Nu este prima dată când procurorii fac cercetări şi reţineri la Primăria Şelimbăr. Astăzi dimineaţă aceştia au venit cu mandat de reţinere pentru arhitectul şef al Primăriei, sub acuzaţia de corupţie şi luare de mită sub formă mascată.
Cazul are un iz ciudat, deoarece arhitectul şef a fost angajat în 2017 prin concurs şi a venit cu o viziunea nouă, foarte strictă privind acordarea autorizaţiilor de construcţie şi actele conexe, lucru aspru criticat, inclusiv în şedinţe de Consiliu Local de primar şi mai mulţi consilieri locali. Laxitatea acordării autorizaţiilor de construcţie cu care era obişnuit Şelimbărul se pare că a deranjat pe unii.
Astfel în luna iulie 2019 procurorii s-au autosesizat, cum declară aceştia în comunicatul de astăzi. Foarte rar în cazuri de corupţie din judeţ, am văzut declaraţii ale procurorilor că s-au autosesizat. Ei nu au prins în flagrant faptul, dar, cumva, au aflat de caz. Joi au descins la firma de arhitectură unde lucrează soţia arhitectului şef. Astăzi au descins la Primăria Şelimbăr, unde l-au şi reţinut pe acesta pentru 24 de ore, o practică tipic românească, de care adesea procuratura se prelevează pentru a-şi construi dosarul prin tehnici de interogare atent aplicate suspecţilor. Să ne amintim că anul trecut reţinerea şefului RAR Sibiu sub aceleaşi suspiciuni s-a lăsat cu interogatoriu de ore în şir fără acces la un pahar de apă al suspectului.
Pe scurt, arhitectul şef al Primăriei Şelimbăr este acuzat că a cerut unor dezvoltatori să încheie contracte de arhitectură cu firma condusă de soţia acestuia. Conform declaraţiilor acesteia, firma nu are niciun contract cu Primăria Şelimbăr pe fonduri publice. SIBIU INDEPENDENT a scris de curând o anchetă care arată că cel puţin o firmă din Sibiu de arhitectură, dar se pare că mai este una, este abonată la contractele pe bani publici ale Primăriei, primind prin încredinţare directă majoritatea acestora. Mai mult unii consilieri locali au contractat pentru proiectele lor private aceeaşi firmă.
Redăm mai jos comunicatul purtătorului de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu emis astăzi la ora 11.30. Informaţia a apărut de dimineaţă într-un ziar local, dar Procurorul neagă că scurgerea de informaţii către presă a avut loc de la Parchet şi ne-a declarat că la faţa locului au participat şi poliţişti…
„17.01.2020
COMUNICAT
Prim
procuror Ion Veştemean, în calitate de purtător de cuvânt al
Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, este împuternicit să
aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:
La
data de 10.07.2019, procurori din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Sibiu s-au sesizat din oficiu cu privire la comiterea
infracţiunilor de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor
persoane, prev. şi ped. de art. 301 alin. 1 C.pen. şi spălare a
banilor, prev. şi ped. de art.29 din Legea nr. 656/2002.
Din
cercetările efectuate s-au reţinut următoarele:
În
fapt s-a reţinut că suspectul, funcţionar
public angajat al unei primării de pe raza judeţului Sibiu, aflat
în exercitarea atribuţiilor sale de serviciu, a condiţionat, în
mod insidios, dezvoltatorului imobiliar îndeplinirea acestor
atribuţii de serviciu, respectiv avizarea favorabilă a unor
documentaţii prealabile obţinerii autorizaţiei de construire, de
încheierea unor contracte de prestări servicii cu o anumită
societate de arhitectură, condusă în drept de complicele său, şi
faptic de către el şi soţia sa, obţinând astfel un profit
material injust al acestei societăţi de arhitectură, foloase
materiale necuvenite care, în mod mediat, au ajuns în posesia
familiei suspectului. De asemenea, soţia şi interpusul
suspectului,
aflaţi în cunoştinţă de cauză şi-au adus aportul la deghizarea
şi încasarea mitei, în valoare de 2500 euro şi, respectiv 1000
euro.
