohiilor din Șelimbăr. „Dorim acestei comunități binecuvântare și extindere” a spus ÎPS Laurențiu.
Raluca Turcan a remarcat că aceasta este prima activitate culturală din județul Sibiu la care participă în calitate de ministru al Culturii. „În Șelimbăr și-au găsit casa români de pretutindeni. Dacă mă uit la Șelimbărul de astăzi comunitatea a ajuns să prospere datorită persoanelor diferite atrase în localitate” a remarcat Turcan. Ea a subliniat dezvoltarea accelerată a comunei. Primarul Marius Grecu i-a mulțumit public pentru tot ajutorul acordat comunei de-a lungul anilor și a spus că Turcan este și „un pic ministrul Educației”. El a precizat că toate proiectele educative din localitate ca grădinița, noua creșă ce se va construi și o școală nouă, anunțată în premieră de acesta, se datorează proiectelor câștigate cu sprijinul Ralucăi Turcan. Ministrul Culturii i-a dat replica primarului Marius Grecu: „Marius Grecu este unul din puținii oameni cu care de câte ori interacționez vorbește doar de interesele cetățenilor din Șelimbăr.”
Sorin Radu, rectorul Universității Lucian Blaga Sibiu și Dan Nanu, directorul Direcției pentru Cultură Sibiu au prezentat date din istoria Șelimbărului. Amândoi au arătat că dovezile arheologice arată așezări în această zonă mult mai vechi decât atestarea documentară.
Marius Halmaghi, ca reprezentant al societății civile, a prezentat expoziție realizată cu sprijinul Direcției de Cultură, Arhivele Naționale, Muzeul Brukenthal. Publicul o poate vizita în holul de la parter al Shopping City Șelimbăr timp de o lună , apoi va fi donată școlii din Șelimbăr. La expoziție au contribuit și Alexiu Tatu, Ovidiu Calboreanu, Adrian Georgescu, Alexandru Chituță.
Doi profesori cetățeni de onoare ai Șelimbărului
Ceremonia de decernare a titlurilor de cetățean de onoare s-a făcut cu citirea hotărârilor de consiliu local de către secretarul comunei Elena Scumpu. Maria Neghină, învățător și promotor al tradițiilor din zonă de peste 50 de ani: „Mulțumesc grupului folcloric Vestala din Veștem unde activez de 50 de ani. Mulțumesc familiei și șelimbărenilor”. Ea a îndemnat oamenii mâine să îmbrace ia românească.
Sorin Radu, rectorul ULBS, la primirea titlului de cetățean de onoare, a dezvăluit că deși este născut la Săliște, la vârsta de un an familia s-a mutat la Mohu. Acolo locuiește și astăzi. El a amintit că în Șelimbăr a făcut școala, iar doamna Maria Neghină i-a fost învățătoare.
Primarul Marius Grecu a mai oferit diplome oficialităților prezente. Vlad Vasiu și generalul Părpăuți (șeful STS) au recunoscut că și ei stau în Șelimbăr.
Inspectorul șef ISU Sibiu, Lucian Trefaș a lăudat Primăria Șelimbăr pentru faptul că este singur comună cu stație de pompieri profesionistă.
Mitropolitului Ardealului a oferit o icoană a Sf. Andrei primarului Marius Grecu și una cu Sfânta Treime, ministrului Culturii, Raluca Turcan.
Un alt eveniment rutier s-a produs în urmă cu puțin timp, tot pe autostrada A1, în vecinătatea ieșirii spre Mediaș. Momentan nu se cunosc prea multe detalii despre motivul evenimentului rutier sau dacă au rezultat victime.
Cert este că degeaba urlăm că nu avem autostrăzi, când nu știm cum să circulăm corect și în siguranță pe ele. Martore stau zecile de accidente, victime lăsate cu sechele pe viață sau cei care au murit inutil pe drumurile județului Sibiu sau ale României.
Alt accident rutier produs pe autostrada A1, Sibiu- Sebeș
Expoziția „In memoriam George Banu/ new media art Oana Maria Cajal” este deschisă publicului în perioda 24 iunie – 30 septembrie 2023. Vernisajul expoziției va avea loc sâmbătă, 24 iunie 2023, la Palatul Brukenthal, Piața Mare nr. 4 Sibiu. Evenimentul este cuprins în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
Curator: Alexandru Constantin Chituță
Partener: Șerban și Asociații, Societate civilă de avocați
Participarea la vernisaj pe baza de invitație telefonic la secretariatul instituției tel. 0269 217 691 (până vineri 23 iunie, în intervalul orar 9-15; sau prin email secretariat@brukenthalmuseum.ro) Intrarea este gratuită pentru cei care își vor anunța prezența.
George Banu (n. 22 iunie 1943, Buzău – 21 ianuarie 2023) ar fi împlinit joi, 22 iunie, 80 de ani. A fost un prieten și o persoană implicată activ în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și în ultima vreme și un colaborator al Muzeului Național Brukenthal. Expoziția informativă din curtea Palatului Brukenthal cuprinde imagini și text despre cel ce a fost profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle, Paris, și un eseist de reputație mondială. George Banu și-a dedicat opera critică regiei moderne și figurilor ei exemplare (Brook, Strehler, Grotowski etc). Intre anii 1990-2001 a fost directorul artistic al Academiei Experimentale a Teatrelor, iar între anii 1994-2001 a fost președintele Asociației Internaționale a Criticilor. George Banu a primit de trei ori Premiul pentru cea mai bună carte de teatru în Franța; a obținut premiul de excelență UNITER și Premiul Prometeu 2007. A fost președinte de onoare al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru și Doctor Honoris Causa al mai multor universități europene. Cărțile sale au fost publicate de cele mai mari edituri pariziene și au fost traduse în numeroase limbi.
George Banu are o stea pe Aleea Celebrităților de la Sibiu, inaugurată în cadrul ediției din anul 2013 a Festivalului Internațional de Teatru.
Expoziția cuprinde și lucrări special realizate de artista Oana Maria Cajal din Canada. Oana Maria Cajal este dramaturg premiat, scenarist, artist plastic și poet. Este licențiată a Institutului de Artă Teatrală și Cinematografica din București. In 1980 emigrează în SUA cu o bursă oferită de American Theatre Critics Association. Oana Cajal a obținut un Master în Playwriting de la University of California San Diego. Prima ei piesa, East European Tetralogy,a fost nominalizată Best Play of The Year de către San Diego Theatre Critics Circle. A scris apoi numeroase piese de teatru care au fost reprezentate cu succes pe întreg teritoriul Americii. Iată câteva dintre acestea: Berlin/Berlin, Exchange at Cafe Mimosa, The Enduring Legend of Marinka Pinka and Tommy Atomic, The Almond Seller, Love in The Shadow of The Umbrella Bamboo, The Inconvenience of Being Alive, Solar Eclipse, Waiting for Godot to Leave.
Scenariul ei pentru filmul de lungmetraj Poarta Albă a fost nominalizat la secțiunea Cel mai bun scenariu la Premiile Gopo 2015.
Oana a revenit la arta grafică cu volumul ei de Picto Poeme Solenodon și seria expozițională de pictură Posters for Unwritten Plays. A avut 23 de expoziții personale în Canada, România, Statele Unite.
Pentru ea, teatrul si artele vizuale, imaginea si cuvântul sunt întotdeauna intrinsec conectate.
Oana Maria Cajal este alumna a New Dramatists din New York, a primit bursele Fulbright și NEA (National Endowment for The Arts), este membră a Dramatists Guild of America, Playwrights Guild of Canada, Uniunea Teatrală din România (UNITER), Uniunea Scriitorilor din România (USR), Uniunea Cineaștilor din România (UCIN) și Uniunea Artiștilor Plastici (UAP), Multimedia.
Despre Oana Maria Cajal, George Banu afirma:„Operele Oanei Cajal captivează prin tensiunea între agresivitatea liniei și fastul culorilor. Ele oferă un dialog al contrariilor vii, nedomesticite. Dar, uneori, intervin ici și colo accente nostalgice, amintiri și evocări; accente ce temperează acest conflict prim, intens, vital, memorabil”
Vernisajul Expoziției „Marcel Iancu- de ce un miracol?” va avea loc sâmbătă 24 iunie 2023, ora 13:00, Palatul Brukenthal, Piața Mare, nr. 4. Expoziție este organizată cu prilejul aniversării a 75 de ani de independență a statului Israel și este cuprinsă în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
Curator: dr. Alexandru Constantin Chituță
Colaborator: Raya Zommer Tal, director Muzeul Ianco Dada Ein Hod, Israel
Marcel Janco este cunoscut în general pentru lucrările sale bidimensionale – picturi în ulei și lucrări pe hârtie – dar, de fapt, a fost un artist activ într-o gamă largă de discipline. Acest articol va încerca să abordeze o serie de aspecte abordate de artist.
Marcel Janco s-a născut la București, România, în 1895. Încă din copilărie, talentul său artistic a fost dezvăluit. Profesorul său, Iosif Iser, i-a oferit bazele artei clasice care aveau să-i influențeze opera de-a lungul anilor. Tânărul Janco era foarte sociabil, iar poeții și scriitorii din generația sa se adunau în jurul său. La vârsta de 17 ani, împreună cu prietenii săi din liceu, a fondat două reviste literare: Simbolul [The Symbol] și Chemarea [The Call], în care desenele sale au fost publicate pentru prima dată.
În 1915, la vârsta de 20 de ani, Marcel Janco a ajuns la Zurich, în Elveția, pentru a studia arhitectura. În anii Primului Război Mondial a fost un student departe de casă, situat într-o țară pașnică și neutră, departe de ororile războiului. În această atmosferă, Janco s-a alăturat unui grup de artiști activi la Cabaret Voltaire, grupul fondator al mișcării Dada, mișcarea de avangardă care avea să conteste fundamentele false ale societății și artei burgheze. La cabaret, membrii grupului organizau spectacole și reprezentații care erau străine și complet diferite de tot ceea ce societatea burgheză din Zurich era obișnuită să vadă. Marcel Janco a fost un partener deplin în toate activitățile grupului – a creat măștile pe care le purtau în timpul spectacolelor de pe scenă și a luat parte la spectacolele care au provocat o mare furie și reacții indignate din partea publicului. Grupul Dada a prezentat expoziții, a publicat manifeste și reviste. În paralel cu activitățile sale în cadrul mișcării Dada, Janco a fost, de asemenea, membru al grupului Das Neue Leben [Viața Nouă], care a organizat discuții intelectuale și a participat activ la fondarea „Uniunii Artiștilor Radicali”.
În 1922, după o perioadă petrecută la Paris, unde a lucrat în domeniul conservării și restaurării clădirilor, Janco s-a întors în România. În următorii douăzeci de ani a continuat să picteze în timp ce își continua cariera de arhitect (împreună cu fratele său Iuliu). Peste patruzeci de clădiri din România au fost construite după planurile lor. Deși există o tendință de a atribui proiectele sale arhitecturale „stilului internațional”, stilul individual unic al artistului este clar pentru ochi. Linia este întotdeauna curată, iar o combinație interesantă de forme este proeminentă. Aici o fereastră rotundă, iar acolo o friză triunghiulară. Privitul clădirilor lui Janco este uneori o experiență similară cu privitul picturilor sale abstracte, în care formele sunt perfect compuse în spațiu. Janco a contribuit, de asemenea, la designul interior al caselor. Le-a decorat cu ferestre mari pe care le-a dotat cu vitralii interesante. În paralel, Janco a fost activ în activitățile de avangardă din București. S-a numărat printre inițiatorii revistei Contimporanul, publicată între 1922 și 1932. Pe lângă lucrările sale care se intercalau printre paginile revistei, Janco a scris și articole pentru aceasta. A fost, de asemenea, membru al mai multor grupuri de artiști români care urmăreau idealurile moderniste.
În 1941, în urma pogromurilor din România, Janco a emigrat în Țara lui Israel. S-a alăturat Ministerului de Interne ca planificator de parcuri pentru noul stat. Janco a călătorit prin toată țara, luând notițe despre locurile potrivite și construind un plan general. Întotdeauna lua cu el un caiet de schițe, în care își schița impresiile despre ceea ce vedea. La întoarcerea la atelier, picta priveliștile în culori vibrante. Munca sa din acești ani a fost „recrutată” pentru lupta pentru înființarea statului Israel. Janco i-a pictat pe soldați, pe imigranți și satele arabe. În acești ani a lăsat deoparte pictura abstractă pe care o iubea atât de mult în favoarea picturii în stil preponderent figurativ.
În 1953, Janco a vizitat Munții Carmel și a găsit rămășițele unui sat arab abandonat care, din cauza unei probleme cu insurgenții, a fost marcat pentru demolare. Locul l-a impresionat – combinația de arhitectură arabă și romană, aleile pitorești și priveliștea. El a cerut permisiunea de a conserva situl. Era clar că singura modalitate de a salva situl era să îl colonizeze. Existau diferite opțiuni în acest sens – aducerea de noi imigranți din valurile de aliyah din această perioadă sau transformarea lui într-un sat de vacanță. Janco a ales o opțiune complet diferită: a decis să înființeze un sat de artiști pe acest sit, singurul de acest fel din țară. Janco a publicat un anunț în cadrul Asociației Pictorilor și Sculptorilor, invitând artiștii să participe la acest proiect de pionierat. Un nucleu de coloniști i s-a alăturat lui Marcel Janco în acest demers și și-au stabilit casele la Ein Hod. Primii ani au fost dificili, clădirile erau în ruină, nu exista infrastructură și condițiile erau aproape de nesuportat, dar Janco nu a renunțat. A fondat galeria centrală și atelierele din sat, astfel încât artiștii să poată crea și să-și expună lucrările acolo. Janco a considerat această inițiativă îndrăzneață ca fiind cel mai important „act dadaist” din viața sa. Aproape de sfârșitul vieții sale, în centrul satului a fost deschis muzeul care îi poartă numele și care este dedicat operei și ideilor sale îndrăznețe.
Janco a fost, de asemenea, un profesor care a format generații de studenți. La imigrarea sa în Țara Israelului, s-a alăturat imediat „studenției” conduse de Streichman și Stematsky, aducând cu el spiritul avangardist. Mai târziu, a continuat să predea în diverse instituții și în cadrele educaționale de la Ein Hod. Mulți dintre foștii săi studenți au atestat metodele sale de predare radical diferite.
Un alt domeniu în care Janco a lucrat a fost teatrul. El credea în fertilizarea încrucișată a artelor plastice și a artelor scenice. Ca și în cazul Cabaret Voltaire, Janco a proiectat costume și decoruri pentru teatrul din România și, mai târziu, a fost foarte activ în teatrul evreiesc din anii 1940 și 1950.
Integrarea artelor a fost o problemă foarte apropiată de inima lui Janco. El a fondat Ein Hod cu dorința de a îmbina arta înaltă cu arta aplicată. Acest lucru a fost evident în atelierele pe care le-a înființat în sat și în modul în care și-a încurajat studenții. A fost interesat în special de sculptura ceramică și de utilizarea acesteia în clădirile publice.
Ultimii douăzeci de ani din viața sa au fost foarte productivi atât în domeniul artelor plastice, cât și în domeniul public. A condus lupta pentru conservarea Vechiului Jaffa, a lucrat pentru promovarea Ein Hod și a scris despre multe dintre problemele care îl preocupau. În 1967 a primit Premiul Israelului, ca expresie a aprecierii statului pentru munca sa de o viață.
Marcel Janco a murit la 21 aprilie 1984. El a lăsat o mare moștenire care include picturi în ulei, desene cu multe subiecte, precum și texte, schițe, planuri de arhitectură și o mare moștenire care va fi cercetată pentru mulți ani de acum încolo.
Raya Zommer Tal
Foto: Marcel Iancu – Ein Hod, lucrare din colecția privată Mariana Florescu
Expoziția „Marcel Iancu- de ce un miracol?”
Curator: dr. Alexandru Constantin Chituță
Colaborator: Raya Zommer Tal, director Muzeul Ianco Dada Ein Hod, Israel
Expoziție organizată cu prilejul aniversării a 75 de ani de independență a statului Israel
Vernisaj: sâmbătă 24 iunie 2023, ora 13:00, Palatul Brukenthal, Piața Mare, nr. 4
Eveniment cuprins în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
În parteneriat cu Art Safari, Sineva si colecții private
Marcel Janco este cunoscut în general pentru lucrările sale bidimensionale – picturi în ulei și lucrări pe hârtie – dar, de fapt, a fost un artist activ într-o gamă largă de discipline. Acest articol va încerca să abordeze o serie de aspecte abordate de artist.