De
asemenea, în urma cercetărilor penale efectuate, s-a mai stabilit
că acelaşi funcţionar public, aflat în exercitarea atribuţiilor
sale de serviciu, a procedat la îndeplinirea unor acte din sfera
îndatoririlor sale de serviciu, respectiv verificarea şi avizarea
de documentaţii de arhitectură, întocmite pentru doi dezvoltatori
imobiliari de către societatea de arhitectură condusă faptic de
el şi soţia sa, contribuind astfel la realizarea unui folos pentru
sine şi pentru soţia sa.
Prin
ordonanţa organelor de cercetare penală din cadrul I.P.J. Sibiu –
Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice din data de
10.07.2019 s-a dispus începerea urmăririi penale „in rem” sub
aspectul săvârşirii infracţiunilor de folosire a funcţiei pentru
favorizarea unor persoane şi spălare a banilor.
Prin
ordonanţa din data de 04.10.2019 a procurorului din cadrul
Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu s-a dispus schimbarea
încadrării juridice a faptei, urmând astfel a fi efectuată
urmărirea penală de către procurorul din cadrul Parchetului de pe
lângă Tribunalul Sibiu sub aspectul infracţiunilor de luare de
mită, dare de mită, complicitate la luare de mită şi spălare a
banilor.
Ulterior,
prin ordonanţa procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Sibiu din data de 15.01.2020, s-a dispus efectuarea în
continuare a urmăririi penale faţă de suspect cu privire la
săvârşirea infracţiunilor de luare de mită şi respectiv
folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane (două
infracţiuni), iar la data de 17.01.2020 a fost pusă în mişcare
acţiunea penală sub aspectul aceloraşi infracţiuni săvârşite
de funcţionarul public.
Prin
ordonanţa din data de 16.01.2020, procurorul din cadrul Parchetului
de pe lângă Tribunalul Sibiu a dispus reţinerea suspectului
pentru o perioadă de 24 ore,
pentru săvârşirea de infracţiuni de corupţie şi
complicitate la comiterea infracţiunilor de corupţie, urmând ca
acesta să fie prezentat în cursul zilei procurorului pentru
audiere, context în care se va aprecia cu privire la măsurile
preventive ce vor fi dispuse în cauză.
Pe
parcursul cercetărilor, procurorul din cadrul Parchetului de pe
lângă Tribunalul Sibiu a
beneficiat de sprijinul
lucrătorilor
de poliţie judiciară din cadrul Inspectoratului de Poliție al
Județului Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii
Economice şi al Direcţiei Operaţiuni Speciale
– Serviciul
Operațiuni Speciale Sibiu.
Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.„
ACTUALIZARE:
„
În completarea comunicatului dat în cursul zilei de astăzi privind săvârşirea infracţiunilor de luare de mită şi respectiv folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane (două infracţiuni) de către un funcţionar public angajat al unei primării de pe raza judeţului Sibiu, pentru săvârşirea cărora s-a dispus, la data de 16.01.2020, reţinerea inculpatului pentru o durată de 24 ore, vă facem cunoscut că prin ordonanţa procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu s-a dispus luarea măsurii controlului judiciar faţă de inculpat, pe o durată de 60 de zile, începând de la data de 17.01.2020, ora 1555 (de la momentul expirării măsurii preventive a reţinerii pe o perioadă de 24 de ore), până la data de 17.03.2020, ora 1555.
Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul trebuie să respecte următoarele obligaţii:
- să se prezinte la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu sau la I.P.J. Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice ori de câte ori este chemat;
- să informeze de îndată Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu sau I.P.J. Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice cu privire la schimbarea locuinţei;
- să se prezinte la I.P.J. Sibiu – Serviciul de Investigaţii Criminale – Biroul de Supravegheri Judiciare, instituţie desemnată cu supravegherea inculpatului, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie sau ori de câte ori este chemat;
- inculpatul să nu părăsească ţara decât cu încuviinţarea prealabilă a procurorului competent;
- să nu se apropie şi să nu comunice cu părţile din dosar, direct sau indirect, pe nicio cale, sau membrii familiei acestora;
- să nu se deplaseze în incinta primăriei unde este angajat şi să nu îşi exercite funcţia în cadrul acelei unităţi administrativ teritoriale.
- inculpatul să nu deţină, să nu folosească şi să nu poarte arme.”