Marcel Janco s-a născut la București, România, în 1895. Încă din copilărie, talentul său artistic a fost dezvăluit. Profesorul său, Iosif Iser, i-a oferit bazele artei clasice care aveau să-i influențeze opera de-a lungul anilor. Tânărul Janco era foarte sociabil, iar poeții și scriitorii din generația sa se adunau în jurul său. La vârsta de 17 ani, împreună cu prietenii săi din liceu, a fondat două reviste literare: Simbolul [The Symbol] și Chemarea [The Call], în care desenele sale au fost publicate pentru prima dată.
În 1915, la vârsta de 20 de ani, Marcel Janco a ajuns la Zurich, în Elveția, pentru a studia arhitectura. În anii Primului Război Mondial a fost un student departe de casă, situat într-o țară pașnică și neutră, departe de ororile războiului. În această atmosferă, Janco s-a alăturat unui grup de artiști activi la Cabaret Voltaire, grupul fondator al mișcării Dada, mișcarea de avangardă care avea să conteste fundamentele false ale societății și artei burgheze. La cabaret, membrii grupului organizau spectacole și reprezentații care erau străine și complet diferite de tot ceea ce societatea burgheză din Zurich era obișnuită să vadă. Marcel Janco a fost un partener deplin în toate activitățile grupului – a creat măștile pe care le purtau în timpul spectacolelor de pe scenă și a luat parte la spectacolele care au provocat o mare furie și reacții indignate din partea publicului. Grupul Dada a prezentat expoziții, a publicat manifeste și reviste. În paralel cu activitățile sale în cadrul mișcării Dada, Janco a fost, de asemenea, membru al grupului Das Neue Leben [Viața Nouă], care a organizat discuții intelectuale și a participat activ la fondarea „Uniunii Artiștilor Radicali”.
În 1922, după o perioadă petrecută la Paris, unde a lucrat în domeniul conservării și restaurării clădirilor, Janco s-a întors în România. În următorii douăzeci de ani a continuat să picteze în timp ce își continua cariera de arhitect (împreună cu fratele său Iuliu). Peste patruzeci de clădiri din România au fost construite după planurile lor. Deși există o tendință de a atribui proiectele sale arhitecturale „stilului internațional”, stilul individual unic al artistului este clar pentru ochi. Linia este întotdeauna curată, iar o combinație interesantă de forme este proeminentă. Aici o fereastră rotundă, iar acolo o friză triunghiulară. Privitul clădirilor lui Janco este uneori o experiență similară cu privitul picturilor sale abstracte, în care formele sunt perfect compuse în spațiu. Janco a contribuit, de asemenea, la designul interior al caselor. Le-a decorat cu ferestre mari pe care le-a dotat cu vitralii interesante. În paralel, Janco a fost activ în activitățile de avangardă din București. S-a numărat printre inițiatorii revistei Contimporanul, publicată între 1922 și 1932. Pe lângă lucrările sale care se intercalau printre paginile revistei, Janco a scris și articole pentru aceasta. A fost, de asemenea, membru al mai multor grupuri de artiști români care urmăreau idealurile moderniste.
În 1941, în urma pogromurilor din România, Janco a emigrat în Țara lui Israel. S-a alăturat Ministerului de Interne ca planificator de parcuri pentru noul stat. Janco a călătorit prin toată țara, luând notițe despre locurile potrivite și construind un plan general. Întotdeauna lua cu el un caiet de schițe, în care își schița impresiile despre ceea ce vedea. La întoarcerea la atelier, picta priveliștile în culori vibrante. Munca sa din acești ani a fost „recrutată” pentru lupta pentru înființarea statului Israel. Janco i-a pictat pe soldați, pe imigranți și satele arabe. În acești ani a lăsat deoparte pictura abstractă pe care o iubea atât de mult în favoarea picturii în stil preponderent figurativ.
În 1953, Janco a vizitat Munții Carmel și a găsit rămășițele unui sat arab abandonat care, din cauza unei probleme cu insurgenții, a fost marcat pentru demolare. Locul l-a impresionat – combinația de arhitectură arabă și romană, aleile pitorești și priveliștea. El a cerut permisiunea de a conserva situl. Era clar că singura modalitate de a salva situl era să îl colonizeze. Existau diferite opțiuni în acest sens – aducerea de noi imigranți din valurile de aliyah din această perioadă sau transformarea lui într-un sat de vacanță. Janco a ales o opțiune complet diferită: a decis să înființeze un sat de artiști pe acest sit, singurul de acest fel din țară. Janco a publicat un anunț în cadrul Asociației Pictorilor și Sculptorilor, invitând artiștii să participe la acest proiect de pionierat. Un nucleu de coloniști i s-a alăturat lui Marcel Janco în acest demers și și-au stabilit casele la Ein Hod. Primii ani au fost dificili, clădirile erau în ruină, nu exista infrastructură și condițiile erau aproape de nesuportat, dar Janco nu a renunțat. A fondat galeria centrală și atelierele din sat, astfel încât artiștii să poată crea și să-și expună lucrările acolo. Janco a considerat această inițiativă îndrăzneață ca fiind cel mai important „act dadaist” din viața sa. Aproape de sfârșitul vieții sale, în centrul satului a fost deschis muzeul care îi poartă numele și care este dedicat operei și ideilor sale îndrăznețe.
Janco a fost, de asemenea, un profesor care a format generații de studenți. La imigrarea sa în Țara Israelului, s-a alăturat imediat „studenției” conduse de Streichman și Stematsky, aducând cu el spiritul avangardist. Mai târziu, a continuat să predea în diverse instituții și în cadrele educaționale de la Ein Hod. Mulți dintre foștii săi studenți au atestat metodele sale de predare radical diferite.
Un alt domeniu în care Janco a lucrat a fost teatrul. El credea în fertilizarea încrucișată a artelor plastice și a artelor scenice. Ca și în cazul Cabaret Voltaire, Janco a proiectat costume și decoruri pentru teatrul din România și, mai târziu, a fost foarte activ în teatrul evreiesc din anii 1940 și 1950.
Integrarea artelor a fost o problemă foarte apropiată de inima lui Janco. El a fondat Ein Hod cu dorința de a îmbina arta înaltă cu arta aplicată. Acest lucru a fost evident în atelierele pe care le-a înființat în sat și în modul în care și-a încurajat studenții. A fost interesat în special de sculptura ceramică și de utilizarea acesteia în clădirile publice.
Ultimii douăzeci de ani din viața sa au fost foarte productivi atât în domeniul artelor plastice, cât și în domeniul public. A condus lupta pentru conservarea Vechiului Jaffa, a lucrat pentru promovarea Ein Hod și a scris despre multe dintre problemele care îl preocupau. În 1967 a primit Premiul Israelului, ca expresie a aprecierii statului pentru munca sa de o viață.
Marcel Janco a murit la 21 aprilie 1984. El a lăsat o mare moștenire care include picturi în ulei, desene cu multe subiecte, precum și texte, schițe, planuri de arhitectură și o mare moștenire care va fi cercetată pentru mulți ani de acum încolo.
Raya Zommer Tal
Foto: Marcel Iancu – Ein Hod, lucrare din colecția privată Mariana Florescu
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a subliniat diversitatea culturală și istoria seculară a comunității din Șelimbăr, în cadrul evenimentelor organizate cu ocazia împlinirii a 700 de ani de la prima atestare documentară a localității, potrivit unui comunicat transmis către mass-media.
Redăm mai jos comunicatul de presă:
”Mă mândresc, o spun cu sinceritate, atât în calitatea de Ministru al Culturii, cât și în cea de locuitor al Sibiului, cu faptul că pot admira aici un adevărat mozaic cultural, un loc în care diversitatea, munca, dăruirea și credința s-au contopit pentru a forma o comunitate puternică și vibrantă, ancorată în istoria , a cărei primă valoare o reprezintă locuitorii ajunși astăzi la nu mai puțin de 20 de mii. Orice comunitate puternică are în forul său identitar omeni cu origini, tradiții, culturi și experiențe diverse, care interacționează in timp și devin un model de armonie, valorizând toate diferențele dintre ei.
În Șelimbăr găsim un tezaur multicultural unic de tradiții, obiceiuri și valori care inspiră perpetuu pentru dezvoltare. Trecutul și calitățile comunei fac ca acest loc să fie acasă pentru toți românii și, am convingerea, va fi un catalizator pentru românii din diaspora”, a declarat Raluca Turcan.
Cu această ocazie, prof. dr. Sorin Radu, rector al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, a fost numit cetățean de onoare al comunei Șelimbăr, în semn de recunoaștere pentru personalitatea sa academică de înaltă ținută și pentru prietenia legată de localitate.
”Acest titlu poate sprijini comunitatea șelimbăreană care ar putea fructifica viziunea și expertiza Rectorului Sorin Radu în participarea la adoptarea deciziilor.
Prin evenimentele care au loc astăzi, avem ocazia de a reflecta asupra istoriei și a moștenirilor comunei și de a le împărtăși generațiilor viitoare”, a mai spus ministrul Culturii.
Scrisoarea din 16 mai 1323
O scrisoare din 16 mai 1323 este prima atestare documentară a localității Șelimbăr. Astăzi se împlinesc 700 de ani de când numele Schellenberg, în limba germană, „Dealul Clopotelor”, apare scris într-un document păstrat până în zilele noastre.
În scrisoarea din 1323,, scrisă în Cisnădie, se vorbește despre comitele Nicolae, fiul comitelui Conrad de Tălmaciu, care primește din partea socrilor jumătate din moara din Cristian și șapte iugăre de viță de vie.
Martori ai acestei înțelegeri sunt, printre alții, și două persoane de încredere, Henczon și Henning, care locuiau în Schellenberg, Șelimbărul de astăzi.
După 700 de ani, Șelimbărul este a treia putere economică din județ, cu o cifră de afaceri a societăților de aici care depășește astăzi 830 milioane euro.
Vata bazaltică este un material izolator inovator, folosit pe scară largă în industria construcțiilor pentru proprietățile sale excelente de izolare termică. Acest tip de izolație este fabricat din fibre minerale obținute din bazalt topit și este recunoscut pentru durabilitatea și performanță să superioară.
Vata bazaltică a fost inventată în anii 1930 în Statele Unite ale Americii de către cercetătorul american Dale Kleist. El a descoperit că topirea bazaltului, o rocă vulcanică abundentă în natura, poate genera fibre minerale fine, ideale pentru izolația termica. Prin procesul de topire și fibrilare a bazaltului, s-a obținut un material textil cu proprietăți izolatoare remarcabile. De-a lungul anilor, cercetările și dezvoltarea tehnologică au contribuit la îmbunătățirea vatei bazaltice, ducând la crearea unor produse mai eficiente și mai prietenoase cu mediul înconjurător.
Fabricarea vatei bazaltice implică mai multe etape cheie. În primul rând, bazaltul este expus la temperaturi înalte într-un cuptor, unde este topit. Roca topită este apoi trecută printr-un proces de fibrilare, în care este răspândită sub forma de fire fine și lungi. Aceste fire sunt apoi amestecate cu o cantitate mica de legătură sau rezină, pentru a forma un amestec coeziv. Următorul pas implică orientarea firelor într-o rețea tridimensională, într-un proces numit formare. În final, materialul obținut este tăiat în panouri sau role, în funcție de necesitați.
Vata bazaltică este utilizata într-o varietate de aplicații în domeniul construcțiilor. Una dintre cele mai comune utilizări este izolarea termica a pereților și acoperișurilor clădirilor. Vata bazaltica se poate instala în cavitatea pereților sau poate fi fixata sub forma de panouri pe suprafețele exterioare ale clădirilor, reducând pierderile de căldură și creând un mediu confortabil. De asemenea, este folosita pentru izolarea termica a instalațiilor industriale, a conductelor de apa sau a sistemelor de ventilație.
O altă utilizare importanță a vatei bazaltice este în industria automobilelor, unde este folosita pentru izolarea termică a compartimentului motor și pentru reducerea zgomotului produs de motor. Vata bazaltica oferă o bariera eficientă împotrivă transferului de căldură și a zgomotului, contribuind la îmbunătățirea performantei și confortului vehiculelor.
Vata bazaltica are numeroase avantaje. Este un material non-toxic, rezistent la foc și acustic, iar proprietățile sale de izolare termica sunt excelente. Vata bazaltica are o structura fibroasa densa, care oferă o bariera eficienta împotrivă transferului de căldură și a zgomotului. De asemenea, este rezistenta la umezeala și nu se deteriorează în timp, ceea ce îi conferă o durabilitate de lunga durata.
Vata bazaltica este un material izolator excelent pentru acoperisuri, contribuind la crearea unui mediu confortabil in interiorul cladirii si la eficienta energetica. Iata cum se aplica vata bazaltica ca izolatie pentru acoperis:
Pregatirea suprafetei: Inainte de aplicarea vatei bazaltice, suprafata acoperisului trebuie sa fie curata, uscata si fara impuritati. Orice deteriorari sau scurgeri trebuie reparate in prealabil.
Masuratori si taiere: Se iau masuratori precise ale suprafetei acoperisului si se taie panouri de vata bazaltica la dimensiunile potrivite. Este important sa se lase un spatiu mic intre panouri si marginile acoperisului pentru a permite dilatarea termica.
Fixarea vatei bazaltice: Panourile de vata bazaltica sunt fixate pe suprafata acoperisului. Exista mai multe metode de fixare, inclusiv utilizarea agrafelor speciale, a unor suruburi cu cap plat sau a unor adezivi adecvati. Este important ca fixarea sa fie ferma si uniforma pentru a evita formarea de goluri sau zone neizolate.
Etansarea si protectia: Dupa ce vata bazaltica este fixata pe acoperis, se realizeaza etansarea adecvata a imbinarilor si a zonelor expuse pentru a preveni scurgerile de apa sau intrarea aerului. Se poate utiliza un strat suplimentar de material hidroizolant pentru a asigura o protectie suplimentara impotriva umezelii.
Finalizarea acoperisului: Dupa aplicarea vatei bazaltice, acoperisul poate fi finalizat cu straturi suplimentare, cum ar fi folia de protectie, tigle sau alte materiale de acoperis, in functie de designul si cerintele specifice ale cladirii.
Este important sa se urmeze recomandarile producatorului in ceea ce priveste tehnica de instalare si fixare a vatei bazaltice, deoarece aceasta poate varia in functie de tipul de produs si de specificatiile individuale. De asemenea, este intotdeauna recomandat sa se apeleze la profesionisti specializati in instalarea izolatiei termice pentru a asigura o aplicare corecta si eficienta a vatei bazaltice pe acoperis.
Vata bazaltica gaseste si aplicatii in domeniul agriculturii. Este utilizata pentru izolarea termica a serelor si a cladirilor agricole, contribuind la mentinerea unei temperaturi constante si la protectia culturilor impotriva schimbarilor climatice extreme. De asemenea, vata bazaltica poate fi folosita ca material de impachetare pentru protejarea plantelor si a rasadurilor in timpul transportului, asigurandu-le un mediu adecvat si protectie impotriva fluctuatiilor de temperatura.
Instalarea vatei bazaltice se realizeaza de obicei de catre profesionisti in domeniul constructiilor sau al izolatiilor termice. Materialul poate fi taiat si adaptat la dimensiunile si formele dorite, iar apoi poate fi fixat pe suprafetele respective cu ajutorul adezivilor sau sistemelor de fixare adecvate. Intretinerea vatei bazaltice este minima, insa este recomandat ca periodic sa fie verificate eventualele deteriorari sau pierderi de eficienta, astfel incat sa se poata interveni in timp util pentru reparatii sau inlocuiri.
Vata bazaltica reprezinta o solutie moderna si eficienta in domeniul izolatiilor termice, oferind proprietati excelente de izolare termica, rezistenta la foc si durabilitate. Prin utilizarea vatei bazaltice in constructii, industria automobilelor si agricultura, se obtin avantaje semnificative in ceea ce priveste confortul termic, eficienta energetica si protectia impotriva zgomotului si incendiilor. Este un material ecologic si prietenos cu mediul, contribuind la reducerea consumului de energie si la protejarea resurselor naturale. In continuare, cercetarea si dezvoltarea tehnologica vor continua sa imbunatateasca performanta si versatilitatea vatei bazaltice, asigurand un viitor sustenabil pentru industria izolatiilor termice. Fabricata din fibre minerale obtinute din bazalt topit, aceasta asigura o izolare termica excelenta, rezistenta la foc, protectie acustica si durabilitate pe termen lung. Utilizarea vatei bazaltice in cladiri si vehicule contribuie la reducerea pierderilor de energie si la crearea unui mediu confortabil si eficient energetic. Cu evolutia tehnologica in continuare, vata bazaltica continua sa ofere solutii inovatoare pentru necesitatile de izolare termica ale societatii moderne.
Beneficiile reciclării corecte a deșeurilor sunt nelimitate. Nimeni nu pierde atunci când oamenii adoptă reciclarea ca pe un obicei zilnic transmis din generație în generație. Din contră!
Beneficii pentru mediu
Prin reciclare, oamenii pot împiedica milioane de tone de material să intre în gropile de gunoi, economisind spațiu pentru gunoiul care nu poate fi reutilizat. Conform specialiștilor, pericolul gropilor de gunoi din România care sunt supraaglomerate este cea mai gravă problemă de mediu cu care se confruntă țara noastră. Acestea sunt adevărate bombe pentru mediul înconjurător și sănătatea cetățenilor. Mai mult, În Marea Britanie sunt peste 1500 de gropi de gunoi care au produs de-a lungul timpului un sfert din emisiile de metan din țară și un volum imens de gaz cu efect de seră.
Reciclarea reduce nevoia de: exploatare minieră, în cariere și defrișări forestiere, rafinare și prelucrare a materiilor prime, toate acestea creând poluare substanțială a solului, aerului și apei. Poluanții care sunt eliberați în pământ, aer sau apă sunt drastic reduși prin creșterea procesului de reciclare.
Deoarece reciclarea economisește energie, reduce și emisiile de gaze cu efect de seră, ceea ce ajută la combaterea schimbărilor climatice care, din păcate, sunt din ce în ce mai accentuate. De asemenea, utilizarea materialelor reciclate în procesul de fabricație folosește mult mai puțină energie decât cea necesară pentru producerea de produse noi din materii prime și în comparație cu toate costurile asociate, inclusiv transportul deoarece acestea sunt materiale pregătite pentru industrie. De aceea, reduce foarte mult cantitatea de energie folosită zilnic, nefiind în același timp nevoie să fie produse materiale noi.
Totodată, reciclarea corectă a deșeurilor ajută la conservarea resurselor naturale ale Pământului, cum ar fi materiile prime, minerale, păduri etc. Protejează habitatele naturale și conservă resursele naturale pentru generațiile ce urmează având în vedere că în ceea ce privește energia, un singur bec poate fi alimentat până la patru ore cu energia economisită dintr-o singură sticlă reciclată.
Beneficii economice
Reciclarea contribuie la o economie circulară în care totul este mai degrabă o resursă decât o pierdere. Astfel că, programele de reciclare desfășurate în mod corespunzător costă statul, contribuabilii și proprietarii de afaceri mai puțini bani decât programele de deșeuri. De asemenea, oamenii pot câștiga bani colectând materiale aprobate la o unitate de reciclare din apropiere care va plăti pentru produse. Când materialele sunt reciclate la nivel local, stimulează economia locală prin crearea mai multor locuri de muncă în procesul de reciclare și deci, un viitor mai bun pentru toți. Eforturile de reciclare creează noi afaceri deschizând calea către un viitor cu adevărat ecologic.
3. Care sunt materialele care pot fi reciclate?
Peste 65% dintre deșeurile pe care omenirea le produce pot fi refolosite și deci, intră în circuitul reciclării? Iată care sunt materialele care pot fi reciclate cu succes:
reciclarea ambalajelor
Reintroducerea în circuitul economic presupune reciclarea ambalajelor având în vedere că în România deșeurile de ambalaje provin în proporție de 60% de la populație. Operatorii economici din România care se ocupă cu producerea sau cu punerea pe piață a ambalajelor trebuie să îndeplinească anual obiectivelor de reciclare a Legii 249 din 2015. De aceea, este atât de importantă consultanță de mediu pentru corporații și antreprenori în așa fel încât, aceștia să cunoască și să respecte în totalitate Obligațiile fondului de mediu.
Reciclarea hârtiei
40% dintre deșeurile generale generate de țara noastră presupun deșeuri de hârtie și carton. Deși industria digitală din ultimii ani lansează provocarea de a înlocui hârtia cu tehnologie, consumul de hârtie nu a scăzut. Aceasta poate fi reciclată de până la șase ori, cu condiția să fie curată. De altfel, una dintre cele mai mari greșeli de reciclare este să fie colectate hârtii sau cartoane murdare.
Reciclarea metalelor
Știai că metalele pe care le folosim în viața de zi cu zi sunt adesea reciclabile? Fiind un material foarte versatil, reciclarea metalului necesită mai mult de 70% mai puțină energie pentru a produce un articol complet nou.
cutiile de aluminiu deoarece acesta poate fi reciclat la nesfârșit fără să-și piardă din proprietăți.
fierul se poate recicla având în vedere că o tonă de fier vechi poate să înlocuiască aproximativ 3 tone de minereu de fier și 1 tonă de cărbune
Reciclarea sticlei
Sticlele și borcanele de sticlă nu sunt la fel de versatile ca produsele din hârtie sau din metal când vine vorba de reciclare. Datorită culorilor diferite pe care le ia sticla, majoritatea articolele pot fi reutilizate în același mod, astfel că varietatea de reciclare este mai mică.
Reciclare plastic (PET)
Plasticul este extrem de toxic și se degradează în 500 de ani afectând solul și viața marină, multe animale hrănindu-se cu mici bucăți de plastic care prin inevitabilul circuit al naturii revin la omul care a aruncat nepăsător produsul din plastic.
Categorii de plastic:
PET (tereftalatul de polietilenă) este un cunoscut polimer termoplastic folosit în reciclarea recipientelor, sticlelor de plastic reciclabile, în industria textilă sau proiecte de iluminat
Plasticul HDPE, (polietilenă de înaltă densitate) sau PEHD este un polimer termoplastic produs din monomer etilenă și plastic netransparent, cum ar fi sticlele de șampon și alte materiale plastice colorate.
Reciclare baterii
Persoanele juridice și fizice au obligația, conform legii, de a preda deșeurile electronice către sistemele de colectare specializate. Atâta timp cât pot fi introdus în prize, necesită încărcare și utilizează baterii este clar că acel produs intră în categoria de tip DEEE.
3.1. Care sunt materialele care nu pot fi reciclate?
Iată o listă a materialelor care nu pot fi reciclate:
oglinzi, geamuri, vase rezistente la căldură, cristale;
becuri care sunt predate ca sticlă, lac de unghii, vopsea;
recipiente din metal care conțin metale grele, ambalaje medicamentoase;
recipiente colorate, pungi de plastic, clorură de polivinil.
În concluzie, reciclarea este la îndemâna tuturor și devine din ce în ce mai vizibil acest aspect, nu doar la nivel micro, dar și la nivel macro. Utilizatorii casnici și antreprenorii sunt de acord că reciclarea corectă face diferența în societatea actuală și aduce speranță generațiilor care vin din spate.
Modul în care politica de coeziune ar putea continua să abordeze în mod eficient disparitățile sociale și economice dintre regiuni și să sprijine tranziția verde a acestora, oferind în același timp teritoriilor posibilitatea de a depăși crize majore, cum ar fi inflația galopantă și dezastrele naturale – acestea au fost principalele subiecte discutate de liderii locali și regionali europeni la Sibiu, România, cu ocazia reuniunii externe a Comisiei pentru politica de coeziune teritorială și bugetul UE (COTER) a Comitetului European al Regiunilor (CoR). Reuniunea a avut loc după conferința la nivel înalt cu privire la impactul politicii de coeziune și al investițiilor, organizată de CoR împreună cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene din România, cu sprijinul Consiliului Județean Sibiu, care a permis un schimb fără precedent între autoritățile naționale, regionale și locale.
Propunerea de revizuire a actualului buget pe termen lung al Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027, prezentată la 20 iunie de Comisia Europeană, subliniază încă o dată necesitatea de a reafirma rolul esențial al politicii de coeziune în promovarea investițiilor la nivel local și în îmbunătățirea vieții cetățenilor. În cadrul reuniunii de la Sibiu, CoR și-a început activitatea pentru a contura următorul ciclu al politicii de coeziune după 2027. Președintele CoR, Vasco Alves Cordeiro (PT-PSE), și președintele Comisiei COTER, Emil Boc (RO-PPE), au condus o primă discuție cu administratorii locali cu privire la modalitățile de consolidare a politicii regionale a UE în următorul deceniu. Schimbul de opinii s-a bazat și pe rezultatul dezbaterii dintre membrii COTER și reprezentanții naționali din cadrul conferinței „Coeziunea, valoarea noastră fundamentală pentru viitorul Europei: regiuni și orașe pentru o redresare puternică și o tranziție justă”, desfășurată cu o zi înainte la Sibiu. Recomandările politice ale CoR vor fi incluse în avizul privind viitorul politicii de coeziune, ai cărui coraportori sunt președintele Cordeiro și președintele COTER, Boc. Adoptarea avizului este programată pentru sesiunea plenară a CoR din noiembrie, înainte de publicarea celui de-al 9-lea raport privind coeziunea de către Comisia Europeană.
“Avizele dezbătute la Sibiu fac parte din efortul pe care comisia COTER le face în promovarea intereselor pe care comunitățile le au. Fie că ne referim la politicile de dezvoltare, la utilizarea în condiții de securitate a dronelor, la situația lucrătorilor transfrontalieri sau la modul în care electrificarea transportului va afecta producătorii și muncitorii din domeniul construcției auto, toate aceste subiecte au o încărcătură economică și socială deosebită pentru cetățenii Uniunii Europene. Astfel de reuniuni sunt utile, mai ales că sunt prevăzute cu vizite de studiu, pentru o mai bună înțelegere a contextului și a părților implicate”, a declarat Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.
Emil Boc, președintele COTER, primar al orașului Cluj-Napoca și fost prim-ministru al României, a declarat: „Politica de coeziune este deja în vigoare de mult timp, ca atare este o politică de investiții deja încercată și testată. De-a lungul timpului, s-au făcut schimbări pozitive în modul în care este implementată politica de coeziune și, mai mult, în reducerea disparităților dintre regiunile UE. Noua politică de coeziune după 2027 trebuie să fie îndrăzneață, pentru a aduce schimbările necesare, dar, în același timp, pentru a păstra ceea ce funcționa bine din perioadele precedente”.
Proiectul de aviz, al cărui raportor a fost Sven Schulze (DE-PPE), ministrul economiei, turismului, agriculturii și silviculturii al landului federal Saxonia-Anhalt a fost adoptat de Comisia COTER și va fi votat în plenul CoR în luna octombrie.
Reuniunea COTER a fost găzduită de membrii CoR, Daniela Cîmpean (RO-PPE), președinta Consiliului Județean Sibiu, și Adrian Ovidiu Teban (RO-PPE), primarul municipiului Cugir.
„Una dintre temele principale dezbătute în cele două zile de reuniune a Comisiei de coeziune teritoriala a Comitetului Regiunilor a fost tranziția justă către o mobilitate curată și transformările care vor avea loc în domeniul producției industriei auto, un subiect de interes pentru România, ca actor important pe piața producției de autoturisme și componente auto. Este motivul pentru care, după ședința de lucru găzduită de Consiliul Județean Sibiu, oficialii europeni au participat la o vizită de informare la Star Assembly Sebeș, care împreună cu Star Transmission Cugir, sunt două unități relevante și care vor include în portofoliul său producția de unități de antrenare electrică. Tranziția către un transport rutier nepoluant este o adevărată revoluție la nivelul industriei automotive europene și trebuie sa ne asigurăm că prin viitoarea politica de coeziune aceasta tranziție este justă și corectă față de toate orașele si regiunile”, a declarat Adrian Teban.
Ambele avize sunt programate pentru vot și adoptare în sesiunea plenară a CoR din octombrie.
O înregistrare video a conferinței de presă din 22 iunie de la Sibiu poate fi urmărită aici.
Mai multe informații despre conferința „Coeziunea, valoarea noastră fundamentală pentru viitorul Europei: regiuni și orașe pentru o redresare puternică și o tranziție justă” pot fi găsite aici.
Imagini de la conferință și de la reuniunea COTER sunt disponibile aici.
În data de 25.06.2023 între orele 07:00 – 15:00 cu ocazia Turului Ciclist al Sibiului 2023, se va închide circulația între Sibiu și Poplaca, după intersecția străzii Ludoș cu Calea Poplăcii, iar în intervalul menționat nu se va mai circula pe strada Valea Aurie.
Ca urmare, autobuzele de pe traseele 5, 14 15, 16, 113, 116 vor circula astfel: Strada Ludoș – Strada Poiana (se va efectua o întoarcere în intersecția Strada Valea Aurie cu Strada Poiana).
Inspectoratul General pentru Imigrări a organizat astăzi, 23 iunie a.c., la București, conferința finală a rezultatelor proiectului „Îmbunătățirea cunoștințelor personalului consular privind procedurile aplicabile în domeniul imigrației” – Programul Național Fondul pentru Azil, Migrație și Integrare.
În cadrul proiectului, Inspectoratul General pentru Imigrări a fost desemnat promotor, având ca partener Ministerul Afacerilor Externe. Acesta a fost implementat în anul 2021, iar de atunci și până astăzi au fost desfășurate activități de informare în mai multe state terțe, cum ar fi: India, Israel, Maroc, Pakistan, Tunisia și Vietnam.
Scopul întâlnirilor a fost acela de a promova migrația legală prin intermediul personalului consular din cadrul misiunilor diplomatice ale României din străinătate cu privire la prevederile legale în domeniul migrației. În cadrul acestor întâlniri s-au discutat aspecte privind aplicarea legislației în domeniul admisiei și reglementării șederii pentru toate scopurile, dar și strânsa cooperare dintre cele două instituții (Inspectoratul General pentru Imigrări – Ministerul Afacerilor Externe).
Proiectul s-a derulat în perioada 2021-2023 și a avut o valoare totală de 410.376 lei, cu o cofinanțare națională de 102.594 lei.
Inspectoratul General pentru Imigrări, prin proiectul mai sus menționat a urmărit îmbunătățirea sistemului de furnizare și acces a cetățenilor statelor terțe la informații de interes public și implicit a riscurilor la care se expun în cazul migrației ilegale.
Primăria Municipiului Mediaș, alături de Unitatea Militară 01810 și de reprezentanți ai cultelor religioase din localitate, marchează și în acest an „Ziua Drapelului Național“. Festivitățile dedicate acestui important moment se vor desfășura în zilele de 25 și 26 iunie 2023, printr-o serie de ceremonialuri militare, religioase și civile dedicate drapelului tricolor și însemnelor naționale.
Duminică, 25 iunie 2023, începând cu ora 10:30, în Piața Corneliu Coposu va avea loc ceremonialul militar de coborâre a Drapelului Național, urmat la ora 11:10 de oficierea slujbei de sfințire a Drapelului Național la Catedrala Ortodoxă ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil“ din Mediaș.
În același timp, la sediul Primăriei Municipiului Mediaș va avea loc deschiderea expoziției „Drapelul Național de la începuturi până în prezent“, realizată în colaborare cu Asociația Națională „Cultul Eroilor Regina Maria“.
Luni, 26 iunie2023, manifestările vor continua în Piața Corneliu Coposu, la ora 11:00, cu ceremonialul militar de înălțare a Drapelului Național și momente festive.
Ziua Drapelului Național evocă momentul istoric de la 1848, an în care tricolorul a fost recunoscut și instituit oficial ca drapel și simbol unitar al națiunii române.
Structurile militare din garnizoana Sibiu vor participa luni, 26 iunie, începând cu ora 10:00, în Piaţa Mare a oraşului, la ceremonia publică dedicată Zilei Drapelului Naţional organizată de Instituţia Prefectului Judeţului Sibiu în colaborare cu administraţia publică locală şi Mitropolia Ardealului.
Drapelul, care va fi arborat pe catargul din zona centrală a municipiului, va fi introdus în seara precedentă evenimentului, la ora 18:30, în Catedrala Mitropolitană din Sibiu, unde va fi sfinţit prin grija IPS Laurenţiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului.
***
Toate persoanele interesate să participe la ceremonie sunt aşteptate în data de 26 iunie, la ora 10:00, în Piaţa Mare a Sibiului.
Apă Canal Sibiu S.A. angajează pentru Centru Sadu, inginer/tehnician în domeniul : instalații în construcții / hidrotehnica/ mecanic -1 post
Cerințe
– studii superioare tehnice în domeniul: instalații în construcții /hidrotehnice/mecanic) / studii medii tehnice în domeniul construcții /hidrotehnice/mecanic – cunoștințe temeinice de operare PC; – cunoștiințe privind tehnologiile de execuție a lucrărilor de construcții hidrotehnice constituie avantaj; – permis conducere categ. B; – abilități coordonare și muncă în echipă .
Cererile tip de participare la concurs se completează și se depun la sediul societăţii, str. Eschil nr.6, Serv.Resurse Umane sau online la adresa de mail personal@apacansb.ro , împreună cu CV, copie diplomă studii şi adeverinţa medicală de la medicul de familie, până la data de 30.06.2023. Relaţii suplimentare la tel. 0269/ 222916(int.117 sau 166).
O femeie în vârstă de 72 de ani a fost acroșată de o mașină, în timp ce traversa regulamentar pe trecerea de pietoni de pe strada Nicolae Iorga, din municipiul Sibiu.
Din primele cercetări efectuate a rezultat că, în timp ce conducea un autoturism pe strada Nicolae Iorga spre strada Hipodromului, un bărbat în vârstă de 47 de ani, localnic, a acroșat o sibiancă în vârstă de 72 de ani, angajată în traversarea părții carosabile, pe trecerea pentru pietoni din apropierea intersecției cu strada Gorăslău.
Femeia a suferit răni ușoare și a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale.
Senatorul sibian Claudiu Mureșan și-a anunțat în această dimineața demisia din filiala USR Sibiu.
Redăm mai jos comunicatul de presă:
Etapa din viața mea numită USR se încheie astăzi, odată cu demisia pe care am trimis-o conducerii partidului.
Atunci când energia consumata in lupte interne este mai mare decât cea folosită pentru proiecte și acțiuni benefice oamenilor, e nevoie de o decizie și o schimbare in consecință. Și asta fac eu astăzi.
Eu și USR Sibiu, filiala judeteana din care eu am facut parte, mergem pe drumuri paralele de aproape 2 ani, așa că demisia mea de azi este una logică și, sper eu, benefică pentru ambele părți.
A fost o etapă cu multă muncă și speranță, cu încercări, succese, cu dezamăgiri și cu lupte pierdute. Și din nou speranță. Și muncă.
Dar, nici în politică, cetatea nu este a celor care o construiesc, ci a celor care o cuceresc.
Le mulțumesc tuturor celor care m-au susținut până acum, colegilor din Senat, din Camera Deputaților, staff-ului, dar și celor care m-au jignit sau ignorat pentru că și datorită lor am devenit mai bun, mai harnic, mai eficient.
Tuturor le doresc sănătate si succes!
Îmi voi continua activitatea ca senator neafiliat și voi lupta în continuare pentru România de calitate pe care ne-o dorim cu toții.
Am intrat în politică ca să schimb România în mai bine și sunt decis să continui această luptă.
Comunicat de presă transmis către mass-media de către reprezentanții Filialei Județene USR Sibiu:
Am luat act de decizia domnul senator Claudiu Mureșan de a se desprinde de USR. Pozitionarile din ultima perioada ale domnului senator Claudiu Mureșan au facut ca decizia de astăzi să nu fie o surpriză. In opozitie se vede caracterul omului. Să tradezi electoratul sibian în modul acesta pentru o promisiunea a PSD nu e cu nimic mai prejos decat tradarea lui Iohannis care deține acum recordul de număr de premieri PSD numiti de un presedinte.
USR își continua activitatea de reprezentare a electoratului modernizator din România , concentrându-ne pe consolidarea și promovarea valorilor noastre fundamentale, angajându-ne să luptăm împotriva corupției, să promovăm transparența și integritate politică si să oferim României o alternativă la coaliția stagnării PSD-PNL. – FILIALA JUDETEANA USR SIBIU
Zilele Hungarikum atrage în fiecare an mii de vizitatori și are ca scop promovarea patrimoniului imaterial, a culturii și tradițiilor populare, a gastronomiei autentice maghiare. Evenimentul va avea loc între 30 iunie și 2 iulie la Muzeul în Aer Liber ASTRA, unul dintre cele mai mari muzee din Europa care, cu peste 400 de clădiri și o suprafață uriașă, oferă un cadru perfect acestui eveniment.
În cadrul festivalului vor fi organizate numeroase programe, printre care târg de meșteșugari și producători, spectacole și ateliere de dansuri și muzică populară maghiară, evenimente pentru copii, concerte și multe alte atracții, toate acestea contribuind la înțelegerea și conservarea culturii, a tradițiilor și patrimoniului imaterial maghiar.
La cel mai cunoscut eveniment maghiar în aer liber din regiune vor participa peste 60 de meșteșugari și artizani, deschiderea oficială a târgului având loc vineri. Vizitatorii pot lua parte, de asemenea, la demonstrații și ateliere meșteșugărești, vor putea degusta delicatese tradiționale maghiare. Târgul este deschis zilnic între orele 10:00 și 19:00. Vineri, un concert pentru tineret susținut de trupa Dream Flow va da culoare zilei.
Principala atracție a evenimentului va fi Concursul de Gătit de sâmbătă, unde echipele înscrise – 26 concurenți la cele două categorii, până în acest moment, termenul limită pentru înscrierea echipelor fiind prelungit până în 25 iunie – se vor întrece pregătind diferite tipuri de gulaș și alte preparate gătite în ceaun. Participanții la concurs sosesc din diferite părți ale țării și de peste hotare pentru a arăta cine gătește cel mai bine, dar și pentru a petrece o zi memorabilă într-un cadru deosebit.
Sâmbătă, va avea loc și un program cultural, cu spectacole susținute de Formația de țitere din Sibiu (instructor și lider de grup: Júlia Bucz), fanfarei Daniel BRASS DANCE din Ungaria și un spectacol al Ansamblului BEKECS. De asemenea, ziua va mai cuprinde concertele formației TOKOS și ale trupei TATROS din Ungaria, iar un curs deschis de dansuri populare maghiare va încheia ziua.
În ultima zi a evenimentului, duminică participanții vor avea parte de o adevărată experiență culinară, în cadrul căreia bucătarii din juriu și alți invitați vor prezenta lumea gastronomiei maghiare prin preparatele lor, care vor putea fi degustate. Ziua de 2 iulie va fi și ea marcată cu muzică populară, cu formația FINOM din Sfântu Gheorghe, prin cântece populare și printr-un spectacol de fanfară cu Daniel BRASS DANCE. Concertul formației ESZTERLÁNC din Ungaria și un nou atelier de dansuri populare maghiare vor încheia evenimentele Zilelor Hungarikum.
Sâmbătă va fi pregătită și se va putea degusta specialitatea desert Creanga de Nuntă din Micfalău. Pe întreaga durată a zilelor de sâmbătă și duminică Asociațiile Losonczy István din Timișoara și Kalibáskő din Miercurea Ciuc vor organiza activități recreative pentru copii, vor construi iurte specifice maghiare, se vor putea delecta cu concursuri și demonstrații de mânuire biciuri, creare de bici, bâte, armuri și veșminte medievale, tras cu arcul și diferite alte activități tradiționale. Pentru prima dată la acest festival vor fi prezenți și trei căluți ponei care se vor putea călări de cei mici, care vor avea și posibilitatea să deguste kürtőskalács tradițional dar și cu cu paprika, produse deosebite din miere, ciocolată artizanală și langoș secuiesc.
Zilele Hungarikum este un festival organizat de Asociaţia HÍD – Centrul Cultural Maghiar din Sibiu și Muzeul ASTRA. Finanțatori: Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Județean Sibiu, Fundația „Bethlen Gábor” din Ungaria, Fundația UDMR – Communitas, Fondul Național de Cooperare a Prim-ministrului Ungariei, Evida SRL.
UPDATE 25 iunie 2023: Concertul pe care Filarmonica Sibiu trebuia să îl susțină la Agnita, în această seară, va fi reprogramat, din motive independente de voința noastră şi a organizatorilor. Primaria Orasului Agnita a decis să amâne evenimentul „Picnic muzical în Pădurea Steinburg”, ca urmare a prognozei meteo nefavorabile. Vom reveni cu un nou anunț după stabilirea datei de desfășurare.
Știre inițială:
În data de 24 iunie, ora 19.00, Sala Thalia din Sibiu si în data de 25 iunie 2023, ora 18.00, în Padurea Steinburg din Agnita, Filarmonica de Stat din Sibiu vă invită la un spectacol inedit cu muzica din îndrăgitele filme „Veronica” şi „Mama”, care au încântat de-a lungul timpului generații de copii și părinți.
Spectacolele se desfasoara in cadrul FITS( Festivalului International de Teatru din Sibiu) si al turneului naţional pe care Corul ”Symbol-Jean Lupu” al Patriarhiei Române, condus de conf. dr. Luminiţa Guţanu Stoian, îl desfăşoară pe parcursul stagiunii muzicale 2022-2023.
Concertul vocal-simfonic „Muzica pentru copii în filmul românesc” susținut de Corul de Copii și Tineret „Symbol – Jean Lupu” și Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat din Sibiu reprezintă un act de promovare a artei muzicale cinematografice de factură românească.
Cei prezenţi în sală vor avea ocazia sa audieze un program unic prin concept şi extrem de atractiv prin orchestraţiile realizate special de maestrul Eugen Dan Drăgoi la partitura “Mama“ şi maestrul Ioan Dobrinescu la partitura “Veronica“.
Proiectul este unic pe plan national si international, al carui idee si concept ii apartine dirijoarei Luminita Gutanu Stoian.
Prin aceste concerte se doreste a readuce în faţa spectatorului muzica românească de film dedicată copiilor şi a deschide apetitul tinerelor generaţii pentru muzica românească, iar pentru celelalte categorii de vârstă evadarea în copilărie şi savurarea muzicii de calitate.
Spectacolele vor aduce bucuria reconectării la emoția filmului românesc, prin intermediul artei unor virtuozi ai genului, fiind adresate publicului de toate vârstele.
Peste 2.400 de candidați absolvenți ai claselor a XII-a și a XIII-a, din județul Sibiu, vor susține examenul national de Bacalaureat, sesiunea 12 iunie – 7 iulie 2023
Vineri, 16.06.2023, s-a finalizat etapa de înscriere pentru sesiunea iunie – iulie 2023 a examenului național de Bacalaureat. Pentru această sesiune, în județul Sibiu s-au înscris 2.487 candidați, dintre care 2.223 candidați din seria curentă și 264 candidați din seria anterioară.
Examenul a început luni, 12 iunie 2023, cu echivlarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română conform OME nr. 4438 din 12.06.2023. Probele scrise debutează cu proba la Limba și literatura română, ce va avea loc luni, 26 iunie. Marți, 27 iunie, se desfășoară proba E.c) obligatorie a profilului (matematică sau istorie), miercuri 28 iunie se desfășoară proba E.d) la alegere a profilului și specialității (fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, psihologie, economie, sociologie sau filosofie), iar joi 29 iunie va avea loc proba E.b) la Limba și literatura maternă.
Probele scrise pentru examenul național de Bacalaureat 2023, sesiunea iunie-iulie 2023, încep la ora 9:00 și se vor desfășura în 8 de centre de examen, unul din ele având arondată și o subcomisie. Cel mai mari centre de examen sunt Colegiul Național ”Octavian Goga” Sibiu (410 candidați), Colegiul Tehnic Energetic Sibiu (341 candidați) și Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „Terezianum” Sibiu (336 candidați), iar cele mai mici sunt Colegiul „Școala Națională de Gaz” Mediaș (278 candidați) și Liceul Teoretic ”Axente Sever” Mediaș (185 candidați).
Primele rezultate vor fi comunicate luni, 3 iulie, până la ora 12:00 (în centrele de examen).
Contestațiile pot fi depuse în ziua de 3 iulie 2023 (în intervalul orar 12:00 – 18:00). Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.
Rezultatele finale vor fi afișate vineri, 7 iulie 2023.
Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev. Probele sunt monitorizate audio-video.
Candidații trebuie să aibă asupra lor un act de identitate și instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor, creion negru pentru realizarea desenelor/schemelor și instrumente de desen la proba de Matematică.
Este interzisă introducerea în sălile de examen a unor obiecte, precum ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete etc. De asemenea, elevii vor fi informați că este interzis accesul în săli cu orice fel de lucrări/materiale: manuale, dicționare, notițe, însemnări etc., precum și cu orice mijloc electronic de calcul, de stocare de informații sau de comunicare (stick-uri de memorie, telefoane, tablete, smartwatch etc.).
Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.
Calendarul sesiunii iunie-iulie 2023 a examenului national de Bacalaureat:
12 – 21 iunie 2023 – Echivalarea/Recunoașterea nivelurilor de competență pentru candidații prevăzuți la art. 5 și 7 din OME nr. 4438 din 12.06.2023 de către comisiile de bacalaureat de echivalare și recunoaștere a competentelor lingvistice și digitale din fiecare unitate de învățământ ce are elevi absolvenți ai nivelului liceal
26 iunie 2023 – Limba şi literatura română – proba E.a) – proba scrisă
27 iunie 2023 – Proba obligatorie a profilului – proba E.c) -proba scrisă
28 iunie 2023 – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E.d) – proba scrisă
29 iunie 2023 – Limba şi literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
3 iulie 2023 – Afişarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00) şi depunerea contestaţiilor în intervalul orar 12,00 – 18,00
4 – 6 iulie 2023 – Rezolvarea contestaţiilor
7 iulie 2023 – Afişarea rezultatelor finale
Pentru vizionarea listei cu centrele de examen în care se vor desfășura probele scrise pentru sesiunea iunie – iulie 2023, și unitățile de învățământ arondate acestora, puteți accesa link-ul de mai jos:
Sebastian Barbu a început sezonul 2023 cu o victorie în Raliul Harhigtei, urmată de abandonul din Raliul Argeșului. Pentru pilotul sibian sezonul continuă acum cu Raliul Maramureșului, etapa a treia din Campionatul Național de Raliuri Betano.
În 2022, Raliul Maramureșului a fost prima etapă din calendarul Campionatului Național de Raliuri Betano, iar Sebastian Barbu nu a participat la acest raliu. În schimb, în 2021, la revenirea raliului în Campionatul Național după o pauză de 14 ani, pilotul sibian a încheiat etapa pe poziția a treia în clasamentul general.
După victoria din Raliul Harghiei și abandonul din Raliul Argeșului, Sebastian Barbu are acum nevoie de cât mai multe puncte pentru a-și păstra șansele la titlul național. “Aștept cu nerăbdare startul în Raliul Maramureșului. Este un raliu la care am venit mulți ani ca spectator, doar pentru atmosfera de aici, așa că să pilotez pe probele acestei etape este ceva special pentru mine. Acum am nevoie de cât mai multe puncte și nu trebuie să repet greșeala din etapa precedentă”, a spus Sebastian Barbu, înaintea startului în Raliul Maramureșului.
9 probe speciale pe asfalt cu o lungime ceva mai mare de peste 120 de kilometri. Cam așa a arătat pe scurt Raliul Maramureșului, o etapă care va începe vineri, 23 iune, cu startul festiv programat la Baia Mare Value Center. Sâmbătă, 24 iunie, sunt programate 6 probe speciale cu începere de la ora 09:30, iar duminică, în ultima zi a etapei, sunt programate alte trei probe.
După primele două etape din acest sezon în Campionatul Național de Raliuri Betano, Sebastian Barbu se află pe locul 4 în clasament cu un total de 45 de puncte.
Echipajul sibian este susținut în sezonul 2023 de partenerii: Autosole2.0, Gorgandin, Foerch România, Terra Building, Jifa, EGLO Romania, Yiippi Adrenalin Travel Club, Comindustrial, NaceleUp.ro, Mindsoft și Indsoft.
Pompierii sibieni din cadrul a 4 subunități de intervenție au fost mobilizați în 5 localități din județul Sibiu și o localitate din județul Mureș, pentru scoaterea apei din gospodariile afectate de inundații.
La fața locului au fost mobilizați peste 40 de pompieri cu o motopompă de mare capacitate, 12 motopompe transportabile și 10 electropompe.
Probleme au fost semnalate în localitățile:
localitatea Iacobeni: 7 gospodării
localitatea Netuș: 13 gospodării
localitatea Movile: 15 gospodării
localitatea Noiștat: 7 gospodării
localitatea Dumbrăveni: 3 gospodării
localitatea Ormeniș- Jud. Mureș: o gospodărie.
Din fericire nu au fost înregistrate victime omenești și nici animale care și-au pierdut viața.
O autoutilitară și un autocamion au intrat într-o coliziune violentă chiar pe A1, la km. 225, pe breteaua care face legătura între A1 și DN 7. Din primele informații, un șofer ce nu poseda permis de conducere a pătruns pe contrasens și a intrat în coliziune frontală cu un autocamion condus din sens opus de către un bărbat în vârstă de 45 de ani, din județul Alba.
Șoferul autoutilitarei, în vârstă de 22 de ani și pasagerul din dreapta, în vârstă de 20 de ani, ambii din județul Hunedoara, au decedat din cauza rănilor foarte grave.
„La sosirea forțelor două victime erau încarcerate. Un bărbat, șoferul autoutilitarei, a fost descarcerat, fiind inconștient, în stop cardio-respirator. Din nefericire în urma manevrelor de resuscitare bărbatul nu a răspuns acestora, astfel medicul a declarat decesul său. Pasagerul autoutilitare, prezenta leziuni incompatibile cu viața, medicul declarându-l decedat la locul accidentului.”a declarat Andreea Ștefan, purtătorul de cuvânt al ISU SIBIU
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul sunt strict necesare în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul sunt necesare în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.